Auteur Topic: 40 dagen - Jezus van Nazareth  (gelezen 16489 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
40 dagen - Jezus van Nazareth
« Reactie #50 Gepost op: maart 31, 2009, 04:26:25 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 maart 2009 om 16:24:
Ja, maar voor 'profeet' en 'profeten' gaat dat dan weer niet op. ;)

Ow  :X

Ik dacht even bijna net zo scherp te zijn als Adinomis  :+

Helaas, nul punten  :D

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 31, 2009, 05:40:08 pm »
In Hand. 3:22 verwijst Petrus naar deze tekst. Daar wordt in de NBV wel in enkelvoud gesproken. Ook hier wordt deze tekst in verband gebracht met Jezus.

quote:

Hand.3:22 Mozes heeft al gezegd: “De Heer, uw God, zal in uw midden een profeet zoals ik laten opstaan; luister naar hem en naar alles wat hij u zal zeggen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 31, 2009, 06:48:03 pm »

quote:

cyber schreef op 31 maart 2009 om 12:59:
[...]

ja natuurlijk wat had jij dan gedacht?
Tja, misschien zou ik na het lezen van Benedictus' exegese waarom wijn en olie naar de sacramenten verwijzen wel op nieuwe inzichten zijn gekomen!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 31, 2009, 07:18:00 pm »

quote:

mohamed schreef op 31 maart 2009 om 18:48:
[...]

Tja, misschien zou ik na het lezen van Benedictus' exegese waarom wijn en olie naar de sacramenten verwijzen wel op nieuwe inzichten zijn gekomen!

CKK:
DEEL II: DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE
     TWEEDE SECTIE: DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK
         EERSTE HOOFDSTUK: De sacramenten van de christelijke initiatie
             ARTIKEL 1: Het sacrament van het doopsel

III. Hoe wordt het sacrament van het doopsel gevierd?
De viering als inwijding in het mysterie

1241
De zalving met het heilig chrisma, welriekende olie gewijd door de bisschop, duidt de gave van de heilige Geest aan de pasgedoopte aan. Hij is christen geworden, dit wil zeggen 'gezalfd' met de heilige Geest, ingelijfd in Christus die tot priester, profeet en koning gezalfd werd.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 31, 2009, 07:40:19 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 maart 2009 om 19:18:
[...]

CKK:
DEEL II: DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE
     TWEEDE SECTIE: DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK
         EERSTE HOOFDSTUK: De sacramenten van de christelijke initiatie
             ARTIKEL 1: Het sacrament van het doopsel

III. Hoe wordt het sacrament van het doopsel gevierd?
De viering als inwijding in het mysterie

1241
De zalving met het heilig chrisma, welriekende olie gewijd door de bisschop, duidt de gave van de heilige Geest aan de pasgedoopte aan. Hij is christen geworden, dit wil zeggen 'gezalfd' met de heilige Geest, ingelijfd in Christus die tot priester, profeet en koning gezalfd werd.
Ok, ik begrijp het. Vanuit mijn oogpunt zou ik het dan een verwijzing naar een vervulde profetie noemen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 31, 2009, 09:47:27 pm »

quote:

mohamed schreef op 31 maart 2009 om 12:17:
Hoezo zijn olie en wijn volgens Benedictus verwijzingen naar de sacramenten? Riekt dat niet een beetje naar preken voor eigen parochie?

Er is al over de olie gesproken. De olie is inderdaad het beeld van Heilige Geest. Het is de Geest van Christus die is uitgestort op hen Hem aangenomen hebben. Mensen zoals de beroofde man, die helemaal hulpeloos zijn en vertrouwen op Hem die komt redden. De Man die op weg was naar Jeruzalem, in tegenstelling tot het slachtoffer, dat in omgekeerde richting op reis was.
De gewonde man wordt gereinigd met wijn. Dat ziet op het bloed van Christus, dat reinigt zodat verzoening plaats kan vinden.
De Samaritaan brengt de man naar de Herberg. Hiermee wordt bedoeld de gemeente van Christus, waar hij verder verzorgd zal worden.

Het viel me op dat in het boek beschreven werd dat in het vorige hoofdstuk (Lucas 9) Jezus en zijn discipelen in Samaria waren geweest, waar ze niet werden ontvangen. De discipelen wilden toen vuur uit de hemel op hen doen neerdalen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 31, 2009, 11:01:42 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 maart 2009 om 21:47:
[...]

Er is al over de olie gesproken. De olie is inderdaad het beeld van Heilige Geest. Het is de Geest van Christus die is uitgestort op hen Hem aangenomen hebben. Mensen zoals de beroofde man, die helemaal hulpeloos zijn en vertrouwen op Hem die komt redden. De Man die op weg was naar Jeruzalem, in tegenstelling tot het slachtoffer, dat in omgekeerde richting op reis was.
De gewonde man wordt gereinigd met wijn. Dat ziet op het bloed van Christus, dat reinigt zodat verzoening plaats kan vinden.
De Samaritaan brengt de man naar de Herberg. Hiermee wordt bedoeld de gemeente van Christus, waar hij verder verzorgd zal worden.

Het viel me op dat in het boek beschreven werd dat in het vorige hoofdstuk (Lucas 9) Jezus en zijn discipelen in Samaria waren geweest, waar ze niet werden ontvangen. De discipelen wilden toen vuur uit de hemel op hen doen neerdalen.
Interessante invalshoek, zo had ik het nog niet bekeken.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: april 25, 2009, 09:14:12 pm »
Uit!
Bombus terrestris Reginae

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 05, 2009, 09:50:48 am »

quote:

Ik ook.

Ik heb erg genoten van de invalshoeken en inzichten in dit boek, met name de links die met het oude testament gelegd worden, bijvoorbeeld naar Mozes. Veel dingen had ik nog nooit gehoord of op die manier gezien. En dat terwijl ik al zo'n jaar of 20 de bijbel lees. Mooi vind ik dat. Een verrijking.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 05, 2009, 09:52:57 am »

quote:

Ik ben inmiddels bij hoofdstuk 5.......

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 28, 2010, 11:11:53 am »

quote:

En? En? En?... Wat waren je bevindingen?

Ik wek dit draadje maar weer even tot leven, want ik ben inmiddels weer opnieuw begonnnen in dit boek. Misschien kunnen we dit boek alsnog bespreken en kunnen oude- en nieuwe lezers aanhaken....
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 28, 2010, 04:51:07 pm »
Ja ik vond het prachtig, maar ik ga deze 40-dagentijd een ander boek lezen  :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: februari 12, 2010, 03:43:18 pm »
Ik zat te denken aan Jezus Kurios van prof. Van de Beek.

https://webshop.libris.nl/Webshop/ProductImages/9789024294183.jpg