Auteur Topic: Waarom scheuring GKV?  (gelezen 91486 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #250 Gepost op: januari 03, 2011, 09:57:17 am »
Dat overkomt ons wel eens vaker, dat soort dingen :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #251 Gepost op: januari 03, 2011, 10:35:56 am »

quote:

ik denk ook dat het geen "roddel" is, omdat het publiekelijk is. Maar dan kun je nog steeds verkeerde woorden spreken, en ik vermoed dat joepie dat bedoelt (en het verkeerde woord kiest).

quote:

(...)
Overigens kun je het 9e gebod ook bij deze tekst houden:

quote:

Vanaf 2009 hebben een aantal kerken die een plaats is ontzegd binnen het kerverband van de GKV en/of zich hebben afgescheiden van de Gereformeerde Kerken (vrijg.) en/of afgescheiden van De Gereformeerde Kerken (hersteld) een voorlopig kerkverband gevormd van de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN).
bron: werkenaaneenheid.nl
Deze tekst suggereert dat er kerken zijn die buiten het verband zijn gezet door andere kerken. Volgens mij is dat tot op heden niet gebeurd en is men in alle gevallen zelf uit het verband gestapt. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.
(...)
Je citaat spreekt over "de plaats ontzegd" en dat kan op allerlei manieren. Stel dat jij als surinamer lid bent van een voetbalclub, en op een gegeven moment verandert bij die club de sfeer. Eerst worden er zo nu en dan wat onschuldige grapjes gemaakt over "zwarten", maar in de loop van de tijd wordt de club [of: de leden van de club] steeds openlijker anti-allochtoon. Je wordt als surinamer gezien als achterlijk, minderwaardig, een nietsnut, etc. Maar er is niemand die je de toegang ontzegt, je mag gewoon lid blijven. Ook wordt er geen formele regel in de statuten opgenomen, dat je geen lid mag zijn. Ben je dan wel of niet "de plaats ontzegd"? Het lijkt me van wel, omdat de sfeer dusdanig is, dat je ook al ben je officieel best welkom, je in feite niet meer welkom bent, gewoon omdat de club zodanig veranderd is dat ze je niet meer willen hebben. Misschien is het dan een te groot woord om van "de plaats ontzegd" te spreken, maar misschien ook niet, want dat is in feite wel wat er de facto gebeurt.

Laodicea

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #252 Gepost op: januari 03, 2011, 10:48:15 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2011 om 01:16:
[...]

Ja en nee. Ik zou het de Kerk niet aanrekenen, maar wel is de kerk een deel van de oorzaak ervan. Een emeritusdominee was er voor enkele weken terug er erg stellig over in onze toen weer bomvolle kerk onder de woorden dat hij een ding de Rooms Katholieke kerk erg kwalijk neemt, dat ze erkennen dat het celibaat geen bijbels gebod is, maar in zijn woorden de arrogantie bezitten om als kerk er wel een gebod van te maken. .

Als die dominee daadwerkelijk het seksueel misbruik koppelt aan het celibaat, dan is het domweg een lasteraar, want dat heeft er niets mee te maken. Zelfs een typisch anti-katholieke krant als de Trouw moest dat erkennen.

En dan nog; het celibaat is geen letterlijke plicht in de Bijbel, maar wél een (onderdeel van een) ideaal, zoals eigenlijk alles. Als we tegenwoordig zover zijn dat dat ideaal succesvol gerealiseerd kan worden, dan is dat echt niet tegen Jezus'wil.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2011, 10:50:54 am door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #253 Gepost op: januari 03, 2011, 12:00:10 pm »
De boodschap van de preek was ook dat God niet afdwingt, maar wacht op onze vrije keuze. Zijn bezwaar is dat het een plicht is in de Rooms Katholieke kerk.

Wat de krant ook mag zeggen, Paulus gaf al aan dat hij wel wilde dat iedereen alleen bleef, maar dat niet iedereen dat zou kunnen. Hij stelde geen plicht op om celibaat te zijn. Het is inderdaad een ideaal, zodat je tijd voor God vrij kan maken, maar nergens een plicht.

Deze priesters die zich vergrepen konden het dus niet waar maken. Paulus gaf ook het advies te trouwen, zodat satan geen misbruik kon maken van je begeertes, maar vrijgezel zijn was beter.

Vanuit Paulus' woorden valt wel op te maken dat mannen die celibaat zijn, maar niet tegen de aanvallen via het vlees door satan zijn opgewassen afgeraden wordt door Paulus om celibatair te leven.

Andere priesters zullen het wel weer kunnen. Het hangt van de persoon af.

Ik sta wel achter de oproepen van de Belgische Bisschoppen om het celibaat als een vrijwillige keuze te precenteren, niet als een plicht.

ps. dit is geen anti katholiek betoog, want ik sta achter de belgische bisschoppen ;)
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2011, 12:05:06 pm door gaitema »

Laodicea

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #254 Gepost op: januari 03, 2011, 12:12:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2011 om 12:00:
Deze priesters die zich vergrepen konden het dus niet waar maken.

Getrouwde dominees en getrouwde priesters (denk aan b.v. de Anglicana) die zich vergrepen konden het ook niet waarmaken, en die cijfers zijn nog een beetje hoger ook.
Het anti-katholieke bestaat 'm niet uit een bezwaar tegen het celibaat, maar het koppelen aan het misbruik. Terwijl (goed ingelichte) vriend en vijand er het nu toch wel over eens zijn dat die koppeling niet bestaat!

Of mensen nu vreemdgaan, eigenlijk homo en/of pedofiel zijn, een huwelijk is daar geen oplossing voor, die mensen moeten behandeling hebben.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #255 Gepost op: januari 03, 2011, 01:21:49 pm »

quote:

joepie schreef op 02 januari 2011 om 23:28:
En men roddelt maar door. Misschien  gewoon eens goed gaan lezen over wat er nu werkelijk aan de hand is? Je kunt er namelijk genoeg over lezen op de diverse site,s. Zonder dat je een verkeerde voorlichting geeft van de stand van zaken.
Zoals er hier elke x weer opnieuw wordt gedaan.
Als je niet precies weet waar je over praat houd dan gewoon je mond. De zonde tegen het 9de gebod heb je maar zo gedaan.......
Ik nodig je uit om licht in de "duisternis" te laten schijnen want ik heb geen idee wat je boodschap is.So pls stand up and speak !

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #256 Gepost op: januari 03, 2011, 01:48:20 pm »

quote:

joepie: En men roddelt maar door. Misschien gewoon eens goed gaan lezen over wat er nu werkelijk aan de hand is? Je kunt er namelijk genoeg over lezen op de diverse site,s. Zonder dat je een verkeerde voorlichting geeft van de stand van zaken.
Zoals er hier elke x weer opnieuw wordt gedaan.
Als je niet precies weet waar je over praat houd dan gewoon je mond. De zonde tegen het 9de gebod heb je maar zo gedaan.......
rtfm08: Ik nodig je uit om licht in de "duisternis" te laten schijnen want ik heb geen idee wat je boodschap is.So pls stand up and speak !
Ja, geef eens een uiteenzetting Joepie. Je suggereert hier naar mijn smaak wel wat te sterk dat we ons aan het uitleven zijn in kwaadsprekerij. Misschien heb je je wel aardig ingelezen op de diverse sites en kun je de belangrijkste punten op een rijtje zetten.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2011, 01:48:51 pm door Trajecto »

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #257 Gepost op: januari 03, 2011, 07:58:39 pm »
Alles wat je zou willen weten kun je lezen op de site,s die al eerder genoemd zijn. Als je dan bewust iets anders neer zet dan je leest is dat roddel. Achterklap.
Spreken over iemand die er niet bij is...is heel gewoon roddel.
En zeker als het de bedoeling is om op een bepaalde manier de spot met anderen te drijven zoals ik al diverse malen heb gelezen.

Hoe het werkelijk is? Ik zou zeggen informeer eerst eens bij de desbetreffende personen/kerken. Laat je eerst door degene waar je hier over spreekt goed voorlichten. En dat niet op een openbaar forum maar gewoon van persoon tot persoon. Zoals het hoort. Heel gewoon hoor en wederhoor toepassen, dat lijkt mij de juiste weg. En niet hier eens even je oordeel geven over zaken die je op een verkeerde manier weer geeft.
En dan zou ik me maar eens bedenken dat het ook nog steeds is: Spreken is zilver maar zwijgen is goud!

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #258 Gepost op: januari 03, 2011, 08:10:27 pm »
Gewoon lezen wat er op de diverse sites te lezen is vormt voor mij genoeg basis om het oneens te zijn met vertrekkende partij(en) waarom zou ik daar nog van persoon tot persoon over moeten spreken?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #259 Gepost op: januari 03, 2011, 08:16:25 pm »

quote:

joepie schreef op 03 januari 2011 om 19:58:
En dan zou ik me maar eens bedenken dat het ook nog steeds is: Spreken is zilver maar zwijgen is goud!
wellicht een mooie, troostende spreuk voor de dominees die ergens niet meer mogen preken ... spreken is zilver, maar zwijgen is goud!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #260 Gepost op: januari 03, 2011, 09:21:23 pm »

quote:

Laodicea schreef op 03 januari 2011 om 12:12:
[...]

Getrouwde dominees en getrouwde priesters (denk aan b.v. de Anglicana) die zich vergrepen konden het ook niet waarmaken, en die cijfers zijn nog een beetje hoger ook.
Het anti-katholieke bestaat 'm niet uit een bezwaar tegen het celibaat, maar het koppelen aan het misbruik. Terwijl (goed ingelichte) vriend en vijand er het nu toch wel over eens zijn dat die koppeling niet bestaat!

Of mensen nu vreemdgaan, eigenlijk homo en/of pedofiel zijn, een huwelijk is daar geen oplossing voor, die mensen moeten behandeling hebben.

O, dan was ik en deze dominee denk ik met waarscheinlijk het eenzijdige beeld dat de Media laat zien niet goed ingelicht.

Als ik er zo over na denk: Paulus doelde ergens wel op met zijn brieven in de Romeinen. Ik heb dat altijd gezien als een probleem die elke christen ervaard die wel christelijk wil zijn, maar het niet voor elkaar krijgt. Men wil wel, maar kan niet laten de geboden te overtreden.

Ik ben daar tot nu toe niet helemaal over uit. Ik herken die strijd. Je neemt je iets voor en dan kan je het niet laten om het toch niet te doen. Gewoon enkel de belofte al: "ik kom volgende week langs!" Nou, dat gebeurd dan al niet.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #261 Gepost op: januari 03, 2011, 09:38:59 pm »
@ Gaitema en Laodicea
Is het niet iets voor een eigen topic, waarover jullie nu praten? Ik vind het wel interessant maar het is zo off-topic, hier.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #262 Gepost op: januari 04, 2011, 12:02:26 am »

quote:

Alles wat je zou willen weten kun je lezen op de site,s die al eerder genoemd zijn. Als je dan bewust iets anders neer zet dan je leest is dat roddel. Achterklap.
Spreken over iemand die er niet bij is...is heel gewoon roddel.
Prima dat je "iemand" of "iedereen" iets wilt verwijten maar wil je dan ook even eerlijk aangeven om wie of welken het gaat?

quote:

En zeker als het de bedoeling is om op een bepaalde manier de spot met anderen te drijven zoals ik al diverse malen heb gelezen.
Kom op zeg, dit slaat gewoon nergens op. Het is een leugenachtige benadering van hoe er hier over de groepen verontrusten wordt omgegaan. Wist je overigens dat humor een verwerkingsmethode bij rouw is?

quote:

Hoe het werkelijk is? Ik zou zeggen informeer eerst eens bij de desbetreffende personen/kerken. Laat je eerst door degene waar je hier over spreekt goed voorlichten. En dat niet op een openbaar forum maar gewoon van persoon tot persoon. Zoals het hoort. Heel gewoon hoor en wederhoor toepassen, dat lijkt mij de juiste weg. En niet hier eens even je oordeel geven over zaken die je op een verkeerde manier weer geeft.

Wil je weten hoe er gereageerd wordt door mensen van bv enkele websites op vragen over de teksten op hun site?
Ik heb wel wat kopij mail van hen liggen hier :)
Schrik niet: er staat nimmer een antwoord op een vraag in de mail van "hen".
Heb je overigens de site van Douma sr ook gelezen?
Zeer intressant hoe deze man over de onrust in de kerken van 2003 schrijft. En dat terwijl hij geen partij is in het geheel: hij maakt zich wel zorgen en stelt vragen aan BEIDE kerken.
Als ik lees van een predikant die beweert dat de DGK de Enige Ware Kerk zijn dan krommen mijn tenen wel een beetje maar wens ik netjes vragen te stellen.
Nette antwoorden heb ik niet gekregen overigens op mijn vragen.
Maar: je mag de mail hier komen lezen :)

quote:

Je schrijft wel maar je zegt niets, meen je goud te hebben?
Deel dan die rijkdom en geef eens eerlijk antwoord?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #263 Gepost op: januari 04, 2011, 02:50:02 pm »

quote:

Trajecto schreef op 03 januari 2011 om 21:38:
@ Gaitema en Laodicea
Is het niet iets voor een eigen topic, waarover jullie nu praten? Ik vind het wel interessant maar het is zo off-topic, hier.
Nou ja, het was ook even een gedachte tussendoor.  Wat mij betreft kunnen we weer verder  :)

pyro

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #264 Gepost op: januari 04, 2011, 03:14:33 pm »

quote:

Spreken is zilver maar zwijgen is goud!
Dit is geen bijbels spreekwoord. Wel een bijbels gezegde: Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs - Spreuken 17:28

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #265 Gepost op: januari 05, 2011, 12:45:21 am »
Voor wie serieus wil verdiepen in de materie is de site van Douma senior wel een aanrader.
Hij kiest geen partij maar schets de situatie in de DGK bv. wel helder.
zie http://www.jochemdouma.nl/ item 6: balans
Zeer intressant hoewel ook uit de bezwaarde / verontruste / nieuw vrijgemaakte hoek hier aantekeningen op te maken zullen zijn.
Laatste nieuws uit "verontruste hoek" tref je aan op http://werkenaaneenheid.nl (de titel snap ik tot op heden niet gezien de inhoud maar dat is MIJN beleving :) ) of kijk op http://www.eeninwaarheid.nl (waarbij ik wederom me afvraag welke eenheid in welke waarheid er gezocht wordt :) )

Ergo: ik heb niets tegen die groepen maar ook niets met die groepen.
Werken aan eenheid en eenheid zoeken in waarheid doe je IN de kerk en niet daarbuiten in achterafzaaltjes etc.
Wil je echte eenheid dan moet je naar de basis en Douma senior schrijft daar wel heel helder over (net als Wilsschut overigens!).
Een kerk verlaten MOET je doen als de leer onjuist verkondigt wordt, de tucht niet geoefend en de sacramenten ontheiligd worden.
Tot op heden zie ik dat totaalbeeld niet in de GKv...
Maar Joepie weet licht te brengen in deze materie waarbij ik Joepie wil oproepen om nu dan ook eens inhoudelijk te reageren want tot op heden deed ze dat nergens. (Wel klagen maar niet weerleggen, wel beschuldigen maar niet aantonen. Ik weet zeker dat Joepie er meer van kan zeggen dan ze hier laat lezen!)

Mocht dat er niet van komen dan zal haar reactie hier voor mij net zoveel zeggen als de gemiddelde voorgedrukte en via internet verspreidde "akte van vrijmaking" uit 2003 zegt.
Als je écht van mening bent dat er dingen niet kloppen dan durf je dat ook te zeggen lijkt mij.
Wees welkom Joepie.
Het woord is aan jou (oeps, U, een vrouw dien je met U aan te spreken toch?)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #266 Gepost op: januari 05, 2011, 01:15:10 am »
Joepie, gij hebt mail

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #267 Gepost op: januari 05, 2011, 09:37:10 am »

quote:

Jij ook

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #268 Gepost op: januari 05, 2011, 10:28:40 am »

quote:

drentenaar schreef op 31 december 2010 om 11:49:
Overigens is het bij dit zg. 'Voorlopige Kerkverband' ook niet allemaal koek en ei.
Ds. E. Heres van de 'Dolerende' Geref. Kerk te Dalfsen
mag sinds twee maanden niet meer voorgaan bij de 'Vaste Rots gemeente' bij ons in Assen.
Daarvoor preekte hij er minstens eens per drie week.  

Ds. Hoogendoorn en ds. v.d. Wolf uit Hardenberg verschijnen
(voorlopig nog?) wel op de kansel van Asser Zuiderkerk,
overigens voor een kwijnend aantal kerkgangers ...

Dit is gewoon spreken over iets waarvan je niet de juiste reden weet.
De kerk in Assen heeft zich aangesloten bij de GKn. Dan is het logisch dat een predikant die nergens lid van is daar niet kan voorgaan.
Zo gaat dat en dat weet deze Dominee, en die kan zich hier in vinden.
Waarom dan negatief je uitlaten over zoiets.
Voorlopig wel? Waar slaat dat op? Kwijnend aantal kerkgangers? Waarom moet dat er staan?
Waarom zou het daar dan niet koek en ei zijn? Is dat dan wel binnen de GKv?
Is het niet zo dat we eerst maar eens naar de balk in eigen oog moeten kijken?

quote:

Riemer Lap schreef op 01 januari 2011 om 03:34:
Even een resume:
Een scheur mbt Zwijndrecht, een scheur in de regio Hardenberg.
een scheur in Zwolle. Zo even snel in mijn geheugen de DGK(hersteld).
Meerdere gemeenten waar onvrede is en een niet samen willen werken met het "nieuwe verband" waarin Kampen o.a. zit
Ik vraag me dan af: wat drijft de mensen toch.....
Het  blijkt ellende te zijn in de groepen die zich af meenden te moeten scheiden.
Het begon al met het debacle "ambtsdragers wel of niet wettig benoemd" in Zwijndrecht en het gaat al maar door.
Is dat wat een kerk moet zijn?

Daarnaast hebben we inmiddels de bezwaarde groep Assen waar een Heres kennelijk al niet meer gewenst is en de FKO die maar blijft oproepen om te komen op avonden "ter verontrusting".
Nu Nijkerk er weer bij.
Een nieuw filiaal van een gemeente Gods?

Ik heb ernstige twijfels of dergelijke acties van God gegeven zijn.
Iemand hier die mij kan verlichten in dezen?

(www.eeninwaarheid.nl / www.werkenaaneenheid.nl / www.gkv.nl )

Het begon niet of ambtsdragers wettig benoemd waren maar of een kerk buiten haar wil om onder opzicht en tucht geplaatst mag worden door een genabuurde kerk. o.a.
De benoeming van ambtsdragers heeft pas plaats gevonden toen de kerk in Zwijndrecht door de GKh buiten het verband was geplaatst.
Maar zoals ik al eens eerder zei: wil je er meer over weten dan moet je dat vragen bij de desbetreffende kerk: in dit geval:Zwijndrecht.

Een nieuw filiaal van ..... vind ik een bewust snerende opmerking om anderen te kwetsen. Dat is niet liefdevol omgaan met je verontruste medebroeders.
En ja ik weet het, zij doen het ook......maar is dat dan ooit een vrijspraak geweest om het zelf te gaan doen?

En de oproep voor avonden van verontrusten dat is toch prima? Je kunt wel doen alsof je blind bent maar er zijn nu eenmaal binnen de GKv veel verontrusten. Die al een hele lange weg gegaan zijn en die gewoon niet meer weten wat ze moeten en waar heen ze moeten. Die binnen de GKv monddood worden gemaakt en niet meer gehoord mogen worden. Die tegen een muur op lopen binnen hun kerkverband. Dan is het toch fijn voor die mensen als ze ergens hun verhaal WEL kwijt kunnen. En met medelotgenoten daar zitten.
Ben jij dat niet? Dat is die oproep niet voor jou. Leg die dan gewoon naast je neer.

En, ja er gebeuren binnen de DGK(hersteld) verdrietige dingen. Waar ik het zeker niet mee eens ben. Waarvan ik mij ook wel afvraag of dat wel is naar de wil van God.
Zeker worden er veel fouten gemaakt binnen de kerken. Het zijn gewoon zondige mensen.....

Dan wil ik nog iets kwijt over een site als werkenaaneenheid.
Wat alleen maar een site is waar men zijn ding kan zeggen of dat nu de waarheid is of niet. Dus eigenlijk een openbare mailwisseling tussen allerlei mensen die wat denken te moeten zeggen in het openbaar.
Prima, alleen denk ik dat het beter zou zijn als je gewoon bepaalde zaken met elkaar bespreek van mond tot mond. En niet zodat de hele wereld zich kan verlekkeren aan jou gekissebis.... Volgens mij is dat niet echt Bijbels.
Ook eeninwaarheid die een ongezien een brochure plaatst van ene heer Veldhuis? over de kwestie van o.a Zwijndrecht verdient niet echt een schoonheidsprijs. Aangezien deze meneer een verkeerde voorstelling van zaken doet en zeer regelmatig de plank misslaat. Ook geen hoor en wederhoor heeft toegepast. Jammer maar zo gaat men met elkaar om.
En dat is alleen maar verdrietig.

Waarom ik niet altijd kan reageren of direct kan reageren. Het is namelijk zo dat ik ook gewoon mijn dagelijkse taken heb. En dat het forum voor mij nu niet prioriteit heeft.

En waarom ik het roddel noem is omdat er van alles geroepen wordt en men overal een mening over denkt te moeten hebben zonder dat men hoor en wederhoor heeft toegepast.
Want hebben de mensen die hier de waarheid denken neer te zetten geïnformeerd bij b.v.: de hr de Leeuw over de bijeenkomsten in Nijkerk?
Over de zaak Zwijndrecht bij de kerk van Zwijndrecht?
Over de zaak Assen al dan niet voorgaan van Heres bij de gemeente van Assen?
Over de zaak Hardenberg bij de gemeente van Hardenberg?
Over de voorlichtingsavonden bij destreffende organisatoren?

Als je dat wel gedaan hebt, prima. Maar zo niet dan zou ik gewoon maar zwijgen want je kunt maar zo een halve waarheid neer zetten en dat is gewoon een hele leugen.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2011, 10:30:11 am door joepie »

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #269 Gepost op: januari 05, 2011, 10:39:31 am »

quote:

joepie schreef op 05 januari 2011 om 10:28:
[...]

Je kunt wel doen alsof je blind bent maar er zijn nu eenmaal binnen de GKv veel verontrusten. Die al een hele lange weg gegaan zijn en die gewoon niet meer weten wat ze moeten en waar heen ze moeten. Die binnen de GKv monddood worden gemaakt en niet meer gehoord mogen worden. Die tegen een muur op lopen binnen hun kerkverband. Dan is het toch fijn voor die mensen als ze ergens hun verhaal WEL kwijt kunnen.

Ik denk niet dat iedereen blind is maar de vraag is of je uit het kerkverband moet stappen en dat is vaak een lastige ! Ik deel je mening dat er veel mensen binnen de GKV zijn die veel moeite hebben met de weg die ingeslagen is maar de vraag is of er een valse leer wordt gepreekt.Weg gaan is wellicht een optie maar de vraag is of het de beste is.Ik ken heel wat mensen die eigenlijk ook wel weg willen uit de Gkv maar die dat niet meer zin zitten want ze hebben bijv al een scheuring meegemaakt en willen dat niet nog een keer.

Ja soms wordt er op het forum wel wat kritisch naar bepaalde zaken gekeken maar daar zou ik me niet zo druk om maken,jij hebt je eigen mening en argumenten en dat is prima.Lastig wordt als je die niet deelt,dus dank daar voor.

Niet elke verandering is per definitie fout maar de vraag is wel of het ter ere van God gedaan wordt of omdat we het doen voor ons eigen welbevinden en dat speelt mi meer binnen de GKV.

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #270 Gepost op: januari 05, 2011, 11:07:20 am »
Maar op die avonden wordt ook helemaal NIET gepropagandeerd dat je eruit MOET stappen.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2011, 11:07:36 am door joepie »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #271 Gepost op: januari 05, 2011, 11:07:30 am »

quote:

[...]

De kerk in Assen heeft zich aangesloten bij de GKn. Dan is het logisch dat een predikant die nergens lid van is daar niet kan voorgaan.
Ook met deze waardevolle informatie kan ik een en ander niet terugvinden op het internet. Op welke website is de reden te vinden voor het feit dat deze predikant niet meer mag voorgaan in Assen? Wellicht is het ergens genoemd, maar dan nog is het niet makkelijk te vinden.

Het naar voren brengen van feiten lijkt me niet hetzelfde als roddelen. Het speculeren over de aanleiding voor die feiten kan dat wel zijn.
Claimen dat alles uitgelegd wordt op de sites van de betrokken kerken is een stevige claim ("Alles wat je zou willen weten kun je lezen op de site,s die al eerder genoemd zijn."). Zoiets behoeft verdere onderbouwing, juist wanneer er vragen open blijven.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2011, 11:08:14 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #272 Gepost op: januari 05, 2011, 11:11:26 am »
Dat is nu precies wat ik bedoel te zeggen. Als je de reden wil weten vraag het die gemeente in Assen! Ga hier niet zitten speculeren of je oordeel er al over geven.
Ik heb al in eerder reactie,s (misschien wel lang geleden) andere site,s aangegeven. Van de desbetreffende kerken zoals ik onderaan mijn reactie aangaf.
Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik de site,s die onder de reactie van Riemer staan nu ook niet echt betrouwbaar vind. En het niet handig was van mij om algemeen te zijn over site,s.
Betrouwbaar is het als je bij de desbetreffende kerken, predikanten hun eigen site of via de mail een vraag stelt. Ik denk dat je dan gewoon een antwoord krijgt.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2011, 11:14:23 am door joepie »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #273 Gepost op: januari 05, 2011, 11:29:00 am »
Met andere woorden, je claim dat alles op de betreffende sites te lezen is, is niet houdbaar. En ook nu hou je een slag om de arm: "Ik denk dat je dan gewoon een antwoord krijgt."
Dan nog ontgaat het me waarom men niet op het forum van de kerk waar deze gemeenten zich tegen af zetten geen feiten over deze gemeenten zou mogen opsommen.

Denk niet dat deze dolerenden de enige zijn die zich onbegrepen of onheus bejegend voelen. Over mijn gemeente wordt met regelmaat onjuist en/of negatief bericht, terwijl de waarheid genuanceerder is en gemakkelijk na te vragen is.

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #274 Gepost op: januari 05, 2011, 12:12:38 pm »
Ik sprak over al eerder genoemde site,s . Dus dat kunnen anderen zijn dan eeninwaarheid e.d.
Als je inderdaad wilt zeuren dan kan dat. Ik denk inderdaad dat je antwoord krijgt. Maar ik kan moeilijk voor anderen spreken dat ze antwoord geven. Maar ik denk wel dat je die krijgt. Dat lijkt me meer dan logisch dat ik hier : ik denk, neer zet.
Ik heb nergens over dolerende gesproken dus hoe je daar nu bij komt dat mijn reactie op hen zou slaan weet ik niet.

En ook kun je mij niet beschuldigen van het feit dat ik zou zeggen dat er over andere kerken geen onwaarheden zouden worden geschreven. Dat is nu juist waar ik zo voor waarschuw. Wees gewoon voorzichtig in wat je zegt of schrijft.
Je kunt maar zo door je halve waarheid de hele plank misslaan.
En dat geld voor iedereen!

Maar wat heeft je linkje eigenlijk met je reactie te maken? Ik begrijp het verband niet helemaal.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2011, 12:14:42 pm door joepie »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #275 Gepost op: januari 05, 2011, 12:51:14 pm »

quote:

Gelezen. Bedankt voor je openheid _O_

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #276 Gepost op: januari 05, 2011, 12:56:46 pm »

quote:

joepie schreef op 05 januari 2011 om 11:07:
Maar op die avonden wordt ook helemaal NIET gepropagandeerd dat je eruit MOET stappen.

Dus "avonden ter verontrusting" zijn om elkaar toe te rusten.
Excuse me, maar de naam zegt toch écht iets anders.
En de sprekers die er staan komen veelal toch wel uit de "hoek"  van hen die zich verontrust voelen.

In dat opzicht wil ik je wederom wijzen op de site van Douma sr. en van Wilsschut.
Ik denk dat daar redelijk genuanceerd wordt aangegeven wat er speelt IN de GKv.
Heb je daar gelezen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #277 Gepost op: januari 05, 2011, 01:08:35 pm »

quote:

joepie schreef op 05 januari 2011 om 12:12:
Maar wat heeft je linkje eigenlijk met je reactie te maken? Ik begrijp het verband niet helemaal.
't Is een voorbeeld van een actie door een GKv gemeente die het nieuws haalt. Het nieuws geeft alleen een niet volledige voorstelling van zaken, maar uit wel allerlei kritiek op de gang van zaken. Zonder hoor- of wederhoor. Tuurlijk is het een extreem voorbeeld, tuurlijk is 't geen gebakkelei tussen christenen onderling. Maar als partij a kritiek heeft op partij b, dan kun je verwachten dat b (ook) bij zichzelf te rade gaat waar de kritiek van a over gaat. Dat is imho niet onchristelijk.

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #278 Gepost op: januari 05, 2011, 01:13:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 januari 2011 om 12:56:
[...]

Dus "avonden ter verontrusting" zijn om elkaar toe te rusten.
Excuse me, maar de naam zegt toch écht iets anders.
En de sprekers die er staan komen veelal toch wel uit de "hoek"  van hen die zich verontrust voelen.

In dat opzicht wil ik je wederom wijzen op de site van Douma sr. en van Wilsschut.
Ik denk dat daar redelijk genuanceerd wordt aangegeven wat er speelt IN de GKv.
Heb je daar gelezen?
Ja die staan in mijn Favo.

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #279 Gepost op: januari 05, 2011, 01:15:35 pm »

quote:

elle schreef op 05 januari 2011 om 13:08:
[...]

't Is een voorbeeld van een actie door een GKv gemeente die het nieuws haalt. Het nieuws geeft alleen een niet volledige voorstelling van zaken, maar uit wel allerlei kritiek op de gang van zaken. Zonder hoor- of wederhoor. Tuurlijk is het een extreem voorbeeld, tuurlijk is 't geen gebakkelei tussen christenen onderling. Maar als partij a kritiek heeft op partij b, dan kun je verwachten dat b (ook) bij zichzelf te rade gaat waar de kritiek van a over gaat. Dat is imho niet onchristelijk.

Oke, het scheelt een hoop dat ik al lang de krant niet meer lees en ook de site,s die hier nogal aftrek vinden zoals EIW en dergelijke.
Een hoop ergernis scheelt dat. Misschien een idee om op te volgen...
Overigens kom ik daarom ook bijna niet meer op dit forum  :P

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #280 Gepost op: januari 05, 2011, 01:18:38 pm »

quote:

[...]

Fijn dat je dit toelicht.

quote:

Voorlopig wel? Waar slaat dat op? Kwijnend aantal kerkgangers? Waarom moet dat er staan?
Waarom zou het daar dan niet koek en ei zijn? Is dat dan wel binnen de GKv?
Is het niet zo dat we eerst maar eens naar de balk in eigen oog moeten kijken?
Er wordt wel degelijk ook naar de eigen kring gekeken hier. Maar dat dit niet resulteert in wat jij zou willen is natuurlijk wat anders :)

quote:

Het begon niet of ambtsdragers wettig benoemd waren maar of een kerk buiten haar wil om onder opzicht en tucht geplaatst mag worden door een genabuurde kerk. o.a.
De benoeming van ambtsdragers heeft pas plaats gevonden toen de kerk in Zwijndrecht door de GKh buiten het verband was geplaatst.
Maar zoals ik al eens eerder zei: wil je er meer over weten dan moet je dat vragen bij de desbetreffende kerk: in dit geval:Zwijndrecht.
Of gewoon hun site even lezen :http://www.gkzwijndrecht-eo.nl/kroniek.php

quote:

Een nieuw filiaal van ..... vind ik een bewust snerende opmerking om anderen te kwetsen. Dat is niet liefdevol omgaan met je verontruste medebroeders.
Is niet snerend bedoeld maar je leest het wel zo.
Sorry.

quote:

En ja ik weet het, zij doen het ook......maar is dat dan ooit een vrijspraak geweest om het zelf te gaan doen?

En de oproep voor avonden van verontrusten dat is toch prima? Je kunt wel doen alsof je blind bent maar er zijn nu eenmaal binnen de GKv veel verontrusten. Die al een hele lange weg gegaan zijn en die gewoon niet meer weten wat ze moeten en waar heen ze moeten. Die binnen de GKv monddood worden gemaakt en niet meer gehoord mogen worden. Die tegen een muur op lopen binnen hun kerkverband. Dan is het toch fijn voor die mensen als ze ergens hun verhaal WEL kwijt kunnen. En met medelotgenoten daar zitten.
Ervaringen leren mij dat heel veel mensen helemaal niet naar hun ouderling / kerkenraad gaan maar wel naar dergelijke avonden. Anders zou de stapel post bij de kerkenraden vele malen dikker moeten zijn immers? (Ja, ik ben ouderling...)
Ondanks dat is er wel een taak aan de kerkenraad om ook zelf te gaan bevragen in de gemeente waar mensen staan in het huidig kerkelijk klimaat.

quote:

Ben jij dat niet? Dat is die oproep niet voor jou. Leg die dan gewoon naast je neer.
Ik ben wel degelijk verontrust maar op totaal andere gebieden :)

quote:

En, ja er gebeuren binnen de DGK(hersteld) verdrietige dingen. Waar ik het zeker niet mee eens ben. Waarvan ik mij ook wel afvraag of dat wel is naar de wil van God.
Zeker worden er veel fouten gemaakt binnen de kerken. Het zijn gewoon zondige mensen.....
En binnen de GKN?
"loopt het daar"  wel lekker momenteel? Puur uit belangstelling!

quote:

Dan wil ik nog iets kwijt over een site als werkenaaneenheid.
Wat alleen maar een site is waar men zijn ding kan zeggen of dat nu de waarheid is of niet. Dus eigenlijk een openbare mailwisseling tussen allerlei mensen die wat denken te moeten zeggen in het openbaar.
Prima, alleen denk ik dat het beter zou zijn als je gewoon bepaalde zaken met elkaar bespreek van mond tot mond. En niet zodat de hele wereld zich kan verlekkeren aan jou gekissebis.... Volgens mij is dat niet echt Bijbels.
Ook eeninwaarheid die een ongezien een brochure plaatst van ene heer Veldhuis? over de kwestie van o.a Zwijndrecht verdient niet echt een schoonheidsprijs. Aangezien deze meneer een verkeerde voorstelling van zaken doet en zeer regelmatig de plank misslaat. Ook geen hoor en wederhoor heeft toegepast. Jammer maar zo gaat men met elkaar om.
En dat is alleen maar verdrietig.
inderdaad maken dergelijke zaken verdrietig maar als je het hebt over hoor en wederhoor dan lees in in De Bazuin toch ook wel wat kromme tenen zaken.
Dat krijg je als je kiest voor die vorm van media benutten.

quote:

Waarom ik niet altijd kan reageren of direct kan reageren. Het is namelijk zo dat ik ook gewoon mijn dagelijkse taken heb. En dat het forum voor mij nu niet prioriteit heeft.
Dat is een keuze maar mogelijk moet je er dan voor kiezen om ook geen oneliners neer te zetten :)
Het is fijn dat je informatie kunt geven om zaken te verduidelijken en in die zin ben je misschien wel erg nodig !

quote:

En waarom ik het roddel noem is omdat er van alles geroepen wordt en men overal een mening over denkt te moeten hebben zonder dat men hoor en wederhoor heeft toegepast.
....
Als je dat wel gedaan hebt, prima. Maar zo niet dan zou ik gewoon maar zwijgen want je kunt maar zo een halve waarheid neer zetten en dat is gewoon een hele leugen.

Een beetje vreemd dat mensen kennelijk geen mening mogen hebben op basis van wat kerken en vergaderingen zelf produceren aan informatie.
Overigens wordt de site van Zwijndrecht weer tegengesproken door andere kerkorganen dus wat is dan nog waarheid?
Het is een verhaal van twee zijden beleefd en ervaren.
Dat maakt al twee waarheden.
En als een buitenstaander zich er in verdiept dan kan er zo maar een derde waarheid ontstaan etc. etc.
Het heeft te maken met je startpunt. Als beide vertrekken vanuit een "ik heb gelijk" dan kom je nooit een echte waarheid tegen.
Vandaar ook (en dat zeg jij ook al) het gesprek is veel belangrijker dan de media.
[Waarbij het mij opvalt dat het wel steeds dezelfde namen in de media zijn die naar voren komen. Ik lees bv. nooit iets over de DGKh Olterterp of DGKhGroningen om maar wat te noemen.]

Nogmaals bedankt dat je reageerde!

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #281 Gepost op: januari 05, 2011, 09:29:11 pm »
Het is niet zo dat mensen geen mening mogen hebben, die heb ik ook. Maar dat hoef je toch niet altijd te profileren? Je kunt toch ook gewoon je mening voor je houden als je daarmee anderen kunt kwetsen? Zeker zou ik ervoor zorgen dat je als je wel je mening geeft die zorgvuldig wikt en weegt.

Dat er weinig reacties bij de kerkenraad binnen komen, dat kan. Maar dat is niet zoals het bij mij of bij ons is gegaan. Nu kan ik hier wel een voorbeeld opschrijven hoe er bij ons mee werd omgegaan, maar ook ik wil geen kwaad spreken dus ik hou me gewoon maar stil.

Inderdaad heeft een verhaal twee kanten daarom heet het ook hoor en wederhoor. Maar je kunt bij Zwijndrecht gewoon de brieven opvragen die over deze kwestie gaat.
En als er twee hele verschillende verhalen de ronde gaan doen dan kan dat betekenen dat er eentje niet helemaal de waarheid spreekt. Het kan ook zijn dat er eentje denkt dat het zo niet gegaan is. Maar terwijl het wel zo is.
Dus ja, dan is het lastig te achterhalen wie nu de waarheid spreekt.
Daarom heeft Zwijndrecht ook gewoon al de stukken bewaard.
En ook alleen daarom is het beter om het gewoon te behandelen daar waar het hoort: binnen vier muren en niet in het openbaar.

Hoe het gaat binnen de GKn? Goed!
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2011, 09:31:34 pm door joepie »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #282 Gepost op: januari 05, 2011, 10:07:31 pm »

quote:

joepie schreef op 05 januari 2011 om 21:29:
Het is niet zo dat mensen geen mening mogen hebben, die heb ik ook. Maar dat hoef je toch niet altijd te profileren? Je kunt toch ook gewoon je mening voor je houden als je daarmee anderen kunt kwetsen? Zeker zou ik ervoor zorgen dat je als je wel je mening geeft die zorgvuldig wikt en weegt.
Verwijt je anderen nu dat ze niet wikken en wegen? Dat weet jij toch helemaal niet?
Daarnaast is het beweren dat het noemen van je mening kwetsend is nogal vreemd.
Bv. roepen dat de DGK(H) de Enige ware kerk is, kan een mening zijn. Helemaal niet kwetsend volgens mij maar een mening / overtuiging.
Volgens mij leven we in een land waar we gelukkig een mening mogen hebben :)

quote:

Dat er weinig reacties bij de kerkenraad binnen komen, dat kan. Maar dat is niet zoals het bij mij of bij ons is gegaan. Nu kan ik hier wel een voorbeeld opschrijven hoe er bij ons mee werd omgegaan, maar ook ik wil geen kwaad spreken dus ik hou me gewoon maar stil.
Kennelijk is er dus wel kwaad te spreken maar wil je dat hier niet doen.
Een hele goede keuze lijkt mij.

quote:

Inderdaad heeft een verhaal twee kanten daarom heet het ook hoor en wederhoor. Maar je kunt bij Zwijndrecht gewoon de brieven opvragen die over deze kwestie gaat.
En als er twee hele verschillende verhalen de ronde gaan doen dan kan dat betekenen dat er eentje niet helemaal de waarheid spreekt.
Dan zeg je dus per saldo dat die ander liegt. En dus zijn de rapporten van de DGK(H) synode en de onderliggende stukken deels gelogen?
Dan verwijt je nogal wat immers?

quote:

Het kan ook zijn dat er eentje denkt dat het zo niet gegaan is. Maar terwijl het wel zo is.
Dus ja, dan is het lastig te achterhalen wie nu de waarheid spreekt.
Daarom heeft Zwijndrecht ook gewoon al de stukken bewaard.
Die stukken heeft Zwijndrecht gewoon online en de DGK(H) heeft ze ook openbaar gemaakt in de acta.
Wie spreekt er de waarheid? Geen idee.

quote:

En ook alleen daarom is het beter om het gewoon te behandelen daar waar het hoort: binnen vier muren en niet in het openbaar.
Tja, duh, die stukken stonden gewoon compleet op de site van Zwijndrecht tot voor kort en nu moet het binnen de muren blijven?
Begrijp je dat ik dat dan weer niet begrijp?

quote:

Hoe het gaat binnen de GKn? Goed!

Goed om te horen.
Ik zou zeggen: opwerken naar samensprekingen met de GKv :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #283 Gepost op: januari 06, 2011, 12:46:38 am »

quote:

dingo schreef op 03 januari 2011 om 20:10:
Gewoon lezen wat er op de diverse sites te lezen is vormt voor mij genoeg basis om het oneens te zijn met vertrekkende partij(en) waarom zou ik daar nog van persoon tot persoon over moeten spreken?

@Joepie;
Als ik dit lees dan ga ik er van uit dat dingo meerdere partijen heeft bestudeerd en een conclusie trekt op basis van weergaven van meerdere partijen.
Lees jij dit anders dan?
Zi ja, waar baseer je dat dan op?
Ik ga er van uit dat de persoon werkelijk zich verdiept heeft in de materie (er is immers genoeg info aanwezig op het www?) en dat op basis van die info een mening te maken is.
Hetzelfde heb ik bv met Kampen.
Ik ken de beide gemeenten niet, de stukken wel (staan in de akten van de synode namelijk en waren online snel te vinden toendertijd).
Persoonlijk ga ik er van uit dat de brieven zoals die als bron in de akten staan ook kloppen, geldt dat bij de DGK(H) dan weer niet?
Hebben zij bronteksten veranderd en onjuist weergegeven in de akten?
Als dat zo is dan is dat wel een vreemde zaak immers.

Kun je (en durf je) hier openheid in te betrachten?
Niet in de minste plaats om negatieve berichtgevingen tegen te gaan.
Ik ga er van uit dat jij ten goeder trouw wilt handelen (zo kom je wel over!!!) en openheid kunt geven hierover.

Daarnaast wil ik graag o.a. met jou zoeken naar een modus waarin ook online het gesprek te voeren is.
Zolang we ons achter allerlei zaken verschuilen redden we dat niet.
Ik ben lid en oudste in een redelijk stabiele GKv waarin verontrusting amper tot niet speelt.
We doen niet aan een open avondmaal en zingen niet te pas en onpas opwekking.
We proberen als gemeente samen te komen tot een vorm die past bij de gemeente.
Elders zal dat anders kunnen zijn en ik weet ook dat er elders in den lande best problemen zijn.
Gek blijf ik vinden dat er nergens een grote stapel brieven bij de kerkenraden binnenkomt terwijl er wel mensen zich onttrekken richting bv de DGK(H).
Onttrekken zonder eerder aan de bel te trekken zeg maar.
Kennelijk wel bezwaren maar dit nooit benoemen naar je eigen gemeente.
Ik herken dat ook in mijn eigen regio overigens, zowel naar de vrije evangelische kant als naar de herstelde kant toe: wel onttrekken maar nimmer daarvoor de eigen raad aangeven wat er speelt. Ik noem dat "stiekem weggaan" zeg maar.
Vandaar ook dat ik wees op de site van Douma sr. Hij is wel heel helder in wanneer vrijmaking gewenst is, even als Wilsschut.
De optelsom: foute verkondiging, onjuiste sacramenten is tot op heden door geen van de "onttrokken"  kerken aangetoond.
M.I. omdat het ook niet klopt maar mogelijk dat jij een ander inzicht daarin kunt geven?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #284 Gepost op: januari 06, 2011, 09:23:33 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 januari 2011 om 22:07:

Ik zou zeggen: opwerken naar samensprekingen met de GKv :)

Dat hoeft van mij dan weer niet per se. Maar 't lijkt me logisch om je aan te willen sluiten bij een kerkverband, dus daarnaar toewerken is goed.

quote:

Een kerk verlaten MOET je doen als de leer onjuist verkondigt wordt, de tucht niet geoefend en de sacramenten ontheiligd worden.
Daar ben ik het niet zonder meer mee eens. Ik denk dat je de taak hebt je aan te sluiten bij een gemeente Gods. Als blijkt dat je huidige gemeente daar niet onder valt, dan is dat een gemeente elders. Het verlaten van het een betekent altijd het aansluiten bij een ander, imho.

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #285 Gepost op: januari 06, 2011, 03:50:56 pm »
Ik zeg niet dat de DGk liegt, maar dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten en dat het een bepaalde oorzaak kan hebben.
Als ik eerlijk ben zou ik zeggen dat er bij de synode van de DGk waar onze "zaak" behandeld werd veel is gezegd en gedaan waarvan wij als gemeente geen enkel stuk hebben gekregen. Er is iets behandeld maar wij weten niet wat. Eigenlijk weten we nog niet eens waar het over ging.
Dus is het lastig om dan te zeggen of wat de synode heeft besloten al dan niet juist is.

Ik heb de site,s van Douma en Wilschut bij mijn favo staan maar dat wil niet zeggen dat ik het met ze eens ben. En dat ik denk dat zij het goed zien.

Eerlijk gezegd heb ik toch echt wel meerdere onschriftuurlijke preken gehoord in de tijd dat ik nog kerkte bij de GKv. En ook daarna als ik er nog wel eens kom. Ook is er allang geen tucht meer, lijkt me ook niet kunnen met een "open" avondmaal. Er is wat dat betreft genoeg over te zeggen, maar ik heb totaal geen behoefte meer in zo een discussie.
Het is echt niet zo dat ik vind dat iedere predikant binnen de GKv onschriftuurlijke preken houd. Nee, gelukkig niet zou ik haast zeggen.
Maar ze zijn er wel degelijk.
Het is fijn dat  er inderdaad nog kerken zijn waar er geen open avondmaal is e.d. Dan kan ik me voorstellen dat er ook niet zulke grote moeiten zijn zodat mensen weg gaan. Maar het is toch ook wel enigszins je ogen sluiten voor de werkelijkheid.
Want je weet dat wat de synode besloten heeft overal kan worden toegepast.
En waarom is er dan geen open avondmaal? Wat zijn daar dan de bezwaren tegen? b.v.
Het grote probleem is dat er in de Gkv van alles kan en alles mag. Je bent als het ware overgeleverd aan de willekeur van predikanten en kerkenraad. Wat zij beslissen daar moet je maar gewoon in mee. Zondag in de middagdienst een leerdienst waarin iedereen zijn zegje mag doen? Kan maar zo.
Vinden dat er met kerst al genoeg kerkdiensten zijn geweest dus de tweede eredienst op zondag niet? Kan maar zo!
En zo zouden we dus nog heel veel kunnen opschrijven.

Waarom er geen dikke stapels brieven op de kerkenraadstafels liggen?
Ik kan zo wel een paar redenen opnoemen en dan blijf ik maar gewoon bij mijzelf.
Als ik om een gesprek vroeg dan werd er gezegd: we zullen snel een afspraak maken. Als dat dan niet gebeurde en ik er weer om vroeg: ohw ja, maar dat is toch al voorbij?
Als ik een brief stuurde: we hebben je brief gelezen en ik kom er snel op terug.
Als er dan een half jaar weer voorbij was: Ohw ja, dat is waar maar ja er is nu iemand anders die jullie wijkouderling is.
Als je dan huisbezoek kreeg en er met ze over ging spreken: ja, wij zien al die dingen ook wel, wij maken ons ook heus wel zorgen, maar je moet het maar overgeven, ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Wel een beetje vertrouwen hoor zuster!
Als ik dan vroeg: u maakt zich dus ook zorgen, mag ik weten waarover U dan zorgen heeft? Dan kwam er geen antwoord.
Op een gegeven moment heb ik gezegd dat het misschien goed is als we niet alles door elkaar halen maar er dan één punt uit halen waar we dan eens over kunnen praten, om mijn zorgen daarover weg te nemen. Dan was dat prima, gaan we snel doen!  Alleen................het moet nog gebeuren.
Zelfs toen ik mijn brief waarin ik vertelde dat ik mij ging aansluiten bij een andere kerk, kwamen ze wel langs, maar konden niets over de zaken die er op de synode waren besloten zeggen, Want daar hadden zij zich niet in verdiept!

Dat is een beetje waarom ik denk dat er geen hoge stapels liggen. Mensen worden afgescheept. Aan het lijntje gehouden. En toen mijn man de gemeente een brief gaf waarin hij uitlegde waarom hij weg ging werd hem dat verboden!
Want hij mocht geen slapende honden wakker maken! Zo is dat letterlijk gezegd. Hij moest maar gewoon gaan. Want ze konden hem toch niet hier houden......

En ik begrijp echt wel dat er kerken zijn waar enorm veel gedoe is geweest door reformanda, of andere soortige blaadjes dat het mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Ik kon ook echt te toonzetting van die bladen niet waarderen. Wij hebben ze dan ook nooit gelezen en zijn er ook nooit lid van geweest. Maar als iemand dan gewoon via de juiste weg probeert om met haar moeite bij de juiste personen een antwoordt te krijgen en dan nul op het rekest krijgt, dan is het logisch dat je dan uiteindelijk de moed op geeft, en gaat.

En om eerlijk te zijn is mijn verhaal niet enkel mijn verhaal. Er zijn er velen die hetzelfde kunnen vertellen. Ook mijn dochter en schoonzoon die nog wel in de GKv kerken worden eigenlijk niet begeleid. Eigenlijk komt het erop neer dat de kerkenraadsleden niet capabel zijn om hier mee om te gaan. Ze weten gewoon niet wat ze met de moeite en kritiek moeten doen. Omdat ze vaak ook echt wel zien dat die kritiek gegrond is maar ze er niet voldoende kennis hebben.
En dat is waar een kerk aan ten onder gaat, gebrek aan kennis.

Maar goed, ondertussen ben ik er toch weer mee bezig. En dat is eigenlijk wat ik niet meer wilde. Ik heb het achter me gelaten. En we kijken gewoon vooruit.
 Samensprekingen met de GKv?  Daar weet je vast al wel het antwoord op.

Elle: je zegt dat je je dan moet aansluiten bij een gemeente Gods. Waarom zou dat nu wel moeten en in de tijd van de vrijmaking, of al eerder niet? Ik meen dan nunc ook al eens zoiets hier heeft gevraagd. Dan had toch ook heel de vrijmaking niet gemogen. Dan was er nu toch geen GKv geweest!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #286 Gepost op: januari 06, 2011, 04:00:11 pm »

quote:

joepie schreef op 06 januari 2011 om 15:50:
Elle: je zegt dat je je dan moet aansluiten bij een gemeente Gods. Waarom zou dat nu wel moeten en in de tijd van de vrijmaking, of al eerder niet? Ik meen dan nunc ook al eens zoiets hier heeft gevraagd. Dan had toch ook heel de vrijmaking niet gemogen. Dan was er nu toch geen GKv geweest!

Dat klopt. De consequentie is dat heel veel 'vrijmakingen' onjuist zijn geweest. Wellicht tot aan de reformatie aan toe. De enige reden voor het oprichten van een nieuw kerkverband zie ik wanneer je eruit gegooid bent en er echt geen alternatief is.
Gelukkig is God genadig en ontfermd hij zich ook over kinderen die onverstandig zijn. En dus heb ik -sec- geen probleem met lidmaatschap van een gemeente die in het verleden door scheuring is ontstaan (mits art 27-29 NGB van toepassing is).

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #287 Gepost op: januari 06, 2011, 04:21:22 pm »

quote:

elle schreef op 06 januari 2011 om 09:23:
[...]
Daar ben ik het niet zonder meer mee eens. Ik denk dat je de taak hebt je aan te sluiten bij een gemeente Gods. Als blijkt dat je huidige gemeente daar niet onder valt, dan is dat een gemeente elders. Het verlaten van het een betekent altijd het aansluiten bij een ander, imho.
Ik bedoel wat je schrijft hoor:)

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #288 Gepost op: januari 06, 2011, 08:15:46 pm »

quote:

elle schreef op 06 januari 2011 om 16:00:
[...]

Dat klopt. De consequentie is dat heel veel 'vrijmakingen' onjuist zijn geweest. Wellicht tot aan de reformatie aan toe. De enige reden voor het oprichten van een nieuw kerkverband zie ik wanneer je eruit gegooid bent en er echt geen alternatief is.
Gelukkig is God genadig en ontfermd hij zich ook over kinderen die onverstandig zijn. En dus heb ik -sec- geen probleem met lidmaatschap van een gemeente die in het verleden door scheuring is ontstaan (mits art 27-29 NGB van toepassing is).
Waar baseer je dat op vanuit Bijbels oogpunt?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #289 Gepost op: januari 07, 2011, 01:42:12 am »

quote:

joepie schreef op 06 januari 2011 om 15:50:
Ik zeg niet dat de DGk liegt, maar dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten en dat het een bepaalde oorzaak kan hebben.
Als ik eerlijk ben zou ik zeggen dat er bij de synode van de DGk waar onze "zaak" behandeld werd veel is gezegd en gedaan waarvan wij als gemeente geen enkel stuk hebben gekregen. Er is iets behandeld maar wij weten niet wat. Eigenlijk weten we nog niet eens waar het over ging.
Dus is het lastig om dan te zeggen of wat de synode heeft besloten al dan niet juist is.
Je beticht daarmee de vergadering wel van het achterhouden van informatie. Een vorm van fraude en dus een zonde lijkt mij. Forse woorden denk ik.
Overigens is het inderdaad vreemd dat niet alle gronden voor de besluiten te vinden zijn op hun site.

quote:

Ik heb de site,s van Douma en Wilschut bij mijn favo staan maar dat wil niet zeggen dat ik het met ze eens ben. En dat ik denk dat zij het goed zien.
Ik denk dat zij het genuanceerd zien en durven te benoemen wat er speelt.
Ik deel ook hun zorg maar ook hun mening dat dit niet mag leiden tot afscheiding.

quote:

Eerlijk gezegd heb ik toch echt wel meerdere onschriftuurlijke preken gehoord in de tijd dat ik nog kerkte bij de GKv. En ook daarna als ik er nog wel eens kom.
Dat beeld herken ik niet hoewel ik onder het gehoor van twee predikanten zit die waar bv EIW wel eens wat over geroepen heeft.
Daarnaast kan ik (door mijn achtergrond en opleiding op theologisch gebied) er eerder iets van maken denk ik.
Overigens als ik twijfels heb bij een preek dan bel of mail ik de dominee met mijn vragen of opmerkingen. Wordt altijd positief ontvangen!

quote:

Ook is er allang geen tucht meer, lijkt me ook niet kunnen met een "open" avondmaal. Er is wat dat betreft genoeg over te zeggen, maar ik heb totaal geen behoefte meer in zo een discussie.
Dit is domweg een leugen. Je beweert hier dat er totaal allang geen tucht meer is OMDAT er een open avondmaal is?
Sorry, maar dat is gewoon een leugen en geeft aan dat je je niet verdiept het in het eigene van het avondmaal.
Dat is namelijk niet dat de kerkenraad roept maar dat Christus roept.
Dit soort "gooi alles op een hoop denken" is o.a. de reden dat ik nogal eens negatief ben over mensen die zich menen te moeten vrijmaken.
Er is namelijk wel degelijk tucht in de GKv.
Denk aan huwelijk en echtscheiding. Of nee, want dan ga jij roepen dat die besluiten van de synode te ruim zijn (terwijl ze juist veel krapper zijn dan wat er was maar dat weigeren de DGK(H) en de daaruitontstane kerken te erkennen ).

quote:

Het is echt niet zo dat ik vind dat iedere predikant binnen de GKv onschriftuurlijke preken houd. Nee, gelukkig niet zou ik haast zeggen.
Maar ze zijn er wel degelijk.
En, heb je hen naar de weg van mattheus 18 daar ook op aangesproken? DAT is namelijk je taak als lid van de gemeente.
Als je dat niet doet dan laat je het toe dat een broeder in zonde leeft en leert namelijk. Klinkt keihard, weet ik, maar mattheus 18 geeft wel een hele duidelijke weg aan die jij als individu zou moeten gaan voor je je afkeert van de ander.

quote:

Het is fijn dat  er inderdaad nog kerken zijn waar er geen open avondmaal is e.d. Dan kan ik me voorstellen dat er ook niet zulke grote moeiten zijn zodat mensen weg gaan. Maar het is toch ook wel enigszins je ogen sluiten voor de werkelijkheid.
Want je weet dat wat de synode besloten heeft overal kan worden toegepast.
Je hebt dus geen idee hoe de kerken in de GKv werken? Je bent namelijk niet verplicht om een open avondmaal in te voeren. je mag zelfs bezwaren aandienen om het lokaal niet te doen.

quote:

En waarom is er dan geen open avondmaal? Wat zijn daar dan de bezwaren tegen? b.v.
Het grote probleem is dat er in de Gkv van alles kan en alles mag. Je bent als het ware overgeleverd aan de willekeur van predikanten en kerkenraad. Wat zij beslissen daar moet je maar gewoon in mee. Zondag in de middagdienst een leerdienst waarin iedereen zijn zegje mag doen? Kan maar zo.
Humbug conform Dickens.
Verdiep je even in de geschiedenis van de 2e dienst en er zal een wereld voor je open gaan.
Wat jij van belang acht blijkt in de geschiedenis helemaal nergens van belang te zijn geweest namelijk.

quote:

Vinden dat er met kerst al genoeg kerkdiensten zijn geweest dus de tweede eredienst op zondag niet? Kan maar zo!
En zo zouden we dus nog heel veel kunnen opschrijven.
Tuurlijk, je kunt van alles verzinnen zonder het te onderbouwen en dat doe je nu dus ook.
Kom dan met duidelijke weerlegging in plaats van eenvoudig papagaaien van weet ik veel wie :)

quote:

Waarom er geen dikke stapels brieven op de kerkenraadstafels liggen?
Ik kan zo wel een paar redenen opnoemen en dan blijf ik maar gewoon bij mijzelf.
Als ik om een gesprek vroeg dan werd er gezegd: we zullen snel een afspraak maken. Als dat dan niet gebeurde en ik er weer om vroeg: ohw ja, maar dat is toch al voorbij?
Als ik een brief stuurde: we hebben je brief gelezen en ik kom er snel op terug.
Als er dan een half jaar weer voorbij was: Ohw ja, dat is waar maar ja er is nu iemand anders die jullie wijkouderling is.
Als je dan huisbezoek kreeg en er met ze over ging spreken: ja, wij zien al die dingen ook wel, wij maken ons ook heus wel zorgen, maar je moet het maar overgeven, ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Wel een beetje vertrouwen hoor zuster!
Als ik dan vroeg: u maakt zich dus ook zorgen, mag ik weten waarover U dan zorgen heeft? Dan kwam er geen antwoord.
Op een gegeven moment heb ik gezegd dat het misschien goed is als we niet alles door elkaar halen maar er dan één punt uit halen waar we dan eens over kunnen praten, om mijn zorgen daarover weg te nemen. Dan was dat prima, gaan we snel doen!  Alleen................het moet nog gebeuren.
Zelfs toen ik mijn brief waarin ik vertelde dat ik mij ging aansluiten bij een andere kerk, kwamen ze wel langs, maar konden niets over de zaken die er op de synode waren besloten zeggen, Want daar hadden zij zich niet in verdiept!
Aangezien de ambtsdragers die betrokken zijn hier niet komen of reageren kan ik inhoudelijk niet op je verhaal ingaan. Ik vrees dat er een andere kant aan kan zitten maar hoor en wederhoor is niet mogelijk. Vandaar ook vreemd dat je dit hier wel neer gaat zetten. Je zegt iets over mensen die een ambt hebben, bent daar nega over maar zij kunnen zich hier niet verdedigen.
Wat was je probleem ook al weer met dit forum? Hoor en wederhoor? Roddel?

quote:

Dat is een beetje waarom ik denk dat er geen hoge stapels liggen. Mensen worden afgescheept. Aan het lijntje gehouden. En toen mijn man de gemeente een brief gaf waarin hij uitlegde waarom hij weg ging werd hem dat verboden!
Want hij mocht geen slapende honden wakker maken! Zo is dat letterlijk gezegd. Hij moest maar gewoon gaan. Want ze konden hem toch niet hier houden......
En als ik je vertel dat oudsten van de DGK(H) huisbezoeken doen om mensen over de streep te halen?
Dat mensen die nimmer iets gemeld hebben aan de "eigen" kerkenraad zich zomaar onttrekken?
Dat er standaard brieven zijn te verkrijgen om je "vrij te maken" ?
Dit zijn de feiten namelijk.
De "akte van vrijmaking" was gewoon te downloaden op reformanda.nl namelijk....

quote:

En ik begrijp echt wel dat er kerken zijn waar enorm veel gedoe is geweest door reformanda, of andere soortige blaadjes dat het mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Ik kon ook echt te toonzetting van die bladen niet waarderen. Wij hebben ze dan ook nooit gelezen en zijn er ook nooit lid van geweest. Maar als iemand dan gewoon via de juiste weg probeert om met haar moeite bij de juiste personen een antwoordt te krijgen en dan nul op het rekest krijgt, dan is het logisch dat je dan uiteindelijk de moed op geeft, en gaat.
Niet gelezen maar de toonzetting wel kunnen beoordelen is op zijn minst vreemd.

quote:

En om eerlijk te zijn is mijn verhaal niet enkel mijn verhaal. Er zijn er velen die hetzelfde kunnen vertellen. Ook mijn dochter en schoonzoon die nog wel in de GKv kerken worden eigenlijk niet begeleid. Eigenlijk komt het erop neer dat de kerkenraadsleden niet capabel zijn om hier mee om te gaan. Ze weten gewoon niet wat ze met de moeite en kritiek moeten doen. Omdat ze vaak ook echt wel zien dat die kritiek gegrond is maar ze er niet voldoende kennis hebben.
En dat is waar een kerk aan ten onder gaat, gebrek aan kennis.
Inderdaad, gebrek aan kennis. Dat is o.a. ook de reden van de vele breuken in de DGK(H) : kennis van kerkrecht is er niet echt ontwikkeld.
Maar ook een stap eerder: gebrek aan kennis van het Woord is er ook, in de totale breedte van de kerken.
Velen weten niet eens meer wat er in de Bijbel staat en blaten klakkeloos een HC na zonder de inhoud te kennen en de context te kennen.

quote:

Maar goed, ondertussen ben ik er toch weer mee bezig. En dat is eigenlijk wat ik niet meer wilde. Ik heb het achter me gelaten. En we kijken gewoon vooruit.
 Samensprekingen met de GKv?  Daar weet je vast al wel het antwoord op.
Allicht, de Marie heeft al aangegeven dat de DGK(H) de enige ware kerk zijn dus wij zijn dat kennelijk niet _O_
Daarnaast is er in de GKv geen heersende menselijke macht meer en groepen die dat aantrekkelijk vinden zullen allicht elders gaan shoppen.
In 1944 was het thema óók semper reformanda, niet alle afgescheidenen kunnen dat semper waarderen vrees ik....

quote:

Ondanks dat je Elle aanroept:
K.Schilder was tegen de vrijmaking, hij was voor het herstel van de toenmalige kerk. Hij heeft steeds aangehouden dat hij niet vrijgemaakt was.
Net als toenmalig voorman Jongeling (later ND) overigens.

Je moet niet vergeten dat de aktie in 1944 een aktie van voortgaande reformatie was.
Dat betekent dus ook dat je niet stil blijft staan bij 1944  (of in een aantal gevallen bij de synode van Ommen of eerder [1978, Heemse meen ik?])
Kerk zijn betekent Gods woord blijvend onderzoeken en steeds weer (door de Geest) nieuwe dingen ontdekken waarmee we Hem kunnen dienen en eren.
Steeds minder de menselijke maat en meer de Goddelijke maat.
Heb je wel eens gekeken naar welke zaken er in de GKv in 1944 terug zijn gedraaid van de vorige synodes?

Resume: je beticht ambtsdragers van onkunde etc.
Je beticht "ons" hier van roddel zonder hoor en wederhoor maar doet exact hetzelfde inzake je toenmalige ambtsdragers.
Je verwijt de DGK(H) dat ze informatie achtergehouden hebben inzake Zwijndrecht.
Je verwijt dat in de GKv predikanten een onbijbelse leer verkondigen maar hebt geen onderbouwing daarvoor.

Beste Joepie: dit meen je toch niet?
Ik kan, gezien je mail, er niet bij dat jij dit zo keihard durft te beweren terwijl je de mensen hier zelf ook van alles verwijt.

Ofwel, wederom, verlicht ons even met je wijsheid?!

(En laat de huishoudelijke taken maar liggen want dit is veel belangrijker dan een gestreken blouse en een gewassen onderbroek :) )

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #290 Gepost op: januari 07, 2011, 08:28:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 januari 2011 om 01:42:
[...]
(En laat de huishoudelijke taken maar liggen want dit is veel belangrijker dan een gestreken blouse en een gewassen onderbroek :) )
Daar ben ik het niet mee eens. Theologie bedrijven en elkaar onderwijzen is geen plicht voor gewone kerkleden, daar heb je ambtsdragers voor. De vrucht van de Geest (gal 5:22) kan zich prima uiten in soppen en strijken. En soep schenken bij het leger des Heils.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #291 Gepost op: januari 07, 2011, 10:54:14 am »

quote:

elle schreef op 07 januari 2011 om 08:28:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Theologie bedrijven en elkaar onderwijzen is geen plicht voor gewone kerkleden, daar heb je ambtsdragers voor. De vrucht van de Geest (gal 5:22) kan zich prima uiten in soppen en strijken. En soep schenken bij het leger des Heils.
Lolbroek :)
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 03:57:55 pm door Riemer Lap »

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #292 Gepost op: januari 07, 2011, 11:17:31 am »
Nu, mijn laatste reactie dan maar.
Jij stelt dat het vreemd is waarom er dan geen hoge stapels bij kerkenraden liggen en ik heb daar vanuit mijn zaak antwoordt op gegeven.
Dat zou een licht kunnen werpen op een reden.

Dan geef je allerlei adviezen wat ik had moeten doen en ik kan je verzekeren: die heb ik gedaan!

Je blijft mij maar aanspreken alsof ik lid zou zijn van de kerk van de Marie maar ik kan je zeggen: dat ben ik niet!
Je schijnt te denken dat ik met de vrijmaking van 2003 ben meegegaan en ook dat is niet zo.
Je verbind een conclusie aan wat ik zeg over de synodebehandeling van de zaak zwijndrecht door de GKh. En die is dan ook geheel voor jou rekening.
Maar het klopt dat Zwijndrecht niet wist waar de "zaak" zwijndrecht werkelijk over ging. Zij zijn buiten alles gehouden.

Ik ken de regels van de Gkv en ik weet dat je iets niet hoeft uit te voeren als de synode een besluit heeft genomen. Ook ik ken de kerkgeschiedenis.
Maar ik vroeg gewoon waarom dat bij jullie niet wordt gedaan.
Verder loop ik niet te papagaaien maar lees ik heel gewoon zo af en toe de krant. En ik ga er dan maar gewoon vanuit dat het klopt dat er om die reden geen tweede kerkdienst was in een GKv kerk.
Wie papagaai jij trouwens na? Ik hoor ook van jou helemaal niks nieuws. Dus ook een papagaai?
Daar kan ik dan mijn eigen mening over hebben, daar hoef ik niemand voor na te praten. Ik vind je nogal denigrerend spreken. Alsof ik te dom zou zijn om mijn eigen mening te kunnen vormen!
Maar goed, jij kunt het weten, je zit in de kerkenraad en hebt een theologie studie gedaan! Dat is precies de trant van de bezoekjes die ik dan wel kreeg.
Maar was het niet een weduwe die volgens mij Hendrick de Cock ......enz. Ongeletterd!

Je schrijft niets nieuws, alles wat je aandraagt heb ik gedaan.
Zelf de Bijbel onderzocht en zelf mijn mening gevormd. Zonder hulp van reformanda of andere brochure,s  , site,s of wat dan ook. Gewoon gedaan wat ik op de lagere school al geleerd heb: lezen.

En onderbouwing over onbijbelse preken kan ik hier niet geven, die moet ik immers bij de predikanten zelf neerleggen O-)  Wees maar niet bang dat heb ik ook gedaan!
Ambtsdragers van onkunde beschuldigen, tja hoe durf ik. Maar ach het zijn ook gewoon mensen die er ook niet voor geleerd hebben. Maar die vanwege het feit dat ze ambtsdrager zijn een grote verantwoordelijkheid hebben. En ik denk dat dit inzicht bij veel ambtsdragers ontbreekt.
Ik vind het een nogal vreemde opmerking die precies weer geeft wat ik bedoel. Omdat zij het ambt bekleden hebben ze respect verdient, ze zijn tenslotte aangesteld door God, enz dus zullen zij het wel weten. Hebben wij als gewoon kerkvolk maar gewoon die kerkenraad te volgen.....maar zo is het dus gewoon niet. God vraagt van mij dat ik achter de goede Herder aan ga en dat is niet de kerkenraad. Zeker niet als ze mij naar de verkeerde stal willen brengen.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 11:50:57 am door joepie »

pyro

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #293 Gepost op: januari 07, 2011, 11:23:42 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 januari 2011 om 01:42:
Ga jij nou eerst maar je onderbroek wassen, viezerik  :nee:

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #294 Gepost op: januari 07, 2011, 11:29:03 am »
Waarom scheuring GKV? Is het antwoord eigenlijk niet heel simpel:

Groep A is opnieuw na gaan denken over de antwoorden en structuren van vroeger en is tot de conclusie gekomen dat sommige van die zaken nu wat anders aangepakt dienen te worden. Ofwel: voortschrijdend inzicht, progressieven.

Groep B heeft het verleden verheerlijkt en verafschuwt elke vorm van ontwikkeling: conservatieven.

Lekker kort door de bocht, maar met name al het materiaal uit groep B (en ik heb al redelijk wat gelezen) bevestigt het beeld alleen maar. Ik denk echter dat het gegeven de cultuur van 2011 steeds onhoudbaarder wordt om groep B in stand te houden. Vroeger had je nog een zuil, maar met een paar versplinterde gemeenten door het land heen vraag je gewoon om problemen. Waar ga je je kinderen naar school sturen? Er zal toch geen GKn of DGK of whatever school komen. Geen speciale vakbond of politieke organisatie. Geen indrukwekkende toogdagen. Geen speciale studentenverenigingen.

Nee, de nieuwe lichting zal heftig moeten gaan integreren met de wereld om hen heen, en ik voorspel dat over een tijdje de meesten wel inzien dat voortschrijdend inzicht nu eenmaal een gegeven is en je er juist je winst mee moet doen.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 11:29:46 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

pyro

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #295 Gepost op: januari 07, 2011, 01:06:13 pm »

quote:

Zwever schreef op 07 januari 2011 om 11:29:
Nee, de nieuwe lichting zal heftig moeten gaan integreren met de wereld om hen heen, en ik voorspel dat over een tijdje de meesten wel inzien dat voortschrijdend inzicht nu eenmaal een gegeven is en je er juist je winst mee moet doen.

Over integreren met de wereld met bijbehorend voortschrijdend inzicht vind je nou juist niet veel in de bijbel, de mentaliteit is eerder dat je wel in, maar niet van de wereld bent. God zoekt weer op wat voorbijgegaan is vgls Prediker, de schepping is aan vruchteloosheid onderworpen en de Christen is behouden in de verwachting van het zoonschap vlgs Rom 8.
Vooruitgangsgeloof heeft niet zulke sterke papieren.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 01:07:00 pm door pyro »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #296 Gepost op: januari 07, 2011, 02:51:20 pm »

quote:

pyro schreef op 07 januari 2011 om 13:06:
[...]

Over integreren met de wereld met bijbehorend voortschrijdend inzicht vind je nou juist niet veel in de bijbel, de mentaliteit is eerder dat je wel in, maar niet van de wereld bent. God zoekt weer op wat voorbijgegaan is vgls Prediker, de schepping is aan vruchteloosheid onderworpen en de Christen is behouden in de verwachting van het zoonschap vlgs Rom 8.
Vooruitgangsgeloof heeft niet zulke sterke papieren.
Och... Hangt dat niet samen met de vraag of Gods Geest ook onder ons nog acties kan/wil zijn?? En of Jezus ook tot ons spreekt in deze verzen???

Joh 14:25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

O-)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #297 Gepost op: januari 07, 2011, 03:10:21 pm »

quote:

joepie schreef op 06 januari 2011 om 20:15:
[...]

Waar baseer je dat op vanuit Bijbels oogpunt?

Over de juistheid van scheuren staat volgens mij niet veel in de bijbel. Indirect staat er een boel, dat -als je het naast elkaar legt- naar mijn mening scheuren afkeurt.
Daarnaast wordt het volgens mij in de 3FvE ook niet besproken. Art 28 uit de NGB vind ik wel relevant: een christen dient zich bij 'de heilige vergadering van Gods kerk te voegen, welke er geweest is vanaf het begin van de wereld en er  zijn zal tot het einde toe'. Er is dus altijd een juiste kerk. Verder staat er in art 28 iets over afscheiden van de niet-kerkelijken, en dat wordt vergezeld door de oproep 'zich te voegen bij'.

In het NT staat er nergens 'dat een christen zich altijd bij een kerk moet voegen'. Maar tegelijk is het uitgesloten dat een christen kan functioneren buiten een gemeente: er zijn herhaalde oproepen om je gemeente te dienen, elkaar op te bouwen, samen God te loven enz, elkaar laten toegroeien naar Christus, het hoofd.
Daarnaast is er een constante waarschuwing: er zullen valse profeten zijn, er zullen dwaalleraren zijn. Doorgaans wordt er niet gezegd wat je met die mensen moet doen. Behalve in 1 kor 5, al gaat dat meer over notoire zondaars dan over dwaalleraren: "13 (...) Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg." (En wellicht Judas 1:18-19).

Er staat wel iets over scheurders on over kritische mensen in Titus 3: "... maar dwaze vragen, geslachtsregisters, twist, en strijd over de wet moet gij ontwijken, want dat is nutteloos en doelloos. 10 Een mens, die scheuring maakt, moet gij, na hem een en andermaal terechtgewezen te hebben, afwijzen; 11 gij weet immers, dat zo iemand het spoor geheel bijster is, en dat hij zondigt, terwijl hij zichzelf veroordeelt." Titus moet, als leraar, 'Strijdt over de wet' ontwijken (!), want dat is nutteloos. Scheurders moeten afgewezen worden.
Eenzelfde advies krijgt Timoteus: "Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; 24 en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig, 25 met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende"

Verder staan er nog een boel teksten in het NT die aan dit onderwerp raken. Tezamen is de boodschap: voeg je bij Gods gemeente, houd je verre van kwaadsprekers. Dat sluit scheuren en een eigen gemeente oprichten per definitie uit, volgens mij. Zeker 'georganiseerd'.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 03:13:51 pm door elle »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #298 Gepost op: januari 07, 2011, 03:50:16 pm »

quote:

pyro schreef op 07 januari 2011 om 13:06:
Over integreren met de wereld met bijbehorend voortschrijdend inzicht vind je nou juist niet veel in de bijbel [...] Vooruitgangsgeloof heeft niet zulke sterke papieren.

Als integratie oplevert dat Buddha ook best een weg tot 'God' is, dan heb je gelijk.

Als integratie oplevert dat je inziet dat een tweede dienst op eerste kerstdag best wel overbodig kan zijn (zie voorbeeld Joepie), of dat het orgel niet heilig is, of dat veel nieuwe gezangen best kunnen, of dat God ook werkt in andere kerken, of dat je pastoraat niet met een schaartje kan knippen, of [noem maar één van de bezwaren van de bezwaarden op], dan roep ik alleen maar halleluja :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #299 Gepost op: januari 07, 2011, 04:20:24 pm »

quote:

joepie schreef op 07 januari 2011 om 11:17:
Nu, mijn laatste reactie dan maar.
Alweer?

quote:

Je blijft mij maar aanspreken alsof ik lid zou zijn van de kerk van de Marie maar ik kan je zeggen: dat ben ik niet!
Je schijnt te denken dat ik met de vrijmaking van 2003 ben meegegaan en ook dat is niet zo.
Ik zeg helemaal nergens dat jij in de DGK(H) zit. Ook zeg ik nergens dat jij in 2003 bent meegegaan. Je kunt dat wel roepen maar nergens lees je dat in mijn tekst.

quote:

Je verbind een conclusie aan wat ik zeg over de synodebehandeling van de zaak zwijndrecht door de GKh. En die is dan ook geheel voor jou rekening.
Maar het klopt dat Zwijndrecht niet wist waar de "zaak" zwijndrecht werkelijk over ging. Zij zijn buiten alles gehouden.
Nu verzwaar je het verwijt aan de toenmalige synode alleen maar.
En de conclussie die ik trek is toch echt wat jij impliceert!

quote:

Ik ken de regels van de Gkv en ik weet dat je iets niet hoeft uit te voeren als de synode een besluit heeft genomen. Ook ik ken de kerkgeschiedenis.
Maar ik vroeg gewoon waarom dat bij jullie niet wordt gedaan.
We houden ons keurig aan de landelijke afspraken en binnen de ruimte die er is.
Het is al van voor de vrijmaking dat je op belijden aan het avondmaal kon (synode Leeuwarden, begin 1900 o.a. in de uitspraak over avondmaal in verzorgingshuizen ). Het hele besluit is namelijk niet nieuw maar is een vastleggen van iets wat al decennia gebeurde in de gereformeerde kerken in Nederland.
Net zo goed als asielzoekers in gastkerken aan kunnen gaan kan elk mens die gelooft en belijdt wat wij belijden aangaan aan het avondmaal.
Het weigeren van mensen die met ons belijden zou veel erger zijn omdat Christus ons uitnodigt immers.

quote:

Verder loop ik niet te papagaaien maar lees ik heel gewoon zo af en toe de krant. En ik ga er dan maar gewoon vanuit dat het klopt dat er om die reden geen tweede kerkdienst was in een GKv kerk.
Wie papagaai jij trouwens na? Ik hoor ook van jou helemaal niks nieuws. Dus ook een papagaai?
Nee, je hoort ook niets nieuws omdat er niets nieuws is te vertellen namelijk.

quote:

Daar kan ik dan mijn eigen mening over hebben, daar hoef ik niemand voor na te praten. Ik vind je nogal denigrerend spreken. Alsof ik te dom zou zijn om mijn eigen mening te kunnen vormen!
Ik verwijt je niets en ik heb nergens iets geschreven over je mening. Wel heb ik aangegeven dat je reactie over "mensen die een mening hebben over zaken in bv de DGK(H) of het op te richten kerkverband" nogal vreemd is en heb ik je bevraagd op een aantal punten. Kennelijk mag ik geen vragen stellen aan je.

quote:

Ambtsdragers van onkunde beschuldigen, tja hoe durf ik. Maar ach het zijn ook gewoon mensen die er ook niet voor geleerd hebben. Maar die vanwege het feit dat ze ambtsdrager zijn een grote verantwoordelijkheid hebben. En ik denk dat dit inzicht bij veel ambtsdragers ontbreekt.
Ik vind het een nogal vreemde opmerking die precies weer geeft wat ik bedoel.
offtopic:Vreemd eigenlijk: ambtsdragers worden door de gemeente verkozen en als ze geen kennis hebben dan zou de gemeente ze niet moeten stemmen of bezwaar in moeten dienen tegen de benoeming van die broeders.

quote:

Omdat zij het ambt bekleden hebben ze respect verdient, ze zijn tenslotte aangesteld door God, enz dus zullen zij het wel weten. Hebben wij als gewoon kerkvolk maar gewoon die kerkenraad te volgen.....maar zo is het dus gewoon niet. God vraagt van mij dat ik achter de goede Herder aan ga en dat is niet de kerkenraad. Zeker niet als ze mij naar de verkeerde stal willen brengen.
Er zal ook geen ambtsdrager of predikant zijn die het daarin niet met je eens is. Sterker nog: er zal geen christen zijn die dat niet met je deelt.