quote:
Jerommel schreef op 12 september 2009 om 00:06:[...]
Nou, goed punt, maar vanmiddag (in gesprek met 2 broeders) kwamen er toch wel een aantal zaken naar voren van mijn verleden die ik niet goed had onderkend.
En er is ook het feit dat bevlekking erkennen niet meteen de vlekken wegneemt.
Daar is het bloed van Christus toch voor nodig en daaraan dient toch volledige belijding aan vooraf te gaan.
Ja, fundie-taal, maar wel waar... Of snap ik het nou nog niet ?!?
Belijden heeft als doel iets in het licht te stellen, het verborgene weg te nemen. Wat in ons leven verborgen is klaagt ons aan. Door iets te delen met iemand die je vertrouwd is het stiekeme ervan af. Bijvoorbeeld zonden van onreinheid. Een aspect die heeeel veel christenmannen als probleem ervaren.
Doch God weet alles en ziet alles. Niet om ons na te rekenen, maar om er voor eens en altijd mee af te rekenen. Niet nu of morgen, maar "toen".
In de efezebrief staat:
7 In hem
zijn wij door zijn bloed verlost en
zijn onze zonden vergeven, dankzij de rijke genade 8 die God ons in overvloed
heeft geschonken. Hij heeft ons in al zijn wijsheid en inzicht 9-10 dit mysterie onthuld: zijn voornemen om met Christus de voltooiing van de tijd te verwezenlijken en zijn besluit om alles in de hemel en op aarde onder één hoofd bijeen te brengen, onder Christus. [9–10] 10
11 In hem
heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming
toebedeeld 12 om
vanaf het begin onze hoop te vestigen op Christus, tot eer van Gods grootheid.
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid
Let er op dat alles in de voltooid verleden tijd staat. het is gebeurt, het is gedaan, het bloed heeft gereinigd en hoeft niet meer te reinigen.
De schrijver van de brief schreef dit bij zijn leven. Hij schreef het aan gelovigen en verwoord desondanks in de VVT.
de bestemming
is ons toebedeeld opdat wij
vanaf het begin en niet telkens achteraf de hoop mogen vestigen op Christus.
Over belijden, er wordt voor ons beleden wat we in onze verzuchting niet kunnen bidden of uitspreken of in onze moeilijke momenten niet meer durven of vergeten of haast opgeven.
Romeinen 8
26 De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen,
maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. 27 God, die ons doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen. Hij weet dat de Geest
volgens zijn wil pleit voor allen die hem toebehoren. 28 En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn,
alles bijdraagt aan het goede. 29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld
te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken,
heeft hij nu al laten delen in zijn luister.
God houdt van je...hij spaart de roede niet. Maar wel ter redding en niet ter vernietiging. Alles draagt bij staat er, ook de moeilijke periodes. Heel vaak en lang sta ik sterk in het geloof en leef dicht bij God, maar even vaak lijkt God mijlenver weg en wordt ik met mijn oude ik geconfronteerd.
Alles staat in voltooid verleden tijd, behalve het feit dat we bestemd zijn om
te worden naar het evenbeeld van Zijn Zoon. Dat bereiken we nog niet in dit leven, hoezeer sommige christenen dat ook menen te moeten geloven en verkondigen. Juist die boodschap maakt dan zo moedeloos. Vaak hebben die christenen dan wel weer een beter zicht op de onzichtbare strijd tussen goed en kwaad, maar wordt deze materie aangegrepen om te verklaren waarom het soms zo beroerd gaat in een christenleven. Ze gaan dan teveel voorbij aan het feit dat wij een zondige natuur hebben en geneigd zijn tot alle kwaad.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Deze overdenking en boodschap voor jou helpt mezelf ook weer een beetje