Auteur Topic: Waarom scheuring GKV?  (gelezen 91487 keer)

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #50 Gepost op: februari 13, 2010, 12:19:10 am »

quote:

dsWim schreef op 08 februari 2010 om 12:20:
Het gaat hier niet over verloren schapen en als ik zo'n spreekwoord gebruik betekent dat ook niet meteen dat ik de mensen die zich helaas menen te moeten onttrekken honden vind. Dat soort onterechte consequenties uit metaforen worden op dit forum veel te vaak getrokken

Ik heb geen consequenties getrokken uit je spreekwoord. Maar ik begrijp wel je gevoeligheid voor  consequenties moeten trekken omdat door 'consequenties trekken' of door oproepen daartoe heel onaangename situaties kunnen ontstaan waarin zelfs degene die consequenties trekt ongelukkig met zichzelf kan worden. Dus van mijn kant geen consequenties die ik verbind. Maar wel een stukje ironie. Het beeld dat je oproept om een ander op een onwaardige manier weg te zetten, is een beeld dat niet hen maar jouzelf veroordeelt. En ironie vind je toch prima?
Maar ik moet je wel toegeven dat ik ook fout zat. Ikzelf nota bene had je net geschreven over waar wij onze communicatie-stijlen uit moeten afleiden en aan moeten ijken. Daarom mijn excuses voor het zelf niet consequent toepassen van wat ik jouw voorhield als juiste omgang met emotie. En we zijn er ook nog niet omdat ik graag doorga om dat beeld van jou nog even aan jou terug te spiegelen opdat je hopelijk gaat inzien dat het beeld een beeld is dat je onwaardig is en dat ook een christen in het algemeen onwaardig is. De toepasselijkheid slaat vele keren meer op jou als gebruiker van het beeld, dan over die onbelangrijke mensen die je signaleert. Ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt.

quote:

Er is ook al extreem veel aandacht aan ze gegeven, alleen heeft dat niet mogen baten.

Werd om aandacht gevraagd of om iets anders? Wie bepaalt hoe vol onze drinkbeker van het lijden wordt gevuld? Wie onderscheidt het nut van onze inspanningen? Wie is de nuttige dienstknecht die zich kan neerzetten en de balans kan opmaken van baten en lasten voor God?
Laten wij de emotie even buiten beschouwing dan blijft staan dat er blijkbaar mensen zijn die denken dat zij God meer eer bewijzen en God gehoorzamer zijn door te vertrekken, dan door te bewilligen in de huidige GKv leer en besluitvorming.
Willen wij dus met recht hun ongelijk aangeven, dan is aan de orde hoe wij ons onderscheiden door God méér te dienen, méér te eren, en méér gehoorzaam te zijn, dan zij.
Dat is even andere koek dan diskwalificerende woorden aan wie twee weken geleden nog broeders waren in Christus, voor wie wij - in principe- door het vuur zouden gaan. En als we dit in de praktijk ook gaan toepassen dan is de scheuring vor ons toch nog ergens goed voor geweest. Laten we elkaar maar rivaliseren in het God willen dienen. Dat we in verschillende kerken zitten maakt dan niet echt uit. De kerk wordt om praktische redenen altijd zowiezo opgesplitst in gemeenten, wijken, groepen.

quote:

Het heeft bovendien breed in de kerken zoveel energie gekost dat anderen in de gemeenten aandacht tekort (zijn ge)komen. Het is meer dan tijd om daarmee op te houden. Dat vinden intussen heel veel mensen.

Ik ben ervan overtuigd dat als je niet beschadigd was door kennelijke aanvallen, dat je zo niet zou spreken. En het gaat op dit forum niet over specifieke mensen maar over dezelfde onderwerpen en een hoop andere mensen.

De vertrekkenden stellen ons dus voor een wedloop: zij rennen erg hard en zeggen dat wij stil staan of achteruit rennen. Welk signaal geeft dat aan ons af? En hoe reageren wij? Is het niet in elke reactie dat de geesten te beproeven zijn?
En wie weet of zij menen te staan, maar vallende zijn.  Zij komen uiteindelijk uit hetzelfde nest. En als God redding brengt dan zal dat zijn in een context van gelovigen die om redding smeken. Maar pas als God zich er zelf mee bemoeit zullen de klein-menselijke inspanningen tot een zuiver woord en een zuivere prediking en een zuivere leer ook zegen gaan krijgen. Maar op individueel niveau geldt dat de zegening wordt gegeven  op moreel juiste keuzes. En die zijn niet voor iedereen gelijk.
En dat de emoties zo heftig zijn is volgens mij historisch te verklaren vanuit de berijmingen en liedbundeldiscussies. Dat heeft zodanig de sfeer verziekt, dat achteraf waarschijnlijk zal blijken dat de veranderingen op dat punt echt niet alleen onnodig maar ook ongeestelijk waren. Want al het kruit was al verschoten en de geesten al beproefd, en vanwege de relatieve onbelangrijkheid vond iedereen zijn eigen gelijk bevestigd.

quote:

De zaken zijn afgesloten op kerkelijk niveau. Uitgesproken is telkens dat mensen wel kunnen vinden dat e.e.a. in strijd is met bijbel, belijdenis en kerkorde, maar dat dit niet is aangetoond.

Ik moet eerlijk zeggen dat synodes wel heel secuur zijn in het ontvluchten van de inhoud van elk onderwerp dat op tafel komt met allerlei juridische dingetjes. En dat voor amateur-juristen! Wat gewoon niet wordt begrepen is dat de gereformeerde leer is gebaseerd op een basis van schriftuurlijkheid. Ga je mensen afwimpelen zonder in te gaan op de schriftuurlijke gestelde onjuistheid, dan zou je in principe elke gelovige tegen je moeten krijgen. Maar wat leert de praktijk waarin jij dus kennelijk een pijler bent: hou toch op, je hebt je zegje gedaan, niet gekregen wat je wilde, en nu terug in de mand. Wie denkt dat gelovigen zich daarbij neerleggen die verloochent het gedachtengoed van Hus, Luther en Calvijn. En wat te denken van geestelijk gemotiveerde brieven die ter overweging voorgehouden worden aan de synode, waarvan de synode zakelijk concludeert dat geen vraag gesteld en geen bezwaar genoemd is. Klaar.  
Het is de ongeestelijk manier van zaken doen en ongeestelijke benadering van elkaar waardoor wij alle geloofwaardigheid bij elkaar verspeeld hebben.

quote:

Ik ga niet beweren dat al die kerkelijke behandeling een schoonheidsprijs verdient, integendeel, ....
Waardoor je dus milder bent geworden? Waardoor je nu critischer aankijkt tegen zaken die misschien vuil zouden kunnen zijn?

quote:

...maar daar wordt de uitkomst niet anders van, en in alle gevallen die richting de hersteld gereformeerden spelen ben ik het met die uitkomst ook eens. Dat betekent dus ook dat ik deze mensen geen verloren schapen vind die niet bij de kerk van Christus horen. Ze vinden bepaalde punten waar je over van mening kunt verschillen zelf zo belangrijk dat zij naar ons toe zeggen dat wij niet meer bij de kerk van Christus horen. Die discussie houdt op een gegeven moment gewoon op, omdat je elkaar niet bereikt.

- Jij erkent dat geen schoonheidsprijs verdient
- wat schapen in jouw kudde aangedaan wordt
- betreffende zaken van heilsbelang
- maar ze moeten er over ophouden
- want met de uitkomst ben je het eens
Weet je zeker dat je bij nadere bestudering achter de synode staat, of zou je ook gewoon eens geweest kunnen zijn met alleen de uitkomst? Het is de persoonlijke hitte van de strijd, en de gemeentelijke onrust, en de dwingende, verbitterde houding van de herstelden die jou misschien hebben gemaakt tot wie je bent. En je moet ook wel erg sterk zijn om rechtvaardigheid toe te passen als je het gevoel hebt dat juist jou onrecht wordt aangedaan.

Waar een gesprek vruchteloos blijkt te zijn, rest de vraag en overweging en vaststelling dat beide zich onvoorwaardelijk willen buigen voor de Schrift. Dat is het fundament van het geloof, en zolang personen, en groepen, en kerken, zich daar aan houden is er een vorm van oecumene die verschillende geloofstypen naast elkaar toestaat en erkent en wederzijds opdraagt aan God (wie zich onderwerpt aan en beroept op "er staat geschreven" is altijd een broeder). En dan kan er alle tijd worden genomen voor groei in kennis en uitwisseling van schriftuurlijke standpunten. Het is dus niet doorslaggevend of er verschillen zijn in de leer maar of er een acceptatie is dat het Woord van God het hoogste gezag heeft. Een verschil in leer wordt pas een dwaalleer als het zich niet verdraagt met het fundament – dat is (voor de leer) het Woord van God. Ik krijg steeds meer de indruk dat elke mening als leer wordt geaccepteerd, en dat daarom geen enkele gezonde leer meer in stand gehouden kan worden. Maar dat is echt geen goed beeld van de realiteit waarin opgeroepen wordt tot een gezonde leer. Je mag best critisch zijn tegen zezelf. Je kent de onderwerpen wel. Kies niet voor het getal. Kies niet voor de smaak. Kies niet voor haalbaarheid. Handel zonder aanziens des persoons. Maar sluit de ogen en kies voor God.

Maar het probleem is (in het algemeen) dat het Gezag van God's heilige Schrift, de Vreze des Heren, en de Liefde voor God holle begrippen zijn geworden en als zodanig eigenlijk steeds minder geaccepteerd worden.
Gezag is onderwerping. Gewoon buigen en luisteren. Doe maar ruig: ook als het gaat om hoofdbedekking van de vrouw. Omdat wij kennelijk niet sterk genoeg zijn om alleen het geestelijk te verstaan en toe te passen zonder het gewoon te verwaarlozen en vergeten.
Vrees voor de Heer dat is reden voor vreselijke angst bij wie moedwillig breekt met God. Vraag het maar aan het volk Israel. Vaak was het geen God van 'liefde', voor hen, maar een God van verdrukking en toorn. Want het is een hardnekkig volk.  
Liefde voor God, dat is de vreugde en vrijheid die ons hart vervult, die ons uit doet zien naar God's herkennen van zijn Zoon in ons, en de hartelijke bereidheid daarvoor te breken met onszelf en in alles Christus' weg van gehoorzaamheid te volgen, en ook actief te zoeken.

quote:

Maar bij mijn positie hoort dat het gezag van het Woord van God hier helemaal niet in het geding is. Zoals voor onze kerken in het algemeen heeft ook voor mij Gods Woord goddelijk gezag. Ik buig daarvoor en probeer in alles mijn Heer te volgen.

Now we are talking! Dan beschouw ik jou dichter bij mij dan hem die de Wet van God niet erkent als goddelijke wet, of als hij die het Woord van God niet het hoogste gezag toekent. Want mijn stellige overtuiging is dat het principieel mis gaat met het los gekomen zijn van een basis van schriftuurlijkheid en leer. En dan kun je wel met voorbeeldjes komen, maar de voorbeeldjes verdoezelen het eigenlijke probleem, dat aan die problemen ten grondslag ligt. De basis van het Gezag van God's Woord is zodanig sterk dat vroeg of laat wordt ingezien dat het uiteindelijk alleen maar daarom gaat. En dat het alleen maar daar is misgegaan.

quote:

Maar dat is heel wat anders dan dat ik dat goddelijk gezag zou moeten toeschrijven aan wat bepaalde mensen vinden dat in de bijbel staat of uit de bijbel geconcludeerd moet worden. Mensen kunnen van alles vinden van 'de leer' waar van afgeweken zou worden, maar dat betekent niet vanzelf dat ik of anderen het daarmee eens moet zijn op grond van het gezag van bijbel, belijdenis of kerkorde.

Die algemene opmerking zou je moeten toetsen per onderwerp. Maar wie kan neutraal een onderwerp bespreken als de sprekers reeds bij het zien van elkaar, elkaar in de haren vliegen? Een profeet wordt in eigen stad niet geëerd. Probeer je te concentreren niet op wat die mensen tegen jou zeggen over de leer, maar juist wat jijzelf of jouw synode zegt over de leer. Test jezelf en je eigen gezonde leer. Want als de karavaan verder trekt zonder de honden staat ze er alleen voor en zijn er geen waakhonden meer. Focus niet op de boodschappers, maar op je eigen zuiver optreden. Jij bent met je tong ook sneller dan met je hart.

In jouw specifieke geval zou je ook nog je gezag hebben waarop jij je kunt beroepen. Heb je dat gedaan en was je aanspreekbaar op het Gezag van God's Woord, of heb je verwezen naar de kerkelijke weg? Ik zou wel geneigd zijn om van een gemeente te vragen heel ver te gaan in het volgen van de herder. Want gezag is: volgen omdat het gezag is in de Here. Niet: volgen mits het is in de Here. Waarbij de herder de rol als dienaar van het Woord op zich neemt, en het Woord zuiver verkondigt. En daar ook op aanspreekbaar is. Dat was immers een pijler van onze leer. Dat de kerkeraad in de praktijk gezag krijgt zou niets uit mogen maken, want zij zijn dienaars van de gemeente.

Maar vanuit het fundament dat jij onderschrijft, zou ik -hoewel je het zelf ook stelde - tegen de schijn in toch concluderen dat je per definitie een broeder bent van de vertrekkenden en de bezwaarden. Want daar zijn er bij die wel netjes de kerkelijke procedures doorgegaan zijn, en die wel netjes hun hoop vestigen op iets anders dan op de mensen die opspringen om de kar te gaan trekken, op professoren die het nog goed zullen gaan zeggen, op herders die het Woord wel zullen ondersteunen. En geloof mij, de intentie en inspanning om voor God’s Woord te buigen en dat serieus te nemen is onder hen beter vertegenwoordigd dan bij heel veel van de moderne kerkgangers. En al zou daarmee al het positieve gezegd zijn dat erover hun  gezegd zou kunnen worden, dan is dat nog genoeg. Want God ziet de harten aan, en wij ellendige mensen; zouden wij iets nuttigs aan ons heil kunnen bijdragen?

Naar mijn beleving is er bij de geschillen een grote invloed geweest van verantwoordelijkheidsgevoel, van consequenties moeten trekken, van als-ze-nog-verder-gaan-dan...-constructies.
Maar de karavaan [edit:onterechte verwijzing naar boek verwijderd] trok voorbij. Zich niet storende aan protesten omdat de onderlinge sfeer al was verongeestelijkt en de golflengtes niet op elkaar afgestemd. De zinnen gericht op de sfeer in het gebouw, waarbij onbelangrijk wordt dat er zijn die weggaan, als er maar anderen voor in de plaats komen. Gericht op de eigen beleving van het fundament, vergetende dat wie vertrekken zich inzetten voor een vaste grond, ook onder hun voeten. De ene groep gericht op interieurbouw en de andere groep op het fundament, zie daarover de post over het meisje met de zwavelstokjes

Wie buigt voor het gezag van de Schrift, die krijgt weer nieuw zicht op allerlei zaken die zo afhankelijk leken van persoonlijke opvattingen. De bijbel is wel duidelijk, als we dat maar willen geloven.

En de broeders die jij onbelangijk noemde, zij blijven je broeders, vanuit je eigen perspectief zoals je zelf opmerkte, en ook ik kan dat vanuit mijn perspectief bevestigen omdat jij gebouwd bent op hetzelfde fundament.

1 Joh. 3:17 – “Zo wie nu het goed der wereld heeft, en ziet zijn broeder gebrek hebben, en sluit zijn hart toe voor hem, hoe blijft de liefde Gods in hem?”
Gal. 6:10 – “Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan huisgenoten des geloofs.”
Heb elkander lief!” (Rom. 13:8; 1 Thess. 4:9; 1 Joh. 4:11)
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2010, 10:39:23 am door small brother »

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #51 Gepost op: februari 13, 2010, 09:40:05 am »
Deze discussie wordt al meer dan 7 jaar op dit forum gevoerd. En is gegaan van ga alsjeblieft niet weg naar ga dan maar alsjeblieft want we komen geen millimeter dichter bijelkaar.

Betekent dit nou dat ik gelukkig ben met al die wijzigingen? Nee, niet echt en er mogen ook best vragen over gesteld worden. Maar die moeten dan wel gaan over waarom plaatselijke gemeenten afwijken van de samen gemaakte afspraken. En niet over dat mijn bijbeluitleg beter is dan de jouwe omdat we al 400 jaar het zo uitgelegd hebben en dus geen wijziging mogelijk of beter is. Als dat zo was konden we de universiteit wel sluiten. En ook de mogelijkheid uitsluiten dat buitenlandse kerken, die in een heel andere traditie tot stand zijn gekomen en op onderdelen wel degelijk afwijken van onze kerken, ware kerk kunnen zijn.

Kort gezegd als men zo bezwaard is dan moet men maar gaan.  Als het eigen gelijk zo zwaar weegt dat het je broeders en zusters tot een hand en een voet te zijn niet meer kan dan is er niet veel keus meer over. En straks herhaalt zich de geschiedenis want ook in nieuw gestichte kerken zullen op termijn verschillende stromingen ontstaan, die weer gaan scheuren, die weer verschillende stromingen ontwikkelen etc. Maar goed dat is kennelijk de manier waarop je een ware kerk instand houdt.

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #52 Gepost op: februari 15, 2010, 09:19:48 am »

quote:

dingo schreef op 13 februari 2010 om 09:40:
Deze discussie wordt al meer dan 7 jaar op dit forum gevoerd. En is gegaan van ga alsjeblieft niet weg naar ga dan maar alsjeblieft want we komen geen millimeter dichter bijelkaar.

Twee wandelaars lopen op een grote ijsvlakte. Een sterke en snelle; en een klein zwak lopertje. Ze zijn hongerig en hebben voedsel nodig. Zegt de kleine tegen de grote: kom laten we gaan lopen naar de rand van de vlakte, om daar vis te gaan zoeken. Nee, zegt de hardloper. Dat is een verschrikkelijk slecht idee. jij kunt niet hard lopen, het is een zware tocht, we zouden van de honger omkomen. En wat een onzin ook: we zitten hier op het ijs: laten we een gat hakken in het ijs en er zal vis zijn in overvloed.  "Vis, hieronder het ijs?; Haa", schamperde de langzame. Onder het ijs waarop wij lopen zit vaste grond, daar zul jij geen vis aantreffen; je MOET me geloven dat we hier op de zuidpool zitten en vaste grond hebben onder het ijs! Jij zult omkomen al zoekende naar de vis die er niet is; maar ik en mijn huis, wij volgen het spoor naar het grote water waar vis is in overvloed. Hou op!, zegt de hardloper; onder het ijs IS water, en deze vlakte is noordpool-ijs.
De twee vliegen elkaar in de haren en besluiten dan uitelkaar te gaan, de een al schuivelende op weg naar het grote water en de ander om te blijven en te hakken in het ijs.

Komt een duif aangevlogen en die vraagt wat zij in vredesnaam aan het doen zijn. Die hardloper is gek zegt de langzame, we komen om van de honger en hij doet alsof er weinig aan de hand is en verspilt onze kostbare tijd aan het hakken in het ijs. Hij denkt dat hij op de noordpool is, maar zowaar als ik een pinguin ben: in dit gebied is geen water onder het ijs. Waarop de hardloper ook uitvalt: zowaar als ik een ijsbeer ben, in dit gebied is zeker water onder het ijs.
De duif begint te lachen: zien jullie niet dat jullie beide in den vreemde zijn? Op de noordpool zijn geen pinquins en op de zuidpool zijn geen ijsberen. Jullie bewijzen beide dat jullie niet in je eigen element zijn! Maar Pinquin ga op de schouder zitten van de ijsbeer, en ijsbeer laat je sturen door de pinquin. Want zonder elkaar zijn jullie beide gedoemd om te verdwalen en te verhongeren door jullie mispercepties. Want ik heb hoog gevlogen en heb gezien dat er geen groot water is dat bereikbaar is voor de pinquin. En de ijsbeer zal sterven in de kuil die hij graaft.
Maar voor jullie samen is een meer te vinden waar de ijsbeer het ijs moet breken en de pinguin moet duiken en vissen naar vis.

De pinquin en ijsbeer vinden het niet leuk, en zijn zeker niet vergevingsgezind. Maar de honger knaagt en ze willen beide eten. Dus ze kiezen noodgedwongen de oplossing, en vragen dan aan de duif. Zeg ons, welke kant wij op zullen gaan?! Zegt de duif: de antwoorden komen als je begint te zien dat je niet zonder elkaar kunt. De ijsbeer zal als krachtige de weg banen en snel zijn en klimmen over obstakels. Pinquin klim op de schouder van de ijsbeer en zie uit naar de horizon. IJsbeer, loop in de richting die de pinquin aangeeft. En dan zal de pinguin zien en wijzen waar de bergen zijn. En waar de berg is, daar is het water, en daar is de vis.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #53 Gepost op: februari 16, 2010, 01:34:19 am »

quote:

offtopic:Heb jij wel eens iets kort en bondig gezegd?

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #54 Gepost op: februari 16, 2010, 08:33:18 am »
Ja.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #55 Gepost op: februari 16, 2010, 08:44:23 am »

quote:

small brother schreef op 15 februari 2010 om 09:19:
[...]

Twee wandelaars lopen op een grote ijsvlakte. Een sterke en snelle; en een klein zwak lopertje. Ze zijn hongerig en hebben voedsel nodig. Zegt de kleine tegen de grote: kom laten we gaan lopen naar de rand van de vlakte, om daar vis te gaan zoeken. Nee, zegt de hardloper. Dat is een verschrikkelijk slecht idee. jij kunt niet hard lopen, het is een zware tocht, we zouden van de honger omkomen. En wat een onzin ook: we zitten hier op het ijs: laten we een gat hakken in het ijs en er zal vis zijn in overvloed.  "Vis, hieronder het ijs?; Haa", schamperde de langzame. Onder het ijs waarop wij lopen zit vaste grond, daar zul jij geen vis aantreffen; je MOET me geloven dat we hier op de zuidpool zitten en vaste grond hebben onder het ijs! Jij zult omkomen al zoekende naar de vis die er niet is; maar ik en mijn huis, wij volgen het spoor naar het grote water waar vis is in overvloed. Hou op!, zegt de hardloper; onder het ijs IS water, en deze vlakte is noordpool-ijs.
De twee vliegen elkaar in de haren en besluiten dan uitelkaar te gaan, de een al schuivelende op weg naar het grote water en de ander om te blijven en te hakken in het ijs.

Komt een duif aangevlogen en die vraagt wat zij in vredesnaam aan het doen zijn. Die hardloper is gek zegt de langzame, we komen om van de honger en hij doet alsof er weinig aan de hand is en verspilt onze kostbare tijd aan het hakken in het ijs. Hij denkt dat hij op de noordpool is, maar zowaar als ik een pinguin ben: in dit gebied is geen water onder het ijs. Waarop de hardloper ook uitvalt: zowaar als ik een ijsbeer ben, in dit gebied is zeker water onder het ijs.
De duif begint te lachen: zien jullie niet dat jullie beide in den vreemde zijn? Op de noordpool zijn geen pinquins en op de zuidpool zijn geen ijsberen. Jullie bewijzen beide dat jullie niet in je eigen element zijn! Maar Pinquin ga op de schouder zitten van de ijsbeer, en ijsbeer laat je sturen door de pinquin. Want zonder elkaar zijn jullie beide gedoemd om te verdwalen en te verhongeren door jullie mispercepties. Want ik heb hoog gevlogen en heb gezien dat er geen groot water is dat bereikbaar is voor de pinquin. En de ijsbeer zal sterven in de kuil die hij graaft.
Maar voor jullie samen is een meer te vinden waar de ijsbeer het ijs moet breken en de pinguin moet duiken en vissen naar vis.

De pinquin en ijsbeer vinden het niet leuk, en zijn zeker niet vergevingsgezind. Maar de honger knaagt en ze willen beide eten. Dus ze kiezen noodgedwongen de oplossing, en vragen dan aan de duif. Zeg ons, welke kant wij op zullen gaan?! Zegt de duif: de antwoorden komen als je begint te zien dat je niet zonder elkaar kunt. De ijsbeer zal als krachtige de weg banen en snel zijn en klimmen over obstakels. Pinquin klim op de schouder van de ijsbeer en zie uit naar de horizon. IJsbeer, loop in de richting die de pinquin aangeeft. En dan zal de pinguin zien en wijzen waar de bergen zijn. En waar de berg is, daar is het water, en daar is de vis.
Leuk verhaaltje maar ik zie niet wat dit te maken heeft met de GKV.
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #56 Gepost op: februari 16, 2010, 10:10:51 am »
ONDERWERP: EEN NIEUWE LEER, ijkpunt 2.

quote:

small brother schreef op woensdag 10 februari 2010 03:31:
Wat mij raakt is hoe het Woord van God beschadigd wordt
en hoe de Geest van God bedekt lijkt te zijn.

quote:

Een nieuwe leer, IJkpunt 2.

"Met het vervallen van het vierde gebod is de eenheid van de Wet niet gebroken"

We hebben er even aan kunnen wennen, dus opnieuw:

Vraag: Gelden de tien geboden nu wel of gelden zij niet?
Er zijn kerken/geloofsgroepen die voluit leren dat de wet geheel heeft afgedaan, Zoals verschillende evangelische groeperingen en de charismatische beweging.
En er zijn kerken die leren dat de tien geboden gelding houden.

In onze kerk hebben we voor ogen wat de synode uitspreekt en daarnaast de praktijk waarin zo successievelijk in 30 jaar tijd de wet steeds minder benadrukt wordt ten gunste van de samenvatting van de wet het grote gebod van de liefde.
In feite lijkt het erop dat onze kerk "het niet weet" en dat uit bij de beoordeling van het vierde gebod door niet een schriftuurlijk antwoord te geven, maar een antwoord dat definitief breekt met de Wet. Een antwoord dat de bijbel met een beroep op "onderbijbelse vrijheden" envenzeer opzij zet als in 1944 de synode de bijbel met bovenbijbelse bindingen opzij zette. (Het niet mogen veroordelen van een onschriftuurlijke opvatting, is in abstracto ook een bovenbijbelse binding.)

Waarbij dan de dwaling niet alleen is dat de Wet buiten gelding wordt gesteld, maar ook dat de wet buiten gelding wordt gesteld, terwijl tegelijk de leer dat de wet wel als wet geldt in stand wordt gehouden. Dat is 1. dwalen en 2. pluriformiteit leren en toepassen.

De tweede dwaling is misschien erger dan de eerste, omdat zij getuigt van kennis, maar er niet naar handelt. Zij die oprecht dwalen, zijn beter af dan zij die dwalen en doen dwalen - tegen beter weten in.
Maar dit is vanzelfsprekend vanuit mijn eigen perspectief. En wie ben ik?  Dus vergeet wat uit mijzelf komt en concentreer je op de kern..

... Zijn wij hier in staat een gemeenschappelijke (gereformeerde) basis in deze te zien of te zoeken?

Het moet toch niet uitmaken of we wel of niet een ongeregeld zootje ijsberen, pinquins, en honden zijn? Want als het vuur gaat branden rennen we allemaal dezelfde kant op.

...?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #57 Gepost op: februari 16, 2010, 10:34:51 am »
Je gebruikt veel woorden om een karikatuur te maken van een heel wat genuanceerder standpunt, om vervolgens de karikatuur af te fikken. Om af te sluiten met een opmerking die demagogisch is maar kant nog wal raakt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #58 Gepost op: februari 16, 2010, 10:35:16 am »

quote:

dsWim schreef op 07 februari 2010 om 23:20:
 maar veel stillere leegloop van mensen die het gereformeerde gedoe meer dan zat zijn en voor iets relaxters en/of meer evangelisch gaan. En als je dan toch wilt muizen over woorden en zou denken: scheuring is als er een nieuw (beweerd/gepretendeerd) kerkgenootschap ontstaat - waarom spreken we dan bij het stichten van een of andere primitieve secte van evangelische kleur niet over scheuring en bij het stichten van een of andere zogenaamde gereformeerde kerk wel? Voor mij is dat allemaal één pot nat. Ik zie principieel geen verschil tussen een sekte die het eigen gelijk van wat evangelisch welvaartsevangelie uitvergroot

Tja, zo wordt dat gevoel ook wel weer versterkt vrees ik.  De PKN heeft zijn excuses aangeboden aan de pinkstergemeentes in Nederland, omdat ze hooghartig en arrogant wel eens op hen neerkeken. Er werd heel emotioneel op gereageerd in deze kringen. Dat hadden we niet verwacht, maar een blokkade werd weggenomen, waardoor er weer beter met elkaar in gesprek gegaan kon worden.

Jullie komen vast ook nog wel zo ver.

Kijk dat welvaartsevangelie bestaat zeker, maar wel in zo'n beetje alle kerken. Ik woon vlak bij Rijssen en veel reformatorische christenen blijken steenrijk te zijn en ik krijg niet de indruk dat dat geld nu slechts een bijzaak is voor de meesten van deze mensen. In de PKN hebben we het probleem dat veel mensen zo vast zitten aan het idee dat ze in Jezus moeten geloven, dat ze niet veel verder komen en de vruchten van de Geest slechts gering blijven. Ook deze mensen zitten vaak vast aan hun eigen agenda, hun hobbies, de leuke dingen en hun werk, maar hun agenda wordt niet sterk beïnvloed door een door Jezus geleid leven.
Nee, geef me dan die pinksterchristen van half moluks en half Nederlands bloed maar die laatst bij me op bezoek was, hij doet zijn best om zijn leven door Jezus te laten leiden, en dat staat natuurlijk haaks op de volgelingen van doorgeschoten neocharismaten die vooral op de ervaringen uit zijn. sterker nog: hij getuigde hoe hij sterk Gods sturen vernam en merkte dat hij het niet alleen hoefde te doen en hij wist verduveld goed waar het op aan kwam in het geloof vanuit Gods Woord, namelijk in relatie met God op de weg van Jezus te gaan.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 10:40:07 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #59 Gepost op: februari 16, 2010, 10:50:34 am »

quote:

Nunc schreef op 08 februari 2010 om 11:59:

dsWim: In beide gevallen gaat het om onttrekking naar iets vreemds wat niets met kerk te maken heeft

Als ik dit serieus neem als toepassing op alle ontstaande gemeentes naast de PKN, moet ik zeggen dat de hele vrijmaking vreemd is geweest wat niets met de kerk te maken heeft als christen van de voormalige gereformeerde kerken synodaal in Nederland en huidig PKN christen.

Maar ik begrijp uit je woorden dat het om een bepaalde groep gaat.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 11:35:18 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #60 Gepost op: februari 16, 2010, 11:02:54 am »

quote:

Nunc schreef op 08 februari 2010 om 11:59:
leuk, je doet alsof wij 'muizen over woorden', terwijl jij degene was die met een (taalkundig onterecht) argument komt waarom we het geen scheuring zouden moeten noemen. Jij was degene die ging 'muizen over woorden' en probeerde het woord 'scheuring' terzijde te schuiven. Dat staat je uiteraard vrij om daar argumenten voor aan te dragen, maar als blijkt dat het geen geldige argumenten zijn, en je conclusie niet gedeeld wordt, moet je niet gaan doen alsof de rest aan het muizen is over woorden.

Nou, wat ik zeker met hem eens ben is dat de ontwikkeling van het ontstaan van de hersteld gereformeerd vrijgemaakten of de nieuwe vrijmaking, hoe je het ook noemen wil gelijk is aan het ontstaan van evangelische gemeentes. Ik vindt echter tot tegenstelling van hem dat deze gemeentes wel gemeentes van Christus zijn in de meeste gevallen, niet in alle gevallen. Het lichaam is verdeeld geraakt, zo zie ik dat.

Het is net als in de muziekwereld. In onze vereniging werd een sectie dwijlorkest opgericht die later zich vrij maakte van onze vereniging en zelfstandig verder gingen als dwijlorkest. We zeggen dan niet: die gasten hebben niets met het muziek van doen.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 11:07:17 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #61 Gepost op: februari 16, 2010, 11:30:03 am »

quote:

dsWim schreef op 08 februari 2010 om 13:34:
[...]

Ik voer hier ook geen theologische discussies en schrijf al helemaal niet met een of andere bijv. academische exactheid. Bovendien, net als de meesten hier, neem ik aan, in de marge van andere bezigheden. Ik reageerde in eerste instantie gewoon primair op de suggestie in de vraag van de TS: scheuring, nou dat is heel wat, wat is er dan wel aan de hand. Dat heeft niets te maken met precisie (scheuring is als er eerst één kerk is en dan twee of drie en anders is het een onttrekking) en ook niet met theologische lading (zie ook m'n reply aan Marloes). In reactie op jouw tegenwerping: twee kerken dus scheuring heb ik toen het voorbeeld gegeven van mensen die zich onttrekken en een of andere sekte van evangelische snit oprichten en gezegd: dat noemt niemand een scheuring. Jij reageerde daar weer op dat jij dat wel zou doen. Prima, moet jij weten. Intussen ging Pooh weer verder in op mijn voorbeeld en heb ik daar weer op gereageerd met onder meer de zin die jij nu citeert, helemaal binnen de losse manier waarop ik hier over scheuring spreek (en waarop het in gesprekken en in de pers meestal over scheuring gaat).
Vervolgens gaat een typering die ik voor een heel vreemd clubje dat een welvaartsevangelie van evangelische snit predikt zeer op zijn plaats vindt, maar in het algemeen nooit op de kerken en groepen die we gewend zijn 'evangelisch' te noemen zou toepassen, een eigen leven leiden, ook nog suggestief opgepakt als 'er zijn dus ook nog andere evangelische clubjes'. Als je al iets wilt 'dussen' hier, dan is de dus: er zijn dus ook evangelische kerken en er zijn ook (beweerd) gereformeerde clubjes. Het laatste is precies wat ik ook gezegd heb.

Bedankt voor de helderheid, want in je eerste visie's liet je die optie immers open. Ik geloof ook dat er welvaardspredikende clubjes zijn die met de kerk niets van doen hebben, maar weet ook hoe gevoelig het is om dit los te schieten zonder te laten blijken dat er vele evangelische kerken zijn. Bij deze wat helderder. Ik begreep alleen iets niet. Je kwam ook over alsof er hier mensen vielen over je woorden alsof ze zelf het welvaardsevangelie volgden, maar dat bedoelde je niet neem ik aan.

Verder denk ik wel eens dat die vrijgemaakten van de vrijgemaakten voor een groot deel niet echt door Christus vrijgemaakten van de wet en satan zijn, maar zo stellig en zeker zou ik dat niet zeggen. Ik denk namelijk ook dat er een aantal in meegezogen worden die juist wel schapen van de goede herder zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 11:30:30 am door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #62 Gepost op: februari 16, 2010, 11:33:20 am »
Voor Elle:
Ik verdedig het standpunt dat de sabbat als rustdag gebaseerd is op een bijbels gebod, onder uitsluiting van het standpunt dat het sabbatsgebod is vervallen. Daarom verdedig ik het standpunt dat de tien geboden van God zijn en hun gelding niet verloren hebben.
De synode daarentegen leert dat de sabbat als rustdag niet gebaseerd is op een bijbels gebod.
Dat moet jou toch ook helder kunnen worden Elle?

Maar het gelijk (of ongelijk) op een standpunt lost het probleem niet op. Het werkelijke probleem zit in de geesten achter de standpunten. De geesten die niet openbaar worden zullen blijven en nieuwe wegen zoeken. Daarom behandel ik niet een hoogstaand principe, maar het niveau van de zinnen, en het niveau van de reacties, en het niveau van de manier waarop wij met elkaar omgaan.

Wat denk je dat het is dat de bijbels spreekt over profetieën; in plaats van analyse van de bijbel op rede en logica?
Wat denk je waarom de bijbel voorhoudt dat het evangelie dwaasheid is voor de wereld?
Wat denk je wat het wil zeggen dat we moeten geloven als een kind?
Als jij en ik proberen elkaar met logica en geldige redeneringen proberen te bouwen of af te breken, dan missen wij onze roeping. Onze roeping gaat namelijk over geloof en uit ons doen blijken van een licht dat uit ons schijnt, dat niet van onszelf is.

Als jij en ik ons misgaan in ongeestelijkheid dan missen wij niet alleen onze roeping als lichtdragers, maar ook onze plicht als aanspreekbare christenen. Jij bent ook een profeet Elle. Trek jij op zondag je mooiste kleding aan als je God's eredienst bezoekt? Dat aandoen van je mooiste kleding is een beeld Elle. Een beeld dat oproept om als jij van God bent ook het mooie van God uit te zenden en dat ook te zoeken en herkennen in een ander. Voor wie het sabbatsgebod ziet als de vooruitspiegeling van de eeuwige rust DIE AL IS INGEGAAN, geldt dus dat in alles wat hij of zij doet, God in hem is, en dat hij bij alles wat hij doet de zondagse kleding draagt: het witte gewaad dat de heiligen wordt aangedaan. Smetteloos.

Zalig hij aan wie God het gegeven heeft om uit ZIJN Kracht de eeuwige rust en heiligheid reeds nu te vieren. Maar, ach ik ellendig mens, hoe zou ik kunnen volhouden in hetgeen ALLE apostelen te zwaar vonden om te onderhouden?

Zou jij als moderator alsjeblieft geestelijke kleding willen aandoen als je reageert als sturinggevende op een forum? En zeg me dan wat je IN DE GEEST bedoelt tegen mij te zeggen. Want vooralsnog begrijp ik niet je punt.

Ik doe niet aan demagogie, en ik wil de uitdaging wel aangaan om ook in redelijkheid elk standpunt uit te lichten. Maar als jij gaat schelden, dan dwing je mij om tegen jou te zwijgen. Want mijn roeping is niet om het Licht dat mij deelachtig is geworden te verschuilen achter mijn eigenste zwarte ik. Daarom Elle. Alsjeblieft. Verdraag de mens en zoek God.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 11:37:00 am door small brother »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #63 Gepost op: februari 16, 2010, 12:08:41 pm »

quote:

small brother schreef op 16 februari 2010 om 11:33:
Voor Elle:
Ik verdedig het standpunt dat de sabbat als rustdag gebaseerd is op een bijbels gebod, onder uitsluiting van het standpunt dat het sabbatsgebod is vervallen. Daarom verdedig ik het standpunt dat de tien geboden van God zijn en hun gelding niet verloren hebben.
De synode daarentegen leert dat de sabbat als rustdag niet gebaseerd is op een bijbels gebod.

Tot zover imho ok. Afgaande op bovenstaande samenvatting heb jij imho ongelijk, en de synode het bij het rechte eind. Maar je roept veel meer over 'het standpunt van de synode', en dat is of onjuist, of een ontzettend eenzijdige interpretatie. En op die scheve manier van andermans standpunten weergeven lever ik kritiek. Van mij mag jij best je eigen mening hebben over de zondagsrust.

quote:

Maar het gelijk (of ongelijk) op een standpunt lost het probleem niet op. Het werkelijke probleem zit in de geesten achter de standpunten. De geesten die niet openbaar worden zullen blijven en nieuwe wegen zoeken. Daarom behandel ik niet een hoogstaand principe, maar het niveau van de zinnen, en het niveau van de reacties, en het niveau van de manier waarop wij met elkaar omgaan.
Ik volg niet wat je hier zegt. Maar als het 'niveau van hier met elkaar omgaan' norm is, dan weet ik voldoende bij wat ik aan je heb.

edit:
Op zich heb je gelijk als je stelt dat 'goed met elkaar omgaan' veel twist kan voorkomen. De afgescheidenen en ook de verontrusten hebben wel eens te kennen gegeven zich niet serieus genomen te voelen, omdat hun standpunten werden ver-stropopt of verdraaid. Allicht dat dat averechts werkt. Maar tot nu doe je veel uitspraken die gekleurd zijn en lever je amper bronnen bij waarop je die uitspraken baseert. Ik vind dit vallen onder de noemer 'de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet'.

quote:

Wat denk je dat het is dat de bijbels spreekt over profetieën; in plaats van analyse van de bijbel op rede en logica?
Wat denk je waarom de bijbel voorhoudt dat het evangelie dwaasheid is voor de wereld?
Wat denk je wat het wil zeggen dat we moeten geloven als een kind?
Als jij en ik proberen elkaar met logica en geldige redeneringen proberen te bouwen of af te breken, dan missen wij onze roeping. Onze roeping gaat namelijk over geloof en uit ons doen blijken van een licht dat uit ons schijnt, dat niet van onszelf is.

Zou jij als moderator alsjeblieft geestelijke kleding willen aandoen als je reageert als sturinggevende op een forum? En zeg me dan wat je IN DE GEEST bedoelt tegen mij te zeggen. Want vooralsnog begrijp ik niet je punt.
Mijn punt is dat je de woorden van de synode verdraait / andermans standpunt onjuist afschildert en dat vervolgens op de brandstapel flikkert. Je kunt mooipraten over lief en aardig en bijbels zijn, maar dat contrasteert nogal met je verdraaierij.

quote:

Ik doe niet aan demagogie,
... dan zou ik op een andere manier je posts verwoorden, want het lijkt er bar veel op, zo nu en dan.

quote:

...en ik wil de uitdaging wel aangaan om ook in redelijkheid elk standpunt uit te lichten. Maar als jij gaat schelden, dan dwing je mij om tegen jou te zwijgen. Want mijn roeping is niet om het Licht dat mij deelachtig is geworden te verschuilen achter mijn eigenste zwarte ik. Daarom Elle. Alsjeblieft. Verdraag de mens en zoek God.

Insgelijks. Let wel: ik scheld niet, ik benoem de posts en/of opmerkingen voor wat ze zijn. Dat is geen schelden, dat is hooguit lompe eerlijkheid of hollandse nuchterheid. Dat is het recht dat elke user heeft, een mod niet minder.
Daarnaast: zoals Pooh al aangaf modereert een mod in een blauw kader. Tekst die niet in een blauw kader staat, is dus op persoonlijke titel. Het onderscheiden der geesten is een groot goed.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 12:25:12 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #64 Gepost op: februari 16, 2010, 02:25:49 pm »

quote:

small brother schreef op 16 februari 2010 om 11:33:

Interessant. Wat voor hermeneutiek (bijbeluitleg) gebruik je om tot de conclusie te komen dat we de Sabbat wel moeten houden, en het gebod om geen kleren te dragen uit 2 stoffen niet meer?

Ik ben namelijk op het moment mij nogal aan het verdiepen in de christelijke interpretaties van de Torah, dus ik ben echt benieuwd.

Graag kort en puntsgewijs, zodat ik het ook kan volgen :)
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 02:27:35 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #65 Gepost op: februari 16, 2010, 02:46:36 pm »
Het woord hermeneutiek suggereert studieboeken. Daar zou ik het niet in zoeken, omdat de bijbel zelf ondergesneeuwd raakt.

Het oude testament is een vooruitspiegeling. Dus je kunt inderdaad de joodse wetten proberen te beschouwen als voorbeeld om op een of andere wijze nieuw-testamentisch in te vullen. Het gebod om geen kleren uit twee stoffen te dragen kun je zo ook nieuw-testamentisch zien. Waarbij mag opvallen dat de geboden over klederdracht golden in het bijzonder voor de priesters. Het gaat daarbij om een eenheid en zuiverheid. Twee stoffen met elkaar mengen is niet zuiver en is geen eenheid. Jezus droeg een kleed, geweven zonder naad. Opnieuw zie je de eenheid. Ook God's Woord is uit één stuk. Ik heb laatst van een GKv dominee gehoord dat Calvijn zegt dat God's Woord een kleed is van Christus/van God. Of dat zo is weet ik niet (maar het zou mij goed uitkomen), maar wat ik wel weet is dat Klaas Schilder en de moderne GKv bijbeldeskundigen God's Woord zien als een kleed van God's Woord, dat van tijd tot tijd aan vervanging toe is. Dus hier heb je een toepasselijk en bijbels antwoord inhoudende dat het gebod om geen kleden te dragen van meerdere stoffen wel degelijk nog toepassing vindt. Namelijk dat wij GEEN BIJBELVERTALING MOGEN LATEN MAKEN DOOR EEN TEAM VAN WERELDSE EN GELOVIGE BIJBELVERTALERS SAMEN. Je kunt er ook een ander bijbels beeld bij vinden: namelijk geen ongelijk span vormen met de wereld.

Maar dit antwoord is niet de kern van mijn antwoord aan jou. De kern is dat de tien geboden de verbondswoorden zijn van God, door God eigenhandig opgeschreven voor zijn volk. Het zijn de verbondswoorden die eeuwigheidswaarde hebben, en die ook golden in het paradijs, en die ook zullen gelden in de hemel. Mutatis mutandis.

Deut 4:13 Toen verkondigde Hij u Zijn verbond, dat Hij u gebood te doen, de tien woorden, en schreef ze op twee stenen tafelen. Ook gebood mij de HEERE ter zelver tijd, dat ik u inzettingen en rechten leren zou; opdat gij die deedt in dat land, naar hetwelk gij doortrekt, om dat te erven.

Was dit te onduidelijk, of te lang, of te onbegrijpelijk?
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 02:58:11 pm door small brother »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #66 Gepost op: februari 16, 2010, 03:08:30 pm »

quote:

elle schreef op 16 februari 2010 om 12:08:

(...)

Maar je roept veel meer over 'het standpunt van de synode', en dat is of onjuist, of een ontzettend eenzijdige interpretatie. En op die scheve manier van andermans standpunten weergeven lever ik kritiek. Van mij mag jij best je eigen mening hebben over de zondagsrust.

(...)

Mijn punt is dat je de woorden van de synode verdraait / andermans standpunt onjuist afschildert en dat vervolgens op de brandstapel flikkert. Je kunt mooipraten over lief en aardig en bijbels zijn, maar dat contrasteert nogal met je verdraaierij.

[...]
... dan zou ik op een andere manier je posts verwoorden, want het lijkt er bar veel op, zo nu en dan.

(...)

en

quote:

elle in "Waarom scheuring GKV?"
Je gebruikt veel woorden om een karikatuur te maken van een heel wat genuanceerder standpunt, om vervolgens de karikatuur af te fikken. Om af te sluiten met een opmerking die demagogisch is maar kant nog wal raakt.
Wellicht kun je ons even verlichten. Wat zegt small brother precies dat 'demagogie' is of lijkt, wat is er precies verdraaiing en wat is er nu eigenlijk karikatuur van de synode-woorden?

garfie75

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #67 Gepost op: februari 16, 2010, 04:49:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2010 om 15:08:

Wellicht kun je ons even verlichten. Wat zegt small brother precies dat 'demagogie' is of lijkt, wat is er precies verdraaiing en wat is er nu eigenlijk karikatuur van de synode-woorden?
nou das simpel:

quote:

De synode heeft nooit beweerd dat de sabbat als rustdag niet gebaseerd is op een bijbels gebod.

:)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #68 Gepost op: februari 16, 2010, 05:56:40 pm »

quote:

small brother schreef op 16 februari 2010 om 14:46:
Het woord hermeneutiek suggereert studieboeken. Daar zou ik het niet in zoeken, omdat de bijbel zelf ondergesneeuwd raakt.

Hermeneutiek is gewoon bijbeluitleg. Dat doen we voortdurend en heeft op zichzelf weinig met studieboeken te maken. Maar goed, laat ik niet teveel over de term zeuren:)

quote:

Het oude testament is een vooruitspiegeling. Dus je kunt inderdaad de joodse wetten proberen te beschouwen als voorbeeld om op een of andere wijze nieuw-testamentisch in te vullen.

Oke, dus we moeten een vertaalslag maken van Torah naar NT. En dat moeten we dan natuurlijk voor elk gebod doen.

quote:

Het gebod om geen kleren uit twee stoffen te dragen kun je zo ook nieuw-testamentisch zien. Waarbij mag opvallen dat de geboden over klederdracht golden in het bijzonder voor de priesters. Het gaat daarbij om een eenheid en zuiverheid. Twee stoffen met elkaar mengen is niet zuiver en is geen eenheid. Jezus droeg een kleed, geweven zonder naad. Opnieuw zie je de eenheid. Ook God's Woord is uit één stuk. Ik heb laatst van een GKv dominee gehoord dat Calvijn zegt dat God's Woord een kleed is van Christus/van God. Of dat zo is weet ik niet (maar het zou mij goed uitkomen), maar wat ik wel weet is dat Klaas Schilder en de moderne GKv bijbeldeskundigen God's Woord zien als een kleed van God's Woord, dat van tijd tot tijd aan vervanging toe is. Dus hier heb je een toepasselijk en bijbels antwoord inhoudende dat het gebod om geen kleden te dragen van meerdere stoffen wel degelijk nog toepassing vindt.

Je bijbeluitleg is hier dus dat we dit gebod:
- Niet letterlijk moeten nemen als van toepassing op christenen
- Maar geestelijk moeten uitleggen
- Daar pak je wat voorbeelden uit het NT bij
- En wat voorbeelden uit de geschiedenis

quote:

Namelijk dat wij GEEN BIJBELVERTALING MOGEN LATEN MAKEN DOOR EEN TEAM VAN WERELDSE EN GELOVIGE BIJBELVERTALERS SAMEN. Je kunt er ook een ander bijbels beeld bij vinden: namelijk geen ongelijk span vormen met de wereld.

Ik wil niet zeggen dat wat je hier zegt verkeerd is, maar ben je het met me eens dat dit een nogal vergaande conclusie is op basis van dit gebod?

Je zegt dit namelijk met de bril van een 21e eeuwse christen. Ik zou ook kunnen zeggen: we mogen in de kerk niet als mannen en vrouwen door elkaar heen zitten. En daar kan ik zelfs voorbeelden uit de Bijbel bij aan halen. Het klinkt misschien nog redelijk overtuigend ook. Maar kunnen we dat echt dwingend afleiden uit dit gebod van 2 stoffen? Nee.

quote:

Maar dit antwoord is niet de kern van mijn antwoord aan jou. De kern is dat de tien geboden de verbondswoorden zijn van God, door God eigenhandig opgeschreven voor zijn volk. Het zijn de verbondswoorden die eeuwigheidswaarde hebben, en die ook golden in het paradijs, en die ook zullen gelden in de hemel. Mutatis mutandis.

Ah, nu komen we bij de kern. De tien geboden hebben volgens jou een status aparte. Ik zal direct toegeven dat ze de kern vormen van het verbond met Mozes, maar zijn ze universeel? Hebben ze werkelijk een andere status dan bijv. het gebod over de 2 stoffen, wat je 'vergeestelijkte'?

Belangrijkste: waar staat precies dat je de 10 geboden kennelijk anders moet uitleggen dan de rest van de Torah?

Aangezien Jezus en vooral Paulus flink van leer trekt tegen het (strikt) houden van de Sabbat, lijkt me dit vrij relevant om te antwoorden.

quote:

Toen verkondigde Hij u Zijn verbond, dat Hij u gebood te doen, de tien woorden, en schreef ze op twee stenen tafelen. Ook gebood mij de HEERE ter zelver tijd, dat ik u inzettingen en rechten leren zou; opdat gij die deedt in dat land, naar hetwelk gij doortrekt, om dat te erven.

Was dit te onduidelijk, of te lang, of te onbegrijpelijk?
Dit was prima! Ik neem trouwens aan dat je ziet dat de tekst die je aanhaalt enorm niet universeel is?
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 05:59:54 pm door Zwever »

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #69 Gepost op: februari 16, 2010, 06:35:10 pm »

quote:

garfie75 schreef op 16 februari 2010 om 16:49:
[...]

nou das simpel:

[...]

De synode heeft nooit beweerd dat de sabbat als rustdag niet gebaseerd is op een bijbels gebod.

ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat dit flauw is? Small brother gebruikt 'sabbat' ook voor onze zondag(-srust):

small brother: "Ik verdedig het standpunt dat de sabbat als rustdag gebaseerd is op een bijbels gebod, onder uitsluiting van het standpunt dat het sabbatsgebod is vervallen. Daarom verdedig ik het standpunt dat de tien geboden van God zijn en hun gelding niet verloren hebben.
"

Uiteraard is de (OT-)sabbat als rustdag gebaseerd op goddelijk gebod. Small brother had er goed aan gedaan om zich netter uit te drukken over hoe hij het woord 'sabbat' gebruikt. Maar het is wel gewoon af te leiden uit hoe hij het woord gebruikt, dat het hem om de zondag (als sabbatsrust) gaat, die volgens hem een goddelijk gebod is.

garfie75

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #70 Gepost op: februari 16, 2010, 06:50:11 pm »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #71 Gepost op: februari 16, 2010, 07:31:16 pm »
Even als outsider: wat is het probleem dan binnen de gkv over het sabbat discussie in de kerk?

Ik bedoel: ik weet niet anders of vrijgemaakten zien de zondag als rustdag, daar is zelfs binnen de PKN binnen geen enkele gemeente twijvel over.

garfie75

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #72 Gepost op: februari 16, 2010, 07:36:57 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2010 om 18:35:
[...]

ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat dit flauw is? Small brother gebruikt 'sabbat' ook voor onze zondag(-srust):

small brother: "Ik verdedig het standpunt dat de sabbat als rustdag gebaseerd is op een bijbels gebod, onder uitsluiting van het standpunt dat het sabbatsgebod is vervallen. Daarom verdedig ik het standpunt dat de tien geboden van God zijn en hun gelding niet verloren hebben.
"

Uiteraard is de (OT-)sabbat als rustdag gebaseerd op goddelijk gebod. Small brother had er goed aan gedaan om zich netter uit te drukken over hoe hij het woord 'sabbat' gebruikt. Maar het is wel gewoon af te leiden uit hoe hij het woord gebruikt, dat het hem om de zondag (als sabbatsrust) gaat, die volgens hem een goddelijk gebod is.

Nu even serieus; Zoals Small Brother de de woorden 'Sabbat' en 'zondag' onderling uitwisselt is mi wel een duidelijk signaal; Zeker in de discussie mbt de zondagsrust heeft Elle wel een punt, namelijk dat je op deze manier lichtelijk gedwongen wordt om zo over de zondag te gaan denken als 'sabbat'

Mijn 'flauwe quote' ten opzichte van zijn uitdrukking en wat Elle zegt over hoe hij reageert is dan wat pittiger hé ;)

garfie75

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #73 Gepost op: februari 16, 2010, 07:43:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 16 februari 2010 om 19:31:
Even als outsider: wat is het probleem dan binnen de gkv over het sabbat discussie in de kerk?

Ik bedoel: ik weet niet anders of vrijgemaakten zien de zondag als rustdag, daar is zelfs binnen de PKN binnen geen enkele gemeente twijvel over.

Dat zien we ook zo, alleen is er een hele discussie geweest of de zondag 'als rustdag' een Goddelijk gebod is.

De synode heeft daar een uitspraak over gedaan, nl dat het 4e gebod niet gelijk is aan de zondag als rustdag houden. Dat vinden sommige mensen onbijbels en heb je dwaalleer in de kerk.

dus een van de redenen waarom je de kerk moet verlaten...geen ware kerk meer zijn....etc

Als ik het mis heb hoor je het wel ;) ik hou niet zo van lappen tekst dus is het wat kort door de bocht misschien. :)
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 07:44:38 pm door garfie75 »

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #74 Gepost op: februari 16, 2010, 08:36:50 pm »

quote:

garfie75 schreef op 16 februari 2010 om 19:36:
[...]

Nu even serieus; Zoals Small Brother de de woorden 'Sabbat' en 'zondag' onderling uitwisselt is mi wel een duidelijk signaal; Zeker in de discussie mbt de zondagsrust heeft Elle wel een punt, namelijk dat je op deze manier lichtelijk gedwongen wordt om zo over de zondag te gaan denken als 'sabbat'

Mijn 'flauwe quote' ten opzichte van zijn uitdrukking en wat Elle zegt over hoe hij reageert is dan wat pittiger hé ;)
tja... als je inderdaad van mening bent dat de zondag(-srust) gewoon het logische vervolg is van de sabbat (zoals doop van de besnijdenis) dan is het niet gek dat je ze door elkaar gebruikt. (n.b. het is nog steeds verwarrend, dat wel).

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #75 Gepost op: februari 16, 2010, 11:57:35 pm »

quote:

Zwever schreef op 16 februari 2010 om 17:56:
Belangrijkste: waar staat precies dat je de 10 geboden kennelijk anders moet uitleggen dan de rest van de Torah?
Aangezien Jezus en vooral Paulus flink van leer trekt tegen het (strikt) houden van de Sabbat, lijkt me dit vrij relevant om te antwoorden.

Als je zaken precies wilt weten, ga je dan ook precies zijn? dat kunnen we hier wel gebruiken. Als jij het met mij eens gaat zijn dat de wet – whatever it may be – in het nieuwe testament nog steeds geldt, dan is een pas daarop volgende discussie hoe we die wet dan gaan onderscheiden. Waarom schrijf je bij een christelijke sabbatviering dat Jezus en Paulus van leer trekken tegen de sabbat? Ben je niet op de hoogte van een nieuwtestamentische invulling door de liefde die maakt dat de wetten in de harten geschreven staan? Ben je niet op de hoogte met de joodse tradities die de letterlijke tekst van de wet letterlijk namen en er van alles aan toegevoegd hadden? Ben je niet op de hoogte met het citaat dat ik je zojuist gaf uit Deut. (en ook 29:1, 29:9) van Mozes die de verbondswoorden kreeg en vele andere inzettingen?

Wat is het dat hele generaties elke zondag (2x) hebben horen voorlezen dat zij de sabbatdag moeten houden, en dan ineens denken aan de joodse sabbat als het onderwerp binnen het kader van de tien geboden wordt besproken? Is er al die tijd dan geen enkel besef geweest van de plaats van onze geboden, en de betekenis van de sabbatdag voor Christenen?

In Mattheus 5 staat ergens (vers 18) dat Jezus zegt: ik ben niet gekomen om de wet te onbinden maar om te vervullen. Waar de NBV bijna alles vervlakt had ze daar best mogen vertalen: na te leven. Want dat is de context als Jezus zegt dat er nog niet een tittel of een jota van de wet zal verdwijnen. Ben je dan zo onbekend met de bergrede, dat je niet inziet dat de geestelijke wet scherper is en dieper ingrijpt dan de letterlijke wet? De letterlijke wet is van haar kracht beroofd, omdat Christus ons heeft vrijgekocht. Maar dat is geen vrijkopen tot iets anders dan gehoorzaamheid (Van God en daarom van Zijn wet)! Maar in de liefde is deze wet reeds vervat. Liefde is niet IN DE PLAATS VAN de wet! Wie de wet overtreedt handelt niet naar de Liefde en wordt door het misbruik van het gebod der vrijheid harder geoordeeld door de wet. Maar door de liefde doen wij (leven wij na) de Wet door onze liefde en is de wet niet meer dan een kennisbron van de schuld en het oordeel als wij niet in de liefde blijven.

quote:

Jac 2:8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel; Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders. Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle. Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden. Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden. Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.
Wie dus een van de (tien) geboden niet houdt, is zondig aan alle geboden.

quote:

Heb8:7 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten; Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere. Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Oude verbond, oude verbondswoorden. Nieuwe verbond nieuwe verbondswoorden.

quote:

8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld. 9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven. De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.
Dat wil niet zeggen dat de geboden dus ontkracht zijn, maar dat wie in de liefde is hij van nature (beter gezegd van de Geest uit of van God’s Liefde uit) de tien geboden onderhoudt.

quote:

Jezus zei: "Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied." - Mat 5:18
Ik heb heel veel meer woorden nodig om een en ander in te kaderen, maar ik zie beren op de weg, die houden mij “kort”.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #76 Gepost op: februari 17, 2010, 12:04:10 am »

quote:

small brother schreef op 16 februari 2010 om 23:57:
Ik heb heel veel meer woorden nodig om een en ander in te kaderen, maar ik zie beren op de weg, die houden mij “kort”.

Ik lees ook veel hiaten in wat je schrijft maar heb totaal niet de behoefte om in te gaan op wat je schrijft.
De reden is dat je veel te kort door de bijbelse bocht gaat en zaken aaneenrijgt die met moeite te volgen zijn. Meerderen hebben al eens iets geroepen in die richting, kennelijk begin je zelf ook te twijfelen aan wat er exact speelt rondom te wet.
Daarnaast kun je voor goede vertalingen (de NBG en de NBV zijn niet de beste) kijken op biblija.net of op naardensebijbel.nl
Ook is er een vertaalsite (isa meen ik) maar die link heb ik niet meer (P&A hebben hem vast wel :) )

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #77 Gepost op: februari 17, 2010, 12:18:00 am »

quote:

garfie75 schreef op 16 februari 2010 om 19:43:
[...]

Dat zien we ook zo, alleen is er een hele discussie geweest of de zondag 'als rustdag' een Goddelijk gebod is.

De synode heeft daar een uitspraak over gedaan, nl dat het 4e gebod niet gelijk is aan de zondag als rustdag houden. Dat vinden sommige mensen onbijbels en heb je dwaalleer in de kerk.

dus een van de redenen waarom je de kerk moet verlaten...geen ware kerk meer zijn....etc

Als ik het mis heb hoor je het wel ;) ik hou niet zo van lappen tekst dus is het wat kort door de bocht misschien. :)

Dan snap ik eigenlijk nog niet wat de zondag dan wel zou zijn, wat zegt de synode daarvan?

Wat ik begrijp van de zondag is dat het vooral een verplaatste sabbat is met als bijgezogde reden dat Jezus toen opstond uit het graf en zo een belangrijke dag was.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #78 Gepost op: februari 17, 2010, 12:18:34 am »
Maar een kerkscheuring is wel overdreven inderdaad.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #79 Gepost op: februari 17, 2010, 12:27:32 am »

quote:

gaitema schreef op 17 februari 2010 om 00:18:
Maar een kerkscheuring is wel overdreven inderdaad.

We komen straks in de GKv op het punt dat de synode moet gaan bepalen wat wij doen met het avondmaal.
Ik gedenk het offer en de wonderlijke opstanding van Christus en mijn verlossin, anderen gedenken het lijden van Christus om hun zonden.
Wat mij betreft: twee vormen aan één tafel en geen probleem.

Dat speelt ook rondom het 4e gebod in onze kerken.
Daar waar altijd twee meningen door één kerkdeur gingen kan dat nu ineens niet meer.
Niet omdat de synode iets uitsprak maar omdat een groep kerkgangers hun mening voor uitsluitende waarheid ging houden.
En die groep eist zo langzamerhand dat alleen hun leer gelden mag en wil die leer (die discutabel KAN zijn) opgelegd wordt in de kerken.
Moet je om een dergelijk verschil van inzicht gaan scheiden?
Kom op zeg, er zijn huwelijken in stand gebleven waar grotere problemen waren.
Daarin mogen we gerust eens kijken naar de RKK of de PKN.
Ik zeg niet dat alles daar koek en ei is maar het gesprek wordt er wel gevoerd.
Dat gesprek is in de GKv door onderling moddergooien niet meer mogelijk.

Dus: kop d'r veur en door één deur.
Je leest in het NT wel wie die deur is :)

Titaan.

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #80 Gepost op: februari 17, 2010, 12:30:24 am »

quote:

okidoki schreef op 17 februari 2010 om 00:04:
(...) De reden is dat je veel te kort door de bijbelse bocht gaat
Daar heb ik hem nog niet op kunnen betrappen. En waar precies bedoel je eigenlijk?

quote:

... en zaken aaneenrijgt die met moeite te volgen zijn.
Ik vind het goed te volgen.

De Synode:
De opvatting of ambtelijke verkondiging dat de zondag als rustdag niet gegrond is op een goddelijk gebod, is niet te veroordelen.

Dit onderwerp raakt de Goddelijke geboden, de Wet, waarover de bijbel niet onduidelijk is:

Wet blijft geldig
Een beroep op de vervulling van de wet in Christus mag nooit tekort doen aan wat de Heilige Schrift zegt over de blijvende geldigheid van deze wet.
Rom. 3 : 31 - Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet.
Rom. 7 : 22 - Naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods Rom. 8 : 4 - ... opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.
1 Tim. 1 : 8 - Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast;

Bindend ook voor NT-bedeling
Noch het onderwijs van Christus, die de wet in haar ware diepte en zin heeft doen verstaan (vgl.
Matth. 3 : 15; 5 : 17-48; 12 : 1-8; 19: 1-12; Ef. 6: 1-9; Openb. 12: 17; 14 :12), noch het wegnemen van het gebruik van vele bepalingen van de wet (o.a. van de besnijdenis, offerdienst, feestdagen; zie b.v. Hand. 15 : 28-29; Gal. 5 : 2 3; Col. 2 : 11; Hebr. 7 : 10-18; art. 25 N.G.B.) betekent het einde van de wet, met name die van de tien geboden als positieve, en dus eveneens voor de nieuwtestamentische bedeling bindende wet, met inbegrip ook van het sabbatsgebod, het zevende, het achtste, het negende, het tiende gebod.
Rom. 7 : 7-Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; immers ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren.
Rom. 13 : 8-10 - Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft,
heeft de wet vervuld. Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet
stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult
uw naaste liefhebben als uzelf. De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling
der wet. Vgl. Deut. 6 : 5 en Lev. 19 : 18. Zie ook Matth. 19 : 17-19; 22 : 37-40; Luk. 10 : 26-28; Gal. 5 :14.
Ef. 6 : 2, 3- Eer uw vader en uw moeder - dit is immers het eerste gebod met een belofte - opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.
Jac. 2 : 11 - Hij die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan.
Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslaat, zijt gij toch een overtreder van de wet
geworden;

Geen wijziging van de geldigheid van de wet
Het spreken van het Nieuwe Testament over de vrijheid van de wet en van de vloek der wet (Rom. 7 : 1-6; Gal. 3 : 13) heeft geen betrekking op een wijziging in de geldigheid van de wet, doch op een wijziging in de positie van de gelovige, die door Christus is vrijgekocht van de vloek der wet; hetgeen ook daaruit blijkt, dat de wet als regel der dankbaarheid ons niet minder uitdrukkelijk en krachtig wordt voorgehouden dan onder het oude verbond.
Zie o.a.: Matth. 5 : 17 - Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der Schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.
Hebr. 8 : 10 - Dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here: Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn (vgl. Jer. 31 : 33).
Jac. 2 : 8-12 - Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wèl. Doch indien gij met aanzien des persoons handelt, doet gij zonde en en wordt gij door de wet overtuigd van overtreding. Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig aan alle (geboden). Want Hij die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslaat, zijt gij toch een overtreder van de wet geworden. Spreekt zó en handelt zó als (mensen past), die door de wet der vrijheid zullen geoordeeld worden;

Erken de geldigheid van de wet!
Voor de belijdenis omtrent de wet des Heren als kenbron van onze ellende blijft geen goede plaats over, wanneer men van deze wet niet erkent, dat zij als positieve wet ook in de nieuwtestamentische bedeling nog gelding heeft.
Rom. 3 : 20 - Wet doet zonde kennen.
Rom. 7 : 7-16 - Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet. Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; immers, ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren. Maar uitgaande van het gebod, wekte de zonde in mij allerlei begeerlijkheid op; want zonder wet is de zonde dood.
Ik heb eertijds geleefd zonder wet; toen echter het gebod kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, en het gebod, dat ten leven moest leiden, bleek voor mij juist ten dode te zijn; want de zonde heeft, uitgaande van het gebod, mij misleid en door middel daarvan gedood. Zo is de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
Is dan het goede mijn dood geworden? Volstrekt niet! Maar de zonde heeft, opdat zij zou blijken zonde te zijn, door het goede mijn dood bewerkt, opdat de zonde bij uitstek zondig zou worden door het gebod. Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is.(bron)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #81 Gepost op: februari 17, 2010, 09:23:40 am »

quote:

Even een vraagje tussendoor: wat wordt er volgens jou bedoeld met 'de wet' als het NT daarover spreekt?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #82 Gepost op: februari 17, 2010, 11:04:56 am »

quote:

small brother schreef op 16 februari 2010 om 23:57:
Als je zaken precies wilt weten, ga je dan ook precies zijn? dat kunnen we hier wel gebruiken.

Prima. Ik wil er achter komen wat precies jouw standpunt in deze is.

quote:

Als jij het met mij eens gaat zijn dat de wet – whatever it may be – in het nieuwe testament nog steeds geldt, dan is een pas daarop volgende discussie hoe we die wet dan gaan onderscheiden. Waarom schrijf je bij een christelijke sabbatviering dat Jezus en Paulus van leer trekken tegen de sabbat? Ben je niet op de hoogte van (...een heel rijtje...)?

Ja, daar ben ik van op de hoogte. Ben jij ook op de hoogte van 'the New Perspective on Paul'? Maar goed, dat is redelijk offtopic.

quote:

Wat is het dat hele generaties elke zondag (2x) hebben horen voorlezen dat zij de sabbatdag moeten houden, en dan ineens denken aan de joodse sabbat als het onderwerp binnen het kader van de tien geboden wordt besproken? Is er al die tijd dan geen enkel besef geweest van de plaats van onze geboden, en de betekenis van de sabbatdag voor Christenen?

Dat wil ik niet zeggen. Het gaat hier om de discussie of de zondagsrust een goddelijk gebod is voor Christenen, direct gestoeld op het 4e gebod.

Laat ik het in een vraag stellen: wat is precies je pijn over de uitspraak van de synode ten aanzien van het 4e gebod? Dan komen we wat verder, hoop ik.

quote:

Wie dus een van de (tien) geboden niet houdt, is zondig aan alle geboden.

Het gaat er vooral om HOE je de geboden van de Torah moet houden. Voor Joden letterlijk, voor Christenen geestelijk. Mee eens, toch? (gezien het voorbeeld van de 2 stoffen).

We krijgen echter niet een gedetailleerde routekaart HOE we de wet moeten vergeestelijken. Dáár zit 'm de crux. Toch?

quote:

Dat wil niet zeggen dat de geboden dus ontkracht zijn, maar dat wie in de liefde is hij van nature (beter gezegd van de Geest uit of van God’s Liefde uit) de tien geboden onderhoudt.

Nogmaals: op een gééstelijke manier. Jij overtreedt het letterlijke sabbatsgebod door niet op zaterdag rust te houden!

Uiteindelijk zijn we het geloof ik over de volgende punten eens:
- Joden moesten letterlijk de wet volgen
- Wij moeten de wet ook volgen, maar op een geestelijke manier, niet alles letterlijk.

Waar het mij alleen onduidelijk wordt is waarom de bezwaarden dan zo bezwaard zijn over de uitspraken van de synode over de zondagsrust. We houden het sabbatsgebod immers niet meer letterlijk?

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #83 Gepost op: februari 17, 2010, 11:19:46 am »

quote:

okidoki schreef op 17 februari 2010 om 00:04:
[...]

Ik lees ook veel hiaten in wat je schrijft maar heb totaal niet de behoefte om in te gaan op wat je schrijft.
De reden is dat je veel te kort door de bijbelse bocht gaat en zaken aaneenrijgt die met moeite te volgen zijn. (..)
het is niet erg behulpzaam als je de ander er alleen maar op wijst dat hij fout zit, maar niet waar hij dan precies fout zit.

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #84 Gepost op: februari 17, 2010, 11:27:27 am »

quote:

okidoki schreef op 17 februari 2010 om 00:27:
[...]

We komen straks in de GKv op het punt dat de synode moet gaan bepalen wat wij doen met het avondmaal.
Ik gedenk het offer en de wonderlijke opstanding van Christus en mijn verlossin, anderen gedenken het lijden van Christus om hun zonden.

dit lijkt me geen juiste vergelijking, want het avondmaal draagt beide in zich als lading. Op dezelfde manier zijn er talloze beelden ("plaatsvervanging", "bevrijding", "overwinning", etc) die volgens het NT beschrijven wat er aan het kruis gebeurde. Het wordt wel een probleem als iemand één beeld verabsoluteert en een ander verwerpt (zoals bv. Ton de Ruiter doet door het verwerpen van de plaatsvervanging).

quote:

Daar waar altijd twee meningen door één kerkdeur gingen kan dat nu ineens niet meer.
Niet omdat de synode iets uitsprak maar omdat een groep kerkgangers hun mening voor uitsluitende waarheid ging houden.
En die groep eist zo langzamerhand dat alleen hun leer gelden mag en wil die leer (die discutabel KAN zijn) opgelegd wordt in de kerken.
Dat iets jarenlang (of zelfs eeuwenlang) geaccepteerd is geweest, betekent niet dat het waar is. Je zou er na een lange tijd achter kunnen komen dat het niet waar is. Als dat niet zou kunnen, dan zitten we als kerken van de Reformatie grondig fout!

binnen de PKN wordt de vrijzinnige tak al eeuwenlang getolereerd. Die meningen kunnen kennelijk wel binnen één kerkverband (alhoewel ze bijna nooit door één concrete kerkdeur gaan). Dat geeft echter geen legitimatie aan het loochenen van Christus, of wel?

quote:

ik wil je erop wijzen dat jij zelf het gesprek (met small brother over de zondag/sabbat) hier ook afhoudt. Dat lijkt me ook niet bevorderlijk.

quote:

« Laatst bewerkt op: februari 17, 2010, 11:27:54 am door Nunc »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #85 Gepost op: februari 17, 2010, 11:58:59 am »
OK, als we dus de wet willen houden moeten we de Sabbath vieren. Niet meer, niet minder - zoals de Zevendedags Adventisten zeggen.

De zondag is en blijft product van de Christelijke traditie. Als je dat niet mag zeggen, moet je dan als gelovige maar aan geschiedvervalsing doen? :?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #86 Gepost op: februari 17, 2010, 12:03:54 pm »

quote:

Ursa schreef op 17 februari 2010 om 11:58:
OK, als we dus de wet willen houden moeten we de Sabbath vieren. Niet meer, niet minder - zoals de Zevendedags Adventisten zeggen.

De zondag is en blijft product van de Christelijke traditie. Als je dat niet mag zeggen, moet je dan als gelovige maar aan geschiedvervalsing doen? :?
dit lijkt me erg kort door de bocht. Christus wijst in z'n opstanding duidelijk naar de eerste dag van de week. Als* dat inderdaad bewijs is voor verschuiving van de laatste dag v/d week naar de eerste dag v/d week voor de sabbatsviering, dan moet de sabbat op e.o.a. manier** op zondag gevierd worden.

*) en ik denk wel dat het bewijs is, of in ieder geval een zeer sterke aanwijzing.
**) e.o.a. manier, omdat we weten dat Christus de wet vervuld heeft en we dus niet meer geoordeeld worden onder de wet, en (zie bergrede) de wet qua inhoud aangescherpt is, terwijl andere bepalingen (ceremonieel) in Christus' offer vervuld zijn. De precieze manier is dus onderwerp van nauwkeurige studie.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #87 Gepost op: februari 17, 2010, 03:56:27 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 februari 2010 om 11:19:
[...]

het is niet erg behulpzaam als je de ander er alleen maar op wijst dat hij fout zit, maar niet waar hij dan precies fout zit.

Laten we voorop stellen dat ik de discussie over het 4e gebod net zo zinloos vindt als het dragen van water naar de zee.
Daarbij: als iemand roept dat de ganse wet nog geldt dan zal hij zich ook aan de ganse wet moeten houden. Dat geef ik hem te doen.
Verder kan ik prima leven met de brochure HEERlijke dag en de meervoudige uitleg over het 4e gebod.
Het doet namelijk niets af aan het geloof voor mij.

Tevens: smallbrother schrijft (voor mij) erg onduidelijk en haalt zoveel van stal dat er geen touw (voor mij) meer aan vast te knopen is. Dat is geen verwijt aan hem maar een conclusie aan mijn zijde.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2010, 03:56:53 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #88 Gepost op: februari 17, 2010, 04:05:13 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 februari 2010 om 11:27:

Dat iets jarenlang (of zelfs eeuwenlang) geaccepteerd is geweest, betekent niet dat het waar is. Je zou er na een lange tijd achter kunnen komen dat het niet waar is. Als dat niet zou kunnen, dan zitten we als kerken van de Reformatie grondig fout!
En als iets al eeuwenlang in de kerken aanwezig is en plotseling schrikt iemand ervan als hij dat ontdekt en hij stelt daar vragen over en krijgt te horen dat het beide kanten kán?
En altijd beide kanten heeft gekunt?
En dat er (zie HEERLIJKE DAG) geen gronden zijn om één van beiden af te keuren en dat de motivering van hem derhalve niet klopt?
Zit je dan als kerken fout of zit je als bezwaarder fout?
Nee, geen van beide zitten fout omdat er geen eenduidige mening in de bijbel staat.

quote:

binnen de PKN wordt de vrijzinnige tak al eeuwenlang getolereerd. Die meningen kunnen kennelijk wel binnen één kerkverband (alhoewel ze bijna nooit door één concrete kerkdeur gaan). Dat geeft echter geen legitimatie aan het loochenen van Christus, of wel?
Ik zeg niet dat loochenen kan of mag, dat hoor je mij niet zeggen en ik vindt ook dat je dat niet mag noemen alsof ik dat wel heb gezegd.
Daarnaast is de meervoudige visie op het 4e gebod helemaal niet blasfemisch of loochenend te noemen.

quote:

ik wil je erop wijzen dat jij zelf het gesprek (met small brother over de zondag/sabbat) hier ook afhoudt. Dat lijkt me ook niet bevorderlijk.
Omdat ik het geen onderwerp van gesprek vindt.
Waarom zou ik in discussie moeten met iemand waarvan ik denk dat  bij voorbaat bekend is dat zijn mening de enige juiste zou moeten zijn?
In een andere reactie heb ik er iets meer over gezegd.

quote:

Verder weet je dat ik hier en daar heel erg fel kan worden en daar wil ik me bewust tegen beschermen :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #89 Gepost op: februari 17, 2010, 05:11:44 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 februari 2010 om 00:27:
[...]

Den deur is onz'n lie'm Heer O-)

Ik ben het met je eens okidoki, toch ben ik wel nieuwsdhierig naar de visie die de synode uitsprak. Waaar staan zij voor? Ik ken tot nu toe enkel het sabbatvisie en ben wel nieuwschierig naar die voor mij nog onbekende visie.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2010, 05:13:22 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #90 Gepost op: februari 17, 2010, 05:18:19 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 februari 2010 om 11:27:

Maar daar was een deel al achter, anders namen ze hun standpunt toen al niet in. Het punt die hij maakt is dat voorheen het wel getollereerd werd dat er twee meningen in één kamp zijn, en nu niet meer.

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #91 Gepost op: februari 17, 2010, 05:34:01 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 februari 2010 om 16:05:
(..) En dat er (zie HEERLIJKE DAG) geen gronden zijn om één van beiden af te keuren en dat de motivering van hem derhalve niet klopt?
ik kon in "HEERlijke dag" geen argumenten over hoe de eenheid wet niet gebroken wordt, als er één wet uitvalt. Dat lijkt me dus wel degelijk een grond om één van beide zienswijzen af te wijzen (tenzij er alsnog een goed argument komt).

quote:

(..)
 Ik zeg niet dat loochenen kan of mag, dat hoor je mij niet zeggen en ik vindt ook dat je dat niet mag noemen alsof ik dat wel heb gezegd.

ik deed niet alsof je dat gezegd had. Ik liet zien dat iets dat al jaren of zelfs eeuwenlang geaccepteerd is (zoals de vrijzinnigheid in wat nu de PKN is, of de katholieke tradities en dogma's die we als Reformatie-kerken verwerpen), niet betekent dat het automatisch een juiste mening is, en ook niet dat we het altijd maar moeten blijven accepteren omdat we het eerst wel accepteerden. Er kan helderder inzicht komen.

quote:

(..)

Omdat ik het geen onderwerp van gesprek vindt.
Waarom zou ik in discussie moeten met iemand waarvan ik denk dat  bij voorbaat bekend is dat zijn mening de enige juiste zou moeten zijn?

(...)
Ja, maar je bent zelf toch ook van mening dat jouw mening de enige juiste is? Je bent toch van mening dat beide meningen moeten kunnen, en dat je niet de ene of de andere dwingend kunt opleggen? Als iemand het daar niet mee eens is, kunnen ze toch ook zeggen dat ze niet met jou in discussie willen, omdat ze weten dat jij toch van mening bent dat jouw mening hierover de enige juiste is (namelijk: dat er tegen beide visies op de zondag geen bezwaren zijn)?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #92 Gepost op: februari 17, 2010, 06:22:03 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 februari 2010 om 17:34:
Ja, maar je bent zelf toch ook van mening dat jouw mening de enige juiste is? Je bent toch van mening dat beide meningen moeten kunnen, en dat je niet de ene of de andere dwingend kunt opleggen?
Nee, ik ben van mening dat er voor beide standpunten ruimte is en dat de discussie die er over gevoerd wordt zinloos tijdverbruik zal leveren omdat bij voorbaat al bekend staat wat de uitkomst is :)
Die tijd steek ik liever in de gemeente, het gezin en de studie.
Je stapt overigens wederom keurig over een stukje van mijn tekst heen.
dat was: je weet dat ik ongelooflijk fel kan reagere en daar wil ik mezelf voor behoeden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #93 Gepost op: februari 17, 2010, 07:14:40 pm »
Maar vertel me nu eens wat die tweede visie is?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #94 Gepost op: februari 17, 2010, 07:27:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 februari 2010 om 19:14:
Maar vertel me nu eens wat die tweede visie is?

Even heel kort de visie van Wieringa:
Het vierde gebod is niet afgeschaft. Want de kern ervan is dat wij, als zijn officiële bondgenoot, alle dagen moeten vertrouwen op God en Hem dienen in dankbare liefde en trouw zijn aan zijn bepalingen. Wel is de sabbat, een aparte dag, afgeschaft.
Er bestaat in de nieuwe bedeling geen door God opgelegde rustdag meer. Die rustdag wordt ons niet opgelegd in het vierde gebod noch op een andere wijze. Alle dagen zijn in principe gelijk.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2010, 07:28:04 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #95 Gepost op: februari 17, 2010, 11:15:43 pm »
Okee, ik snap hem, al vindt ik zelf ook wel dat deze uitspraak kan leiden tot een excuus om de motor van een 24 uurs economie weer op volle toeren te laten draaien. Dus ik snap dat je het verkeerd kan lezen.

R.Pruim

• Uw genade is mij genoeg.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #96 Gepost op: februari 18, 2010, 01:06:31 pm »
Het is nu allemaal wel heel erg getheoretiseerd! De praktijk van het vertrek van veel mensen heeft vooral met beleving te maken. Ik heb mensen gesproken die naar evangelische kerken zijn gegaan omdat er nog te weinig vreugde was in de kerkdiensten. Heb ook gezegd dat ze geduld moeten hebben. Er is een "evolutie" aan de gang in de GKV. (ook bij de GS 86 werd dat al bevestigd) Wij hebben nooit ons willen verschansen achter kerkmuren. Wat je ziet bij de nieuwe vrijmaking is een groep mensen die toch liever wat behoudener waren omgegaan met de 1e vrijmaking. Ze hebben dit volgehouden tot 2005 en toen was het niet meer mogelijk om alles te willen houden bij het oude. Zelf vind ik het een goede gang van zaken dat de GKV groeit. Niet letterlijk kwa ledenaantal, maar dat we ook willen kijken naar de vorm. De inhoud blijft hetzelfde: De blijde boodschap. Daarom vind ik het wel jammer dat de discussie nu weer in de theoretische vorm gevoerd word....
Als je bid zal Hij je geven, als je klopt op de deur zal Hij open doen.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #97 Gepost op: februari 18, 2010, 02:37:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 februari 2010 om 23:15:
Okee, ik snap hem, al vindt ik zelf ook wel dat deze uitspraak kan leiden tot een excuus om de motor van een 24 uurs economie weer op volle toeren te laten draaien. Dus ik snap dat je het verkeerd kan lezen.

Puntje idd. Ik ben dan ook erg blij dat ik de zondag kan en mag vieren. Wel ben ik me er van bewust dat het geen vanzelfsprekendheid is, eerder een voorrecht.

Ik denk dan ook dat beide 'visies' naast elkaar moeten kunnen bestaan. Waarom zou de één beter zijn dan de ander? En waarom zou er maar één 'waar' zijn? Laten twee broeders samen de zondag vieren, beide vieren ze de Opstandingsdag, en één van hen meent dat het een Goddelijk gebod is. Laten ze elkaar respecteren in hun mening.

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #98 Gepost op: februari 18, 2010, 02:47:53 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 februari 2010 om 18:22:
[...]
Nee, ik ben van mening dat er voor beide standpunten ruimte is
zoiets zei ik toch? Je bent van mening dat beide standpunten kunnen, en dat (namelijk: het van mening zijn dat er twee standpunten 'kunnen') is jouw mening, en van die mening ben je stellig overtuigd.

quote:

(..)
Je stapt overigens wederom keurig over een stukje van mijn tekst heen.
dat was: je weet dat ik ongelooflijk fel kan reagere en daar wil ik mezelf voor behoeden.
was niet met een bepaalde bijbedoeling. Ik heb het gelezen, en ik snap je beweegredenen en heb er begrip voor.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #99 Gepost op: februari 18, 2010, 03:49:47 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 februari 2010 om 14:47:
zoiets zei ik toch? Je bent van mening dat beide standpunten kunnen, en dat (namelijk: het van mening zijn dat er twee standpunten 'kunnen') is jouw mening, en van die mening ben je stellig overtuigd.
Ik snap dat je probeert te stellen dat die stelling net zo exclusief is als roepen dat één van beiden de waarheid in pacht heeft. De stelling laat wel degelijk de ruimte om samen kerk te zijn, waar een (bovenschriftuurlijke?) binding aan één van beiden scheiding zou bewerken/bewerkt.