Auteur Topic: Hoe kun je zeker zijn dat je een kind van God bent?  (gelezen 12348 keer)

Aslanning

• Bekijk profiel
Hoe kun je zeker zijn dat je een kind van God bent?
« Gepost op: september 09, 2009, 11:30:58 pm »
Twijfel en zeker weten. Twee zaken die ieder van ons bekend voor zullen komen, meer dan wel minder. Ik kan mij uit mijn jonge jaren herinneren dat ik erg worstelde met de vraag hoe ik nu voor mijzelf zou kunnen weten behouden te zijn, bekeerd, wedergeboren, een kind van God.... een rijtje begrippen die in dit geval allemaal wel zo'n beetje hetzelfde uitdrukten voor mij.

Mij was geleerd dat je niks zelf kon doen. Je moest hopen en bidden dat je erbij mocht horen en vooral veel naar de kerk gaan, op cathechisatie gaan.
Voordat je "bekeerd"  was, moest er wel heel wat met je gebeurd zijn en de kans was eerlijk gezegd niet zo erg groot, immers mij werd voorgehouden:
"Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, ....Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht." Jes. 3:14
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke" Joh.6:44
"Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn" Jer.31:18

Hierbij hoorde vervolgens de gedachte dat je je zelf niet bekeren kunt, dat je wel uitverkoren moet zijn. Bovendien is de staat van bekering slechts nodig via een zware weg die leidt via een afgrondsdiep zondenbesef nodig alvorens je na veel twijfels bij tijd en wijle zou mogen verzuchten: Christus is mijn!
Gelukkig had ik in die tijd nog geen kaas gegeten van kansberekening, hoewel ik wel de indruk had dat mijn kansen er niet bijster florisant uitzagen....
Weggaan uit zo'n gemeenschap voor zover dat al realistisch zou zijn voor een jonge tiener was uiteraard geen oplossing. Immers daarmee zou je elke positieve kans - hoe klein ook - voorgoed afwijzen.  

Als je deze boodschap zondag aan zondag te horen krijgt gedurende de eerste 15 jaren van je leven, kun je verzekerd zijn dat je iets anders in het leven staat dan de gemiddelde Nederlander.....

1) Iemand die zich hierin herkent?
2) Welke oplossing zou je willen aanreiken?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2009, 11:46:39 pm »
1. Nee
2. Katholiek worden
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2009, 11:57:05 pm »
1. Nee
2. Als dat is wat je gelooft, is er geen oplossing, dan heb je gewoon uitermate brute pech. Iets anders geloven, omdat je je dan beter voelt, is onzin. Je gelooft iets, omdat je redenen hebt te denken dat het waar is, niet omdat je je er lekkerder bij voelt. Persoonlijk vind ik het een nogal zieke, ketterse visie op God, maar goed dat betekent niet dat het onjuist is.
So sue me!

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2009, 12:05:33 am »
1)Nee, ik ben persoonlijk niet in een dergelijk 'zwaar' reformatorisch milieu opgevoed, maar heb wel vrienden en kennissen met een dergelijke achtergrond.
2)Waar zoek je precies een oplossing voor?
Laat uw ja een ja zijn.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 10, 2009, 12:07:42 am »
1. Ja...(maar met een andere achtergrond en zo'n 8 maanden ipv. 15 jaar)
2. De juiste... :?

Maargoed, wie denkt gered te zijn, kan het ook mis hebben... "Ik heb u nooit gekend" enzo...
« Laatst bewerkt op: september 10, 2009, 12:20:48 am door Jerommel »

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 10, 2009, 12:17:35 am »

quote:

Levert jouw oplossing ertoe dat de gestelde vraag daarna positief beantwoord kan worden? De vraag luidde: "... de vraag hoe ik nu voor mijzelf zou kunnen weten behouden te zijn, bekeerd, wedergeboren, een kind van God"
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 10, 2009, 12:22:12 am »
1. Nee niet uit persoonlijke ervaring
2. De bijbel lezen en zien hoe geduldig God met zijn volk is en het stukje dat God geen behagen heeft in de dood van de zondaar maar daarin dat hij zich bekeerd goed in je hoofd prenten. (Of als variatie op een ander thema geloof en werk)

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 10, 2009, 12:24:22 am »

quote:

rkdiak schreef op 09 september 2009 om 23:57:
1. Nee
2. Als dat is wat je gelooft, is er geen oplossing, dan heb je gewoon uitermate brute pech.
RKK-missionarissen laten dit soort mensen dus maar als hopeloze gevallen links liggen?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2009, 12:34:28 am »
Nee dat doen de hopeloze gevallen zelf, tenminste als ik het goed lees.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2009, 12:42:13 am »

quote:

dingo schreef op 10 september 2009 om 00:34:
Nee dat doen de hopeloze gevallen zelf, tenminste als ik het goed lees.
De meeste mensen - ook in andere culturen - zijn niet van zins direct een andere visie aan te nemen. Je laat ze om die reden toch niet zo maar links liggen. Je probeert toch wel in elk geval een gesprek aan te gaan om te zien waar de schoen wringt?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2009, 12:47:58 am »
1. Niet echt. Ik ken wel een paar mensen die uit de wat 'zwaardere' gereformeerde stromingen/kerken komen. Hier op het forum zul je er niet veel vinden; de meeste mensen zijn nl. afkomstig uit de vrijgemaakte kerk. Wij werden/worden door anderen wel eens beschuldigd van verbondsautomatisme (ik weet niet of deze term je wat zegt): dat we er te gemakkelijk vanuit gingen dat kerkleden door doop en belijdenis (sacrament) erbij hoorden, d.w.z. dat er een gemis zou zijn aan het beleven van het uitverkoren zijn. Nu ligt dit gevaar op de loer. Bonhoeffer zegt er goede dingen over in zijn boek Navolging. Daarin maakt hij een onderscheid tussen goedkope en kostbare genade. Bij goedkope genade kan vergeving en bevrijding zomaar een systeem worden waarin God de genade 'distribueert', mensen genade ontvangen, in zonde vallen en weer om genade vragen zonder hun leven te beteren. Dit leidt tot armzalige levensheiliging. Hier tegenover stelt Bonhoeffer de kostbare genade: dat je je als christen er van bewust bent dat Jezus voor je zonden is gestorven, en hoe hoog die prijs is geweest - en dus je leven wilt wijden aan God.

2. Ik zou zeggen, zoek God zelf. Wat mensen ook over Hem bedenken, hij laat zich vinden zoals Hij is. Lees zelf de Bijbel met een onbevangen blik en kijk naar het totaalplaatje.

Je kunt je hele leven bezig zijn met bedenken of je uitverkoren bent of niet. Ik denk echter dat God liever heeft dat je aan de slag gaat in Zijn Koninkrijk.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 10, 2009, 01:26:29 am »

quote:

Aslanning schreef op 10 september 2009 om 00:17:
[...]

Levert jouw oplossing ertoe dat de gestelde vraag daarna positief beantwoord kan worden? De vraag luidde: "... de vraag hoe ik nu voor mijzelf zou kunnen weten behouden te zijn, bekeerd, wedergeboren, een kind van God"

Je kan voor jezelf niet weten of je behouden bent. Zelfs Paulus wist dat niet:

"Van Paulus, dienstknecht van God en apostel van Jezus Christus om Gods uitverkorenen te brengen tot het geloof en de kennis van de ware godsdienst,  in de hoop op het eeuwig leven...(Tit 1:1-2).

Voor de rest van mijn 'oplossing':

quote:

Op grond van de Heilige Schrift en de Traditie leert het, dat deze Kerk, op pelgrimstocht door de wereld, noodzakelijk is voor het heil. Want de éne Christus is de Middelaar en de weg van het heil, en Hij komt bij ons tegenwoordig in zijn lichaam, de Kerk. Door uitdrukkelijk het geloof en het doopsel als noodzakelijk te verklaren   (Vgl. Mc. 16, 16; Joh. 3, 5.), heeft Hij tevens de noodzakelijkheid bevestigd van de Kerk, waarin de mensen door de deur van het doopsel binnengaan. Daarom kunnen die mensen niet gered worden, die weten dat de katholieke Kerk door God, door middel van Jezus Christus, gesticht als noodzakelijk en toch weigeren in haar binnen te gaan, of lid van haar te blijven.
bron: Lumen Gentium 14

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 10, 2009, 01:50:58 am »

quote:

Aslanning schreef op 10 september 2009 om 00:24:
[...]

RKK-missionarissen laten dit soort mensen dus maar als hopeloze gevallen links liggen?
Ik geloof niet dat we veel missie-werk onder de zwarte-kousen doen. Maar als je goed gelezen hebt wat ik schreef, heb je gezien dat ik zei "Als dat is wat je gelooft". Ik neem aan dat er best katholieken te vinden zijn die je op andere gedachten zouden willen brengen. Ik heb daar persoonlijk niet de minste behoefte aan, als je niet minstens een begin van bereidheid zou tonen je open te stellen voor andere mogelijkheden dan het geloof waarin je bent opgevoed. Het spijt me als dat je stoort, maar mensen overtuigen boeit me totaal niet.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 10, 2009, 01:54:28 am »

quote:

Aslanning schreef op 10 september 2009 om 00:42:
[...]

De meeste mensen - ook in andere culturen - zijn niet van zins direct een andere visie aan te nemen. Je laat ze om die reden toch niet zo maar links liggen. Je probeert toch wel in elk geval een gesprek aan te gaan om te zien waar de schoen wringt?

Iemand die zekerheid van verlossing zoekt heeft pech, die zekerheid is er simpelweg niet.

En nee, ik probeer met mensen die overtuigd zijn van hun eigen gelijk niet te zien waar de schoen wringt. Waarom zou ik? Als iemand meent de waarheid te kennen, moet ik dan gaan zeuren dat het heel anders is? Ik vind dat soort types uitermate vervelend en meestal ook erg saai. Waarom zou ik anderen met diezelfde vervelende saaiheid gaan lastig vallen?
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 10, 2009, 07:53:58 am »
1. Nee, beslist niet
2. In plaats van proberen eerst het juiste te denken, moet je eerst het juiste gaan doen. Dat is geen optie, maar de weg.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 10, 2009, 08:04:16 am »
1. ja
2. wij hebben de oplossing niet, die is in Christus

Ik die enorm vecht tegen het oude vlees en soms wel erg op verlies sta.
Wij kan mij redden? Als het aan mijn doen ligt, wordt het niets....hopen op betere tijden...?

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 10, 2009, 09:58:31 am »
1. Ja, een paar vrienden van mij waren lid van de geref. gemeenten. Ik heb met hen vaak gediscussieerd over uitverkiezing en genade.

2. Ik kan me erg goed vinden in wat Ursa schrijft. Zelf put ik vertrouwen uit Johannes 3:16 waarin staat dat iemand die in God gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 10, 2009, 09:58:36 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 september 2009 om 01:26:
[...]

"Van Paulus, dienstknecht van God en apostel van Jezus Christus om Gods uitverkorenen te brengen tot het geloof en de kennis van de ware godsdienst,  in de hoop op het eeuwig leven...(Tit 1:1-2).
Bedoel je daarmee te zeggen dat Paulus niet zeker was of hij het "eeuwige leven" had?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 10, 2009, 10:05:41 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 september 2009 om 01:26:
[...]

Je moet je er even bij bedenken dat de hoop in de bijbel niet een menselijke hoop is, zoals wij mensen dit woord bedoelen.
'Ik hoop het', betekent dat we het wel graag willen maar het nog niet weten.
Net als de menselijk manier van 'ik geloof het wel', daar zit ook geen zekerheid in.

De bijbelse hoop is echter niet onzeker. Het is vaststaand dat de hoop 'het eeuwige leven' voor ons weggelegd is in de hemel.

Titus gaat ook wel verder met het zinnetje dat je quote.
Kijk maar:

quote:

1
Paulus, een dienstknecht van God, een apostel van Jezus Christus, naar het geloof der uitverkorenen Gods en de erkentenis van de waarheid, die naar de godsvrucht is, 2 in de hoop des eeuwigen levens, dat God, die niet liegt, vóór eeuwige tijden beloofd heeft, terwijl Hij te zijner tijd zijn woord heeft openbaar gemaakt in de verkondiging, 3 die mij is toevertrouwd in opdracht van God, onze Heiland:

Wat wij hopen heeft God, die niet liegt, voor eeuwige tijden beloofd.
Als dat geen zekerheid is weet ik het niet meer. :)

Dit gaat dan ook speciaal over de gelovigen, de gemeente, die door God uitverkoren is van voor de grondlegging (voor de eeuwige tijden) der wereld. Voordat God iets had geschapen, heeft hij ons die nu leven de belofte van het eeuwige leven al gegeven.

Wat ik nu opschrijf, dat is zo groots, dat het maar amper doordringt wat het allemaal inhoud, maar de waarheid ervan, die hoop die God ons heeft geven, staat voor mij als een paal boven water.

Ik ben meer overtuigd van de waarheid van Gods beloften dan van de beloften van de mensen om mij heen. Zelfs mensen heel dicht bij je, blijven feilbare mensen die hun beloftes niet altijd kunnen of willen houden.

Titus 2 wordt ook over die hoop wordt gesproken:

quote:

11 Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, 12 om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, 13 verwachtende de zalige hoop en de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus, 14 die Zich voor ons heeft gegeven om ons vrij te maken van alle ongerechtigheid, en voor Zich te reinigen een eigen volk, volijverig in goede werken.
15 Spreek hiervan, vermaan en weerleg met alle nadruk: niemand mag u verachten.
Hij is onze hoop. En dat lijkt me niet iets wat een beetje vaag is, of waarvan je niet zeker weet of Hij wel zal verschijnen zodat de hoop aanschouwen wordt.
Hoop die gezien kan worden is geen hoop, maar wij verwachten de hoop - van de verschijning van Christus.

quote:

Rom 8
18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. 24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? 25 Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding.

@ Aslanning, ik heb nu inmiddels ook je vraag wel beantwoord denk ik. :)

1) Ik herken dat zware dus helemaal niet. (Dat betekent niet trouwens dat je dan maar luchthartig moet worden over je behoud)
2) Ik denk dat het evangelie gebracht moet worden zoals God het in zijn woord heeft laten zien:
bv in Johannes drie vers 16
- God had de wereld lief
- Hij gaf zijn enige Zoon
- als je in Hem gelooft
- heb je het eeuwige leven
Als je in Hem geloofd, wordt je niet veroordeeld, als je het niet doet, ben je het al. Dat staat verderop in dat hoofdstuk. Maar God kan het oordeel van je afnemen als je tot geloof komt. Jezus heeft dat nl gedragen voor jou.
Het gaat in werking treden doordat je dat gelooft/aanneemt.
Je hoeft je m.i. als ik de bijbel lees, je niet druk te maken om het oordeel over je zonden als gelovige, dat oordeel is al volbracht.
1  Joh 3
En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft.
De eerste gave zoals Romeinen 8 dat zo mooi zegt, of ook een mooie uitdrukking is het onderpand of het zegel. Je bent hierdoor Gods eigendom en dat zal Hij zich niet laten ontnemen.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2009, 10:08:08 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 10, 2009, 10:09:50 am »

quote:

rkdiak schreef op 10 september 2009 om 01:54:
[...]

Iemand die zekerheid van verlossing zoekt heeft pech, die zekerheid is er simpelweg niet.

En nee, ik probeer met mensen die overtuigd zijn van hun eigen gelijk niet te zien waar de schoen wringt. Waarom zou ik? Als iemand meent de waarheid te kennen, moet ik dan gaan zeuren dat het heel anders is? Ik vind dat soort types uitermate vervelend en meestal ook erg saai. Waarom zou ik anderen met diezelfde vervelende saaiheid gaan lastig vallen?

Hoevele mensen zijn er niet verstrikt in hun eigen denken, dat kan op heel veel manieren zijn, wel mensen die zonder Christus zijn!
Van Jesus staat er : "De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was." Zou je van een diaken niet mogen verwachten dat hij het voorbeeld van zijn Meester volgt dan? Het gaat toch om eeuwig wel of eeuwig wee?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 10, 2009, 10:18:30 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 september 2009 om 08:04:
1. ja
2. wij hebben de oplossing niet, die is in Christus

Ik die enorm vecht tegen het oude vlees en soms wel erg op verlies sta.
Wij kan mij redden? Als het aan mijn doen ligt, wordt het niets....hopen op betere tijden...?
Heb jij die oplossing in Christus gevonden?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 10, 2009, 10:18:58 am »

quote:

Aslanning schreef op 10 september 2009 om 10:09:
Zou je van een diaken niet mogen verwachten dat hij het voorbeeld van zijn Meester volgt dan? Het gaat toch om eeuwig wel of eeuwig wee?

Terecht praat je over je verwachting.

Wie veel verwacht, wordt veel teleurgesteld.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 10, 2009, 10:19:53 am »

quote:

Mellon schreef op 10 september 2009 om 07:53:
1. Nee, beslist niet
2. In plaats van proberen eerst het juiste te denken, moet je eerst het juiste gaan doen. Dat is geen optie, maar de weg.
Wat is dan het juiste doen?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 10, 2009, 10:42:18 am »

quote:

Aslanning schreef op 10 september 2009 om 10:19:
[...]

Wat is dan het juiste doen?

De wil van God.

Zie Marc 3 en Hebr 10 bijvoorbeeld.

Je kunt wel door blijven vragen: wat is de wil van God? Je naaste liefhebben als jezelf en God boven alles en vervolgens weer: Wie is mijn naaste?

Kijk eens wie er hier niet ver van het koninkrijk zit (Marc. 12):

28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

Ik zeg het met opzet simpel (het goede doen), want het is ook simpel. Zoals Jakobus het stelt: 14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 10, 2009, 11:13:23 am »

quote:

Mellon schreef op 10 september 2009 om 10:42:
De wil van God.
Kijk eens wie er hier niet ver van het koninkrijk zit (Marc. 12):
Niet ver van is niet hetzelfde als erin! Wat als je in dat Koninkrijk wil zijn?

quote:

Ik zeg het met opzet simpel (het goede doen), want het is ook simpel. Zoals Jakobus het stelt: 14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?
Bedankt Mellon! Mooi die gedachte uit Jak. Ik denk dat dat waar is. Toch gaat mijn vraag over ten diepste (eeuwig) leven en dood. Er zijn best een boel mensen die precies hetzelfde doen als ik maar niks van God willen weten. Waar ligt dan het verschil?
« Laatst bewerkt op: september 10, 2009, 11:17:33 am door Aslanning »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 10, 2009, 11:19:49 am »
Is het verschil niet heel simpel: jij trekt je wel wat aan van God, zij niet. Jij bent dus gered, zij niet. Het enige wat God vraagt, is geloof. Dat geloof kan niet zonder gevolg blijven, maar dat gevolg is niet wat God van je eist om Zijn kind te mogen zijn.
Op mijn doopkaart wordt Jesaja 43 aangehaald: Ik heb je bij je naam geroepen, je bent van Mij. Daar kun je je tegen afzetten, maar dat is dan je eigen bewuste keuze. Of je kunt je er wat van aantrekken en vanuit het kind-van-God-zijn gaan leven. Op grond waarvan mag je je kind van God weten? Vanwege je doop, vanwege Christus' offer. Neem het aan en je bent gered, je bent kind van God. Of wijs het af, en de gevolgen zijn voor jezelf
computerfout: een vreemde een in de byte

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 10, 2009, 11:38:55 am »

quote:

Aslanning schreef op 10 september 2009 om 11:13:
[...]

Niet ver van is niet hetzelfde als erin! Wat als je in dat Koninkrijk wil zijn?

[...]

Bedankt Mellon! Mooi die gedachte uit Jak. Ik denk dat dat waar is. Toch gaat mijn vraag over ten diepste (eeuwig) leven en dood. Er zijn best een boel mensen die precies hetzelfde doen als ik maar niks van God willen weten. Waar ligt dan het verschil?

Ik sluit me ten dele aan bij rkdiak. Vraag je eens af wat voor zekerheid je eigenlijk wilt. Jezus wijst je de weg. Die schriftgeleerde zat op de goede weg want hij was er al vlak bij. Je mag hopen en vertrouwen dat Jezus daar de waarheid sprak. Dat is geen 100% zekerheid in de zin van 'wetenschappelijk bewijs' o.i.d. Komt weer op hetzelfde neer als in die andere thread: vertrouw je God nou, of niet?

Als ik er zo over denk, geloof ik dat die schriftgeleerde er vlakbij zat omdat hij wist wat hij moest doen (zijn naaste liefhebben, etc). Hij moest het alleen nog in de praktijk brengen.

Wat betreft de goede werken (om maar even een standaardterm te gebruiken) van mensen die niet in God geloven: dat is tussen God en die mensen. Daar ga ik in zoverre niet over.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2009, 11:44:21 am door Mellon »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 10, 2009, 11:39:17 am »

quote:

Aslanning schreef op 09 september 2009 om 23:30:

Mij was geleerd dat je niks zelf kon doen. Je moest hopen en bidden dat je erbij mocht horen en vooral veel naar de kerk gaan, op cathechisatie gaan.
Mij was geleerd dat je behouden was in de "ware kerk". Een beetje kort door de bocht, maar daar kwam het wel op neer. Ik kende hoegenaamd geen twijfel over mijn  behoud. Mij stond het plaatje uit de kinderbijbel voor ogen waar Jezus met uitgestrekte handen stond en waaronder stond" "komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven". Ik dacht dat het een uitnodiging voor de hemel was en als kind wil je nog niet naar de hemel. Ik vond de uitnodiging wel vriendelijk en twijfelde niet of ik bij Jezus mocht komen, alleen "nu nog niet....!"

quote:

Voordat je "bekeerd"  was, moest er wel heel wat met je gebeurd zijn en de kans was eerlijk gezegd niet zo erg groot, immers mij werd voorgehouden:
"Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, ....Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht." Jes. 3:14
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke" Joh.6:44
"Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn" Jer.31:18

De bijbel spreekt ook over de liefde van God. Het verlangen van God naar een relatie met de mens.
Als je alleen maar in de bijbel leest dat je je moet bekeren, terwijl je zelf niet eens weet waarvan, is het een uitzichtloze situatie.
In mijn leven kwam ik in een situatie waarin mijn hart intensief getrokken werd naar de zonde. De details wil ik niet hier prijsgeven. Ik kon geen weerstand aan dat verlangen bieden en ik wist dat het fout was als ik eraan zou toegeven.

Toen heb ik vanuit mijn nood - ik voelde dat ik in een donker gat werd getrokken - tot de Here geschreeuwd. Daarna merkte ik dat ik uit die situatie werd geleid. Ik heb ervaren dat een mens zich niet zelf kan bekeren. Er is goddelijke kracht voor nodig. Dat leer je niet uit bijbelteksten, maar uit ervaring die bevestigd wordt door de bijbel.

quote:

Als je deze boodschap zondag aan zondag te horen krijgt gedurende de eerste 15 jaren van je leven, kun je verzekerd zijn dat je iets anders in het leven staat dan de gemiddelde Nederlander.....

Ik herken me niet in die situatie.

quote:

Het besef je eigen maken dat God weet hoe we in elkaar zitten en dat Hij niettemin van ons houdt. We hoeven ons niet voor Hem te schamen, maar Hem vertrouwen! Hij wil ons maken zoals Hij ons bedoelde.

quote:

12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. 13 Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’
« Laatst bewerkt op: september 10, 2009, 03:34:47 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 10, 2009, 02:36:50 pm »

quote:

Niet zozeer op die manier. Wel de vraag of ik naar de hemel ga of niet. Ik ben overigens van overtuigd dat ik niet direct naar de hemel zal gaan en heb daar vrede mee.

quote:

De mystieke kant van je geloof uitdiepen om de rust te vinden, zonder daarbij overigens de dogmatiek en ethiek uit het oog te verliezen.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 11, 2009, 12:09:50 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 10 september 2009 om 11:19:
Is het verschil niet heel simpel: jij trekt je wel wat aan van God, zij niet. Jij bent dus gered, zij niet. Het enige wat God vraagt, is geloof. Dat geloof kan niet zonder gevolg blijven, maar dat gevolg is niet wat God van je eist om Zijn kind te mogen zijn.
Op mijn doopkaart wordt Jesaja 43 aangehaald: Ik heb je bij je naam geroepen, je bent van Mij. Daar kun je je tegen afzetten, maar dat is dan je eigen bewuste keuze. Of je kunt je er wat van aantrekken en vanuit het kind-van-God-zijn gaan leven. Op grond waarvan mag je je kind van God weten? Vanwege je doop, vanwege Christus' offer. Neem het aan en je bent gered, je bent kind van God. Of wijs het af, en de gevolgen zijn voor jezelf

Dat waren rijke gedachten! Ik las het even na in Jes 43. Heel mooi! Dat zijn woorden om je aan vast te houden!
Als ik dit even recapituleer dan zeg jij dus dat je kunt weten dat je een kind van God bent omdat Jes 43 jou dat zegt. Zie ik dat goed?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 11, 2009, 12:52:09 am »

quote:

Mellon schreef op 10 september 2009 om 11:38:
Vraag je eens af wat voor zekerheid je eigenlijk wilt. Jezus wijst je de weg. Die schriftgeleerde zat op de goede weg want hij was er al vlak bij. Je mag hopen en vertrouwen dat Jezus daar de waarheid sprak. Dat is geen 100% zekerheid in de zin van 'wetenschappelijk bewijs' o.i.d. Komt weer op hetzelfde neer als in die andere thread: vertrouw je God nou, of niet?

Nee "wetenschappelijk bewijs" lijkt me van nul en gener waarde in dit verband.
Maar als je een vliegreis gaat maken dan wil je ook graag even de checklist nalopen of alles wel helemaal klopt om zekerheid te hebben dat je daadwerkelijk meekunt! In dit geval gaat het erom of je eeuwig behouden bent of niet... Dan vind ik de vraag of je er verzekerd van kunt zijn dat je echt gered bent voor de eeuwigheid van essentieel belang. Bepaald niet iets om maar makkelijk over te doen, lijkt me...
In de kringen waarin ik verkeerde was bepalend of je een diepe bekeringsweg had doorgemaakt, hoe je dat beleefd had of het wel allemaal "echt" leek te zijn ... Je vraagt je dan af, waar baseren ze dat nou op? Die vraag stelde ik me in ieder geval....

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 11, 2009, 07:38:22 am »

quote:

Aslanning schreef op 11 september 2009 om 00:09:
[...]

Dat waren rijke gedachten! Ik las het even na in Jes 43. Heel mooi! Dat zijn woorden om je aan vast te houden!
Als ik dit even recapituleer dan zeg jij dus dat je kunt weten dat je een kind van God bent omdat Jes 43 jou dat zegt. Zie ik dat goed?
Niet alleen die tekst. Lees de hele bijbel er maar op na hoe God is: Liefdevol voor wie Hem zoekt, een verschrikking voor wie Hem afwijst; en dat geldt zowel voor wie in Gods volk geboren werd als voor wie daar niet door geboorte bij hoort. Hij eist gehoorzaamheid en is genadig, rechtvaardig en barmhartig, beschermer van de zwakke, tegenstander van wie denkt sterk te zijn. Bovenal is Hij de Schepper, ook jouw Schepper, jij Zijn schepsel. God heeft dus alle recht om te zeggen: Jij bent van mij. Zijn liefde blijkt dan uit het: Ik heb je bij je naam geroepen.
computerfout: een vreemde een in de byte

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 11, 2009, 08:48:49 am »

quote:

Aslanning schreef op 11 september 2009 om 00:52:
[...]

Nee "wetenschappelijk bewijs" lijkt me van nul en gener waarde in dit verband.
Maar als je een vliegreis gaat maken dan wil je ook graag even de checklist nalopen of alles wel helemaal klopt om zekerheid te hebben dat je daadwerkelijk meekunt! In dit geval gaat het erom of je eeuwig behouden bent of niet... Dan vind ik de vraag of je er verzekerd van kunt zijn dat je echt gered bent voor de eeuwigheid van essentieel belang. Bepaald niet iets om maar makkelijk over te doen, lijkt me...
In de kringen waarin ik verkeerde was bepalend of je een diepe bekeringsweg had doorgemaakt, hoe je dat beleefd had of het wel allemaal "echt" leek te zijn ... Je vraagt je dan af, waar baseren ze dat nou op? Die vraag stelde ik me in ieder geval....

Hopelijk bedoel je niet dat ik er makkelijk over doe, want ik vind het zeker niet makkelijk. Integendeel, ik vind het knotsmoeilijk (ook in die andere thread). Verder geloof ik niet dat je hebt begrepen wat ik bedoelde. Ik bedoelde niet wetenschappelijk bewijs als zodanig (daarom stond het ook tussen aanhalingstekens), maar een zekerheid die op soortgelijke wijze is verkregen. Een verzekering. Dat deel ben ik met rkdiak eens. Dat is er niet. Geen checklist of iets dergelijks.

Ik weet niet waar mensen in de kringen waar jij het over hebt, zulke gedachten op baseren.

Is proberen elke dag te doen wat God van je wil, nadat je daarvoor hebt gebeden, overigens niet hetzelfde als je bekeren?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 11, 2009, 12:24:38 pm »
Modbreak:
Wat berichten verwijderd. Aslanning, er is daarbij per ongeluk iets algemeens van je verwijderd. Gaarne even opnieuw de vraag stellen als je dat wilt, het ging over mensenvissers zijn en de zwartekousenkerk.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 11, 2009, 12:24:50 pm »
niet meer van toepassing :)
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 01:17:03 pm door St. Ignatius »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 11, 2009, 12:32:28 pm »

quote:

Aslanning schreef op 10 september 2009 om 10:09:
[...]

Hoevele mensen zijn er niet verstrikt in hun eigen denken, dat kan op heel veel manieren zijn, wel mensen die zonder Christus zijn!
Of mensen in een zwarte kousenkerk zonder Christus zijn weet ik niet, die uitspraak laat ik volledig voor je eigen rekening. Uit je berichten begrijp ik dat je uit ervaring praat, dus je zal het wel weten.

quote:

Van Jesus staat er : "De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was."
uit het volk Israël, als ik me niet vergis.

quote:

Zou je van een diaken niet mogen verwachten dat hij het voorbeeld van zijn Meester volgt dan? Het gaat toch om eeuwig wel of eeuwig wee?

Wat je van een diaken mag verwachten kan ik je best uitleggen, als je dat zou willen, maar ik hou niet zo van dit soort impliciete "jij bent diaken, en dus moet je doen wat ik vind dat je moet doen, en anders ben je een slechte diaken" berichtjes. Of ik doe wat van mij verwacht mag worden, diaken zijnde, is tussen Christus, mijn bisschop en mijzelf.

En nee, het gaat niet om eeuwig wel of eeuwig wee. Je eigen theologie projecteren op een katholieke diaken, en dan gaan beweren dat die niet doet wat jij, op basis van de verkeerde theologie, verwacht, is niet zo boeiend. Het zegt alleen dat jouw theologie niet van toepassing is.
So sue me!

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 11, 2009, 04:01:44 pm »

quote:

Mellon schreef op 11 september 2009 om 08:48:
Hopelijk bedoel je niet dat ik er makkelijk over doe, want ik vind het zeker niet makkelijk.
Nee hoor ik waardeer je inspanningen om dingen onder woorden te brengen!

quote:

Integendeel, ik vind het knotsmoeilijk (ook in die andere thread).
Wat vind jij knotsmoeilijk?

quote:

Verder geloof ik niet dat je hebt begrepen wat ik bedoelde. Ik bedoelde niet wetenschappelijk bewijs als zodanig (daarom stond het ook tussen aanhalingstekens), maar een zekerheid die op soortgelijke wijze is verkregen. Een verzekering. Dat deel ben ik met rkdiak eens. Dat is er niet. Geen checklist of iets dergelijks.

Nee, er komt natuurlijk geen briefje met hemels onderschrift uit de hemel neerdwarrelen :)
Eerlijk gezegd moet er toch iets zijn lijkt me op basis waarvan je God vertrouwt. Toch niet alleen omdat je predikant dat zegt, lijkt me...? Bijbel? Wat is echt bepalend volgens jou?

quote:

Ik weet niet waar mensen in de kringen waar jij het over hebt, zulke gedachten op baseren.
Tja, deels natuurlijk die bijbelgedeelten die ik in de start noemde, deels omdat mensen die door iedereen in die kringen worden gezien als "bekeerd" op grond van hun bijzondere ervaringen waarin ze Christus hebben leren kennen ... noem het een soort geestelijke ervaringen...

quote:

Is proberen elke dag te doen wat God van je wil, nadat je daarvoor hebt gebeden, overigens niet hetzelfde als je bekeren?
Tja dat ik weet even niet ... Bekeren moet toch wel iets zijn wat je actief doet, lijkt me. Je omdraaien... van God afgekeerd zijn, je vervolgens tot God keren ... Dat lijkt toch in zekere zin te wijzen op een bepaald moment van keuze of periode waarin dat gebeurt of hoe zie jij dat?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 11, 2009, 04:09:04 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 september 2009 om 07:38:
Niet alleen die tekst. Lees de hele bijbel er maar op na hoe God is: Liefdevol voor wie Hem zoekt, een verschrikking voor wie Hem afwijst
een welbewuste keuze vóór God? Mag je dat zo zeggen?

quote:

Bovenal is Hij de Schepper, ook jouw Schepper, jij Zijn schepsel. God heeft dus alle recht om te zeggen: Jij bent van mij. Zijn liefde blijkt dan uit het: Ik heb je bij je naam geroepen.
Ja, maar wie God als de Schepper, heerser erkent en zichzelf als schepsel wordt daarmee toch niet gelijk kind van God? Daar gaapt nog een flinke kloof lijkt me...
Wie de koningin erkent en zichzelf als onderdaan, wordt toch ook niet gelijk prins van Oranje? :)

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 11, 2009, 04:20:45 pm »

quote:

Aslanning schreef op 11 september 2009 om 16:09:
Ja, maar wie God als de Schepper, heerser erkent en zichzelf als schepsel wordt daarmee toch niet gelijk kind van God?
Nee, daar is de doop voor nodig.
So sue me!

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 11, 2009, 04:21:50 pm »

quote:

rkdiak schreef op 11 september 2009 om 12:32:
[...]
Of mensen in een zwarte kousenkerk zonder Christus zijn weet ik niet, die uitspraak laat ik volledig voor je eigen rekening. Uit je berichten begrijp ik dat je uit ervaring praat, dus je zal het wel weten.

Nou, als je naar hun eigen getuigenis luistert, zeggen ze vrijwel allemaal dat ze op weg naar de hel zijn... maar ze hopen op een of andere bijzondere aanraking van de Geest waardoor ze innerlijk weten: "Ik hoor erbij!" Dat is ook de reden dat ze ijverig twee keer per zondag twee uur in de kerk zitten....

Denk jij dan dat ze alleen maar een verkeerd beeld van zichzelf hebben en dat hun kerkgang hun hele leven lang garantie biedt dat het allemaal wel goed zit?

quote:

uit het volk Israël, als ik me niet vergis.
Heel scherp!! :)  Maar mag je dat niet doortrekken tot de heidenen sinds pinksteren, denk je?

quote:

Wat je van een diaken mag verwachten kan ik je best uitleggen, als je dat zou willen, maar ik hou niet zo van dit soort impliciete "jij bent diaken, en dus moet je doen wat ik vind dat je moet doen, en anders ben je een slechte diaken" berichtjes. Of ik doe wat van mij verwacht mag worden, diaken zijnde, is tussen Christus, mijn bisschop en mijzelf.

Ik begrijp nu dat je het zo hebt opgevat. Maar er zit toch wel een flinke "gap" tussen wat je suggereert dat ik zou bedoelen te zeggen en wat ik echt schreef.

quote:

En nee, het gaat niet om eeuwig wel of eeuwig wee. Je eigen theologie projecteren op een katholieke diaken, en dan gaan beweren dat die niet doet wat jij, op basis van de verkeerde theologie, verwacht, is niet zo boeiend. Het zegt alleen dat jouw theologie niet van toepassing is.
Hmm... ja daar zit mogelijk wat in... Het is nogal makkelijk om je eigen beeld te projecteren naar de gedachtenwereld van een ander...
Begrijp ik je goed dat je van mening bent dat mensen die het evangelie niet horen/afwijzen geen risico lopen uiteindelijk in de poel des vuurs te belanden? Of hoe zie jij dat?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 11, 2009, 04:22:47 pm »

quote:

rkdiak schreef op 11 september 2009 om 16:20:
[...]

Nee, daar is de doop voor nodig.
Maar als je het verhaal in FIlippi leest .... "Zegt u mij, heren, wat moet ik doen om gered te worden?’ 31 Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden" dan is de doop kennelijk geen voorwaarde, maar eerder een gevolg van het geloof als een eerste daad van gehoorzaamheid...
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 04:28:39 pm door Aslanning »

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 11, 2009, 04:36:39 pm »

quote:

Aslanning schreef op 11 september 2009 om 16:21:
[...]
Nou, als je naar hun eigen getuigenis luistert, zeggen ze vrijwel allemaal dat ze op weg naar de hel zijn... maar ze hopen op een of andere bijzondere aanraking van de Geest waardoor ze innerlijk weten: "Ik hoor erbij!" Dat is ook de reden dat ze ijverig twee keer per zondag twee uur in de kerk zitten....
Ik zal ze niet tegenspreken.

quote:

Denk jij dan dat ze alleen maar een verkeerd beeld van zichzelf hebben en dat hun kerkgang hun hele leven lang garantie biedt dat het allemaal wel goed zit?
In tegendeel, ik denk dat ze voor een groot deel het prima zien. Ik voel de grootste verwantschap met bevindelijk gereformeerden. Alleen, ik denk ongeveer net zo over hun kerk, als zij over die waar ik deel van ben :+

quote:

Heel scherp!! :)  Maar mag je dat niet doortrekken tot de heidenen sinds pinksteren, denk je?
Nee, dat denk ik niet. Jezus maakt duidelijk dat hij tijdens zijn leven op aarde, in onze geschiedenis, bezig is Joden te verzamelen. Dat is ook niet zo gek, het heil is immers uit de Joden. Het zijn deze Joden, en niemand anders, die als eersten de Kerk bevolken. Sinds het offer van Christus loopt Hij niet meer onder ons, om een Kerk te formeren. Dat heeft Hij immers al gedaan: de katholieke Kerk.

Wat we sinds Zijn offer wel als opdracht hebben gekregen is van Hem te getuigen, te onderwijzen en te dopen.

quote:

Ik begrijp nu dat je het zo hebt opgevat. Maar er zit toch wel een flinke "gap" tussen wat je suggereert dat ik zou bedoelen te zeggen en wat ik echt schreef.
Mogelijk. Het probleem bij communicatie is altijd dat het niet gaat om "wat er echt staat" maar om de vertaalslag tussen wat de één bedoelt en wat de ander verstaat. Het is zelden zinvol te zoeken naar wiens schuld het is als daar verschil tussen ontstaat. In mijn werk, niet alleen als diaken overigens maar ook zakelijk, in de manier waarop ik opvoed, etc., geldt een ijzeren regel: het is de verantwoordelijkheid van de zender dat de boodschap over komt.

quote:

Hmm... ja daar zit mogelijk wat in... Het is nogal makkelijk om je eigen beeld te projecteren naar de gedachtenwereld van een ander...
Begrijp ik je goed dat je van mening bent dat mensen die het evangelie niet horen/afwijzen geen risico lopen uiteindelijk in de poel des vuurs te belanden? Of hoe zie jij dat?
Ik zal het erger voor je maken: ik weet volstrekt en 100% zeker (sorry :+) dat iedereen dat risico loopt.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 11, 2009, 04:37:42 pm »

quote:

Aslanning schreef op 11 september 2009 om 16:22:
[...]
Maar als je het verhaal in FIlippi leest .... "Zegt u mij, heren, wat moet ik doen om gered te worden?’ 31 Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden" dan is de doop kennelijk geen voorwaarde, maar eerder een gevolg van het geloof als een eerste daad van gehoorzaamheid...
Ik lees nooit losse citaten buiten hun context, als ik wil weten wat Gods waarheid is. Als ik dat wil lezen, luister ik naar de Kerk. En daardoor kan ik er van overtuigd zijn, zonder twijfel of eigen interpretatie, dat de doop heilsnoodzakelijk is.
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 04:39:03 pm door rkdiak »
So sue me!

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: september 11, 2009, 04:40:27 pm »

quote:

rkdiak schreef op 11 september 2009 om 16:36:

Ik zal het erger voor je maken: ik weet volstrekt en 100% zeker (sorry :+) dat iedereen dat risico loopt.
Denk jij dan dat ook niemand kan zeggen dat hij eeuwig leven heeft?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: september 11, 2009, 04:47:40 pm »

quote:

rkdiak schreef op 11 september 2009 om 16:37:
[...]

Ik lees nooit losse citaten buiten hun context, als ik wil weten wat Gods waarheid is.

Vind je dan dat Jezus manier van omgaan met teksten uit het OT nogal twijfelachtig is?
Voorbeeld: "De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht 9 en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.’ 10 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”

quote:

Als ik dat wil lezen, luister ik naar de Kerk.
Wat bedoel je daar concreet mee? Wat is in dit geval de kerk?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: september 11, 2009, 04:53:04 pm »

quote:

Aslanning schreef op 11 september 2009 om 16:01:
Eerlijk gezegd moet er toch iets zijn lijkt me op basis waarvan je God vertrouwt.
Waarom?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 11, 2009, 05:11:10 pm »

quote:

Dat schreef ik toch? Predikant... Bijbel ?
God praat toch niet met jou zoals wij mensen met elkaar praten?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 11, 2009, 05:17:42 pm »

quote:

Aslanning schreef op 10 september 2009 om 10:18:
[...]

Heb jij die oplossing in Christus gevonden?

soms denk ik van wel, soms vaak ook niet tegenwoordig....

dit stuk uit romeinen intrigeert me telkens weer...beurt op, verbaasd en werkt weer twijfel. Twijfel die varieert van geen verzoening tot alverzoening..vaak lastig, soms prachtig!!

12 Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. 13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden. 14 Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou. 15 Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. 17 Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus. 18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 05:26:20 pm door grondig christelijk »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 11, 2009, 05:19:15 pm »

quote:

Aslanning schreef op 11 september 2009 om 17:11:
[...]

Dat schreef ik toch? Predikant... Bijbel ?
God praat toch niet met jou zoals wij mensen met elkaar praten?
Nee?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 11, 2009, 05:41:56 pm »

quote:

Begrijp ik je goed dat de inhoud van jouw contact met God los staat van alternatief niet gebaseerd is op wat anderen tegen je gezegd hebben of wat je in de bIjbel gelezen hebt? Oftewel je relatie komt toch niet zo maar uit de lucht vallen?
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 05:43:19 pm door Aslanning »