Auteur Topic: Hoe typerend is dit onderdeel van het forum eigenlijk?  (gelezen 2329 keer)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Hoe typerend is dit onderdeel van het forum eigenlijk?
« Gepost op: februari 05, 2010, 10:16:56 pm »
Het is grappig om es even binnen te lopen in het blokje dat zich opent onder gereformeerd leven bij nogal standaard instellingen. Dan zie je twee threads die over scheuring gaan, twee threads die 'hot items' aan de orde stellen, een tamelijk agressieve discussie over Romeinen en tenslotte een thread die vraagt waarom iemand lid van de GKv zou zijn. Dat is dus gereformeerd leven...: ruzie, grote bekken, weglopen, hard discussiëren en schreeuwen en aan allerlei sjibbolets veel waarde toekennen. Misschien niet heel gek om dit forum-onderdeel te sluiten bij gebrek aan gereformeerd leven. Tenminste als dit echt typerend is en niet een toevallige constellatie van dit moment... Vraag dus: (zie titel)
shoot me again, I ain't dead yet

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2010, 10:26:07 pm »
Goede vraag. Ik vermoed dat de titel de lading niet echt dekt. Ten eerste zou dit subforum beter 'gereformeerde leer' kunnen heten; het gaat hier niet zozeer om de praktijk, als wel om de theorie. (owja, dat moet ik zeker zelf nog aanpassen... :+ ) Ten tweede zijn op dit subforum de richtlijnen vrij strikt: alles wat in strijd is met de 3fve heeft hier geen plaats. Dat leidt er al snel toe dat discussies (op dit uiterst kleurrijke forum) eerder in CL plaatsvinden, om wat meer ruimte te hebben. Alleen de dingen die echt binnen de gereformeerde hoek spelen blijven dan hier achter. Blijkbaar is dat een hoop geruzie.

Of dat typerend is? Ik durf het niet te zeggen. Het is wel het beeld dat ik zelf van de gereformeerde kerken heb gekregen in de loop van de tijd: Hete hoofden en koude harten. Maar ik ben slechts van een zeer klein aantal gemeenten lid geweest, dus of ik een eerlijk beeld van de kerken heb betwijfel ik. Zeker lijkt me wel dat dit forum geen afspiegeling van de maatschappij vormt.

offtopic:Overigens komt er, zoals de oplettende lezertjes al hebben opgemerkt, binnenkort een wat nauwere band tussen gkv.nl (waar wat meer kerknieuws staat) en dit forum. Wellicht levert dat ruimte op voor wat meer variatie
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2010, 10:28:33 pm door Pooh »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2010, 11:01:25 pm »

quote:

dsWim schreef op 05 februari 2010 om 22:16:
Het is grappig om es even binnen te lopen in het blokje dat zich opent onder gereformeerd leven bij nogal standaard instellingen. Dan zie je twee threads die over scheuring gaan, twee threads die 'hot items' aan de orde stellen, een tamelijk agressieve discussie over Romeinen en tenslotte een thread die vraagt waarom iemand lid van de GKv zou zijn. Dat is dus gereformeerd leven...: ruzie, grote bekken, weglopen, hard discussiëren en schreeuwen en aan allerlei sjibbolets veel waarde toekennen. Misschien niet heel gek om dit forum-onderdeel te sluiten bij gebrek aan gereformeerd leven. Tenminste als dit echt typerend is en niet een toevallige constellatie van dit moment... Vraag dus: (zie titel)

Het is heel typerend...

...voor een internetforum.
Laat uw ja een ja zijn.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2010, 12:52:10 am »
Wat wel opvalt is dat er kennelijk verschillende gereformeerden zijn.
Ik ben meer van de "verandering moet kunnen ter ere van GOD"  anderen zijn meer van "bewaar het pand en de traditie".
Dat botst wel eens en dat lijkt ook nog aardig gereformeerd te zijn :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2010, 08:31:39 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 05 februari 2010 om 23:01:
[...]

Het is heel typerend...

...voor een internetforum.

Ik kan idd uit ervaring vertellen dat dit op andere fora niet anders is. Of het nou een katholiek forum, een wetenschappelijk forum of een technisch forum (enz enz) betreft. Altijd zullen er mensen geneigd zijn om de discussie op te zoeken en daarbij juist de tegenstellingen breed uitmeten.

Het zou wat zijn als iedereen het altijd maar met elkaar eens is. ;)

Maar misschien dat een ieder ook eens zo nu en dan een positief topic (bijvoorbeeld met geloofservaringen) te openen of er in posten. Ik doe het wel eens op Rorate en je ziet dat mensen daar dan wel plezier in scheppen om ook een positieve bijdrage te leveren.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2010, 09:37:52 am »

quote:

dsWim schreef op 05 februari 2010 om 22:16:

Het is denk ik ook inherent aan het medium, dat ben ik eens met verschillende anderen. Als je persoonlijke gesprekken zou voeren, zou de tendens veel positiever kunnen zijn.

Overigens vind ik negativisme niet passen bij een christen. Ik zeg er meteen bij dat ik me er zelf ook schuldig aan maak: meteen negatieve standpunten innemen over het gebeuren in de kerk en over personen. Het is heel moeilijk om je zulke gewoontes af te wennen, maar wel nodig, denk ik.