Auteur Topic: Borgwerk  (gelezen 1869 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Borgwerk
« Gepost op: januari 20, 2010, 07:13:10 pm »
Ik lees elders in een gesprek over het 'borgwerk' (van Christus). De zoekfunctie van dit forum werkt niet dus nu de vraag wie voor mij helder en simpel kan uitleggen wat daarmee bedoelt wordt. Ik heb op internet gezocht, maar kan maar vrij nuttige informatie vinden over de definitie ervan. Het woordenboek, wikipedia en de Bijbel geven geen informatie.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 07:13:33 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Borgwerk
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2010, 07:15:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 januari 2010 om 19:13:
Ik lees elders in een gesprek over het 'borgwerk' (van Christus). De zoekfunctie van dit forum werkt niet dus nu de vraag wie voor mij helder en simpel kan uitleggen wat daarmee bedoelt wordt. Ik heb op internet gezocht, maar kan maar vrij nuttige informatie vinden over de definitie ervan. Het woordenboek, wikipedia en de Bijbel geven geen informatie.

Bedoel je het in de zin van "de Opgestane Christus staat borg voor de zondaren die Hem als verlosser erkennen?"Zoiets?

Ik wil je dan wijzen op HC zondag 23:
Vraag 60: Hoe bent u rechtvaardig voor God?

Antwoord:
Alleen door waar geloof in Jezus Christus1.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad2, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade3, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus 4. Hij rekent mij die toe5, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft6.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem7.

1 Rom. 3:21-26; Rom. 5: 1, 2; Gal. 2: 16; Ef. 2: 8,9; Filip. 3: 9. 2 Rom. 3: 9; Rom. 7: 23. 3 Deut. 9: 6; Ezech. 36: 22; Rom. 3: 24; Rom. 7: 23-25; Ef. 2: 8; Tit. 3: 5. 4 1 Joh. 2: 1, 2. 5 Rom. 4:4-8; 2 Kor. 5:19. 6 2 Kor. 5:21. 7 Joh. 3:18; Rom 3:22.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 07:22:02 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
Borgwerk
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2010, 07:29:53 pm »

quote:

okidoki schreef op 20 januari 2010 om 19:15:
[...]

Bedoel je het in de zin van "de Opgestane Christus staat borg voor de zondaren die Hem als verlosser erkennen?"Zoiets?
Geen flauw idee. Het ging over katholieken (en met name de eucharistie) die het borgwerk zouden loochenen inclusief een hoop verbaal geweld.

quote:

Ik wil je dan wijzen op HC zondag 23:
Vraag 60: Hoe bent u rechtvaardig voor God?

Antwoord:
Alleen door waar geloof in Jezus Christus1.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad2, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade3, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus 4. Hij rekent mij die toe5, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft6.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem7.

1 Rom. 3:21-26; Rom. 5: 1, 2; Gal. 2: 16; Ef. 2: 8,9; Filip. 3: 9. 2 Rom. 3: 9; Rom. 7: 23. 3 Deut. 9: 6; Ezech. 36: 22; Rom. 3: 24; Rom. 7: 23-25; Ef. 2: 8; Tit. 3: 5. 4 1 Joh. 2: 1, 2. 5 Rom. 4:4-8; 2 Kor. 5:19. 6 2 Kor. 5:21. 7 Joh. 3:18; Rom 3:22.
Dank je wel, maar wat is nu 'borgwerk'. Als er meerdere definities zijn dan hoor ik ze graag allemaal. :)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Borgwerk
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2010, 07:50:25 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 januari 2010 om 19:29:
[...]

Geen flauw idee. Het ging over katholieken (en met name de eucharistie) die het borgwerk zouden loochenen inclusief een hoop verbaal geweld.

[...]

Dank je wel, maar wat is nu 'borgwerk'. Als er meerdere definities zijn dan hoor ik ze graag allemaal. :)

Christus heeft 1 x het offer voldaan en staat met dat offer borg voor zijn volgelingen.
Stel dat jij geld wilt lenen en ik sta bij de bank garant voor jou.
Dan sta ik met mijn vermogen borg voor jou. Als jij niet kunt betalen dan garandeer ik de bank dat ik dat doe. Ik ben je borg (borgstaan voor iemand)
Nu naar Christus toe:
De mens is schuldig tegenover God.
Christus zegt "als zij niet kunnen betalen dan betaal ik wel".
De mens kan niet betalen en Christus staat dus borg.

Volgens van Dale:
borg de; -en 1 m,v iem die zich voor het nakomen ve door een ander aangegane verbintenis aansprakelijk stelt 2 m onderpand, waarborg: voor iem ~ staan instaan
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

• Bekijk profiel
Borgwerk
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2010, 07:50:33 pm »
Borgwerk is afaik de aanduiding voor het verlossend werk van Christus als Middelaar en Borg voor ons zondige mensen en is afkomstig uit de reformatorische hoek waar ze wel meer archaïsche terminologie gebruiken.

Op het internet vond ik de volgende zinssnede waar borgwerk tot uitdrukking komt:
De zaligheid is gegrond op het Borgwerk van de Middelaar en wordt
uitgewerkt, toegepast en geschonken door Gods Geest in al de
harten van hen die in het genadeverbond zijn begrepen.