quote:
Trajecto schreef op 16 september 2010 om 16:10:Herder zijn zonder een vorm van macht gaat nauwelijks en wie macht heeft kan wel een heerser worden.
Een Gemeente van Christus bestaande uit mensen zonder enige "rang of stand" binnen die gemeente is uiterst moeilijk verwezenlijkbaar. Ook groepen die zoiets weer proberen zullen daar maar gedeeltelijk in slagen. .
Je geeft hier de kern van het probleem aan. Mensen hebben de neiging zich t.o.v. anderen te verheffen. Toch gaf Jezus een overduidelijk voorbeeld, wie de hoogste wil zijn, dient de nederigste te zijn. Daarom waste hij de voeten van zijn discipelen, een handeling die door slaven werden verricht. Interessant is de reactie van zijn discipelen. Johannes 13:1-17.
quote:
.Nou neuh. Jij wilt het allemaal te gemakkelijk zien. .
Welnee, daar heb ik geen behoefte aan.
quote:
Men moet elkaar geen oortjes afsnoepen, nee, maar het intellectuele denken is wel belangrijk. Jij wilt nu misschien suggereren dat denken en redeneren kwalijke zaken zijn maar de mens is juist geschapen als een denkend wezen. Het gebruik maken van dit vermogen kan men ten kwade aanwenden, maar ook ten goede. .
Je kan m.i. onmogelijk God puur verstandelijk dienen. Een geestelijke instelling is veel belangrijker. Kijk naar Paulus en Lukas, beiden intellectuelen, zij maakten daar geen, niet expliciet, aanspraak op.
quote:
Het alles gooien op Constantijn -- wat eigenlijk een thema van dit topic is -- is niet juist. Hij heeft een rol gespeeld en gereguleerd op een wijze die vooral ten dienste was van het uniforme sterke Romeinse rijk. Dat is zeker zo. Maar de eigenlijke leer was toch meer een samenstel van dingen die hij dan als gebundelde zaak onderschreef. Hijzelf was volgens mij geen groot religieus denker maar eerder een doener met een machtig rijk als zijn doel. En dat is geen religieus doel.
Ik gooi niet “alles”op Constantijn. Ik tracht het verloop van de voorzegde afval te schilderen.
Kijk nu eens wat er vanaf de schepping is gebeurd. Een jaloerse engel wil aanbeden worden. Hij doorkruist daarmee Gods plannen, de aarde te vullen met volmaakte mensen. Het gevolg was grof geweld. Zo erg, dat hij moest ingrijpen toen opstandige engelen gewelddadige bastaarden op aarde zetten. Alleen Noach en zijn familie werden door God als rechtvaardig bezien. Noach bracht zijn medemensen op de hoogte van Gods plannen. Niemand luisterde.
Je zou zeggen dat de nakomelingen de boodschap begrepen hadden, maar nee. Noach’s achterkleinzoon Nimrod begon voor zichzelf en daaruit kwamen alle afgodische religies voort.
Op een gegeven moment waren de Israëlieten de enigen die JHWH aanbaden. Alle anderen aanbaden Satan. Dus gaat hij Israël indoctrineren. Dat lukt vrij aardig, maar JHWH hield het kanaal, waaruit de Messias voortkwam, open.
Jezus kwam uitsluitend voor de Joden. Ging hij die geloofsvervuiling te lijf? Onbegonnen werk. Hij stichtte een nieuw, schoon geloof.
Je ziet dan ook dat Satan Jezus te lijf probeert te gaan. Eerst met zijn geboorte, later in de woestijn.
Later probeerde hij Jezus volgelingen te verdrijven. Een zeker Saul was daar zo effectief in, dat Jezus persoonlijk ingreep. Saul meende oprecht dat hij Gods wil deed. Hij draaide als een blad in de boom om, toen hij door had, dat hij tegen God aan het strijden was. Zie ook de uitspraak van Gamaliël. Hand. 5:33 – 39
Deze Paulus streed nu tegen de opkomende verdeeldheid, wetende dat na zijn heengaan de afval onbelemmerd voort zou gaan. Je ziet dan ook dat men neigt naat de intekectuele Griekse filosofie, die gebaseerd is op de Griekse heidense religie en aldus wordt de weg vrijgemaakt voor de heidense keizer Constantijn. Hij bevestigde de heersende, filosofische ideeën en stichtten daarmee zijn kerk.
quote:
Er staat dus niet "God haat het kwaad"!! .
Nou? Niet precies naar de letter. Betekent dat dus dat God het kwade NIET haat? Beslist niet! Kijk maar eens wie Gods koninkrijk NIET kunnen beërven. 1 Kor. 6:9-10.
quote:
We zien hier ook eigenlijk wellicht toch een soort "evolutie" als we van het OT naar het NT gaan, al zul jij dat vermoedelijk niet waar willen hebben. .
Zoals ik al vaker heb aangehaald is de Bijbel één geheel. Hij loopt “naadloos”in elkaar over. Daniël en Jesaje geven inlichtingen over de eindtijd, die in openbaringen aangevuld worden. Je kan dus zien wat er in de laatste dagen gebeurd en moet gebeuren.
quote:
Ja, maar in het kader van de kwestie hier ging het me dus met name om de liefde. .
Paulus bestreed overduidelijk de afval.
quote:
Och, zo wil ik het voor mezelf niet stellen, maar ik heb hier wel een interessante vraag i.v.m. "afvalligheid". Ik wil ik wel eens weten hoe dit zit:
Hier een uitspraak van iemand die afvallige van het WTG is (maar volstrekt niet van de manier van geloven die waarschijnlijk nog steeds ver van mijn opvattingen af staat):
De absolute loyaliteit aan 'de slaaf'/'het besturend lichaam' die van mij wordt gevraagd, komt in mijn ogen alleen onze Schepper, Jehovah God, toe. In mijn laatste gesprek met 2 ouderlingen is mij duidelijk gemaakt dat Jehovah's Getuigen zijn volgens hun definitie inhoudt dat ik álle leerstellingen van 'de slaaf' aanvaard, zelfs al zijn deze aantoonbaar verkeerd. Conformiteit boven waarheid dus!
Is dit naar jouw mening conform het beleid binnen het WTG of niet? Of zijn de ouderlingen abuis, of spreekt er hier iemand onwaarheid? Concrete vragen dus; ik ben benieuwd. .
Je volgt dus klakkeloos de mening van een afvallige.
Zoals al vaker aangehaald zijn mensen onvolmaakt en maken fouten. Net als de apostelen maken ook de WTG mensen fouten. Zij zijn niet onfeilbaar. Hoe reageer je daar op. Ga je afval veroorzaken door in oppositie te gaan?
Ga je dan net als Diotrefes boosaardig snateren? Of acht je God in staat om alle dingen recht te zetten, is zijn arm soms te kort?
quote:
Ja dat deed Paulus. Ik bestrijd dat geenszins. Je ziet hier ook juist dat het ook toen niet zo helder was dat er niets uit te leggen was of te corrigeren viel! .
Het aws helder en duidelijk, Je ziet satans pogingen van infiltratie. Hij zet ,mensen tegen elkaar op.
quote:
Maar hoe is dat dan volgens jou? En hoe weet je dat elke andere uitleg onjuist is. Waar haal je die absolute zekerheid vandaan dat jouw interpretatie tot in detail de juiste is en elke andere een foute? .
Uitleg is en zaak van God. Hij geeft aan wie hij wil. Een uitleg dient nooit in strijd te zijn met de gehele Bijbelse leer..
quote:
In Wikipedia staat:
De getuigen geloven in een vrij letterlijke versie van het scheppingsverhaal in Genesis, met dat verschil dat de "dagen" van de schepping worden beschouwd als perioden van duizenden jaren.
Wat is de reden voor de afwijking naar duizenden jaren, hier? .
JG geloven de bijbel zoals die bedoeld is. De Bijbel zelf geeft uitleg. Naarmate je verder in de Bijbelse leer verdiept en daar naar handelt, wordt het Bijbelse licht steeds helderder.
„Het pad van de rechtvaardigen is als het glanzende licht, dat steeds helderder wordt tot de dag stevig bevestigd is” — Spr. 4:18
Waar baseert God zijn tijdsrekening op? Op de aardse zon en maan? Of heeft hij een eigen tijdsrekening? (Psalm 90:2, 4)
2 Petrus 3:8 Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij JHWH één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag.
9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.
De sleutel van de globale lengte van een “scheppingsdag” kan je vinden in Genesis. De 7e dag rustte God. Nergens staat dan deze dag is geëindigd. De Joods kalender geeft aan hoe lang die dag ongeveer is.
quote:
Jouw mening. Juist de wetenschap heeft soms duidelijk kunnen maken dat we dingen symbolisch moeten zien omdat ze niet letterlijk waar zijn maar versluiert wel waarheid bevatten. Als we nog niet weten dat het letterlijk niet waar kan zijn kijken we niet verder.
Wetenschap gaat uit van stoffelijke zaken, die meestal aantoonbaar zijn. De schepper si niet stoffelijk, dus bestaat hij niet. (Rom. 1:20.) Vandaar dat men de evolutietheorie heeft bedacht. En die was er al voor Darwin.
Dan zie je vervolgens dat “wetenschappers” bijbelse wonderen “wetenschappelijk” gaan verklaren. Zo zij de plagen van Egypte “slechts gewone natuurverschijnselen”. Niet opgemerkt hebbende dat deze plagen een duidelijke aanval zijn op de Egyptische goden, niet opgemerkt hebbende dat deze van tevoren zijn aangekondigd en precies op de aangekondigde tijd en wijze zijn gebeurd.
quote:
Oké, ik zie geen enkel tonen van een specifiek handelen naar de geest, dus gaarne mijn inschatting geen vooroordeel meer noemen. Je herhaalt jouw uitlegging van vaker, neemt weer het omkomen in de stad Jeruzalem erbij en stapt in het geheel niet over op een ander, meer overdrachtelijk geestelijk aspect van, of in het geloof. Ik denk dus gewoon dat zoiets er niet is, bij het WTG. Letterlijke uitleg is vooral waar het WTG voor staat. .
Jij ziet het niet, dus is het er niet. Dat Jeruzalem een vorm van armageddon in het klein kan zijn, zie je dus ook niet in en dus negeer je ook de gegeven waarschuwingen.
quote:
Bij Wikipedia staat:
Bij interpretatie ervan hanteren zij het principe: letterlijk waar mogelijk, symbolisch waar het niet anders kan.
Ik heb geen reden om het te betwijfelen. Jij bevestigt dit keer op keer -- niet door het te stellen maar het blijkt uit de inhoud van je posts. Het is niet een vooroordeel, dus. .
Tja, dat God geeft an wie hij wil zie je dus ook niet.
quote:
Ja dat is jou zienswijze. Zoals je weet geloof ik niet in dat aards paradijs-scenario.
Je gelooft dus niet in het bijbelse scenario, het si te mooi om waar te zijn, dus is het niet waar. Dus geloof je liever de heidense versie: Het hiernamaals.
quote:
Jammer dat je 1914-kwestie van het WTG laat liggen. Nou ja op mijn tonen dat het een dogma is, viel zeker niets af te dingen.
De onzichtbare wederkomst van Jezus was al omstreeks 1850 bij sommigen bekend, op basis van nauwkeurige schriftvergelijking.
Net als de Joden de komst van de Messias konden berekenen, waren zij van mening dat Christus onzichtbare wederkomst aan de hand van de geschriften ook te berekenen moest zijn, alhoewel zij (niet alleen Russel!) daar allerlei andere gebeurtenissen aan koppelden.
De kunst is de juiste sleuteldatum te vinden vanaf waar je moest gaan rekenen. Deze was aanvankelijk verkeerd, er gebeurde niets. Toen ging men opnieuw er in duiken en kwamen op herfst 1914 uit. Sommige kerken gaven een daarop gebaseerde proclamatie op, die zij omstreeks 1918 weer herriepen.
Was zag Jezus in de herfst 1914? Mensen die elkaar in naam van God aan het uitmoorden waren.
Dit was het dan voor vandaag. Ik ga mijn koffer pakken en ben komende 3 weken aan het relaxen.