Auteur Topic: Waarom gaan mensen naar een andere kerk?  (gelezen 5633 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom gaan mensen naar een andere kerk?
« Gepost op: september 25, 2009, 11:41:20 pm »
Geen idee waar ik dit neer moet zetten:
Overstap GKV naar RKkerk

in een aantal draden is te lezen dat mensen overwegen om van de GKV over te gaan naar de RKkerk.

quote:

Marloes schreef op 25 september 2009 om 10:36:
Wat een stap, BBB..
iets waar ik al 'bang' voor was door de toenemende rk-'overheersing' op dit forum.

quote:

Bumblebee schreef op 24 september 2009 om 08:23:Eén van de redenen om ermee te stoppen is dat de laatste anderhalf jaar mijn eigen geloof nogal is "geshaked" en ik daar even aandacht aan moet gaan besteden. Kort gezegd heeft het zich ontwikkeld van gereformeerd naar katholiek.
Theologische argumenten kan en zal ik niet geven, alle pogingen die ik daartoe de ene of de andere kant op heb ondernomen hebben me vooral geleerd dat ik niets weet van theologie. Het enige dat ik erover kan zeggen is dat ik weet, dat ik "het gewoon geloof". Op termijn zal ik, als het allemaal mag lukken, ook het sacrament van het Vormsel ontvangen en daarmee toegang krijgen tot de Eucharistie.

Praktisch gezien blijf ik met mijn man en kinderen 'gewoon' in de GKV-gemeente waar we al jaren samen kerken, dit natuurlijk na uitgebreid overleg met de instemming van de kerkenraad, die vindt dat ik, te goeder trouw dwalende, zelf verantwoordelijk ben voor wat ik doe en geloof, mits ik bereid blijf tot gesprek.

quote:

Els schreef op 24 september 2009 om 14:36:
Hallo Bumblebee, ook namens mij bedankt.
Dat je geloof zich ontwikkeld heeft naar de RKK verbaast me niet.
Toch vind ik het heel bijzonder en ik wens je van harte Gods zegen toe in het verdere verloop :)

quote:

drentenaar schreef op 24 september 2009 om 15:54:
Beste Bumblebee,

Bedankt!
Ik ben een 'rasgereformeerde' (zo'n ras bestaat!),
maar ik beleef mijn geloof pas voluit als ik - één maal per jaar -  
een weekje te gast ben in Abdij Sion te Diepenveen nabij Deventer.

Daar heb ik bv. pas goed de Psalmen ontdekt!!!
En de spiritualiteit!

Ik blijf wel vrijgemaakt-geref., (denk ik),
maar ik kan me je stap volledig voorstellen!
Hoe dan ook: Gods zegen toegewenst!

Aangezien ik enige tijd in de RKkerk heb verkeerd en nog wel wat sympathie in die richting voel maar vandaar naar de GKv ben gegaan ben ik wel nieuwsgierig naar wat maakt dat mensen de andere kant opgaan.
GKV en RKk hebben wel "wat" gemeen maar het belijden in de kerken uit de reformatie is netjes gezegd "anti Rome".
Wat maakt dat je die keuze zoekt of daar naar toe geleid bent?
Welke dingen ontdek je in de RKkerk die je mist in de GKV?
In feite geef je aan dat het geloof als beleden en vorm gegeven in de GKV niet juist is, welke dingen zie je dan? welke ontdekkingen deed je en welke steun (aan beide kanten) heb je ontvangen?

NB: geen discussiedraad over de inhoud maar meer een draad waarin deze mensen de GKV mogelijk ook een spiegel voor kunnen houden en wat dingen toe kunnen lichten.
Mail me maar als je wat wilt weten

Edolen

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2009, 01:30:26 am »

quote:

In feite geef je aan dat het geloof als beleden en vorm gegeven in de GKV niet juist is, welke dingen zie je dan? welke ontdekkingen deed je en welke steun (aan beide kanten) heb je ontvangen?

Ik heb het altijd zo'n oneerlijke reactie gevonden als je vanuit jezelf aangeeft dat je niet tevreden bent met de vrijgemaakte kerk. Wat is er mis met de kerk, wordt dan gevraagd.
Er is niets mis met die kerk, hij past alleen niet bij mij. Als ik dus anders kies (door die kerk te verlaten) geef ik niet aan dat de vrijgemaakte kerken er naast zitten. Het kerkverband is gewoon niets voor mij. Maar strakke overtuigingen hebben de neiging om nadenken gelijk als kritiek te zien. Dat heeft 40 jaar in de hel van het bij een vrijgemaakte kerk horen me geleerd.
Treat the earth and all that dwell thereon with respect

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 26, 2009, 08:10:32 am »
Goed dan zal ik de vraag aanpassen: Wat is er voor jou mis met de GKv? En als je het 40 jaar als een hel ervaren hebt moet dat wel heel veel zijn. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er nooit wat mis is in de GKv want dat is er wel. Uiteindelijk is het een verzameling van mensen met al hun gebreken.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2009, 09:03:59 am »

quote:

okidoki schreef op 25 September 2009 om 23:41:
Aangezien ik enige tijd in de RKkerk heb verkeerd en nog wel wat sympathie in die richting voel maar vandaar naar de GKv ben gegaan ben ik wel nieuwsgierig naar wat maakt dat mensen de andere kant opgaan.

Logisch  :)

quote:

GKV en RKk hebben wel "wat" gemeen maar het belijden in de kerken uit de reformatie is netjes gezegd "anti Rome".

Dat hangt nogal af van wat voor gesprek je voert. Wil je de zaken polariseren en scherp stellen dan lukt het uitstekend deze stelling te onderbouwen. Wil je zoeken naar wat bindt, met respect voor waarin je verschilt, dan blijkt de overlap vrijwel (but not quite  ;) ) 100%.

quote:

Er zijn tig oneliners die bij diverse gelegenheden in aanmerking komen geponeerd te worden als 'de kern van de zaak'. Wanneer de vraag op deze manier, in deze context gesteld wordt luidt mijn antwoord denk ik: de bediening van de Sacramenten.

quote:

'Onjuist' is niet een term die ik zou kiezen maar als het per se op deze manier gesteld moet worden: de bediening van de Sacramenten.

quote:

NB: geen discussiedraad over de inhoud maar meer een draad waarin deze mensen de GKV mogelijk ook een spiegel voor kunnen houden en wat dingen toe kunnen lichten.
Duidelijk  :)
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 26, 2009, 09:42:59 am »
Nog anders geformuleerd:

Als je redeneert: wie A zegt, moet B zeggen, je kunt niet van twee walletjes eten, het één geloven en met het ander meedoen is inconsequent, (waar niet zoveel mis mee is, ik redeneer heel regelmatig zo) is de meest logische beslissing om te zeggen, luister eens BBB, het is sneu voor jou en meneer Bee dat jullie niet meer samen het Avondmaal kunnen vieren maar dat is dan jammer, gezien de omstandigheden laat je ons geen andere keus dan jou onder de tucht te stellen en voortaan van het Avondmaal af te houden.

Onze kerkenraad heeft een andere insteek gekozen en gezegd: de zaken liggen zoals ze liggen (hierover blijven we uiteraard in gesprek!), hoe zoeken we een pragmatische oplossing om geen kerkelijke scheiding binnen een gezin te creëren, geen water bij de wijn te doen wat betreft onze overtuigingen, en toch zoveel mogelijk tegemoet te komen aan wat één van onze zusters klaarblijkelijk diep verlangt. De hamvraag was: ervaren we genoeg eenheid in geloof (je moet ergens een grens trekken en het Avondmaal heeft een sterk gemeenschapskarakter) met deze zuster om samen met haar het Avondmaal te blijven vieren en het antwoord daarop was (godzijdank) ja, zolang ze anderen maar niet van haar ketterse ideeën ( :P ) probeert te overtuigen. Dat zou ik niet mijn hóófd halen uiteraard (over ondankbaarheid gesproken).

Ik wil verder aanstippen dat de ik deze gang van zaken liever dan als 'een genomen beslissing' zou willen omschrijven als 'een ingeslagen weg' - één die nog lang niet ten einde is en waarop mijn broeders en zusters en ikzelf nog heel veel met elkaar zullen moeten praten, en ik voor mijzelf vooral nederigheid zal moeten leren. Héél goed voor een dokter  :P

Vergeet tenslotte ook even niet dat er ook heel wat coulantie van de ándere kant gegeven wordt: het toelaten van een persoon tot de Kerk van wie dan vervolgens bijzonder weinig verwacht kan worden als het aankomt op deelname aan het kerkelijk leven.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2009, 10:09:21 am »
Overigens:

quote:

Marloes schreef op 25 september 2009 om 10:36:
Wat een stap, BBB..
iets waar ik al 'bang' voor was door de toenemende rk-'overheersing' op dit forum.
Ik heb nooit rk-overheersing ervaren op dit forum en ik kan je vertellen dat degene die hier vermoedelijk als het meest overheersend is ervaren, juist degene is geweest die hemel en aarde heeft bewogen om mij van het voornemen katholiek te worden, heeft geprobeerd af te brengen.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2009, 10:11:25 am door Bumblebee »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 26, 2009, 01:11:00 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 26 september 2009 om 09:03:
'Onjuist' is niet een term die ik zou kiezen maar als het per se op deze manier gesteld moet worden: de bediening van de Sacramenten.
En wat schort daaraan in de GKV / is beter in de Roomse kerk, als ik vragen mag?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2009, 03:35:00 pm »
@ Edolen: heb je in een andere kerk je plaats gevonden?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 26, 2009, 03:45:16 pm »
Er kunnen een heleboel redenen zijn om van de ene kerk naar de andere te gaan of van de ene gemeente naar de andere. De overwegingen die daarbij gemaakt worden kunnen het beste gevraagd worden aan de betrokkenen. Zelf ben ik nog nooit van kerk gewisseld. Wel van parochie, maar dat komt omdat ik verhuisde.

quote:

Zwever schreef op 26 september 2009 om 13:11:
[...]

En wat schort daaraan in de GKV / is beter in de Roomse kerk, als ik vragen mag?
De Roomse kerk is de kerk van het bisdom Rome. Ik acht de kans vrij klein dat BBB in Rome of omstreken woont. Indien je de katholieke Kerk bedoeld, ik kan natuurlijk niet voor BBB spreken, maar ze gaf al aan dat een voor haar belangrijk punt de bediening van de sacramenten is.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 26, 2009, 04:03:09 pm »

quote:

Zwever schreef op 26 September 2009 om 13:11:

Ik vind het lastig om je vraag te beantwoorden omdat ik daarmee voor mijn gevoel al beaam dat er iets schort aan de GKV en dat datgene vervolgens beter is in de katholieke Kerk. Dat is niet de insteek die ik zou willen kiezen  :)

Een uiteenzetting over de verschillen tussen het gereformeerde Avondmaal en de katholieke Eucharistie lijkt me hier niet zo nuttig. Er zijn al veel topics over volgeschreven door mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik. Simpel gezegd, als ik de zaken op scherp zou willen zetten (quod non) zou ik kunnen stellen: die verschillen (je kunt ze zo opzoeken), dat is waar 't in de GKV aan schort en die beter zijn in de katholieke Kerk.

De zaak lígt echter niet simpel en ik wíl het niet op scherp zetten.
Linksom of rechtsom, wie de katholieke leer over de Sacramenten niet gelooft, ziet logischerwijs vanuit zijn eigen standpunt het probleem niet. Wie wel gelooft wat de RKK leert over de Sacramenten, kán naar de aard der zaak niet anders dan verlangen deze te mogen ontvangen.  

Wordt het gereformeerde Avondmaal daarmee gediskwalificeerd als Sacrament? Weggezet als 'niet goed genoeg'? Ik kan me voorstellen dat gereformeerden dat op die manier voelen. Dat is echter geenszins wat ik wil uitdragen. Sterker, de gemeenschap in geloof die ik heb met mijn man (zoals gezegd ervaar ik die als vrijwel 100% en hij gelukkig ook) en de beleving ervan in het samen Avondmaal vieren vinden wij beide van essentieel belang.

Nogmaals, de kerkenraad hád kunnen zeggen, vanuit een bepaalde manier van redeneren: "hoor eens meisje, jij wil gewoon een beetje te veel. Wat denk je nou, dat de gereformeerde kerk en de katholieke kerk om jou draaien? Je moet maar een keus maken!"

Zij hebben echter niet vanuit de theorie geredeneerd, maar vanuit de situatie zelf: hier hebben we een zuster die op een bepaald punt anders gelooft dan wij. Is er een mogelijkheid waarop zij, zonder dat ze wat ze gelooft en verlangt aan de kant hoeft te zetten, toch géén scheiding aan hoeft te brengen binnen het kerkelijk leven van haar gezin? Vinden we de overeenkomst in geloof tussen haar en ons groot genoeg om samen het Avondmaal te vieren?

Het antwoord daarop was ja, en de oplossing is er gekomen, en wij zijn er, nogmaals, heel erg dankbaar voor  :)

Ik kan me best indenken dat veel mensen het een minder dan ideale situatie vinden, en 't is ook niet iets om naar te streven, maar gezien hoe de zaken liggen is het op dit moment in onze ogen het hoogst haalbare.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2009, 04:07:37 pm door Bumblebee »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 26, 2009, 06:10:23 pm »
Wijze beslissing van je kerkenraad om er zo mee om te gaan; van wat ik hier van je mee krijg ben je een oprecht en betrokken christen. Zulke mensen moet je niet kwijt willen :)

Overigens dwaal ik ook 'ter goeder trouw' met het niet dopen van mijn dochter (eh daar hoeft nou weer geen discussie over te komen...), met de KR die vond dat we toch mochten blijven kan ik me goed in je situatie verplaatsen.

Is het overigens ook 'bekend' bij jullie in de gemeente (kerkblaadje e.d.) of blijft het voornamelijk iets tussen jullie gezin en de KR? Ik kan me voorstellen dat sommige gemeenteleden het idee van een "halve of hele katholiek" aan de avondmaalstafel niet zo zouden zien zitten. Bij ons waren er een stuk of 5 die dat niet zo prettig vonden, namelijk.

@Thorgem: ik ben niet zo van de woordspelletjes. In elk geval vind ik de RKK géén 'katholieke Kerk' maar een 'Rooms katholieke kerk' en ook geen 'Kerk' maar een 'kerk'. En da's gewoon een mening, waarbij jij een andere mening hebt. Net zoals sommige atheïsten bijvoorbeeld god schrijven, i.p.v. God. Dat vind ik ook niet netjes, maar ja. Let's agree to disagree.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2009, 06:12:08 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2009, 08:02:07 pm »

quote:

Zwever schreef op 26 september 2009 om 18:10:
@Thorgem: ik ben niet zo van de woordspelletjes.
Begin er dan ook niet mee.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 28, 2009, 12:10:48 am »
Leuk dat er al weer met modder gegooid wordt.
Ik neem aan dat een ieder in deze draad met respect en zonder blubber mee kan doen.

@ BBB: bedankt voor je informatie. lijkt me geen gemakkelijke situatie waar jullie in zitten. Mooi en goed om te lezen dat er wederzijds begrip is!
Je geeft aan dat daar dankbaarheid voor is.
En dat is volgens mij ook een reden om God te danken daarvoor!!!

@ anderen: ik ben gewezen zoekend katholiek.
denk niet dat iemand zomaar katholiek wordt of zomaar uit die gemeenschap treedt.
Grefo's kunnen niet bedenken hoe zeer iemand katholiek in hart en nieren is :)
Er is ( denk ik) meer eenheid en verbondenheid in de RKkerk dan wij (grefo's) denken.
Ondanks dat er verschillen zijn (die daar overigens niet tot een breuk leiden. Breken met elkaar is een eigenschap die de reformatiekerken als "eigenschap" hebben verworden) gaat men samen wel de weg die men meent te moeten gaan.

Ofwel: respect voor BBB en haar KR (ondanks dat het KO-technisch [andere draad] niet kan).
Ze zoeken samen een weg. Mooi om te zien!!!!
Mail me maar als je wat wilt weten

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2009, 11:05:18 am »
Ik ben een klein jaar geleden katholiek geworden. Ik ervaarde heel sterk een roeping om dat te gaan doen. Als goed opgevoede grefo heb ik het zo lang mogelijk uitgesteld, totdat ik het idee kreeg dat ik er echt niet meer onderuit kon. Toen ben ik naar de mis gegaan, en heb die nooit meer verlaten. Ik ben er thuis.

Ik denk dat BBB heel erg gelijk heeft op dit punt: dat je volgens logisch redeneren een heel eind kan komen in het accepteren van katholieke leerstellingen, maar dat de stap zetten om ook echt katholiek te worden een geloofszaak is. Zelf zou ik nooit katholiek zijn geworden als God me niet in m'n nekvel gepakt had.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 28, 2009, 11:14:21 am »

quote:

Zwever schreef op 26 September 2009 om 18:10:
Is het overigens ook 'bekend' bij jullie in de gemeente (kerkblaadje e.d.) of blijft het voornamelijk iets tussen jullie gezin en de KR? Ik kan me voorstellen dat sommige gemeenteleden het idee van een "halve of hele katholiek" aan de avondmaalstafel niet zo zouden zien zitten. Bij ons waren er een stuk of 5 die dat niet zo prettig vonden, namelijk.

In ieder geval ben ik niet van plan er een geheim van te maken, anderszijds lijkt 't me ook niet nodig om er enorm veel ruchtbaarheid aan te geven. Duidelijkheid lijkt me in ieder geval wel gewenst, het zou vervelend zijn als een aantal mensen zich over een paar jaar 'genaaid' voelen.

Voorlopig redeneer ik maar dat de kerkenraad, als vertegenwoordiging van onze gemeente, deze koers heeft gekozen. Als er mensen zijn die daarmee moeite hebben gaan wij met ze praten. Dan zien we verder wel hoe het loopt.

't Is in elk geval voor mij een belangrijk punt: als ik door mijn aanwezigheid andere mensen in de problemen/gewetensnood breng, vind ik dat duidelijk reden om het er goed over te hebben.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2009, 11:18:11 am door Bumblebee »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 28, 2009, 11:16:26 am »
Bedankt voor je vriendelijke woorden, okidoki  :)
Een wedervraag:

quote:

okidoki schreef op 28 September 2009 om 00:10:
@ anderen: ik ben gewezen zoekend katholiek.
denk niet dat iemand zomaar katholiek wordt of zomaar uit die gemeenschap treedt.
Grefo's kunnen niet bedenken hoe zeer iemand katholiek in hart en nieren is :)
Er is ( denk ik) meer eenheid en verbondenheid in de RKkerk dan wij (grefo's) denken.
Wat lag er aan ten grondslag dat jij, gewezen zoekend katholiek in hart en nieren (als ik je zo mag samenvatten  ;)  ) toch daar weg bent gegaan en GKV geworden?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 28, 2009, 11:57:48 am »

quote:

Bumblebee schreef op 26 september 2009 om 10:09:

Ik heb nooit rk-overheersing ervaren op dit forum en ik kan je vertellen dat degene die hier vermoedelijk als het meest overheersend is ervaren, juist degene is geweest die hemel en aarde heeft bewogen om mij van het voornemen katholiek te worden, heeft geprobeerd af te brengen.

Dat verbaast me niet, maar ik vraag me wel af: waarom dan?

Hopelijk vind je dit geen impertinente vraag.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 28, 2009, 01:26:44 pm »
Hoewel ik je keuze niet helemaal 'volg', wil ik je wel succes en zegen wensen.

quote:

Bumblebee schreef op 26 september 2009 om 10:09:
Overigens:
[...]
Het gaat er ook niet om of hij je er wel of niet vanaf heeft proberen te brengen, maar dat er onmiskenbaar een rk-invloed is geweest op het forum en dat die invloed ook wel eens van invloed geweest zou kunnen zijn op je beslissing.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 28, 2009, 03:20:16 pm »

quote:

Mellon schreef op 28 September 2009 om 11:57:
Dat verbaast me niet, maar ik vraag me wel af: waarom dan?
Hopelijk vind je dit geen impertinente vraag.
Omdat het niet zo nuttig is je bij de RKK aan te sluiten vanwege een voorliefde voor wierook en mannen in jurken. Het komt erop neer dat alle foute argumenten die je hebt om katholiek te worden, moeten worden weerlegd zodat de werkelijke reden, de kern, overblijft. Over het algemeen zal dat dan neerkomen op, "ik zou niet weten waarom maar ik geloof het gewoon".

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 28, 2009, 03:22:30 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 September 2009 om 13:26:
Hoewel ik je keuze niet helemaal 'volg', wil ik je wel succes en zegen wensen.

Dank je  :)

quote:

Het gaat er ook niet om of hij je er wel of niet vanaf heeft proberen te brengen, maar dat er onmiskenbaar een rk-invloed is geweest op het forum en dat die invloed ook wel eens van invloed geweest zou kunnen zijn op je beslissing.
Er zijn een aantal actieve katholieken geweest op dit forum die een rol hebben gespeeld bij het recht breien van een portie vooroordelen die ik had over de RKK. In die zin is dat inderdaad van invloed geweest.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 28, 2009, 05:00:20 pm »
Ik heb op dit Forum al één en ander maal blijk gegeven van mijn betrokkenheid op de kerk van Rome, mij in mijn jonge jeugd via het gereformeerde onderwijs voorgehouden als een zeer valse kerk met priesters die er op uit waren het gewone volk te bedriegen en te bedreigen.

Jaarlijks (inmiddels zijn dat al ruim 30 jaren!) verblijf ik een midweek in een klooster.  Sindsdien ben ik, geleidelijk aan, de RKK leren waarderen.
a) de spiritualiteit, o.a. tot uiting komend in het bidden en zingen van de psalmen en de vele stiltes.
b) de devotie: Kom in een GKV en iedereen om je heen zit maar wat te kleppen, dat je je voorbereidt om God te ontmoeten, schijnt niet op te komen bij de mensen om je heen. Kniel dan toch liever neer, in afwachting van de 'Ontmoeting'.
c) Je merkt dat je je voegt in een hele grote oecumene, de RKK is een wereldkerk, een kerk van alle eeuwen en plaatsen. Je gelooft er samen 'met alle heiligen'. De GKv is dan toch enkel maar een typisch-nederlands verschijnseltje van zo rond 2.000 A.D.
Helemaal ervaar je dat als je ooit eens bij een 'Urbi et Orbi' in Rome op het St. Pietersplein hebt gestaan.

P.S.
Ik ben nog steeds een GKv-er hoor en ik houd dat ook nog wel vol, denk ik.
Noem het maar 'hondetrouw'. Maar ik er echt niet voor op de barricaden!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 29, 2009, 09:29:50 am »

quote:

Bumblebee schreef op 28 september 2009 om 15:20:
[...]

Omdat het niet zo nuttig is je bij de RKK aan te sluiten vanwege een voorliefde voor wierook en mannen in jurken. Het komt erop neer dat alle foute argumenten die je hebt om katholiek te worden, moeten worden weerlegd zodat de werkelijke reden, de kern, overblijft. Over het algemeen zal dat dan neerkomen op, "ik zou niet weten waarom maar ik geloof het gewoon".
Ja, OK. Ik krijg er haast een beetje een "duh" gevoel bij. Niemand zou zich bij een andere kerk moeten aansluiten vanwege een romantisch gevoel dat je erbij krijgt.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 29, 2009, 03:12:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 28 september 2009 om 15:20:
De kern? Dat is Jezus. Als Hij je leidt dan weet je wat je te doen staat.

De dienaar die weet wat zijn heer wil Luc.12:47a
Dit is de weg, wandel daarop, Jes. 30:21
maar ook: Soms lijkt een weg iemand recht, maar het einde het ervan voert tot de dood, Spr.14:12
Daarom: Here, wat wilt U dat ik doen zal? Hand. 22:10
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 29, 2009, 03:37:50 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 september 2009 om 15:12:
De kern? Dat is Jezus. Als Hij je leidt dan weet je wat je te doen staat.
Maar de r.k. gelovige meent juist die Kern in elke eucharrsitieviering daadwerkelijk en lijfelijk te ontmoeten, hetgeen voor hem/haar een grote bron van kracht is.

Dat meende overigens Calvijn ook al, doch in de praktijk van het vrijgemaakte geloofsleven is de 'eucharistie' veelal gedegradeerd tot een 'gedachtenisviering', in de lijn van de 'vage' Zwingli.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 29, 2009, 05:57:11 pm »
´k zou toch even willen zeggen dat ik nooit iemand in de weg wil staan als deze te goeder trouw een keuze maakt voor een bepaalde kerk.
Wat ik hier wel mis in deze draad is het vrijwel ontbreken van het gereformeerde geluid, de zorg over de keuze over te stappen naar een andere denominatie (n dit geval de KK)
Het duidelijke geluid van de evangelisch getinte deelnemers die een mening hebben over de KK.
Wel de kennelijk vreugde dat de kerkenraad zoveel ruimte geeft.

Deze draad is haast kritiekloos, of is het zo dat er een zwijgende groep is die maar niets meer durft in te brengen tegen een dergelijke keuze.

Sorry BBB, maar ik wilde dit punt toch even benoemd hebben en inderdaad ik betreur je besluit.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 29, 2009, 06:11:36 pm »
Volgens mij is deze draad ook niet voor kritiek bedoeld. Zie de TS. Wel kan je uiteraard je (kritische) reactie geven op hetgeen BBB en evt andere 'overstappers' te berde brengen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 29, 2009, 06:16:31 pm »

quote:

drentenaar schreef op 29 september 2009 om 15:37:
[...]

Maar de r.k. gelovige meent juist die Kern in elke eucharrsitieviering daadwerkelijk en lijfelijk te ontmoeten, hetgeen voor hem/haar een grote bron van kracht is.

Dat meende overigens Calvijn ook al, doch in de praktijk van het vrijgemaakte geloofsleven is de 'eucharistie' veelal gedegradeerd tot een 'gedachtenisviering', in de lijn van de 'vage' Zwingli.

Als ik de beker drink (wat volgens mij niet eens gebeurt in de RKK) ervaar ik wat Jezus voor mij gedaan heeft. Dat is voor mij een grote kracht en ik prijs Hem in mijn hart met het lied "Heer, uw bloed dat redde mij".

Ook ik ontmoet de levende Heer als ik stil voor Hem ben.

De manier waarop de hostie in de RKK geëerd wordt, zelfs buiten de eucharistie om, is afgoderij. Daarom betreur ik eveneens die overstap.

Niettemin weet ik dat God iemand zo maar niet los laat. Als we bij Jezus zijn zullen we vast en zeker ook broeders en zusters ontmoeten die Hem (en niet de hostie) lief gehad hebben in de RKK.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 07:54:41 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 29, 2009, 06:44:54 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 29 september 2009 om 18:11:
Volgens mij is deze draad ook niet voor kritiek bedoeld. Zie de TS. Wel kan je uiteraard je (kritische) reactie geven op hetgeen BBB en evt andere 'overstappers' te berde brengen.

laat ik het woord kritiekloos dan inwisselen voor "zonder enige zorg, zonder attendering op wat gereformeerde of om mijn part evangelische waarheid is". De bijgestelde verwoording past ook bij de intentie van mijn reactie. Als je snel iets neerzet in een topic kun je wel eens woorden gebruiken die niet de lading hebben die je feitelijk bedoelt.

En nee, ik ga mijn kritische punten niet uitfilteren. Er zitten genoeg elementen in de gereformeerde of evangelische opvattingen die ik onderschrijf t.o.v. wezenlijke elementen van de leer van de KK. Deze elementen zijn genoegzaam bekend en ik doel dan niet op een idee als zou de KK de antichrist in zich dragen, maar wel op fundamentele zaken die ons scheiden.

Als iemand zegt "ik ga elders" en ik kan dat niet onderschrijven en ik zie dat anders dan kan het voldoende zijn te zeggen dat je een besluit betreurt.

Dergelijke zaken uitdiepen hier op deze plaats leiden veelal tot oplopende emoties, vandaar dat ik het bij "betreuren" houd.

Ik vind dat dit geluid ook mag worden geventileerd, met inachtneming van de keuzevrijheid van degene die dit anders ziet.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 06:53:32 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 29, 2009, 07:18:27 pm »

quote:

okidoki schreef op 28 september 2009 om 00:10:
Ondanks dat er verschillen zijn (die daar overigens niet tot een breuk leiden. Breken met elkaar is een eigenschap die de reformatiekerken als "eigenschap" hebben verworden) gaat men samen wel de weg die men meent te moeten gaan.

Dat kan ook niet anders. Als je priester wordt ben je verplicht aan die leer te onderwerpen en als je een eigen kerk begint, ben je automatisch protestants.

Er is zo ook geen kerkscheuring binnen de PKN ontstaan, neemt niet weg dat er wel kerken ernaast zijn ontstaan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 29, 2009, 07:35:09 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 september 2009 om 18:16:
[...]

Als ik de beker drink (wat volgens mij niet eens gebeurt in de RKK) ervaar ik wat Jezus voor mij gedaan heb. Dat is voor mij een grote kracht en ik prijs Hem in mijn hart met het lied "Heer, uw bloed dat redde mij".

Prima natuurlijk, maar het geeft geen antwoord op de opmerkingen van Drentenaar.

Overigens wordt er tijdens de eucharistie zeker wel uit de beker gedronken. De priester communiceert in ieder geval onder twee gedaanten, het kerkvolk veelal onder 1 gedaante in verband met organisatorische redenen. Het maakt overigens niet uit of je onder 1 of 2 gedaanten ter communie gaat.

quote:

Ook ik ontmoet de levende Heer als ik stil voor Hem ben.
Mooi.

quote:

De manier waarop de hostie in de RKK geëerd wordt, zelfs buiten de eucharistie om, is afgoderij. Daarom betreur ik eveneens die overstap.

Je zegt het fout. Je kan het beter brengen als je eigen mening. Dit is immers het forumonderdeel christen-zijn in de dagelijkse praktijk, en je hebt maar respect (en empathie) op te brengen voor je medechristenen.

Maar in de katholieke Kerk wordt de hostie niet slechts geëerd, hij wordt aanbeden. Het is voor katholieken namelijk het Lichaam van Christus (om wat exacter te zijn; corpus verum niet te verwarren met het Lichaam van Christus als in; corpus mysticum).
Indien je je in kan leven in de denkwijze van de ander (empathie) dan kun je niet anders dan erkennen dat er van afgoderij geen sprake is, het is namelijk Christus zelf die aanbeden wordt. En Christus is God, althans volgens het christelijke dogma van de heilige drie-eenheid.

quote:

Niettemin weet ik dat God iemand zo maar niet los laat. Als we bij Jezus zijn zullen we vast en zeker ook broeders en zusters ontmoeten die Hem (en niet de hostie) lief gehad hebben in de RKK.
Wellicht is het niet helemaal tot je doorgedrongen, maar veelal worden mensen katholiek omdat ze in de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in de Eucharistie geloven. De kans is dus groot dat Bumblebee zo'n afgodaanbidder is zoals jij katholieken graag neer wil zetten. Het liefhebben van Christus is voor katholieken overigens niet iets in het verleden, maar van verleden, heden en toekomst. Want ja, katholieken geloven in de levende God.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2009, 05:42:04 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 29, 2009, 07:41:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 september 2009 om 19:35:
[...]

Prima natuurlijk, maar het geeft geen antwoord op de opmerkingen van Drentenaar.

Overigens wordt er tijdens de eucharistie zeker wel uit de beker gedronken. De priester communiceert in ieder geval onder twee gedaanten, het kerkvolk veelal onder 1 gedaante in verband met organisatorische redenen. Het maakt overigens niet uit of je onder 1 of 2 gedaanten ter communie gaat.
Wat bedoel je met twee gedaanten? Oh, wacht ff, de gedaanten zijn de hostie en de wijn neem ik aan...
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 07:48:59 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 29, 2009, 07:49:26 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 september 2009 om 19:41:
[...]

Wat bedoel je met twee gedaanten?
Brood en wijn. :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 29, 2009, 07:56:16 pm »

quote:

dat bedoel ik... ;)