Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 512061 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4100 Gepost op: april 15, 2011, 02:43:34 pm »
Modbreak:
Enkele meta-opmerkingen verwijderd (ik heb er vast nog vele laten staan ;) ). Kritiek op modbeleid kan via topicreport of feedback, niet in een draad (dus ook niet in deze).

Overigens hebben we geen bezwaar tegen mensen die -welhaast masochisme ten top- hier blijven posten, ook al gaat het allang niet meer over iets nieuws.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4101 Gepost op: april 16, 2011, 08:43:05 am »

quote:

[Riemer Lap] Overigens heb ik heel erg lang een Trabant uit Italie gereden (Fiat 500 uit 1971) en ik kan je garanderen dat dat genieten is.
Ga toch fietsen...  :+
« Laatst bewerkt op: april 16, 2011, 08:46:45 am door pyro »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4102 Gepost op: april 16, 2011, 11:43:03 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 april 2011 om 14:41:
[...]

_O_

(NB: dan heeft de topicstarter het waarschijnlijk lastig in dit topic, zei ondergetekende invoelend... Beepee: mijn voorstel zou zijn om naar een ander terrein te gaan verkassen... Ruw terrein voor WTG en ruw terrein voor (G)Refo's... Doe een voorstel voor een nieuw topic, zou ik zeggen....)
wanneer je oplet, zie je dat ik , zo nu en dan, toch wel iets nieuws naar voren breng.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4103 Gepost op: april 16, 2011, 11:44:48 am »

quote:

pyro schreef op 15 april 2011 om 11:36:
[...]

Geen aardig idee.
Beepee is, voor zover zijn inzicht gaat, een Christen die oprecht het beste voorheeft met iedereen.
Dat is het beeld dat ik van hem heb gekregen. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar ik zie geen reden iets anders te veronderstellen. En dus ook geen reden voor een vijandige opstelling.
Wat mij betreft kan de discussie gewoon doorgaan, de vraag of hij JG is vind ik daarvoor niet relevant.
Mijn  oprechte dank voor je begrip en onderscheidingsvermogen in deze.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4104 Gepost op: april 16, 2011, 01:07:58 pm »

quote:

pyro schreef op 15 april 2011 om 10:57:Matth: 16:27 de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.
Ik wijs je erop dat jij verdeeldheid zaait door van Christelijke organisaties te zeggen dat zij babylon, een werktuig van de antichrist, zijn.
Je kunt dit doen met de beste bedoelingen, natuurlijk, in goed vertrouwen in het WTG die je leert zo te handelen.
Het is echter wel je eigen verantwoordelijkheid zelf te blijven denken en te toetsen of de dingen die het WTG je leert, waarheid van God zijn.
Met name Nunc heeft je hiertoe handvaten aangereikt. Lees deze draad er nog eens op na.
wanneer mensen beweren Christen te zijn, doden zij elkaar niet in naam van God.

Ook zullen zij geen alliantie aangaan met afgoderij. Het maakt mij persoonlijk helemaal niets uit dat ze het toch blijven doen. Ik wijs alleen op de gevolgen van die keuze.

Mattheüs 16:27  Want de Zoon des mensen zal stellig komen in de heerlijkheid van zijn Vader met zijn engelen, en dan zal hij een ieder vergelden naar zijn gedrag.

Jezus zei dat 10 dagen na transfiguratie tegen zijn volgelingen. Maar hij zij nog meer in dat verband.

Mattheüs 25:
31 Wanneer de Zoon des mensen gekomen zal zijn in zijn heerlijkheid, en alle engelen met hem, dan zal hij op zijn glorierijke troon plaats nemen.
32 En alle natiën zullen vóór hem vergaderd worden, en hij zal de mensen van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En de schapen zal hij aan zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan zijn linkerhand.
34 Dan zal de koning tot die aan zijn rechterhand zeggen: ’Komt, GIJ op wie de zegen van mijn Vader rust, beërft het koninkrijk dat sedert de grondlegging der wereld voor U is bereid.

Hier staan enkele stappen, die hij neemt. Wat gebeurt  er als  eerste, wanneer hij op zijn troon plaats neemt? Dit:

Openbaring 12:
7 En er brak oorlog uit in de hemel: Mi̱chaël en zijn engelen streden tegen de draak, en de draak en zijn engelen streden,
8 maar hij zegevierde niet, en ook werd er voor hen geen plaats meer gevonden in de hemel.
9 Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd.

De scheiding van de schapen en bokken (zachtmoedige respectiefelijk  opstandige mensen) gebeurt d.m.v. verkondiging van het goede nieuws.

Mattheüs 24:14  En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.

De zachtmoedigen deraarde mogen eeuwig op arde leven. Ps 347:11, 29.

Hoe kan IK nu verdeeldheid zaaien in de hopeloos verdeelde Christenheid? Meer dan 300 beweren met tegengestelde leringen, dat ZIJ Christen zijn.

Ik heb gezegd dat degenen die sporen van het oude Babylon in zich hebben, de Bijbel hen tot Babylon de grote rekent. Nergens heb ik gezegd dat zij de antichrist zijn.

quote:

Jij verkondigt de WTG doctrine, al kan het zijn dat je zelf denkt van niet. En ja, je gebruikt bijbelteksten dus kan je het 'bijbelse leer' noemen. Het citaat van 2 Timotheüs 4:3 laat meteen zien hoe je 'bijbelse leer' in elkaar zit. Niets toetsen, maar alles bij voorbaat afdoen met de drogreden dat mensen je WTG doctrine ontmaskeren de gezonde leer niet verdragen. Bijbelteksten zo gebruiken is misleiding, dat heeft niets met gezonde leer te maken.
De verdeelde Christenheid slaat wat dit betreft de handen ineen.
Het komt steeds hier op neer, De Christenheid heeft gelijk, JG zitten er naast.
Is gezonde leer de vermenging van Bijbelse met heidense leer?.

2 Timotheüs 4:3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen;

Paulus laat echter nog meer aspecten zien.

Handelingen 20:
29 Ik weet dat er na mijn heengaan onderdrukkende wolven bij U zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen,
30 en uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.

Paulus laat dus zien, dat zij uit het midden van gelovigen zullen opstaan. Het komt dus niet van buiten, maar van binnenuit. Tijdens zijn leven gebeurde dat ook al, maar hij bestreed dat.

Jg toetsen dus wel degelijk en kijken wat verder dan hun neus lang is.
JG hebben dus geen enkele baat bij om mensen te misleiden, daarom dopen ZIJ beslist geen onwetenden of zelfs kleine kinderen.
Mensen ontvangen eerst een nauwkeurige kennis, overeenkomstig Gods wens en dan pas kunnen zij gedoopt worden, waarbij getoetst word of men  het wel begrijpt.

De verdeelde Christenheid verdeelt zich steeds verder, vaak op basis van ruzie. Incidenteel worden kerken verenigd, maar dat is meestal op basis van economische motieven. Zolang de christenheid de leer van hemel, hel en vagevuur onderwijst, overgenomen heidense leer dus, dan zitten zij er gewoon naast. Deze leer komt niet in de Bijbel voor.

quote:

In algemene zin is dat niet correct. De kerken bevorderen bijbelkennis.
Wishfull Thinking.
Ik zelf heb het tegendeel ervaren en ervaar dat nog steeds, dat de meeste mensen geen enkele notie hebben van wat de Bijbel echt leert.
Er is verschil tussen wat de Bijbel leert en wat kerken leren.

Een Bijbels bewijs geef ik hier:  het  m.i. willens en wetens Epignosis niet correct vertalen.

Het Grieks heeft een duidelijk onderscheid tussen gewone kennis, gno′sis (1Ti 6:20), en grondige of diepgaande kennis, epignosis (1Ti 2:4),

1 Timotheüs

6:20 O Timo̱theüs, behoed wat u is toevertrouwd en keer u af van de holle klanken waardoor wat heilig is geweld wordt aangedaan, en van de tegenstrijdigheden der valselijk zo genoemde „kennis”. [Gnosis] NWV. [Deze vals genoemde kennis is de Griekse filosofie, ook wel wijsbegeerte genoemd.]

6:20 O Timotheüs, bewaar het u toevertrouwde pand, wend u af van onheilige, inhoudsloze praat en tegenstellingen van de ten onrechte zo genoemde kennis. HSV

6:20 Timoteüs, bewaar wat u is toevertrouwd, en keer u af van het banaal en leeg geredeneer en de opwerpingen van de zogenaamde gnosis. WV

2:4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.[Epignosis] NWV

2:4  Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen HSV

2:4 die wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen. WV

quote:

Jezus riep zondaars, tot bekering. Zij kwamen tot de erkenning dat Jezus Messias hun Heer en God is, net als de bekeerde zondaars in onze dagen. Ook waren er toen, net als nu, door hoogmoed verblinde mensen die niet tot erkenning kunnen komen dat Jezus hun God is. .
Jezus riep de Joden op tot bekering! De Joodse wet was zo gemaakt , dat zij deze nooit konden houden en zo werd hun zonde blootgelegd. Verblind door de schriftgeleerden erkenden de Joden niet, dat Jezus hun Messias was.

Ook de hedendaagse  schriftgeleerden erkennen niet, dat niemand tot God kan komen dan door bemiddeling van zijn zoon Jezus. Jezus is door hen tot dezelfde persoon gebombardeerd als JHWH God. Helaas is Jezus iemand anders dan JHWH, el Sjaddai

Immers was het Jezus zelf, die exact duidelijk maakte, dat hij niet JHWH God was.

Hij zei:
Joh 20: 17 Jezus zei tot haar: „Klem u niet langer aan mij vast. Want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en zeg hun: ’Ik stijg op naar mijn Vader en UW Vader en naar mijn God en UW God.’”

quote:

Christus is de weg, de waarheid en het leven van elke ware Christen. Er is onder de Christenen veel eenheid in de Geest (en die ook Paulus vermaning opvolgen om het spoor te houden). Ik denk dat jij dat niet onderkent omdat verdeeldheid een centraal argument is in de WTG doctrine. Ik ontken trouwens niet dat er ook verdeeldheid is. Paulus had het er al over, dus die Christelijke eenheid uit de eerste eeuw ('ieder zijn eigen leus' ...) is hetzelfde als de Christelijke eenheid van nu. Er is wat dat betreft niets veranderd.
Jammer, dat  je die vermeende tekst niet geeft.

Paulus bestreed heel duidelijk de opkomende verdeeldheid en er was toen nog geen vermenging met heidense leer.

1 Korinthiërs 1:12 Ik bedoel dit, dat een ieder van U zegt: „Ik behoor bij Paulus”, „Maar ik bij Apollos”, „Maar ik bij Cefas”, „Maar ik bij Christus.”

Dàt veroorzaakte twisten, net als bij de christenheid.

1 Korinthiërs 3:
1 En daarom, broeders, kon ik niet tot U spreken als tot geestelijke mensen, maar als tot vleselijke mensen, als tot kleine kinderen in Christus.
2 Ik heb U met melk gevoed, niet met iets om te eten, want GIJ waart nog niet sterk genoeg. Ja, ook nu zijt GIJ nog niet sterk genoeg,
3 want GIJ zijt nog vleselijk. Want aangezien er jaloezie en twist onder U is, zijt GIJ dan niet vleselijk en wandelt GIJ niet als mensen?
4 Want wanneer de een zegt: „Ik behoor bij Paulus”, maar een ander zegt: „Ik bij Apollos”, zijt GIJ dan niet louter mensen?

1 Korinthiërs 3:18 Laat niemand zichzelf misleiden: Indien iemand onder U meent wijs te zijn in dit samenstel van dingen, hij worde een dwaas, opdat hij wijs moge worden.

quote:

"[Beepee schreef:] Wanneer het Joodse geloof door God was goedgekeurd, dan had Jezus geen nieuw geloof gesticht."
Jezus is gekomen om te vervullen. In dat verband zag Paulus het.
Ik heb je gewezen op de foute gedachte van het WTG dat Christelijke organisaties babylon, dus een werktuig van de antichrist, zijn.
Jij meent dat Babylon een grote gedachtenfout is.

Het is juist een grote fout, dat te ontkennen en/of  te bagatelliseren.

Babylon de grote omvat ALLE religies,niet alleen de Christenheid,  die sporen van het oude Babylon bevat.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4105 Gepost op: april 16, 2011, 08:23:37 pm »

quote:

Beepee schreef op 16 april 2011 om 13:07:
De verdeelde Christenheid slaat wat dit betreft de handen ineen.
Het komt steeds hier op neer, De Christenheid heeft gelijk, JG zitten er naast.
[knip]
Babylon de grote omvat ALLE religies, niet alleen de Christenheid,  die sporen van het oude Babylon bevat.

Tja, de Christenheid zal het er niet mee eens zijn dat ze Babylon worden genoemd, dus hoe verdeeld sommigen eventueel ook zijn, daarover bestaat dan toch wel overeenstemming. Het gaat evenwel wat ver om daaraan de conclusie te verbinden dat ze dus kennelijk de handen ineen slaan tegen de JG.

De rest van je bericht heb ik weggelaten; ik vind reageren erop overbodig omdat de bedoeling klaarblijkelijk verkondiging en uitleg is, je stelt het niet ter discussie. Die zal ik dan ook niet meer met je zoeken.
Je hebt de principes van het WTG helder uiteengezet, waarvoor mijn dank.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2011, 08:23:53 pm door pyro »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4106 Gepost op: april 16, 2011, 08:51:27 pm »
Het woord Christenheid zou toch bij iedereen een baken kunnen zijn dat Beepee inderdaad tot het WTG behoort?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4107 Gepost op: april 17, 2011, 09:49:44 am »

quote:

pyro schreef op 16 april 2011 om 20:23:Tja, de Christenheid zal het er niet mee eens zijn dat ze Babylon worden genoemd, dus hoe verdeeld sommigen eventueel ook zijn, daarover bestaat dan toch wel overeenstemming. Het gaat evenwel wat ver om daaraan de conclusie te verbinden dat ze dus kennelijk de handen ineen slaan tegen de JG.
De rest van je bericht heb ik weggelaten; ik vind reageren erop overbodig omdat de bedoeling klaarblijkelijk verkondiging en uitleg is, je stelt het niet ter discussie. Die zal ik dan ook niet meer met je zoeken.
Je hebt de principes van het WTG helder uiteengezet, waarvoor mijn dank.
Babylon de grote is dus een Bijbelse term met een daaraan verbonden waarschuwing.

„Gaat uit van haar, mijn volk, indien gij niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien gij geen deel van haar plagen wilt ontvangen.” — Openb. 18:4.

Ook de Joden kregen van Jezus een dergelijke waarschuwing, ditmaal om uit Jeruzalem te vluchten. Degenen die dat deden overleefden.

Ook de onderling verdeelde  joden sloegen hun handen in een tegen Jezus. Ook hun zienswijzen stonden haaks op elkaar.

De Bijbelse leer staat niet ter discussie, wel de ruim 300 elkaar tegensprekende interpretaties. De Bijbel laat zien dat de algemeen aanvaarde  leer niet in de Bijbel voorkomt.

Wat je dus weigert te aanvaarden is dat het geen wtg leer is, zoals je gewend bent dat iedere kerk haar “eigen” leer verkondigd, maar dat het gewoon de Bijbelse leer is. Door latere toevoegingen is deze voor jou gesluierd. En dat vind ik jammer. Ik probeer een tipje van die sluier op te lichten (en dat is niet in mijn belang), maar je verzet je er tegen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4108 Gepost op: april 17, 2011, 10:01:51 am »

quote:

Beepee schreef op 17 april 2011 om 09:49:
De Bijbel laat zien dat de algemeen aanvaarde  leer niet in de Bijbel voorkomt.
Welke aanvaarde leer? ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4109 Gepost op: april 17, 2011, 10:14:49 am »

quote:

small brother schreef op 15 april 2011 om 14:24:
Dat ben ik niet met je eens. Wat het daglicht kan verdragen mag ook naar buiten komen, en wat in het daglicht donker afsteekt mag ook gezien worden.
Een diepzinnige opmerking. Bedenk ook, dat ik hier niet kom om persoonlijk voordeel te behalen..

Bedenk eens het volgende.

Adam en Eva hoefden niet te sterven, als zij geluisterd hadden naar Gods  waarschuwing. Het gegeven verbod was heel eenvoudig: blijf van mijn boom af!

Engelen overtraden massaal de  hun gegeven vrije wil, zij verenigden zich met mensen, gevolg groot geweld en terreur.
Slechts 8 mensen vonden goedkeuring in Gods ogen.
De anderen werden gewaarschuwd voor Gods ingrijpen, maar negeerden dat.
Ondanks het feit dat ze zagen dat Noach een enorm schip bouwde en dat dieren “vanzelf”naar binnen gingen.

Dit gebeuren heeft een zo groot impact gekregen, dat zeer vele volken een vloedmythe in hun overleveringen hebben.

Ondanks dat, was het de achterkleinzoon die Babylon (niet Babylon de grote, dat is wat anders)stichtte en zich tegen JHWH keerde.

Ondanks alles stelde JHWH de profetie van Gen 3:15 in om het gebeuren van Adam en Eva te corrigeren.
De hiel (Jezus) kwam als Messias, maar de sterk afgedwaalde joden verwachtten een ander soort Messias, de goddelijke tijdsplanning negerend, en  dachten hem als een persoonlijke marionet aan te kunnen stellen. Terecht weigerde hij dat en gaf aan dat de bestemde tijd nog niet aangebroken was. Het gevolg was dat de meerderheid der Joden hem negeerden en nog steeds negeren.

Helaas wordt hier van deze voorgeschiedenis niets geleerd en vervalt men in dezelfde soort herhalingen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4110 Gepost op: april 17, 2011, 10:23:52 am »

quote:

Piebe schreef op 15 april 2011 om 10:52:Er staat ook dat Christus ALS de zoon over zijn eigen huis is (Heb 3,6) dus de vreemde logica die je daar op loslaat deel ik niet. Verder heeft het weinig zin om hier een discussie over te voeren, want ik weet nu al waar dat zal stranden.
Hebreeën 3:6 maar Christus was getrouw als Zoon over Diens huis. Diens huis zijn wij, indien wij onze vrijmoedigheid van spreken en ons roemen over de hoop tot het einde toe stevig vasthouden.

De Hebreeuwse christenen wilden het ophanden zijnde besluit van het joodse samenstel van dingen overleven, dan moesten zij „tot het einde toe stevig vasthouden” aan hun door God geschonken hoop.

Zij luisterden, naar Jezus waarschuwing.

Mt 23:
15 Wanneer GIJ daarom het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt, waarover door bemiddeling van de profeet Daniël gesproken is, in een heilige plaats ziet staan (de lezer gebruike onderscheidingsvermogen),
16 laten dan zij die in Judea zijn, naar de bergen vluchten.
17 Laat de man die zich op het dak bevindt, niet naar beneden komen om de goederen uit zijn huis te halen;
18 en laat de man die op het veld is, niet naar huis terugkeren om zijn bovenkleed op te halen. 

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4111 Gepost op: april 17, 2011, 10:41:05 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 april 2011 om 09:53:
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de bijbelse betekenis van het begrip "hart" eens nader te onderzoeken.
Het figuurlijke hart.

In verreweg de meeste gevallen waarin het woord „hart” in de Schrift voorkomt, wordt het figuurlijk gebruikt. Er wordt gezegd dat het staat voor „het centrum in het algemeen, het binnenste, en dus voor de innerlijke mens zoals die zich manifesteert in zijn hele doen en laten, in zijn verlangens, genegenheden, neigingen, emoties, hartstochten, doeleinden, zijn gedachten, opvattingen, voorstellingen, zijn wijsheid, kennis, vaardigheid, zijn zienswijzen en zijn overleggingen, zijn herinneringsvermogen en zijn bewustzijn.

Bij God, die de harten onderzoekt, telt niet louter de uiterlijke verschijning, maar datgene wat iemand werkelijk van binnen is (Sp 17:3; 24:12; Ps 17:3; 1Sa 16:7). De Schrift geeft dan ook de raad: „Beveilig uw hart [de gehele innerlijke mens], ja, meer dan al het andere dat te behoeden is, want daaruit zijn de oorsprongen van het leven” (Sp 4:23).

quote:

[Ik schreef dus bewust dat het WTG dit leert... Het WTG isoleert deze uitspraak van Jezus over de vruchten van de boom uit de context, en zet dit als onderscheidend criterium van "ware aanbidding" in de etalage... Waarmee ze m.i. het einddoel van de mens verwarren met zijn "huidige staat" en dat einddoel verheffen tot de onbarmhartige norm voor het hier en nu... Het kwalijke gevolg daarvan is dat men een groot deel van de Kerk (de akker waarop graan en dolik samen opgroeien tot de oogst) als vanzelf moet diskwalificeren OMDAT er dolik groeit....

Jezus is barmhartiger dan dat stuk "kerkleer" van het WTG, naar mijn bescheiden mening....
Mattheüs 7:
16 Aan hun vruchten zult GIJ hen herkennen. Plukt men soms ooit druiven van doorns of vijgen van distels?
17 Evenzo brengt elke goede boom voortreffelijke vruchten voort, maar elke rotte boom brengt waardeloze vruchten voort;
18 een goede boom kan geen waardeloze vruchten dragen, noch kan een rotte boom voortreffelijke vruchten voortbrengen.
19 Elke boom die geen voortreffelijke vruchten voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.

Afzonderlijke personen kunnen natuurlijk verkeerd handelen en moeten dan gecorrigeerd worden.
Maar de situatie ligt anders wanneer kerklidmaten, ja, zelfs geestelijke leiders, zich overgeven aan hoererij en overspel, strijd, dronkenschap, hebzucht, liegen, spiritisme en afgodenaanbidding — of het nu gaat om één van deze dingen of om allemaal — terwijl er toch geen streng (corrigerend) onderricht wordt toegediend en degenen die met deze handelwijze doorgaan niet uit de gemeente worden gesloten.

De bijbel verklaart duidelijk dat wie zulke dingen beoefenen, uit de gemeente gesloten dienen te worden; er zal voor hen geen plaats zijn in Gods koninkrijk (Galaten 5:19-21). Hun aanbidding is God niet welgevallig. (2 Timotheüs 3:16).

Door deze dingen oogluikend toe te laten krijg je allerlei excessen. Paulus, door Jezus persoonlijk aangesteld, liet deze dingen beslist niet toe!

Was Jezus dan onbarmhartig, toen hij de kooplieden en geldwisselaars uit de tempel sloeg?
« Laatst bewerkt op: april 17, 2011, 10:42:59 am door Beepee »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #4112 Gepost op: april 17, 2011, 12:16:08 pm »

quote:

[...]
(...)
De Bijbelse leer staat niet ter discussie, wel de ruim 300 elkaar tegensprekende interpretaties. De Bijbel laat zien dat de algemeen aanvaarde  leer niet in de Bijbel voorkomt.

Wat je dus weigert te aanvaarden is dat het geen wtg leer is, zoals je gewend bent dat iedere kerk haar “eigen” leer verkondigd, maar dat het gewoon de Bijbelse leer is. Door latere toevoegingen is deze voor jou gesluierd. En dat vind ik jammer. Ik probeer een tipje van die sluier op te lichten (en dat is niet in mijn belang), maar je verzet je er tegen.

Je suggereert hier in feite dat de Bijbel zo eenduidig is dat daar zonder meer één mogelijke uitleg uit rolt en dat andere uitleg eigenlijk niet een uitleg is maar een toevoeging.
Kun je eens toelichten waarom dat zo zou zijn? Waar haal je dat idee vandaan?
En als er dan maar één uitleg zou zijn dan is dat ook de "oorspronkelijke", dat kun je dan gemakkelijk zeggen, ja.
Maar hoe kom je bij dit alles?

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4113 Gepost op: april 17, 2011, 01:47:06 pm »

quote:

Ik begrijp nu waarom Hendrik-NG en enkele anderen betwijfelen of je een actief praktizerend JG lid bent. Mocht je nog langs de deuren gaan, dan raad ik je aan dingen zoals bovenstaande niet te zeggen.
Ik heb wel eens iemand aan de deur gehad, die op een aanstootgevende manier ruzie kwam zoeken door de manier waarop hij de WTG boodschap probeerde te verkondigen. Hij was alleen, een veeg teken.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2011, 01:58:34 pm door pyro »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4114 Gepost op: april 17, 2011, 04:54:14 pm »

quote:

Is BeePee ook bereid om een eerlijk antwoord op deze vraag te geven?
Mail me maar als je wat wilt weten

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4115 Gepost op: april 18, 2011, 12:10:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 april 2011 om 16:54:Is BeePee ook bereid om een eerlijk antwoord op deze vraag te geven?
Wanneer er eerlijke vragen worden gesteld, zijn eerlijke antwoorden volkomen overbodig.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4116 Gepost op: april 18, 2011, 12:17:03 pm »

quote:

Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:10:
[...]
Wanneer er eerlijke vragen worden gesteld, zijn eerlijke antwoorden volkomen overbodig.
Het is helder. Je verwijt mij en Hendrik dat het een oneerlijke vraag is. Staat je beeldig  :X

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4117 Gepost op: april 18, 2011, 12:17:57 pm »

quote:

Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:10:
[...]

De eerlijke vraag hier was: "Zie je niet dat je me 2x verkeerd geciteerd hebt? Zou je daar een reactie op willen geven s.v.p....??"

Blijkbaar zie je het eerlijke antwoord op die eerlijke vraag als overbodig... Wel: ik zie dat anders... Vandaar de herhaalde vraag....

- Waar had ik aangegeven dat Gods beloften LOOS zijn?
- Waarom citeer je me op een dusdanige manier (door midden in een lopend betoog een knip te zetten), zodat het LIJKT alsof 'ik iemand zou zijn die wacht tot de gebraden kip me in de mond vliegt', terwijl ik aantoonbaar iets heel anders zei, over een heel ander onderwerp...??

Twee eerlijke opmerkingen/vragen. Plus de vraag om eerlijk behandeld te worden door een JG, die geacht wordt te handelen zoals een JG hoort te handelen: eerlijk

(opnieuw de quote van de website van het WTG:
Ze (JG) helpen elkaar in tijden van nood, en ze behandelen anderen op een eerlijke manier. In feite passen ze in hun leven de bijbelse raad toe om ’het goede te doen jegens allen’. — Galaten 6:10.)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4118 Gepost op: april 18, 2011, 12:22:56 pm »
[

quote:

pyro schreef op 17 april 2011 om 13:47:Ik begrijp nu waarom Hendrik-NG en enkele anderen betwijfelen of je een actief praktizerend JG lid bent. Mocht je nog langs de deuren gaan, dan raad ik je aan dingen zoals bovenstaande niet te zeggen.
Ik heb wel eens iemand aan de deur gehad, die op een aanstootgevende manier ruzie kwam zoeken door de manier waarop hij de WTG boodschap probeerde te verkondigen. Hij was alleen, een veeg teken.
Gezien je vooroordelen  schat ik in, dat je dat zo interpreteert. JG zoeken geen ruzie, dat interpreteer je m.i. ook  zo.

Het is niet aanstootgevend, iemand te wijzen op verkeerde ideeën, dat  JHWH geen wrede God is, die mensen eeuwig pijnigt. Voor een oprechte waarheidszoekers is dat duidelijk en overgenomen van heidense religies.

Noch Jezus, noch zijn discipelen, noch JG gaan langs “de deuren” uit eigen belang. Men is opzoek naar oprechte, nederige personen die in Gods koninkrijk eeuwig op aarde willen wonen, overeenkomstig Gods oorspronkelijke voornemen.

Het merendeel der Joden weigerden, net als nu ook  de meeste mensen, de boodschap  te aanvaarden. De gevolgen waren in 70 duidelijk zichtbaar.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4119 Gepost op: april 18, 2011, 12:24:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 april 2011 om 12:17:
[...]

Het is helder. Je verwijt mij en Hendrik dat het een oneerlijke vraag is. Staat je beeldig  :X
Nee, dus. Ik doelde op vragen, die tot doel hebben mij op woorden te vangen. Net als men deed in Jezus tijd.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4120 Gepost op: april 18, 2011, 12:31:42 pm »

quote:

Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:24:
[...]
Nee, dus. Ik doelde op vragen, die tot doel hebben mij op woorden te vangen. Net als men deed in Jezus tijd.
Nee.... Ik merkte op dat jij me op woorden vangt, die ik nota bene zelf nooit zo heb uitgesproken!!

Er is niets op tegen om die posts nog een keer door te lezen en gewoon (t.b.v. een goed verloop van de discussie en het wederzijds vertrouwen) toe te geven dat je het "mis" had....

Maar draai s.v.p. niet de beschuldiging om, gekoppeld aan een oordeel dat je helemaal niet kan vellen ("je intentie is om mij op woorden te vangen...." Dat WEET je niet... Bovendien: dat is hier ook helemaal niet aan de orde....)
« Laatst bewerkt op: april 18, 2011, 12:32:05 pm door Hendrik-NG »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4121 Gepost op: april 18, 2011, 12:45:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 april 2011 om 12:17:De eerlijke vraag hier was: "Zie je niet dat je me 2x verkeerd geciteerd hebt? Zou je daar een reactie op willen geven s.v.p....??"
Ik reageer op het geschrevene, het kan zijn dat ik reageerde het verkeerde bericht. Ik kan me vergissen.

Ik probeer in principe niet op de persoon te reageren, maar op het gechrevene in het licht van de Bijbelse leer, in de hoop dat men daarvan wil leren.

quote:

- Waar had ik aangegeven dat Gods beloften LOOS zijn?
God doet geen loze beloften, hij beloofde dat Adam niet  zou sterven, als hij gehoorzaamde.

quote:

Waarom citeer je me op een dusdanige manier (door midden in een lopend betoog een knip te zetten), zodat het LIJKT alsof 'ik iemand zou zijn die wacht tot de gebraden kip me in de mond vliegt', terwijl ik aantoonbaar iets heel anders zei, over een heel ander onderwerp...??
Wanneer er vele zaken aan de orde komen, reageer ik op een specifiek onderdeel, die ik dan uitselecteer. Ik heb niet de intentie om iets anders  te doen voorkomen , dan het is. Jammer dat je mij een verkeerde intentie toeschrijft.

Veel mensen wachten af, wat er gaat gebeuren, terwijl ze actie moeten ondernemen. Dit in het licht van Jezus waarschuwing betreffende “het gruwelijke ding”. Zijn discipelen deden onmiddellijk, wat hij hen aanraadde, alhoewel het nog  ca. 5 jaar zou duren voordat Jeruzalem werkelijk zou vallen.

quote:

Ze (JG) helpen elkaar in tijden van nood, en ze behandelen anderen op een eerlijke manier. In feite passen ze in hun leven de bijbelse raad toe om ’het goede te doen jegens allen’. — Galaten 6:10.)
Ondanks het feit dat alle JG daar gehoor aan geven, worden zij  toch voortdurend beschuldigd.

JG proberen hun medemensen te helpen te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert en geheel overeenkomstig Gods wens iedereen, die dat wil, een nauwkeurige kennis te geven, waardoor men zelf kan zien hoe men op de smalle weg kan komen en daarop kunnen blijven. Zij volgen daarin Jezus voorbeeld.

Desondanks werd Jezus beschuldigd dat met behulp van Satan te doen. Daardoor wees het merendeel der Joden hem als Messias af.

Incidenteel laten onbevooroordeelde, objectieve journalisten zien wat JG werkelijk doen, bij calamiteiten bijvoorbeeld. Op het internet zijn die berichten ook wel te vinden voor belangstellenden.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4122 Gepost op: april 18, 2011, 12:54:58 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 april 2011 om 12:31:Nee.... Ik merkte op dat jij me op woorden vangt, die ik nota bene zelf nooit zo heb uitgesproken!!
Ik  kom niet hier om iemand op woorden te vangen, maar om  te laten zien wat de Bijbel echt leert.

quote:

Er is niets op tegen om die posts nog een keer door te lezen en gewoon (t.b.v. een goed verloop van de discussie en het wederzijds vertrouwen) toe te geven dat je het "mis" had....
Ik probeer ook wel terug te blikken, maar door de ongelofelijke hoeveelheid tekst, kan ik mij  daar vrij moeilijk doorheen worstelen. Bovendien  geeft men mij vaak andere intenties, dan ik werkelijk heb.

quote:

Maar draai s.v.p. niet de beschuldiging om, gekoppeld aan een oordeel dat je helemaal niet kan vellen ("je intentie is om mij op woorden te vangen...." Dat WEET je niet... Bovendien: dat is hier ook helemaal niet aan de orde....)
Ik oordeel, nog veroordeel. Die taak is niet aan mij.

Waarom zou ik draaien? Ik ben hier niet om eer  of aanzien te behalen. Ik breng Mt 24:14. Dat wordt mij meestal niet in dank afgenomen.

Kan het niet zo zijn, dat je mijn woorden anders opvat, dan ik bedoel?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4123 Gepost op: april 18, 2011, 01:11:51 pm »

quote:

Trajecto schreef op 17 april 2011 om 12:16:Je suggereert hier in feite dat de Bijbel zo eenduidig is dat daar zonder meer één mogelijke uitleg uit rolt en dat andere uitleg eigenlijk niet een uitleg is maar een toevoeging.
En als er dan maar één uitleg zou zijn dan is dat ook de "oorspronkelijke", dat kun je dan gemakkelijk zeggen, ja.
Ik stel, dat de Bijbel zichzelf verklaart.
Ik stel, dat intelligentie alleen, niet voldoende is en dat dat meestal ten grondslag ligt aan de verschillende interpretaties.
Ik stel dat ook ingeslopen on-Bijbelse leringen daar sterk toe bijdragen.
Ik stel dat  God  (uitleg) geeft aan wie hij wil, degenen die zich net als David willen opstellen: Leer mij UW weg, O JHWH.

Deze ideeën haal ik gewoon uit de gehele bijbel.

Waarom?
God is een God van orde, niet van tegenstrijdige ideeën. Jezus bevestigt dat: Uw woord is waarheid.

Paulus gaf al aan dat de Griekse filosofie de bron was van “valselijke” kennis. 1Kor 1:22, 23; Kol 2:8; 1 Timotheüs 6:20, 21.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2011, 01:13:57 pm door Beepee »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4124 Gepost op: april 18, 2011, 01:13:43 pm »

quote:

Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:45:
[...]
 Ik reageer op het geschrevene, het kan zijn dat ik reageerde het verkeerde bericht. Ik kan me vergissen.

Ik probeer in principe niet op de persoon te reageren, maar op het gechrevene in het licht van de Bijbelse leer, in de hoop dat men daarvan wil leren.
Misschien is het wijzer om toch echt te reageren op hetgeen een persoon zegt, en niet die "posts" te beschouwen als "slechts een springplank" om vervolgens een eigen boodschap te gaan verkondigen... Doe of het één, of het ander, zou ik zeggen: ga inhoudelijk in op hetgeen anderen aanvoeren, of verkondig slechts je eigen boodschap vanaf de zeepkist...

Maar posts van anderen slechts gebruiken om enkel en alleen een eigen mening voor het voetlicht te brengen leidt tot verwarring. ZEKER als je vervolgens met de boodschap van de ander aan de haal gaat (en hem iets heel anders laat zeggen dan hij/zij daadwerkelijk zei... dan hebben we het (m.i. terecht) over "vals citeren").....

quote:

Ik probeer ook wel terug te blikken, maar door de ongelofelijke hoeveelheid tekst, kan ik mij  daar vrij moeilijk doorheen worstelen. Bovendien  geeft men mij vaak andere intenties, dan ik werkelijk heb.
Die reactie was voorzien, en daarom plaatste ik al diverse herinneringen incl. link naar de oorspronkelijke posts (*)... Ook daar kwam geen reactie op... Dan kan je nu wel stellen: "men begrijpt mij verkeerd"... Maar als iemand helemaal geen sjoechem geeft op herhaalde verzoeken... Dan VALT er uiteindelijk ook geen begrip op te brengen...

(*) opnieuw dan maar weer eens... Zie:

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 april 2011 om 14:56:
[...]

Waaruit maak JIJ op dat ik sprak over LOZE beloften???? Wel goed lezen, he...!!
en vooral:

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 april 2011 om 15:16:
[...]
Beepee, Beepee.... Niet vals citeren!!!!! Wat ik schreef was iets heel ANDERS, zoals iedereen terug kan lezen...
Dus:

quote:

Beepee:
[...]
Kan het niet zo zijn, dat je mijn woorden anders opvat, dan ik bedoel?
Dat lijkt me hier niet aan de orde....!! Dus, s.v.p. Beepee, doe wat moeite... IK kan zonder enige moeite die 2 citaten van je terugvinden... Dan kan jij dat ook, en nu zeker!!
« Laatst bewerkt op: april 18, 2011, 01:25:33 pm door Hendrik-NG »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4125 Gepost op: april 18, 2011, 01:36:08 pm »

quote:

Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:24:
[...]
Dan stel ik de vraag nogmaals: Ben je werkelijk lid van het WTG?

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4126 Gepost op: april 18, 2011, 01:47:22 pm »
@ Beepee
Je slaat mijn vraag over*). Valt hij onder jouw beoordeling oneerlijke vraag, misschien? Of ben ik voor jou in de ban omdat het duidelijk is dat ik nooit JG zal worden?
Ik vind het wel een beetje bar als je niet eens een basisgegeven als dit, dat je jouw uitleg siert met de naam oorspronkelijke leer, wilt toelichten.

Het is voor mij echt gewoon niet erg voor de hand liggend dat bij de Bijbel -- die uit vele boeken bestaat en die niet met consistentie een eenduidige boodschap brengt -- door jou geclaimd wordt dat jouw uitleg die je van het WTG geleerd hebt de enig mogelijke uitleg is. En dus vraag ik hoe je daartoe komt.

_______

*) post die je over sloeg:

quote:

Trajecto schreef op 17 april 2011 om 12:16:

quote:

[...]
(...)

Je suggereert hier in feite dat de Bijbel zo eenduidig is dat daar zonder meer één mogelijke uitleg uit rolt en dat andere uitleg eigenlijk niet een uitleg is maar een toevoeging.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2011, 02:06:04 pm door Trajecto »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4127 Gepost op: april 18, 2011, 02:36:48 pm »

quote:

Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:22:
Noch Jezus, noch zijn discipelen, noch JG gaan langs “de deuren” uit eigen belang. Men is opzoek naar oprechte, nederige personen die in Gods koninkrijk eeuwig op aarde willen wonen, overeenkomstig Gods oorspronkelijke voornemen.

Een evangelist is een werktuig van de Heilige Geest opdat zondaars zich bekeren.
Wie oren heeft om te horen, die hore.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2011, 02:37:05 pm door pyro »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4128 Gepost op: april 18, 2011, 03:16:47 pm »

quote:

Trajecto schreef op 18 april 2011 om 13:47:
@ Beepee
Je slaat mijn vraag over*). Valt hij onder jouw beoordeling oneerlijke vraag, misschien? Of ben ik voor jou in de ban omdat het duidelijk is dat ik nooit JG zal worden?
Zeg nooit nooit! Saulus had ook nooit gedacht dat hij nog eens Paulus zou worden  :P

quote:

Ik vind het wel een beetje bar als je niet eens een basisgegeven als dit, dat je jouw uitleg siert met de naam oorspronkelijke leer, wilt toelichten.

Het is voor mij echt gewoon niet erg voor de hand liggend dat bij de Bijbel -- die uit vele boeken bestaat en die niet met consistentie een eenduidige boodschap brengt -- door jou geclaimd wordt dat jouw uitleg die je van het WTG geleerd hebt de enig mogelijke uitleg is. En dus vraag ik hoe je daartoe komt.

Vol verwachting klopt ons hart... :Y)
Je zou ook nog de WTG bijbelstudie CD kunnen aanschaffen, die is net zo interactief als een internet forum  ;)
Bovendien hoef je dan niet in de rij te staan op Beepees vragenuurtje  (H)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4129 Gepost op: april 18, 2011, 04:35:16 pm »

quote:

pyro schreef op 18 april 2011 om 15:16:
[...]

Zeg nooit nooit! Saulus had ook nooit gedacht dat hij nog eens Paulus zou worden  :P

[...]

Ja dat is natuurlijk zo.
Nou ja, ik hoop dat er een antwoord komt. Het is toch een gewone vraag.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4130 Gepost op: april 18, 2011, 09:22:04 pm »

quote:

Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:54:
(...)
(...)

ach, gelukkig doe je dat zelf nooit ... |:(
Maar ja, om dat helder te krijgen, moet je wel wat pagina's teruglezen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4131 Gepost op: april 19, 2011, 09:44:15 am »

quote:

pyro schreef op 18 april 2011 om 14:36:Een evangelist is een werktuig van de Heilige Geest opdat zondaars zich bekeren.
Wie oren heeft om te horen, die hore.

Wacht dacht je dan van vervulling van de profetie van Mt 24:14?

Voordat God ingrijpt laat hij mensen waarschuwen. Waarschuwingen worden meestal genegeerd.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4132 Gepost op: april 19, 2011, 10:10:46 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 april 2011 om 13:13:
Misschien is het wijzer om toch echt te reageren op hetgeen een persoon zegt, en niet die "posts" te beschouwen als "slechts een springplank" om vervolgens een eigen boodschap te gaan verkondigen... Doe of het één, of het ander, zou ik zeggen: ga inhoudelijk in op hetgeen anderen aanvoeren, of verkondig slechts je eigen boodschap vanaf de zeepkist...
Maar posts van anderen slechts gebruiken om enkel en alleen een eigen mening voor het voetlicht te brengen leidt tot verwarring. ZEKER als je vervolgens met de boodschap van de ander aan de haal gaat (en hem iets heel anders laat zeggen dan hij/zij daadwerkelijk zei... dan hebben we het (m.i. terecht) over "vals citeren").....
Ik verkondig geen “eigen” boodschap, maar probeer te laten zien, wat de Bijbel leert. Ik reageer op het geschrevenen. Ik heb NOOIT de intentie om met iemands boodschap aan de haal te gaan en iets anders daarvoor in de plaats te zetten. Het kan een mis “knip en plak” actie  zijn geweest en het kan ook verkeerd geïnterpreteerd zijn.

quote:

Die reactie was voorzien, en daarom plaatste ik al diverse herinneringen incl. link naar de oorspronkelijke posts (*)... Ook daar kwam geen reactie op... Dan kan je nu wel stellen: "men begrijpt mij verkeerd"... Maar als iemand helemaal geen sjoechem geeft op herhaalde verzoeken... Dan VALT er uiteindelijk ook geen begrip op te brengen...
Ik heb al meerdere malen duidelijk gemaakt, dat er soms zoveel gereageerd wordt, dat ik daar niet meer op alles kàn reageren. Ik doe mijn best.

1.(*) opnieuw dan maar weer eens... Zie:

quote:

Beepee schreef op 11 april 2011 om 14:53:
Waaruit maak JIJ op, dat de belofte van eeuwig aards leven loos is? Liegt God hier dan? Of loog Satan toen hij zei dat Adam beslist NIET zou sterven.
Waaruit maak JIJ op dat ik sprak over LOZE beloften???? Wel goed lezen, he...

Ik stelde hier dat de Bijbel leert dat Adam niet zou sterven, wanneer hij van de boom afbleef.

Satan ontkende dat Adam zou sterven. Liegt God nu of liegt Satan.
Ik stelde NIET dat JIJ een loze belofte gedaan had, wie leest hier nu niet goed?

en vooral:

quote:

Jij schreef:  En wacht ik geduldig af tot het moment waarop God alle dingen nieuw zal maken
Beepee schreef op 11 april 2011 om 14:53:

Je wacht af net als deze persoon?
Ik haalde een voorbeeld aan, van en persoon, die niets deed, dus afwachtte wat er zou gaan gebeuren.
Waar het om gaat is wat deed die persoon niet, wat hij wel had moeten doen.

quote:

Kan het niet zo zijn, dat je mijn woorden anders opvat, dan ik bedoel?Dat lijkt me hier niet aan de orde....!! Dus, s.v.p. Beepee, doe wat moeite... IK kan zonder enige moeite die 2 citaten van je terugvinden... Dan kan jij dat ook, en nu zeker!!
Dus: vandaar de vraag: Kan het niet zo zijn, dat je mijn woorden anders opvat, dan ik bedoel?

Zou het niet beter zijn, je vooroordeel nu eens aan de kant te schuiven en, net als ik, gewoon de Bijbel te hanteren? .

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4133 Gepost op: april 19, 2011, 10:26:55 am »

quote:

Trajecto schreef op 18 april 2011 om 13:47:
@ Beepee
Ik heb  indertijd ook gezegd, net als vele anderen, dat ik nooit een JG zou worden. Tenslotte is het een vrije keuze op basis van nauwkeurige kennis.

quote:

Met oorspronkelijke leer bedoel ik de leer die in de eerste eeuw bekend was. Paulus wees  leer gebaseerd op de Griekse filosofie af, maar overeenkomstig zijn waarschuwing kreeg deze later toch de overhand. Deze werd in de 4e eeuw bevestigd.

quote:

Voor mij is de gehele bijbel een door God geïnspireerd boek en ik twijfel daar niet aan. Zoals al vele malen  naar voren gebracht, is uitleg een zaak van God. Ik ben van mening dat de Bijbel zelf de uitleg verschaft aan mensen die zich , net als David, nederig opstellen: leer mij UW weg, O JHWH.

quote:

Trajecto schreef op 17 april 2011 om 12:16:
quote:

De Bijbelse leer staat niet ter discussie, wel de ruim 300 elkaar tegensprekende interpretaties. De Bijbel laat zien dat de algemeen aanvaarde leer niet in de Bijbel voorkomt.

De Bijbel is duidelijk voor degenen die zich aan Gods wil onderwerpen.

Zo zagen Jezus volgelingen de duidelijke waarschuwing om Jeruzalem te verlaten, de  anderen zagen dat niet.

Zo deed Noach precies zo als God hem opdroeg, bouwde een grote boot en waarschuwde de mensen  over Gods voornemen. De mensen zagen de dieren in de ark gaan, maar zij gingen zelf niet. Zij hadden een ander geloof.

Het punt is gewoon zo, dat de Bijbel duidelijker wordt, naarmate je je daarvoor wilt openstellen. Toegevoegde leer verhinderd dat weer. Dat is de in de Bijbel genoemde sluier over het goede nieuws.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4134 Gepost op: april 19, 2011, 10:29:43 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 april 2011 om 12:17:
[...]

Nee, ik tracht de manier van vraagstelling te schilderen.

De ruim 300 denominaties hebben allen gelijk, JG  niet.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4135 Gepost op: april 19, 2011, 10:30:32 am »

quote:

Beepee schreef op 19 april 2011 om 10:10:
[...]
Ik stelde hier dat de Bijbel leert dat Adam niet zou sterven, wanneer hij van de boom afbleef.

Satan ontkende dat Adam zou sterven. Liegt God nu of liegt Satan.
Ik stelde NIET dat JIJ een loze belofte gedaan had, wie leest hier nu niet goed?

en vooral:

[...]
 Ik haalde een voorbeeld aan, van en persoon, die niets deed, dus afwachtte wat er zou gaan gebeuren.
Waar het om gaat is wat deed die persoon niet, wat hij wel had moeten doen.

[...]
Dus: vandaar de vraag: Kan het niet zo zijn, dat je mijn woorden anders opvat, dan ik bedoel?

Zou het niet beter zijn, je vooroordeel nu eens aan de kant te schuiven en, net als ik, gewoon de Bijbel te hanteren? .
Je kan een hoop stellen, maar je stelde mij persoonlijk de vraag: "Waaruit maak JIJ op, dat de belofte van eeuwig aards leven loos is? Liegt God hier dan?"

Waaruit maak JIJ op dat de belofte loos is? Liegt God hier dan?

Die vraag stelde je niet in het Spaans en is overduidelijk... Je insinueert hiermee dat ik gesteld zou hebben dat God loze beloften heeft gedaan... Lees nog eens goed je bijdrage van  maandag 11 april 2011 14:53 door, en kijk op welk moment je deze vraag stelde: naar aanleiding van een uitspraak van MIJ (waarom zou je deze anders citeren???).

Hier gebruik je dus een uitspraak van mij om je eigen verhaal te doen, en suggereert dat IK iets gezegd zou hebben over "loze beloften van God"....

Maar IK begrijp je verkeerd????

"Ik haalde een voorbeeld aan, van en persoon, die niets deed", zei je....

Lees nog eens goed je bijdrage van  maandag 11 april 2011 14:53 door, en kijk op welk moment je deze vraag stelde: naar aanleiding van een uitspraak van MIJ (waarom zou je deze anders citeren???).

Je doet voorkomen dat IK een afwachtend persoon zou zijn, ZOALS in het voorbeeld dat je aanhaalde... Door het stellen van de insinuerende vraag: "Je wacht af net als deze persoon?" Maar ik zei iets heel anders in die bijdrage van mij die jij aanhaalde om "je illustratie te geven"... Je ging met mijn citaat aan de haal door een "knip" te zetten halverwege mijn betoog....

Hier gebruik je dus een uitspraak van mij om je eigen verhaal te doen, en suggereert dat IK iets gezegd zou hebben over "het leven van een afwachtend leven"....

Maar misschien is het inderdaad zinloos te praten met iemand die voorgeeft JG te zijn, maar zelfs de boodschap van het WTG niet begrijpt:

quote:
Ware christenen helpen elkaar in tijden van nood, en ze behandelen anderen op een eerlijke manier. In feite passen ze in hun leven de bijbelse raad toe om ’het goede te doen jegens allen’. — Galaten 6:10

OF je begrijp niet wat je leest, OF je bent geen JG.... Denk ik dan nog steeds....

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4136 Gepost op: april 19, 2011, 10:33:36 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 april 2011 om 13:36:Dan stel ik de vraag nogmaals: Ben je werkelijk lid van het WTG?
Ik had graag gereageerd met een toepasselijke tekst, maar is kan deze niet zo gauw vinden.

Het komt ongeveer hier op neer: heeft een vogel vleugels?

Ik heb hem!
Jeremia 13:23 Kan een Kuschiet zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4137 Gepost op: april 19, 2011, 10:34:26 am »

quote:

Beepee schreef op 19 april 2011 om 10:10:
[...]

Het hanteren van vooroordelen of de Bijbel is niet het punt van discussie... Waar ik over val is jouw gebruik van de bijdragen van andere deelnemers op dit forum (en op dit moment in het bijzonder de bijdrage van MIJ op 11 april 2011 om 11:47)...

En dan ga ik niet eens vallen over de insinuerende opmerking over mijn vermeende NIET gebruiken van de Bijbel dat je me hier (al vooroordelende) voor de voeten gooit....  :+

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4138 Gepost op: april 19, 2011, 10:38:31 am »
.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2011, 10:39:06 am door Hendrik-NG »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4139 Gepost op: april 19, 2011, 10:41:08 am »

quote:

Beepee schreef op 19 april 2011 om 10:29:
[...]
Nee, ik tracht de manier van vraagstelling te schilderen.

De ruim 300 denominaties hebben allen gelijk, JG  niet.
"Want zij zijn groot, en ik is klein, en dat is niet eerlijk" (bron: Calimero).

Jij lijkt maar te denken dat het "300 denominaties" tegenover "het WTG" is, maar dat is dus kolder. Er zullen vast wel mensen te vinden zijn die van mening zijn dat al die "300" evenveel gelijk hebben. Maar zo zijn er ook mensen te vinden die van mening zijn dat alle "301" (incl. WTG) of alle zoveel duizend (inc. WTG, en allerlei andere groeperingen die niet-trinitarisch zijn, net als het WTG, maar op duizend andere punten weer van het WTG verschillen) allemaal evenveel gelijk hebben. Maar ik denk niet dat Hendrik en Riemer in deze categorieën vallen.

Wat ze (vermoed ik) wel stellen, is dat al die "300 denominaties" (als dat getal klopt, en ze allemaal trinitarisch zijn!?) tenminste, op het punt van de drie-eenheid hetzelfde belijden. Maar ja, wat is precies je bezwaar tegen dat standpunt? Immers, je doet zelf precies hetzelfde, door iedere keer weer erop te wijzen dat het "Jezus-standpunt" van het WTG niet uniek is, maar dat vele anderen er onafhankelijk van het WTG ook op uitgekomen zijn. Dus als het jou uitkomt, gebruik je het argument dat er vele (honderden? duizenden?) onafhankelijke groepen en personen allemaal op het WTG standpunt m.b.t. Jezus uitkomen. En jij vind ook dat al die groepen (met hun visie over Jezus) gelijk hebben, en mijn kerk niet. En verder, al die groepen hebben dan wellicht overeenstemming over wie Jezus is, maar niet over talloze andere ondewerpen. Dus het "Jezus is JHWH God"-kamp en het "Jezus is niet JHWH God"-kamp zijn op allerlei andere punten allebei harstikke verdeeld. Het is dan ook gewoon oneerlijk om bij de ene groep die verdeeldheid als kritiekpunt/argument te gebruiken tegen het standpunt wat ze overeenkomstig hebben, maar tegelijkertijd bij de andere groep jij alleen maar te wijzen op het het feit dat ze dat ene standpunt overeenkomstig hebben. Dat is gewoon meten met twee maten, en daar wijs ik je nu al ongeveer een jaar op.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4140 Gepost op: april 19, 2011, 10:43:44 am »

quote:

Beepee schreef op 19 april 2011 om 10:33:

quote:

Riemer Lap schreef op 18 april 2011 om 13:36:
Dan stel ik de vraag nogmaals: Ben je werkelijk lid van het WTG?

Ik had graag gereageerd met een toepasselijke tekst, maar is kan deze niet zo gauw vinden.
Het komt ongeveer hier op neer: heeft een vogel vleugels?

Ik heb hem!
Jeremia 13:23 Kan een Kuschiet zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken?
is dit nu een 'ja' of een 'nee'? Het lijkt me een 'ja', maar waarom zeg je dat dan niet gewoon?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4141 Gepost op: april 19, 2011, 10:54:01 am »

quote:

Beepee schreef op 19 april 2011 om 10:26:
(...)
[...]
Met oorspronkelijke leer bedoel ik de leer die in de eerste eeuw bekend was. Paulus wees  leer gebaseerd op de Griekse filosofie af, maar overeenkomstig zijn waarschuwing kreeg deze later toch de overhand. Deze werd in de 4e eeuw bevestigd.
(...)
Je hebt je mond vol over "oorspronkelijke leer", maar je hebt allerlei buitenbijbelse bronnen (soms zelfs anti-christenen, satanisten, wicca's, etc) nodig om te bewijzen dat iets wel of niet oorspronkelijke leer is. En je hebt menselijke spitsvondigheden die niet eens logisch kloppen ("een kat heeft vier poten, een hond ook, dus zouden kat en hond gelijk zijn", terwijl het bij de drie-eenheid om "zijn", niet "hebben" gaat), insinuaties, verkeerd citeren, etc nodig om te bewijzen dat iets volgens jou bijbels is.

Ik ben al pagina na pagina bezig met alleen maar de bijbel te gebruiken, nergens verwijs naar, gebruik maak van, bouw op, autoriteit ontleen aan, etc... andere bronnen dan de bijbel. En je durft mijn posts keer op keer 'vierde eeuwse leer' of 'kerkleer' of 'menselijke traditie' te noemen.

Zie jij het verschil ook? Jij claimt "bijbels", maar je gebruikt met name onbijbelse bronnen (van mensen die Jezus haten, etc!). Maar je claimt van mij dat ik "onbijbels" ben, terwijl ik me simpel en alleen maar op de bijbel hoef te beroepen. Je zou toch zeggen, dat dit je aan het denken zou moeten zetten.

quote:

[...]
Voor mij is de gehele bijbel een door God geïnspireerd boek en ik twijfel daar niet aan. Zoals al vele malen  naar voren gebracht, is uitleg een zaak van God. Ik ben van mening dat de Bijbel zelf de uitleg verschaft aan mensen die zich , net als David, nederig opstellen: leer mij UW weg, O JHWH.

(...)

en is bij die door God verschafte uitleg nodig:
1.) de bijbel?
2.) allerlei buitenbijbelse bronnen, boeken geschreven door satanisten, artikelen van de hand van wicca aanhangers, teksten van mensen die claimen dat Jezus nooit bestaan heeft, etc.?

Ik heb in ieder geval genoeg aan de bijbel (punt 1.). Maar ja, die teksten van mij veeg je meestal vrij direct van tafel, vaak met verwijzing naar elementen uit punt 2.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4142 Gepost op: april 19, 2011, 10:55:00 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 april 2011 om 10:30:Je kan een hoop stellen, maar je stelde mij persoonlijk de vraag: "Waaruit maak JIJ op, dat de belofte van eeuwig aards leven loos is? Liegt God hier dan?"

Waaruit maak JIJ op dat de belofte loos is? Liegt God hier dan?
Even de tekst  er bij.
Genesis 2:
16 En JHWH God legde de mens ook het volgende gebod op: „Van elke boom van de tuin moogt gij tot verzadiging eten.
17 Maar wat de boom der kennis van goed en kwaad betreft, gij moogt daarvan niet eten, want op de dag dat gij daarvan eet, zult gij beslist sterven.”

Waar het hier om gaat is het feit, dat Adam NIET zou sterven, wanneer hij gehoorzaamd had.

Het was dus NOOIT Gods bedoeling dat hij zou sterven, wat ook blijk uit:
Genesis 3:15 En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen.”

Met deze tekst kondigt God aan het weer ( op wettelijke wijze) weer ongedaan te willen maken.
Jezus is de hiel, Satan is de kop. Satan wordt na de duizend jaar vernietigd.

Daarna gaat Gods voornemen verder met de aarde te vullen met eeuwig levende volmaakte mensen.
Er zijn vele profetieën die dat bevestigen en omschrijven. Ik heb ze al vaker geciteerd.

Dit is waar ik het steeds over heb en dat is niet in overeenstemming wat “men” gelooft.

quote:

Kennelijk!

quote:

"Ik haalde een voorbeeld aan, van en persoon, die niets deed", zei je....
Je zei, dat JIJ geduldig afwachtte.
Ik probeerde je aan te tonen dat je actie moet ondernemen, net als de joden ten tijde van Jezus waarschuwing.

quote:

Je doet voorkomen dat IK een afwachtend persoon zou zijn
Jij schreef: En wacht ik geduldig af tot het moment waarop God alle dingen nieuw zal maken.

Daar reageerde ik op.

Jg verkondigen belangeloos, wereld wijd, het goede nieuws, overeenkomstig Jezus opdracht.  Zij offeren daar veel vrije tijd voor op, zij stellen Gods koninkrijk op de eerste plaats.

Waarom?

Om beschimpt te worden?

Nee, hierom:

2 Petrus 3:9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.

Zij willen hun medemensen graag helpen om eeuwig aards leven te verkrijgen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4143 Gepost op: april 19, 2011, 11:04:51 am »

quote:

Nunc schreef op 19 april 2011 om 10:54:
Je hebt je mond vol over "oorspronkelijke leer
Beste Nunc,

Joden tonen mij aan de hand van de bijbel aan, dat Jezus onmogelijk de Messias kan zijn. Zij gebruiken, net als jij, de bijbel om hun gelijk aan te tonen.

Sorry, maar voor mij is het toch echt anders.

Ik heb  allerlei citaten gebruikt om jou aan tonen wat de oorsprong is van  dat soort leringen. Zelfs wiccasites geven volmondig toe, dat het niet uit de Bijbel afkomstig is.

Daarmee heb jij je keuze gemaakt, net als de joden, die Jezus afwijzen.

Je zal merken, dat op een gegeven moment de bekendmaking van het goede nieuws gestopt zal zijn. Daarmee is de deur naar de smalle weg definitief op slot. Net als de Joden die in Jeruzalem opgesloten zaten in het jaar 70.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4144 Gepost op: april 19, 2011, 11:06:07 am »

quote:

Nunc schreef op 19 april 2011 om 10:43:is dit nu een 'ja' of een 'nee'? Het lijkt me een 'ja', maar waarom zeg je dat dan niet gewoon?
Degenen die oren hebben, laten zij luisteren.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4145 Gepost op: april 19, 2011, 11:10:19 am »

quote:

Beepee schreef op 19 april 2011 om 10:55:
[...]
Jij schreef: En wacht ik geduldig af tot het moment waarop God alle dingen nieuw zal maken.

Daar reageerde ik op.
Beepee. Als je kennelijk te beroerd bent om gewoon terug te lezen wat ik schreef en me OPNIEUW half wenst te citeren om "je eigen gelijk overeind te houden" dan ben ik echt wel klaar met je....

Ik schreef niet "En wacht ik geduldig af tot het moment waarop God alle dingen nieuw zal maken"

Ik schreef (zoals iedereen kan zien): "Bij mijn sterven ben ik van de Heer… LEEF ik dus… Rust ik aan Abrahams hart. Wordt ik met mijn voorouders verenigd. En wacht ik geduldig af tot het moment waarop God alle dingen nieuw zal maken…"

Je gedrag (een JG onwaardig) spreekt tegen je en als jij zelf geen antwoord wenst te geven op de vraag of je wel echt een JG bent, dan spreekt dat gedrag wel boekdelen...!! Dan wordt op die manier de conclusie voor je en door je getrokken!
« Laatst bewerkt op: april 19, 2011, 11:17:16 am door Hendrik-NG »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4146 Gepost op: april 19, 2011, 11:14:28 am »

quote:

Nunc schreef op 19 april 2011 om 10:41:
Jij lijkt maar te denken dat het "300 denominaties" tegenover "het WTG" is, maar dat is dus kolder.
Ik stel alleen ruim 300 verschillende meningen, soms zelfs tegenstrijdig, tegenover datgene wat de Bijbel werkelijk leert..

Meer niet.

Niet allen zijn trinitarisch, velen hebben door, dat dat niet kan
.
Ook is de visie van het wtg niet uniek. Er zijn enkele andere groeperingen die onafhankelijk van elkaar ook tot dergelijke conclusies zijn gekomen. Dat was al ruim 1000 jaar geleden ook al zo.

Ik hanteer wat JHWH en Jezus betreft met de Bijbele maten. Jezus zegt volkomen afhankelijk van zijn vader te zijn, die hij ook zijn vader en zijn God noemt, net als de apostelen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4147 Gepost op: april 19, 2011, 11:22:44 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 april 2011 om 11:10:
Beepee. Als je kennelijk te beroerd bent om gewoon terug te lezen wat ik schreef en me OPNIEUW half wenst te citeren om "je eigen gelijk overeind te houden" dan ben ik echt wel klaar met je....

Ik schreef niet "En wacht ik geduldig af tot het moment waarop God alle dingen nieuw zal maken"
Ik kan dat citaat helaas niet meer  vinden. Of het wel of niet van jou is, kan ik dus niet nagaan.

Het gaat echter om het citaat, niet zozeer om jou.

Afwachten is datgene wat je juist niet moet doen!

Paulus vergelijkt het met een wedloop, een zeer inspannende actie dus. Dat is waar ik het over heb.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4148 Gepost op: april 19, 2011, 11:24:23 am »

quote:

Beepee schreef op 19 april 2011 om 11:22:
[...]
Ik kan dat citaat helaas niet meer  vinden. Of het wel of niet van jou is, kan ik dus niet nagaan.

Het gaat echter om het citaat, niet zozeer om jou.
Kletspraat!!! Ik heb je in de post van gisteren 13:13 gewoon de link gegeven... Je hebt hem er dus gewoon niet bij gezocht!!

Zonder enige moeite klik ik via 2 links terug naar mijn oorspronkelijke bijdrage van 11 april 2011 om 11:47 waaruit je mij vals citeerde... Het staat er gewoon klip en klaar in de een-na-laatste alinea!!

Kijk maar:

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 april 2011 om 11:47:
[...]
Het is dat ik je al uitgezwaaid heb (en er mijn buik vol van heb dat je durft te beweren dat ik mijn meningen niet onderbouw, terwijl ik, zoals Nunc al terecht signaleerde, ik alinea’s met onderbouwing geef… shame on you!), anders zou ik ......

[...]
Wij leven… en wij stervenTot aan de generatie waarin de Heer terugkomt…  Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. (Rom 14) Bij mijn sterven ben ik van de Heer… LEEF ik dus… Rust ik aan Abrahams hart. Wordt ik met mijn voorouders verenigd. En wacht ik geduldig af tot het moment waarop God alle dingen nieuw zal maken…
En alleen via die laatste zin laat je mij buikspreken alsof ik een afwachtende levensstijl zou voorstaan.... "Neem en lees", zou ik zeggen!!

Maar goed... Nu zal het wel weer angstwekkend stil blijven, zegt mijn vooroordeelgevoel.....
« Laatst bewerkt op: april 19, 2011, 12:11:59 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4149 Gepost op: april 19, 2011, 11:42:04 am »
.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2011, 12:05:31 pm door Hendrik-NG »