Auteur Topic: Geloofsdoop?  (gelezen 39553 keer)

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #250 Gepost op: maart 04, 2010, 10:38:43 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 maart 2010 om 12:35:
Je kan het "deel" niet van toepassing laten zijn op het "geheel".
Uitleg: kinderdoop wordt wellicht niet letterlijk voorgeschreven vanuit het NT maar ook niet afgekeurd. Je haalt een voorbeeld aan van een "doopsituatie" maar past deze vervolgens toe op elke denkbare doopsituatie. .
Dus, wat niet letterlijk verboden is, is toegestaan?
Wat zei Jezus nu tegen de schriftgeleerden, die naar de letter redeneerden ? Hij zei:  maar gij hebt de gewichtiger zaken van de Wet, namelijk gerechtigheid en barmhartigheid en getrouwheid, veronachtzaamd.

Wanneer je onderzoekt waar dit soort gebruiken hun oorsprong vinden, dan kom je niet op de Bijbel uit.

quote:

Dat we op dit punt van mening verschillen accepteer en respecteer ik. Maar intussen aanvaard ik ook dat er goede redenen zijn om ook kleine kinderen te dopen... Natuurlijk mag je er een andere mening op nahouden die evengoed bijbels gefundeerd kan zijn.
Van mening verschillen is niet erg.
Wat ik wel erg vind is dat jij het ijs, waarop jij loopt, sterk genoeg vindt, en ik weet dat het niet zo is.

Je negeert weer de Bijbelse visie dat kinderen door hun ouders geheiligd zijn, dus kinderdoop is niet nodig. Bovendien spreekt de bijbel over meerdere zaken, waarbij blijkt dat een keuze op basis van kennis en inzicht de doop bepaalt.

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #251 Gepost op: maart 04, 2010, 11:04:02 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 maart 2010 om 12:44:
Je reageert hier helaas nog steeds niet op de essentie van hetgeen ik aanhaal vanuit Jona: ...
Geldt dit nu niet meer dan? > Je kan het "deel" niet van toepassing laten zijn op het "geheel".<
Ik begrijp de essentie heel goed en hoef dat niet te gebruiken om mijn gelijk te halen.
Jona verwachtte een heel spektakel en was boos toen dat niet gebeurde. God wees hem terecht.
De essentie die jij kennelijk mist  is dat de Ninevieten naar de waarschuwingen luisterden en berouw toonden. Jezus waarschuwde voor de vernietiging van Jeruzalem. Zin volgelingen namen de waarschuwing ten harte en overleefden. De anderen niet.

quote:

De les: een profetie is NIET altijd een profetie die naar de letter uitkomt. God verrast ons!!! ...
De les is, dat wanneer je Gods waarschuwing ter harte neemt, dit goed is, en dat hij barmhartig zijn voornemen corrigeert. Later voerde hij zijn voornemen toch uit, vanwege het zelfde feit.

quote:

Zo ook de profetie (want m.i. is daar sprake van) over "de smalle weg en de weinigen die dat pad zullen gaan"......
De bijbel waarschuwt dat afgodenaanbidders en anderen, specifiek genoemd, Gods koninkrijk niet zullen beërven. Dat feit staat vast. Toch zijn sommigen dat geweest. Degenen dus die berouw tonen en die praktijken niet meer beoefenen kunnen op zijn onverdiende goedheid rekenen op basis van Jezus bemiddeling. Het overgrote deel van de mensen is duidelijk bezig met dingen die God verbiedt. Net als in Jezus tijd, kan je verwachten dat zij zich verharden in hun “eigen geloof”. Sommigen menen “christelijk” te kunnen zijn met on-Bijbele praktijken. Helaas is dat een illusie waar de heer , heer,  tekst op van toepassing zal zijn. God ziet dat als wetteloosheid.

quote:

Dat een mens zich dient te bekeren dat is niet de kern van onze discussie. Daar is de bijbel duidelijk genoeg over. En ook over het eindoordeel over degenen die zich ECHT niet willen bekeren... Laat dat wel zijn...
Dit is dan ook de kern van mijn betoog ook. De Bijbel heeft het niet over 300 verschillenden waarheden, maar over: Uw woord is waarheid. Één waarheid dus.

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #252 Gepost op: maart 04, 2010, 11:06:42 am »

quote:

Piebe schreef op 03 maart 2010 om 14:07:
Ik zou bijna tegen Beepee willen zeggen, loop naar de pomp! (Heel flauw, ik weet het :P)
Dat kon Jezus ook, volgens de Joden. Desondanks bleef hij proberen hen op andere gedachten te brengen. Tot zijn grote verdriet bleven ze halstarrig hun "eigen" geloof volgen met de nare consequenties vandien.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #253 Gepost op: maart 04, 2010, 11:09:45 am »

quote:

Beepee schreef op 04 maart 2010 om 10:38:
[...]
Dus, wat niet letterlijk verboden is, is toegestaan?
Wat zei Jezus nu tegen de schriftgeleerden, die naar de letter redeneerden ? Hij zei:  maar gij hebt de gewichtiger zaken van de Wet, namelijk gerechtigheid en barmhartigheid en getrouwheid, veronachtzaamd.

Wanneer je onderzoekt waar dit soort gebruiken hun oorsprong vinden, dan kom je niet op de Bijbel uit.

[...]
Van mening verschillen is niet erg.
Wat ik wel erg vind is dat jij het ijs, waarop jij loopt, sterk genoeg vindt, en ik weet dat het niet zo is.

Je negeert weer de Bijbelse visie dat kinderen door hun ouders geheiligd zijn, dus kinderdoop is niet nodig. Bovendien spreekt de bijbel over meerdere zaken, waarbij blijkt dat een keuze op basis van kennis en inzicht de doop bepaalt.
Helaas laat je de kern van mijn reactie weg:
Wat ik in navolging van zeer veel (andere - ik zet je hier echt niet bij voorbaat buiten spel!) christenen probeer te doen is te achterhalen waar de doop voor staat; wat de achterliggende betekenis is van het teken. Dat we op dit punt van mening verschillen accepteer en respecteer ik.

Waar we van mening over verschillen is waar het teken van de doop voor staat... Het "wat is hiervan de achterliggende betekenis"?!!

Een redenering als "kinderdoop staat niet letterlijk voorgeschreven in de bijbel en is DUS onbijbels" is een vorm van "biblicisme". Naar de "letter" misschien niet onjuist maar daarmee nog niet meteen "waar"...

En een "dus, wat niet letterlijk verboden is, is toegestaan?"... Vind ik flauw...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #254 Gepost op: maart 04, 2010, 11:16:36 am »

quote:

Beepee schreef op 04 maart 2010 om 11:04:
[...]
Dit is dan ook de kern van mijn betoog ook. De Bijbel heeft het niet over 300 verschillenden waarheden, maar over: Uw woord is waarheid. Één waarheid dus.

Wie is het Woord van God? Jezus Christus, het vleesgeworden Woord van God (zie Johannes). Dit Woord is de Waarheid en via de bijbel mogen we deze Waarheid van God leren kennen.

Maar wat zegt ook Paulus over dit kennen? "Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben."

We zien de volgelingen (ook in de vroege Kerk) van Jezus over zeer veel details verschillen van mening. Allen "op bijbelse gronden". Dat moet toch te denken geven?!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #255 Gepost op: maart 04, 2010, 01:32:19 pm »

quote:

Beepee schreef op 04 maart 2010 om 11:04:
[...]
De bijbel waarschuwt dat afgodenaanbidders en anderen, specifiek genoemd, Gods koninkrijk niet zullen beërven. Dat feit staat vast. Toch zijn sommigen dat geweest. Degenen dus die berouw tonen en die praktijken niet meer beoefenen kunnen op zijn onverdiende goedheid rekenen op basis van Jezus bemiddeling. Het overgrote deel van de mensen is duidelijk bezig met dingen die God verbiedt. Net als in Jezus tijd, kan je verwachten dat zij zich verharden in hun “eigen geloof”. Sommigen menen “christelijk” te kunnen zijn met on-Bijbele praktijken. Helaas is dat een illusie waar de heer , heer,  tekst op van toepassing zal zijn. God ziet dat als wetteloosheid.
Quote: Net als in Jezus tijd, kan je verwachten dat zij zich verharden in hun “eigen geloof”. Sommigen menen “christelijk” te kunnen zijn met on-Bijbelse praktijken. Helaas is dat een illusie waar de "heer , heer, tekst" op van toepassing zal zijn....

Ik vat dit op als: "kinderen dopen is het uitvoeren van eigenmachtige godsdienst, het praktiseren van een "eigen geloof", van onbijbelse praktijken; en God verwerpt degenen die zich daarmee inlaten = zij gaan verloren". Ik schat ik dat ik niet ver naast jouw versie van de waarheid zit...

Mijn reactie:
Paulus: Rom2:25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Trek de tekst gerust breder: Christen is men niet door zijn uiterlijk, en de doop is geen lichamelijke doop. Christen is men door zijn innerlijk, en de doop is een innerlijke doop. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Christen is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Het gaat dus niet om het uiterlijke moment van de doop, alsof jij bepaalt op welk moment je door God vernieuwd wordt. Of alsof God op dat moment je leven vernieuwt. Het gaat om een "dagelijkse vernieuwing van ons leven". 2 Kor 4:16 Ook al gaat ons uiterlijke bestaan verloren, ons innerlijke bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd.

En het gaat er dan misschien zelfs OOK niet om of dat uiterlijke teken "exact op de juiste wijze is toegediend". Er is EEN doop stelt Paulus terecht. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, zegt Jezus. En dat is de doop in Christus door "Zijn doop bij zijn sterven en opstanding"...

Ofwel: uiterlijk is de doop een teken met water; innerlijk is het een DAGELIJKS werken van Gods Geest met als doel je leven te vernieuwen (mede gericht op onze uiteindelijke "wederopstanding uit de dood" en ons nieuwe leven - dit laatste zowel nu als in de toekomst)...

En zoals ik al eerder betoogd heb: God begint al ruim voordat wij het ons bewust zijn met Zijn werk in ons!!! Anders zouden we nooit tot geloof kunnen komen!!!! En DAAR is de doop mede een teken van!!!
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2010, 02:22:06 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #256 Gepost op: maart 04, 2010, 01:47:15 pm »

quote:

Beepee schreef op 04 maart 2010 om 11:06:
[...]

Dat kon Jezus ook, volgens de Joden. Desondanks bleef hij proberen hen op andere gedachten te brengen. Tot zijn grote verdriet bleven ze halstarrig hun "eigen" geloof volgen met de nare consequenties vandien.
Hier reageer je wel op, heel erg jammer maar het zij zo.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #257 Gepost op: maart 04, 2010, 03:13:54 pm »
On topic:

Ik respecteer de doop als traditie en vind met name de kinderdoop erg mooi, maar ik denk dat het alleen in de eerste eeuw noodzakelijk was.

Vergelijk het met een olijfboom die zeer weinig water nodig en uitsluitend bij de wortel begoten wordt. Zo staat er immers geschreven:

Rom 11,16
En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.

De boom van het christendom groeit maar door, wij zijn de blaadjes die hij dit seizoen heeft. Waarom zouden de blaadjes bewaterd moeten worden als de boom al bloeit?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #258 Gepost op: maart 04, 2010, 03:50:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 maart 2010 om 15:13:
Ik respecteer de doop als traditie en vind met name de kinderdoop erg mooi, maar ik denk dat het alleen in de eerste eeuw noodzakelijk was.

Vergelijk het met een olijfboom die zeer weinig water nodig en uitsluitend bij de wortel begoten wordt. Zo staat er immers geschreven:

Rom 11,16
En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.

De boom van het christendom groeit maar door, wij zijn de blaadjes die hij dit seizoen heeft. Waarom zouden de blaadjes bewaterd moeten worden als de boom al bloeit?
Het is niet het water dat er toe doet. Lees wat het avondmaalsformulier zegt over de tekenen van brood en wijn: We blijven met onze gedachten niet staan bij de uiterlijke tekenen van brood en wijn. Dat zijn immers maar tekenen die naar Hem verwijzen.

Hetzelfde in het Fries ;) van de Hervormde Gemeente te Driesum:
Opdat wij dan met het waarachtig hemelse brood Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in den hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak...

Het is dus door de Geest die leven doet dat Gods Kerk groeit en bloeit!!! We moeten dus juist niet de scheutig zijn met de uiterlijke tekenen van het water!!! Spat maar nat... Veni Creator Spiritus!!!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #259 Gepost op: maart 04, 2010, 05:14:52 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 maart 2010 om 15:50:
[...]

Het is niet het water dat er toe doet. Lees wat het avondmaalsformulier zegt over de tekenen van brood en wijn: We blijven met onze gedachten niet staan bij de uiterlijke tekenen van brood en wijn. Dat zijn immers maar tekenen die naar Hem verwijzen.

Hetzelfde in het Fries ;) van de Hervormde Gemeente te Driesum:
Opdat wij dan met het waarachtig hemelse brood Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in den hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak...

Het is dus door de Geest die leven doet dat Gods Kerk groeit en bloeit!!! We moeten dus juist niet de scheutig zijn met de uiterlijke tekenen van het water!!! Spat maar nat... Veni Creator Spiritus!!!
Wat water op zijn tijd kan geen kwaad, maar het is zonde om het te verspillen aan een traditie als iemands dorst er ook mee gelest had kunnen worden. Laten we dan voortaan het water uit de Maas gebruiken om kinderen en bekeerlingen mee te dopen! :)

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #260 Gepost op: maart 05, 2010, 05:24:03 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 maart 2010 om 11:09:
Helaas laat je de kern van mijn reactie weg:
Wat ik in navolging van zeer veel (andere - ik zet je hier echt niet bij voorbaat buiten spel!) christenen probeer te doen is te achterhalen waar de doop voor staat; wat de achterliggende betekenis is van het teken. Dat we op dit punt van mening verschillen accepteer en respecteer ik.

Waar we van mening over verschillen is waar het teken van de doop voor staat... Het "wat is hiervan de achterliggende betekenis"?!!

Een redenering als "kinderdoop staat niet letterlijk voorgeschreven in de bijbel en is DUS onbijbels" is een vorm van "biblicisme". Naar de "letter" misschien niet onjuist maar daarmee nog niet meteen "waar"...

En een "dus, wat niet letterlijk verboden is, is toegestaan?"... Vind ik flauw...
Waar het om gaat is datgene wat er in de eerste eeuw gebeurde en niet datgene wat in de 4e eeuw is toegevoegd.
Het is,  voor mij althans, volkomen zeker, dat er in de eerste eeuw geen baby,s of kleine kinderen werden gedoopt. Het was volkomen overbodig en ondermijnt m.i. de betekenis van de doop, oprecht Gods wil te doen na nauwkeurige kennis te hebben opgedaan over wat Gods wil nu precies inhoudt.

Dat gebruik kwam bij heidense religies wel voor.  Dat is het punt waar ik op wijs en ik heb daar geen persoonlijk belang bij.

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #261 Gepost op: maart 05, 2010, 05:38:13 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 maart 2010 om 11:16:
Wie is het Woord van God? Jezus Christus, het vleesgeworden Woord van God (zie Johannes). Dit Woord is de Waarheid en via de bijbel mogen we deze Waarheid van God leren kennen.
Jezus zei: Uw woord is waarheid.
Jezus is ook Gods woordvoerder; Hij treedt op als het woord van God.

quote:

Maar wat zegt ook Paulus over dit kennen? "Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben."
1 Kor 13 gaat over onbaatzuchtige liefde. De op de Bijbel gebaseerde liefde (agape) zoekt niet haar eigen belang. Paulus heeft het over Christenen die door de geest gewekt zijn, leden van de kleine kudde. Zie vers 8 en 9.

quote:

We zien de volgelingen (ook in de vroege Kerk) van Jezus over zeer veel details verschillen van mening. Allen "op bijbelse gronden". Dat moet toch te denken geven?!!
Klopt, Paulus bestreed deze opkomende verdeeldheid met de woorden: Bestaat de Christus dan verdeeld?

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #262 Gepost op: maart 05, 2010, 05:40:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 maart 2010 om 13:47:Hier reageer je wel op, heel erg jammer maar het zij zo.
Ik geef je mijn mening, die op de Bijbel gebaseerd is. Op Bijbelse opmerkingen reageer ik graag. Het is voor mij Bijbelstudie.

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #263 Gepost op: maart 05, 2010, 05:43:23 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 maart 2010 om 15:13:
On topic:

De meeste hedendaagse tradities komen niet in de Bijbel voor. Of JIJ het mooi vindt, is Bijbels gezien, niet van belang. Wanneer het niet “uit God” is , dan moet je daar vraagtekens bij zetten.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #264 Gepost op: maart 05, 2010, 07:35:58 pm »

quote:

Beepee schreef op 05 maart 2010 om 17:40:
[...]
Ik geef je mijn mening, die op de Bijbel gebaseerd is. Op Bijbelse opmerkingen reageer ik graag. Het is voor mij Bijbelstudie.
Nee, je reageert alleen op datgene wat je uitkomt, want je hebt me nog steeds niet uitgelegd waarom je redeneert als een kind van de nacht en Jezus een dief noemt. Als je dan op Bijbelse argumenten wilt ingaan, doe dat dan ook. :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #265 Gepost op: maart 05, 2010, 07:41:20 pm »

quote:

Beepee schreef op 05 maart 2010 om 17:43:
[...]
De meeste hedendaagse tradities komen niet in de Bijbel voor. Of JIJ het mooi vindt, is Bijbels gezien, niet van belang. Wanneer het niet “uit God” is , dan moet je daar vraagtekens bij zetten.
Dat doe ik graag, maar jij weigert vraagtekens te zetten waar ze meer van belang zijn dan bij een onschuldige traditie. :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #266 Gepost op: maart 05, 2010, 09:56:14 pm »

quote:

Beepee schreef op 05 maart 2010 om 17:24:
[...]
Waar het om gaat is datgene wat er in de eerste eeuw gebeurde en niet datgene wat in de 4e eeuw is toegevoegd.
Het is,  voor mij althans, volkomen zeker, dat er in de eerste eeuw geen baby,s of kleine kinderen werden gedoopt. Het was volkomen overbodig en ondermijnt m.i. de betekenis van de doop, oprecht Gods wil te doen na nauwkeurige kennis te hebben opgedaan over wat Gods wil nu precies inhoudt.

Dat gebruik kwam bij heidense religies wel voor.  Dat is het punt waar ik op wijs en ik heb daar geen persoonlijk belang bij.
Wie komt dan om de gedoopten de handen op te leggen waarop men de Heilige Geest mag ontvangen? Want dát is heel Bijbels (Hand 6:6; 8:17; 13:3; 19:6. 1 Tim 4:14; 5:22. 2 Tim 1:6) weet u? ;)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #267 Gepost op: maart 06, 2010, 12:46:32 am »

quote:

[...]
Carthago schreef al over de doop, iets van 2 eeuwen na Chr.
Je datering is onjuist denk ik?

quote:

Het is,  voor mij althans, volkomen zeker, dat er in de eerste eeuw geen baby,s of kleine kinderen werden gedoopt.
bewijs?

quote:

Het was volkomen overbodig en ondermijnt m.i. de betekenis van de doop, oprecht Gods wil te doen na nauwkeurige kennis te hebben opgedaan over wat Gods wil nu precies inhoudt.

Nu nog een echte verklaring?
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #268 Gepost op: maart 06, 2010, 05:30:35 am »

quote:

okidoki schreef op 06 maart 2010 om 00:46:
[...]
 Carthago schreef al over de doop, iets van 2 eeuwen na Chr.
Je datering is onjuist denk ik?

[...]
 bewijs?

[...]

We hebben inderdaad dankzij onze voormalige broeders in Carthago (van Cyprianus om precies te zijn) uit ongeveer 250 nChr het bewijs dat er toendertijd ook al ernstig werd nagedacht over het moment van dopen van zuigelingen. De brief (aan Fidus) waarin de beraadslagingen van de ouderlingen van Carthago vermeld staan levert een heel bijzonder inzicht op in hetgeen toen werd geleerd binnen deze gemeente. Ik heb ooit eens wat passages (uit het Engels) vertaald voor eigen gebruik. Ik deel ze graag...

quote:

Blijkbaar heeft Fidus in dezelfde brief het onderwerp "dopen van pasgeborenen" aangekaart. Hij is van mening dat kinderen niet binnen de eerste 2-3 dagen na de geboorte gedoopt zouden moeten worden, maar dat de wetten rond de besnijdenis meegewogen moeten worden en men een kind dus niet binnen de eerste 8 dagen na geboorte moet dopen. Hierover werd in beraad sterk van mening verschild. Maar over een ding waren allen het eens: Gods genade moet aan geen enkel mensenkind onthouden worden. Omdat de Heer in zijn evangelie zegt: "De Zoon des Mensen is niet gekomen om mensenlevens verloren te laten gaan maar om ze te behouden - Luc 9:56a (in sommige handschriften)", daarom moeten we (waar dat mogelijk is) er naar streven om geen enkele ziel verloren te laten gaan...

...Wat betreft je uitspraak, dat een kind in de eerste dagen na de geboorte nog "onrein" zou zijn, zodat ieder van ons zou terugschrikken om het te liefkozen: Wij denken niet dat dit als een belemmering gezien zou moeten worden voor de hemelse genade. Want er staat geschreven dat "voor de heiligen alles heilig is". Wij moeten niet terugschrikken voor een schepsel van God. Wat betreft de joodse besnijdenis: dit was een voorafschaduwing van wat bij de komst van Christus is vervuld. Want de achtste dag (de eerste na de Sabbat) was de dag waarop de Heer zou opstaan uit de dood, en waarop wij zouden herleven, en een innerlijke besnijdenis zouden ondergaan. Het teken van de uitwendige besnijdenis verdween bij het openbaar worden van de waarheid en het moment waarop wij innerlijk werden besneden...

...Om die reden staat noch de wet, noch de uitwendige besnijdenis in de weg van deze innerlijke besnijdenis en zijn wij van mening dat absoluut elk mens moet worden toegelaten tot de genade van Christus. Ook Petrus spreekt in soortgelijke bewoordingen als hij in het boek Handelingen (10:28) meldt: " God heeft me duidelijk gemaakt dat ik geen enkel mens als verwerpelijk of onrein mag beschouwen". Integendeel zou men nog aan kunnen voeren dat  zeer ernstige zonden van sommige volwassenen de genade nog in de weg kunnen staan. Maar als voor dergelijke zonden (bij geloof en berouw) al vergeving mogelijk is, hoe veel te meer zouden we er dan terughoudend in moeten zijn om een kind de genade te onthouden die geen andere zonde heeft dan naar het vlees van Adam af te stammen...

...Daarom, geliefde broeder, was de mening in ons beraad dat wij niemand moeten weghouden van de doop en van de genade van God. Als hierbij nu geen uitzonderingen worden gemaakt, hoeveel te meer dan niet als het gaat om kinderen en pasgeborenen, hulpeloos en hulpzoekend als deze kort na de geboorte zijn.
Kortom: er werd unaniem uitgesproken dat niemand weggehouden kan worden van de doop, van de genade van God.

NB de verbintenis die hier gelegd wordt tussen de doop en de beloften van God. En dus niet een 1 op 1 verband tussen geloof en doop alleen...

Je wil een echte verklaring van Beepee om zijn standpunt te onderbouwen... Uiteindelijk zal ook hij moeten toegeven dat het NT de kinderdoop niet letterlijk leert en ook niet letterlijk afwijst... Dat de argumenten dus zullen moeten draaien om de betekenis van de doop...

En hieraan geeft hij een andere betekenis dan ik... En mijn verwijt tegen de betekenis die hij als enige lijkt te erkennen is: dat deze Gods genade te weinig ruimte laat en te veel mensen uitsluit... En de Kerk daarom terecht leert dat de doop ook aan kinderen kan/mag worden toegediend.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #269 Gepost op: maart 06, 2010, 05:52:16 am »

quote:

[...]

Waar het dus om draait is wat de betekenis van de doop is... Een bijbels te onderbouwen mening die je niet welgevallig is afserveren als heidens vind ik "niet zo netjes"... Wat jij als enige betekenis van de doop aanvoert is een aspect van de doop.

Als er gesproken wordt van een inwendige besnijdenis waarvan de doop het teken is dan wordt daar onder andere "levensheiliging" door de mens, maar OOK door de Heilige Geest mee bedoeld. In jouw woorden komt dat ongeveer neer op "oprecht Gods wil willen doen na nauwkeurige kennis te hebben opgedaan over wat Gods wil nu precies inhoudt". Maar OOK het proces van tot geloof komen valt er onder....

God zegt via zijn dienaar Ezechiël niet voor niets (hfdst 11): 19 Dan zal ik hen eensgezind maken en hun een nieuwe geest geven; ik zal hun versteende hart uit hun lichaam halen en hun er een levend hart voor in de plaats geven. 20 Dan zullen ze mijn wetten gehoorzamen en mijn regels in acht nemen. Zij zullen mijn volk zijn en ik zal hun God zijn. 21 Maar wie met heel zijn hart aan deze gruwelijkheden vasthoudt, zal ik laten boeten voor zijn wangedrag – zo spreekt God, de HEER.

God werkt eerst in ons en hierna moeten wij aan de slag...

En daarom is dus de doop als teken niet enkel een teken van de afronding van een proces van wedergeboorte. Het staat evengoed in het teken van het begin van dit (doorgaande) proces...!!!

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #270 Gepost op: maart 06, 2010, 08:04:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 maart 2010 om 21:56:
[...]

Wie komt dan om de gedoopten de handen op te leggen waarop men de Heilige Geest mag ontvangen? Want dát is heel Bijbels (Hand 6:6; 8:17; 13:3; 19:6. 1 Tim 4:14; 5:22. 2 Tim 1:6) weet u? ;)
Dat was in de eerste eeuw. Na de dood van de laatste apostel kon dat niet meer toegepast worden.

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #271 Gepost op: maart 06, 2010, 08:09:51 pm »

quote:

okidoki schreef op 06 maart 2010 om 00:46: Carthago schreef al over de doop, iets van 2 eeuwen na Chr.
Je datering is onjuist denk ik? ?
Nee. Ik doelde op  het oprichten van de RKK door Constantijn. Deze heeft on-Bijbelse riten ingevoerd om het voor de leden ven de diverse heidense religies makkelijker te maken tot zijn staats Godsdienst toe te treden.

quote:

bewijs? ?
Voldoende inzicht in de Bijbel.

quote:

Ik kan niet zodanig  je oren kittelen, dat je het wilt begrijpen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #272 Gepost op: maart 06, 2010, 08:21:27 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 maart 2010 om 20:09:
[...]
Nee. Ik doelde op  het oprichten van de RKK door Constantijn. Deze heeft on-Bijbelse riten ingevoerd om het voor de leden ven de diverse heidense religies makkelijker te maken tot zijn staats Godsdienst toe te treden.

Maar onderbouwen ho maar. Jij hebt het voornamelijk van een zakenman genaamd William Henry Conley die in zijn linkerhand de Bijbel had en in de rechter zijn grote duim die in 1881 eens dacht een gat in de markt te vinden.

Natuurlijk heel erg kort door de bocht en nodeloos kwetsend, maar van dezelfde strekking als de beweringen die jij doet.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #273 Gepost op: maart 06, 2010, 08:27:38 pm »
Kort door de bocht?? Je slaat de spijker gewoon op zijn kop... Niets mis mee!!

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #274 Gepost op: maart 06, 2010, 08:55:21 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 maart 2010 om 05:30:
Blijkbaar heeft Fidus in dezelfde brief het onderwerp "dopen van pasgeborenen" aangekaart. Hij is van mening dat kinderen niet binnen de eerste 2-3 dagen na de geboorte gedoopt zouden moeten worden, maar dat de wetten rond de besnijdenis meegewogen moeten worden en men een kind dus niet binnen de eerste 8 dagen na geboorte moet dopen.
Ruim 100 jaar na Jezus dus!

De Griekse filosofie was toen in opmars en men wilde deze mensen  het goede nieuws aanreiken. Helaas werden zij besmet met de filosofische leer en geleidelijk kwamen filosofische leringen in zwang. Deze zijn geënt op de Griekse , heidense, religie. Aldus werd heel geleidelijk de weg voor Constantijn vrijgemaakt. Besnijdenis en dopen hebben helemaal niets met elkaar  te maken. De besnijdenis was een symbool van het Joodse verbondsvolk. Na beraad werd in Jeruzalem besloten dat er geen besnijdenis noodzakelijk was. Zo is ook daarmee het argument van tafel geveegd, dat de kinderdoop een vervanging van de besnijdenis is.

quote:

...Wat betreft je uitspraak, dat een kind in de eerste dagen na de geboorte nog "onrein" zou zijn, ...!!!
Is niet van mij afkomstig.

Ik heb gezegd dat kinderdoop overbodig is omdat een kind door zijn ouders is geheiligd.

M.i. is kinderdoop afkomstig van on-bijbelse religies en het daardoor   veroorzaakte bijgeloof. Ik heb getracht om publikaties te vinden die exact de oorsprong tonen, maar het wordt op het internet overschaduwd door de gewoonte van hedendaagse Babydoop.

Ik heb overigens in het BardoMuseum in Tunis een doopfont gezien uit vermoedelijk de derde eeuw, mogelijk in het nabijgelegen Carthago gevonden. Het is een stenen “ diepe badkuip” met aan beide zijden een trapje. Men onderdompelde toen nog.

Iets dergelijks is hier te zien: [zoekwoord bardo tunis]
http://images.google.nl/i...is&sa=N&start=576&ndsp=18

Pagina 33. Dit staat er onder de foto: du Bardo de 500 x 375 - 34 kB – jpg entremotsetvous...

Opvallend is dat in de 100den foto´s de afval naar de immorele Grieks leefwijze duidelijk te zien is.

quote:

Ook Petrus spreekt in soortgelijke bewoordingen als hij in het boek Handelingen (10:28) meldt: " God heeft me duidelijk gemaakt dat ik geen enkel mens als verwerpelijk of onrein mag beschouwen"
Als je de context leest, zie je dat Cornelius met de HG gezalfd werd en aldus lid van de kleine kudde werd. De orthodoxe  Joden  weigerden dat.

quote:

Kortom: er werd unaniem uitgesproken dat niemand weggehouden kan worden van de doop, van de genade van God.
Ik ben en blijf van mening dat dat  “ wishfull thinking “  is. Niemand werd onwetend gedoopt!

quote:

Dat de argumenten dus zullen moeten draaien om de betekenis van de doop...
Juist!
Zo als de kerken dat willen zien of zoals de Bijbel het leert?
“genade“ is geen erch, je kan het niet verdienen. Vandaar dat  het in de NWV met onverdioende goedheid wordt vertaald.

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 maart 2010 om 05:52:Waar het dus om draait is wat de betekenis van de doop is... Een bijbels te onderbouwen mening die je niet welgevallig is afserveren als heidens vind ik "niet zo netjes"... Wat jij als enige betekenis van de doop aanvoert is een aspect van de doop. .
Het is erg triest dat  vele hedendaagse religieuze gewoontes een on-Bijbelse oorsprong hebben.

quote:

En daarom is dus de doop als teken niet enkel een teken van de afronding van een proces van wedergeboorte. Het staat evengoed in het teken van het begin van dit (doorgaande) proces...!!!
Wedergeboorte is het vervangen van het stoffelijke lichaam door een geestelijk lichaam hetgeen noodzakelijk is voor leden van de kleine kudde die met Jezus vanuit de hemel gaan regeren.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #275 Gepost op: maart 06, 2010, 09:07:13 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 maart 2010 om 20:04:
[...]
Dat was in de eerste eeuw. Na de dood van de laatste apostel kon dat niet meer toegepast worden.

Inderdaad en daar trek ik mijn conclusies uit, want in de Bijbel kregen allen die in Christus gedoopt werden de Heilige Geest.

Handelingen 19
1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. 6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.

Paulus wilde weten waarin de discipelen dan gedoopt waren, omdat zij de heilige Geest niet hadden. Aangezien tegenwoordig niemand nog de heilige Geest krijgt na de doop, is het dan niet redelijk om te vragen waarin zijt gij gedoopt? :)

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #276 Gepost op: maart 07, 2010, 01:36:38 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 maart 2010 om 21:07:

Inderdaad en daar trek ik mijn conclusies uit, want in de Bijbel kregen allen die in Christus gedoopt werden de Heilige Geest.

Handelingen 19
1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. 6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.

Paulus wilde weten waarin de discipelen dan gedoopt waren, omdat zij de heilige Geest niet hadden. Aangezien tegenwoordig niemand nog de heilige Geest krijgt na de doop, is het dan niet redelijk om te vragen waarin zijt gij gedoopt? :)
Het klopt dat alle eerste eeuwse dopelingen met de HG werden gezalfd en daarmee lid van de kleine kudde werden. Ze spraken o.m.  in talen, zodat iedereen in zijn eigen taal aangesproken kan worden.

Daarna werden mensen door God uitgekozen. Een proces wat doorgaat tot aan de laatste dag, (mt 24:14) Gods ingrijpen. Alle mensen die zich aan God opdroegen, werden in water ondergedompeld. Niemand werd onwetend gedoopt.

Exodus 19:5 Nu dan, indien GIJ mijn stem strikt zult gehoorzamen en mijn verbond inderdaad zult onderhouden, dan zult GIJ stellig uit alle andere volken mijn speciale bezit worden, want de gehele aarde behoort mij toe.

Zolang de Joden zich strikt aan Gods woord hielden, hadden zij zijn goedkeuring.
Dit is ook nu nog van toepassing op volgelingen van Jezus ..

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #277 Gepost op: maart 07, 2010, 02:07:24 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 06 maart 2010 om 20:21:
Maar onderbouwen ho maar. Jij hebt het voornamelijk van een zakenman genaamd William Henry Conley die in zijn linkerhand de Bijbel had en in de rechter zijn grote duim die in 1881 eens dacht een gat in de markt te vinden.

Natuurlijk heel erg kort door de bocht en nodeloos kwetsend, maar van dezelfde strekking als de beweringen die jij doet.
Tja, je uit een veronderstelling en verwijt mij dat ik dingen niet onderbouw.

Ik heb natuurlijk nooit de intentie om iemand te kwetsen. Ik haal wat  Contantijn betreft, gewoon bekende geschiedenis aan.

Ik vind het juist kwetsend wanneer de inquisitie andersdenkenden  vermoorden, omdat zij teug wilden keren naar de eerste eeuwse leer en dat men op straffe des doods de Bijbel verbood.

Wat Conley betreft het volgende:

Russell, de initiator van het latere WTG, was een zoon van een zakenman en werd op 11 jarige leeftijd aandeelhouder in zijn vaders zaak, die veel vestigingen had. Doordat hij een lezing hoorde van een zekere Wendell werd zijn interesse in de Bijbel gewekt. Hij sprak daar met anderen over en aldus werd een groepje Bijbelonderzoekers gevormd.

Hij vond het zo belangrijk wat hij had ontdekt, dat hij in 1875 op eigen kosten 50.000 brochures  drukte en deze aan belangstellenden verspreidde. De titel was: „The Object and Manner of the Lord’s Return” (Het doel en de wijze van de wederkomst des Heren). In 1877 verkocht hij zijn aandelen in de zaak van zijn vader en  gebruikte dat om het goede nieuws bekend te maken.

Toen Russell in 1879, het tijdschrift Zion’s Watch Tower and Herald of Christ’s Presence ging uitgeven, moest hij zich op commerciële drukkers verlaten.

Om het in goede banen te leiden, werd op 16 februari 1881 Zion’s Watch Tower Tract Society opgericht, met W. H. Conley als president en C. T. Russell als secretaris-penningmeester. Er werden regelingen getroffen dat het drukwerk werd verricht door commerciële firma’s in verschillende steden in Pennsylvania, New York en Ohio, alsook in Engeland. In 1884 werd Zion’s Watch Tower Tract Society rechtspersoonlijkheid verleend, met C. T. Russell als president, en uit het handvest bleek dat het meer was dan een genootschap dat drukwerk zou uitgeven. Het werkelijke doel ervan was religieus; het was opgericht voor „de verbreiding van bijbelse waarheden in verschillende talen”.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #278 Gepost op: maart 07, 2010, 03:36:33 pm »

quote:

Beepee schreef op 06 maart 2010 om 20:55:
Ik citeerde uit de brief van Cyprianus aan Fidus:

quote: ...Wat betreft je uitspraak, dat een kind in de eerste dagen na de geboorte nog "onrein" zou zijn, ...!!!

[...]
Je reactie:
Is niet van mij afkomstig.
Nauwkeurige lezing had je geleerd dat ik jou hier dus helemaal niet citeerde...!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #279 Gepost op: maart 07, 2010, 03:42:11 pm »

quote:

[...]
De Griekse filosofie was toen in opmars en men wilde deze mensen  het goede nieuws aanreiken. Helaas werden zij besmet met de filosofische leer en geleidelijk kwamen filosofische leringen in zwang. Deze zijn geënt op de Griekse , heidense, religie. Aldus werd heel geleidelijk de weg voor Constantijn vrijgemaakt. Besnijdenis en dopen hebben helemaal niets met elkaar  te maken. De besnijdenis was een symbool van het Joodse verbondsvolk. Na beraad werd in Jeruzalem besloten dat er geen besnijdenis noodzakelijk was. Zo is ook daarmee het argument van tafel geveegd, dat de kinderdoop een vervanging van de besnijdenis is.
Nog een misvatting. Die rechtgezet kan worden met het lezen van de brief van Paulus aan de Kolossenzen: 2:11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 2:12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt.

Ziehier het bijbelse verband tussen doop en besnijdenis...!!!

Wij zijn besneden door Christus. Dat wil zeggen: wij hebben ons aardse lichaam afgelegd. Dat wil zeggen: wij zijn gestorven. Niet fysiek. Maar geestelijk: wij zij met Christus begraven bij Zijn begrafenis. En met Hem opgestaan. En daar is de doop het symbool van...
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2010, 03:42:44 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #280 Gepost op: maart 07, 2010, 04:24:16 pm »

quote:

[...]
 Ruim 100 jaar na Jezus dus!

De Griekse filosofie was toen in opmars en men wilde deze mensen  het goede nieuws aanreiken. Helaas werden zij besmet met de filosofische leer en geleidelijk kwamen filosofische leringen in zwang. Deze zijn geënt op de Griekse , heidense, religie. Aldus werd heel geleidelijk de weg voor Constantijn vrijgemaakt.

Maak daar dus maar 200 jaar nChr van (of je zou het aardse optreden van God de Zoon/Jezus van Nazareth moeten dateren rond het jaar 150 nChr...)

Wat betreft de vermeerde "opmars" van de Griekse filosofie in die tijden: Plato en Aristoteles leefden 300-400 jaar voor Christus... Het hele oosten van het Middellandse Zeegebied was tijdens het leven van Jezus al verregaand gehelleniseerd. Inclusief de gebieden van de Judeeërs. Ook het NT laat dat duidelijk zien. In dat licht bezien is niet enkel Paulus "de Joden een Jood en de Grieken een Griek" maar is het hele NT dat. En in de Septuaginta-vertaling is het OT dat ook...

Ook de volgelingen van Jezus spraken (Aramees en) Grieks... En legden in die taal het Evangelie uit aan andere Griekssprekenden. En hierbij was de destijds bekende cultuur dienstbaar aan de verkondiging van de boodschap van Jezus. Natuurlijk werden daarbij begrippen toegepast uit de destijds gangbare wetenschap. Maar een aanname dat dit klakkeloos gebeurde zonder "onderscheiding der geesten" is onjuist... Zoals verschillende kerkvaderteksten aantonen werden onbijbelse standpunten in de klassieke filosofie afgewezen als "heidens". “Wat heeft Jeruzalem met Athene te maken?” vroeg Tertullianus al... En b.v. een Augustinus schreef een boek "tegen de Academici"...

NB: zoals ik in een eerdere post al meldde was Tertullianus (zo ongeveer een tijdgenoot van Cyprianus van Carthago; hij leefde iets eerder) geen voorstander van het dopen van kinderen. Toch gebruikt hij bij zijn argumentatie tegen die vorm van dopen niet het argument dat het een "grieks-filosofisch-heidens insluipsel in de kerk" zou zijn. Bij uitstek hij, met al zijn retorische kwaliteiten, ervaringen als jurist en afkeer van de griekse filosofie, had dat als argument naar voren kunnen brengen - als het een geldig argument zou zijn geweest!! - maar hij doet dat niet...!!! In zijn boek "over de doop" lees ik daar niets over...

Zijn argumenten tegen de kinderdoop hangen samen met de doopbelofte; "belofte maakt schuld". Dus met zijn visie op de doop...

Ik citeer hem: "Want waarom zou het noodzakelijk zijn (als de doop zelf geen noodzakelijke voorwaarde voor is voor het behoud) om de (peet-)ouders in gevaar te brengen? Zij (immers zelf ook sterfelijke mensen) zouden tekort kunnen schieten bij het nakomen van hun eigen beloften; ze zouden teleurgesteld kunnen worden in de ontwikkeling van hun (pete)kind, als deze van het juiste pad zou afraken."

De vraag aan JOU blijft: onderbouw nu eens de claim dat de kinderdoop heidens is en/of onbijbels; want m.i. zijn er genoeg argumenten jouw kant op gekomen dat deze in het bijbelse licht prima te onderbouwen is...

En leg dan meteen ook uit wat de Griekse filosofie met het oprichten van Rooms Katholieke Kerk te maken heeft. En wat nu precies de rol van Constantijn was als de griekse filosofie al eeuwen in zwang was... Want het stadium van "ongegronde verdachtmaking" ben je m.i. nog niet voorbij...!!!
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2010, 07:09:46 pm door Hendrik-NG »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #281 Gepost op: maart 07, 2010, 09:48:44 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 maart 2010 om 14:07:
[...]
Tja, je uit een veronderstelling en verwijt mij dat ik dingen niet onderbouw.
Idd, mooi samengevat je snerende opmerkingen die je hier en daar zijdelings maakt onderbouw je niet.

quote:

Ik heb natuurlijk nooit de intentie om iemand te kwetsen. Ik haal wat  Contantijn betreft, gewoon bekende geschiedenis aan.
Prima, toon maar eens aan.

quote:

Ik vind het juist kwetsend wanneer de inquisitie andersdenkenden  vermoorden, omdat zij teug wilden keren naar de eerste eeuwse leer en dat men op straffe des doods de Bijbel verbood.
Wachttoren aanhangers zijn nooit door enige inquisitie veroordeeld. En al zeker niet omdat ze terug wilde naar de leer van de eerste eeuw. Want dat doen ze simpelweg niet. Er zijn genoeg bronnen in het vroege christendom die zo'n beetje beschrijven hoe het er aan toe ging. Bronnen die altijd zeer selectief en uit het verband geciteerd worden in de blaadjes van het wachttoren genootschap. Waarop verder onderzoek niet toegestaan is door wachttoren aanhangers, het staat immers in de voorgeschreven lectuur en mag niet ter discussie staan.

quote:

Wat Conley betreft het volgende:
Nee dank je. Ik heb het al op Wikipedia gelezen.

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #282 Gepost op: maart 08, 2010, 12:24:40 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 maart 2010 om 15:36:
[...]

Nauwkeurige lezing had je geleerd dat ik jou hier dus helemaal niet citeerde...!!
Oké. Ik verwijs dan verder naar de Bijbel, dat een kind geheiligd door zijn ouders is.

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #283 Gepost op: maart 08, 2010, 01:25:43 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 maart 2010 om 15:42:
Nog een misvatting. Die rechtgezet kan worden met het lezen van de brief van Paulus aan de Kolossenzen: 2:11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 2:12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. ...
De "wij" term heeft weer betrekking op mede gezalfden, leden van de kleine kudde.

Het zou goed zijn om de context te lezen.

8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus;

De Fysieke besnijdenis heeft dus helemaal niets met de doop te maken. Er wordt wel gesproken over de besnijdenis van het hart.

Filippenzen 3:3 Want wij zijn degenen met de ware besnijdenis, (Jer 4:4) wij die door Gods geest heilige dienst verrichten en in Christus Jezus roemen en ons vertrouwen niet in het vlees stellen,

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 maart 2010 om 16:24:
Maak daar dus maar 200 jaar nChr van (of je zou het aardse optreden van God de Zoon/Jezus van Nazareth moeten dateren rond het jaar 150 nChr...)
Ruim 100 jaar na Jezus is dus ruim na het jaar 133.

quote:

Wat betreft de vermeerde "opmars" van de Griekse filosofie in die tijden:
„Het christendom, hoewel gekant tegen de heidense Griekse en Romeinse cultuur, heeft in feite veel klassieke filosofie opgenomen.” — The Encyclopedia Americana.

Douglas T. Holden: „De christelijke theologie is zo innig versmolten met de Griekse filosofie dat ze personen heeft voortgebracht die een mengeling zijn van negen delen Grieks [heidens] denken en één deel christelijk denken.

Net zo als hier de Amerikaanse invloed ons overspoeld, is dat in Jezus tijd de Griekse filosofie.
Philo is een jood uit de eerste eeuw . Hij nam de leringen van Plato (vierde eeuw v.C.), de pythagoreeërs en de stoïcijnen over. De joden werden diepgaand beïnvloed door Philo’s opvattingen. Deze intellectuele infiltratie van het Griekse denken in de joodse cultuur samenvattend, zegt de joodse schrijver Max Dimont: „Verrijkt met platonisch denken, aristotelische logica en euclidische wetenschap gingen joodse geleerden nieuwe methoden toepassen in hun studie van de thora.  Zij gingen ertoe over de Griekse rede toe te voegen aan de joodse openbaring.

Ik ben het met je eens, dat binnen het christendom van de eerste eeuw filosofie werd afgewezen.
Desondanks werd er toch druk op de gelovigen uitgeoefend, die ingrijpen door Paulus noodzakelijk maakten. Desondanks verklaarde hij dat hij voorzag dat na zijn heengaan men zou afwijken van het geloof.

quote:

Plato en Aristoteles leefden 300-400 jaar voor Christus... Het hele oosten van het Middellandse Zeegebied was tijdens het leven van Jezus al verregaand gehelleniseerd. Inclusief de gebieden van de Judeeërs. Ook het NT laat dat duidelijk zien. In dat licht bezien is niet enkel Paulus "de Joden een Jood en de Grieken een Griek" maar is het hele NT dat. En in de Septuaginta-vertaling is het OT dat ook...
Je haalt o.m. Augustinus aan.
Juist bij hem is het begin van afval duidelijk te zien in bepaalde uitspraken. In zijn beroemde werk De civitate Dei (De stad Gods) verklaarde Augustinus: „De kerk die nu op aarde is, is zowel het koninkrijk van Christus als het koninkrijk des hemels.”

Mijn betoog in het algemeen, niet specifiek betreffende de kinderdoop, is dat de Griekse filosofie  het voor Constantijn makkelijk maakte om heidense gebruiken en leringen christelijk te verklaren. Hij wilde één staatskerk waar alle geloven in ondergebracht konden worden. De zaken die hij Christelijk verklaarde waren niet uit de Bijbel afkomstig, anders was die verklaring geheel overbodig geweest.

Tertullianus staat bekend om zijn controversièle uitspraken. Een daarvan wil ik je niet onthouden: „De dood van Gods Zoon moet beslist worden geloofd, omdat deze absurd is.” „Jezus werd begraven en verrees; het feit staat vast omdat het onmogelijk is.” Hij was trouwens de eerste die de formule bedacht: „één wezen in drie personen”

quote:

De vraag aan JOU blijft: onderbouw nu eens de claim dat de kinderdoop heidens is en/of onbijbels; want m.i. zijn er genoeg argumenten jouw kant op gekomen dat deze in het bijbelse licht prima te onderbouwen is.
Je zegt zelf:kinderdoop komt als zodanig niet in de Bijbel voor, maar het is niet verboden. Als iets niet uit de Bijbel afkomstig is, waar komt het dan vandaan? Hoewel ik geprobeerd heb, hierover op het internet een duidelijke oorsprong aan te wijzen, wordt dit overschaduwd door de kinderdoop. Er zijn duizenden discussies over dit controversiële onderwerp. Waardoor de heidense oorsprong moeilijk te vinden is. Vele Christelijke groeperingen wijzen de kinderdoop af.

quote:

En leg dan meteen ook uit wat de Griekse filosofie met het oprichten van Rooms Katholieke Kerk te maken heeft. En wat nu precies de rol van Constantijn was als de Griekse filosofie al eeuwen in zwang was...
Hierboven al gedaan en ik heb ook al eerder geprobeerd dat te verklaren. De stichter, Constantijn, is een heidense keizer.

quote:

Want het stadium van "ongegronde verdachtmaking" ben je m.i. nog niet voorbij...!!!
Ik stel dat ik niets of niemand verdacht maak en gewoon geschiedkundige feiten aanhaal. Zou Jezus dan andersdenkenden op de brandstapel geplaatst hebben? Zou Jezus Bijbels verbrand hebben, als die er toen geweest waren, zoals nu?

Beepee

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #284 Gepost op: maart 08, 2010, 01:59:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 maart 2010 om 21:48:Idd, mooi samengevat je snerende opmerkingen die je hier en daar zijdelings maakt onderbouw je niet. .
Ik heb geen enkele behoefte om snerende of denigrerende opmerking te plaatsen. Dat  laat ik graag aan anderen over. Misschien interpreteer je dat zo.
Ik probeer met feiten mijn stelling te onderbouwen. Maar je  verwerpt dat met :

quote:

Nee dank je. Ik heb het al op Wikipedia gelezen.
Wanneer je dat vergelijkt met wiki, is er geen overeenkomst.

quote:

Prima, toon maar eens aan. .
Zoekt en Gij zult vinden. Er zijn zeer veel geschiedenisboeken over Constantijn te vinden. Het is alleen de kunst om die enkele objectieve er tussenuit te halen.

quote:

Wachttoren aanhangers zijn nooit door enige inquisitie veroordeeld. En al zeker niet omdat ze terug wilde naar de leer van de eerste eeuw. .
Bijbelaanhangers zijn veroordeeld tot de brandstapel, omdat ze de katholiek leer afwezen.

In 1231 stelde paus Gregorius IX de pauselijke inquisitie in. De rechters van de inquisitie — veelal dominicaner en franciscaner monniken — waren alleen de paus verantwoording verschuldigd. Dood door verbranding was de officiële straf voor ketterij [=afwijking van de roomse leer].

In 1244 betekende de overgave van de bergvesting Montségur, de genadeslag voor het Katharisme. Ongeveer 200 mannen en vrouwen werden massaal op de brandstapel gedood. In de loop der jaren spoorde de inquisitie de overige Katharen, ook wel Waldenzen genoemd, op. De laatste Kathaar werd naar verluidt in 1330 in Languedoc op de brandstapel ter dood gebracht. Het boek Medieval Heresy merkt op: „De val van het Katharisme was het belangrijkste wapenfeit van de inquisitie.”

Wie was Petrus Valdès of Waldus?

Waldus was een rijke koopman van Lyon. Hij was gehuwd en had twee dochters. Als een vroom man en praktizerend katholiek vroeg hij een vriend, die theoloog was, om schriftuurlijke raad met betrekking tot hetgeen hij moest doen om God te behagen. Als antwoord citeerde zijn vriend Matthéüs 19:21, waar Jezus tot de rijke jongeman zei: „Indien gij volmaakt wilt zijn, ga, verkoop uw bezittingen en geef aan de armen en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom, wees mijn volgeling.”

Waldus nam deze raad ter harte. Na voorzieningen voor zijn vrouw getroffen te hebben en zijn twee dochters in een klooster te hebben ondergebracht, gaf hij twee priesters, Etienne d’Anse en Bernard Ydros, opdracht de Evangeliën en andere bijbelboeken in de landstaal te vertalen die in de provincies Provence en Dauphiné van Zuidoost-Frankrijk werd gesproken. Hij verdeelde vervolgens de rest van zijn wereldse bezittingen onder de armen en begon het Woord van God te bestuderen. Bovendien predikte hij in de straten van Lyon, terwijl hij de inwoners ertoe uitnodigde in geestelijk opzicht wakker te worden en tot het eenvoudige, bijbelse christendom terug te keren.

quote:

Bronnen die altijd zeer selectief en uit het verband geciteerd worden in de blaadjes van het wachttoren genootschap. Waarop verder onderzoek niet toegestaan is door wachttoren aanhangers, het staat immers in de voorgeschreven lectuur en mag niet ter discussie staan. .
Wie sneert er nu werkelijk?

De WTG lektuur is gebaseerd op wereldwijd vergaarde informatie van en door deskundigen. Zij verantwoorden dit met verwijzingen naar de bron.

Hier is zo´n lijst.
Deze is uit de NWV, met voetnoten en verwijsteksten, afkomstig, waarin verder nog veel nuttige achtergrond info aanwezig is.

א (ʼAlef)   Codex Sinaiticus, Gr., 4de eeuw G.T., British Museum, H.G., G.G.
A       Codex Alexandrinus, Gr., 5de eeuw G.T., British Museum, H.G., G.G.
Al      Codex van Aleppo, Hebr., ca. 930 G.T., Israël, H.G.
Aq      Gr. vertaling van H.G. door Aquila, 2de eeuw G.T.
Arm     Armeense vertaling, 5de eeuw G.T.; H.G., G.G.
B       Codex Vaticanus (hs. 1209), Gr., 4de eeuw G.T., Vaticaanstad, Rome, H.G., G.G.
B 19A   Codex Leningradensis. Zie L.
Bauer   A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature, door W. Bauer, 2de Engelse uitg., door F. W. Gingrich en F. W. Danker, Chicago en Londen (1979).
BDB     A Hebrew and English Lexicon of the Old Testament, door F. Brown, S. R. Driver en C. A. Briggs, Oxford 1906, herdruk 1978.
BHK     Biblia Hebraica, door R. Kittel, P. Kahle, A. Alt en O. Eissfeldt, Privilegierte Württembergische Bibelanstalt, Stuttgart, 7de tot 9de uitg., 1951-1955, H.G.
BHS     Biblia Hebraica Stuttgartensia, onder redactie van K. Elliger en W. Rudolph, Deutsche Bibelstiftung, Stuttgart 1977, H.G.
C       Codex Ephraemi Syri rescriptus, Gr., 5de eeuw G.T., Parijs, H.G., G.G.
Ca      Codex Cairensis (Profetencodex van Caïro), Hebr., 895 G.T., Caïro, H.G.
D       Codex Bezae Cantabrigiensis, Gr. en Lat., 5de eeuw G.T., Cambridge, G.G. en Codex Claromontanus, Gr. en Lat., 6de eeuw G.T., Parijs, G.G.
Gins.   Massoretico-Critical Text of the Hebrew Bible, door C. D. Ginsburg, Londen 1926.
Gins.Int  Introduction to the Massoretico-Critical Edition of the Hebrew Bible, door C. D. Ginsburg, Ktav Publishing House, New York, herdruk 1966.
Gins.Mas  The Massorah, door C. D. Ginsburg, Ktav Publishing House, New York, herdruk 1975.
GK      Gesenius’ Hebrew Grammar, door E. Kautzsch en A. E. Cowley, Oxford 1910.
Int     The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures, Watch Tower Bible and Tract Society, Brooklyn, uitg. 1985, een woord-voor-woordvertaling van het Grieks in het Engels.
it      Inzicht in de Schrift, Watch Tower Bible and Tract Society of New York, Inc., Deel I (1995), Deel II (1997).
It      Vetus Latina (Itala, Oud-Latijnse vertalingen), 2de tot 4de eeuw G.T.; H.G., G.G.
ItLegionensis(marge)  Codex Gothicus Legionensis (marge-variant), 7de eeuw G.T., León, Spanje, H.G.
Itms c  Codex Colbertinus, 12de of 13de eeuw G.T., Parijs, G.S.
Itms l  Codex Rehdigeranus, 8ste eeuw G.T., Berlijn, G.S.
J1      Mattheüs, Hebr., uitgegeven door J. du Tillet, met een Lat. vertaling door J. Mercier, Parijs 1555.
J2      Mattheüs, Hebr., als afzonderlijk hoofdstuk opgenomen in ʼE′ven bo′chan [„Beproefde steen”], door Sem Tob ben Isaac ibn Sjaproet, 1385. (Uitgave: The Gospel of Matthew According to a Primitive Hebrew Text, door George Howard, Macon, Georgia, U.S.A., 1987).
J3      Mattheüs en Hebreeën, Hebr. en Lat., door Sebastian Münster, Basel 1537 en 1557.
J4      Mattheüs, Hebr., door J. Quinquarboreus, Parijs 1551.
J5      Liturgische Evangeliën, Hebr., door F. Petri, Wittenberg 1573.
J6      Liturgische Evangeliën, Duits, Lat., Gr. en Hebr., door Johann Clajus, Leipzig 1576.
J7      Christelijke Griekse Geschriften in 12 talen, waaronder Hebr., door Elias Hutter, Neurenberg 1599-1600.
J8      Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door William Robertson, Londen 1661.
J9      Evangeliën, Hebr. en Lat., door Giovanni Battista Jona, Rome 1668.
J10     The New Testament . . . in Hebrew and English, door Richard Caddick, Deel I-III: Mattheüs–1 Korinthiërs, Londen 1798-1805.
J11     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door Thomas Fry en anderen, Londen 1817.
J12     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door William Greenfield, Londen 1831.
J13     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door A. McCaul, M. S. Alexander, J. C. Reichardt en S. Hoga, Londen 1838.
J14     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door J. C. Reichardt, Londen 1846.
J15     Lukas, Handelingen, Romeinen en Hebreeën, Hebr., door J. H. R. Biesenthal, Berlijn 1855, 1867, 1853 en 1858.
J16     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door J. C. Reichardt en J. H. R. Biesenthal, Londen 1866.
J17     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door Franz Delitzsch, Londen, uitg. 1981.
J18     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door Isaac Salkinson en C. D. Ginsburg, Londen 1891.
J19     Johannes, Hebr., door Moshe I. Ben Maeir, Denver (VS) 1957.
J20     A Concordance to the Greek Testament, door W. F. Moulton en A. S. Geden, 4de uitg., Edinburgh 1963.
J21     The Emphatic Diaglott (Grieks-Engels interlineair), door Benjamin Wilson, New York 1864, herdruk: Watch Tower Bible and Tract Society, Brooklyn 1942.
J22     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door United Bible Societies, Jeruzalem 1979.
J23     Christelijke Griekse Geschriften, Hebr., door J. Bauchet en D. Kinnereth (Arteaga), Rome 1975.
J24     A Literal Translation of the New Testament . . . From the Text of the Vatican Manuscript, door Herman Heinfetter, Londen 1863.
J25     St. Paul’s Epistle to the Romans, door W. G. Rutherford, Londen 1900.
J26     Psalmen en Mattheüs 1:1–3:6, Hebr., door Anton Margaritha, Leipzig 1533.
J27     Die heilige Schrift des neuen Testaments, door Dominikus von Brentano, 3de uitg., Wenen en Praag 1796.
J28     The New Covenant Commonly Called The New Testament — Peshitta Aramaic Text With a Hebrew Translation, uitgegeven door The Bible Society, Jeruzalem 1986.
JTS     Journal of Theological Studies, Clarendon, Oxford.
KB      Lexicon in Veteris Testamenti Libros, door L. Koehler en W. Baumgartner, Leiden 1958.
KB3     Hebräisches und aramäisches Lexikon zum Alten Testament, door W. Baumgartner, 3de uitg., Leiden 1967-1996.
L       Codex Leningradensis B 19A, Hebr., 1008 G.T., H.G., Openbare Saltykov-Sjtsjedrinbibliotheek, Sint-Petersburg.
LSJ     A Greek-English Lexicon, door H. G. Liddell en R. Scott, herzien door H. S. Jones, Oxford 1968.
Luther, 1522  Das Newe Testament Deutzsch (Septembertestament), door Maarten Luther, Wittenberg 1522.
Luther, 1534  Biblia / das ist / die gantze Heilige Schrifft Deudsch, door Maarten Luther, Wittenberg 1534.
LXX     Septuaginta, Gr., oorspronkelijk vervaardigd in de 3de en 2de eeuw v.G.T., H.G. (A. Rahlfs, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart 1935).
LXXא    Zie א.
LXXA    Zie A.
LXXB    Zie B.
LXXBagster  Septuaginta (met een Engelse vertaling door Sir Lancelot Brenton, S. Bagster & Sons, Londen 1851).
LXXL    Septuaginta (uitg.: P. de Lagarde, Göttingen 1883).
LXXLucianus  Een recensie van de Septuaginta door Lucianus, 4de eeuw G.T., H.G.
LXXThomson  Septuaginta, vertaald door C. Thomson, Pells-uitg., Londen 1904.
M       Masoretische tekst, Hebr. en Aram., naar de Codex Leningradensis B 19A, weergegeven in BHK en BHS.
Mmarge  M, marge-variant.
Nestle-Aland  Novum Testamentum Graece, 26ste uitg., Stuttgart 1979.
NW     Nieuwe-Wereldvertaling van de Heilige Schrift, Watch Tower Bible and Tract Society of New York, Inc., herziene uitg. 1992.
P45     Chester Beatty-papyrus 1, Gr., 3de eeuw G.T., Dublin, G.G.
P46     Chester Beatty-papyrus 2, Gr., ca. 200 G.T., Dublin en Ann Arbor (VS), G.G.
P47     Chester Beatty-papyrus 3, Gr., 3de eeuw G.T., Dublin, G.G.
P66     Bodmer-papyrus 2, Gr., ca. 200 G.T., Genève, G.G.
P74     Bodmer-papyrus 17, Gr., 7de eeuw G.T., Genève, G.G.
P75     Bodmer-papyrus 14, 15, Gr., ca. 200 G.T., Genève, G.G.
1QIsa   Dode-Zeerol van Jesaja, Jeruzalem, in 1947 gevonden in grot 1 van Qumran.
4QDeutq  Dode-Zeerollen, fragment van Deuteronomium, Jeruzalem, gevonden in grot 4 van Qumran.
Sam     Samaritaanse Pentateuch, oorspronkelijk vervaardigd omstreeks de 4de eeuw v.G.T. (uitg.: Biblia Polyglotta, door Brian Walton, Londen, Deel I, 1657; Der hebräische Pentateuch der Samaritaner, door A. von Gall, 1914-1918, herdruk: Berlijn 1963).
si      „De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig”, Watch Tower Bible and Tract Society, Selters/Taunus 1991.
Sy, Syp  Syrische Pesjitta, christelijk Aram., oorspronkelijk vervaardigd in de 5de eeuw G.T. (uitgegeven door S. Lee, Londen 1826, herdruk: United Bible Societies, 1979).
Syc     Curetons-Syrisch (Syrus Curetonianus), oorspronkelijk vervaardigd in de 5de eeuw G.T. (uitg.: The Curetonian Version of the Four Gospels, door F. Crawford Burkitt, Deel 1, Cambridge 1904).
Syh     Philoxeniana, Harclensis, 6de en 7de eeuw G.T.; G.G.
SyHexapla  Syro-Hexapla, 7de eeuw G.T., British Museum, H.G.
Syhi    Syro-Palestijnse vertaling (Hierosolymitanum), Oud-Syrisch, 6de eeuw G.T.; G.G.
Sys     Sinaïtisch-Syrische codex (Syrus Sinaiticus), 4de of 5de eeuw G.T., Evangeliën.
Sym     Griekse vertaling van H.G., door Symmachus, ca. 200 G.T.
T       Targoems, Aram. parafrasen van gedeelten van H.G.
TJ      Targoem Jonathan, Jeroesjalmi I (Pseudo-Jonathan) en Jeroesjalmi II (Fragmententargoem).
TLagarde  Targoem (uitg.: P. de Lagarde, 1872, 1873), H.G.
TO      Targoem Onkelos (Babylonische Targoem), Pentateuch.
TP      Palestijnse Targoem, Vaticaanstad, Rome, Pentateuch.
TDOT    Theological Dictionary of the Old Testament (Engelse uitg.), Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids (VS) 1974 — .
TDNT    Theological Dictionary of the New Testament (Engelse uitg.), Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids (VS) 1964-1976.
Th      Griekse vertaling van H.G., door Theodotion, 2de eeuw G.T.
TR      Textus receptus (algemeen aanvaarde tekst) van G.G., door R. Stephanus, 1550.
UBS     The Greek New Testament, door United Bible Societies, 3de uitg., 1975.
Vg      Latijnse Vulgaat, door Hiëronymus, oorspronkelijk vervaardigd ca. 400 G.T. (Iuxta Vulgatam Versionem, Württembergische Bibelanstalt, Stuttgart 1975).
Vgc     Latijnse Vulgaat, Clementina, 1592 (S. Bagster & Sons, Londen 1977).
Vgs     Latijnse Vulgaat, Sixtina, 1590.
Vgww    Novum Testamentum Latine secundum editionem Sancti Hieronymi ad Codicum Manuscriptorum Fidem, door J. Wordsworth en H. J. White, Oxford 1911.
VT      Vetus Testamentum, E. J. Brill, Leiden.
W       Codex Washingtonianus I (Freer-collectie), Gr., 5de eeuw G.T., Washington D.C., Evangeliën.
WH      The New Testament in the Original Greek, door B. F. Westcott en F. J. A. Hort, uitg. van 1948, herdrukt in Int.
ZorellGr  Lexicon Graecum Novi Testamenti, 3de uitg., door F. Zorell, Parijs 1961.
ZorellHeb  Lexicon Hebraicum Veteris Testamenti, door F. Zorell, Rome 1984.
*       Lezing van de oorspronkelijke (eerste) hand van een Grieks handschrift.
c       Lezing van een corrector van een Grieks handschrift.

aangenaam

• Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #285 Gepost op: maart 08, 2010, 02:01:59 pm »
ik denk dat je niet oprecht hoeft te geloven om gedoopt te worden, en niet gedoopt hoeft te worden om oprecht te geloven. dat is mijn ervaring
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2010, 02:03:05 pm door aangenaam »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Geloofsdoop?
« Reactie #286 Gepost op: maart 08, 2010, 02:09:08 pm »
Modbreak:
Dit topic gaat nergens meer over of heen, en dus dicht.

Mag ik er, wellicht ten overvloede, op wijzen dat in subforum 'Christelijk Leven' de Richtlijnen Christelijk Leven (forumpolicy) gelden. Onderdeel daarvan is dat het uitgangspunt van discussie de bijbel en de Apostolische Geloofsbelijdenis is. Leer die daarmee in strijd is hoort hier niet thuis.