quote:
St. Ignatius schreef op 06 september 2010 om 16:49:Graag gedaan. Het lijkt me juist wel zinvol om de vraag te herhalen, want je gaf zelf al aan dat je soms dingen over het hoofd ziet. Als mijn vraag na 13 keer nog niet is beantwoord dan herhaal ik het graag even voor je. .
Wanneer het kerkleer betreft, is dat niet zinvol. Ik heb dat afgedaan.
quote:
De bijbel is pas later door de katholieke kerk samengesteld, niet in de eerste eeuw. De diverse kerken gebruikten elk de geschriften die zij als gezaghebbend beschouwden. En daar was dus nogal verschil in. Bovendien is, zoals Zwever ook al aangaf, de bijbel voor meerdere uitleg vatbaar. Er was ook nog geen eenduidige leer. In de eerste eeuw waren nl. diverse kerken. De Paulinische kerken, de Johannische kerken, de Petrinische kerken, Mattheaanse stroming, elk met een eigen leer. Dus welke van deze leren hang je nu aan? .
Onjuist. De Hebreeuwse canon was al in de 5e eeuw v.C. voltooid. De Griekse Canon stond al nagenoeg geheel vast rond het jaar 230. Er waren alleen nog discussies gaan de over kleine details. Einde 2e eeuw stond de Griekse canon vast.
De RKK claimde dat pas in het jaar 397, het concilie van Carthago.
quote:
concilie van Carthago Dus er was al Constantijnse leer 180 jaar vóórdat hij geboren werd? Waar vinden we die leer dan? .
Tijden het concilie van Nicea in 325 hakte Constantijn de knoop door in het geruzie en stelde leringen vast.
quote:
Maak je geen zorgen, je hoeft niet alle secundaire bronnen aan te geven. Alleen even de geschriften van Constantijn waar je je op baseert. Wellicht is er een Nederlandse uitgave van, die je hebt bemachtigd? .
Zoals gezegd zijn er vele verslagen over Constantijn. Het is moeilijk om deze te vinden en ze samen te vatten.
quote:
Nee, nu haal je een aantal dingen door elkaar. Hij was keizer van het Romeinse Rijk en daarmee tevens Pontifex Maximus in de oude betekenis van die titel. Het was één van de vele titels van de keizer. Hij opende het concilie, maar nam géén theologische besluiten. Die werden nl gemaakt door de 318 bisschoppen en afgevaardigden die daar vergaderden. .
Welnee.
Een heiden opende dus het concilie, die HIJ bijeengeroepen had. Minder dan één derde was aanwezig. Hij was de voorzitter!
Er werd gebekvecht over de drie-eenheid door Athanasius. Tegenstanders, aangevoerd door Arius, bewezen aan de hand van de Bijbel dat Jezus een lagere orde was, dan zijn vader. Aríus hield vol dat „de Zoon van God een schepsel was”. Bijna twee maanden lang twistten de beide zijden met elkaar. Toen Aríus opstond om te spreken, sloeg een zekere Nicolaas van Myra hem in het gelaat. Naderhand, toen Aríus doorging met spreken, stopten velen hun vingers in hun oren en renden als met afschuw vervuld over de „ketterijen” van de oude man naar buiten.
Ten slotte nam de pontifex maximus Constantijn zijn beslissing ten gunste van de Drieëenheidsleer van Athanasius. Zo werd de Niceaanse Geloofsbelijdenis over de „Drieëenheid” uitgevaardigd en werd er gehoorzaamheid aan
afgedwongen.
Later werd Aríus, wegens verzet hiertegen, op bevel van Constantijn naar Illyrië verbannen, maar vijf jaar later vandaar teruggeroepen. Behalve dat het concilie van Nicea een aantal canons afkondigde, besliste het op welke zondag (Dies Solis) van het jaar regelmatig Pasen gevierd diende te worden.
Het besluit van dit concilie inzake de Drieëenheid bracht echter geen rust in de oosterse religieuze organisatie, en de ariaanse strijd bleef heftig voortwoeden. In 381 werd de trinitarische geloofsbelijdenis van Nicea op het oecumenische concilie van Constantinopel uitgebreid.
Tegen het einde van zijn leven ondersteunde keizer Constantijn de zijde van de antitrinitarische Aríus. Constantijn was hiertoe gekomen door toedoen van Eusebius van Nicomedië. Zo werd Aríus uit de ballingschap teruggeroepen en werden vele trinitarische bisschoppen verbannen. Ten slotte werd Athanasius zelf naar Gallië (Frankrijk) verbannen.
quote:
Ja, dat weten we allemaal. Niemand beweerd dat kerst gevierd werd in de eerste eeuw. Maar wáár staat nou dat Constantijn dat heeft ingesteld? Waarom zeg je dat het in 325 werd ingesteld en hier zeg je dat het pas in 354 voor het eerst genoemd word? Hoe weet je dan dat het in 325 is ingesteld? .
Niet. Ik ging daar van uit, dat toen alle leringen werden vastgesteld. Maar het duurde langer, zoals ik in de aanvullende info al aangaf.
quote:
Dus dat kunnen we met een korreltje zout nemen, als zoveelste verzinsel. .
Nee. Ik bescherm alleen mijn privacy.
quote:
Dit kunnen we dus met een paar kilo zout nemen. Geen enkele pastoor houdt een ‘preek’, laat staan dat hij daar onbijbelse jg verzinsels voor gebruikt. Als hij dat nl wel had gedaan dan was hij uit zijn ambt ontheven.
Veronderstelling dus. Denk je nu echt, dat hij vanaf de kansel met onze lektuur gaat zwaaien? JG verzinnen niets, ze gaan uit van de oorspronkelijke Bijbelse leer.
Die leert niet dat je met het zwaard moet bekeren. Die leert niet dat onwetenden gedoopt kunnen worden. Leert geen hel en vagevuur. Leert ook niet dat je daar tegen betaling uit kan komen. Dàt zijn pas verzinsels en die komen niet van JG.