Auteur Topic: Voor wie is Gods genade?  (gelezen 17939 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Voor wie is Gods genade?
« Reactie #150 Gepost op: januari 20, 2010, 12:11:42 am »

quote:

Piebe schreef op 19 januari 2010 om 19:16:
[...]

Dat is zo beste Gaitema, geen speld tussen te krijgen en dan probeer ik het ook niet!  :X
leuk dit d:)b
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Voor wie is Gods genade?
« Reactie #151 Gepost op: januari 20, 2010, 12:44:12 am »

quote:

gaitema schreef op 20 januari 2010 om 00:09:
In de Naardense vertaling staat het zo:
1 Timotheüs 4:10 "Want daarom zwoegen en strijden wij, omdat we onze hoop hebben gevestigd op een levende God, die de redder is van alle mensen, het meest van wie trouw zijn in geloof."
amen, ik hoorde vorig jaar en preek waarbij het ging over de tekst uit dit "hoofdstuk"echter werden deze verzen "overgeslagen". Bijzonder nietwaar?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Voor wie is Gods genade?
« Reactie #152 Gepost op: januari 20, 2010, 02:04:38 am »
Piebe, ik bedoelde te schrijven:  ..... noch Paulus en Calvijn, alhoewel groote mannen God`s, waren volmaakt ....
Wat denk je trouwens van de rest van mijn commentaar daar?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Voor wie is Gods genade?
« Reactie #153 Gepost op: januari 20, 2010, 10:16:48 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 20 januari 2010 om 02:04:
Piebe, ik bedoelde te schrijven:  ..... noch Paulus en Calvijn, alhoewel groote mannen God`s, waren volmaakt ....
Wat denk je trouwens van de rest van mijn commentaar daar?
Niet mee eens, ik geloof er niets van dat God nog steeds nieuwe profeten aanstelt. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Voor wie is Gods genade?
« Reactie #154 Gepost op: januari 20, 2010, 05:31:06 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 januari 2010 om 00:44:
[...]

amen, ik hoorde vorig jaar en preek waarbij het ging over de tekst uit dit "hoofdstuk"echter werden deze verzen "overgeslagen". Bijzonder nietwaar?

Ja inderdaad. Ik heb deze tekst ook nog nooit in de kerk horen aangehaald worden. Doet me denken aan een uitspraak van ds. Boomsma:
"het is mij een raadsel dat mensen altijd dat lezen in de bijbel, wat ze willen lezen."
Hij stelde ook dat ons geloof bol staat van wat niet in de bijbel staat, maar door de kerk is gezegd. Hij vroeg wel eens aan een man die stellig beweerde dat zus of zo in de bijbel staat, waar dat dan stond. Hij wist namelijk als dominee dat het nergens in de bijbel stond, maar in een kerkelijke belijdenisgeschrift. Zo zijn er heel veel van die dingen, volgens hem.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 05:34:43 pm door gaitema »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Voor wie is Gods genade?
« Reactie #155 Gepost op: januari 20, 2010, 10:04:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 januari 2010 om 00:09:
In de Naardense vertaling staat het zo:
1 Timotheüs 4:10 "Want daarom zwoegen en strijden wij, omdat we onze hoop hebben gevestigd op een levende God, die de redder is van alle mensen, het meest van wie trouw zijn in geloof."
Dat kan in mijn ogen ook gewoon betekenen dat Gods Reddingsoperatie in principe voldoende is voor iedereen, maar dat het enkel werkelijk tot ontplooiing komt bij aanname van Jezus. Zie ook elders in dezelfde brief:

quote:

1 Tim 2
3  Want dat is goed en aangenaam
voor het aanschijn van onze redder, God,
4  die wil dat alle mensen
worden gered
en tot waarachtige kennis komen.
5  Want God is één,
één is ook de middelaar
tussen God en mensen:
een mens, Christus Jezus,
6  die zichzelf gegeven heeft
als losprijs voor allen;
Maar misschien kan iemand met wat grondtekstkennis de tekst uit hoofdstuk 4 eens tegen het licht houden?
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2010, 10:21:40 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Voor wie is Gods genade?
« Reactie #156 Gepost op: januari 20, 2010, 11:09:14 pm »

quote:

HenkG schreef op 20 januari 2010 om 22:04:
[...]

Dat kan in mijn ogen ook gewoon betekenen dat Gods Reddingsoperatie in principe voldoende is voor iedereen, maar dat het enkel werkelijk tot ontplooiing komt bij aanname van Jezus. Zie ook elders in dezelfde brief:

Wat we natuurlijk doen als christenen is om het naast andere teksten in de bijbel te leggen om een toelichting te krijgen. Ook ik bekijk het met een bepaalde kennis van de bijbel, zo'n tekst.

Ik heb deze tekst heel bewust niet dit keer met een koppeling aan uitleggen en andere teksten gegeven om op allerlei interpreties uit te komen die misschien weer voorkomen vanuit mogelijk verwarring of onwetendheid een verkeerde draai aan deze tekst geven.

Letterlijk staat er dat God de redder is van alle mensen en het meest van hen die trouw zijn in geloof. Wat ik uit mijn hoofd dreunde was zo ongeveer wat er in Het Boek staat, in dit geval komt de Naardense vertaling het betrouwbaarste over.

Als ik mag reageren op jou reactie dan denk ik dat ik het dichtste bij jou gedachte kom door te stellen: "Gods plan kennen we niet, maar Jezus zei dat hij de weg, de waarheid en het leven is, niemand komt tot de Vader dan door Hem :) "

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Voor wie is Gods genade?
« Reactie #157 Gepost op: januari 20, 2010, 11:15:59 pm »
Piebe, in Openbaringen staan er vele teksten die wijzen op nieuwe profetien, .... en U zult opnieuw profeteren van ...  en ik zag ....  etc.