quote:
gaitema schreef op 19 december 2009 om 02:56:Ik geloof niet zo in het streverige, maar eerder in de oprechtheid. Als je veel bid om het vele bidden, dan vermoed ik dat God daar minder van onder de indruk is dan het gepieker van een mens die streeft naar gerechtigheid in deze tranendal.
Wat bedoel je met "streverige"? Vind je mensen die bidden "streverig"? Het is wel een bijbelse opdracht. In de psalmen wordt heel veel gebeden. In 1 Thess. 5:17 staat: "bidt zonder ophouden". Ik denk dat het oprechte gebed het krachtigste wapen is dat God ons heeft gegeven.
Je denkt dat God meer onder de indruk is van "het gepieker" van mensen die ook al "streverig" zijn naar gerechtigheid. Je bedoelt waarschijnlijk mensen die hongerig zijn naar gerechtigheid waar Jezus het in de Bergrede over had. Hongeren naar gerechtigheid is: verlangen naar gerechtigheid, omdat je een afkeer hebt van het kwade, dat je ook in jezelf vindt. In dezelfde Bergrede wordt ook opgeroepen tot gebed. Met piekeren bereik je niets. We mogen onze zorgen in gebed aan God geven.
Ik begrijp dat je moedeloos wordt van alle wantoestanden in de wereld. Van alle ongerechtigheid. Van ontwikkelingshulp die niet op z'n plaats komt en in wapens wordt omgezet. Van kinderen die gedwongen in de prostitutie terecht komen. Maar weet dat het komt omdat de wereld onder heerschappij van de Satan staat. De wedergeboren gelovigen zijn uit dat koninkrijk van Satan gestapt en het koninkrijk van Jezus binnengegaan.
Geloof me, Satan is geen partij voor ons. Uit onszelf kunnen we daar niet tegenop. Je inzet voor gerechtigheid loopt heel vaak op een teleurstelling uit. Daarom is het nodig dat we biddend onze weg gaan en ons door Jezus laten leiden.
De overste van deze wereld, heeft veel trawanten. Er is een heel hemels legermacht aan het vechten met jou en mij als inzet. Net zoals de vorst van de Perzen de engel Gabriël tegen hield.
In Ex. 14:14 staat: "de Here zal voor u strijden en gij zult stil zijn." In het Nieuwe testament weten we dat de overwinning al is behaald. Maar net zo als in de WOII ging de oorlog nog in hevigheid door, nadat de capitulatie getekend was. De vijand gaat door "wetende dat hij weinig tijd heeft" (Op.12:12)
In Efeze 6 wordt ons geleerd hoe onze wapenrusting er uit moet zien om stand te kunnen houden in de strijd tegen de wereldbeheersers der duisternis. Daaraan wordt toegevoegd: "En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest".