Auteur Topic: relatie hebben met een moslim  (gelezen 21209 keer)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
relatie hebben met een moslim
« Reactie #50 Gepost op: januari 23, 2010, 02:35:37 am »
Gaitema, beter is CDA, want die maken tenminste een kans om te winnen, geloven in vrijheid van Godsdienst en zijn matigend - geen SP alsjeblieft door redenen die je zelf aangaf.
Vrolijk, op Levensbeschouwing kan ik meer vrijuit redeneren nl.

janwillem101

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 03, 2010, 09:19:33 am »
Iets wat mij van het hart moet bij relaties met een moslim is dit: Een moslim verwacht, of eist, dat een christelijke huwelijkspartner zich bekeert tot de Islam. Hij/Zij ziet dit niet als probleem omdat zijn (of haar) religie dit voorschrijft. De gewetensnood bij de christelijke partner wordt vaak niet onderkent. Ook komt dit de verdraagzaamheid tussen de geloven niet ten goede, want de Islam moet altijd "winnen". Ik zou de Imams en de Nederlandse moslims willen oproepen om dit, in onze tijd ongepaste, gebod terzijde te schuiven, en om de huwelijkspartners zelf te laten beslissen hoe zij hun religieuze leven vorm willen geven. Dat de Islam binnen een huwelijk altijd moet overwinnen is absoluut niet meer van deze tijd, en leidt mijns inziens tot een soort van religieuze discriminatie van huwelijkspartners die geen moslim zijn. Hier zou ook gedacht kunnen worden aan een overheidscampagne met voorlichting, dit zal de staat-kerk scheiding niet aantasten. Veel persoonlijk leed kan worden voorkomen, en de gemengd-religieuze huwelijken krijgen zo een betere en gezondere basis. Voor de multiculturele samenleving van groot belang.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 03, 2010, 12:06:20 pm »
Een Nederlands meisje die op een Moslim valt beziet de Islam te rooskleurig denk ik. Vooropgesteld, ik geloof niet dat de Islam een bedreiging is, maar ik weet wel dat dergelijke meisjes hun vrijheden zullen moeten inleveren.

Zo mogen ze hun partner geen gemeenschap weigeren en reken maar dat dit uiteindelijk een groot struikelblok wordt. Misschien willen zulke meisjes rebels zijn tegen hun ouders, maar ik kan mij niet voorstellen dat een vrij mens zich moedwillig laat ketenen vanwege een levenswijze die alle schijn tegen heeft. En ik heb me er grondig in verdiept.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2010, 12:09:33 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 04, 2010, 05:34:53 pm »

quote:

janwillem101 schreef op 03 maart 2010 om 09:19:
Iets wat mij van het hart moet bij relaties met een moslim is dit: Een moslim verwacht, of eist, dat een christelijke huwelijkspartner zich bekeert tot de Islam. Hij/Zij ziet dit niet als probleem omdat zijn (of haar) religie dit voorschrijft. De gewetensnood bij de christelijke partner wordt vaak niet onderkent. Ook komt dit de verdraagzaamheid tussen de geloven niet ten goede, want de Islam moet altijd "winnen". Ik zou de Imams en de Nederlandse moslims willen oproepen om dit, in onze tijd ongepaste, gebod terzijde te schuiven, en om de huwelijkspartners zelf te laten beslissen hoe zij hun religieuze leven vorm willen geven. Dat de Islam binnen een huwelijk altijd moet overwinnen is absoluut niet meer van deze tijd, en leidt mijns inziens tot een soort van religieuze discriminatie van huwelijkspartners die geen moslim zijn. Hier zou ook gedacht kunnen worden aan een overheidscampagne met voorlichting, dit zal de staat-kerk scheiding niet aantasten. Veel persoonlijk leed kan worden voorkomen, en de gemengd-religieuze huwelijken krijgen zo een betere en gezondere basis. Voor de multiculturele samenleving van groot belang.

Het is niet zo "symmetrisch" als je nu lijkt te stellen.
Een man die moslim is mag wel met een vrouw die christen is, of die joods is, trouwen (betreffende een vrouw die hindoe of boeddhist is: dat vereist al een ruime uitleg van de koran die ik wel ben tegengekomen, maar waarvan ik vermoed dat weinig moslims die zullen delen).
Echter, een moslima mag uitsluitend met een man trouwen die moslim is.
Dat is niet onlogisch: De islam ziet de man als leider van de familie; een man die geen moslim is, zou zijn moslimvrouw (on)bewust afleiden van het islamitisch geloof.
Je oproep is wel goed bedoeld, maar of hij veel effect zal hebben, betwijfel ik nogal. Niettemin kun je hem natuurlijk wel doen, maar ik wil wat kanttekeningen plaatsen:
Een argument als dat iets "absoluut niet meer van deze tijd" is niet echt een relevante overweging voor een overtuigd gelovige van welke godsdienst dan ook.
Pas ook op met het oproepen tot een terzijde schuiven van een "in onze tijd ongepast" gebod. Dat houdt een zware veroordeling in. Het iemand benaderen en zeggen dat een regel bij zijn geloof "ongepast" is, is geen beste binnenkomer. Verder is het zo dat de islamieten de islam zien als een afsluitende openbaring die geldig blijft tot het einde der tijden; er komt dan dus niet iets wat de islam opvolgt en iets als "de tijden zijn veranderd" snijdt in die optiek niet echt hout.
Onderling begrip en waardering zal dus toch anders moeten ontstaan, denk ik; een eventuele oproep kan toch beter wat anders klinken.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2010, 05:51:06 pm door Trajecto »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 04, 2010, 05:49:16 pm »
(foutje, bericht dubbel verzonden)
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2010, 05:52:14 pm door Trajecto »