quote:
In welke zin neemt dsWim zijn gesprekspartner niet serieus? Wat schort er aan de constatering?
Is het iets nieuws? 't Is wat mij betreft een enorme open deur.
quote:
Je gaat niet in op de hoofdvraag, namelijk of je dit soort constateringen ook schriftelijk richting de betrokken instanties hebt gecommuniceerd.
Hoe bedoel je, 'betrokken instanties'? De kerkelijke weg functioneert van onderaf. Je legt iets neer bij de classis (als gemeentelid desnoods op het moment van visitatie), en dan hoop je dat het wordt opgepikt. Een rechtstreekse brief schrijven aan de synode heeft geen zin. Die wordt altijd terzijde geschoven met de mededeling dat de procedure (nl onderaan beginnen) niet gevolgd is. (En als wel, dan is er waarschijnlijk een goede reden dat het de synode-agenda niet gehaald heeft.)
Dus wanneer je bedoelt te vragen of dsWim zijn gevoelen in deze kenbaar heeft gemaakt aan de classis, dan lijkt me de vraag correct. Wanneer je bedoelt te vragen of er een brief richting synode is gegaan, dan kan ik je vertellen dat dat een verspilling van tijd is, omdat het systeem zo niet werkt.
En juist omdat het systeem zo werkt, heeft de synode niet goed door wat er op lokaal niveau speelt.
Voeg daarbij dat het afgevaardigd van personen naar de classis/ps/synode vaak een vervelende taak gevonden wordt (want het vreet tijd en energie, en je bent al zo weinig thuis), dan kun je begrijpen dat de afvaardiging dikwijls niet bijzonder competent is. Daarnaast: ook veel predikanten zijn geen theoloog, laat staan goede (proces)managers.
Die combinatie: de lange en tijdrovende kerkelijke weg en afvaardiging van mensen 'met tijd en zin' ipv de meest competente mensen, maakt de synode -samen met haar beperkte leergezag- een lomp, log en vervreemdende (alienating) instantie.
Dat constateren lijkt me juist een teken dat er iemand aan het opletten is. Maar dat is nog iets anders dan bij machte zijn hier iets aan te veranderen. 't Enige waar je als predikant of als kerkenraad voor kunt zorgen is dat er een goede afvaardiging namens jouw classis richting PS gaat. After that, it's out of your hands.