Auteur Topic: Verwar demonische stemmen niet met psychiatrische stoornis  (gelezen 8646 keer)

ArjanD

• Bekijk profiel
Verwar demonische stemmen niet met psychiatrische stoornis
« Gepost op: januari 16, 2010, 05:15:50 pm »
~ citaat uit Nederlands Dagblad ~

http://www.zielenknijper.nl/wp-content/uploads/2008/10/demons.jpg

In de discussie over het pastoraat waarin mensen bevrijd moeten worden van demonen, is één vraag cruciaal: hoe wordt er getoetst of bij een broeder of zuster sprake is van demonen? Misschien zijn er ‘gewone’ psychische problemen en zijn de stemmen ingebeeld.

Wil je toch al kwetsbare broeders en zusters goed kunnen helpen, dan moet eerst heel duidelijk zijn of iemand aan ‘demonen lijdt’. Maar welke criteria gebruik je daarvoor?

Demonen komen van de duivel, het zijn tegenstanders, ze nemen bezit van iemands lichaam en geest om een negatieve, duivelse boodschap uit te dragen. Daarbij hebben ze hun eigen manier van praten, een eigen mimiek en een eigen taalgebruik. In de Bijbel staat dat christenen onder bescherming van engelen staan en kunnen daarom dus niet bezeten raken van demonen.

Niet-gelovigen en mensen die zich bezighouden met occultisme, hekserij, glaasje draaien, aanroepen van geesten en doden, kunnen de bescherming van engelen kwijtraken en onder duivelse ‘bescherming’ komen. En op dat moment staan ze open voor demonen en kunnen ze demonische stemmen horen. Gemeenteleden die bezeten zouden zijn van demonen moeten zich dus bezig hebben gehouden met duivelse spiritualiteit. Ze staan dan niet meer onder bescherming van de engelen, maar onder bescherming van de duivel. Ze ondergaan een gedaanteverandering wanneer de demon bezig is. Te denken valt aan het krassen van duivelse tekens op het eigen lichaam, vloeken, krijsen en het - vaak met een lege stem - uitstoten van een boodschap. En wanneer de demon klaar is, is de persoon in kwestie volledig uitgeput van de tijdelijke overname van zijn lichaam en geest.

Psychiatrische stoornis of demonen?

Wat wij vaak zien, is psychische problematiek. Schizofrenie en meervoudige persoonlijkheidsstoornis zijn stoornissen die in de buurt komen van het bezeten zijn van een demon. Alleen voldoen beide stoornissen niet aan de criteria voor het bezeten zijn van een demon.

Bij schizofrenie heeft iemand naast het horen van stemmen zeer vaak last van veel meer klachten, zoals hallucinaties, waanideeën en aantasting van de intelligentie. Daarnaast zijn hallucinaties (onder andere het horen van stemmen) te onderdrukken door medicijnen. Demonen laten zich echter niet onderdrukken door medicijnen.

Voor de persoon zelf is het onderscheid tussen demonen of een inbeelding echter vaak niet te maken, en het is mogelijk dat de demonisatie van personen op termijn leidt tot ernstige psychische problemen die we terug zien in psychische problemen die zijn geclassificeerd onder de noemer schizofrenie. Het is hiermee mogelijk dat demonen bij dergelijke ernstige psychische problemen wel ten grondslag hebben gelegen aan het ontwikkelen van de psychische problemen. Dergelijke psychische problemen ontstaan vaak in een zeer lange periode wat kan verklaren dat het mogelijk het resultaat is van jaren lange demonisatie van iemand die ertegen heeft gevochten zonder begrip van wat het was dat bezit van hem nam.

Ook ondergaat iemand met schizofrenie niet een gedaanteverandering wanneer er stemmen worden gehoord. Dit komt mogelijk doordat hij aan gebrek aan onderwijs vanuit de kerk de demonen op een andere manier tot zich heeft toegelaten wat het ook bemoeilijkt om zich er van los te kunnen maken.

Bij een meervoudige persoonlijkheidsstoornis verandert de persoon in kwestie wel van mimiek, taal en motorisch gedrag. Er zijn dan verschillende persoonlijkheden.

De persoonlijkheden zijn zeer vaak een aanvulling op elkaar. Er is bijvoorbeeld een getraumatiseerd kind, een vervolger en een beschermer. Ook hebben deze afgesplitste persoonlijkheden vaak een duidelijk aanwijsbare, traumatische oorzaak waardoor zij zijn afgesplitst. Verder hebben zij niet als doel een negatieve boodschap naar buiten te brengen: zij zijn er om de eigen persoonlijkheid te beschermen.

Uiteraard probeert de duivel ons op allerlei slinkse manieren van God weg te houden. Maar dat is mijns inziens - gezien het bovenstaande - iets anders dan het bezeten zijn van demonen.

Bron: http://www.nd.nl/artikele...niet-met-psychische-kwaal

~~

Een interessant stuk. Maar wat misschien nog wel het meest interessant is: schizofrenie en psychose e.d. zijn wetenschappelijk zeer omstreden. Psychiaters worden door verschillende gerenommeerde partijen (e.g. eerlijke artsen) beschuldigd van kwakzalverij.

Schizofrenie bijvoorbeeld, bestaat niet volgens prof. dr. Jim van Os. Het is een verzameletiket voor onverklaarbaar gedrag bij mensen bekeken vanuit de derde persoon (de psychiater).

quote:

Vanuit de zaal kwam dan ook de oproep aan psychiaters om nu eens lef te tonen en eindelijk op te houden met patiënten als schizofreen te diagnosticeren. Discussievoorzitter en psychiater Jim van Os greep die kans aan om zijn stelling te poneren dat het wetenschappelijk gezien volstrekte onzin is om schizofrenie als een hersenziekte te beschouwen.
http://www.psy.nl/nieuws/...-schizofrenie-nergens-op/

http://www.observant.unim...ge=/jrg23/obs19/art20.htm

Dus wat nu als al die mensen die nu een wetenschappelijk ondeugdelijk psychiatrisch etiket krijgen opgeplakt het slachtoffer zijn van demonen? Verdienen zij dan niet ook de bescherming van de kerk?

Feit is: voor een hersenziekte als oorzaak voor mysterieuze stemmen/kwelgeesten ontbreekt elk bewijs.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2010, 05:19:22 pm door ArjanD »

ArjanD

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2010, 05:16:28 pm »
Wat ik mij ook goed kan voorstellen: een niet gelovige kan misschien in ernstige psychische problemen raken juist DOOR de demonen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2010, 08:20:09 pm »
Ja en dus? In de (medische) wetenschap zijn over van alles en nog wat verschillende meningen.

Verder moeten mensen die denken dat ze hulp nodig hebben omdat ze bezeten zijn zelf hulp vragen aan de Kerk. De Kerk zal dan een onderzoek met behulp van de medische wetenschap in werking zetten. Indien blijkt dat de aandoening niet medisch te verklaren is en indien de Kerk van mening is dat er demonen in het spel zijn dan zal een bevoegd exorcist een groot exorcisme uitvoeren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2010, 10:01:38 pm »
In de PKN verwacht men dat al gauw van de dominee, die vervolgens vaak niet goed raad hiermee weet. Uitzonderingen nagelaten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2010, 10:55:35 pm »
ArjanD, prof. dr. Jim van Os laat ons neem ik aan niet kiezen tussen ofwel een hersenziekte ofwel een demonische oorzaak. Jij wel?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2010, 12:03:48 am »

quote:

ArjanD schreef op 16 januari 2010 om 17:15:

Een interessant stuk. Maar wat misschien nog wel het meest interessant is: schizofrenie en psychose e.d. zijn wetenschappelijk zeer omstreden.
Zolang ze nog in de DSM -IVtr staan is er kennelijk weinig strijd om deze stoornissen. Heb je bronnen die je opmerkign bevestigen?

quote:

Psychiaters worden door verschillende gerenommeerde partijen (e.g. eerlijke artsen) beschuldigd van kwakzalverij.
Ja hoor, en de DSM is een sprookjesboek dat over de hele wereld erkend wordt. Ofwel: noem eens wat bronnen?

quote:

Schizofrenie bijvoorbeeld, bestaat niet volgens prof. dr. Jim van Os. Het is een verzameletiket voor onverklaarbaar gedrag bij mensen bekeken vanuit de derde persoon (de psychiater).
bronnen en onderbouwing graag :) En dan geen journalistiek maar wetenschappelijk bewijs als het je lukt.

quote:

Dus wat nu als al die mensen die nu een wetenschappelijk ondeugdelijk psychiatrisch etiket krijgen opgeplakt het slachtoffer zijn van demonen?

Bij elke vorm van beperking, of het nu migraine of schyzofrenie moet de behandelaar zich afvragen wat de bron is.
Als christen weet ik en heb ik ervaren dat stoornissen soms op gebed verdwijnen. als ik bij iemand kom die in een psychose zit dan bidt ik stil bij deze persoon. Wonderbaarlijk hoe mensen dan terug kunnen keren in onze wereld.
Zat die persoon dan niet in een psychose?
Jawel, echter veroorzaakt door derde krachten.

quote:

Verdienen zij dan niet ook de bescherming van de kerk?
Dit soort opmerkingen zijn bloedlink. Je lijkt alle verschijningsvormen op één hoop te gooien en dat is beslist onjuist.
Er zijn situaties waarin psychisch gedrag gestuurd worden door het kwade, er zijn ook situaties waarin het een gevolg is van het kwade.

quote:

Feit is: voor een hersenziekte als oorzaak voor mysterieuze stemmen/kwelgeesten ontbreekt elk bewijs.

Bronnen graag?
Er zijn veel stoornissen namelijk die aangeven dat men stemmen hoort.
Bij ADHD is het bekend, bij GdelaT is het ook bekend.
Borderliners geven aan soms opdrachten van anderen te krijgen en ook psychosociaal beperkten geven aan dat ze stemmen horen.
Ik kom bij mensen die geesten zien maar ik kom ook bij mensen die niets zien en toch in een psychose zitten.
Het enige wat helpt is dan : bidden.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2010, 12:04:54 am »

quote:

mirt schreef op 16 januari 2010 om 22:55:
ArjanD, prof. dr. Jim van Os laat ons neem ik aan niet kiezen tussen ofwel een hersenziekte ofwel een demonische oorzaak. Jij wel?

Lastige is dat er soms eenduidige uitingsvormen zijn.
Zoals ik al schreef: zoek het gebed en God voor je in gesprek of contact gaat...

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2010, 02:05:42 am »
Psychische stoornissen, demonen, hekserij, voodoo, Satan, Lucifer, lage geesten zijn allemaal in relatie tot elkaar.
Het enige `durende` geneesmiddel is een oprecht geestelijk leven gericht op ware liefde voor God, de naaste en onzelf.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2010, 03:07:55 am »

quote:

okidoki schreef op 17 januari 2010 om 00:03:

bronnen en onderbouwing graag :) En dan geen journalistiek maar wetenschappelijk bewijs als het je lukt.
Valt het soms te bewijzen dat Jezus uit de dood is opgestaan?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2010, 03:18:30 am »
Ik kan iets zeggen. Namelijk een bekende christen voor me die schizofrenie heeft en een vader heeft die zelfmoord heeft gepleegd (met dodelijke afloop) toen hij bij hem thuis woonde, terwijl hij een twintiger was en zijn  moeder van zijn vader is weg gelopen en elders is gaan wonen. 8 jaar later overleed zijn moeder aan kanker, na dat zij haar hele omgeving heeft afgestoten, behalve hem en ons.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2010, 03:22:39 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 17 januari 2010 om 02:05:
Psychische stoornissen, demonen, hekserij, voodoo, Satan, Lucifer, lage geesten zijn allemaal in relatie tot elkaar.
Het enige `durende` geneesmiddel is een oprecht geestelijk leven gericht op ware liefde voor God, de naaste en onzelf.
Zeker, je hebt helemaal gelijk. Maar God heeft als gevolg van mijn eigen keuze me in een lichaam gestopt die een PDD-nos stoornis heeft en ik zie het zo langzamerhand als een zegen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 17, 2010, 07:38:41 am »

quote:

okidoki schreef op 17 januari 2010 om 00:03:
[...]
 Zolang ze nog in de DSM -IVtr staan is er kennelijk weinig strijd om deze stoornissen. Heb je bronnen die je opmerkign bevestigen?

Er is wel strijd om deze stoornissen.

quote:

[...]
 Ja hoor, en de DSM is een sprookjesboek dat over de hele wereld erkend wordt. Ofwel: noem eens wat bronnen?

De volgende DSM komt er waarschijnlijk heel anders uit te zien.

quote:

Bij elke vorm van beperking, of het nu migraine of schyzofrenie moet de behandelaar zich afvragen wat de bron is.
Als christen weet ik en heb ik ervaren dat stoornissen soms op gebed verdwijnen. als ik bij iemand kom die in een psychose zit dan bidt ik stil bij deze persoon. Wonderbaarlijk hoe mensen dan terug kunnen keren in onze wereld.
Zat die persoon dan niet in een psychose?
Jawel, echter veroorzaakt door derde krachten.
Er zijn ook heel goede tips hoe je met iemand die in een psychose zit kunt omgaan, los van het feit dat je voor zo iemand bid.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2010, 12:04:25 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 januari 2010 om 03:22:

Zeker, je hebt helemaal gelijk. Maar God heeft als gevolg van mijn eigen keuze me in een lichaam gestopt die een PDD-nos stoornis heeft en ik zie het zo langzamerhand als een zegen.

Zie jij die PDD-nos stoornis echt als een keue van jezelf? Hoe bedoel je dat? Ik denk dat die stoornis niet zozeer in je lichaam zit, maar in de geest. Lichaam, ziel en geest vormen een eenheid.

Zou je ook willen aangeven in welk opzicht je deze stoornis als een zegen ervaart?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2010, 01:30:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 januari 2010 om 03:07:
[...]

Valt het soms te bewijzen dat Jezus uit de dood is opgestaan?

Dat is in dezen een onzinnige opmerking en niet relevant.
De TS roept wel van alles maar onderbouwing behalve een artikel uit 2008 is er niet behalve wat vage linken.
Ik wil hem oproepen om met wetenschappelijk bewijs en bronnen aan te komen.
Niets meer niets minder.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2010, 01:37:38 pm »

quote:

mirt schreef op 17 januari 2010 om 07:38:
[...]

Er is onduidelijkheid over deze stoornissen echter niet in die mate dat ze niet meer binnen de DSM zouden vallen.Echter ook hier weer: kom dan met bronnen in plaats van artikeltjes.
Ik heb onze psychologe even gevraagd alsmede onze psychiater alhier.
Beide geven aan dat het diagnoses zijn die vaak passen bij de uitingsvorm maar waar je als deskundige soms ernstige moeite mee hebt om te stellen.
Dat is ook wat ik in de prediagnostische fase vaak heb: het past wel maar voelt niet als passend.
Echter, heldere en wetenschappelijke bronnen en onderzoeken liggen niet voor het oprapen daarover.
Als jij die wel hebt wil ik ze graag lezen, al was het maar omdat ik werkinhoudelijk de moeiten ken rondom deze diagnoses.

quote:

De volgende DSM komt er waarschijnlijk heel anders uit te zien.
Hopelijk veel korter :)
Maar als ik dan hoor dat HSP straks mogelijk in de DSM komt dan vraag ik mij af of het een betere versie wordt.
we zullen zien...
Het is echter de vraag of de eerder genoemde stoornissen uit de DSM zullen verdwijnen of onder een NOS criteria komen te vallen.

quote:

Er zijn ook heel goede tips hoe je met iemand die in een psychose zit kunt omgaan, los van het feit dat je voor zo iemand bid.

Ik heb goede ervaringen met gebed bij psychosen. Daarnaast is meegaan de dip in heel erg belangrijk is mijn ervaring.
Met recht: naast de ander staan.
Maar dat geldt voor bijna alle beperkingen in dit leven.

Verder denk ik dat we op moeten passen om niet alle psychiatrische aandoeningen "demonisch" te noemen en niet alle demonische zaken "psychiatrisch".

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 17, 2010, 01:40:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 januari 2010 om 03:22:
Maar God heeft als gevolg van mijn eigen keuze me in een lichaam gestopt die een PDD-nos stoornis heeft en ik zie het zo langzamerhand als een zegen.
PDD-Nos is geen ziekte maar beperkt wel op een aantal gebieden.Maar beweer jij dat jij voor dit lichaam gekozen hebt en voor deze beperking?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 17, 2010, 02:10:46 pm »

quote:

mirt schreef op 17 January 2010 om 07:38:

Dat klopt, maar bij mijn weten gaat dat vooral om de classificatie - de huidige diagnose 'schizofrenie' is (naar ik heb horen zeggen) véél te breed en je kunt er misschien wel 200 beelden onder scharen. Neemt niet weg dat een cluster ziektebeelden die zich kenmerken door (onder andere) psychosen, dan wel wanen en/of hallucinaties, altijd in de DSM zal blijven. Tenminste, dat is mijn stellige overtuiging. :)

quote:

Het is heel belangrijk om goed om te gaan met iemand die in een psychose zit. Het lijkt me dat wel voorop moet blijven staan dat je probeert iemand úit de psychose te halen.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2010, 02:11:49 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 17, 2010, 02:26:14 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 17 januari 2010 om 14:10:

Het is heel belangrijk om goed om te gaan met iemand die in een psychose zit. Het lijkt me dat wel voorop moet blijven staan dat je probeert iemand úit de psychose te halen.

Dat bedoel ik eigenlijk: tips om iemand daaruit te halen. Of die mogelijkheid althans te bevorderen.

quote:

Dat klopt, maar bij mijn weten gaat dat vooral om de classificatie - de huidige diagnose 'schizofrenie' is (naar ik heb horen zeggen) véél te breed en je kunt er misschien wel 200 beelden onder scharen. Neemt niet weg dat een cluster ziektebeelden die zich kenmerken door (onder andere) psychosen, dan wel wanen en/of hallucinaties, altijd in de DSM zal blijven. Tenminste, dat is mijn stellige overtuiging. :)

Het gaat er meer om dat er serieus over gedacht wordt meer met schalen te werken. Dus niet meer zo stellig: iemand 'heeft iets' bij zoveel kenmerken en 'heeft het niet' bij één kenmerk minder.

Hoog opgeven over de dsm hoeft trouwens niemand. Het is echt veel minder simpel een indeling te geven van psychische ziekten/ stroornissen/ afwijkingen dan van lichamelijke. De oorzaken zijn vaak niet bekend of lang niet voldoende bekend. Er wordt daarom ingedeeld op kenmerken. Daar stemt een groep psychiaters voor. Eens in de zoveel jaren wordt hij aangepast. Het is geen wonder dat er soms behoorlijke aanpassingen zijn of zelfs een hele omgooing van die indeling op punten bij een wetenschap die nog relatief zo jong is en in ontwikkeling. Zelfs als die ontwikkeling soms wat stokt kunnen er in een paar jaar toch heel wat goede vragen rijzen die een groep psychiaters heel redelijke grond geven om de bestaande indeling aan te pakken.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2010, 02:26:37 pm door mirt »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 17, 2010, 02:28:46 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 17 januari 2010 om 14:10:
[...]

Misschien...  is zoiets wel net zo vreemd als het feit dat een cluster ziektebeelden die zich kenmerken door koortsstuipen altijd in een indeling van lichamelijke ziekten zou blijven staan.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 17, 2010, 02:33:29 pm »

quote:

mirt schreef op 17 January 2010 om 14:26:
Dat bedoel ik eigenlijk: tips om iemand daaruit te halen. Of die mogelijkheid althans te bevorderen.

Daar liggen zeker veel mogelijkheden. Bij de meeste psychotische stoornissen denk ik dat behandeling met antipsychotica toch ook een belangrijke plaats zal moeten blijven innemen ook al zijn dit gezien de bijwerkingen zeker geen snoepjes.

quote:

Het gaat er meer om dat er serieus over gedacht wordt meer met schalen te werken. Dus niet meer zo stellig: iemand 'heeft iets' bij zoveel kenmerken en 'heeft het niet' bij één kenmerk minder.

Hoog opgeven over de dsm hoeft trouwens niemand. Het is echt veel minder simpel een indeling te geven van psychische ziekten/ stroornissen/ afwijkingen dan van lichamelijke. De oorzaken zijn vaak niet bekend of lang niet voldoende bekend. Er wordt daarom ingedeeld op kenmerken. Daar stemt een groep psychiaters voor. Eens in de zoveel jaren wordt hij aangepast. Het is geen wonder dat er soms behoorlijke aanpassingen zijn of zelfs een hele omgooing van die indeling op punten bij een wetenschap die nog relatief zo jong is en in ontwikkeling. Zelfs als die ontwikkeling soms wat stokt kunnen er in een paar jaar toch heel wat goede vragen rijzen die een groep psychiaters heel redelijke grond geven om de bestaande indeling aan te pakken.
Mee eens. Er is trouwens zoals bij zo veel aandoeningen ook wel een golfbeweging: altijd een groep mensen die dingen liefst zoveel mogelijk uitsplitst (wat heel goed kan zijn wanneer het voor behandeling of voor wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld naar oorzaken, nuttig is om te classificeren) en een groep die alles op één hoop gooit (wat ook heel nuttig kan zijn wanneer het voor de behandeling weinig uitmaakt of iemand nou een  depressie met psychotische kenmerken dan wel een psychose met stemmingsstoornissen heeft en nadere diagnostiek alleen gedoe en tijdverlies oplevert) - de waarheid zal ergens in het midden liggen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 17, 2010, 02:35:28 pm »

quote:

mirt schreef op 17 January 2010 om 14:28:
Misschien...  is zoiets wel net zo vreemd als het feit dat een cluster ziektebeelden die zich kenmerken door koortsstuipen altijd in een indeling van lichamelijke ziekten zou blijven staan.

Ik geloof niet dat ik je hier helemaal begrijp.
Als je bedoelt dat er meer onderzoek naar de oorzaken van psychotische stoornissen nodig is heb je gelijk.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 17, 2010, 02:44:23 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 17 januari 2010 om 14:33:
[...]

Daar liggen zeker veel mogelijkheden. Bij de meeste psychotische stoornissen denk ik dat behandeling met antipsychotica toch ook een belangrijke plaats zal moeten blijven innemen ook al zijn dit gezien de bijwerkingen zeker geen snoepjes.
Het zou echt heel erg mooi zijn als er zoveel andere soorten behandelingen voor in de plaats kunnen komen dat antipscyhotica niet meer nodig is. Omdat het volgens mijn kennis net als bij Ritalin een rebound geeft als je er mee stopt. Zodra je er mee stopt neemt de gevoeligheid voor het krijgen van juist dat waar je het voor neemt toe door wat er door de medicijnen is gebeurd in je hersenen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 17, 2010, 02:44:55 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 17 januari 2010 om 14:35:
[...]

Ik geloof niet dat ik je hier helemaal begrijp.
Als je bedoelt dat er meer onderzoek naar de oorzaken van psychotische stoornissen nodig is heb je gelijk.
Dat bedoel ik in ieder geval.  :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 18, 2010, 10:39:22 pm »
Een citaat speciaal voor BB om aan te geven dat er nog veel spannends verwacht wordt als het gaat om de nieuwe dsm.

Het is uit een document nav het nog te houden Voorjaarscongres 2010 van de NVvP waarvan het thema is: Diagnostiek in Discussie.

quote:

Momenteel wordt hard gewerkt aan revisie van de DSM‐IV‐TR. Naar verwachting komt in 2012 de DSM‐V uit, waarin een deel van deze problematiek wordt ondervangen. Experts binnen de verschillende velden van de psychiatrie kijken reikhalzend uit naar de komst van de DSM‐V en doen vele suggesties welke meegenomen zouden moeten worden in de DSM‐V.
Ook roept een nieuwe indeling belangrijke vragen op. Moeten we het categoriale denken vervangen door een dimensioneel systeem passend bij de in de praktijk, maar ook toenemend in onderzoek, benadrukte continuüm van gezond naar ziek? Welke dimensies zijn van belang? Waar moet het afkappunt getrokken worden en op grond van welke criteria? Of moeten we juist bij een beetje somberheid, een ‘beetje’ behandeling bieden? Bestaat er een dimensionele factor psychose die de classificatie tussen stoornissen als de obsessief‐compulsieve stoornis, hypochondrie, body morphic disorder en in mindere mate anorexia nervosa overschrijdt? Wat is een adequate classificatie persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen? Moet de classificaties als de borderline persoonlijkheidsstoornis en schizofrenie niet geherdefinieerd worden?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 18, 2010, 11:37:04 pm »

quote:

mirt schreef op 18 januari 2010 om 22:39:
Een citaat speciaal voor BB om aan te geven dat er nog veel spannends verwacht wordt als het gaat om de nieuwe dsm.

Het is uit een document nav het nog te houden Voorjaarscongres 2010 van de NVvP waarvan het thema is: Diagnostiek in Discussie.

[...]

A release of the final, approved DSM-V is expected in May 2013.
(www.psych.org)
We moeten dus nog even wachten.
In de regel is de nederlandse versie ook nog vele malen later dan de engelse :(

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 19, 2010, 02:41:19 am »
Gaitema, het is allermisnt een keuze, een ziekte, net zo min we kunnen kiezen waar we worden geboren.
Het is afhankelijk van in welk geslacht we worden geboren.
Daarom is geslachtsvorming (Godgericht huwelijk en gezinsvorming, goede afstammelingen zo belangrijk;  ik denk ook voor jou), want hoe heiliger dt plaatsvindt, hoe minder ziektes en problemen `down the road`

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 20, 2010, 12:05:18 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 19 januari 2010 om 02:41:
Gaitema, het is allermisnt een keuze, een ziekte, net zo min we kunnen kiezen waar we worden geboren.
Het is afhankelijk van in welk geslacht we worden geboren.
Daarom is geslachtsvorming (Godgericht huwelijk en gezinsvorming, goede afstammelingen zo belangrijk;  ik denk ook voor jou), want hoe heiliger dt plaatsvindt, hoe minder ziektes en problemen `down the road`
ken je HIER deze opmerking toelichten?