Auteur Topic: Tja, die voorbestemming...  (gelezen 7693 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Tja, die voorbestemming...
« Reactie #50 Gepost op: september 11, 2009, 11:15:07 pm »

quote:

Jerommel schreef op 11 september 2009 om 22:51:
Heb een paar struikelblokken:
-Ik onderken niet al de zondes en de zondigheid (kwam ik vanmiddag weer achter, is misschien het onderschatten van de zondeval, ik bedoel ik ken de mens zoals ik ze ken, da's de standaard geworden voor mij, maar niet voor God.)
-Ik kan niet 100% geloven in de Gratie. (de noodzaak er van, en omdat het onverdiend is (anders is het ook geen gratie))
-Wantrouwen. (Sta ver van God, "verdraag zijn licht niet", durf mezelf niet op te geven... Actuele maatschappelijke (persoonlijke) zorgen weerhouden me alles uit handen te geven.)
-Sentimenten (Fijne herinneringen aan foute tijden. Selectief geheugen, zoals mensen dat hebben, dat voedt een residueel "Ik zou het zelf wel kunnen" illusie. Egocentrisme gebaseerd op sentimenten?)

Je onderkent wel degelijk de zonde en zondigheid, anders klaagde het je niet aan.
Wij hebben geen volmaakt geloof, twijfel is nodig. Waar twijfel is, is strijd, strijd om bij de les te blijven
Fijne sentimenten en terugval zijn onderdeel van het zondig bestaan, zit tot in ons DNA. Wanneer we weer opgeven neigt dit naar egocentrisme, maar ook dit onderkennen is onderdeel van strijd en strijd is nodig om terug te keren bij de les.

De wedloop die we lopen is niet die van moeizaam rennen, maar van vallen en opstaan.

Hoe dieper men het eigen onvermogen onderkent, hoe moeizamer het lijkt....des te beter...diepgaande kennis over ons zijn vergroot steeds meer het inzicht in de afhankelijkheid van wat JC ooit heeft gedaan.

De grootste oorlog wordt dan ook gevoerd rondom de gelovige. Die moet van het heil worden afgetrokken. Hoe sterker die strijd, des te meer het betekend wat je positie is ten opzichte van God en het kwaad.

(en dat schrijf ik je nu ik zelf in de strijd zit, opmerkelijk nietwaar? Maar ja...weten en ervaren lopen niet altijd parallel)
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 11:16:54 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 11, 2009, 11:33:13 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 september 2009 om 23:15:
[...]

Je onderkent wel degelijk de zonde en zondigheid, anders klaagde het je niet aan.
Wij hebben geen volmaakt geloof, twijfel is nodig. Waar twijfel is, is strijd, strijd om bij de les te blijven
Fijne sentimenten en terugval zijn onderdeel van het zondig bestaan, zit tot in ons DNA. Wanneer we weer opgeven neigt dit naar egocentrisme, maar ook dit onderkennen is onderdeel van strijd en strijd is nodig om terug te keren bij de les.

De wedloop die we lopen is niet die van moeizaam rennen, maar van vallen en opstaan.

Hoe dieper men het eigen onvermogen onderkent, hoe moeizamer het lijkt....des te beter...diepgaande kennis over ons zijn vergroot steeds meer het inzicht in de afhankelijkheid van wat JC ooit heeft gedaan.

De grootste oorlog wordt dan ook gevoerd rondom de gelovige. Die moet van het heil worden afgetrokken. Hoe sterker die strijd, des te meer het betekend wat je positie is ten opzichte van God en het kwaad.

(en dat schrijf ik je nu ik zelf in de strijd zit, opmerkelijk nietwaar? Maar ja...weten en ervaren lopen niet altijd parallel)

God houd je vast, anders schreef je dit niet terwijl je in de strijd zit.
Als je het niet ervaart, mag je terugvallen op het weten. :)
Je bent in mijn gebeden!!

http://www.youtube.com/watch?v=nyxoqHBkwqY&feature=related
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 11:42:45 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 11, 2009, 11:45:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 september 2009 om 23:33:
[...]

God houd je vast, anders schreef je dit niet terwijl je in de strijd zit.
Als je het niet ervaart, mag je terugvallen op het weten. :)
Je bent in mijn gebeden!!

Ook in mijn gebeden. Dat geldt voor Grondig Christelijk en Jerommel.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 12, 2009, 12:06:08 am »

quote: grondig

Nou, goed punt, maar vanmiddag (in gesprek met 2 broeders) kwamen er toch wel een aantal zaken naar voren van mijn verleden die ik niet goed had onderkend.
En er is ook het feit dat bevlekking erkennen niet meteen de vlekken wegneemt.
Daar is het bloed van Christus toch voor nodig en daaraan dient toch volledige belijding aan vooraf te gaan.
Ja, fundie-taal, maar wel waar... Of snap ik het nou nog niet ?!?
« Laatst bewerkt op: september 12, 2009, 12:07:19 am door Jerommel »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 12, 2009, 12:31:08 am »

quote:

Jerommel schreef op 12 september 2009 om 00:06:
[...]
Nou, goed punt, maar vanmiddag (in gesprek met 2 broeders) kwamen er toch wel een aantal zaken naar voren van mijn verleden die ik niet goed had onderkend.
En er is ook het feit dat bevlekking erkennen niet meteen de vlekken wegneemt.
Daar is het bloed van Christus toch voor nodig en daaraan dient toch volledige belijding aan vooraf te gaan.
Ja, fundie-taal, maar wel waar... Of snap ik het nou nog niet ?!?

Belijden heeft als doel iets in het licht te stellen, het verborgene weg te nemen. Wat in ons leven verborgen is klaagt ons aan. Door iets te delen met iemand die je vertrouwd is het stiekeme ervan af. Bijvoorbeeld zonden van onreinheid. Een aspect die heeeel veel christenmannen als probleem ervaren.
Doch God weet alles en ziet alles. Niet om ons na te rekenen, maar om er voor eens en altijd mee af te rekenen. Niet nu of morgen, maar "toen".

In de efezebrief staat:

7 In hem zijn wij door zijn bloed verlost en zijn onze zonden vergeven, dankzij de rijke genade 8 die God ons in overvloed heeft geschonken. Hij heeft ons in al zijn wijsheid en inzicht 9-10 dit mysterie onthuld: zijn voornemen om met Christus de voltooiing van de tijd te verwezenlijken en zijn besluit om alles in de hemel en op aarde onder één hoofd bijeen te brengen, onder Christus. [9–10] 10  
11 In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld 12 om vanaf het begin onze hoop te vestigen op Christus, tot eer van Gods grootheid.
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid

Let er op dat alles in de voltooid verleden tijd staat. het is gebeurt, het is gedaan, het bloed heeft gereinigd en hoeft niet meer te reinigen.
De schrijver van de brief schreef dit bij zijn leven. Hij schreef het aan gelovigen en verwoord desondanks in de VVT.
de bestemming is ons toebedeeld opdat wij vanaf het begin en niet telkens achteraf de hoop mogen vestigen op Christus.

Over belijden, er wordt voor ons beleden wat we in onze verzuchting niet kunnen bidden of uitspreken of in onze moeilijke momenten niet meer durven of vergeten of haast opgeven.

Romeinen 8

26 De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. 27 God, die ons doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen.
Hij weet dat de Geest volgens zijn wil pleit voor allen die hem toebehoren. 28 En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede. 29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.

God houdt van je...hij spaart de roede niet. Maar wel ter redding en niet ter vernietiging. Alles draagt bij staat er, ook de moeilijke periodes. Heel vaak en lang sta ik sterk in het geloof en leef dicht bij God, maar even vaak lijkt God mijlenver weg en wordt ik met mijn oude ik geconfronteerd.
Alles staat in voltooid verleden tijd, behalve het feit dat we bestemd zijn om te worden naar het evenbeeld van Zijn Zoon. Dat bereiken we nog niet in dit leven, hoezeer sommige christenen dat ook menen te moeten geloven en verkondigen. Juist die boodschap maakt dan zo moedeloos. Vaak hebben die christenen dan wel weer een beter zicht op de onzichtbare strijd tussen goed en kwaad, maar wordt deze materie aangegrepen om te verklaren waarom het soms zo beroerd gaat in een christenleven. Ze gaan dan teveel voorbij aan het feit dat wij een zondige natuur hebben en geneigd zijn tot alle kwaad.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Deze overdenking en boodschap voor jou helpt mezelf ook weer een beetje  ;)
« Laatst bewerkt op: september 12, 2009, 01:20:31 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 12, 2009, 06:42:29 am »
Ik heb maar weinig tijd maar even het volgende;

quote:

grondig christelijk schreef op 12 september 2009 om 00:31:
[...]

Belijden heeft als doel iets in het licht te stellen, het verborgene weg te nemen.
Natuurlijk geldt dat slechts voor bepaalde dogmatische aspecten van een geloof. Het mystieke (verborgene) blijft altijd een zeer belangrijk deel van een geloof.

quote:

Wat in ons leven verborgen is klaagt ons aan.
De mystieke kant van je geloof verdiepen verrijkt je leven, versterkt je relatie met God.

quote:

Door iets te delen met iemand die je vertrouwd is het stiekeme ervan af.
Mystiek (verborgene) en stiekem zijn twee verschillende dingen.

quote:

Bijvoorbeeld zonden van onreinheid.
En het delen van zulke levenservaringen maakt het minder onrein?

quote:

Een aspect die heeeel veel christenmannen als probleem ervaren.
En zo'n beetje alle mannen daarbuiten. Gaat niet specifiek op voor christenmannen.

quote:

Doch God weet alles en ziet alles. Niet om ons na te rekenen, maar om er voor eens en altijd mee af te rekenen. Niet nu of morgen, maar "toen".
Het staat weliswaar in Christelijk leven en dus hoeft het niet met de Bijbel onderbouwt te worden. Maar ik weet dat je veel waarde hecht aan het bijbels onderbouwen van je leerstellingen. Kun je bovenstaande allemaal met de Bijbel onderbouwen? Nogmaals, het hoeft niet.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2009, 06:42:40 am door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 12, 2009, 08:22:56 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 september 2009 om 06:42:
Ik heb maar weinig tijd maar even het volgende;

[...]

Natuurlijk geldt dat slechts voor bepaalde dogmatische aspecten van een geloof. Het mystieke (verborgene) blijft altijd een zeer belangrijk deel van een geloof.

[...]

De mystieke kant van je geloof verdiepen verrijkt je leven, versterkt je relatie met God.

[...]

Mystiek (verborgene) en stiekem zijn twee verschillende dingen.

[...]

En het delen van zulke levenservaringen maakt het minder onrein?

[...]

En zo'n beetje alle mannen daarbuiten. Gaat niet specifiek op voor christenmannen.

[...]

Het staat weliswaar in Christelijk leven en dus hoeft het niet met de Bijbel onderbouwt te worden. Maar ik weet dat je veel waarde hecht aan het bijbels onderbouwen van je leerstellingen. Kun je bovenstaande allemaal met de Bijbel onderbouwen? Nogmaals, het hoeft niet.

Kan het zijn dat jij het woord mystiek hier introduceert, maar dat ik daar niet op doel? Dat we even langs elkaar heen "praten" ?
Met verborgene bedoel ik diep verborgen zonden, gedachten, verlangens die we zelfs wellicht stiekem praktiseren en niet opbiechten (om met een goed Katholiek woord te illustereren).  ;)

In de loop van de dag een verder reactie...
« Laatst bewerkt op: september 12, 2009, 08:23:39 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: september 12, 2009, 01:52:32 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 september 2009 om 08:22:
[...]

Kan het zijn dat jij het woord mystiek hier introduceert, maar dat ik daar niet op doel? Dat we even langs elkaar heen "praten" ?
Dat zou kunnen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: september 12, 2009, 02:42:45 pm »

quote:

Spijt me, hier kan ik niets mee...

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: september 12, 2009, 07:01:34 pm »

quote:

Deze overdenking en boodschap voor jou helpt mezelf ook weer een beetje ;)

Da's mooi.

Maar, zoals je al aangeeft staat de vergeving / de losprijs betaling in de verleden tijd, maar het worden naar Zijn evenbeeld niet.
Nu is mijn punt dat als je veregeven bent en nog wel e.e.a. moet worden opgeruimd.
Ik bedoel, bekeren is niet alleen voortaan dingen laten, maar ook reinigen in het bloed van Christus.
Gereinigd is bevrijd.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2009, 07:06:36 pm door Jerommel »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: september 12, 2009, 08:12:59 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 september 2009 om 14:42:
[...]

Spijt me, hier kan ik niets mee...
Je hoeft er verder ook niets mee te kunnen. Jij geeft aan dat we wellicht langs elkaar heen praten. Ik geef aan dat dat in der daad wellicht het geval kan zijn. Klaar.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: september 12, 2009, 10:31:00 pm »

quote:

Jerommel schreef op 12 september 2009 om 19:01:
[...]

Da's mooi.

Maar, zoals je al aangeeft staat de vergeving / de losprijs betaling in de verleden tijd, maar het worden naar Zijn evenbeeld niet.
Nu is mijn punt dat als je veregeven bent en nog wel e.e.a. moet worden opgeruimd.
Ik bedoel, bekeren is niet alleen voortaan dingen laten, maar ook reinigen in het bloed van Christus.
Gereinigd is bevrijd.
kan het kloppen dat jij een pinksterachtergrond hebt (niet verkeerd bedoeld)

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: september 12, 2009, 10:49:41 pm »
Nee, geen christelijke achtergrond whatsoever.
Overigens, wat je citeert is hoe het me recentelijk is duidelijk gemaakt, en dan in eigen woorden en wellicht niet eens helemaal juist...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: september 12, 2009, 11:11:27 pm »

quote:

Jerommel schreef op 12 september 2009 om 22:49:
Nee, geen christelijke achtergrond whatsoever.
Overigens, wat je citeert is hoe het me recentelijk is duidelijk gemaakt, en dan in eigen woorden en wellicht niet eens helemaal juist...

Ik wil je nog even in herinnering brengen dat de tekst uit efeziers schreef:

7 In hem zijn wij door zijn bloed verlost en zijn onze zonden vergeven

Overigens geldt dit voor de gelovigen die Christus hebben aangenomen en nbiet voor hen die dit niet hebben gedaan...

Wat je schreef is een bekende pinkstergedachte
« Laatst bewerkt op: september 12, 2009, 11:12:14 pm door grondig christelijk »

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: september 12, 2009, 11:40:24 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 september 2009 om 23:11:
[...]

Ik wil je nog even in herinnering brengen dat de tekst uit efeziers schreef:

7 In hem zijn wij door zijn bloed verlost en zijn onze zonden vergeven

Overigens geldt dit voor de gelovigen die Christus hebben aangenomen en niet voor hen die dit niet hebben gedaan...
Nou, ik denk dat daar ook het struikelblok ligt...
Ik kom maar niet tot het volledig onderkennen dat Hij ook voor mij is geofferd.
En ook moeite met het onderkennen van de noodzaak van het Offer voor behoud van leven.
Beetje last van het Thomas verschijnsel als het op mijn persoonlijke belijdenis aan komt.
Ik vind het allemaal nog een beetje abstract, heb ik gemerkt.
Om niet te zeggen onwerkelijk.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: september 13, 2009, 09:57:31 am »

quote:

Jerommel schreef op 11 september 2009 om 19:50:
[...]
 Nou, dat ik hier een beetje op de sofa lig...

[...]

Zeer grote invloed.
M'n verleden heeft me gevormd, en ik heb daarbij 'de boze' in mijn wezen toegelaten, en zo is de toegang tot God geblokkeerd...
Kan 't niet anders zeggen...

Ja, een beetje wel, dat op de sofa liggen.

@ Aslanning:
Jerommel noemt zijn ouders. In het algemeen kunnen problemen gedurende iemands jeugd ertoe leiden dat hij of zij bepaalde mechanismen ontwikkelt, zoals het vermijden van moeilijke situaties of juist een vechthouding. Dat is op zich niet verkeerd, het kan heel nuttig zijn voor een kind, maar later als je volwasen bent kunnen die dingen zich tegen je keren.

Ik zeg het heel algemeen en simpel, maar zo werkt het ongeveer. Geen wonder dus dat Jerommel het zo zegt.

Als je er meer over wilt lezen, kun je bijvoorbeeld Young/Klosko lezen. Het gaat daar niet 100% over, maar trekt wel lijnen tussen jeugd en latere problemen.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2009, 10:06:29 am door Mellon »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: september 13, 2009, 10:26:33 am »

quote:

Heb een paar struikelblokken:
-Ik onderken niet al de zondes en de zondigheid (kwam ik vanmiddag weer achter, is misschien het onderschatten van de zondeval, ik bedoel ik ken de mens zoals ik ze ken, da's de standaard geworden voor mij, maar niet voor God.)
-Ik kan niet 100% geloven in de Gratie. (de noodzaak er van, en omdat het onverdiend is (anders is het ook geen gratie))
-Wantrouwen. (Sta ver van God, "verdraag zijn licht niet", durf mezelf niet op te geven... Actuele maatschappelijke (persoonlijke) zorgen weerhouden me alles uit handen te geven.)
-Sentimenten (Fijne herinneringen aan foute tijden. Selectief geheugen, zoals mensen dat hebben, dat voedt een residueel "Ik zou het zelf wel kunnen" illusie. Egocentrisme gebaseerd op sentimenten?)

quote:

En ook moeite met het onderkennen van de noodzaak van het Offer voor behoud van leven.
Beetje last van het Thomas verschijnsel als het op mijn persoonlijke belijdenis aan komt.
Rome is niet in één dag gebouwd. Het hoeft niet allemaal vandaag nog. Geloven is ook groeien met groeispurten en pijnlijke momenten. Sta ver van God, zeg je, maar hij niet van jou. Dat klinkt misschien onwerkelijk of afgezaagd (OK, laat dat 'misschien' maar weg), maar ik zeg het toch. Hij gunt jou tijd en ruimte die je jezelf misschien wel niet gunt. Hij gunt je leven.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: september 15, 2009, 02:54:23 am »

quote:

Ja, een beetje wel, dat op de sofa liggen.
Geeft niet hoor, ik ga er zelf liggen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: september 15, 2009, 11:34:50 pm »

quote:

Jerommel schreef op 12 september 2009 om 23:40:
[...]
Wil je het wel onderkennen? Je had toch je leven aan Jezus gegeven?
Denk je dat het komt omdat je niet goed genoeg voor God bent?
Als je echt schuld hebt dan kun je dat belijden. God schrikt niet zo gauw. Hij vergeeft zelfs moordenaars.

Er bestaat ook schuldgevoel dat niet terecht is en dat staat je geestelijke groei in de weg. Dat schuldgevoel kan heel akelig aanvoelen, terwijl je het niet onder woorden kunt brengen. God wil je daarvan bevrijden.

quote:

Wat is dan de reden dat je je er zo mee bezighoudt?

quote:

God is Thomas ook tegemoet gekomen, dus waarom jou niet. Vertel gewoon aan God van die last.

quote:

Klinkt dat als "ik geloof het eigenlijk (nog) niet"?
Er staat ook het woordje "nog" bij.
Betekent het dat het graag als werkelijkheid wilt ervaren? Dus dat je het eigenlijk wel zou willen geloven?

Het er om wat je wilt. Dat is heel belangrijk. En al die problemen mag je echt tegen God uitspreken. Soms is het goed om dat hardop tegenover God te formuleren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: september 17, 2009, 09:10:00 am »
Hm... Nou, inmiddels wil ik het wel onderkennen allemaal, hoewel dat nog van dag tot dag verschilt.
Ik probeer het te onderkennen, alleen ik realiseer me dikwijls de realiteit ervan niet volledig.
Kijk, zoeken en er achter komen dat de Bijbel de waarheid omschrijft / bevat is op zich iets moois.
Maar de implicaties van het evangelie en de geschiedenis daaraan vooraf zijn dingen die geen mens in eerste instantie wil geloven, altans, als kind van deze wereld in deze tijd niet, denk ik.
Het is allemaal nogal radicaal.
Christen worden betekent alles loslaten waar ik me (tevergeefs) aan vast hou en wat me toch niet biedt wat ik wil. Maar ik ben wantrouwig geworden, door de jaren, en wat ik vasthou is het enige dat ik ken en dat ik ben. Ik durf het dus niet los te laten...
Maar het is allemaal niet 'ter ere van God' wat mij 'mij' maakt.
Ik moet toch nog zo wennen aan het idee dat we (ja ook ik dus) hopeloos gevallen zijn en alleen in Christus het recht hebben om aan Gods toorn te ontkomen.
En tegelijk is Gods liefde zo groot dat Hij zijn Zoon voor ons behoud offerde.
Ergens vind ik het allemaal zo'n grotesk verhaal... Schier ongelooflijk...
« Laatst bewerkt op: september 17, 2009, 09:12:57 am door Jerommel »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: september 17, 2009, 10:23:19 am »
Ik heb elders op dit forum weleens geschreven dat ik niet om Gods bestaan heen kan. Ik kan God dus niet gewoon negeren, ook al zou ik dat soms best willen. Ik moet dus een keuze maken. De keuze tegen God kan ik niet, omdat ik me teveel bewust ben van de consequenties daarvan. Voor een keuze voor God zie ik nog een heleboel hindernissen in mijn leven. En dan is daar het evangelie: God komt Zelf naar je toe, is al naar je toe gekomen in Jezus Christus. De hindernissen die je zelf niet kunt nemen, neemt Hij weg. Misschien niet in dit leven, want vaak ben je het zelf die in de weg staat, maar Hij doet het echt! Ik weet hoe God wil dat je als mens bent, en objectief gezien voldoe ik daar niet aan, kán ik daar niet aan voldoen. Ik weet dat dat betekent dat ik tegen mijn eigen verlangens, mijn eigen zijn in moet gaan, en tegelijkertijd dat ik dat ten diepste niet wil, en toch weer wel, want ik wil toch wel graag leven zoals God dat van mij vraagt. Dat is een dilemma waar Paulus het ook over heeft in Romeinen: ik doe het verkeerde dat ik niet wil doen, en het goede dat ik wil doen, doe ik niet. Maar daar blijft het niet bij. In Jezus Christus ben je juridisch gezien dood voor de wet en kun je daar dus niet meer door veroordeeld worden. En vanuit die wetenschap vraag ik God dan weer om me toch alstublieft te helpen tegen de zonden te blijven strijden en hoe langer hoe meer naar Zijn wil te gaan leven, hoe langer hoe meer ook in gedachten, woorden en daden als Zijn kind te mogen leven. Als het uit mezelf zou moeten komen, komt daar inderdaad niets van terecht. Maar om Jezus' offer, uit pure genade mag je toch kind van God zijn en als kind van God gaan leven. Vraag me niet hoe het kan, want daar kan ik ook niet bij. Maar God belooft het, dus is het waar. Dat weet ik met mn verstand en met mn hart, maar ik ervaar het heus lang niet altijd. Gelukkig hangen Gods beloften niet af van mijn gevoel
computerfout: een vreemde een in de byte

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: september 17, 2009, 12:08:34 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 17 september 2009 om 10:23:
Ik heb elders op dit forum weleens geschreven dat ik niet om Gods bestaan heen kan. Ik kan God dus niet gewoon negeren, ook al zou ik dat soms best willen. Ik moet dus een keuze maken. De keuze tegen God kan ik niet, omdat ik me teveel bewust ben van de consequenties daarvan. Voor een keuze voor God zie ik nog een heleboel hindernissen in mijn leven. En dan is daar het evangelie: God komt Zelf naar je toe, is al naar je toe gekomen in Jezus Christus. De hindernissen die je zelf niet kunt nemen, neemt Hij weg. Misschien niet in dit leven, want vaak ben je het zelf die in de weg staat, maar Hij doet het echt! Ik weet hoe God wil dat je als mens bent, en objectief gezien voldoe ik daar niet aan, kán ik daar niet aan voldoen. Ik weet dat dat betekent dat ik tegen mijn eigen verlangens, mijn eigen zijn in moet gaan,

Dat we tegen onze zin Gods wil moeten doen, hoort bij onze oude natuur.
Dat geeft aan dat er wedergeboorte nodig is. Maar we mogen geloven dat Christus die oude natuur meenam in Zijn dood en je een nieuwe natuur gaf in Zijn Opstanding: de natuur van Hemzelf. Dan krijg je deel aan de goddelijke natuur. Dan ga je ernaar verlangen om te doen wat God wil. Wie in Christus is, is een nieuwe schepping.

Soms moet een mens eerst tot wanhoop komen, voordat hij dat gaat zien.

Ik geef hierbij een voorbeeld van Henk Binnendijk (evangelist EO):

quote:

Ik hoorde eens een verhaal van iemand die een kat had. Hij had dat beest zo gedresseerd dat ze netjes op haar achterpoten ging zitten met haar voorpoten omhoog, als gevouwen handjes. Haar baas stopte dan tussen die voorpootjes een brandende kaars, en die poes bleef net zo lang zitten totdat haar baas de kaars wegnam.

Heel trots toonde de eigenaar aan elke bezoeker hoe goed zijn poes getraind was. en glunderend vertelde hij er dan bij dat de poes altijd onbeweeglijk bleef zitten, totdat hij de kaars wegnam. Niets zou de poes daarin kunnen verstoren.

Nu had deze man een vriend die dat kunstje al verschillende keren had moeten aanzien. Toen hij op een avond weer bij de poezentainer op bezoek moest en het kunstje weer verwachtte, stak hij een doosje in zijn zak. En toen het moment was aangebroken dat de poes weer prachtig rechtop zat met het kaarsje tussen haar poten, haalde de vriend het doosje uit zijn zak, hield het voor de poes, opende het.... en liet er een muis uitspringen. Je kunt je voorstellen wat er gebeurde. De poes vergat onmiddellijk haar opdracht, liet de kaars vallen en rende achter de muis aan. Het beest was goed getraind, maar dat was nooit haar natuur geworden. Toen de muis te voorschijn kwam, verloochende ze haar natuur niet. Het kaarsje ophouden was niet meer dan dressuur, die muis achterna gaan was haar natuur.

........Henk Binnendijk herkende zijn eigen leven in dit voorbeeld........

Ik kwam daardoor tot wanhoop en zei: "God, ik kan niet leven zoals U bedoelt. Anderen kunnen het misschien wel, maar ik kan het niet. Zelfs niet met Uw hulp. Ik faal telkens weer. Ik geef het op." En toen was het alsof God me duidelijk maakte: "Ik wist allang dat je het niet kon. Ik heb alleen gewacht tot je het zelf ontdekte. Mag ik het nu voor je doen?"
Uit: De tabernakel blz. 29

quote:

Fotogravinnetje schreef
en tegelijkertijd dat ik dat ten diepste niet wil, en toch weer wel, want ik wil toch wel graag leven zoals God dat van mij vraagt. Dat is een dilemma waar Paulus het ook over heeft in Romeinen: ik doe het verkeerde dat ik niet wil doen, en het goede dat ik wil doen, doe ik niet. Maar daar blijft het niet bij. In Jezus Christus ben je juridisch gezien dood voor de wet en kun je daar dus niet meer door veroordeeld worden. En vanuit die wetenschap vraag ik God dan weer om me toch alstublieft te helpen tegen de zonden te blijven strijden en hoe langer hoe meer naar Zijn wil te gaan leven,
Zegt God in de bijbel dat we tegen de zonde moeten strijden? Wel dat we de zonde moeten ontvluchten. (1 Kor.10:14 en 1 Tim.6:11)
Dat deed Jozef ook bij de vrouw van Potifar. Hij wist dat zijn oude natuur best bereid was om met een mooie vrouw naar bed te gaan. Daarom: wegwezen!!
Ik hoorde een voorbeeld van een man die in geloofsnood kwam. Er was in zijn straat een sexshop geopend en sindsdien werd zijn blik daar naartoe getrokken en kreeg hij voortdurend onreine gedachten. Hij sprak erover met zijn dominee.
Deze dominee vroeg hem, is die sexshop links of rechts van je huis? De man antwoordde, "links, daar kom ik altijd langs" .
De dominee antwoordde: "nou dan ga je toch in het vervolg rechtsaf..!"
De man dacht dat hij als christen daartegen moest kunnen. Maar zo is dat helaas niet. De zonde behoudt zijn aantrekkingskracht, die we uit onszelf niet kunnen weerstaan.

quote:

Fotogravinnetje schreef
hoe langer hoe meer ook in gedachten, woorden en daden als Zijn kind te mogen leven. Als het uit mezelf zou moeten komen, komt daar inderdaad niets van terecht.
De dressuur moet verdwijnen en plaats maken voor de goddelijke natuur.

quote:

Fotogravinnetje schreef
Maar om Jezus' offer, uit pure genade mag je toch kind van God zijn en als kind van God gaan leven. Vraag me niet hoe het kan, want daar kan ik ook niet bij. Maar God belooft het, dus is het waar. Dat weet ik met mn verstand en met mn hart, maar ik ervaar het heus lang niet altijd. Gelukkig hangen Gods beloften niet af van mijn gevoel

Zo is het. God belooft het en dus is het waar.
Nog even een citaat uit genoemd boekje.

quote:

Iemand reageerde......  "Dat klinkt wel mooi meneer, wat u zegt, maar na Romeinen 6 komt Romeinen 7 en daar staat toch maar:"ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van de dood?" Dat is waar. Maar die tekst is geen antwoord, maar een vraag. Het antwoord staat erachter.........
Het antwoord is: "Gode zij dank door Jezus Christus onze Here".

Juist een christen weet wat het is om te moeten zeggen: Ik ellendig mens. Juist een christen kent de wanhoop: Wie zal mij verlossen uit het lichaam van de dood. Maar een christen kent ook het antwoord: Gode zij dank door Jezus Christus onze Here! En daar leeft hij uit.

Steeds als je naar die oude natuur kijkt, zeg je: Ik ellendig mens. Ook al vermomt die zich als een poes met een kaars tussen haar pootjes. Maar Gode zij dank. Christus nam die oude natuur mee in de dood en gaf ons een nieuwe natuur, Zijn natuur. Hij verloste ons van het oude en gaf het nieuwe. En daaruit mag je leven.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: september 17, 2009, 12:50:07 pm »
Ja, strijden. Waar heb je anders je geestelijke wapenrusting voor? Soms is het inderdaad een strijd om de zonde te ontvluchten. Het een sluit het ander niet uit.

Verder kan ik me goed vinden in je post :)

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: september 17, 2009, 05:57:32 pm »

quote:

God belooft het en dus is het waar.

Okee, maar hoe weet je dat zo zeker?
Hoe kan ik dat ook zeker weten?
Hoe kom je aan dat vertrouwen, dat geloof?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: september 17, 2009, 07:05:31 pm »

quote:

Jerommel schreef op 17 september 2009 om 17:57:
[...]

Misschien eens op deze manier ernaar kijken:
Geloof je dat Jezus 2000 jaar geleden is gestorven en opgestaan?
Als je dat weet, kun je er even zeker van zijn dat Hij dat voor jou deed, en dat God jouw ziet als ook 2000 jaar geleden gestorven en opgestaan:

Ef 2,6

en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus,

Kol 2,12

daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt.

Het is ook alles 'in Christus', het is niet van jou afhankelijk, als je eens ja hebt gezegd, ziet God jou zo, dat alles wat met Jezus is gebeurd, ook met jou is gebeurd.
Zoals een bladwijzer die in een boek ligt, automatisch hetzelfde meemaakt als het boek.

En God ziet ons zelfs als in de hemelse gewesten gezeten in Hem d.i. omdat Hij daar al is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: september 17, 2009, 07:16:00 pm »

quote:

Jerommel schreef op 17 september 2009 om 17:57:
[...]

Omdat God Zich in de hele bijbel laat kennen als de Trouwe, de Betrouwbare; Zichzelf verloochenen kan Hij niet. Kijk maar naar Zijn Naam: Jahweh: Ik ben; Ik ben Dezelfde, Ik verander nooit; Ik ben erbij. Het is Gods Wezen om te doen wat Hij belooft. (o.a. Exodus 3, Exodus 34 (een gedeelte dat vaak wordt aangehaald, o.a. in psalm 103), 2 Tim 2)
Hoe ik ten diepste aan dat vertrouwen, dat geloof kom? Als christen heb ik daar maar 1 antwoord op: Gods Geest, de Heilige Geest werkt dat in mij.
Alleen op grond daarvan kan ik dus zeggen: wat God belooft, is waar, anders is Hij een andere God dan de God van de bijbel

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: september 18, 2009, 07:04:42 pm »
Bedankt voor jullie reakties zover, allemaal.
Het heeft me wel geholpen.