quote:
Inderdaad plaatste Paulus het einde der tijden in de voor hem nabije toekomst (1 Kor 10,11) maar voor ons is dat voltooid verleden tijd.
quote:
In 1 Cor:
15:50 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dit: wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het koninkrijk van God; het vergankelijke krijgt geen deel aan de onvergankelijkheid. 15:51 Ik zal u een geheim onthullen: wij zullen niet allemaal eerst sterven – toch zullen wij allemaal veranderd worden, 15:52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, wanneer de bazuin het einde inluidt. Wanneer de bazuin weerklinkt, zullen de doden worden opgewekt met een onvergankelijk lichaam en zullen ook wij veranderen. 15:53 Want het vergankelijke lichaam moet worden bekleed met het onvergankelijke, het sterfelijke lichaam met het onsterfelijke. 15:54 En wanneer dit vergankelijke lichaam is bekleed met het onvergankelijke, dit sterfelijke met het onsterfelijke, zal wat geschreven staat in vervulling gaan: ‘De dood is opgeslokt en overwonnen.
Wij hebben toch nu nog geen onsterfelijk, onvergankelijk lichaam?
Tja, ik vraag me af of Paulus wel hetzelfde bedoelde met een onvergankelijk lichaam als jij, maar dat is een andere discussie.
Laten we het vers eens onder de loep nemen.
'En wanneer dit verderfelijke onverderfelijkheid zal aangedaan hebben, en dit sterfelijke onsterfelijkheid zal aangedaan hebben,
alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.' (1 Kor 15,54)
Paulus leert ons dat wanneer het sterfelijke de onsterfelijkheid zou aangedaan hebben, dat
dan het geschrevene in vervulling zou gaan. Hij bedoelde
Jesaja 25:8:
'Hij zal de dood verslinden tot overwinning, en de Heere HEERE zal de tranen van alle aangezichten afwissen; en Hij zal de smaadheid van Zijn volk van de ganse aarde wegnemen; want de HEERE heeft het gesproken.'
En ook
Hoséa 13:14:
'Doch Ik zal hen van het geweld der hel verlossen, Ik zal ze vrijmaken van de dood: o dood! waar zijn uw pestilentiën? hel! waar is uw verderf? Berouw zal van Mijn ogen verborgen zijn,'
Merk op dat Jezus leerde dat de profeten reikten tot Paulus' generatiegenoot Johannes de Doper (Mat 11,13; Luk 16,16) dus daarom
moet de dood in de eerste eeuw verslonden zijn.
Het behoeft geen nadere toelichting lijkt me dat wij nog steeds sterven en dat onze fysieke lichamen alles behalve onverderfelijk zijn, dus de vraag die rijst is hoe dat dan kan? Naar mijn idee wordt er in de Bijbel met de dood meer bedoeld (Luk 9,60; Mat 8,22; ) dan het fysieke overlijden.
Rom 6,4Wij zijn dan met Hem begraven, door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwheid des levens wandelen zouden.
Toen Paulus dit schreef was hij begraven noch overleden, doch dit is slechts een notendop van wat de Bijbel naar mijn inzicht bedoelt met de dood.
Kortom, aangezien wij nu nog overlijden, terwijl de dood reeds verslonden is, vraag ik mij af of Paulus en jij met het onsterfelijke, onvergankelijke lichaam wel hetzelfde bedoelen.