Auteur Topic: Over pedofilie  (gelezen 2780 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Over pedofilie
« Gepost op: december 23, 2009, 02:48:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 december 2009 om 13:29:
Maar ik weet zo niet waar het ook weer stond. Voor het eerst dat ik er van hoorde was als kind toen ik aan mijn moeder vroeg: "maar blijven al die mensen voor eeuwig branden in het vagevuur? Dan zitten wij in het paradijs en branden zij voor altijd in de hel?"
Moeder gaitema probeerde de kleine gait nog de juiste katholieke leer van het vagevuur bij te brengen, de schat! Maar gaiteke verhaspelde gelijk de juiste leer door het louterende vagevuur te verwarren met het eeuwige vuur van de hel. Het ging al vroeg mis zie ik.... :+
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2009, 06:04:45 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 23 december 2009 om 14:48:
Maar gaiteke verhaspelde gelijk de juiste leer door het louterende vagevuur te verwarren met het eeuwige vuur van de hel. Het ging al vroeg mis zie ik.... :+
Tja, bij sommige katholieke jongetjes gaat het ook al vroeg mis, als ze de verkeerde bisschop treffen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2009, 06:37:12 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 december 2009 om 18:04:
[...]

Tja, bij sommige katholieke jongetjes gaat het ook al vroeg mis, als ze de verkeerde bisschop treffen.
Ach kom, moet dat nou? We hadden hier een hele aardige priester in nijverdal met jeugd in de kerk en die van Hellendoorn en Wierden heb ik ook als aangename mensen ervaren. Laten we vooral niet te ver van onze voordeur kijken, opzoek naar kwalen elders.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2009, 06:39:14 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 23 december 2009 om 14:48:
[...]

Moeder gaitema probeerde de kleine gait nog de juiste katholieke leer van het vagevuur bij te brengen, de schat! Maar gaiteke verhaspelde gelijk de juiste leer door het louterende vagevuur te verwarren met het eeuwige vuur van de hel. Het ging al vroeg mis zie ik.... :+

Is toch nog iets blijven hangen van generatie op genaratie onder protestantse overlevering uit de katholieken :D

Maar ja, na 500 jaar overlevering zijn we klus kwijt.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2009, 06:39:28 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2009, 06:39:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 december 2009 om 18:04:
[...]

Dat klopt (alhoewel het de priesters zijn die misbruiken). Evengoed kan je dat overkomen binnen protestantse gemeenten, de lokale moskee, voetbal verenigingen, scoutingclubs, basisscholen enz enz. Maar voornamelijk thuis door de vader/moeder of een oom/tante/opa/oma.

Etienne

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2009, 09:39:16 am »

quote:

Thorgrem schreef op 23 december 2009 om 18:39:
[...]

Dat klopt (alhoewel het de priesters zijn die misbruiken). Evengoed kan je dat overkomen binnen protestantse gemeenten, de lokale moskee, voetbal verenigingen, scoutingclubs, basisscholen enz enz. Maar voornamelijk thuis door de vader/moeder of een oom/tante/opa/oma.

Spreek tegen ouderen en je zal merken dat kindermisbruik een veelvoorkomende plaag is die decennia lang reeds de clerus van de katholieke kerk tot in het bot heeft aangetast.

Hoe komt het? Omdat zij mensengeboden ,dogma's zoals het celibaat,als leerstellingen onderwijzen.’

Geef eens op Rorate.com in de zoekbalk 'pedofilie' in je zal dan weten dat dit een algemeen voorkomend probleem is.
Hun fout is des te erger omdat zij mensen zijn die het op zich hebben genomen anderen geestelijke leiding te verschaffen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2009, 09:58:34 am »
Dit is er niet het topic voor, dus het beste is als je er een ander topic voor opent, maar ik zal er kort even op ingaan.

quote:

Etienne schreef op 24 december 2009 om 09:39:
[...]

Spreek tegen ouderen en je zal merken dat kindermisbruik een veelvoorkomende plaag is die decennia lang reeds de clerus van de katholieke kerk tot in het bot heeft aangetast.
Aangezien ik in Nederland woon zullen dat voornamelijk Nederlandse ouders zijn. En wat blijkt dan, in Nederland zijn er geen problemen zoals die zich voordoen/deden in de VS of Ierland. En in de VS is bijvoorbeeld 0,3% van de priesters aangeklaagd. Dat is te veel, maar aan de andere kant minder als in andere bedrijfstakken.

quote:

Hoe komt het? Omdat zij mensengeboden ,dogma's zoals het celibaat,als leerstellingen onderwijzen.’

Ga jij de eerste worden die dit kan bewijzen? Tot nu toe wordt het wel vaak geroepen ja, maar bewijzen, daar komt men nooit mee, laat staan onderzoeken van een gerenommeerde universiteit. Als jij het dan toch hebt over mensengeboden, je klets gewoon na wat je hoort zonder het te onderzoeken.
Daarnaast wil ik wel weten waar je deze tekst vandaan gehaald hebt, citeren zonder bron mag niet, dat weet je.

quote:

Geef eens op Rorate.com in de zoekbalk 'pedofilie' in je zal dan weten dat dit een algemeen voorkomend probleem is.
Zoals in de gehele samenleving. Ook katholieken zijn slechts mensen. Maar als het aantal hits op een forum je maatstaaf is, ja ach, dan zijn we snel uitgepraat. Daarnaast vind ik het erg bemoedigend dat in katholieke kringen zo openlijk over de schandalen in de VS en Ierland wordt gepraat. In tegenstelling tot andere genootschappen waar indien je kritiek hebt op de leiding je er gewoon keihard uitgeknikkerd wordt, en vervolgens als dood bent voor je broeders en zusters.

quote:

Hun fout is des te erger omdat zij mensen zijn die het op zich hebben genomen anderen geestelijke leiding te verschaffen.
Dat het de priesters die mensen misbruikt hebben zwaarder is aan te rekenen dan een willekeurig ander, daar kan ik het wel mee eens zijn. Maar aan de andere kant, heeft een vader niet ook een unieke positie, of een leerkracht?
« Laatst bewerkt op: december 24, 2009, 10:01:20 am door Thorgrem »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2009, 10:09:22 am »

quote:

gaitema schreef op 23 december 2009 om 18:37:
[...]

Ach kom, moet dat nou? We hadden hier een hele aardige priester in nijverdal met jeugd in de kerk en die van Hellendoorn en Wierden heb ik ook als aangename mensen ervaren. Laten we vooral niet te ver van onze voordeur kijken, opzoek naar kwalen elders.
Ik heb niks tegen katholieken want elk mens is anders, maar wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2009, 11:41:39 am »

quote:

_O_ Geweldig, breng dit argument eens naar voren bij de 8 Mei Beweging. Die zullen dol zijn om zo'n doorslaggevend argument te horen.

Jammer dat het nergens op slaat. Zwem of gymleraren kennen een dergelijk dogma niet. Lutherse priesters evenmin. Net zoals de grootste groep van misbruikers niet. Ouders en andere gezinsleden.

Wellicht is het celibaat een factor geweest in het misbruik of in het in de doofpot stoppen van misbruik, maar dat zal dan eerst aangetoond moeten worden.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #9 Gepost op: december 25, 2009, 03:45:42 pm »
Modbreak:
Deze discussie is afgesplitst van: Het vlees van Christus en de Geest van Christus
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #10 Gepost op: december 25, 2009, 03:46:23 pm »

quote:

[...]

de bekende molensteen om de nek...

Thorgrem

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #11 Gepost op: december 26, 2009, 11:07:05 am »

quote:

Hartelijk dank Elle voor de afsplitsing. Zou je de volgende twee reacties ook nog willen verplaatsen naar dit topic, het zijn namelijk reacties op de bijdrage van Etienne.

Thorgrem in "Het vlees van Christus en de Geest van C..."
RestlessReformed in "Het vlees van Christus en de Geest van C..."

In dit topic kan het over pedofilie gaan in het algemeen daar blijkbaar mensen behoefte hebben om er over te praten.

Of wellicht dat dit topic geïntegreerd kan worden in Ierse bisschop weg om misbruik-zaak indien mensen liever enkel kortzichtig naar de katholieke Kerk willen wijzen en de ogen liever sluiten voor wat daarbuiten plaatsvind.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2009, 11:08:47 am door Thorgrem »

dingo

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #12 Gepost op: december 26, 2009, 11:52:34 pm »
Als mensen zo kortzichtig willen zijn, hoeft de crew dat toch nog niet te zijn? Pedofilie is van alle tijden en plaatsen en geloven,

Thorgrem

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #13 Gepost op: december 26, 2009, 11:57:25 pm »

quote:

dingo schreef op 26 december 2009 om 23:52:
Als mensen zo kortzichtig willen zijn, hoeft de crew dat toch nog niet te zijn? Pedofilie is van alle tijden en plaatsen en geloven,
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gevraagd om een afsplitsing, dat heeft Elle gedaan en zij vroeg mij wat ik dan eigenlijk verder met het topic wou. Ik heb getracht aan te geven dat dat een beetje van de inbreng van de gebruikers afhangt.

dingo

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2009, 12:04:11 am »
Ok dan las ik het anders dan jij het bedoelde.

Etienne

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #15 Gepost op: december 27, 2009, 11:05:26 am »

quote:

dingo schreef op 26 december 2009 om 23:52:

Diefstal,witteboordencriminaliteit,moord,geweld ook.
Maar je verwacht het niet te vinden bij hen die zich op een voorbeeldfunctie plaatsen of geplaatst zijn.Of die zelf prediken dat het zo niet moet!

Rom2:22 Die zegt, dat men geen overspel doen zal, doet gij overspel? Die van de afgoden een gruwel hebt, berooft gij het heilige?

dingo

• Bekijk profiel
Over pedofilie
« Reactie #16 Gepost op: december 27, 2009, 12:48:39 pm »

quote:

Etienne schreef op 27 december 2009 om 11:05:
[...]

Diefstal,witteboordencriminaliteit,moord,geweld ook.
Maar je verwacht het niet te vinden bij hen die zich op een voorbeeldfunctie plaatsen of geplaatst zijn.Of die zelf prediken dat het zo niet moet!

Rom2:22 Die zegt, dat men geen overspel doen zal, doet gij overspel? Die van de afgoden een gruwel hebt, berooft gij het heilige?
Ik verwacht binnen de kerken dezelfde menselijke zwakheden en zonden tegen te komen als daar buiten. Wel geldt dat degene die in het ambt deze zonden begaat een zwaarder oordeel wacht dan "gewone" gelovigen. En dat lijkt me niet voor niets zo.