quote:
joepie schreef op 06 januari 2011 om 15:50:Ik zeg niet dat de DGk liegt, maar dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten en dat het een bepaalde oorzaak kan hebben.
Als ik eerlijk ben zou ik zeggen dat er bij de synode van de DGk waar onze "zaak" behandeld werd veel is gezegd en gedaan waarvan wij als gemeente geen enkel stuk hebben gekregen. Er is iets behandeld maar wij weten niet wat. Eigenlijk weten we nog niet eens waar het over ging.
Dus is het lastig om dan te zeggen of wat de synode heeft besloten al dan niet juist is.
Je beticht daarmee de vergadering wel van het achterhouden van informatie. Een vorm van fraude en dus een zonde lijkt mij. Forse woorden denk ik.
Overigens is het inderdaad vreemd dat niet alle gronden voor de besluiten te vinden zijn op hun site.
quote:
Ik heb de site,s van Douma en Wilschut bij mijn favo staan maar dat wil niet zeggen dat ik het met ze eens ben. En dat ik denk dat zij het goed zien.
Ik denk dat zij het genuanceerd zien en durven te benoemen wat er speelt.
Ik deel ook hun
zorg maar ook hun mening dat dit niet mag leiden tot afscheiding.
quote:
Eerlijk gezegd heb ik toch echt wel meerdere onschriftuurlijke preken gehoord in de tijd dat ik nog kerkte bij de GKv. En ook daarna als ik er nog wel eens kom.
Dat beeld herken ik niet hoewel ik onder het gehoor van twee predikanten zit die waar bv EIW wel eens wat over geroepen heeft.
Daarnaast kan ik (door mijn achtergrond en opleiding op theologisch gebied) er eerder iets van maken denk ik.
Overigens als ik twijfels heb bij een preek dan bel of mail ik de dominee met mijn vragen of opmerkingen. Wordt altijd positief ontvangen!
quote:
Ook is er allang geen tucht meer, lijkt me ook niet kunnen met een "open" avondmaal. Er is wat dat betreft genoeg over te zeggen, maar ik heb totaal geen behoefte meer in zo een discussie.
Dit is domweg een leugen. Je beweert hier dat er totaal allang geen tucht meer is OMDAT er een open avondmaal is?
Sorry, maar dat is gewoon een leugen en geeft aan dat je je niet verdiept het in het eigene van het avondmaal.
Dat is namelijk niet dat de kerkenraad roept maar dat Christus roept.
Dit soort "gooi alles op een hoop denken" is o.a. de reden dat ik nogal eens negatief ben over mensen die zich menen te moeten vrijmaken.
Er is namelijk wel degelijk tucht in de GKv.
Denk aan huwelijk en echtscheiding. Of nee, want dan ga jij roepen dat die besluiten van de synode te ruim zijn (terwijl ze juist veel krapper zijn dan wat er was maar dat weigeren de DGK(H) en de daaruitontstane kerken te erkennen ).
quote:
Het is echt niet zo dat ik vind dat iedere predikant binnen de GKv onschriftuurlijke preken houd. Nee, gelukkig niet zou ik haast zeggen.
Maar ze zijn er wel degelijk.
En, heb je hen naar de weg van mattheus 18 daar ook op aangesproken? DAT is namelijk je taak als lid van de gemeente.
Als je dat niet doet dan laat je het toe dat een broeder in zonde leeft en leert namelijk. Klinkt keihard, weet ik, maar mattheus 18 geeft wel een hele duidelijke weg aan die jij als individu zou moeten gaan voor je je afkeert van de ander.
quote:
Het is fijn dat er inderdaad nog kerken zijn waar er geen open avondmaal is e.d. Dan kan ik me voorstellen dat er ook niet zulke grote moeiten zijn zodat mensen weg gaan. Maar het is toch ook wel enigszins je ogen sluiten voor de werkelijkheid.
Want je weet dat wat de synode besloten heeft overal kan worden toegepast.
Je hebt dus geen idee hoe de kerken in de GKv werken? Je bent namelijk niet verplicht om een open avondmaal in te voeren. je mag zelfs bezwaren aandienen om het lokaal niet te doen.
quote:
En waarom is er dan geen open avondmaal? Wat zijn daar dan de bezwaren tegen? b.v.
Het grote probleem is dat er in de Gkv van alles kan en alles mag. Je bent als het ware overgeleverd aan de willekeur van predikanten en kerkenraad. Wat zij beslissen daar moet je maar gewoon in mee. Zondag in de middagdienst een leerdienst waarin iedereen zijn zegje mag doen? Kan maar zo.
Humbug conform Dickens.
Verdiep je even in de geschiedenis van de 2e dienst en er zal een wereld voor je open gaan.
Wat jij van belang acht blijkt in de geschiedenis helemaal nergens van belang te zijn geweest namelijk.
quote:
Vinden dat er met kerst al genoeg kerkdiensten zijn geweest dus de tweede eredienst op zondag niet? Kan maar zo!
En zo zouden we dus nog heel veel kunnen opschrijven.
Tuurlijk, je kunt van alles verzinnen zonder het te onderbouwen en dat doe je nu dus ook.
Kom dan met duidelijke weerlegging in plaats van eenvoudig papagaaien van weet ik veel wie

quote:
Waarom er geen dikke stapels brieven op de kerkenraadstafels liggen?
Ik kan zo wel een paar redenen opnoemen en dan blijf ik maar gewoon bij mijzelf.
Als ik om een gesprek vroeg dan werd er gezegd: we zullen snel een afspraak maken. Als dat dan niet gebeurde en ik er weer om vroeg: ohw ja, maar dat is toch al voorbij?
Als ik een brief stuurde: we hebben je brief gelezen en ik kom er snel op terug.
Als er dan een half jaar weer voorbij was: Ohw ja, dat is waar maar ja er is nu iemand anders die jullie wijkouderling is.
Als je dan huisbezoek kreeg en er met ze over ging spreken: ja, wij zien al die dingen ook wel, wij maken ons ook heus wel zorgen, maar je moet het maar overgeven, ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Wel een beetje vertrouwen hoor zuster!
Als ik dan vroeg: u maakt zich dus ook zorgen, mag ik weten waarover U dan zorgen heeft? Dan kwam er geen antwoord.
Op een gegeven moment heb ik gezegd dat het misschien goed is als we niet alles door elkaar halen maar er dan één punt uit halen waar we dan eens over kunnen praten, om mijn zorgen daarover weg te nemen. Dan was dat prima, gaan we snel doen! Alleen................het moet nog gebeuren.
Zelfs toen ik mijn brief waarin ik vertelde dat ik mij ging aansluiten bij een andere kerk, kwamen ze wel langs, maar konden niets over de zaken die er op de synode waren besloten zeggen, Want daar hadden zij zich niet in verdiept!
Aangezien de ambtsdragers die betrokken zijn hier niet komen of reageren kan ik inhoudelijk niet op je verhaal ingaan. Ik vrees dat er een andere kant aan kan zitten maar hoor en wederhoor is niet mogelijk. Vandaar ook vreemd dat je dit hier wel neer gaat zetten. Je zegt iets over mensen die een ambt hebben, bent daar nega over maar zij kunnen zich hier niet verdedigen.
Wat was je probleem ook al weer met dit forum? Hoor en wederhoor? Roddel?
quote:
Dat is een beetje waarom ik denk dat er geen hoge stapels liggen. Mensen worden afgescheept. Aan het lijntje gehouden. En toen mijn man de gemeente een brief gaf waarin hij uitlegde waarom hij weg ging werd hem dat verboden!
Want hij mocht geen slapende honden wakker maken! Zo is dat letterlijk gezegd. Hij moest maar gewoon gaan. Want ze konden hem toch niet hier houden......
En als ik je vertel dat oudsten van de DGK(H) huisbezoeken doen om mensen over de streep te halen?
Dat mensen die nimmer iets gemeld hebben aan de "eigen" kerkenraad zich zomaar onttrekken?
Dat er standaard brieven zijn te verkrijgen om je "vrij te maken" ?
Dit zijn de feiten namelijk.
De "akte van vrijmaking" was gewoon te downloaden op reformanda.nl namelijk....
quote:
En ik begrijp echt wel dat er kerken zijn waar enorm veel gedoe is geweest door reformanda, of andere soortige blaadjes dat het mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Ik kon ook echt te toonzetting van die bladen niet waarderen. Wij hebben ze dan ook nooit gelezen en zijn er ook nooit lid van geweest. Maar als iemand dan gewoon via de juiste weg probeert om met haar moeite bij de juiste personen een antwoordt te krijgen en dan nul op het rekest krijgt, dan is het logisch dat je dan uiteindelijk de moed op geeft, en gaat.
Niet gelezen maar de toonzetting wel kunnen beoordelen is op zijn minst vreemd.
quote:
En om eerlijk te zijn is mijn verhaal niet enkel mijn verhaal. Er zijn er velen die hetzelfde kunnen vertellen. Ook mijn dochter en schoonzoon die nog wel in de GKv kerken worden eigenlijk niet begeleid. Eigenlijk komt het erop neer dat de kerkenraadsleden niet capabel zijn om hier mee om te gaan. Ze weten gewoon niet wat ze met de moeite en kritiek moeten doen. Omdat ze vaak ook echt wel zien dat die kritiek gegrond is maar ze er niet voldoende kennis hebben.
En dat is waar een kerk aan ten onder gaat, gebrek aan kennis.
Inderdaad, gebrek aan kennis. Dat is o.a. ook de reden van de vele breuken in de DGK(H) : kennis van kerkrecht is er niet echt ontwikkeld.
Maar ook een stap eerder: gebrek aan kennis van het Woord is er ook, in de totale breedte van de kerken.
Velen weten niet eens meer wat er in de Bijbel staat en blaten klakkeloos een HC na zonder de inhoud te kennen en de context te kennen.
quote:
Maar goed, ondertussen ben ik er toch weer mee bezig. En dat is eigenlijk wat ik niet meer wilde. Ik heb het achter me gelaten. En we kijken gewoon vooruit.
Samensprekingen met de GKv? Daar weet je vast al wel het antwoord op.
Allicht, de Marie heeft al aangegeven dat de DGK(H) de enige ware kerk zijn dus wij zijn dat kennelijk niet

Daarnaast is er in de GKv geen heersende menselijke macht meer en groepen die dat aantrekkelijk vinden zullen allicht elders gaan shoppen.
In 1944 was het thema óók semper reformanda, niet alle afgescheidenen kunnen dat semper waarderen vrees ik....
quote:
Elle: je zegt dat je je dan moet aansluiten bij een gemeente Gods. Waarom zou dat nu wel moeten en in de tijd van de vrijmaking, of al eerder niet? Ik meen dan nunc ook al eens zoiets hier heeft gevraagd. Dan had toch ook heel de vrijmaking niet gemogen. Dan was er nu toch geen GKv geweest!
Ondanks dat je Elle aanroept:
K.Schilder was tegen de vrijmaking, hij was voor het herstel van de toenmalige kerk. Hij heeft steeds aangehouden dat hij niet vrijgemaakt was.
Net als toenmalig voorman Jongeling (later ND) overigens.
Je moet niet vergeten dat de aktie in 1944 een aktie van voortgaande reformatie was.
Dat betekent dus ook dat je niet stil blijft staan bij 1944 (of in een aantal gevallen bij de synode van Ommen of eerder [1978, Heemse meen ik?])
Kerk zijn betekent Gods woord blijvend onderzoeken en steeds weer (door de Geest) nieuwe dingen ontdekken waarmee we Hem kunnen dienen en eren.
Steeds minder de menselijke maat en meer de Goddelijke maat.
Heb je wel eens gekeken naar welke zaken er in de GKv in 1944 terug zijn gedraaid van de vorige synodes?
Resume: je beticht ambtsdragers van onkunde etc.
Je beticht "ons" hier van roddel zonder hoor en wederhoor maar doet exact hetzelfde inzake je toenmalige ambtsdragers.
Je verwijt de DGK(H) dat ze informatie achtergehouden hebben inzake Zwijndrecht.
Je verwijt dat in de GKv predikanten een onbijbelse leer verkondigen maar hebt geen onderbouwing daarvoor.
Beste Joepie: dit meen je toch niet?
Ik kan, gezien je mail, er niet bij dat jij dit zo keihard durft te beweren terwijl je de mensen hier zelf ook van alles verwijt.
Ofwel, wederom, verlicht ons even met je wijsheid?!
(En laat de huishoudelijke taken maar liggen want dit is veel belangrijker dan een gestreken blouse en een gewassen onderbroek

)