Auteur Topic: Heilige Geest is de aanwezigheid Gods  (gelezen 2784 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Heilige Geest is de aanwezigheid Gods
« Gepost op: december 27, 2009, 01:01:21 pm »
grondig christelijk schreef op 25 december 2009 om 15:42:

en God kan niet dichter bij je zijn dan door de Geest van Hem die in je is.

Ik las hier dat deze uitspraak onbijbelse flauwekul gevonden wordt tot mijn stomme verbazing. Ik snap daar niets van, dus vandaar deze topic.
Een nieuwe start is een nieuw begin

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2009, 01:14:25 pm »
Misschien moet je het originele bericht even linken, zodat de mensen die niet elke letter die er hier gepost wordt lezen ook kunnen volgen waar het over gaat...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2009, 10:27:56 pm »
En misschien kan je even een goede discussievraag of -stelling posten? Nu constateer je iets en valt er niet iets te discussiƫren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 28, 2009, 11:12:50 pm »
Nou, ik zou wel willen, maar helderder is het voor mij momenteel helaas ook niet. Ik hoop dat de gene die de opmerking van grondig christelijk onjuist vindt helderheid kan geven, want in mijn ogen is er niets mis mee.

Het is vermoed ik katholiek gezien onjuist, meer kan ik er niet van zeggen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 28, 2009, 11:23:17 pm »
1 woord; Context

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2009, 12:08:20 am »
Het enige wat ik kan toevoegen is de voorgaande zin, naar aanleiding van een opwekkingslied over het opzoeken van God in aanbidding:
het is het besef dat je geneigd bent God door alle bezigheden op de achtergrond te drukken en om die reden juist de keuze maakt hem meer plaats te geven...

Daarop volgde een afkeuring op deze uitspraak.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2009, 01:01:59 am »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2009 om 23:12:
Nou, ik zou wel willen, maar helderder is het voor mij momenteel helaas ook niet. Ik hoop dat de gene die de opmerking van grondig christelijk onjuist vindt helderheid kan geven, want in mijn ogen is er niets mis mee.

Kun je aangeven waarom je dat vermoed?
Laat uw ja een ja zijn.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 29, 2009, 08:45:52 am »
Het is ook nogal verwarrend. Er is nl een afgescheiden topic aangemaakt waar de Eucharistie t.o.v het avondmaal wordt gesteld. Terwijl de aanleiding was de Eucharistie of de Heilige Geest. Vanuit katholiek perspectief is het 'en...en', NIET ' of...of'. De nabijheid van de Heilige Geest an sich is niet onbijbels, maar het tegenover de Eucharistie stellen als exclusiviteit wel. Dat komt neer op: ' V: Wil je nabij Christus zijn?' ' A: Nah, ik wacht wel op de Heilige Geest'
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 29, 2009, 07:42:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2009 om 23:12:

Er is genoeg van te zeggen maar dat moeten de Katholieken maar doen. ZVanuit hun kant wordt de opmerking van onjuistheid geponeerd.
Misschien dat ze kunnen uitleggen of er verschil is tussen clerus en leken m.b.t. het hebben / verkrijgen (of niet en in welke mate en vanuit welke positie en op welke wijze) van de heilige geest.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 29, 2009, 07:44:01 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 29 december 2009 om 08:45:
Het is ook nogal verwarrend. Er is nl een afgescheiden topic aangemaakt waar de Eucharistie t.o.v het avondmaal wordt gesteld. Terwijl de aanleiding was de Eucharistie of de Heilige Geest. Vanuit katholiek perspectief is het 'en...en', NIET ' of...of'. De nabijheid van de Heilige Geest an sich is niet onbijbels, maar het tegenover de Eucharistie stellen als exclusiviteit wel. Dat komt neer op: ' V: Wil je nabij Christus zijn?' ' A: Nah, ik wacht wel op de Heilige Geest'
karikatuur van wat ik heb geschreven.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 30, 2009, 12:30:24 am »
De aanleiding

quote:

grondig christelijk schreef op 25 december 2009 om 15:42:...en God kan niet dichter bij je zijn dan door de Geest van Hem die in je is.

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 december 2009 om 15:15:...Jezus spreekt hier niet over de Eucharistie...!! En wel over zijn nabijheid via de Geest. ...
Mijn opmerking

quote:

St. Ignatius schreef op 27 december 2009 om 04:17:

Klopt. En als ik nog grotere woorden had kunnen bedenken dan had ik die absoluut gebruikt. Ik ageerde ook niet tegen het feit dat de Geest ons nabij kan zijn. Ik haalde de quote aan van GC die zei dat God niet dichter bij je kan zijn dan door de Geest. En dat is dus gewoon flauwekul...

Nabijer dan het eten en drinken van Christus´ lichaam en bloed kan niet...
Mijn vorige opmerking

quote:

St. Ignatius schreef op 29 december 2009 om 08:45:.... Terwijl de aanleiding was de Eucharistie of de Heilige Geest. Vanuit katholiek perspectief is het 'en...en', NIET ' of...of'. De nabijheid van de Heilige Geest an sich is niet onbijbels, maar het tegenover de Eucharistie stellen als exclusiviteit wel.
GC’s conclusie:

quote:

grondig christelijk schreef op 29 december 2009 om 19:44:

karikatuur van wat ik heb geschreven.
8)7

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2009, 12:35:52 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 december 2009 om 00:30:
De aanleiding

[...]

[...]

Mijn opmerking

[...]

Mijn vorige opmerking

[...]

GC’s conclusie:

[...]

8)7
Karikatuur van wat IK heb geschreven namelijk;

het is het besef dat je geneigd bent God door alle bezigheden op de achtergrond te drukken en om die reden juist de keuze maakt hem meer plaats te geven...

Maar misschien dat jij eens uit kunt leggen hoe dat zit met de Heilige Geest in de leer van de Kerk. Leren we wellicht nog wat...
« Laatst bewerkt op: december 30, 2009, 12:55:31 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2009, 06:29:20 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 29 december 2009 om 01:01:
[...]

Kun je aangeven waarom je dat vermoed?
St. Ignatius plaatste de opmerking elders en zoal ik hoopde heeft hij hier uitgelegd waarom.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 30, 2009, 12:16:13 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 december 2009 om 00:35:

Karikatuur van wat IK heb geschreven namelijk;
Waarom is het een karikatuur dan? Ik kwootte jou toch niet specifiek in mijn opmerking?

quote:

Maar misschien dat jij eens uit kunt leggen hoe dat zit met de Heilige Geest in de leer van de Kerk. Leren we wellicht nog wat...
Tuurlijk, vraag maar... ' hoe dat zit' is nogal breed. Wat wil je weten dan? Heilige Geest mbt het sacrament van het vormsel? sacrament van wijding? Van het depositum fidei? het magisterium? de bepaling van de bijbel canon? bij concilies? etc etc

luijs

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 03, 2010, 12:19:58 pm »
Als niet-christelijke mysticus kijk ik anders aan tegen het begrip Heilige Geest.
Voor mij is de Heilige Geest de aanwezigheid van God of het Kosmisch Bewustzijn in elk wezen en in het bijzonder in de mens in het verlengde van het eigen ik-bewustzijn.

Voor mij is de Heilige Geest identiek aan de Heerschappij ["Koninkrijk"] van God waarover de historische Jezus steeds spreekt en die hij als hoofddoel maakt voor zijn discipelen.

Al is het niet duidelijk of Jezus daar zelf op die manier over sprak, ik denk toch dat Jezus voor zijn discipelen de Heilige Geest was die een menselijke vorm had aangenomen.
Daarom gingen de latere christenen ook spreken over de Christus als hun doel.
Dus in mijn ogen is Heilige Geest = Heerschappij van God = Kosmisch Bewustzijn = Christus [verpersoonlijkt in de gedaante van Jezus].

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 03, 2010, 12:38:28 pm »
En dat is in dit forumonderdeel relevant omdat?

Indien je wenst kun je in het onderdeel' levensbeschouwing' een topic openen om je visie uiteen te zetten.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2010, 12:38:37 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 03, 2010, 02:48:30 pm »

quote:

luijs schreef op 03 januari 2010 om 12:19:
Als niet-christelijke mysticus kijk ik anders aan tegen het begrip Heilige Geest.
Voor mij is de Heilige Geest de aanwezigheid van God of het Kosmisch Bewustzijn in elk wezen en in het bijzonder in de mens in het verlengde van het eigen ik-bewustzijn.

Voor mij is de Heilige Geest identiek aan de Heerschappij ["Koninkrijk"] van God waarover de historische Jezus steeds spreekt en die hij als hoofddoel maakt voor zijn discipelen.

Al is het niet duidelijk of Jezus daar zelf op die manier over sprak, ik denk toch dat Jezus voor zijn discipelen de Heilige Geest was die een menselijke vorm had aangenomen.
Daarom gingen de latere christenen ook spreken over de Christus als hun doel.
Dus in mijn ogen is Heilige Geest = Heerschappij van God = Kosmisch Bewustzijn = Christus [verpersoonlijkt in de gedaante van Jezus].
Interessante visie. Hoewel het een beetje prikkelbaar wordt gebracht door Thorgrem is het inderdaad wel zo dat het dan een onderwerp is voor levensbeschouwing en niet voor christelijk leven. Je zou een topic kunnen openen over andere visie's op de Heilige Geest, Jezus, God enzo.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 03, 2010, 02:53:30 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 december 2009 om 12:16:
[...]

Waarom is het een karikatuur dan? Ik kwootte jou toch niet specifiek in mijn opmerking?

[...]

Tuurlijk, vraag maar... ' hoe dat zit' is nogal breed. Wat wil je weten dan? Heilige Geest mbt het sacrament van het vormsel? sacrament van wijding? Van het depositum fidei? het magisterium? de bepaling van de bijbel canon? bij concilies? etc etc

Ik geloof dat ik het antwoord op mijn vraag al heb in het antwoord dat de Heilige Geest en de Eucharistie niet tegen over elkaar gezet kan worden. In die zin van: laat de Eucharistie maar zitten, ik wacht wel op de Heilige Geest.

Hoewel een protestant niet op die manier redeneerd, begrijp ik wat je bedoelt. De moeilijke termen die je hier gebruikt trouwens niet:sacrament van wijding,Heilige Geest mbt het sacrament van het vormsel,Van het depositum fidei? het magisterium? de bepaling van de bijbel canon? bij concilies? etc etc

Voor mij onbekende begrippen of wel bekende, maar niet begrepen begrippen.