Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 499941 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #2150 Gepost op: september 11, 2010, 11:55:44 pm »

quote:

Beepee schreef op 10 september 2010 om 11:30:
[...]

Het is onmogelijk geloof letterlijk te bewijzen, zoals de Bijbel zelf ook aangeeft.
Ik lees in de Bijbel dat Gods oorspronkelijke plan gewoon doorgaat. De aarde zal bewoont worden door volmaakte mensen, die eeuwig daarop mogen leven. De eerst profetie , Gen 3:15, geeft dat aan. In ieder geval voor mij zeer duidelijk.
Gen. 3:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Kun je toelichten waarom je juist deze tekst aangrijpt om een eeuwig leven van volmaakte mensen op deze aarde voorzegd te zien? Tenslotte gaat de tekst letterlijk gezien niet over zoiets en overdrachtelijk gezien kun je volgens mij zeggen dat hij  wijst op de strijd die de mens gaat leveren om de satan te overwinnen -- althans onwerkzaam te maken -- en op de satan die die mens op zijn weg toch opnieuw wil verleiden en doen struikelen. En dat gaat dus ook niet daarover.

Omdat je bij het beantwoorden van posts van anderen al mijn vorige post ver voorbij bent, wijs ik je nog even op deze post die nog op beantwoording wacht.
Trajecto in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2151 Gepost op: september 12, 2010, 02:18:25 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 september 2010 om 23:55:
Gen. 3:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.
Kun je toelichten waarom je juist deze tekst aangrijpt om een eeuwig leven van volmaakte mensen op deze aarde voorzegd te zien?
Ik citeer deze tekst om te laten zien, dat God reageert op de zondeval en die dus ongedaan gaat maken.

De context laat zien dat het niet Gods bedoeling was dat de mens zou sterven. Hij gaf hen de vrije  keuze: gehoorzamen en leven of ongehoorzaam zijn en sterven. Zij kozen voor het laatste. Ze werden uit het paradijs gezet, waar eeuwig leven mogelijk was en kregen daarna kinderen, die de onvolmaaktheid erfden en daarmee de dood.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2152 Gepost op: september 12, 2010, 03:05:51 pm »

quote:

Trajecto schreef op 08 september 2010 om 02:43:
Dat lijkt me toch niet een solide stelling.
Nee, als iets vatbaar is voor diverse opvattingen en uitleggingen ontstaat er gewoon verdeeldheid.
Paulus bestreed de verdeeldheid. Omdat de Bijbelse leer vatbaar was voor meerdere uitleg? Nee! Verdeeldheid ontstond door  dominantie.  Vandaar dat na de laatste apostel herders in heersers veranderden.

Een tweede aspect van verdeeldheid is de Griekse filosofie. Intelectuelen die elkaars “oortjes” afsnoepten. Deze was geënt op de Griekese heidense leer. Die werd steeds populairder en het ging zich vermengen met de Bijbelse leer, waardoor Constantijn zijn kans kreeg om zijn kerk te stichtten.

De eerste eeuwse leer was volmaakt duidelijk.

quote:

Ja, ik snap dat je niet onbeperkt achter de computer wilt zitten. Ik kan nog wel even een hint geven.
"God is liefde en haat inderdaad het kwade," zei je. Dit is een zeer dubieuze opmerking: .
Welnee . Het zijn twee citaten. God is liefde (1Jo 4:8) Haat het kwade o.a.(Amos 5:15; Psalm 97:10)

Lees 1 Kor 13 nog eens door. Ik citeer wat  losse onderdelen. Liefde:

zoekt niet haar eigen belang,
ze rekent het kwade niet aan.
maar verheugt zich met de waarheid.
ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.

Zijn brief was aan de Korinthiërs gericht, die nogal liefdeloos met elkaar omgingen. Het was een welvarende en losbandige stad, De gemeente neigde naar sektarisme en Paulus bestreed dat. Hij wierp daar de vraag op: bestaat de Christus dan verdeeld?  Vervolgens roept hij  op tot eenheid. Hij bestrafte overspel en bevestigde de zekerheid van de opstanding.( aan het einde der tijden).

quote:

Ik heb voldoende van het WTG gehoord om te weten dat het onaannemelijk is dat jij je niet volledig richt naar de dingen die het bestuurlijk lichaam voorschrijft. Dat wordt niet geaccepteerd. .
Vermoedelijk van afvalligen, waar je een eigen interpretatie een geeft.

Outsiders worden geloofd, insiders niet, omdat niet strookt met je eigen visie.

quote:

Dan zou de eenheid verstoord worden en dat is absoluut onacceptabel. .
Juist de Korinthe brief laat zien, dat Paulus sektevorming heftig bestrijdt.  De neiging in die gemeente was Ik hoor bij Apollos, ik bij Cefas en ik bij Chistus. Hij maakte daar korte metten mee.

quote:

Veel te veel wordt door hen letterlijk bekeken. Meteen bij het scheppingsverhaal vind je al veel symboliek en dat staat er echt niet bij aangegeven. .
Je moet het bekijken zoals het bedoeld is. Velen zijn niet in staat het scheppingsverslag op een juiste manier te lezen. Men is sterk beïnvloed door de evolutietheorie, waardoor de schepper been groot onrecht wordt aangedaan.

quote:

Het is (...) juist de gewoonte van het WTG om te willen handelen naar de letter en niet zozeer naar de geest. De letter staat zeker bovenaan bij het WTG. .
Zo wil JIJ dat interpreteren. Het wtg handelt naar het voorbeeld van Jezus en de apostelen en grijpen in, wanneer dat noodzakelijk is, volgens de Bijbelse richtlijnen. Natuurlijk worden zij, net als  bij Jezus dat ook gebeurde, bekritiseerd door de bevestigde verdeelde religie. Wat  was het gevolg? Zij negeerden Jezus waarschuwing en kwamen om bij de val van Jeruzalem.

Ik probeer te laten zien wat er in de eerste eeuw geleerd werd. Dat was geen onsterfelijke ziel, dat was geen hemelse opstanding daarna, geen kerstmis, geen drie-eenheid. Ondanks de vele kunstig verzonnen verhalen komen deze zaken niet voor in de Bijbelse leer.

De gehele bijbel laat zien dat God bezig is de zondeval  te herstellen. Hij gaat de aarde vullen met volmaakte mensen, die eeuwig leven

tot zover.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2153 Gepost op: september 12, 2010, 04:36:31 pm »

quote:

Beepee schreef op 12 september 2010 om 14:18:
[...]
Ik citeer deze tekst om te laten zien, dat God reageert op de zondeval en die dus ongedaan gaat maken.

De context laat zien dat het niet Gods bedoeling was dat de mens zou sterven. Hij gaf hen de vrije  keuze: gehoorzamen en leven of ongehoorzaam zijn en sterven. Zij kozen voor het laatste. Ze werden uit het paradijs gezet, waar eeuwig leven mogelijk was en kregen daarna kinderen, die de onvolmaaktheid erfden en daarmee de dood.
Ja, er staat dus helemaal niet dat er een aards paradijs in vooruitzicht wordt gesteld. Dat is een invulling van jou.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2154 Gepost op: september 12, 2010, 07:31:37 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 september 2010 om 09:51:
[...]

De kwestie is helemaal niet relevant. Want de Didachè (hierin is in het begin 2e eeuw 1e eeuwse leer vastgelegd) adviseert om vooral "pragmatisch" met doopwater om te gaan... Aan het bed van Constantijn zal geen stromend water aanwezig zijn geweest... Men zal dus "driemaal water over het hoofd hebben gegoten, in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest"....

7:1 Maar wat betreft de doop, aldus moet u dopen: Nadat u al het voorgaande hebt gezegd, doop in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, in stromend water; 7:2 maar als u geen stromend water hebt, doop dan met ander water, en als u niet in koud water kunt dopen, in warm water; 7:3 indien u geen van beide ter beschikking hebt, giet dan driemaal water over het hoofd in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest.

NB, Beepee. Ik dacht dat ik je, nota bene aan de hand van de tekst uit je Nieuwe Wereld Vertaling, vanuit Joh 14:16 had aangetoond dat de Heilige Geest niet slechts een "kracht" is maar vooral een "persoon"... Een "kracht" kan niet een "helper" zijn, hooguit een "hulpmiddel". Een "parakletos" is echt geen "kracht"!!! Daar wordt de "functie" van een "persoon" mee aangeduid!!

Wel, nu die kwestie uit de wereld is: WAT is dan die Naam van de Heilige Geest?

Want de bijbel (sterker: Jezus zelf...!!) zegt daar wel degelijk wat over!!! Als geheugensteun: bovenstaand citaat uit de Didachè neemt deze woorden van Jezus over.... Doop hen in de Naam (enkelvoud!!) van...??? Wel, die Naam, die ken je toch wel...?? Je bent een getuige (ten minste... ik heb je al eens om een getuigenis gevraagd, maar toen bleef het stil), een getuige van ......???? Nou??? Precies!!!
Reminder voor Beepee.........

De vraag die nog steeds open staat: WAT is dan die Naam van de Heilige Geest????
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2155 Gepost op: september 12, 2010, 08:09:29 pm »

quote:

Trajecto schreef op 12 september 2010 om 16:36:
[...]

Ja, er staat dus helemaal niet dat er een aards paradijs in vooruitzicht wordt gesteld. Dat is een invulling van jou.

Inderdaad en Jezus zei:

'De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut.....' (Joh 6,63)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #2156 Gepost op: september 13, 2010, 04:59:01 am »
Ik heb ook nog even een reminder voor onze vriend BeePee:

quote:

St. Ignatius schreef op 10 september 2010 om 15:44:

Maar tijdens al je zoektochten he?...de ontdekkingen die je hebt gedaan in die katholieke tijdschriften over Rahner, bedoel ik dan... daar ben je vast tegengekomen van welk axioma Rahner uitgaat vóór hij bovenstaande uitspraak deed. Wil je dat axioma even benoemen? Dan is het voor iedereen ook meteen duidelijk waarom Rahner dat zegt en wat hij bedoeld.

Daarnaast heeft hij het over het 'generieke' Theos tegenover het christelijke Kurios. Wil je dan ook even toelichten waarom hij dat bespreekt in het licht van de Thomistische traditie?

quote:

St. Ignatius schreef op 10 september 2010 om 15:29:
Is dat zo? Hoe is de Grieks Orthodoxe kerk strenger? En hoe heeft dat betrekking op het valselijk verband leggen met een RKK pastoor ?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2157 Gepost op: september 13, 2010, 09:57:56 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 september 2010 om 15:44:
[...]
Maar tijdens al je zoektochten he?...de ontdekkingen die je hebt gedaan in die katholieke tijdschriften over Rahner, bedoel ik dan... daar ben je vast tegengekomen van welk axioma Rahner uitgaat vóór hij bovenstaande uitspraak deed. Wil je dat axioma even benoemen? Dan is het voor iedereen ook meteen duidelijk waarom Rahner dat zegt en wat hij bedoeld.
Je maakt me toch nieuwsgierig... Ik heb geen "Rahner" in de kast staan (zou ook niet meer passen, vrees ik...), maar liep vorige week tegen de volgende opmerking aan:

Ist von „Person“ die Rede, wird im normalen Sprachgebrauch eine einzelne Person gemeint. Spricht man also von den drei göttlichen Personen, könnten diese als drei Individuen aufgefasst werden. Dies widerspräche dem monotheistischen Glauben. Karl Rahner vertritt die Ansicht, dass man auf die Subjektivität bei der Begriffsfindung verzichten sollte. Diese könnte zu o.g. Missverständnissen führen. (bron)

Staat zijn uitgangspunt hier misschien vermeld? Zo ja, wat bedoelt hij dan eigenlijk met subjectief en met wat met objectief in dit verband??? Met dit laatste misschien dat we "God enkel kennen als God Zich aan ons openbaart"??? Dat we Hem niet "schouwend kunnen onderzoeken", maar enkel kunnen "zien" zoals Hij Zich laat zien??? Wat is dan zijn "kennisbron"???? Of loop ik te ver voor de muziek uit (want dat lijkt het tegenovergestelde van wat Aquinas meldt, als ik zijn Summa er zo snel even op nasla....)?????
« Laatst bewerkt op: september 13, 2010, 02:21:12 pm door Hendrik-NG »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2158 Gepost op: september 13, 2010, 04:33:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 september 2010 om 09:57:
... Of loop ik te ver voor de muziek uit ...
Ik wil BeePee het gras nog niet voor zijn voeten wegmaaien. Hij heeft er uitgebreid onderzoek naar gedaan tijdens zijn zoektochten. Dus dat wacht ik nog even af voor ik erop inga, als je het niet erg vind. Het is voor BeePee misschien ook wel leuk om mee te discussieren met al zijn katholieke bronnen en kennis daarvan...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2159 Gepost op: september 13, 2010, 07:11:18 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 september 2010 om 16:33:
[...]
Ik wil BeePee het gras nog niet voor zijn voeten wegmaaien. Hij heeft er uitgebreid onderzoek naar gedaan tijdens zijn zoektochten. Dus dat wacht ik nog even af voor ik erop inga, als je het niet erg vind. Het is voor BeePee misschien ook wel leuk om mee te discussieren met al zijn katholieke bronnen en kennis daarvan...
Prima hoor...!! Als het Beepee ten goede komt, dan wil ik best wat extra geduld bewaren...!!!  :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2160 Gepost op: september 13, 2010, 08:43:33 pm »

quote:

Beepee schreef op 12 september 2010 om 15:05:

Haha, voor wie? Niet de eerste eeuwse gemeenten in elk geval, die moesten continu gecorrigeerd worden! Er waren mensen die niet geloofden in de opstanding, mensen die perse de Joodse Wetten wilden houden, mensen die voorstander waren van besnijdenis, de tucht werd niet goed toegepast, etcetera, etcetera.

Voor wie was het duidelijk?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #2161 Gepost op: september 14, 2010, 05:07:53 am »
Beepee, Piebe, Ignatius, Hendrik, Thorgrem ... ik hou van jullie allemaal;  wie anders in deze samenleving is immers nog bezig met God`s woord?
Jullie (en ik ook) hebben echter nog enige stappen te maken naar het ideaal van God  ... soms gaan die stappen samen met moeite en leed, helaas  ... dus tot later in 2011!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2162 Gepost op: september 14, 2010, 10:15:38 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 14 september 2010 om 05:07:
Beepee, Piebe, Ignatius, Hendrik, Thorgrem ... ik hou van jullie allemaal;  wie anders in deze samenleving is immers nog bezig met God`s woord?
Jullie (en ik ook) hebben echter nog enige stappen te maken naar het ideaal van God  ... soms gaan die stappen samen met moeite en leed, helaas  ... dus tot later in 2011!!
Dag Harmoniezoeker, ook van mij alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar toegewenst... Tot in 2011....

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2163 Gepost op: september 14, 2010, 05:13:06 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 14 september 2010 om 05:07:
Beepee, Piebe, Ignatius, Hendrik, Thorgrem ... ik hou van jullie allemaal; ...
Dat is wederzijds. Succes met je zoektocht en tot 2011! :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2164 Gepost op: september 14, 2010, 05:14:40 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 september 2010 om 19:11:

Prima hoor...!! Als het Beepee ten goede komt, dan wil ik best wat extra geduld bewaren...!!!  :)
Dank. Normaal is BeePee hier vrijwel iedere dag, maar nu al twee dagen afwezig. Hij zal toch niet opnieuw een balk uit zijn oog moeten laten verwijderen?  :X

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2165 Gepost op: september 14, 2010, 06:50:26 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 14 september 2010 om 17:14:
[...]

Dank. Normaal is BeePee hier vrijwel iedere dag, maar nu al twee dagen afwezig. Hij zal toch niet opnieuw een balk uit zijn oog moeten laten verwijderen?  :X
Ik denk dat hij een piñata in elkaar aan het knutselen is voor zijn onjaardag.... Want zoals je weet: het is bij het WTG alle dagen feest, op één na....  ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2166 Gepost op: september 14, 2010, 07:05:19 pm »
Ik vergeet het nog helemaal te melden... Vandaag is het ook MIJN onjaardag!!!!  :cheer:

A very merry unbirthday to me
To who?
To me
Oh you!

A very merry unbirthday to you
Who me?
Yes, you!
Oh, me!

Let's all congratulate us with another cup of tea
A very merry unbirthday to you!

Now, statistics prove, prove that you've one birthday
Imagine, just one birthday every year
Ah, but there are three hundred and sixty four unbirthdays!
Precisely why we're gathered here to cheer

A very merry unbirthday to you, to you
To me?
To you!

A very merry unbirthday
For me?
For you!

Now blow the candle out my dear
And make your wish come true

A merry merry unbirthday to you!

Zo.... Wat een :cheer: feest :cheer: ineens!!!! En zo onheidens, zo'n onjaardag!!!!

Het lijken de andere 364 dagen wel!!!! :)

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2167 Gepost op: september 15, 2010, 01:09:49 pm »

quote:

Zwever schreef op 13 september 2010 om 20:43:Haha, voor wie? Niet de eerste eeuwse gemeenten in elk geval, die moesten continu gecorrigeerd worden! Er waren mensen die niet geloofden in de opstanding, mensen die perse de Joodse Wetten wilden houden, mensen die voorstander waren van besnijdenis, de tucht werd niet goed toegepast, etcetera, etcetera. Voor wie was het duidelijk?
Voor mensen met een  geestelijke instelling was het gewoon duidelijk. Helaas gingen vaak menselijke  aspecten meespreken, zoals persoonsverheerlijking ( ik behoor bij …..) of heerszucht (mensen achter zich aantrekken).  Paulus corrigeerde dat om de kudde zuiver te houden. Na de laatste apostel niet meer en  trad de afval op.

Een Joodse sekte geloofde niet in de opstanding. (Mt 22:23)
Joden wilden de joodse wetten en de besnijdenis handhaven. (Hand 15:1)

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2168 Gepost op: september 15, 2010, 01:11:19 pm »

quote:

[...]

Kleine correctie, ik ga niet aleen uit van Katholieke bronnen, maar van alle bronnen , die relevante informatie geven.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2169 Gepost op: september 15, 2010, 01:15:28 pm »

quote:

Beepee schreef op 15 september 2010 om 13:09:
[...]
Voor mensen met een  geestelijke instelling was het gewoon duidelijk. Helaas gingen vaak menselijke  aspecten meespreken, zoals persoonsverheerlijking ( ik behoor bij …..) of heerszucht (mensen achter zich aantrekken).  Paulus corrigeerde dat om de kudde zuiver te houden. Na de laatste apostel niet meer en  trad de afval op.

Een Joodse sekte geloofde niet in de opstanding. (Mt 22:23)
Joden wilden de joodse wetten en de besnijdenis handhaven. (Hand 15:1)
Gal 2:11 Maar toen Kefas in Antiochië was, heb ik me openlijk tegen hem verzet, want zijn gedrag was verwerpelijk. 12 Hij at altijd met de heidenen, maar toen er afgezanten van Jakobus kwamen, trok hij zich terug en at hij apart, uit angst voor de voorstanders van de besnijdenis. 13 De andere Joden deden met hem mee, en zelfs Barnabas liet zich meeslepen door hun huichelarij. 14 Toen ik zag dat ze niet de rechte weg naar het ware evangelie bewandelden, zei ik tegen Kefas, in aanwezigheid van iedereen: ‘Jij bent een Jood, maar je leeft als een heiden en houdt je niet aan de Joodse gebruiken; hoe kun je dan opeens heidenen dwingen als Joden te leven?’

Wie was Kefas???

Waarom stonden Paulus en Petrus hier zo lijnrecht tegenover elkaar???

Waarom was e.e.a. voor Petrus, iemand van wie we toch kunnen zeggen dat hij een geestelijke instelling had (ik zou in ieder geval het tegendeel niet durven beweren!!), blijkbaar toch niet ZO overduidelijk????

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2170 Gepost op: september 15, 2010, 01:15:55 pm »

quote:

Trajecto schreef op 12 september 2010 om 16:36:Ja, er staat dus helemaal niet dat er een aards paradijs in vooruitzicht wordt gesteld. Dat is een invulling van jou.

Wanneer je de Bijbel naar "de geest"leeft, dan zie je dat God de aarde niet louter voor niets heeft geschapen, maar ter bewoning.

Nergens kan je lezen dat hij de aarde niet meer met volmaakte mens gaat vullen.
Nergens in de Bijbel lees je dat er een paradijs  ( tuin) in de hemel is. Dàt is JOUW invulling.

Psalm 37 e.a. laat zien dat mensen eeuwig op aarde mogen leven.

Zegt de Bijbel niet dat er geen dood meer zal zijn, noch rouw of pijn?
Dat de "tent" van God bij de mensen zal zijn?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2171 Gepost op: september 15, 2010, 01:30:43 pm »

quote:

Beepee schreef op 15 september 2010 om 13:11:
[...]
Kleine correctie, ik ga niet aleen uit van Katholieke bronnen, maar van alle bronnen , die relevante informatie geven.
Wie/wat is de instantie die aangeeft of informatie relevant is of niet???

Informatie is informatie. Is altijd relevant..... En altijd irrelevant....... Heeft altijd betekenis, en nooit betekenis..... Informatie is enkel relevant voor de ontvanger van de informatie (niet eens speciaal voor de zender van informatie - degene die een boodschap uitzendt, vind iha dat zijn informatie zinvol is - dat is niet zo interessant)........

Kortom: waarom vind JIJ de bronnen die JIJ aanhaalt relevant?? DAT is de betekenisvolle vraag in deze....

Vind je ook bronnen relevant die hetgeen dat je gelooft bestrijden , of enkel die bronnen die dat geloof bevestigen?? (maar als je enkel datgene aanhaalt wat bevestigt dat wat je toch al gelooft: is die extra informatiebron dan nog wel relevant te noemen???).

Dus: als je enkel hetgeen het WTG meldt van belang vind als basis voor je geloof, wat moet je dan nog met andere informatiebronnen???? Wees dan duidelijk, en zeg: DIT is wat ik geloof....

Zo ben je het topic ook gestart: met duidelijk te maken dat "Nicea" NIET hetgeen is dat je gelooft...... Laten we het daar bij? Of mogen wij je geloof ook nog "beproeven" met "tegeninformatie"???? Want dan is misschien ineens veel MEER informatie "relevant" te noemen..... B.v. informatie die je kan vinden over de "ware mening" van dhr Rahner mbt de kwestie die je aanstipte.......
« Laatst bewerkt op: september 15, 2010, 02:54:30 pm door Hendrik-NG »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2172 Gepost op: september 15, 2010, 01:39:44 pm »

quote:

Johannes 1:42 Hij bracht hem bij Jezus. Jezus keek hem aan en zei: „Gij zijt Si̱mon, de zoon van Joha̱nnes; gij zult Ce̱fas (dat vertaald wordt met Petrus) worden genoemd.”

quote:

Waarom stonden Paulus en Petrus hier zo lijnrecht tegenover elkaar
Ook apostelen zijn onvolmaakte mensen! (Romeinen 7:21-24)Maar duidelijk wel mensen met een geestelijke instelling.

Galaten 2:11  Toen Cefas echter te Antiochië kwam, weerstond ik hem van aangezicht tot aangezicht omdat hij te laken was.

Wat was er aan de hand? Hij wees Cefas terecht omdat hij zich  kennelijk ervoor had geschaamd met gelovigen uit de heidenen te eten en omgang te hebben omdat er zekere joodse christenen uit Jeruzalem waren gekomen. In plaats van achter diens rug over Petrus te praten, „weerstond Paulus hem van aangezicht tot aangezicht”, en uitte hij zijn mening „waar allen bij waren”.

Ook had Paulus een zeer heftig verschil van mening over Markus. Bleef hij boos op hem? Nee. Hij uitte zich later zeer positief over hem. (Kolossenzen 4:10)

quote:

Waarom was e.e.a. voor Petrus, iemand van wie we toch kunnen zeggen dat hij een geestelijke instelling had (ik zou in ieder geval het tegendeel niet durven beweren!!), blijkbaar toch niet ZO overduidelijk????
Waarom zouden onvolmaakte mensen geen geestelijk instelling kunnen hebben?  Zij vertrouwden volledig op Gods woord. — 1 Johannes 2:17; Matthéüs 6:33.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2173 Gepost op: september 15, 2010, 01:39:55 pm »

quote:

Beepee schreef op 15 september 2010 om 13:09:
Voor mensen met een  geestelijke instelling was het gewoon duidelijk.

Was je erbij? Hoe kom je hier bij?

quote:

Helaas gingen vaak menselijke  aspecten meespreken, zoals persoonsverheerlijking ( ik behoor bij …..) of heerszucht (mensen achter zich aantrekken).  Paulus corrigeerde dat om de kudde zuiver te houden. Na de laatste apostel niet meer en  trad de afval op.

Dat was toch al lang aan de hand in zijn tijd? En zelfs de apostelen hadden al ruzie onderling over hoe ze met niet-Joden om moesten gaan bijvoorbeeld (Petrus versus Paulus).

Er is NOOIT één duidelijke onomstreden totale leer geweest.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2174 Gepost op: september 15, 2010, 02:34:43 pm »

quote:

Beepee schreef op 15 september 2010 om 13:39:

quote:

Hendrik-NG: Waarom was e.e.a. voor Petrus, iemand van wie we toch kunnen zeggen dat hij een geestelijke instelling had (ik zou in ieder geval het tegendeel niet durven beweren!!), blijkbaar toch niet ZO overduidelijk????
[...]
Waarom zouden onvolmaakte mensen geen geestelijk instelling kunnen hebben?  Zij vertrouwden volledig op Gods woord. — 1 Johannes 2:17; Matthéüs 6:33.

Je reactie is geen reactie op mijn opmerking.... Ik: ik zou Petrus toch ook een persoon met een "geestelijke instelling" (= "gericht op de dingen van God") noemen, en TOCH verschilt hij van inzicht met Paulus over "de leer".... Zie verder ook de opmerking van Zwever....

Jij: waarom zou hij geen geestelijke instelling kunnen hebben?? Ik stelde dus helemaal niet dat Petrus die NIET zou hebben!!!
« Laatst bewerkt op: september 15, 2010, 02:44:28 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2175 Gepost op: september 15, 2010, 02:52:18 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 september 2010 om 13:32:
Voor ik het vergeet te zeggen: Vandaag is het WEER mijn onjaardag!!!! :cheer:

Voor ik het vergeet te zeggen:

ik probeer op deze "vreselijk irritante indirecte manier" te zeggen dat we van jou, Beepee, nog steeds geen logisch samenhangende verklaring hebben gekregen waarom volgens het WTG het vieren van verjaardagen wel verfoeilijke afgoderij zou zijn, en het stukslaan van een piñata niet.

De heidense herkomst van dat laatste gebruik werd door een WTG-bron bevestigd... Dan laadt het WTG toch de verdenking op zich met twee maten te meten?: wat in het vieren van de verjaardag verboden is, is in het gebruik van de piñata toegestaan..... N.l. een gebruik navolgen met een (wellicht) heidense herkomst, maar met intussen een volledig seculiere betekenis......

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2176 Gepost op: september 15, 2010, 03:09:07 pm »

quote:

Beepee schreef op 15 september 2010 om 13:11:

Prima, ik zal het even corrigeren.

quote:

Zo beter? Dan kunnen we nu eindelijk eens inhoudelijk gaan praten over je citaten. Zou je mijn bovenstaande vragen willen beantwoorden?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2177 Gepost op: september 15, 2010, 09:16:33 pm »

quote:

Hij heeft er uitgebreid onderzoek naar gedaan tijdens zijn zoektochten.

Geloof je dat echt?

Ik zie namelijk keer op keer het tegendeel in dit topic. Beepee zegt dat hij/zij onderzoek heeft gedaan maar komt slechts met bronnen die gemanipuleerd zijn weergegeven door het WTG. Mijn vermoeden is dat Beepee slechts zijn/haar WTG plicht vervult door de voorgeschreven WTG lectuur tot zich te nemen en dat noemt hij/zij onderzoek. Alles waarna de bronvermelding verwijst bij de artikelen (en we weten inmiddels hoe het WTG daarmee omgaat) beschouwt Beepee als 'onderzocht' door hem/haar. Met daadwerkelijk onderzoek heeft het echter helemaal niets, maar dan ook niets te maken.

Slechts mijn visie gebaseerd op dit topic, ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik verwacht dat mijn observatie toch wel redelijk met de werkelijkheid overeen komt.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2178 Gepost op: september 16, 2010, 09:34:21 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 september 2010 om 14:34:
[...]

Je reactie is geen reactie op mijn opmerking.... Ik: ik zou Petrus toch ook een persoon met een "geestelijke instelling" (= "gericht op de dingen van God") noemen, en TOCH verschilt hij van inzicht met Paulus over "de leer".... Zie verder ook de opmerking van Zwever....

Jij: waarom zou hij geen geestelijke instelling kunnen hebben?? Ik stelde dus helemaal niet dat Petrus die NIET zou hebben!!!

Wanneer je het NT bekijkt zie je dus dat verschillende mensen de gebeurtenissen op een persoonlijke manier weergeven. Zo verschaft Lukas medische detail, die anderen niet weergeven. Het zijn mensen met verschillende karakters.

Petrus verschilt niet met Paulus over de leer. Petrus had kennelijk mensenvrees en Paulus sprak hem daar openlijk over aan. Hij bedreef dus geen achterkamer politiek. Paulus was op een zeer indringende wijze door Jezus zelf gecorrigeerd, hij  weet dus wat een openlijke correctie betekend.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2179 Gepost op: september 16, 2010, 09:41:01 am »

quote:

Zwever schreef op 15 september 2010 om 13:39:Was je erbij? Hoe kom je hier bij?.
Ja, door hun verslag van de gebeurtenissen.

quote:

Dat was toch al lang aan de hand in zijn tijd? En zelfs de apostelen hadden al ruzie onderling over hoe ze met niet-Joden om moesten gaan bijvoorbeeld (Petrus versus Paulus)..
Voor Joden waren heidenen onrein volgens de wet.
God corrigeerde zijn idee door een visioen. Hand. 10:9-20
Het gevolg was dat Cornelius de eerste bekeerde  (voor joden onreine) heiden was die met de HG werd gezalfd. Zij nemen de pplaats in van de weigerende Joden.

quote:

Er is NOOIT één duidelijke onomstreden totale leer geweest.
O jawel.  Schriftuurlijk waren zij een eenheid, ondanks de persoonlijke geschillen. Fouten werden onmiddelijk gecorrigeeewrd.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2180 Gepost op: september 16, 2010, 01:29:25 pm »

quote:

Beepee schreef op 16 september 2010 om 09:34:
[...]

Wanneer je het NT bekijkt zie je dus dat verschillende mensen de gebeurtenissen op een persoonlijke manier weergeven. Zo verschaft Lukas medische detail, die anderen niet weergeven. Het zijn mensen met verschillende karakters.

Petrus verschilt niet met Paulus over de leer. Petrus had kennelijk mensenvrees en Paulus sprak hem daar openlijk over aan. Hij bedreef dus geen achterkamer politiek. Paulus was op een zeer indringende wijze door Jezus zelf gecorrigeerd, hij  weet dus wat een openlijke correctie betekend.

Welke geschiedenis zit hier nu achter? Lees Handelingen 15:

1 Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered. 2 Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd.

6 De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. 7 Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei:

28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is:

Paulus en Barnabas hebben een hevig conflict met LEERLINGEN uit Judea…
Vervolgens reist men af naar Jeruzalem om de kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. Opnieuw ontstaat er een felle discussie….
En vervolgens nemen de apostelen en de oudsten een besluit…. De leer lag tevoren dus NIET, maar na het nemen van het besluit dus WEL vast…

En desondanks ontstaat er TOCH in Antiochië nog een nieuw conflict tussen Paulus en Petrus, waarbij de eerste de laatste verwijt de oren nog te laten hangen naar judaiserende christenen. Hoezo was in de eerste eeuw de “volledige christelijke leer volmaakt duidelijk”?

En dan mijn oorspronkelijke vraag weer: Waarom was e.e.a. voor Petrus, iemand van wie we toch kunnen zeggen dat hij een geestelijke instelling had (ik zou in ieder geval het tegendeel niet durven beweren!!), blijkbaar toch niet ZO overduidelijk????

(want daar heb ik, behalve een insinuatie dat ik zou beweren dat een onvolmaakte Petrus GEEN geestelijke instelling zou kunnen hebben, nog geen reactie van je op gekregen….)

Blijkbaar hinkt Petrus nog op twee gedachten, probeert hij te "laveren" tussen twee "partijen" met een eigen visie.....  Hoezo was in de eerste eeuw de “volledige christelijke leer volmaakt duidelijk”?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2181 Gepost op: september 16, 2010, 02:22:01 pm »
Modbreak:
Enkele niet constructieve one-liners verwijderd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2182 Gepost op: september 16, 2010, 04:10:09 pm »

quote:

Beepee schreef op 12 september 2010 om 15:05:
[...]
Paulus bestreed de verdeeldheid. Omdat de Bijbelse leer vatbaar was voor meerdere uitleg? Nee! Verdeeldheid ontstond door dominantie. Vandaar dat na de laatste apostel herders in heersers veranderden.

Herder zijn zonder een vorm van macht gaat nauwelijks en wie macht heeft kan wel een heerser worden.
Een Gemeente van Christus bestaande uit mensen zonder enige "rang of stand" binnen die gemeente is uiterst moeilijk verwezenlijkbaar. Ook groepen die zoiets weer proberen zullen daar maar gedeeltelijk in slagen.

quote:

Een tweede aspect van verdeeldheid is de Griekse filosofie. Intelectuelen die elkaars “oortjes” afsnoepten. Deze was geënt op de Griekese heidense leer. Die werd steeds populairder en het ging zich vermengen met de Bijbelse leer, waardoor Constantijn zijn kans kreeg om zijn kerk te stichtten.

Nou neuh. Jij wilt het allemaal te gemakkelijk zien.
Men moet elkaar geen oortjes afsnoepen, nee, maar het intellectuele denken is wel belangrijk. Jij wilt nu misschien suggereren dat denken en redeneren kwalijke zaken zijn maar de mens is juist geschapen als een denkend wezen. Het gebruik maken van dit vermogen kan men ten kwade aanwenden, maar ook ten goede.
Het alles gooien op Constantijn -- wat eigenlijk een thema van dit topic is -- is niet juist. Hij heeft een rol gespeeld en gereguleerd op een wijze die vooral ten dienste was van het uniforme sterke Romeinse rijk. Dat is zeker zo. Maar de eigenlijke leer was toch meer een samenstel van dingen die hij dan als gebundelde zaak onderschreef. Hijzelf was volgens mij geen groot religieus denker maar eerder een doener met een machtig rijk als zijn doel. En dat is geen religieus doel.

quote:

quote:

Trajecto:
Ja, ik snap dat je niet onbeperkt achter de computer wilt zitten. Ik kan nog wel even een hint geven.
"God is liefde en haat inderdaad het kwade," zei je. Dit is een zeer dubieuze opmerking: Het zijn van liefde en hebben van haat probeer je te verenigen. Lees dan maar eens 1 Korinthe 13 over de liefde.
Ik ben benieuwd of je als je dat hebt gedaan nog zoiets gaat zeggen.
(In een ander topic was het net even ietsje gemakkelijke dan hier. Er was opgemerkt dat God liefde is en dat hij boos wordt als je die niet beantwoordt. De Liefde wordt uiteraard nooit boos, want dan was het de Liefde niet. Conclusie: de uitspraak deugde niet.)

Welnee . Het zijn twee citaten. God is liefde (1Jo 4:8) Haat het kwade o.a.(Amos 5:15; Psalm 97:10)

Lees 1 Kor 13 nog eens door. Ik citeer wat losse onderdelen. Liefde:

zoekt niet haar eigen belang,
ze rekent het kwade niet aan.
maar verheugt zich met de waarheid.
ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.

Ja, citaten die je aaneen geplakt hebt wellicht, maar dan toch niet goed:

"God is liefde en haat inderdaad het kwade," zei je.

1Joh 4:8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde.

Amos 5:15 Haat het kwade, heb het goede lief en zorg dat er recht gedaan wordt in de poort. Misschien zal dan de HEER, de God van de hemelse machten, genade schenken aan wie er overgebleven zijn van Jozefs volk.

Psalm 97:10 U die de HEER bemint: haat het kwade. Hij behoedt het leven van wie hem trouw zijn, uit de greep van de goddelozen bevrijdt hij hen.

In beide laatste verzen staat als een soort opdracht aan de lezer/toehoorder uitgesproken "haat het kwaad".
In het ene geval gezegd door Amos en in het andere door de psalmist.

Er staat dus niet "God haat het kwaad"!!

Maar goed, er blijft een probleem met God is liefde. Je doet nu alsof het jouw suggestie is 1 Kor. 13 erbij te halen maar dat deed ik al in mijn vorige post. Hoe dan ook, we kunnen lezen wat liefde inhoudt en we kunnen dan zien dat God vooral in het oude testament niet aan deze eigenschappen voldoet en dat hij dus geen liefde is maar dat het hooguit een aspect van hem kan zijn dat hij ook heeft en dat hij in meerdere of mindere mate inzet, naast andere eigenschappen.
We zien hier ook eigenlijk wellicht toch een soort "evolutie" als we van het OT naar het NT gaan, al zul jij dat vermoedelijk niet waar willen hebben.

quote:

Zijn brief was aan de Korinthiërs gericht, die nogal liefdeloos met elkaar omgingen. Het was een welvarende en losbandige stad, De gemeente neigde naar sektarisme en Paulus bestreed dat. Hij wierp daar de vraag op: bestaat de Christus dan verdeeld? Vervolgens roept hij op tot eenheid. Hij bestrafte overspel en bevestigde de zekerheid van de opstanding.( aan het einde der tijden).
Ja, maar in het kader van de kwestie hier ging het me dus met name om de liefde.

quote:

quote:

Trajecto:
Ik heb voldoende van het WTG gehoord om te weten dat het onaannemelijk is dat jij je niet volledig richt naar de dingen die het bestuurlijk lichaam voorschrijft. Dat wordt niet geaccepteerd. Je kunt je niet onder de vlag van bijbelse uitleg begeven en niet exact de dingen zo zeggen als het besturend lichaam ze voorschrijft. Dan zou de eenheid verstoord worden en dat is absoluut onacceptabel. Het lijkt dus eerder dat je hier in een speciale missie optreedt die je is opgedragen of waar je op zijn minst toelating voor hebt.

Vermoedelijk van afvalligen, waar je een eigen interpretatie een geeft.

Outsiders worden geloofd, insiders niet, omdat niet strookt met je eigen visie.

Och, zo wil ik het voor mezelf niet stellen, maar ik heb hier wel een interessante vraag i.v.m. "afvalligheid". Ik wil ik wel eens weten hoe dit zit:
Hier een uitspraak van iemand die afvallige van het WTG is (maar volstrekt niet van de manier van geloven die waarschijnlijk nog steeds ver van mijn opvattingen af staat):
De absolute loyaliteit aan 'de slaaf'/'het besturend lichaam' die van mij wordt gevraagd, komt in mijn ogen alleen onze Schepper, Jehovah God, toe. In mijn laatste gesprek met 2 ouderlingen is mij duidelijk gemaakt dat Jehovah's Getuigen zijn volgens hun definitie inhoudt dat ik álle leerstellingen van 'de slaaf' aanvaard, zelfs al zijn deze aantoonbaar verkeerd. Conformiteit boven waarheid dus!

Is dit naar jouw mening conform het beleid binnen het WTG of niet? Of zijn de ouderlingen abuis, of spreekt er hier iemand onwaarheid? Concrete vragen dus; ik ben benieuwd.

quote:

Juist de Korinthe brief laat zien, dat Paulus sektevorming heftig bestrijdt. De neiging in die gemeente was Ik hoor bij Apollos, ik bij Cefas en ik bij Chistus. Hij maakte daar korte metten mee.
Ja dat deed Paulus. Ik bestrijd dat geenszins. Je ziet hier ook juist dat het ook toen niet zo helder was dat er niets uit te leggen was of te corrigeren viel!

quote:

quote:

Trajecto:
Veel te veel wordt door hen letterlijk bekeken. Meteen bij het scheppingsverhaal vind je al veel symboliek en dat staat er echt niet bij aangegeven.
Je moet het bekijken zoals het bedoeld is.

Maar hoe is dat dan volgens jou? En hoe weet je dat elke andere uitleg onjuist is. Waar haal je die absolute zekerheid vandaan dat jouw interpretatie tot in detail de juiste is en elke andere een foute?
In Wikipedia staat:
De getuigen geloven in een vrij letterlijke versie van het scheppingsverhaal in Genesis, met dat verschil dat de "dagen" van de schepping worden beschouwd als perioden van duizenden jaren.
Wat is de reden voor de afwijking naar duizenden jaren, hier?

quote:

Velen zijn niet in staat het scheppingsverslag op een juiste manier te lezen. Men is sterk beïnvloed door de evolutietheorie, waardoor de schepper een groot onrecht wordt aangedaan.
Jouw mening. Juist de wetenschap heeft soms duidelijk kunnen maken dat we dingen symbolisch moeten zien omdat ze niet letterlijk waar zijn maar versluiert wel waarheid bevatten. Als we nog niet weten dat het letterlijk niet waar kan zijn kijken we niet verder.
Onrecht? Tja..., wat moet ik daar nou over zeggen. Het is in ieder geval niet iets wat ik zeggen zou.

quote:

quote:

Trajecto:
Ik zei:
Het is (...) juist de gewoonte van het WTG om te willen handelen naar de letter en niet zozeer naar de geest. De letter staat zeker bovenaan bij het WTG.
 En jij zei dat dat een vooroordeel van buitenstaanders is. Omdat ik tot nog toe niets heb gehoord wat mijn mening niet onderstreept (in tegendeel; juist elke keer komen jouw berichten mijn gedachte over het WTG bevestigen) zei ik dat hier dan je kans lag om alsnog deze gedachte te logenstraffen als hij werkelijk onterecht zou zijn en een vooroordeel. Kom dus eens met berichten over wat men bij het WTG aan handelen naar de geest doet of aanbeveelt.
Zo wil JIJ dat interpreteren. Het wtg handelt naar het voorbeeld van Jezus en de apostelen en grijpen in, wanneer dat noodzakelijk is, volgens de Bijbelse richtlijnen. Natuurlijk worden zij, net als bij Jezus dat ook gebeurde, bekritiseerd door de bevestigde verdeelde religie. Wat was het gevolg? Zij negeerden Jezus waarschuwing en kwamen om bij de val van Jeruzalem.
Oké, ik zie geen enkel tonen van een specifiek handelen naar de geest, dus gaarne mijn inschatting geen vooroordeel meer noemen. Je herhaalt jouw uitlegging van vaker, neemt weer het omkomen in de stad Jeruzalem erbij en stapt in het geheel niet over op een ander, meer overdrachtelijk geestelijk aspect van, of in het geloof. Ik denk dus gewoon dat zoiets er niet is, bij het WTG. Letterlijke uitleg is vooral waar het WTG voor staat.
Bij Wikipedia staat:
Bij interpretatie ervan hanteren zij het principe: letterlijk waar mogelijk, symbolisch waar het niet anders kan.
Ik heb geen reden om het te betwijfelen. Jij bevestigt dit keer op keer -- niet door het te stellen maar het blijkt uit de inhoud van je posts. Het is niet een vooroordeel, dus.

quote:

Ik probeer te laten zien wat er in de eerste eeuw geleerd werd. Dat was geen onsterfelijke ziel, dat was geen hemelse opstanding daarna, geen kerstmis, geen drie-eenheid. Ondanks de vele kunstig verzonnen verhalen komen deze zaken niet voor in de Bijbelse leer.

De gehele bijbel laat zien dat God bezig is de zondeval te herstellen. Hij gaat de aarde vullen met volmaakte mensen, die eeuwig leven.

Ja dat is jou zienswijze. Zoals je weet geloof ik niet in dat aards paradijs-scenario.
Het is voor mij sowieso een vergissing om te denken dat nadat de bijbelboeken geschreven waren er niets meer aan waarheid of waardevolheden is naar voren gekomen.

Jammer dat je 1914-kwestie van het WTG laat liggen. Nou ja op mijn tonen dat het een dogma is, viel zeker niets af te dingen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2183 Gepost op: september 17, 2010, 10:59:21 am »

quote:

Trajecto schreef op 16 september 2010 om 16:10:
Herder zijn zonder een vorm van macht gaat nauwelijks en wie macht heeft kan wel een heerser worden.
Een Gemeente van Christus bestaande uit mensen zonder enige "rang of stand" binnen die gemeente is uiterst moeilijk verwezenlijkbaar. Ook groepen die zoiets weer proberen zullen daar maar gedeeltelijk in slagen. .
Je geeft hier de kern van het probleem aan. Mensen hebben de neiging zich t.o.v. anderen te verheffen. Toch gaf Jezus een overduidelijk voorbeeld, wie de hoogste wil zijn, dient de nederigste te zijn. Daarom waste hij de voeten van zijn discipelen, een handeling die door slaven werden verricht. Interessant is de reactie van zijn discipelen. Johannes 13:1-17.

quote:

.Nou neuh. Jij wilt het allemaal te gemakkelijk zien. .
Welnee, daar heb ik geen behoefte aan.

quote:

Men moet elkaar geen oortjes afsnoepen, nee, maar het intellectuele denken is wel belangrijk. Jij wilt nu misschien suggereren dat denken en redeneren kwalijke zaken zijn maar de mens is juist geschapen als een denkend wezen. Het gebruik maken van dit vermogen kan men ten kwade aanwenden, maar ook ten goede. .
Je kan m.i. onmogelijk God puur verstandelijk dienen.  Een geestelijke instelling is veel belangrijker. Kijk naar Paulus en Lukas, beiden intellectuelen, zij maakten daar geen, niet expliciet, aanspraak op.

quote:

Het alles gooien op Constantijn -- wat eigenlijk een thema van dit topic is -- is niet juist. Hij heeft een rol gespeeld en gereguleerd op een wijze die vooral ten dienste was van het uniforme sterke Romeinse rijk. Dat is zeker zo. Maar de eigenlijke leer was toch meer een samenstel van dingen die hij dan als gebundelde zaak onderschreef. Hijzelf was volgens mij geen groot religieus denker maar eerder een doener met een machtig rijk als zijn doel. En dat is geen religieus doel.
Ik gooi niet “alles”op Constantijn. Ik tracht het verloop van de voorzegde afval te schilderen.

Kijk nu eens wat er vanaf de schepping is gebeurd. Een jaloerse engel wil aanbeden worden. Hij doorkruist daarmee Gods plannen, de aarde te vullen met volmaakte mensen. Het gevolg was grof geweld. Zo erg, dat hij moest ingrijpen toen opstandige engelen gewelddadige bastaarden op aarde zetten. Alleen Noach en zijn familie werden  door God als rechtvaardig bezien. Noach bracht zijn medemensen op de hoogte van Gods plannen. Niemand luisterde.

Je zou zeggen dat de nakomelingen de boodschap begrepen hadden, maar nee. Noach’s achterkleinzoon  Nimrod begon voor zichzelf en daaruit kwamen alle afgodische religies voort.

Op een gegeven moment waren de Israëlieten de enigen die JHWH aanbaden. Alle anderen aanbaden Satan. Dus gaat hij Israël indoctrineren. Dat lukt vrij aardig, maar JHWH hield het kanaal, waaruit de Messias  voortkwam, open.

Jezus kwam uitsluitend voor de Joden. Ging hij die geloofsvervuiling te lijf? Onbegonnen werk. Hij stichtte een nieuw, schoon geloof.

Je ziet dan ook  dat Satan Jezus te lijf probeert te gaan. Eerst met zijn geboorte, later in de woestijn.

Later probeerde hij Jezus volgelingen te verdrijven. Een zeker Saul was daar zo effectief in, dat Jezus persoonlijk ingreep. Saul meende oprecht dat hij Gods wil deed. Hij draaide als een blad in de boom om, toen hij door had, dat hij tegen God aan het strijden was. Zie ook de uitspraak van Gamaliël. Hand. 5:33 – 39

Deze Paulus streed nu tegen de opkomende verdeeldheid, wetende dat na zijn heengaan de afval onbelemmerd voort zou gaan. Je ziet dan ook dat men neigt naat de intekectuele Griekse filosofie, die gebaseerd is op de Griekse heidense religie en aldus wordt de weg vrijgemaakt voor de heidense keizer Constantijn. Hij bevestigde de heersende, filosofische ideeën en stichtten daarmee zijn kerk.

quote:

Er staat dus niet "God haat het kwaad"!! .
Nou? Niet precies naar de letter. Betekent dat dus dat God het kwade NIET haat? Beslist niet!  Kijk maar eens wie Gods koninkrijk NIET kunnen beërven. 1 Kor. 6:9-10.

quote:

We zien hier ook eigenlijk wellicht toch een soort "evolutie" als we van het OT naar het NT gaan, al zul jij dat vermoedelijk niet waar willen hebben. .
Zoals ik al vaker heb aangehaald is de Bijbel één geheel. Hij loopt “naadloos”in elkaar over. Daniël en Jesaje geven inlichtingen over de eindtijd, die in openbaringen aangevuld worden. Je kan dus zien wat er in de laatste dagen gebeurd en moet gebeuren.

quote:

Ja, maar in het kader van de kwestie hier ging het me dus met name om de liefde. .
Paulus bestreed overduidelijk de afval.

quote:

Och, zo wil ik het voor mezelf niet stellen, maar ik heb hier wel een interessante vraag i.v.m. "afvalligheid". Ik wil ik wel eens weten hoe dit zit:
Hier een uitspraak van iemand die afvallige van het WTG is (maar volstrekt niet van de manier van geloven die waarschijnlijk nog steeds ver van mijn opvattingen af staat):
De absolute loyaliteit aan 'de slaaf'/'het besturend lichaam' die van mij wordt gevraagd, komt in mijn ogen alleen onze Schepper, Jehovah God, toe. In mijn laatste gesprek met 2 ouderlingen is mij duidelijk gemaakt dat Jehovah's Getuigen zijn volgens hun definitie inhoudt dat ik álle leerstellingen van 'de slaaf' aanvaard, zelfs al zijn deze aantoonbaar verkeerd. Conformiteit boven waarheid dus!

Is dit naar jouw mening conform het beleid binnen het WTG of niet? Of zijn de ouderlingen abuis, of spreekt er hier iemand onwaarheid? Concrete vragen dus; ik ben benieuwd. .
Je volgt dus klakkeloos de mening van een afvallige.

Zoals al vaker aangehaald zijn mensen onvolmaakt en maken fouten. Net als de apostelen maken ook de WTG mensen fouten. Zij zijn niet onfeilbaar.  Hoe reageer je daar op. Ga je afval veroorzaken door in oppositie te gaan?

Ga je dan  net als Diotrefes boosaardig snateren?  Of acht je God in staat om alle dingen recht te zetten,  is zijn arm  soms te kort?

quote:

Ja dat deed Paulus. Ik bestrijd dat geenszins. Je ziet hier ook juist dat het ook toen niet zo helder was dat er niets uit te leggen was of te corrigeren viel! .
Het aws helder en duidelijk, Je ziet satans pogingen van infiltratie. Hij zet ,mensen tegen elkaar op.

quote:

Maar hoe is dat dan volgens jou? En hoe weet je dat elke andere uitleg onjuist is. Waar haal je die absolute zekerheid vandaan dat jouw interpretatie tot in detail de juiste is en elke andere een foute? .
Uitleg is en zaak van God. Hij geeft aan wie hij wil. Een uitleg dient nooit in strijd te zijn met de gehele Bijbelse leer..

quote:

In Wikipedia staat:
De getuigen geloven in een vrij letterlijke versie van het scheppingsverhaal in Genesis, met dat verschil dat de "dagen" van de schepping worden beschouwd als perioden van duizenden jaren.
Wat is de reden voor de afwijking naar duizenden jaren, hier? .
JG geloven de bijbel zoals die bedoeld is. De Bijbel zelf geeft uitleg. Naarmate je verder in de Bijbelse leer verdiept en daar naar handelt, wordt het Bijbelse licht steeds helderder.
 „Het pad van de rechtvaardigen is als het glanzende licht, dat steeds helderder wordt tot de dag stevig bevestigd is” — Spr. 4:18
Waar baseert God zijn tijdsrekening op? Op de aardse zon en maan? Of heeft hij een eigen tijdsrekening? (Psalm 90:2, 4)
2 Petrus 3:
8 Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij JHWH één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag.
9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.

De sleutel van de globale lengte van een “scheppingsdag” kan je vinden in Genesis. De 7e dag rustte God. Nergens staat dan deze dag is geëindigd. De Joods kalender geeft aan hoe lang die dag ongeveer is.

quote:

Jouw mening. Juist de wetenschap heeft soms duidelijk kunnen maken dat we dingen symbolisch moeten zien omdat ze niet letterlijk waar zijn maar versluiert wel waarheid bevatten. Als we nog niet weten dat het letterlijk niet waar kan zijn kijken we niet verder.
Wetenschap gaat uit van stoffelijke zaken, die  meestal aantoonbaar zijn. De schepper si niet stoffelijk, dus bestaat hij niet. (Rom. 1:20.) Vandaar dat men de evolutietheorie heeft bedacht. En die was er al voor Darwin.
Dan zie je vervolgens dat “wetenschappers” bijbelse wonderen  “wetenschappelijk” gaan verklaren.  Zo zij de plagen van Egypte “slechts gewone natuurverschijnselen”. Niet opgemerkt hebbende dat deze plagen een duidelijke aanval zijn op de Egyptische goden, niet opgemerkt hebbende dat deze van tevoren zijn aangekondigd en precies op de aangekondigde  tijd  en wijze zijn gebeurd.

quote:

Oké, ik zie geen enkel tonen van een specifiek handelen naar de geest, dus gaarne mijn inschatting geen vooroordeel meer noemen. Je herhaalt jouw uitlegging van vaker, neemt weer het omkomen in de stad Jeruzalem erbij en stapt in het geheel niet over op een ander, meer overdrachtelijk geestelijk aspect van, of in het geloof. Ik denk dus gewoon dat zoiets er niet is, bij het WTG. Letterlijke uitleg is vooral waar het WTG voor staat. .
Jij ziet het niet, dus is het er niet. Dat Jeruzalem  een vorm van armageddon in het klein kan zijn, zie je dus ook niet in en dus negeer je ook de gegeven waarschuwingen.

quote:

Bij Wikipedia staat:
Bij interpretatie ervan hanteren zij het principe: letterlijk waar mogelijk, symbolisch waar het niet anders kan.
Ik heb geen reden om het te betwijfelen. Jij bevestigt dit keer op keer -- niet door het te stellen maar het blijkt uit de inhoud van je posts. Het is niet een vooroordeel, dus. .
Tja, dat God geeft an wie hij wil zie je dus ook niet.

quote:

Ja dat is jou zienswijze. Zoals je weet geloof ik niet in dat aards paradijs-scenario.
Je gelooft dus niet in het bijbelse scenario, het si te mooi om waar te zijn, dus is het niet waar. Dus geloof je liever de heidense versie: Het hiernamaals.

quote:

Jammer dat je 1914-kwestie van het WTG laat liggen. Nou ja op mijn tonen dat het een dogma is, viel zeker niets af te dingen.
De onzichtbare wederkomst van Jezus was al omstreeks 1850 bij sommigen bekend, op basis van nauwkeurige schriftvergelijking.

Net als de Joden de komst van de Messias konden berekenen, waren zij van mening dat Christus onzichtbare  wederkomst aan de hand van de geschriften ook te berekenen moest zijn, alhoewel zij  (niet alleen Russel!)  daar allerlei andere gebeurtenissen aan koppelden.

De kunst is de juiste sleuteldatum te vinden vanaf waar je moest gaan rekenen. Deze was aanvankelijk verkeerd, er gebeurde niets. Toen ging men opnieuw er in duiken en kwamen op herfst 1914 uit.  Sommige kerken gaven een daarop  gebaseerde proclamatie op, die zij omstreeks  1918 weer herriepen.

Was zag Jezus in de herfst 1914? Mensen die elkaar in naam van God aan het uitmoorden waren.

Dit was het dan voor vandaag. Ik ga mijn koffer pakken en ben komende 3 weken aan het relaxen.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2184 Gepost op: september 17, 2010, 05:46:15 pm »

quote:

Beepee schreef op 17 september 2010 om 10:59:
[...]

Dit was het dan voor vandaag. Ik ga mijn koffer pakken en ben komende 3 weken aan het relaxen.
Zo, een vakantie als ik het goed begrijp! Nou, een prettige vakantie toegewenst. :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2185 Gepost op: september 18, 2010, 05:06:50 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 september 2010 om 21:16:
[...]

Geloof je dat echt?

Ik zie namelijk keer op keer het tegendeel in dit topic. Beepee zegt dat hij/zij onderzoek heeft gedaan maar komt slechts met bronnen die gemanipuleerd zijn weergegeven door het WTG. Mijn vermoeden is dat Beepee slechts zijn/haar WTG plicht vervult door de voorgeschreven WTG lectuur tot zich te nemen en dat noemt hij/zij onderzoek. Alles waarna de bronvermelding verwijst bij de artikelen (en we weten inmiddels hoe het WTG daarmee omgaat) beschouwt Beepee als 'onderzocht' door hem/haar. Met daadwerkelijk onderzoek heeft het echter helemaal niets, maar dan ook niets te maken.

Slechts mijn visie gebaseerd op dit topic, ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik verwacht dat mijn observatie toch wel redelijk met de werkelijkheid overeen komt.
Nou nee, geloven niet. Maar ik hoop het nog wel steeds. Jij weet het en ik weet het, maar ik wilde BeePee dit keer eens het voordeel van de twijfel geven.

Hij zegt dat hij zich door NIEMAND de wet laat voorschrijven, dus ook het wtg niet. (Ja echt, hij zei het letterlijk een paar pagina's terug!). Dus dan wil ik hem best geloven en neem ik aan dat hij niet klakkeloos een citaat uit een wtg blaadje of cd haalt en vervolgens hier sleurt en pleurt.

Ik wil graag geloven dat hij het echt onderzocht heeft en de bronnen gecheckt heeft zoals Titaan, Hendrik en ik uitgebreid hebben gedaan. Maar het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat hij de gebundelde theologische essays van Rahner uit de jaren 50 thuis heeft liggen. Geen enkele katholiek heeft die zelfs!

Maar hij was behoorlijk stellig dat hij van NIEMAND een leer overneemt, en dat hij graag alles zelf onderzoekt en zich slechts wil houden aan eerste eeuwse leer. Welke eerste eeuwse leer precies is ons nog steeds niet duidelijk. Zowel Zwever als ik hadden dat al eens gevraagd, maar dat antwoord zal vast nog wel komen. Net zoals zijn bevindingen na het lezen van Rahners werken. Hij beweerde ook stellig niet weg te lopen voor lastige vragen, dus we zullen ze blijven herhalen. Ook als hij na 3 weken weer terugkomt van vakantie....  :ja:

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2186 Gepost op: oktober 10, 2010, 05:53:16 pm »

quote:

Trajecto schreef op 17 september 2010 om 17:46:Zo, een vakantie als ik het goed begrijp! Nou, een prettige vakantie toegewenst. :)
Inderdaad, dank je.

Slechts 5 dagen bewolk weer gehad met soms wat motregen. De rest stalend weer met mooie wolken. Aanvankelijk  aan de koude kant, maar de temperatuur liep geleidelijk op tot rond de 20 graden. Aan de opbrengst van de zonnepanelen te zien is het hier voortdurend somber weer geweest.

In Nederland ben ik leuke namen tegen gekomen zoals  een audiciën die Doove heet.
Nu kwam ik  Metzgerei Ochsenmeier tegen, Bestattungen Wenig en Sanitätshaus Grabmaier. Onderweg nog een verkeerswaarschuwingsbord met o.a. Rozestupy er op.

Morgen probeer ik verder te gaan.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2187 Gepost op: oktober 10, 2010, 06:15:08 pm »
Welkom terug!
Haha ja, er zijn soms malle namen. :)
Nou, er is hier toch ook wel wat zon geweest hoor. Een dag als vandaag, daar hebben we er wel meer van gehad!
Ja, als ik tijd heb, zal ik ook weer eens even duiken in de dingen die ik al geschreven had. Ik ben al wel bezig geweest wat dingetjes voor te bereiden.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2188 Gepost op: oktober 11, 2010, 11:04:06 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 september 2010 om 05:06:Hij zegt dat hij zich door NIEMAND de wet laat voorschrijven, dus ook het wtg niet. (Ja echt, hij zei het letterlijk een paar pagina's terug!). Dus dan wil ik hem best geloven en neem ik aan dat hij niet klakkeloos een citaat uit een wtg blaadje of cd haalt en vervolgens hier sleurt en pleurt. :
Het is een klassiek voorbeeld dat “de kerk” bepaalt wat goed is voor een gelovige. In die zin laat ik dat niet toe.

Mijn organisatie onderwijst mensen die dat zelf willen, net als Jezus dat deed. Daarna kunnen, als zij dat willen en voldoende aantoonbare bijbelkennis bezitten gedoopt worden.

De joden waren overigens allen zelf al goed op de hoogte wat in de geschriften stond, zij werden al voortduren daaruit onderwezen, maar de geestelijke  leiders waren dominant geworden en verachten de gewone man (amharets) en beschouwden hen als ongeletterd, dat is niet de rabbijnse theologische hoge school gevolgd hebbende. Alle joden konden gewoon lezen en schrijven, omdat zij zelf de geschriften moesten kunnen lezen.

quote:

Ik wil graag geloven dat hij het echt onderzocht heeft en de bronnen gecheckt heeft zoals Titaan, Hendrik en ik uitgebreid hebben gedaan. Maar het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat hij de gebundelde theologische essays van Rahner uit de jaren 50 thuis heeft liggen. Geen enkele katholiek heeft die zelfs! :
Ik onderzoek zelf alle dingen en behoudt het goede. 1 Thess. 5:21.
Houdt dat in dat ik alle  aangehaalde geschriften allemaal gelezen moet hebben? Nee! Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat hebben anderen voor mij al gedaan. Neem ik alles klakkeloos over? Nee, ik toets het aan de Bijbelse leer.

Ik heb onderzocht waar populaire en andere geloofsleringen, die niet direct uit de Bijbel voorkomen, vandaan komen. Als naslagwerk gebruik ik  de gegevens van mijn organisatie, die mij daarvoor veel werk uit de handen neemt en bovendien daar, wereldwijd verspreid, veel specialisten voor hebben. Daardoor kan ik op heel veel gebieden informatie verkrijgen, die anders voor mij verborgen zou zijn.

quote:

Welke eerste eeuwse leer precies is ons nog steeds niet duidelijk. Zowel Zwever als ik hadden dat al eens gevraagd, maar dat antwoord zal vast nog wel komen.
Onder de eerste eeuwse leer versta ik de oorspronkelijke leer, die Jezus bracht.

Daar is geen ruimte voor de leer van  een onsterfelijke ziel, de leer dat “iedereen”naar de hemel gaat en dat “slechte mensen”eeuwig in een hel zullen branden. Deze leer is gewoon overgenomen van heidense religies die dat nagenoeg allen, in vele vormen en variaties, leren.

quote:

. Hij beweerde ook stellig niet weg te lopen voor lastige vragen, dus we zullen ze blijven herhalen. Ook als hij na 3 weken weer terugkomt van vakantie....  :ja:
Natuurlijk loop ik niet weg voor “lastige” vragen. Ik kan dat nazoeken, voor mij een vorm van Bijbelstudie.

Schriftgeleerden stelden Jezus  lastige vragen met als doel hen een val te zetten. Jezus kan hun beweegredenen, zij wilden zichzelf en hun handelwijze rechtvaardigen,  en kon hen dus  daarop vastpinnen. Ik  kan en wil dat niet, dus zal ik dat soort vragen niet beantwoorden.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2189 Gepost op: oktober 11, 2010, 12:52:31 pm »

quote:

Beepee schreef op 11 oktober 2010 om 11:04:
[...]
Het is een klassiek voorbeeld dat “de kerk” bepaalt wat goed is voor een gelovige. In die zin laat ik dat niet toe.

Mijn organisatie onderwijst mensen die dat zelf willen, net als Jezus dat deed. Daarna kunnen, als zij dat willen en voldoende aantoonbare bijbelkennis bezitten gedoopt worden.
Dus? Wat is precies je probleem? Dat mensen ervoor kiezen om de kerk te laten bepalen wat goed voor hen is? Dat zeg jij in iets andere bewoordingen ook over jezelf en het WTG. Of heb je een probleem met de evt. dwang die er bij zou kunnen komen kijken?

quote:

(...)
Ik onderzoek zelf alle dingen en behoudt het goede. 1 Thess. 5:21.
Houdt dat in dat ik alle  aangehaalde geschriften allemaal gelezen moet hebben? Nee! Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat hebben anderen voor mij al gedaan. Neem ik alles klakkeloos over? Nee, ik toets het aan de Bijbelse leer.

Ik heb onderzocht waar populaire en andere geloofsleringen, die niet direct uit de Bijbel voorkomen, vandaan komen. Als naslagwerk gebruik ik  de gegevens van mijn organisatie, die mij daarvoor veel werk uit de handen neemt en bovendien daar, wereldwijd verspreid, veel specialisten voor hebben. Daardoor kan ik op heel veel gebieden informatie verkrijgen, die anders voor mij verborgen zou zijn.
en het opvallende is, dat als meerdere anderen je erop wijzen dat zij even naar de oorspronkelijke bron hebben gekeken, en het daar anders blijkt te staan, je toch stug (dogmatisch!) vasthoudt aan wat er in je WTG-boekje staat, en niet zelf op onderzoek gaat.

quote:

(...)
Natuurlijk loop ik niet weg voor “lastige” vragen. Ik kan dat nazoeken, voor mij een vorm van Bijbelstudie.

praat ik hier tegen dezelfde Beepee als degene die al maanden lang wegloopt voor mijn kritische vragen, of hebben we hier te maken met een heel andere persoon onder dezelfde naam?

quote:

Schriftgeleerden stelden Jezus  lastige vragen met als doel hen een val te zetten. Jezus kan hun beweegredenen, zij wilden zichzelf en hun handelwijze rechtvaardigen,  en kon hen dus  daarop vastpinnen. Ik  kan en wil dat niet, dus zal ik dat soort vragen niet beantwoorden.
och ja, je "escape". Zo kun je wel zeggen dat je niet wegloopt voor lastige vragen, maar tegelijkertijd in de praktijk wel weglopen met het slappe smoesje dat mensen je in de val zouden proberen te lokken. En aangezien niks wat ik tegen jou kan zeggen, je van de mening af lijkt te halen dat ik je in de val zou willen lokken, kun je dus altijd -- voor jezelf gerechtvaardigd -- weglopen van mijn lastige vragen. Cirkeltje rond, lastige vragen toch vermeden.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2190 Gepost op: oktober 11, 2010, 12:55:18 pm »

quote:

Beepee schreef op 11 oktober 2010 om 11:04:
[...]
Onder de eerste eeuwse leer versta ik de oorspronkelijke leer, die Jezus bracht.

Daar is geen ruimte voor de leer van  een onsterfelijke ziel, de leer dat “iedereen”naar de hemel gaat en dat “slechte mensen”eeuwig in een hel zullen branden. Deze leer is gewoon overgenomen van heidense religies die dat nagenoeg allen, in vele vormen en variaties, leren.

[...]

Oh ja, daar waren we gebleven...

Besef je wel, dat je met die laatste redenering jezelf "buiten de wet", buiten de "gangbare omgangsvormen" plaatst?
Want in zo veel woorden zeg je (m.i. maar corrigeer me als ik het mis heb):

"De macht die Jezus had om strikvragen te doorzien en de steller van de strikvraag op zijn nummer te zetten bezit ik niet, DUS BIJ HET VERMOEDEN van een strikvraag geef ik geen reactie"...

Dan zeg ik: binnen een discussie werkt dat niet op die manier: je zal, op het moment dat je "tegengas" krijgt ALTIJD iemand tegenover je vinden die het niet met je eens is. Iemand die de eigen argumenten naar voren wil schuiven (die persoon gaat niet voor niets de discussie aan!!). Iemand die, als het goed is, die argumenten "tot hun uiterste wil beproeven"... Om dan die situatie te duiden als "het zal wel een strikvraag zijn en DUS beantwoordt ik hem niet" komt neer op het eigenhandig diskwalificeren van de tegenspeler... Jezelf "buiten de wet plaatsen" dus.... Als je een gesprekspartner serieus neemt, dan neem je zijn/haar vragen serieus, al ZOUDEN ze bedoeld KUNNEN zijn als strikvraag.....

Dan terug naar je eerste opmerking: "Ik volg de leer van Jezus, en die leer laat geen ruimte voor een leer van een onsterfelijke ziel"....

Ik kan hier een eigen reactie in herinnering roepen; wat was er ook alweer je reactie op??

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 augustus 2010 om 12:41:
[...]

Waarom voegt Jezus dan in zijn gelijkenissen DIE "heidense leer" in om zaken duidelijk te maken aan zijn toehoorders? Waarom zet Hij hen dan "op het verkeerde been"???

Want WAAROVER heeft Jezus het in Lucas 16?? "Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.”

Vanuit jouw wereldbeschouwing is deze gelijkenis VOLSTREKT onverklaarbaar.... Want leert Jezus niet: "Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken."

Als Hij dus, met zijn toespraken, eens een argeloze toehoorder heidense leer zou bijpraten.... Hij zou, in zijn eigen woorden, des doods schuldig zijn!!!!

Maar nee: Hij gebruikt onbevangen het beeld van een onmiddelijk "hiernamaals".... En NIET zeggen dat het slechts om een gelijkenis gaat.... We mogen van jou OOK geen kerst en verjaardagen vieren omdat het gedachtengoed erachter heidens zou zijn... ALS het gedachtengoed van een "hemels hiernamaals" onbijbels zou zijn, dan mag Jezus ook niet de suggestie wekken dat er een "hemels hiernamaals" zou zijn.... Of is Hem "alle macht gegeven om ons met een kluitje in het riet te sturen behalve het 19e eeuwse WTG en alle epignostici voor en na hen"???
Volgens mij wacht ik nog steeds op die reactie.... Was het een strikvraag in jouw ogen?????? Wat nu als ik hem met serieuze bedoelingen gesteld heb, "om mijn eigen argumenten tot het uiterste te beproeven"???? Het was geen "retorische vraag" van me... Ik verwachtte hierop echt een serieus antwoord van je.....

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2191 Gepost op: oktober 12, 2010, 11:01:47 am »

quote:

Nunc schreef op 11 oktober 2010 om 12:52:Dus? Wat is precies je probleem? Dat mensen ervoor kiezen om de kerk te laten bepalen wat goed voor hen is? Dat zeg jij in iets andere bewoordingen ook over jezelf en het WTG. Of heb je een probleem met de evt. dwang die er bij zou kunnen komen kijken? .
Dus herders mogen heersen?
Dat is niet wat de bijbel leert.
Wanneer je mensen bewust onwetend laat, hebben zij geen vrije  keuze.
Je hebt hen dan m.i.  een vrije wil afgenomen,

quote:

en het opvallende is, dat als meerdere anderen je erop wijzen dat zij even naar de oorspronkelijke bron hebben gekeken, en het daar anders blijkt te staan, je toch stug (dogmatisch!) vasthoudt aan wat er in je WTG-boekje staat, en niet zelf op onderzoek gaat. .
Wat echt opvallend is dat ik bij reageren wordt “besprongen” door diverse religies en afvalligen die allemaal zeggen dat zij gelijk hebben en ik degene ben die fout zit.
Alleen dan zijn zij verenigd.

Ik ga, zoals ik wel vaker heb gedemonstreerd, voortdurend zelf op onderzoek uit. Maar ik vind niet steeds opnieuw het wiel uit en maak ik dus graag  gebruik van de, over de gehele wereld verspreide, deskundigen van het WTG. Zolang het overeen komt met de Bijbels leer, heb ik daar geen problemen mee.

quote:

och ja, je "escape". Zo kun je wel zeggen dat je niet wegloopt voor lastige vragen, maar tegelijkertijd in de praktijk wel weglopen met het slappe smoesje dat mensen je in de val zouden proberen te lokken. En aangezien niks wat ik tegen jou kan zeggen, je van de mening af lijkt te halen dat ik je in de val zou willen lokken, kun je dus altijd -- voor jezelf gerechtvaardigd -- weglopen van mijn lastige vragen. Cirkeltje rond, lastige vragen toch vermeden.
Het is geen slappe smoes, maar de dagelijkse praktijk.

Jezus ondervond dat ook, de knecht is niet groter dan zijn meester.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2192 Gepost op: oktober 12, 2010, 11:10:09 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2010 om 12:55:
"De macht die Jezus had om strikvragen te doorzien en de steller van de strikvraag op zijn nummer te zetten bezit ik niet, DUS BIJ HET VERMOEDEN van een strikvraag geef ik geen reactie"........
Strikvragen zijn voor mij vaak herkenbaar. Ze worden oneindig repeterend gesteld.

quote:

Dan zeg ik: binnen een discussie werkt dat niet op die manier: je zal, op het moment dat je "tegengas" krijgt ALTIJD iemand tegenover je vinden die het niet met je eens is. Iemand die de eigen argumenten naar voren wil schuiven (die persoon gaat niet voor niets de discussie aan!!). Iemand die, als het goed is, die argumenten "tot hun uiterste wil beproeven"... Om dan die situatie te duiden als "het zal wel een strikvraag zijn en DUS beantwoordt ik hem niet" komt neer op het eigenhandig diskwalificeren van de tegenspeler... Jezelf "buiten de wet plaatsen" dus.... Als je een gesprekspartner serieus neemt, dan neem je zijn/haar vragen serieus, al ZOUDEN ze bedoeld KUNNEN zijn als strikvraag.....
Zie boven.

quote:

Dan terug naar je eerste opmerking: "Ik volg de leer van Jezus, en die leer laat geen ruimte voor een leer van een onsterfelijke ziel".... .....
Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.

Geen mens is tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

Martha geloofde in de opstanding en zei daarom tot Jezus: „Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2193 Gepost op: oktober 12, 2010, 11:35:32 am »

quote:

Beepee schreef op 12 oktober 2010 om 11:10:
[...]
Strikvragen zijn voor mij vaak herkenbaar. Ze worden oneindig repeterend gesteld.
Dat (het oneindig repeterend gesteld worden) is alleen geen exclusief criterium voor het herkennen van een strikvraag... Ook vragen waar geen antwoord op gegeven wordt kunnen eindeloos repeterend gesteld worden....

Om te weten of een vraag een strikvraag is, moet je de hartsgesteldheid kennen van degene die de vraag stelt.... En zoals je zelf al aangaf: Jezus bezat die macht. Jij waarschijnlijk niet.... (ik ook niet....)

Kortom: als je bij het vermoeden van een strikvraag geen antwoord geeft, ontloop je gewoon de discussie.... Dat is je goed recht.... Maar dan is het al bij aanvang niet wijs om de discussie aan te gaan. Om meningen te spuien op een discussieforum.....
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2010, 06:51:40 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2194 Gepost op: oktober 12, 2010, 11:57:18 am »

quote:

[...]
1) Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.

2) Geen mens is tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

3) Martha geloofde in de opstanding en zei daarom tot Jezus: „Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.
Dit zijn je reacties op het:
Dan terug naar je eerste opmerking: "Ik volg de leer van Jezus, en die leer laat geen ruimte voor een leer van een onsterfelijke ziel"....

1) Bewijst dit dat elke ziel sterfelijk is? Jezus waarschuwt: "De ziel die zondigt, díé zal sterven"... Dit komt overeen met deze uitspraak:
Mat 10,28 Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Wees liever bang voor hem die in staat is én ziel én lichaam om te laten komen in de Gehenna.

Er zou ook een verband kunnen zijn met de uitspraak in Openbaringen 20:14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Bewijzen deze teksten dat het bij onze lichamelijke dood direct afgelopen is met ons? Volgens mij niet.... Je kan al deze teksten ook zo uitleggen, dat pas na het Eindoordeel sommige zielen niet verder zullen voortbestaan.... (of: sommige zielen afgehouden zullen worden van de "Bron van het Leven", onder Gods toorn zullen vallen en niet onder de genade... Maar die uitleg is een meer overdrachtelijke uitleg van het begrip "sterven van de ziel" dat Jezus hier hanteert).

En als we er dan de gelijkenis van Jezus bijhalen, die jij in je reactie niet meer noemt: hier blijkt overduidelijk dat ons in het verhaal van Lazarus en de rijke man voorgehouden wordt dat direct na het ophouden van ons stoffelijke bestaan er nog een voortdurend "bewustzijn" is.... Dood is dus nog niet direct dood, volgens deze gelijkenis.... En DAAR sprake we over in het kader van "de onsterfelijke ziel".... Niet per se over het Laatste Oordeel...!!!

2) 2 Kon 2:1 De tijd was niet ver meer dat de HEER Elia in een stormwind in de hemel zou opnemen.

Strikt genomen zegt Jezus hier (in de tekst die jij aanhaalt) iets als: "Geen mens is ooit OP EIGEN KRACHT opgestegen naar de hemel, behalve de Mensenzoon die uit de hemel is neergedaald".....

Elia voer niet op eigen kracht naar de hemel, maar werd door God opgenomen.... (Hoe kan Elia trouwens aan Jezus verschenen zijn, als direct na zijn dood het met Elia "over en uit zou zijn geweest tot de Dag der Opstanding"??)

3) Dit kan een persoonlijke gedachte van Martha zijn geweest, passend bij een gangbaar beeld m.b.t. de Opstanding uit de dood.... Dat die gedachte niet volledig klopte werd al direct duidelijk toen Lazarus korte tijd later uit de dood werd opgewekt.......
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2010, 04:27:50 pm door Hendrik-NG »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #2195 Gepost op: oktober 12, 2010, 03:52:26 pm »

quote:

Beepee schreef op 12 oktober 2010 om 11:01:
[...]
Dus herders mogen heersen?
Dat is niet wat de bijbel leert.

zei ik dat? Nee. Ga eerst eens gewoon lezen.

quote:

Wanneer je mensen bewust onwetend laat, hebben zij geen vrije  keuze.
Je hebt hen dan m.i.  een vrije wil afgenomen,

zei ik dat? Nee. Ga eerst eens gewoon lezen.

quote:

[...]
Wat echt opvallend is dat ik bij reageren wordt “besprongen” door diverse religies en afvalligen die allemaal zeggen dat zij gelijk hebben en ik degene ben die fout zit.

en laat ik nou precies hetzelfde hebben. Ik wordt besprongen door katholieken, moslims, new-agers, WTG'ers, atheisten en die zeggen allemaal dat zij gelijk hebben en dat ik degene ben die fout zit.

zie je hoe onnozel en onzinnig en onconstructief een dergelijk "argument" is?
Iedereen die "tegenstand" van meerdere groepen ervaart (jij dus, maar ik ook) kan dat zeggen. Het is inhoudsloos. En daar dien je je ver van te houden.

quote:

Ik ga, zoals ik wel vaker heb gedemonstreerd, voortdurend zelf op onderzoek uit. Maar ik vind niet steeds opnieuw het wiel uit en maak ik dus graag  gebruik van de, over de gehele wereld verspreide, deskundigen van het WTG. Zolang het overeen komt met de Bijbels leer, heb ik daar geen problemen mee.

en als anderen je meermalen aantonen dat die "deskundigen" van het WTG je voorgelogen hebben, door te doen alsof bron X iets zei, maar bron X in werkelijkheid iets anders zei, dan blijf je toch bij je "WTG deskundigen". Als je wilt blijven volhouden dat je ook zelf onderzoek doet, dan zou je zelf in zo'n geval op onderzoek uit moeten gaan, omdat je bronnen (het WTG) onbetrouwbaar lijken op een bepaald punt.

quote:

[...]
Het is geen slappe smoes, maar de dagelijkse praktijk.
aha, dus dan beschuldig je mij er in feite van dat ik jou strikvragen stel die alleen maar dienen om jou op woorden in de val te lokken. Want dat is wat je claimde dat er zo vaak gebeurde, en dat is wat je nu bevestigt dat "de dagelijkse praktijk" is, en je nog steeds volhoudt in je weigering om inhoudelijk op mijn vragen in te gaan. Ik zie tenminste nog geen poging tot inhoudelijke reactie van jouw kant op de vele vragen die ik in dit topic aan je gesteld heb. Dus wat is het? Beschuldig je mij ervan, dat ik jou alleen maar op woorden wil pakken en strikvragen stel om mezelf te verheffen? Durf je daad bij het woord te voegen en mij ook daadwerkelijk openlijk van zoiets te beschuldigen, of blijft het bij indirecte beschuldigingen, insinuaties, en algemeenheden?

quote:

Jezus ondervond dat ook, de knecht is niet groter dan zijn meester.
ja en de valse messiassen die in Handelingen genoemd werden, ondervonden ook weerstand en werden ook kritisch doorgezaagd. Dus met zielig doen en zeggen "maar dat deden ze met Hem ook" laat je alleen maar zien dat je niet altijd zuiver redeneert. Verder zegt zo'n jammerklacht niks.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #2196 Gepost op: oktober 12, 2010, 03:56:12 pm »

quote:

[...]
oprechte en serieuze vragen die door anderen ontlopen worden zijn voor mij ook vaak heel herkenbaar: ze worden oneindig repeterend gesteld.... Net zo lang totdat er wel een eerlijk en oprecht en inhoudelijk antwoord komt op een eerlijke, serieuze en oprechte vraag.

Graag ophouden met je insinuaties, smerige suggesties, zoeken naar bijbedoelingen etc. achter mijn vragen. Het wordt namelijk vermoeiend. Ik heb het lang genoeg getolereerd van iemand die beter zou moeten weten, aangezien hij claimt Jezus te willen volgen. Jezus deed niet aan dat soort smerige praktijken, maar jou moet ik er telkens weer op wijzen.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2197 Gepost op: oktober 12, 2010, 04:41:13 pm »

quote:

Beepee schreef op 15 september 2010 om 13:15:

quote:

Trajecto:
Wanneer je de Bijbel naar "de geest"leeft, dan zie je dat God de aarde niet louter voor niets heeft geschapen, maar ter bewoning.
Bedoel je wellicht naar de geest leest??

quote:

Nergens kan je lezen dat hij de aarde niet meer met volmaakte mens gaat vullen.
Nergens in de Bijbel lees je dat er een paradijs  ( tuin) in de hemel is. Dàt is JOUW invulling.

Psalm 37 e.a. laat zien dat mensen eeuwig op aarde mogen leven.

Zegt de Bijbel niet dat er geen dood meer zal zijn, noch rouw of pijn?
Dat de "tent" van God bij de mensen zal zijn?

Bedenk dat laatste -- dat er noch rouw noch pijn zou zijn -- en denk aan de aarde en hoe het is gesteld met stoffelijk leven; hoe het functioneert. Je ziet dan dat het steeds een kwestie van verschillende fasen en dat het steeds eindigt met het sterven. Kun je een mens voorstellen die niet alleen niet sterft van ouderdom maar wiens lichaam ook onaantastbaar is met betrekking tot mechanisch geweld, bijvoorbeeld?
Een verongelukken zou onmogelijk zijn?? Een aantasting door straling of chemisch zou ook niet kunnen? Of zou het gerepareerd worden?? En hoe is het gesteld met hersenbeschadiging; moet degene die dat treft verder voor eeuwig daarmee verdergaan en hoe is hij dan, nog steeds goed en godvruchtig?? (Er is tegenwoordig al wel het één en ander bekend over samenhang van storingen in hersengedeelten en gestoord gedrag en denken. Ook misdadig/gewelddadig gedrag kan in verband worden gebracht met werkzaamheid in bepaalde hersengedeelten (of in dit geval ook juist een verminderde werkzaamheid in hersengedeelten die werkzaam zijn bij empathie met de medemens).)
Is de volmaakte mens immuun voor alle calamiteiten?? Kunnen zijn volmaakte hersenen niet beschadigd raken?
Geen leuke dingen, die ik opsom -- en: nee, ik hoef geen antwoord op alle afzonderlijke vragen -- maar misschien zie je met hulp van deze kleine opsomming waarom het heel onwaarschijnlijk is, dat een eeuwig leven in de stof van onsterfelijke individuen zich gaat voordoen. De stof kan een zeer kunstig "kleed" voor levende individuen schenken, maar doet dat steeds met beperkte duur  -- het proces van vernieuwing en reparatie in het stoffelijk lichaam gaat niet onbeperkt in tijd steeds weer verder -- en volmaakt is het ook niet. Het brengt mijns inziens bijzonder veel haken en ogen met zich als je het wilt uitbreiden naar eeuwigdurendheid en wellicht begrijp je ook waarom ik dus niet hier een eeuwig paradijs verwacht!! En derhalve vind ik een andere invulling absoluut waarschijnlijker!
Waarom gaan voor een eigenlijk redelijk-niet-goed-denkbare hypothese??
Het mag waar wezen dat als je Genesis leest en letterlijk neemt je een vullen van de stoffelijke aarde met volmaakte mensen als goddelijk plan kunt vermoeden. Maar dan kun je direct ook al constateren dat het vrijwel direct anders ging.
Zie hoe complex het allemaal is en heb daardoor ook juist respect en verbaas je hoe het werkt. Gebruik ook het denken -- en geloof niet gemakkelijk wat je op enig moment uit de Bijbel hebt menen te mogen lezen maar waarvan als je nadenkt blijkt dat het een heel vreemde hypothese is. Geen onwrikbare conclusies trekken die helemaal niet gerechtvaardigd zijn doch slechts zijn "wat je tot nog toe dacht -- je interpreteerde het zo", maar opnieuw blijven overdenken en overwegen en het meeste geloof schenken aan wat het meest aannemelijk is!!!

En: wat zou die volmaakte mens dan doen op de aarde? Eeuwig leven -- geen loop van zuigeling tot volwassene tot bejaarde meer (geen opvolging van generaties) -- wat doet men? En dat duizenden, -- nee -- miljoenen jaren lang?? Dat is toch wat je bedoelt? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Jij kunt opmerken "Nergens kan je lezen dat hij de aarde niet meer met volmaakte mens gaat vullen."
Dan zeg ik: Waar kun je klip en klaar lezen dat Hij dat wel zou doen? (Het "volmaakte mens" klinkt overigens als een soort grondstof, maar misschien had je het lidwoord "de" ervoor vergeten.)

Opmerking
In de Bijbel wordt ook niet zozeer over "volmaakte mensen" gesproken. Nog het meest verwant is bijvoorbeeld het vers uit het apocriefe Boek der Wijsheid
9:6 Want of iemand onder de kinderen der mensen volmaakt zou zijn, zo zal hij toch niets geacht worden, wanneer de wijsheid, die van u komt, niet bij hem is.

Betreffende Psalm 37
Gebruik aansporingen uit de psalm om een godvruchtig leven te leiden en om er bijvoorbeeld troost uit te putten, gebruik hem niet om er een voorspelling van een aards paradijs uit te construeren. (Zie het in vers 29 genoemde "in eeuwigheid" in de Statenvertaling liever als "hun leven lang" zoals het in de NBV staat, om niet ver over de reikwijdte van de psalm heen te gaan.) Gebruik het met inachtneming van de tijden als tijden naar menselijk begripsvermogen uitgemeten en niet als eeuwigheid.
In de Statenvertaling vinden we in Jesaja 33:20,21 Schouwt Sion aan, de stad onzer bijeenkomsten; uw ogen zullen Jeruzalem zien, een geruste woonplaats, een tent, die niet ter neder geworpen zal worden, welker pinnen in der eeuwigheid niet zullen uitgetogen worden, en van welker zelen geen verscheurd worden.
Maar de HEERE zal aldaar bij ons heerlijk zijn, het zal zijn een plaats van rivieren, van wijde stromen; geen roeischuit zal daar doorvaren, en geen treffelijk schip zal daar overvaren.

Moeten we dan concluderen dat er een nooit-slijtende eeuwige tent komt te staan?? Natuurlijk niet. Zó letterlijk gaan lezen en opvatten levert geen zinvol begrip op.

Psalm 37 (Ik heb de Willibrordvertaling gekozen.)

1 Op naam van David.

[alef] Wind je niet op over de zondaars, wees op boosdoeners niet jaloers,
2 want zo snel als het gras vergelen zij, zij verdorren als het groene kruid.
3 [bet] Vertrouw op de HEER en doe het goede, woon in het land en teer op zijn trouw.
4 Ja, schep vreugde in de HEER: Hij zal je geven waar je hart om vraagt.
5 [gimel] Leg je weg in handen van de HEER, vertrouw op Hem, Hij treedt op.
6 Je rechtvaardigheid laat Hij stralen als licht in de morgen, je rechtschapenheid als zon in de middag.
7 [dalet] Wees stil voor de HEER, kijk naar Hem uit. Wind je niet op over degene die voorspoed kent
bij het uitvoeren van boze plannen.
8 [he] Weg met je woede, laat je razernij varen, wind je niet op – dat brengt maar ellende.
9 De zondaars worden immers uitgeroeid, maar wie op de HEER bouwt zal het land bezitten.
10 [waw] Nog even geduld en het is afgelopen met de boze; je zoekt waar hij staat, maar hij is niet meer,
11 terwijl de armen het land erven en in overvloed van de vrede genieten.
12 [zajin] De boze smeedt plannen tegen de rechtvaardige, knarst tegen hem op zijn tanden.
13 Maar de Heer kan om hem lachen, want Hij ziet dat zijn dag al is aangebroken.
14 [chet] De bozen ontbloten hun zwaard, de bozen spannen hun boog om armen en zwakken te vellen, om degenen die de rechte wegen bewandelen, te vermoorden.
15 Maar hun zwaard treft hun eigen hart, hun bogen worden doormidden gebroken.
16 [tet] Met zijn armoede is een rechtvaardige rijker dan de vele bozen met hun overvloed:
17 verbrijzeld wordt immers de arm van de bozen, maar de HEER houdt de rechtvaardigen overeind.
18 [jod] Vol zorg houdt de HEER de vrome mensen in leven; hun bezit is een blijvend bezit;
19 zij staan niet te schande in kwade tijden, zelfs in hongersnood hebben zij meer dan genoeg.
20 [kaf] Maar de bozen gaan ten onder, vergaan als bloemen op het veld; de vijanden van de HEER gaan op in rook.
21 [lamed] De boze leent en geeft nooit iets terug; de rechtvaardige geeft almaar uit goedheid weg.
22 Wie door de HEER gezegend worden, bezitten het land, vervloekten gaan ten onder.
23 [mem] De stappen die de mens zet, worden bekrachtigd door de HEER, de HEER houdt hem vast, als een vriend op zijn weg.
24 Ook al valt hij, terneergeslagen is hij nooit, want de HEER houdt hem bij de hand.
25 [nun] Van kindsbeen af tot in mijn ouderdom zag ik nooit dat een rechtvaardige was verlaten of zag ik zijn kinderen bedelen om brood.
26 Uit goedheid geeft hij telkens te leen, zijn kinderen worden erom gezegend.
27 [samech] Keer je af van het kwaad en doe het goede, dan vind je voor altijd een woning,
28 want de HEER heeft rechtschapenheid lief, Hij laat zijn getrouwen niet in de steek; [ajin] zij blijven voor altijd onder zijn hoede, maar de kinderen van de boze worden uitgeroeid.
29 De rechtvaardigen zullen het land bezitten, daar voor altijd een woning vinden.
30 [pe] De mond van de rechtvaardige spreekt wijze woorden; zijn tong zegt wat recht is,
31 want in zijn hart leeft de Wet van God, hij gaat met vaste tred Gods wegen.
32 [tsade] Al loeren de bozen op de rechtvaardige, al zoeken zij een kans om hem te doden,
33 de HEER geeft hem niet prijs aan hun hand, Hij levert de rechtvaardige niet uit aan een vonnis.

34 [qof] Vertrouw op de HEER en houd zijn weg aan, Hij zal je verheffen tot bezitter van het land, je zult de verdelging van de bozen beleven.
35 [resj] Ik zag eens zo’n goddeloze tiran, als een reuzenboom spreidde hij zijn takken;
36 ik kom weer voorbij, en hij is weg; hoe ik ook zocht, hij was niet meer te vinden.
37 [sjin] Maar let eens op de vrome, op een eerlijk mens: een mens van vrede heeft toekomst.
38 De zondaars worden uitgeroeid, allemaal, voor de bozen is er geen toekomst.
39 [taw] Van de HEER komt redding voor de rechtvaardigen, Hij is hun vesting in tijden van nood.
40 De HEER zal hen helpen en bevrijden, de HEER zal hen verlossen van de bozen, want zij zochten een schuilplaats bij Hem.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2010, 04:52:46 pm door Trajecto »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2198 Gepost op: oktober 15, 2010, 12:04:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 12 oktober 2010 om 11:35:Dat (het oneindig repeterend gesteld worden) is alleen geen exclusief criterium voor het herkennen van een strikvraag... Ook vragen waar geen antwoord op gegeven wordt kunnen eindeloos repeterend gesteld worden. .....
Jouw mening.

Veel dit soort “vragen” worden door afvalligen gesteld met als doel zichzelf te rechtvaardigen en de zwarte piet naar het WTG te schuiven.

Een dergelijke tactiek werd ook door schriftgeleerden gebruikt, Jezus maakte daar korte metten mee, hij kon hun beweegredenen doorzien.

quote:

Om te weten of een vraag een strikvraag is, moet je de hartsgesteldheid kennen van degene die de vraag stelt.... En zoals je zelf al aangaf: Jezus bezat die macht. Jij waarschijnlijk niet.... (ik ook niet....) .....
Daar ben ik het mee eens.
Maar ik heb intussen wel wat ervaring opgedaan met afvalligen. Soms is hun visie aantoonbaar onjuist en kennelijk bedoeld om het wtg zwart te maken.

quote:

Kortom: als je bij het vermoeden van een strikvraag geen antwoord geeft, ontloop je gewoon de discussie.... Dat is je goed recht.... Maar dan is het al bij aanvang niet wijs om de discussie aan te gaan. Om meningen te spuien op een discussieforum.....
Wat ik probeer te doen is het goede nieuws te brengen, overeenkomstig Jezus opdracht.

In Jezus tijd accepteerde de overgrote meerderheid deze boodschap niet, terwijl Jezus toch een volmaakt onderwijzer was.

Was het  wel wijs van hèm om toch door te gaan?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2199 Gepost op: oktober 15, 2010, 12:55:12 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 12 oktober 2010 om 11:57:

Dit zijn je reacties op het:

Bewijst dit dat elke ziel sterfelijk is?
Ja!

Door onvolmaaktheid zondigt ieder mens, dus sterft ieder mens als gevolg van deze erfzonde.

quote:

Jezus waarschuwt: "De ziel die zondigt, díé zal sterven"... Dit komt overeen met deze uitspraak:
Mat 10,28 Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Wees liever bang voor hem die in staat is én ziel én lichaam om te laten komen in de Gehenna.

Wat is een ziel, Bijbels gezien?

In de bijbel is „ziel” de vertaling van het Hebreeuwse woord ne′fesj en het Griekse woord psu′che. Uit het gebruik in de bijbel blijkt dat de ziel een persoon of een dier is of het leven dat een persoon of dier bezit.

De sleutel is de betekenis van Gehenna. Het is een symbool voor eeuwige vernietiging. Je kàn dan geen opstanding meer krijgen. Dáár waarschuwt Jezus voor. De mensen in Jezus tijd waren goed op de hoogte van de opstanding op de laatste dag.

quote:

Er zou ook een verband kunnen zijn met de uitspraak in Openbaringen 20:14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.
Deze vuurpoel is een overeenkomstige beschrijving van Gehenna, niet van de algemeen aanvaarde gedachte van Dante.

De tweede dood, die ook voor Satan is bereid, is een dood waaruit geen opstanding mogelijk is. Een definitieve  of eeuwige vernietiging dus.

quote:

Bewijzen deze teksten dat het bij onze lichamelijke dood direct afgelopen is met ons? Volgens mij niet.... Je kan al deze teksten ook zo uitleggen, dat pas na het Eindoordeel sommige zielen niet verder zullen voortbestaan.... (of: sommige zielen afgehouden zullen worden van de "Bron van het Leven", onder Gods toorn zullen vallen en niet onder de genade... Maar die uitleg is een meer overdrachtelijke uitleg van het begrip "sterven van de ziel" dat Jezus hier hanteert).
Je hebt m.i. helaas bedroevend inzicht in dit gebeuren. Iedere gestorvene , behalve degenen die zondigen tegen Gods heilige geest, krijgt een opstanding.  Voor sommigen ten leven, voor anderen ten dode, afhankelijk hoe zij reageren op Gods nieuwe geboden.

Niet voor niets noemt Jezus de dood een slaap! Uit een slaap kan je gewekt worden, Jezus bewees dat o.a. met Lazarus. Hij zei: hij slaapt!

Men vatte dit letterlijk op, dus zei Jezus vervolgens: hij is gestorven.

Uit de Context blijkt dat Jezus deze opstanding gebruikt om zijn macht over de dood te  bewijzen. Wanneer Lazarus "ziel" echter  in de hemel zou zijn geweest, zou het een wanstaltige, wrede vertoning zijn geweest.

quote:

En als we er dan de gelijkenis van Jezus bijhalen, die jij in je reactie niet meer noemt: hier blijkt overduidelijk dat ons in het verhaal van Lazarus en de rijke man voorgehouden wordt dat direct na het ophouden van ons stoffelijke bestaan er nog een voortdurend "bewustzijn" is.... Dood is dus nog niet direct dood, volgens deze gelijkenis.... En DAAR sprake we over in het kader van "de onsterfelijke ziel".... Niet per se over het Laatste Oordeel...!!!
Ook hier weer speelt, helaas,  je gebrek aan inzicht parten. Jezus geeft daar in meerdere hoofdstukken de ene gelijkenis of illustratie  na de andere.

Luk 14: 7 Vervolgens vertelde hij de genodigden een illustratie, daar hij bemerkte hoe zij de voornaamste plaatsen voor zichzelf uitzochten, en hij zei tot hen:

Hij gebruikte dus eenvoudige illustraties om mensen dingen duidelijk te maken, zonder dat zij zich gekrenkt voelden.

De rijke man is een afbeelding van de religieuze leiders af die geestelijke voorrechten en gelegenheden hebben ontvangen, terwijl Lazarus een afbeelding vormt van de gewone mensen die hongeren naar geestelijk voedsel.

Dat het niet letterlijk kan zijn blijkt o.a. uit: “Vader Abraham, wees mij barmhartig en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water kan dopen en mijn tong kan verkoelen, want ik lijd folterende pijnen in dit gloeiende vuur.”

Denk je echt, dat een natte vinger echt verkoeling brengt?

Interessant is dit: 31 Hij zei echter tot hem: ’Indien zij naar Mozes en de Profeten niet luisteren, zullen zij zich ook niet laten overreden als er iemand uit de doden opstaat.’

Sommigen krijgen daardoor een opstanding ten dode. Zij onderwerpen zich ook dàn niet aan onderwijzingen.

quote:

2 Kon 2:1 De tijd was niet ver meer dat de HEER Elia in een stormwind in de hemel zou opnemen.
Hier wordt heel vaak mee geschermd.

Men interpreteert dit in een heidense visie, dat doden een hemelse opstanding krijgen i.p.v. een aardse opstanding. Men vergeet gemakshalve dat  in dit geval de hemel een letterlijke aardse hemel , firmament of luchtruim kan zijn. (Psalm 78:26; Mattheüs 6:26)

Elia kreeg een andere toewijzing op aarde. (Jo 3:13) Dat blijkt uit diverse zaken. Er werd niet de gebruikelijke rouw in acht genomen, bovendien schreef hij later persoonlijk een brief aan Joram, de koning van Juda. 2 Kronieken 21:1, 12-15.

quote:

Strikt genomen zegt Jezus hier (in de tekst die jij aanhaalt) iets als: "Geen mens is ooit OP EIGEN KRACHT opgestegen naar de hemel, behalve de Mensenzoon die uit de hemel is neergedaald".
Nee dus.

Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

Martha: : „Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.” — Joh. 11:24.

quote:

Elia voer niet op eigen kracht naar de hemel, maar werd door God opgenomen.... (Hoe kan Elia trouwens aan Jezus verschenen zijn, als direct na zijn dood het met Elia "over en uit zou zijn geweest tot de Dag der Opstanding"??)

Dit kan een persoonlijke gedachte van Martha zijn geweest, passend bij een gangbaar beeld m.b.t. de Opstanding uit de dood.... Dat die gedachte niet volledig klopte werd al direct duidelijk toen Lazarus korte tijd later uit de dood werd opgewekt.......
Je interpreteert het dus in de richting van de leer van de Christenheid.

Het is Jezus gewoonte om fout gedrag en foute reacties  gelijk te corrigeren. Denk aan de discussie van de discipelen  over wie de grootste was.

Jezus weersprak Martha dus niet!

Tot zover voor vandaag.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2010, 01:02:45 pm door Beepee »