quote:
Laodicea schreef op 17 maart 2011 om 22:20:Dit is de doctrine van Zwingli over het H. Avondmaal. Het houdt in dat brood en wijn slechts symbolisch voor het Lichaam en Bloed van Christus staan.
Mijn vraag is dit; klopt het dat dit in de Calvinistische theologie in feite een dwaling is? En indien dat zo is, komt dit nog wel eens voor? Zijn hier binnen de GKv wel eens veroordelingen/tuchtzaken over geweest?
Ja, dat klopt. De gereformeerde theologie zegt dat, wanneer de sacramenten bediend worden, de Heilige Geest op bijzondere wijze genade geeft aan wie geloven. Contra de katholieke en lutherse theologie wordt het
gelovig gebruiken van de sacramenten benadrukt; God heeft ervoor gekozen om het geloof van zijn mensen op te bouwen via het gebruik van de sacramenten (net als via het gebruik van zijn Woord). Er is dus geen "mechanische" overdracht van genade in de sacramenten, en de element van brood en wijn zijn niet onlosmakelijk verbonden met Christus. Maar tegenover Zwingli hebben de calvinisten gezegd dat het sacrament meer is dan een terugdenken; Christus is aanwezig door zijn Geest om zijn gemeente te versterken door het gebruik van de elementen.
Het is mij regelmatig opgevallen dat in vrijgemaakte kring vooral "memorialistisch" gesproken wordt over het avondmaal. Een kwestie van accent misschien; of er was zoveel angst voor de katholieke/lutherse dwaling dat men niet zo royaal over het avondmaal durfde spreken.
Ik ben niet bekend met een tuchtzaak tegen de Zwingliaanse dwaling (of, vriendelijker gezegd, onderwaardering van het avondmaal).