Auteur Topic: Op welke manier elkaar opzoeken?  (gelezen 717 keer)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Op welke manier elkaar opzoeken?
« Gepost op: mei 12, 2003, 09:30:55 pm »
n.a.v. enkele reacties in het topic "Waarom geen opwekking?"

quote:

quote:op 09 May 2003 22:41:59 schreef Sam:
    Zouden de 'evangelischen' er niet verstandiger aandoen om gewoon een kerk op te zoeken waarin zij hun geestelijke behoefte wel bevredigd kunnen krijgen? Of is dit te gemakkelijk?

Inderdaad veel te makkelijk. Zouden de 'evangelischen' er niet verstandiger aan doen om eens af te zien van hun eigen geestelijke behoeftebevrediging en te streven naar eenheid in Christus?

quote:op 09 May 2003 22:41:59 schreef Sam:
    En moeten we geforceerd formeel bij elkaar blijven, terwijl we dit informeel niet meer zijn?

De gemeente is het lichaam van Christus. Iedereen heeft daarin een bepaalde functie, hoe verschillend we ook zijn. Als je dat beschouwd als 'geforceerd formeel bij elkaar blijven', ben je dan niet verkeerd bezig?

We hebben van de apostelen de opdracht gekregen elkaar als broeders en zusters in Christus op te zoeken en tot steun te zijn.

Moeten we per definitie streven naar een kerk waar elke christen in past (en ieder die daar niet in past is geen christen) of kunnen gelijkdenkenden elkaar opzoeken zonder andersdenkenden per definitie te (ver)oordelen?

Elk mens is anders, de een zingt op hele noten omdat hij ervan overtuigd is dat dat goed is, betekend dat dat diegene die graag wat modernere liederen zingt verkeerd bezig is?

Nee.
Als jij graag nieuwere liederen zingt en je kerkt in een gemeente waar men stellig is overtuigd van de hele noten moet je je schikken en voor je mede-leden ook hele noten zingen, om geen 'steen des aanstoots' te zijn, zoals Paulus in de brief aan de Romeinen (H 14) schreef, maar als er op steenworp afstand een gemeente is waar men wel moderne(re) liederen zingt, wat weerhoudt je ervan, zonder de eerst beschreven gemeente te veroordelen, bij die gemeente te kerken? (ervan uitgaande dat de boodschap 'gezond' zijn)

In mijn visie is er plaats voor verschillende gemeenten, elk met zijn eigen identiteit zolang God en Zijn Heilig Woord voorop staan. Het is best mogelijk om samen met zusterkerken in deze wereld te staan en om samen naar buiten te treden, want de kern is voor ons allemaal gelijk.

Begin met elkaar in de regio te kennen en te erkennen, ontdek je medechristenen van twee straten verder en ga samen in de wereld staan, als eensgezinde Christenen.
En laat elkaar in elkaars waarde, laat het een keus des persoons wezen of je je 'conservatief' danwel 'progressief' opstelt, dat is iets dat niets af doet aan het evangelie. En als dat in erkenning naar elkaar toe in praktijk wordt gebracht, doet dat ook niks af aan de Heilige Kerk van Christus.

Ik lijk hiermee misschien als een voorstander van kritiekloze oecumene, dat is niet de bedoeling. Ik heb het over kerken die qua overtuiging (heel) dicht bij elkaar staan (in de gereformeerde traditie). hierbij denk ik aan gemeenten binnen de NGK, CGK, GKV en daar zullen ongetwijfeld ook een aantal Hervormde (bond) e.a. gemeenten bij horen. Laten we voor het gemak maar ff de gemeenten die de belijdenisgeschriften onderschrijven nemen.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2003, 10:35:44 am »
elkaar is iedereen

34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand
zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders,
beerft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging
der wereld af.
35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten
gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken
gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij
hebt Mij gehuisvest,
36 naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij
bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt
tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende:
Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien
en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U
te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en
hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis
gezien en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen:
Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van
deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het
Mij gedaan.
41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn,
zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het
eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen
bereid is.
42 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij niet te
eten gegeven, Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij
niet te drinken gegeven;
M a t t e ü s 2 5
43 Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij
niet gehuisvest, naakt en gij hebt Mij niet gekleed,
ziek en in de gevangenis en gij hebt Mij niet
bezocht.
44 Dan zullen ook zij Hem antwoorden en zeggen:
Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of
dorstig, of als vreemdeling, of naakt of ziek, of in
de gevangenis, en hebben wij U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar,
Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze minsten
niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij
niet gedaan.
M a t t e ü s 2 5
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2003, 05:20:18 pm »

quote:

op 12 May 2003 21:30:55 schreef Laurens:
n.a.v. enkele reacties in het topic "Waarom geen opwekking?"
[...]

Moeten we per definitie streven naar een kerk waar elke christen in past (en ieder die daar niet in past is geen christen) of kunnen gelijkdenkenden elkaar opzoeken zonder andersdenkenden per definitie te (ver)oordelen?

In mijn visie is er plaats voor verschillende gemeenten, elk met zijn eigen identiteit zolang God en Zijn Heilig Woord voorop staan. Het is best mogelijk om samen met zusterkerken in deze wereld te staan en om samen naar buiten te treden, want de kern is voor ons allemaal gelijk.

Een mooi stuk en voor een groot gedeelte ben ik het met je eens op de puntjes in de bovenstaade quote na.

Ik geloof inderdaad dat we moeten streven naar een gemeente waar elke christen in past. Met als aantekening dat een gemeente in mijn ogen wezenlijk verschilt van een kerk. Ik vind juist dat andersdenkenden elkaar moeten opzoeken.
Er is maar 1 waarheid en er is Christus. Als Christus alleen gelijkdenkenden had opgezocht dan hadden we hier nu niet gezeten.
Ik zeg het een beetje makkelijk maar zo is het nu eenmaal in mijn ogen.

We moeten niet de illusie hebben dat we meningsverschillen over het geloof binnen 1 mensenleven uit de wereld kunnen helpen. Dat betekent dat het moeilijk wordt en lang gaat duren om tot elkaar te komen. Maar verschillende gemeenten naast elkaar is per definitie niet acceptabel.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2003, 05:26:51 pm »

quote:

op 20 May 2003 17:20:18 schreef Zacharov:
[...]

We moeten niet de illusie hebben dat we meningsverschillen over het geloof binnen
1 mensenleven

Ch: vandaar http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=331 ;-)

uit de wereld kunnen helpen. Dat betekent dat het moeilijk wordt en
 lang gaat duren om tot elkaar te komen. Maar verschillende gemeenten naast elkaar
 is per definitie niet acceptabel.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2003, 05:36:00 pm »

quote:

op 20 May 2003 17:26:51 schreef cheese:

Door ben ik het absoluut niet mee eens en volgens mij is dat ook off topic.
Ik wil daar nog aan toevoegen dat wij als individuele mensen in dezen niet zo belangrijk zijn. Wij zijn hier 1 keer om te leven voor God en God gebruikt ons voor zijn plan.
Dat betekent dat wij altijd moeten vechten voor het verwezenlijken van " de ideale situatie"  ook al weten we dat we dat niet meer mee zullen meemaken.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2003, 05:30:33 pm »

quote:

op 20 May 2003 17:20:18 schreef Zacharov:
Ik geloof inderdaad dat we moeten streven naar een gemeente waar elke christen in past. Met als aantekening dat een gemeente in mijn ogen wezenlijk verschilt van een kerk. Ik vind juist dat andersdenkenden elkaar moeten opzoeken.
Er is maar 1 waarheid en er is Christus. Als Christus alleen gelijkdenkenden had opgezocht dan hadden we hier nu niet gezeten.
Ik zeg het een beetje makkelijk maar zo is het nu eenmaal in mijn ogen.

We moeten niet de illusie hebben dat we meningsverschillen over het geloof binnen 1 mensenleven uit de wereld kunnen helpen. Dat betekent dat het moeilijk wordt en lang gaat duren om tot elkaar te komen. Maar verschillende gemeenten naast elkaar is per definitie niet acceptabel.

Ons streven moet idd gericht zijn op een gemeente, maar de realiteit leert ons dat dat iets is wat wij nooit zullen bereiken (hoeveel generaties daar ook overheen gaan).
Realistischer is dat je elkaar (daar waar dat kan uiteraard) erkent als kerk van Christus en samen in de wereld te gaan staan en op die manier ondanks de verschillen toch als een in de wereld kan staan.

Mensen zullen nooit gelijk denken, ieder mens is anders en iedereen interpreteerd alles anders.
Hiermee wil ik niet zomaar alles goedkeuren, maar kerken/gemeenten die dicht bij elkaar liggen zullen toch samen door een deur moeten kunnen gaan?
Ik zie dit zelfs al in de praktijk gebeuren: gemeenten die elkaar zien als gelijken in geloof en overtuiging, het enige is het naamplaatje (de een heet GKV, de ander NGK, weer een ander CGK of HB).

Het _enige_ wat moet gebeuren is de omschakeling van de mensen die die gemeenten/kerken vormen, dat die dat ook zien, mi heb je dan al een hele grote stap genomen naar de ideale situatie, en die stap is zo dichtbij.