Auteur Topic: Een bang hart  (gelezen 14327 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Gepost op: maart 08, 2010, 10:29:35 am »
1 Johannes 4: 17-18

17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

De Nieuwe Bijbelvertaling

Hier kan ik nu de bibbers van krijgen. De confronterende vraag is denk ik:
"is er iemand zonder angst onder u?"  Als ik bij mezelf te rade ga: soms ben ik wel een beetje bang, maar dat heeft inderdaad met angst voor bestraffing te maken .
Een nieuwe start is een nieuw begin

aangenaam

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2010, 02:08:11 pm »
ik stel dan de vraag is er iemand van ons zonder zonden, je zonden breng je bij god, zo ook je angst neem ik aan.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2010, 05:39:38 pm »
Beste Gait,

Ik ben absoluut niet zonder angst, nee ik heb vele angsten die me dagelijks kwellen. Dit vers heb ik vaak over nagedacht en ik ben na lang broeden tot de conclusie gekomen dat Johannes het niet bedoelt heeft als kritiek op angsthazen als ikzelf, maar veel meer om ons gerust te stellen. Wat hij ons wil duidelijk maken is dat we niet bang hoeven zijn.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2010, 05:40:17 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2010, 05:40:57 pm »

quote:

aangenaam schreef op 08 maart 2010 om 14:08:
ik stel dan de vraag is er iemand van ons zonder zonden, je zonden breng je bij god, zo ook je angst neem ik aan.
Dat vind ik mooi gezegd, lijkt me absoluut waar.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

aangenaam

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2010, 06:11:22 pm »
hoe dichter je bij god wilt zijn, hoe meer aanvallen je kunt verwachten van satan.
Hij brengt twijfels, angst, haat, wrok, verdriet etc....zolang je dat weet kan je het herkennen.
De troost, en kracht komt uit het woord, en waar god voor staat almachtige oneindige liefde.....

Thorgrem

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2010, 06:27:02 pm »

quote:

aangenaam schreef op 08 maart 2010 om 18:11:
hoe dichter je bij god wilt zijn, hoe meer aanvallen je kunt verwachten van satan.

Ik heb als gelovige eigenlijk nooit last van aanvallen van satan.

Maar gelukkig voor alle ongelovige mensen hebben die dat dus ook zelden of nooit. Vandaar dat mensen vandaag de dag ook prima gelukkig zijn zonder geloof in God.

Mellon

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2010, 09:30:02 am »

quote:

gaitema schreef op 08 maart 2010 om 10:29:
1 Johannes 4: 17-18

17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

Hier kan ik nu de bibbers van krijgen. De confronterende vraag is denk ik:
"is er iemand zonder angst onder u?"  Als ik bij mezelf te rade ga: soms ben ik wel een beetje bang, maar dat heeft inderdaad met angst voor bestraffing te maken .

Dus eigenlijk zeg je dat je bang bent omdat je angst hebt voor straf? Dat is veel angst bij elkaar  :+

Er is maar één manier om van angst af te komen en dat is door 'm onder ogen te zien. En dat hoef je gelukkig niet alleen te doen. Degene die volmaakt liefheeft, helpt je.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2010, 03:09:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 maart 2010 om 18:27:
[...]

Ik heb als gelovige eigenlijk nooit last van aanvallen van satan.

Maar gelukkig voor alle ongelovige mensen hebben die dat dus ook zelden of nooit. Vandaar dat mensen vandaag de dag ook prima gelukkig zijn zonder geloof in God.
Als gelovigen worden we wel tegengewerkt door direct of onder invloed van het rijk van de duisternis. Een ding heb ik daarvan wel sterk gezien. Toen ik 14 was werd ik met een skatebord van mijn fiets geslagen en in elkaar getrapt in mijn gezicht. Waarom? Het was het werk van een groep tieners toen die het gemunt hadden op wel meer tieners die niet met hun meededen.  Ik heb dat als een aanval van satan gezien, zoals hij Job ook aan viel. Ook als je openlijk voor je geloof uit komt, dan kan je een hoop weerstand krijgen van mensen die zich aan je geloof ergeren. Ik weet haast wel zeker dat satan dikwels een influistering van donkere gedachtes in mensen zijn die je dan aanvallen. Maar ook als het puur van die mensen zelf uit komt, dan nog is het een aanval dat je belemmerd en je ook kan beangstigen. Je ook kan vermoeien en ontmoedigen om open te blijven zijn.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2010, 03:20:31 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2010, 03:13:59 pm »

quote:

Mellon schreef op 09 maart 2010 om 09:30:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat je bang bent omdat je angst hebt voor straf? Dat is veel angst bij elkaar  :+

Er is maar één manier om van angst af te komen en dat is door 'm onder ogen te zien. En dat hoef je gelukkig niet alleen te doen. Degene die volmaakt liefheeft, helpt je.

De bibbers hier krijg ik bij de conclusie die ik moet terkken. Namelijk dat ik er nog lang niet ben als het gaat om de liefde, maar gelukkig wel weer verder dan toen ik 14 was. Ik ben het trouwens wel eens met de tekst. Angst heb ik herkent als een belemmering dat je kan verlammen. door angst durf je veel niet te doen, wat eigenlijk wel zou moeten gebeuren.

Voorbeelden:
bang om iemand aan te spreken waar je wat mee hebt
bang om iets dat onder de leden zit openlijk te zeggen, vanwege mogelijke heftige reacties
bang om iemand die op straat wordt aangevallen te helpen
bang om voor je geloof uit te komen
bang om nieuwe stappen te zetten in je leven

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2010, 03:16:26 pm »

quote:

aangenaam schreef op 08 maart 2010 om 18:11:
Hij brengt twijfels, angst, haat, wrok, verdriet etc....zolang je dat weet kan je het herkennen.
De troost, en kracht komt uit het woord, en waar god voor staat almachtige oneindige liefde.....
Ik kan daar vol op Amen zeggen.   :)
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2010, 03:16:48 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2010, 10:05:28 am »
Vrees
Vrees is emotie, een gevoel dat ons zomaar kan overvallen of beklemmen. Deze vrees is menselijk zoals de zonde menselijk is en wij kunnen haar bevechten of overwinnen, maar niet uitsluiten.
Belangrijker is hoe de vrees gevoed of overwonnen wordt vanuit ons hart. Vrees heeft alles te maken met gezindheid. De gezindheid die gericht is op God, dat is de liefde voor God, maakt dat de gelovige op de wereld geen (werkelijke) vrees kent, maar alleen de vreze des Heren. Dat wil niet zeggen dat wie vreest niet werkelijk liefheeft. De NBV slaat die plank gewoon mis; maar dat schreef ik al eens. Maar het wil wel zeggen dat bij het groeien in geloof en liefde, de vrees verdijnt naar de achtergrond. Want de volmaakte liefde drijft de vrees uit.

Is er dan geheel geen vrees voor persoonlijke en wereldse zaken bij gelovigen? Jawel, als mens blijven wij vatbaar voor vrees en aanvechtingen. Maar wij volgen het spoor van Jezus. Jezus, die zelf ook afstand moest nemen van zichzelf en moest strijden met zichzelf, om zijn lichaam en geest over te geven aan de wil van de Vader. Hij was in zware strijd in gebed en zweette bloed en hij vroeg aan God de Vader: als het kan laat deze drinkbeker mij toch voorbijgaan; Maar Uw wil geschiedde. En een engel uit den hemel, versterkte Hem.

De vrees voor de wereld en haar lijden verdwijnt dus. Zo zal een martelaar op, c.q. voor, de brandstapel vrezen, en toch vreest hij niet ten diepste want God heeft Hem eerst liefgehad en de martelaar is dankbaar dat hij kan tonen dat hij de liefde van God in zich mag dragen die ook brengt tot het moedwillig offeren van zijn leven en hij weet dat hij daarin het spoor volgt waarin Jezus hem is voorgegaan.

Deze liefde werd reeds gevraagd in het oude testament en in het nieuwe testament is zij dus niet nieuw. Maar in het oude testament werd de liefde geborgd door de wet en de straf op het afwijken van de liefde. Maar opnieuw: maak niet de fout te denken dat de gevraagde liefde in het oude testament een andere liefde was.
En in wie de liefde groeit, en dat is ook de liefde tot welke wij allen geroepen zijn, die ziet de vrees naar de achtergrond verschuiven, zelfs in het geval hij overtreedt en alle reden heeft te vrezen voor de geduchte God. David is het grote voorbeeld voor ons en voor Jezus hoe de liefde regeert in het oude testament en de hoe de Geest van God de liefde maakt tot heerser over de wet die de angsten van deze wereld overwint (ps. 23) en tot het verheffen van de letterlijke tekst van de wet (ps. 18,19,etc.) tot het hoogste goed.

Maar er is een catch.
De grootste liefde is, zegt Jezus, om je leven te geven voor een vriend. Lees daar: “voor God”, want het is vanwege de Liefde die God vraagt. Ook Hijzelf gaf zijn leven voor (ten behoeve) van ons en voor God (omdat God het vraagt).
Die grote liefde die de vrees uitdrijft, confronteert ons dus wel met de aardse vrees en zij test de gelovige en kan ons raken tot op het bot. Want wie van ons is zo sterk dat hij in benauwdheid zijn leven offert voor zijn naaste? De aardse vrees zegeviert maar al te gemakkelijk als het erop aankomt.
En waar de aardse vrees ons nog wat bespaard lijkt hebben we te maken met de tegenhanger die wel ons dagelijks lot is: De Vrees voor God. De vrees voor de God “die zich maar stil houdt”, zij verdwijnt zo gemakkelijk naar de achtergrond….

En dat uit zich dan in prediking en beleving waarbij de vreze de Heren wordt gezien (onder verdachtmaking van hen die er blijven hangen) als een gepasseerd station, vervangen door de liefde. Dat is de liefde die in plaats is gekomen van de wet. En daar gaat het mis:
De vrees wordt weggenomen, de wet wordt tegenover de liefde geplaatst en het resultaat is een liefde die niet gebonden is aan de wet en die geen vrees voor God kent.
Waarom is dat mis? Omdat de vreze des Heren wel degelijk een keerzijde heeft van daadwerkelijke (reden voor) angst. En ten tweede omdat de liefde niet tegenover de wet staat, maar zij leeft de wet in liefde na. En ten derde omdat de liefde zonder vrees en zonder de wet, niet uit God is maar van God los. Het is niet waar wat de NBV zegt en zovelen ook hier dat wie vreest niet werkelijk liefheeft; dat de liefde niet vreest. Het is de leer van de tegenstander, dat is de duivel.

Angst voor God de Vader?
In 1 Johannes 4 wordt gesproken over de liefde die de vrees uitdrijft. Dat geldt zeker de vrees voor al het aardse, maar in zekere zin ook de vrees voor God. Petrus weende bitter toen bleek dat zijn geloof niet sterk genoeg was om hem voor Jezus te doen kiezen. Zowel bij David in bv. Psalm 23 (OT!) als bij Petrus kun je zien dat wie lief heeft ten diepste niet wordt getriggerd door de straf die volgt maar door verdriet over zijn ontrouw en door het verdriet dat hij zijn God toebrengt. God was een God op afstand en de vrees voor deze geduchte God was (en is nog steeds) op zijn plaats, en wie Hem zou zien zou ook sterven. Maar God werd Heerser voor het volk Israël, en daarop Vader voor de Christenen. Waar wij de liefde van zo dichtbij mogen beleven en nog dichterbij waar wij EEN zijn met Christus, daar verdwijnt de vrees naar de achtergrond en zij komt pas weer terug als keerzijde als wij de liefde loslaten en God niet meer in alles accepteren of beleven als de almachtige en in alles te gehoorzamen God de Vader.

Jezus zegt: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort. Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal hetzelve bewaren tot het eeuwige leven.
Zo iemand Mij dient, die volge Mij; en waar Ik ben, aldaar zal ook Mijn dienaar zijn. En zo iemand Mij dient, de Vader zal hem eren. Nu is Mijn ziel ontroerd; en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit deze ure! Maar hierom ben Ik in deze ure gekomen.
Vader, verheerlijk Uw Naam. Er kwam dan een stem uit den hemel, zeggende: En Ik heb Hem verheerlijkt, en Ik zal Hem wederom verheerlijken, Joh.12:27.

Jezus zegt over angst: vrees niet en als je vreest, vrees dan niet hen die beschikken over je aardse leven, maar Hem, de almachtige God, die over het eeuwige leven beschikt.

quote:

4.a. De leer - de Vreze des Heren
De moderne kerk staat in de vrijheid en al haar leer hangt eraan als was het onze hoogste norm. Maar de gezonde leer begint met de vrees voor God, en u mag ook lezen de angst voor God. In die zin kunnen we iets leren van de ortodoxe kerken in ons land. Wie niet de vreze des Heren erkent en kent, kan Zijn geboden niet houden en zijn liefdegebod niet doorgronden. Het volk zei tot Mozes: Spreek gij met ons, en wij zullen horen; en dat God met ons niet spreke, opdat wij niet sterven! En Mozes zei: Vreest niet, want God is gekomen, opdat Hij u verzocht, en opdat Zijn vreze voor uw aangezicht zou zijn, dat gij niet zondigt, Exodus 20:20.
Mozes zelf was elders zo bevreesd dat hij zei: Ik ben gans bevreesd en bevende, Heb 12:21.
Paulus: Maar u bent niet (slechts) gekomen tot de tastbare en zichtbare verschrikking van God’s macht en aanwezigheid, maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen. Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt; want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen, welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen is;
En elders: Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koninkrijk ontvangen, laat ons de genade vasthouden, door dewelke wij welbehagelijk Gode mogen dienen, met eerbied en godvruchtigheid. Want onze God is een verterend vuur.
En: vreselijk is het te vallen in de handen van de levende God, Heb.10:31.

Dus de conclusie is dat de vreze des Heren wel degelijk een element heeft van angst en pijn, die van toepassing is voor hen die zich afkeren van God. Ook in het kleine.

Vreze des Heren in de praktijk
Ik moet erbij zeggen dat wij in de geestelijke praktijk van alledag misschien niet zoveel ervaring hebben met angst en verdrukking. Mischien zijn wij (te) rijk op dat punt. Maar let dan op de rampspoeden en bevingen in de wereld en verplaats je even in zo’n situatie. Dat geeft een gevoel van angst en machteloosheid en het is dat gevoel dat ons toekomt in een wereld vol tegenstand tegen de almachtige God, de God die wij boven alles lief hebben. Deze God leert ons dat de wereld verloren is en haar bewoners onze tegenstanders, maar dat door het Licht dat wij uit mogen dragen evenzovelen gered zullen worden als Hij tot Christus roepen zal.

En denk ook aan de soldaten bij Christus’ kruisiging die een aardbeving meemaakten: Toen de hoofdman en de bewakers de aardbeving zagen en wat er gebeurde, werden zij zeer bevreesd en zeiden: "Deze was waarlijk de Zoon van God".
Wie zijn wij: zijn wij als de soldaten die vreesden voor hun leven, of zijn wij als Christus die de aanvechtingen in Liefde overwon en stervende aan het kruishout hing, uit liefde voor God de Vader, en voor de Zijnen?

Oprecht; een emotie of een gegrond fundament?
Hoe oprecht kunnen wij zijn als wij de woorden van Jezus over de vrees op ons laten inwerken? Hij zegt: Wees niet bevreesd, gij klein kuddeke! Want het heeft uw Vader behaagd u het Koninkrijk te geven. Verkoopt uw bezittingen om aalmoezen te geven. Maakt u beurzen, die niet oud worden, een schat, die nooit opraakt, in de hemelen, waar geen dief bij komt en geen mot ze schaadt. Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
Zijn wij als de rijke jongeling? De jongeling toonde oprechtheid. Maar was die oprechtheid terecht, dat is: gefundeerd op recht? Lees in dit verband voor de aardigheid eens het boek “de koninklijke weg”van Frans Horsthuis - gratis download. En de vraag die achterblijft is wat het nu zeggen wil dat wij onze vrijheid gebruiken om oprecht (nee, niet oprecht maar op recht) God te dienen en Christus te volgen.

En dan is het aangenaam om op te merken dat de zonde en ook de angst en de aanvallen van de satan ons bij God brengen, die ons ook in ontferming aanneemt. Waarbij we wel weten dat er een tussenliggend station is van de prediking van Johannes de doper (vergeving op bekering) en Christus (verzoening). Zodat wij versterkt worden door de Heilige Geest en de kracht krijgen van het geloof en de zekerheid waarvan ook Johannes ons getuigt, om op recht in leer en leven vrij en vrijmoedig voor God te staan.

En dan kunnen  we menen sterk te staan en menen niet aangevallen te worden door de satan. Maar de zonde is reeds de aanval van de satan en wie zegt dat hij geen zonde heeft, die verleidt zichzelf en in hem is de waarheid niet (1 Joh.1). Maar Adam en Eva stonden ook en de val die zij maakten was niet door een boosaardig lijkende dreiging of dwaling. De dwaling was heel simpel: meer kennis van God, van goed en kwaad. Is dat nu een dreiging van de satan?! Inderdaad. De dreiging van de satan is dat wij God niet gehoorzamen en op allerlei manieren op afstand van Hem komen te staan. En dat is uitdrukkelijke niet een boze verschijning die zich aankondigt als satan. Het is de verschijning die zich aankondigt als engel van het licht, en als brenger van meer kennis van God, die het meest dreigend is. Want zij brengt verleiding om af te wijken van het eenvoudige volgen van God’s geboden en het spoor van Christus.

Waarachtigheid en gezindheid en vrijmoedigheid
Hoe onderscheiden wij wat God van ons vraagt? Hoe onderscheiden wij waarheid van leugen? Johannes zegt daarover dit: u heeft niet nodig dat u iets van een ander leert. Maar wees waarachtig in de liefde die de waarheid ten volle doet kennen, die de geboden doet onderhouden, die de vrijmoedigheid geeft van hen die EEN zijn met Christus, die de broeders doet liefhebben – niet vanwege die broeders maar – omdat God ons eerst heeft liefgehad, de God die wij liefhebben zonder Hem ooit gezien te hebben. En als wij de broeders niet liefhebben die wij ook kunnen zien, dan kunnen wij God niet liefhebben die wij niet kunnen zien. En hij roept op tot waarachtigheid: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu. Let op hoe Johannes (heel anders dan Jakobus!) spreekt vanuit het positieve beeld van wedergeboren zijn en de roeping en liefde die daarbij hoort. Maar tegelijk zit er de lading, de opdracht, in om het ook te doen, te zijn, en er in te blijven.

quote:

NBV: "Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus." Zijn wij inderdaad als Jezus? Is de liefde inderdaad in ons werkelijkheid geworden in de voltooide tijd?  Of is dit de theologie van de NBV?! Zien we in God’s Woord, dan staat er dat de liefde bij ons volmaakt is opdat wij op de jongste dag in vrijmoedigheid kunnen zeggen dat wij Hem gelijk zijn geworden. Dat wil zeggen: opdat wij vrijmoedig mogen spreken dat wij Hem gevolgd zijn in liefde en gehoorzaamheid en opoffering.  En waar staat “opdat”, is een opdracht ingesloten, en zijn ook de overige aansporingen in deze brief van Johannes van toepassing (niet zondigen, geboden bewaren, geesten beproeven, broeders liefhebben).

NBV 1 joh 2:16. “Want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld.”
Dit lijkt op een formulering van een avondsmaalsformulier. Maar het is niet het Woord van God. Want in de NBV wordt alleen de overmaat beschreven en in het Woord van God gaat het om de wortel, de aard, ervan.

Maar deze en andere voorbeelden van de NBV mogen niet verbazen want de aard van de wereld moet blijken uit haar werken. De dwaling in de NBV is niet alleen dat zij verleidt tot meer kennis en meer inzicht in God’s wegen, maar nog meer dat daarin de kerk te zien is die zich mooi maakt en de wereld behaagt. Jakobus 4: 15 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is?Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.

Wat is dan de slotsom in een draad waar al treffende waarheden zijn genoemd? Wat zijn woorden en wat kan de tong bereiken? Wie beheerst de kunst van liefhebben en terechtwijzen, waar de geesten uit zijn op tweedracht? Ik denk dat er velen zijn die zich vastklampende aan een waarheid ontdekken dat de waarheid niet meer is. En er lijkt weinig houvast voor de twijfelende en onrustige ziel. Woorden zijn niet meer dan verpakkingsmiddelen van de geest. Johannes zegt over al die woorden in 1 joh3 vers 18: Geen woorden, maar waarheid en daden.…

Maar de slotsom is: ga terug! Want alléén God’s Woord is Recht en Waarheid !

.  .  .  .  .  . http://columnchrist.files.wordpress.com/2009/08/ga-terug.jpg?w=81&h=112

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2010, 10:53:09 am »
De duivel is een schepsel van God en aan hem onderworpen, zie Job 1 en 2 en daarom vrees ik de duivel geenszins. Laat maar komen die satan, ik lust hem rauw! ;)

http://www.stanart.com/ChainedDevil.JPG
En hij greep de draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren; Openbaring 20,2.

Wisten jullie dat de duivel volgens de Joden niet eens bestaat? Volgens hen zijn de satan en de duivel niet dezelfde zoals in het christendom wordt geleerd. Lees dit zeer interessante artikel maar eens:

Joodse visie, de satan bestaat wel en de duivel niet. (klik)
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2010, 11:01:37 am door Piebe »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2010, 11:13:22 am »
Offtopic: wat een gekleurd artikeltje. Als je het zo stelt, dan geloven christenen ook niet in de duivel. Christenen hebben immers ook een monotheistisch wereldbeeld. Maar waar aan voorbij gegaan wordt in het artikeltje is dat een gevallen engel nog steeds bedreigend kan zijn, ook al is het geen god.

Ontopic: Ik sluit me aan bij David: als God met mij is, wie of wat zal mij dan schaden (ps 23)? Angst is een teken van klein geloof. Menselijk, maar niet terecht. Niets zal mij kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus. Dat geeft moed en vertrouwen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #13 Gepost op: maart 11, 2010, 08:07:01 am »

quote:

Piebe schreef op 10 maart 2010 om 10:53:
Wisten jullie dat de duivel volgens de Joden niet eens bestaat? Volgens hen zijn de satan en de duivel niet dezelfde zoals in het christendom wordt geleerd. Lees dit zeer interessante artikel maar eens:

Joodse visie, de satan bestaat wel en de duivel niet. (klik)
Zoals ze het omschrijven in de joodse visie is voor zover ik het weet ook de christelijke visie, dus ik ben het met de joden eens. Wat in het artikel als christelijk wordt beschreven is eerder een misverstand wat er onder christenen zou kunnen bestaan, maar een incorrecte visie. Ik leerde al in een kerkdienst bij ons dat satan ver onder God staat en zeker geen tegen partij is.  Ik leerde al eerder dat satan zelfs onder ons staat, maar zich groot voor doet. Ik leerde ik dat hij in dienst staat van God. Hij wordt wel de god van de wereld genoemd, maar dat is omdat de mensen hem hun god laten zijn, satan is in werkelijkheid geen god.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #14 Gepost op: maart 11, 2010, 08:10:32 am »

quote:

elle schreef op 10 maart 2010 om 11:13:

Ontopic: Ik sluit me aan bij David: als God met mij is, wie of wat zal mij dan schaden (ps 23)? Angst is een teken van klein geloof. Menselijk, maar niet terecht. Niets zal mij kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus. Dat geeft moed en vertrouwen.
Op het eerste ogenblik dacht ik: maar je kan ook bang zijn vanwege je zonden, maar ook dat is verder doorgedacht ook het gevolg van een klein geloof.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #15 Gepost op: maart 11, 2010, 08:28:31 am »

quote:

elle schreef op 10 maart 2010 om 11:13:
Offtopic: wat een gekleurd artikeltje. Als je het zo stelt, dan geloven christenen ook niet in de duivel. Christenen hebben immers ook een monotheistisch wereldbeeld. Maar waar aan voorbij gegaan wordt in het artikeltje is dat een gevallen engel nog steeds bedreigend kan zijn, ook al is het geen god.
Het artikel mag dan gekleurd zijn, maar het is wel hoe de Joden er tegenaan kijken. In een notendop gegoten zou je kunnen zeggen dat de satan de tegenstander van de Vader is en de duivel de tegenstander van de Zoon. Doch zijn ze dezelfde.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #16 Gepost op: maart 11, 2010, 08:31:07 am »

quote:

gaitema schreef op 11 maart 2010 om 08:07:
[...]

Zoals ze het omschrijven in de joodse visie is voor zover ik het weet ook de christelijke visie, dus ik ben het met de joden eens. Wat in het artikel als christelijk wordt beschreven is eerder een misverstand wat er onder christenen zou kunnen bestaan, maar een incorrecte visie. Ik leerde al in een kerkdienst bij ons dat satan ver onder God staat en zeker geen tegen partij is.  Ik leerde al eerder dat satan zelfs onder ons staat, maar zich groot voor doet. Ik leerde ik dat hij in dienst staat van God. Hij wordt wel de god van de wereld genoemd, maar dat is omdat de mensen hem hun god laten zijn, satan is in werkelijkheid geen god.
Ja ik denk ook dat er vele misverstanden omtrent het kwaad bestaan in het christendom, maar dat satan en de duivel één en dezelfde zijn is wel een feit (Op 20,2) en dat geloven de Joden niet. Daarin verschillen wij dus wel van mening.

aangenaam

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #17 Gepost op: maart 11, 2010, 08:49:07 am »
ik denk dat net als god vele namen heeft, satan dat ook heeft....
daarnaast zijn bij god engelen, en bij satan demonen...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #18 Gepost op: maart 11, 2010, 11:24:03 am »

quote:

aangenaam schreef op 11 maart 2010 om 08:49:
ik denk dat net als god vele namen heeft, satan dat ook heeft....
daarnaast zijn bij god engelen, en bij satan demonen...

Mijn gok is dat je de satan te veel macht toedicht, want God is de schepper van alles.

Jes 45,7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak de vrede, en schep het kwaad; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

aangenaam

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #19 Gepost op: maart 11, 2010, 12:30:14 pm »
nee hoor piebe, satan was een engel, niemand staat boven god.
het ging mij erom dat satan meerdere namen heeft, zoals duivel, lucifer....

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #20 Gepost op: maart 11, 2010, 02:39:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 maart 2010 om 11:24:
Mijn gok is dat je de satan te veel macht toedicht, want God is de schepper van alles.

Jes 45,7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak de vrede, en schep het kwaad; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

En het is dus God die de mens over kan geven aan de satan of aan Zijn straf.
Daarom is het dat we de satan in niets duchten, maar God vrezen. Maar zolang wij in het rijk wonen waarvan satan de heerser is blijven we dicht bij God omdat de satan aan ons trekt. En wie IN GOD is/blijft die heeft gewonnen en die heeft niets onoverkomelijks te duchten (NB: in de betekenis dat een lijdensweg en een martelaarsdood door ons beschouwd worden als schatten in de hemel…!) Maar ons kennen is ten dele en ons geloven is ten dele, en wanneer het volmaakte gekomen is zal al hetgeen ten dele was teniet gaan en volmaakt worden, 1 Cor.13.

Daarom: Wie meent te staan zie toe dat hij niet valle. Want de satan trekt aan ons! Of dacht jij, Piebe, dat het een ijzeren bal is waaraan de satan trekt?
Welnee, de satan heeft immers al verloren !!

De interesse van de satan is een heel andere…

………….. namelijk te trekken aan deze ketting waar aan het uiteinde de mens geketend is !! De mens die nog kan gewonnen worden door de satan zolang de mens nog in zijn rijk verblijft. Want die ketening is er voor de oude mens in welke de wedergeboren ziel moet wonen en aan welke de wedergeboren ziel is gebonden totdat hij de wedren voleindigd heeft en opgenomen wordt in God’s Koninkrijk waar niets meer is ten dele maar alles volmaakt en een in Hem.

We komen er bij terug: wie de vrees niet kent, kent de Liefde niet.
Vergeet mijn woorden en realiseer je:
U bent mijn schuilplaats Heer,
...

Telkens als ik angstig ben, steun ik op U
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2010, 02:40:59 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #21 Gepost op: maart 11, 2010, 04:35:48 pm »

quote:

small brother schreef op 10 maart 2010 om 10:05:
Vrees
Vrees is emotie, een gevoel ...Maar de slotsom is: ga terug! Want alléén God’s Woord is Recht en Waarheid !

.  .  .  .  .  . [afbeelding]

Dag small brother,

Ik heb het gelezen en vond het een mooi diepgaande stuk. Als ik het goed begrijp om terug te wijzen op de openingswoorden waar ik hier mee begon, dan is de vrese des Heren belangrijk. Wie niet de vrese des Heren heeft, die slaat zeg maar de plank mis.

Vrees heeft ook te maken met straf, want God is de rechter die ons straft op onze misstappen of ons genade schenkt. Wanneer we volledig zonder misstappen zijn, hoeven wij geen straf te vrezen of afhankelijk zijn van de genade van de rechter. Ik geloof dat de tekst waar ik mee opende daar op doelde, dat we ervan bewust zijn dat onze vrees voor de rechter te maken heeft met onze misstappen wat ons afhankelijk maakt van zijn oordeel: "de straf of genade". Dat heeft in de kern er mee te maken dat we de liefde gemist hebben.

Maar door onze bemiddelaar en verlosser Jezus Christus is genade voor handen gekomen en als we Hem volgen, dan hoeven we niet bang te zijn voor de straf. Vrees zal wel een rol blijven spelen, vanwege de verleiding om uit Christus te stappen en een dwaalweg te bewandelen. Maar ook dat heeft er mee te maken dat we nog niet in die volmaakte liefde zitten, waar we eens met God van aangezicht tot aangezicht in verblijven zullen in het paradijs.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2010, 04:38:31 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #22 Gepost op: maart 11, 2010, 04:51:39 pm »

quote:

small brother schreef op 11 maart 2010 om 14:39:
[...]

En het is dus God die de mens over kan geven aan de satan of aan Zijn straf.
Daarom is het dat we de satan in niets duchten, maar God vrezen.

Is dat echt zo? Moeten de gelovigen God vrezen?
Kom ik weer uit bij de Bijbeltekst waar Gaitema dit topic omtrent opende.

'En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
Hierin is de liefde bij ons volmaakt, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben in de dag des oordeels, namelijk dat gelijk Hij is, wij ook zijn in deze wereld.
Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.' (1 Joh 4,16-18)

aangenaam

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #23 Gepost op: maart 12, 2010, 01:18:49 pm »
Ik zie het zelf ook niet dat god mij straft, als ik verkeerde keuzes maak dan zitten daar gevolgen aanvast.
B.V. Als ik iets neem wat niet van mij is kan ik daardoor gestraft worden, het gestolen waar is natuurlijk niet gezegend, met alle gevolgen van dien.
Maar als ik oprecht vergeving vraag aan de heer zal hij me vergeven.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #24 Gepost op: maart 12, 2010, 01:31:08 pm »

quote:

aangenaam schreef op 12 maart 2010 om 13:18:
Ik zie het zelf ook niet dat god mij straft, als ik verkeerde keuzes maak dan zitten daar gevolgen aanvast.
B.V. Als ik iets neem wat niet van mij is kan ik daardoor gestraft worden, het gestolen waar is natuurlijk niet gezegend, met alle gevolgen van dien.
Maar als ik oprecht vergeving vraag aan de heer zal hij me vergeven.
Juist! Degene die ons bij God vandaan lokt zijn wij zelf!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #25 Gepost op: maart 12, 2010, 05:42:51 pm »
Vrees voor God is volgens mij niet vrees voor het oordeel, maar dat je God vreest en geen mensen, andere dingen. Dat je niet geliefd wil zijn bij mensen, maar geliefd wilt zijn bij God. Dat je niks liever wilt dat God geeerd wordt, dat je Hem volgt waar ook, ook al zijn mensen het er niet mee eens. We Zijn namelijk geliefd door de Vader, Geacepteerd, we mogen altijd bij Hem komen. (hebr 4) Dus kunnen we beter God vrezen, want we weten dat we toch geacepteerd zijn dan mensen te vrezen. Want als je je eer al haalt bij mensen zal je die niet bij God halen.

Dus vrees voor de Heer is ook dat je weet dat je alleen door Hem alleen echte aanvaarding hebt, alleen door Hem geliefd bent, alleen door Hem gered bent, alleen door Hem heilig kan worden. Het is alleen door het werk van Jezus en niet ons eigen werk. Dat is volgens mij de bijbelse visie op vrees voor God. David heeft het ook vaak over vrees van God en daarnaast liever 1 dag bij Hem dan 1000 ergens anders, volgens mij slaat dit ook op hetzelfde. De vrees van God is juist liefdevol omdat het de enige goede vrees is.

Dus geen angst voor straf van God (waar het vers over gaat), maar leven in vrijheid en liefde om bij Hem te zijn. De liefde moet dus in ons werkelijkheid en volmaakt worden (efeze 3). Dan gaat het alleen om Hem en die liefde kan alleen volmaakt worden door het werk van de Heilige Geest, Hij heiligt ons dus ook. Dat kunnen we niet zelf, het is alleen door het werk van Jezus. In efeze 3 staat ook dat die liefde in ons is, juist door bij God te zijn, in Zijn glorie, door Zijn Heilige Geest en daar hebben we elkaar ook voor nodig, met elkaar kunnen we de liefde hoogte, breedte, lengte, etc kunnen zodat het volmaakt in ons is.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #26 Gepost op: maart 12, 2010, 06:42:48 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 maart 2010 om 13:31:
[...]

Ik heb andere ervaringen, maar dat komt wel hier op neer:
De slang verleid Eva, en Eva verleid adam. Toen God vroeg aan Adam waarom hij de verboden vrucht genomen had, wees Adam naar Eva en toen God aan Eva vroeg waarom zij de verboden vrucht genomen had, wees zij naar de slang. Ze gaven dus steeds een ander op de schuld, maar zelf waren ze wel verantwoordelijk voor hun eigen keuze en kregen daarop ook straf.  Een ja maar, hij zei dat... telt bij God niet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #27 Gepost op: maart 12, 2010, 06:51:46 pm »

quote:

farao schreef op 12 maart 2010 om 17:42:
Vrees voor God is volgens mij niet vrees voor het oordeel, maar dat je God vreest en geen mensen, andere dingen.

Een gezonde vrees inderdaad, daar kan wel eens gelijk in hebben. Het doet me denken aan wat er in de bijbel staat: wat vrees je voor de mensen? Vrees liever God die je adem kan stoppen en met lichaam en ziel in de gehenna kan gooien.  
Deze uitspraalk is denk ik niet om ons bang te maken, maar juist te wijzen op onterechte angst, omdat mensen vaak bang zijn voor andere mensen, die niet meer kunnen dat je lichamelijk wat aan kunnen doen, terwijl er geen rekening wordt gehouden met God die de macht heeft over leven en dood.

Als we dan God dienen, dan neemt dat de angst voor de mensen ook weg en hoef je zelfs niet bang te zijn voor God.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #28 Gepost op: maart 12, 2010, 09:15:45 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 maart 2010 om 18:42:
[...]

Ik heb andere ervaringen, maar dat komt wel hier op neer:
De slang verleid Eva, en Eva verleid adam. Toen God vroeg aan Adam waarom hij de verboden vrucht genomen had, wees Adam naar Eva en toen God aan Eva vroeg waarom zij de verboden vrucht genomen had, wees zij naar de slang. Ze gaven dus steeds een ander op de schuld, maar zelf waren ze wel verantwoordelijk voor hun eigen keuze en kregen daarop ook straf.  Een ja maar, hij zei dat... telt bij God niet.
Nee inderdaad en doordat wij de verkeerde keuzes maken stellen we God teleur. Het komt steeds door onze eigen tekortkomingen dat we God vrezen. Want als wij geen fouten maken, hoeven we ook niet bang te zijn voor straf. Daarom blijf ik er bij dat wij met name voor onszelf moeten uitkijken. Wanneer we luisteren naar de eigen begeerten gaat het mis.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2010, 09:17:03 pm door Piebe »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #29 Gepost op: maart 12, 2010, 10:16:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 maart 2010 om 21:15:
[...]

Nee inderdaad en doordat wij de verkeerde keuzes maken stellen we God teleur. Het komt steeds door onze eigen tekortkomingen dat we God vrezen. Want als wij geen fouten maken, hoeven we ook niet bang te zijn voor straf. Daarom blijf ik er bij dat wij met name voor onszelf moeten uitkijken. Wanneer we luisteren naar de eigen begeerten gaat het mis.

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

We hoeven niet bang voor straf te zijn omdat we een hogerpriester hebben, we mogen door Zijn bloed vrij bij de troon van de genadige te komen. Ook al hebben we tekortkomingen en zwakheden. Je hoeft dus niet bang te zijn als je een fout maakt, je hoeft het niet goed te doen, kunnen we overigens ook niet. We hebben juist Gods barmharigheid en genade nodig, Zijn Geest om heilig te leven, maar dat mag vanuit genade en vrijheid!

Wat je zegt, geen eigen begeerten, maar laten leiden door de Geest! (galaten 5)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #30 Gepost op: maart 13, 2010, 09:27:58 am »

quote:

farao schreef op 12 maart 2010 om 22:16:
[...]

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

We hoeven niet bang voor straf te zijn omdat we een hogerpriester hebben, we mogen door Zijn bloed vrij bij de troon van de genadige te komen. Ook al hebben we tekortkomingen en zwakheden. Je hoeft dus niet bang te zijn als je een fout maakt, je hoeft het niet goed te doen, kunnen we overigens ook niet. We hebben juist Gods barmharigheid en genade nodig, Zijn Geest om heilig te leven, maar dat mag vanuit genade en vrijheid!

Prachtige tekst, dank je wel voor het delen! :)

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #31 Gepost op: maart 13, 2010, 05:46:34 pm »

quote:

Piebe schreef: De duivel is een schepsel van God en aan hem onderworpen, zie Job 1 en 2 en daarom vrees ik de duivel geenszins.

quote:

Duivel niet vrezen?
Ik geloof dat je dat in onderling verband wel een kern raakt die waar is. Immers de duivel krijgt alleen vat op ons door ons eigen vlees, ons eigen hart. De gedaante nu waarin de duivel optreedt is niet zo interessant, want het is niet zijn gedaante die ons doet vallen, maar zijn werken en zijn verleiding op de mens. Dus dan is inderdaad ons eigen hart en onze eigen begeerte uiteindelijk hetgeen onze ziel verleidt. Maar als je er dan van uitgaat dat er iets is dat ons kan verleiden dan erken je ook dat je niet de ideaalpositie van volmaakte liefde bereikt hebt. Je volgt dan precies de lijn van Paulus die getuigt dat al onze liefde en ons kennen ten dele is. En derhalve blijft er een belangrijke plaats voor strijd en waakzaamheid.

Zicht op de balans van liefde en vrees
Er is van oudsher de strijd tussen de slang en de gelovigen. Die strijd wordt gevoerd door de satan, dat is de tegenstander.
Deze strijd is gewonnen en we nemen aan dat de satan uit de hemel geworpen is, Op.12:9 e.v. Merk op dat het Koninkrijk van God is aangebroken in de hemel, waar reeds nu het feest wordt gevierd, maar dat de satan en zijn engelen zijn uitgeworpen en nu op aarde zijn in grote boosheid omdat ze weten dat hun tijd kort is. Of zoals elders geschreven is en al ergens aangehaald: de tegenpartij, de duivel, gaat rond als een briesende leeuw, 1petr.5:8. De strijd van de duivel heeft een paar minpunten voor ons in welke wij duidelijk het nadeel hebben. Dat is dat wij sterven en lijden en altijd blijven zondigen, en dat daarmee de satan al een positie heeft in ons leven en in ons gevoel en in ons hart en in ons verstand. Wat we ook proberen, het blijft maar aanmodderen; ook al wordt het ons niet meer aangerekend als wij in Christus zijn.

Daar staat tegenover dat wie in Christus is wordt versterkt door de Heilige Geest die ons bijstaat, troost, steunt, inspireert teneinde de satan op afstand te kunnen houden, of althans geen blijvende schade aan te kunnen laten brengen als wij toch vallen. Dit gegeven feit benoemt de strijd !

Deze tweestrijd is er altijd geweest en die wordt op vele manieren beschreven en de strijd wordt van verschillende kanten belicht. Altijd aan een kant werelse vrees, de vrees die komt van alles wat ons op deze aarde pijn doet; en aan de andere kant de vrede en liefde van God die die vrees overwint, uitschakelt, of in lijdzaamheid over zich heen laat komen.  

Dat Johannes dan spreekt over volmaakte liefde die de vrees uitdrijft is het rondmaken van het systeem van de vrees die begint van volstrekte wanhoop en ellende, via tweestrijd van aardse vrees tegenover de kracht van God, tot de volledige overgave aan de liefde die de vrees uitdrijft. Johannes spreekt vanuit de positie van het licht, om zo ook de gelovigen kennis te geven van het licht dat hun ziel inzicht geeft hoe het bij God werkt. Dat wil niet zeggen dat wij nu in deze ideale positie staan. Maar wel dat wij ons deze positie mogen toeëigenen omdat de zonde die ons aankleeft en het lijden dat ons aanvecht ons niet aangerekend worden. Dat is het idee van de oude mens gekruisigd hebben.

Tot zover is er geen onduidelijkheid, volgens mij. Er zijn vele teksten die dit ondersteunen, die ik je nu even bespaar om het behapbaar te houden. En het sluit volgens mij aan bij je andere posten.

quote:

Piebe en farao schreven op 12 maart 2010 om 22:16:

Wie volmaakt is in de liefde vreest niet. Wie niet vreest doet dus vanuit de volmaakte liefde gezien een goede zaak. Dus zo bezien is het niet een goede zaak om gelovigen voor te houden dat ze moeten vrezen (God, de wereld, de verleiding, verachtering). Maar wat we gelovigen wel mogen voorhouden is de liefde. En liefde is geen blijvende vrijheid (!) Liefde is overgave van de vrijheid, liefde is opoffering, en liefde is lijden, en liefde is verlangen naar het doen van de wil van God en liefde is het verre van ons houden van de zonde en de begeerte en alles wat waarde heeft op deze wereld. Wie zich in de praktijk van alledag vastklampt aan de volmaakte liefde als uitgangspunt moet zich ook vastklampen aan de volmaakte dankbaarheid en het volmaakt kruisigen van de oude mens.

Dus:
1. Er staat: Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. Dat is net even iets anders dan jouw versie.
2. Jouw teksthoofdstuk begint met vrees. Vrees om niet achter te blijven want voor ons geldt ook de belofte van de rustdag. Want de rust is nog niet ingegaan (!) De genoemde vrijmoedigheid heeft dus een context.
3. Je hoeft niet bang te zijn als je zondigt en je hoeft het niet goed te doen. Zeg je. Maar in de volmaakte liefde wil je het graag goed doen en wil je niet zondigen en zul je dus ook altijd strijden tegen de zonde en tegen de verleiding en tegen de begeerte. In de zonde blijven liggen en aan de begeerte toegeven en de zwakheid accepteren is dus geen optie voor wie de volmaakte liefde leert. Het gaat hier om de gezindheid van de wedergeboren mens.
4. We hebben inderdaad God's Geest nodig om heilig te leven. Maar hoe bepalen wij wat heilig leven is? Vanuit de vrijheid of vanuit God's Woord?

Als het zo is dat wij het over hetzelfde hebben, maar dat de een de klemtoon legt op een kant van de waarheid en de ander de klemtoon op een andere kant van de waarheid, dan zijn we het in de grond van de zaak eens. Immers niet toegeven aan eigen begeerten, en heilig leven zou voldoende de elementen kunnen insluiten van 1. waakzaamheid en 2. vrees voor verachteren in genade en liefde en 3. strijd om steeds te blijven kiezen voor God en tegen de invloeden van de oude mens en 5. het aannemen van God's Heilige Schrift als waren het Woorden van Christus zelf (opdat we ook meer begrip krijgen van Liefde, Heiliging, Vrees, Strijd, Genade, etc).

Dat brengt mij terug op de bijdrage van Piebe dat a. de satan niet gevreesd wordt en dat b. de vrees voor God niet aan de orde is in het nieuwe testament, en dat c. de liefde geen vrees kent. Maar wat is dan vrees voor wereldse zaken en wat is de vrees van God en wat is liefde? Die vragen zijn mogelijk relevant want wie elementen van de gezonde leer uit het verband van God's Woord haalt, die kan verachteren in genade en liefde.  En dat liefde en vrijheid en vrees in de wereld iets anders betekent dan in de bijbel lijkt mij evident.

Vergeet de vrees - zalig die niet vreest omdat hij op recht schuilt bij God de Vader - en concentreer je op de liefde. Want zoals Elle al ergens m.i. terecht noemde: het begrip liefde heeft weinig waarde als het blijft bij onze eigen subjectieve beleving. Maar de liefde van God kunnen we ervaren en meten als wij de bijbel bestuderen. En zoals de liefde meer betekenis krijgt naarmate wij meer leren van God, zo krijgt ook de vrees meer betekenis als wij zien wat God daarmee bedoelt. Maar ik denk dat als je zover bent dat je bij wijze van experiment voor vreze des heren overal kunt invullen "liefde". Want wie God's liefde leert doorgronden, die leert ook de Schriftplaatsen van "vrees" te begrijpen als er liefde staat.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #32 Gepost op: maart 13, 2010, 08:30:21 pm »

quote:

small brother schreef op 13 maart 2010 om 17:46:
Duivel niet vrezen?
Ik geloof dat je dat in onderling verband wel een kern raakt die waar is. Immers de duivel krijgt alleen vat op ons door ons eigen vlees, ons eigen hart. De gedaante nu waarin de duivel optreedt is niet zo interessant, want het is niet zijn gedaante die ons doet vallen, maar zijn werken en zijn verleiding op de mens. Dus dan is inderdaad ons eigen hart en onze eigen begeerte uiteindelijk hetgeen onze ziel verleidt. Maar als je er dan van uitgaat dat er iets is dat ons kan verleiden dan erken je ook dat je niet de ideaalpositie van volmaakte liefde bereikt hebt. Je volgt dan precies de lijn van Paulus die getuigt dat al onze liefde en ons kennen ten dele is. En derhalve blijft er een belangrijke plaats voor strijd en waakzaamheid.

Moeten we de duivel vrezen vraag je me? Jezus zei het in Marcus 7,21-23 als volgt:

'Want van binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand. Al die slechte dingen komen van binnen uit naar buiten en maken de mens onrein.'

Aan de hand van dit vers vraag ik me af waar de duivel zich ophoudt, nietwaar? Christus leert ons dat het kwaad van binnenuit het hart komt, zoals ook bij Petrus het geval waarop hij hem satanas noemde (Mat 16,23) en daarmee bedoelde hij Petrus zijn menselijkheid: 'want gij bedenkt niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.' Later verklaart Paulus.

Rom 8,7
Daarom dat het bedenken van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich aan de wet Gods niet; want het kan ook niet.

Kortom, er is geen externe factor verantwoordelijk voor het kwaad, maar het komt uit de mens zelf. De zondvloed was ook geen straf voor de satan, of de duivel, maar voor de mens.

Gen 6
5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel van de gedachten zijns harten te allen dage alleen boos was.
6 Toen berouwde het de HEERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
7 En de HEERE zeide: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, verdelgen van de aardbodem, van de mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Ook lezen we in Genesis 3,17 dat God de wereld vervloekte om de mens en niet om de slang. De mens is het beest wat we moeten vrezen, daar is de Bijbel zeer duidelijk over.

'...want het gedichtsel van ’s mensen hart is boos van zijn jeugd' (Gen 8,21)

'Hoeveel te meer is een man gruwelijk en stinkende, die het onrecht indrinkt als water?' (Job 15,16)

'In zijn hart zijn verkeerdheden, hij smeedt te allen tijde kwaad; hij werpt twisten op.' (Spr 6,14)

'Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?' (Jer 17,9)

'...Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.' (Mat 15,19)
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2010, 11:18:25 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #33 Gepost op: maart 13, 2010, 11:14:35 pm »
. dubbele post
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2010, 11:17:18 pm door Piebe »

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #34 Gepost op: maart 15, 2010, 09:49:13 am »

quote:

Piebe schreef op 13 maart 2010 om 20:30:
Christus schreef:  'want gij bedenkt niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.'

Piebe schreef: Kortom, er is geen externe factor verantwoordelijk voor het kwaad, maar het komt uit de mens zelf. De zondvloed was ook geen straf voor de satan, of de duivel, maar voor de mens.

Wat ik schreef was min of meer vanuit het uitgangspunt dat je zoals zovelen, wel oprecht bent, maar verblind door de theologie van begeerte als liefde en doen wat goed is in eigen ogen als christelijke vrijheid.

Maar als ik zie dat je wel precies en specifiek teksten aanhaalt dan is dat voor jou misschien minder van toepassing. Want jij kiest het detailniveau kennelijk bewust, maar laat tegelijk andere delen onbenoemd. En in dat geval is het jou voorhouden van het lezen van de bijbel vanuit de liefde een fout en een dwaling en ga ik ongewild in je redeneerlijn mee. Want niemand zal iets toedoen of afdoen aan God's Woord.

quote:

Piebe schreef: Ook lezen we in Genesis 3,17 dat God de wereld vervloekte om de mens en niet om de slang. De mens is het beest wat we moeten vrezen, daar is de Bijbel zeer duidelijk over.

Bij jouw signaleer ik twee zaken:
1. Hoewel je overwegingen over de slechtheid van de mens waardevol zijn mis je belangrijke zaken omdat je selectief citeert. Voordat God de mens en zijn vrouw aansprak, sprak hij de satan aan, en hij benoemde de vijandschap tussen de satan en de mens. Dat is dus wel degelijk een externe factor.

Lees: 14 Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens. En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

2. Het tweede wat ik signaleer is dat je de oplossing en de bestrijding van het kwaad zoekt in het hart. Die overweging (dat het kwaad alleen uit het hart komt) is zelf een kwade overweging van het hart. Want het kwaadwillende hart wijkt terug van God. Maar het hart dat God zoekt en liefheeft zoekt God en de vertrouwelijke omgang met God. Dat is ook het vertrouwd worden met God's Woorden over de liefde, en God's Woorden over het kwade en God's Woorden over het stichten van het hart.

Dus ik kan je niet tegenspreken zonder eerst je gelijk te onderstrepen.
Maar  vervolgens moet ik je erop wijzen dat je niet naar je eigen hart en je eigen overleggingen moet luisteren - die je ook terecht vreest - maar naar de Woorden van God.
Het hart van de mens is waar het kwaad en goed samenkomen. Het hart heeft kennis van het goed, maar ook van het kwaad en kan beiden onderscheiden. Maar het kiest uit zichzelf altijd tegen God.
Als de satan een interne aangelegenheid van de mens is, is God dat dan ook? Als het kwaad niet van buiten het hart komt, is dan de hel ook in het hart? Het hart dat zo zoekt en redeneert en God's Woorden verachtelijk hun plaats ontzegt, dat zal ook erop uit komen dat God een interne aangelegenheid is van de mens. En het zal verloren gaan.

Maar jij gaat niet verloren. Het is daarom dat je niet moet menen dat er geen vreze des Heren bestaat. het is juist het afwijkende hart dat door God toch wordt verkozen dat niet alleen door de liefde maar juist ook door de vreze des Heren geraakt wordt. Als jij meent dat God liefde is en dat alle dreiging van het eigen hart komt, dan mis je niet alleen het begrip van de satan, maar boven alles mis je dan de dreiging die God in je hart legt. God legt het dan in je hart en maant je en dreigt je en toont zijn verschrikking als het nodig is. Maar jij zegt tegen jezelf dat het niet God is maar het eigen hart. Want God is volgens jou liefde.

Denk s.v.p. aan wat Jona overkwam. Dat past ook in jouw perceptie. Jona onderging allerlei kwaad toen hij van God week. Als Jona nu niet had geloofd dat God zelf in hem de dreiging bracht en het kwaad, toen Jona zich onttrok aan God, dan had Jona God niet kunnen horen en God niet kunnen gehoorzamen. Maar Jona kende wel de vreze des Heren en hij wist toen het kwaad hem overkwam dat het God was die sprak en niet (alleen) zijn eigen hart.

Maar doe als Samuel (1 Sam.3:9) en zoek God's vertrouwelijke omgang en  zeg dan: spreek Here, want uw knecht hoort ! En neem al zijn Woorden serieus.

Of zit ik mis?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #35 Gepost op: maart 15, 2010, 10:16:24 am »
Ik begrijp je redenatie wel, maar ik ben me er bewust van dat God ons geschapen heeft, dus ook het hart. :)

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #36 Gepost op: maart 15, 2010, 10:32:36 am »

quote:

Piebe schreef op 15 maart 2010 om 10:16:
Ik begrijp je redenatie wel, maar ik ben me er bewust van dat God ons geschapen heeft, dus ook het hart. :)

Toen antwoordde de HERE  Job uit een storm en zeide:

Wie is het toch, die het raadsbesluit verduistert
met woorden zonder verstand?
Gord nu als een man uw lendenen,
dan wil Ik u ondervragen, opdat gij Mij onderricht.
Waar waart gij, toen Ik de aarde grondvestte?
Vertel het, indien gij inzicht hebt!
Wie heeft haar afmetingen bepaald? Gij weet het immers!

Zijn de poorten des doods voor u onthuld,
en hebt gij de poorten der diepe duisternis aanschouwd?
Reikt uw begrip zover als de breedte der aarde?
Vertel het, indien gij dit alles weet!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #37 Gepost op: maart 15, 2010, 10:59:16 am »
Beste small brother, ik zou best als Samuel willen doen, maar zijn wij nog knechten van God? :)

Joh 15,15
Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #38 Gepost op: maart 15, 2010, 01:11:13 pm »

quote:

Piebe schreef op 15 maart 2010 om 10:59:
Beste small brother, ik zou best als Samuel willen doen, maar zijn wij nog knechten van God? :)
Joh 15,15
Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

Natuurlijk wel.
Maar ook als jij zegt van niet: Er staat ergens geschreven dat de zoon gelijk op onderworpen is aan de vader als de dienstknecht. Want hoewel er grote verschillen zijn met de dienstknecht, dient ook de zoon de vader.

En overigens citeer je niet God de Vader maar Jezus de Zoon.  (H)
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2010, 01:57:50 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #39 Gepost op: maart 15, 2010, 05:21:28 pm »

quote:

small brother schreef op 15 maart 2010 om 13:11:
[...]

Natuurlijk wel.
Maar ook als jij zegt van niet: Er staat ergens geschreven dat de zoon gelijk op onderworpen is aan de vader als de dienstknecht. Want hoewel er grote verschillen zijn met de dienstknecht, dient ook de zoon de vader.

En overigens citeer je niet God de Vader maar Jezus de Zoon.  (H)

Wat is het verschil? Jezus zei immers dat God zijn eigen vader is (Joh 5,18) waarmee hij zichzelf aan God gelijk maakte.

'Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij....' (Luk 10,16)

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #40 Gepost op: maart 15, 2010, 05:36:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 15 maart 2010 om 17:21:
[...]

Wat is het verschil? Jezus zei immers dat God zijn eigen vader is (Joh 5,18) waarmee hij zichzelf aan God gelijk maakte.
'Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij....' (Luk 10,16)

?????  8)7
OK, een tegenvraag: jouw citaat; Was dat een monoloog??

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #41 Gepost op: maart 15, 2010, 10:16:46 pm »

quote:

small brother schreef op 15 maart 2010 om 17:36:
[...]

?????  8)7
OK, een tegenvraag: jouw citaat; Was dat een monoloog??
Nee hoor, het was een reactie op je opmerking dat ik niet God de vader citeerde, maar de vader, de zoon en de heilige geest zijn één (1 Joh 5,7) dus vandaar mijn 'monoloog'. :)

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #42 Gepost op: maart 16, 2010, 12:23:50 am »

quote:

Piebe schreef op 15 maart 2010 om 22:16:
Nee hoor, het was een reactie op je opmerking dat ik niet God de vader citeerde, maar de vader, de zoon en de heilige geest zijn één (1 Joh 5,7) dus vandaar mijn 'monoloog'. :)
Sorry ik was dus niet duidelijk: Ik bedoelde niet jouw monoloog maar die van Jezus, zoals hier in Luc 10: 21> Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.
Is dat een monoloog van Jezus ???

Het idee van dogma's en belijdenissen is dat zij geleerd worden door hen die vertrouwd zijn met de bijbel. Wie de bijbel niet goed kent moet oppassen met dogma's. Jezus is de zoon. God is de vader. Jezus zit aan God's rechterhand. Niemand komt tot de Vader, behalve als het is via Jezus. Alles wat we verder zeggen over wie Jezus en God zijn ten opzichte van elkaar, is prachtig voor studieavonden en voor professoren en voor liefhebbers van het debat, maar niet voor gewone gelovigen omdat de discussie geen nut dient.

Maar wie een liefhebber is van debat, kan zich beter eerst verdiepen in wijsheid. Wijsheid wordt op de wereld met name gevonden bij Salomo, 1 Kon.4:31 ev.

Spreuken van Salomo 1:20> De opperste Wijsheid roept overluid daar buiten; Zij verheft Haar stem op de straten. Zij roept in het voorste der woelingen; aan de deuren der poorten spreekt Zij Haar redenen in de stad; Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten?

Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken. Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte; En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt; Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.

Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt; Dan zullen zij tot Mij roepen, maar Ik zal niet antwoorden; zij zullen Mij vroeg zoeken, maar zullen Mij niet vinden; Daarom, dat zij de wetenschap gehaat hebben, en de vreze des HEEREN niet hebben verkoren.

Zij hebben in Mijn raad niet bewilligd; al Mijn bestraffingen hebben zij versmaad; Zo zullen zij eten van de vrucht van hun weg, en zich verzadigen met hun raadslagen. Want de afkering der slechten zal hen doden, en de voorspoed der zotten zal hen verderven. Maar die naar Mij hoort, zal zeker wonen, en hij zal gerust zijn van de vreze des kwaads.

En de slotsom zegt Salomo vervolgens na al zijn overwegingen en ervaringen, is wat je leest in Pred.12:13> Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen. Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2010, 12:26:57 am door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #43 Gepost op: maart 16, 2010, 08:41:57 am »
Niets dogma's, 1 Johannes 5,7 staat in de Bijbel.

Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2010, 08:43:20 am door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #44 Gepost op: maart 16, 2010, 09:02:26 am »
Dat staat er helemaal niet. Er staat:
1 Johannes 5:7-8

7 Er zijn dus drie getuigen: Noot [sluiten]
(5:7-8) Er zijn dus drie getuigen: de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend – Andere handschriften lezen: ‘Er zijn dus drie getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de heilige Geest; en deze drie zijn één. En er zijn drie getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één’.8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend.  

© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Wat jij er van maakt kan ik niet uit die tekst halen.

Ik zie letterlijk de Geest die in ons spreekt, het water dat vloeide toen Jezus met de spies doorboord werd, samen met het bloed.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #45 Gepost op: maart 16, 2010, 09:10:34 am »

quote:

small brother schreef op 16 maart 2010 om 00:23:
[...]

Sorry ik was dus niet duidelijk: Ik bedoelde niet jouw monoloog maar die van Jezus, zoals hier in Luc 10: 21> Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.
Is dat een monoloog van Jezus ???

Het idee van dogma's en belijdenissen is dat zij geleerd worden door hen die vertrouwd zijn met de bijbel. Wie de bijbel niet goed kent moet oppassen met dogma's. Jezus is de zoon. God is de vader. Jezus zit aan God's rechterhand. Niemand komt tot de Vader, behalve als het is via Jezus. Alles wat we verder zeggen over wie Jezus en God zijn ten opzichte van elkaar, is prachtig voor studieavonden en voor professoren en voor liefhebbers van het debat, maar niet voor gewone gelovigen omdat de discussie geen nut dient.
[/i]

Ga toch weg, een gewone gelovige kan ook de bijbel lezen en met behulp van de Heilige Geest conclusies trekken. Ook een dominee is maar een gewone gelovige. Dat is geloof, dat je vertrouwt op slechts één leraar en Hij heet Jezus Christus. De zogenaamde geleerden moeten zich niet wat gaan verbeelden. Als je niet voldoende op Jezus vertrouwt en niet doet wat Hij zegt, dan kan je nog zo geleerd zijn als je wil, maar de verleidingen van de duisternis zullen je tot een dwaalleer brengen. Vandaar al die verdeeldheid.

Wat Jezus tot de Vader betreft, dat is een gesprek van Vader op Zoon. Zo simpel is het. Jezus Christus is ook de gene die het Woord van de Vader ontvangt en het aan ons geeft. Ik kan dat gewoon zelf lezen in de bijbel. Dat ze één zijn komt omdat ze als één optreden, net als een getrouwde man en vrouw ook één zijn voor God. God woont immers in Jezus en heeft zich in Jezus aan ons laten zien. En dat weet ik als gewone gelovige.

Het is dan aan die geestelijken om er voor te zorgen dat ze Gods woorden niet voor ons verborgen houden.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2010, 09:21:29 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #46 Gepost op: maart 16, 2010, 10:58:17 am »

quote:

gaitema schreef op 16 maart 2010 om 09:02:
Dat staat er helemaal niet. Er staat:
1 Johannes 5:7-8

7 Er zijn dus drie getuigen: Noot [sluiten]
(5:7-8) Er zijn dus drie getuigen: de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend – Andere handschriften lezen: ‘Er zijn dus drie getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de heilige Geest; en deze drie zijn één. En er zijn drie getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één’.8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend.  

© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Wat jij er van maakt kan ik niet uit die tekst halen.

Ik zie letterlijk de Geest die in ons spreekt, het water dat vloeide toen Jezus met de spies doorboord werd, samen met het bloed.
Ik behoor tot de groep christenen die zweert bij de Statenvertaling en daar staat het precies zo.

1 Johannes 5,7 (klik)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #47 Gepost op: maart 16, 2010, 01:07:13 pm »
Da's wel een tikje naief, Piebe. Er zijn na 1600 oudere versies gevonden van bijbelboeken waarvan de inhoud soms verschilt.
Dit geldt ook voor deze passage (bron, bron). De statenvertaling maakt hier gebruik van een jongere vertaling die klaarblijkelijk is aangepast aan de dogmatiek. Oude kerkvaders die 1 joh 5 citeren laten de verwijzing naar de triniteit weg. Dat lijkt me een prima argument om gaitema's versie betrouwbaarder te vinden.

Het illustreert overigens wel het punt van Small Brother dat je niet te makkelijk moet doen over bijbelstudie. De bijbel kan in de handen van leken misbruikt worden voor nare doeleinden. Er staat immers in de bijbel dat je je kinderen mag slaan. Dat homo's gestenigd moeten worden. Dat vrouwen een hoed op moeten en hun klep moeten houden. De bijbel staat vol van abstracte zaken: hemel, hel, zonde, verlossing, genade. Dat kun je in simpele woorden vatten, maar blijft een versimpeling.
1 joh 5:7-8 is in de statenvertaling een onbetwistbaar argument voor de drie-eenheid. Maar de statenvertaling zelf is dus wel betwistbaar... Houd je simpelweg vast aan de statenvertaling, dan maak je het te simpel en doe je imho de waarheid geweld aan.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2010, 01:18:13 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #48 Gepost op: maart 16, 2010, 04:34:33 pm »

quote:

Piebe schreef op 16 maart 2010 om 10:58:
Ik behoor tot de groep christenen die zweert bij de Statenvertaling en daar staat het precies zo.
1 Johannes 5,7 (klik)

Die tekst zet direct naast elkaar dat er een eenheid is en dat er drie onderscheiden personen zijn. Wil je nu die tekst tegen zichzelf laten getuigen?? Zou je er dan niet beter aan doen om die tekst te accepteren en te concluderen dat er iets van een eenheid is, en iets van verschil? Want Jezus is de Zoon en God is de Vader. Vat je dat wel of vat je dat niet?  Jezus doet de wil van zijn Vader. Kun je dat aannemen of kun je dat niet aannemen? En als je het aangenomen hebt, kun je begrijpen dat er dus een vader is en een zoon, en die twee zijn niet een en dezelfde persoon. En daarnaast zijn ze een. Dat is geen theologie maar bijbeltekst; dat erken je zelf. Gelijk de Vader is in mij, zo zegt Jezus ergens, ben ik in de Vader. Dat is dus kennelijk een eenheid die je niet begrijpt. En dan verwijs ik je opnieuw naar de aangehaalde teksten in Job, Prediker, en Spreuken.

Dus ben je bereid de bijbelteksten te aanvaarden? Zo ja, dan kunnen we terug van de tak op de hak en ben ik benieuwd of je nu verder bent gekomen.

small brother

• Bekijk profiel
Een bang hart
« Reactie #49 Gepost op: maart 16, 2010, 04:49:30 pm »

quote:

elle schreef op 16 maart 2010 om 13:07:
1 joh 5:7-8 is in de statenvertaling een onbetwistbaar argument voor de drie-eenheid. Maar de statenvertaling zelf is dus wel betwistbaar... Houd je simpelweg vast aan de statenvertaling, dan maak je het te simpel en doe je imho de waarheid geweld aan.
Begrijp ik je goed, dat de tekst (of leer) dat die drie één zijn, of tot één zijn, volgens jou in strijd is met God's Woord??