quote:
St. Ignatius schreef op 10 september 2009 om 01:26:[...]
Je kan voor jezelf niet weten of je behouden bent. Zelfs Paulus wist dat niet:
"Van Paulus, dienstknecht van God en apostel van Jezus Christus om Gods uitverkorenen te brengen tot het geloof en de kennis van de ware godsdienst, in de hoop op het eeuwig leven...(Tit 1:1-2).
Je moet je er even bij bedenken dat de hoop in de bijbel niet een menselijke hoop is, zoals wij mensen dit woord bedoelen.
'Ik hoop het', betekent dat we het wel graag willen maar het nog niet weten.
Net als de menselijk manier van 'ik geloof het wel', daar zit ook geen zekerheid in.
De bijbelse hoop is echter niet onzeker. Het is vaststaand dat de hoop 'het eeuwige leven' voor ons weggelegd is in de hemel.
Titus gaat ook wel verder met het zinnetje dat je quote.
Kijk maar:
quote:
1
Paulus, een dienstknecht van God, een apostel van Jezus Christus, naar het geloof der uitverkorenen Gods en de erkentenis van de waarheid, die naar de godsvrucht is, 2 in de hoop des eeuwigen levens, dat God, die niet liegt, vóór eeuwige tijden beloofd heeft, terwijl Hij te zijner tijd zijn woord heeft openbaar gemaakt in de verkondiging, 3 die mij is toevertrouwd in opdracht van God, onze Heiland:
Wat wij hopen heeft God, die niet liegt, voor eeuwige tijden beloofd.
Als dat geen zekerheid is weet ik het niet meer.

Dit gaat dan ook speciaal over de gelovigen, de gemeente, die door God uitverkoren is van
voor de grondlegging (voor de eeuwige tijden) der wereld. Voordat God iets had geschapen, heeft hij ons die nu leven de belofte van het eeuwige leven al gegeven.
Wat ik nu opschrijf, dat is zo groots, dat het maar amper doordringt wat het allemaal inhoud, maar de waarheid ervan, die hoop die God ons heeft geven, staat voor mij als een paal boven water.
Ik ben meer overtuigd van de waarheid van Gods beloften dan van de beloften van de mensen om mij heen. Zelfs mensen heel dicht bij je, blijven feilbare mensen die hun beloftes niet altijd kunnen of willen houden.
Titus 2 wordt ook over die hoop wordt gesproken:
quote:
11 Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, 12 om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, 13 verwachtende de zalige hoop en de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus, 14 die Zich voor ons heeft gegeven om ons vrij te maken van alle ongerechtigheid, en voor Zich te reinigen een eigen volk, volijverig in goede werken.
15 Spreek hiervan, vermaan en weerleg met alle nadruk: niemand mag u verachten.
Hij is onze hoop. En dat lijkt me niet iets wat een beetje vaag is, of waarvan je niet zeker weet of Hij wel zal verschijnen zodat de hoop
aanschouwen wordt.
Hoop die gezien kan worden is geen hoop, maar wij verwachten de hoop - van de verschijning van Christus.
quote:
Rom 8
18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. 24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? 25 Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding.
@ Aslanning, ik heb nu inmiddels ook je vraag wel beantwoord denk ik.

1) Ik herken dat zware dus helemaal niet. (Dat betekent niet trouwens dat je dan maar luchthartig moet worden over je behoud)
2) Ik denk dat het evangelie gebracht moet worden zoals God het in zijn woord heeft laten zien:
bv in Johannes drie vers 16
- God had de wereld lief
- Hij gaf zijn enige Zoon
- als je in Hem gelooft
-
heb je het eeuwige leven
Als je in Hem geloofd, wordt je niet veroordeeld, als je het niet doet,
ben je het al. Dat staat verderop in dat hoofdstuk. Maar God kan het oordeel van je afnemen als je tot geloof komt. Jezus heeft dat nl gedragen voor jou.
Het gaat in werking treden doordat je dat gelooft/aanneemt.
Je hoeft je m.i. als ik de bijbel lees, je niet druk te maken om het oordeel over je zonden als gelovige, dat oordeel is al volbracht.
1 Joh 3
En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft.
De eerste gave zoals Romeinen 8 dat zo mooi zegt, of ook een mooie uitdrukking is het onderpand of het zegel. Je bent hierdoor Gods eigendom en dat zal Hij zich niet laten ontnemen.