Auteur Topic: 40 dagen - Jezus Kurios  (gelezen 3266 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Gepost op: februari 12, 2010, 11:08:16 pm »
Het lijkt me leuk om deze aanlooptijd naar Pasen weer een boek te lezen en wat nog altijd ongelezen in mijn kast staat is Jezus Kurios van dr. A. van de Beek. Doen er weer mensen mee?  :)

Ik heb een indeling gemaakt - week 1 is aankomende week (hoewel de 40-dagentijd natuurlijk pas woensdag begint maar een indeling in weken is makkelijker) en het komt neer op gemiddeld 40 pp per week waarbij ik met de hoeveelheid te lezen stof heb geshuffeld om de hoofdstukindeling:

week 1 (14-20 feb): h1 t/m het gelaat van de byzantijnse keizer
week 2 (21-27 feb): h1 uit
week 3 (28 feb-6 mrt): h2 t/m gestorven en begraven
week 4 (7-13 mrt): h2 uit
week 5 (14-20 mrt): h3 t/m kritiek
week 6 (21-27 mrt): h3 uit
week 7 (28 mrt - 4 apr): h4.
Bombus terrestris Reginae

dingo

• Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2010, 09:56:42 am »
Lijkt me een interessant boek, even kijken of ik er makkelijk aan kan komen. (Ik wil altijd eerst even bladeren voordat ik een boek koop.)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2010, 12:08:47 pm »
Het is een lekker controversieel boek in elk geval, dus succes, ben benieuwd :)

Door tijdsgebrek kan ik helaas niet echt actief mee doen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2010, 02:45:32 pm »
Is het controversieel? Hoezo?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2010, 03:04:08 pm »

quote:

A. van de Beek staat erom bekend dat hij het Kruis en het lijden van Jezus centraal stelt; maar volgens velen zó centraal dat er voor de rest van het evangelie te weinig overblijft.

Een recentie in CV-koers (ooit) ging hier over. Helaas kan ik daar niet 123 een linkje over geven. Maar ook op internet kun je hier een recentie over Jezus Kurios dat uiteindelijk niet al te positief uitpakt:

quote:

Jezus Kurios geeft daardoor in het geheel niet wat de onbevangen lezer aanvankelijk mogelijk verwacht. Het is een vorm van Theologia Crucis (Kruis-theologie), die argeloze lezers misschien zal aanspreken, maar die volstrekt verschilt van de klassieke opvatting daarvan. Voor Luther bijvoorbeeld is met het kruis van Christus onlosmakelijk de notie van Gods toorn over de zonde verbonden. Maar in het trefwoordenregister, dat 12 kolommen omvat, ontbreekt zowel het woord "toorn (Gods)" als "gerechtigheid (Gods)".
Maar goed, van een controversieel boek kun je ook leren. :)
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2010, 03:06:24 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2010, 03:11:49 pm »
Dank!  :)  ik word er wel nieuwsgierig van.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2010, 03:39:34 pm »
Het zou een goede gelegenheid zijn om een nog ongelezen boek uit de kast te plukken... Ik hoop dat ik er de tijd voor kan vrijmaken... (of zou ik "discipline" moeten zeggen??!!!). Heb alvast het leesrooster geprint... Stap 1 is gezet...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

pyro

• Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2010, 04:54:07 pm »
Ik heb ff in een recensie gekeken, hierbij een citaat:

quote:

"Voor Van de Beek heeft God de consequenties voor Zijn gebrekkige schepping aanvaard en is Hij daarom in Christus in het lijden ondergegaan. Zo lezen we een uitspraak als: "Voor mij als christen zijn God en mens veel meer (dan in de Islam, LJG) verweven met het kwaad. Dat betekent dat God geen schone handen heeft. De klacht van Job over het beleid van ons bestaan is reëel. Daarmee wordt God zelf betrokken in het lijden en de schuld" (blz. 275). "God vervloekt zichzelf, niet uit wanhoop, maar uit recht" (blz. 155). Want God is verantwoordelijk voor het mislukken van de wereld! Professor Van de Beek legt de oorzaak van de zonde in God. En de verzoening der zonden is dan "dat God en mens samen sterven aan de schuld der wereld, met alles wat daarin gebeurt, gebeurd is en gebeuren zal" (id.). In de visie van Van de Beek is de schuld der wereld dus mede Gods schuld ... In het lijden van Christus neemt God de verantwoordelijkheid van het kwaad in de wereld op zich. Met deze stelling gaat de schrijver ver over de bijbelse schreef."
Zo'n recensie zegt natuurlijk niet alles... maar om nou te zeggen het klinkt uitnodigend, mweuh... (8>

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2010, 07:46:57 pm »
Even benieuwd: is er iemand die dit boek is gaan lezen??

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #9 Gepost op: maart 28, 2010, 12:08:59 pm »
Nee, ik lees momenteel 'het krelige ketje' is veel interessanter. ;)
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2010, 12:09:17 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #10 Gepost op: maart 28, 2010, 01:50:11 pm »
Die mening zal ons Willy zaliger vast ook wel hebben hebben aangehangen... Je zal er alleen (hoop ik) geen 40 dagen voor nodig hebben om hem door te worstelen... 40 minuten???

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #11 Gepost op: maart 28, 2010, 09:10:32 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 maart 2010 om 13:50:
Die mening zal ons Willy zaliger vast ook wel hebben hebben aangehangen... Je zal er alleen (hoop ik) geen 40 dagen voor nodig hebben om hem door te worstelen... 40 minuten???
Dat is waar! Doch houd ik dan nog 39 dagen en een beetje over om wat nuttigs te doen (zoals posten op dit forum)! :)
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2010, 09:13:21 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2010, 07:42:53 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 maart 2010 om 19:46:
Even benieuwd: is er iemand die dit boek is gaan lezen??

Ik zal de "stilte" (no offence, Piebe!) intussen maar als een "nee" opvatten...

De beschrijving van ds. Geluk klopt redelijk, heb ik gemerkt... Het boek levert even goed een hoop stof tot nadenken op... Ik hou uiteindelijk gelukkig een positieve eindbalans over, al realiseer ik me dat dit vast niet voor iedere lezer zal gelden...
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2010, 07:44:47 pm door Hendrik-NG »

Alja

• Bekijk profiel
40 dagen - Jezus Kurios
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2010, 02:04:28 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 12 februari 2010 om 23:08:Ik heb een indeling gemaakt (...) en het komt neer op gemiddeld 40 pp per week (...)
Tjonge, wat toepasselijk :+
<><