Auteur Topic: Oproep deelname onderzoek  (gelezen 2022 keer)

OnderzoekVU

• Bekijk profiel
Oproep deelname onderzoek
« Gepost op: februari 16, 2010, 04:32:35 pm »
Hallo allemaal,

Graag willen we je uitnodigen om deel te nemen aan een onderzoek op initiatief van de faculteit Communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het onderzoek richt zich op de vragen hoe Nederlanders over de mogelijkheid tot abortus denken en op welke manier de media dit onderwerp behandelen. Wij zijn erg benieuwd naar jouw mening.

Het invullen van de digitale vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. De antwoorden zullen volledig anoniem worden behandeld en alleen voor wetenschappelijke doeleinden worden gebruikt. We willen je graag vragen om via onderstaande link deel te nemen aan het onderzoek.

https://examine.vu.nl/cgi-bin/inferentie.pl?qst_id=11387

Bij voorbaat dank voor de moeite!

Met vriendelijke groeten,

Jessica Schutten
Namens het VU Nieuwsmedia Onderzoeksteam

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 16, 2010, 08:44:59 pm »
Niet echt de manier om een aselecte steekproef te krijgen: via dit toch tamelijk "specifieke" forum deelnemers werven...

Advies: denk nog eens goed na over je onderzoeksopzet... En geef wat extra informatie over het doel van het onderzoek... Dat motiveert de potentiƫle deelnemer vast wat meer om een vragenlijst ook daadwerkelijk in te vullen!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 16, 2010, 08:51:12 pm »
Ik heb getracht de vragenlijst in te vullen, maar al bij de eerste serie van 9 vragen ben ik afgehaakt. Waarom? Omdat ik de vragen vrij onzinnig vind.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 08:51:37 pm door Thorgrem »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2010, 09:17:23 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 februari 2010 om 20:44:
Niet echt de manier om een aselecte steekproef te krijgen: via dit toch tamelijk "specifieke" forum deelnemers werven...

Advies: denk nog eens goed na over je onderzoeksopzet... En geef wat extra informatie over het doel van het onderzoek... Dat motiveert de potentiƫle deelnemer vast wat meer om een vragenlijst ook daadwerkelijk in te vullen!!

quote:

Thorgrem schreef op 16 februari 2010 om 20:51:
Ik heb getracht de vragenlijst in te vullen, maar al bij de eerste serie van 9 vragen ben ik afgehaakt. Waarom? Omdat ik de vragen vrij onzinnig vind.
Wat dachten jullie dat het doel was?
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2010, 09:17:54 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 16, 2010, 09:45:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 16 februari 2010 om 20:51:
Idem dito.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2010, 08:33:59 am »

quote:

Antonius schreef op 16 februari 2010 om 21:17:
[...]
Wat dachten jullie dat het doel was?
Bij een onderzoek op initiatief van de faculteit Communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam verwacht ik een serieus wetenschappelijk onderzoek met een goede onderzoeksopzet. Er zou in ieder geval duidelijk gemaakt moeten worden waarom er nu speciaal deelnemers gezocht worden op een forum van de GKV... Is hier geen plausibele reden voor dan lijkt me meedoen aan het onderzoek vrij nutteloos omdat de onderzoeksgegevens waardeloos zullen zijn... Want de steekproef is niet "aselect". Gevolg: "bias"...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2010, 10:13:19 am »
Waarom zou een onderzoeker aan de subjecten de onderzoekopzet duidelijk moeten maken? Dat moet je doen in je publicatie, niet in je enquete. Bias kan zowel gewenst als ongewenst zijn. Wellicht proberen ze juist een aantal gekleurde doelgroepen te vergelijken, en staat dezelfde oproep op het atheisme-forum, het pvv-forum, het blote-vrouwen-voor-bouwvakkersforum, en op de site van de huishoudbeurs. Misschien is de opzet ook gewoon slecht, dat kan best.

Natuurlijk zal de deelname van kritische lezers wellicht groter zijn als je wat meer licht doet schijnen, maar dat kan ook de bias vergroten. Vaak wordt uitleg pas achteraf gegeven, om niet te sturen in de enquete.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2010, 10:13:58 am door Pooh »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2010, 10:25:19 am »
Duidelijk maken waarom het nu juist voor een GKV-forumbezoeker belangrijk is om de enquete in te vullen zal de respons duidelijk kunnen vergroten... Ik voelde me in ieder geval niet erg geroepen om de lijst in te vullen...

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2010, 10:33:41 am »
Er is een mogelijkheid om per email contact op te nemen:
ma.tanis@fsw.vu.nl

Het onderwerp "abortus" is mijn inziens niet geschikt om te behandelen met deze vraagstellingen.

Denk bijvoorbeeld eens aan de vraag:
"Ik vind het aangenaam om tegenstander te zijn van de mogelijkheid tot abortus"

Dat vraagt om toelichting bij zo'n vraag.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2010, 07:54:04 am door gerts »
Gerts

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2010, 11:06:21 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 februari 2010 om 10:25:
Duidelijk maken waarom het nu juist voor een GKV-forumbezoeker belangrijk is om de enquete in te vullen zal de respons duidelijk kunnen vergroten... Ik voelde me in ieder geval niet erg geroepen om de lijst in te vullen...
Natuurlijk. Maar misschien willen ze wel helemaal geen grote respons. Misschien is het stiekem wel een onderzoek naar volhardendheid in het invullen van absurde vragenlijsten.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2010, 11:37:08 am »
De mensen die benieuwd zijn naar het doel zou ik aanraden om, ondanks de soms tenenkrommende vraagstelling, het onderzoek helemaal te maken.
Laat uw ja een ja zijn.