quote:
Oogje schreef op 01 augustus 2009 om 13:34:Het is eeuwig zonde dat je nu vooral in het moderne christendom te vaak imitatie ziet. De wereld houdt van popmuziek, dus willen wij ook popelementen in onze liederen en diensten. In alle moderne muziekstijlen willen vooral evangelischen hun eigen muziek maken, wat dan bepaald niet vaak echt goede muziek oplevert. Als "de wereld" vaak betere muziek en kunst maakt, dan is er volgens mij toch iets verschrikkelijk mis gegaan binnen het christendom.
Imitatie is van alle tijden. Als je je bezig houdt met kunstgeschiedenis is dat het eerste dat opvalt. "Originele" kunst bestaat niet. Sterker, juist wie compleet origineel probeert te zijn, maakt vaak troep.
en ook troep is van alle tijden. Dat je uit de middeleeuwen nu de hoogtepunten kent, betekent niet dat niet voor ieder meesterwerk ook honderden matige werken werden gemaakt.
Als je van de uitbundige visuele architectuur houdt uit de middeleeuwen, ga dan eens kijken bij de Crystal Cathedral. Heel modern, heel overdonderend, heel visueel.
Maar andersom, als je denkt dat de moderne kerkgebouwen maar eenvoudig en saai zijn in vergelijking met de middeleeuwen, ga dan eens kijken naar de kleine, romaanse kerkjes in pakweg Normandië, of in Yorkshire, of kijk eens in de abdijen van de cistercienzers. Eenvoud troef.
Bedenk ook dat je leeft in een land waar twee eeuwen van gereformeerde staatskerk en onderdrukking van katholieke cultuur hun stempel hebben gezet. Betekent dat dat we hier geen indrukwekkende cultuuruitingen meer hebben? In tegendeel, het protestantisme heeft een kunst- en cultuur op gang gebracht die minder uitbundig en visueel is, maar die ingetogen is en veel meer gericht op het woord. Maar juist daarin gebeuren prachtige dingen, ook vandaag.
Je kan op veel manieren kijken naar kunst. Persoonlijk vind ik kunst boeiender als ze verrast, als ze nieuwe wegen biedt, kortom als ik niet geconfronteerd wordt met wat ik al ken. De mate waarin kunstuitingen overeen komen met wat me vertrouwd is, vind ik geen criterium voor kwaliteit. Dat is lastig, want, zoals ik in een interview een groot architect hoorde zeggen: door gewenning wordt alles mooi. Grote kunst is niet vanzelfsprekend hetzelfde als mooie kunst. De realiteit is dat de meeste mensen juist kitsch het hoogst waarderen, omdat het vrij is van verbazing, vrij is van uitdaging, vrij is van spanning.
Ja, massa's toeristen lopen middeleeuwse kathedralen in, zeggen oh en ah, zien 98% van wat ze zien over het hoofd, en begrijpen de andere 2% niet. Geen enkele toerist bezoekt De Ark (GKv-kerk in Zeist), en wie daar om andere redenen toch komt, zal niet direct oh en ah zeggen. Maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk een boeiende kerk is, architectonisch niet wereldschokkend, maar wel degelijk aardig en de moeite van het goed bekijken waard. Om maar een voorbeeldje te noemen.