wat cool, iemand heeft zomaar een onderwerp Romeinse zegelringen aangemaakt, terwijl ik in Nijmegen zegelringen aan het bekijken was

Zijn wel een beetje veel vragen om in 1 keer te beantwoorden hoor, maar ik zal er een paar beantwoorden.
1a. Allerlei mensen zijn tegenwoordig in bezit van Romeinse zegelringen. In de eerste plaats bijvoorbeeld opgravende instanties, die tijdens de graafwerkzaamheden zegelringen hebben aangetroffen. De ringen worden bij het archeologisch onderzoek meestal gevonden met metaadetectoren. Ook amateurpiepers hebben vaak romeinse (zegel)ringen in hun verzameling. Verder kun je bijvoorbeeld ook aan kunsthandelaars en musea denken.
1b. Er zijn inderdaad zegelringen met vroegchristelijke kenmerken, maar dan moet je toch vooral aan LaatRomeinse exemplaren denken of Vroeg Middeleeuwse zegelringen. In Nederland ben ik in ieder geval nog geen Romeinse ringen tegen gekomen met dergelijke kenmerken.
2. Als de vraag is wanneer zegelringen voor het eerst gebruikt zijn, dan gaat dat in Italie in ieder geval terug tot in de 8ste eeuw voor Chr. En dan heb ik het dus over echte zegelringen. Het gebruik om een stempel ergens op aan te brengen gaat veel verder terug, maar dan gaat het om knoopvormige stempelzegels, cilinderzegels of vb het Perzische stempelzegel.
Nou de rest van de vragen beantwoord ik een andere keer wel, want het niet zo makkelijk om daar een duidelijk antwoord op te geven. Daarom schrijf ik er ook een scriptie over