quote:
Ik weet geregeld wel de boodschap van een preek weer te vertellen. Al is het in eigen woorden. We praten er geregeld over na bij de koffie. Een voorbeeld is een uitspraak van een dominee jaren terug over onze zondige gedachtes. Hij zei: "is het satan of onze eigen gedachtes? Ik weet het niet, maar in ieder geval fladdert het als een vogel in je hoofd rond en moet je er zo snel mogelijk van af zien te komen."
En andere uitspraak:
"satans truck in het hof van Eden die hij vaak weer gebruikt is het volgende: God heeft je bijna aan Hem gelijk gemaakt, maar net niet helemaal hé?"
Een andere uitspraak had ook met satan op betrekking, namelijk zijn stem: "het lukt je niet hé, om een christen te zijn. Je kunt het niet hé?"
Zo ook in gelijkenisbeelden of persoonlijke verhalen van een dominee van ons bijvoorbeeld die ter nauwe nood door een wonder aan de dood ontsnapt is.
quote:
Heb jij de tekst van een lied wel eens een hele dag in je hoofd zitten?
Ook wel eens.
quote:
Bij mij is het 2e zeer regelmatig het geval. En ik heb zo'n vaag vermoeden dat het 1e bij vrijwel niemand (behalve bij de predikant zelf en eventueel bij een preeklezer) voorkomt, en het 2e bij 3/4 van de mensen.
Geen idee hoe vaak het voorkomt, maar ik geloof dat er meer van een preek in mensenhoofden blijft hangen dan we denken. Wat dacht je van de volgende uitspraak van een dominee: "Jezus liep niet echt over het water, het waren gewoon stenen waar Hij over heen liep!"
Deze uitspraak met een paar andere hebben grote twijfel gezaaid bij vele kerkbezoekers, vooral bij ouderen.
quote:
Wat heeft dit verschil te maken met je vraag?
Dat een fout in een lied veel meer effect heeft op veel meer mensen dan een fout in een preek, en ook veel
langer.
Met name vanwege dit verschil denk ik dat het bij liederen nog veel nauwer luistert dan bij preken. Niet dat dit een vrijbrief voor predikanten zou zijn om maar slordig met hun preken om te gaan, trouwens.
Ik denk dat mensen elkaar de lat niet te hoog moeten leggen, maar vooral moeten zoeken naar de geesten die er achter een preek of een lied schuil gaan, niet naar de inhoud enkel en alleen. Is de gene die deze woorden uitspreekt (ongeacht welke) iemand die zich laat aantrekken door Jezus of zich laat aantrekken door zijn tegenstander zou geloof ik de voornaamste vraag moeten zijn.
quote:
Wij moeten volmaakt zijn, in alles (zie Matteüs 5:48). En een predikant heeft nog een extra zware verantwoordelijkheid daarbij: hij draagt zorg voor het heil van zijn schapen.
Uiteraard. De tweede vraag is, wie is er volmaakt?
quote:
Ja, voor zover zij als profeet namens de Here spraken. Israël heeft hun werk herkend als de waarheid en het werk van God. Hij had hen als profeten aangesteld.
Tegelijk zijn er van zowel Davis als Salomo foute uitspraken gedocumenteerd, maar niet als na te volgen voorbeeld.
Ik geloof dat ook zij wel eens fouten maakten in hun uitspraken, maar niet hun uitspraken is de reden waarom ze rechtvaardig zijn voor God, maar hun vertrouwen op God is de reden daarvoor. Zoals Paulus ook eerlijk zei: "vergeef het me als ik soms dwaas ben, maar ik ben me van geen kwaad bewust." Als het ging om het huwlijk of vrijgezel blijven dan valt het me op dat hij aangaf daarover zijn eigen mening te geven.
quote:
Voor zover die dat niet is, zouden we daar wel naar moeten streven.
Dat denk ik ook.
quote:
Je zou op basis van de praktijk het streven naar volmaaktheid als onbegonnen werk kunnen bestempelen, en vervolgens alle pogingen om iets te verbeteren kunnen staken. Maar dan heb je wel ruzie met o.a. de apostelen.
Streven naar volmaaktheid is prima, maar het is wel zo eerlijk om te erkennen dat mensen die werken ook fouten maken. Ook dat we zelf maar mensen zijn en dus ook niet vrij zijn van het maken van fouten.