Auteur Topic: Gods heilige liefde  (gelezen 2996 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Gepost op: augustus 08, 2010, 12:05:04 pm »
In de discussie tussen Titaan en Trajecto over de historiciteit van de Bijbel zei Trajecto het volgende wat mij aan het denken zette.

quote:

"heilige liefde" kan onmogelijk geraakt worden door afwijzing en zich daar kwaad over maken. Als het dat doet was het de heilige liefde niet!!
1 Korinthiërs 13
(...)
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
(...)

In hetzelfde hoofdstuk waaruit hij citeerde schreef Paulus:

ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan

De liefde laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, twee zaken die we wel terugvinden bij God.

Mar 11,15
Ze kwamen in Jeruzalem. Hij ging de tempel binnen en begon iedereen die daar iets kocht of verkocht weg te jagen; hij gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver,

Luc 11,51
van het bloed van Abel tot het bloed van Zecharja, die omkwam tussen het brandofferaltaar en het heiligdom. Ja, ik zeg jullie, van deze generatie zal genoegdoening worden geëist!

Hoe valt dat te rijmen met het citaat van Paulus?

'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Titaan.

• Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2010, 04:24:13 am »

quote:

Piebe schreef op 08 augustus 2010 om 12:05:
In de discussie tussen Titaan en Trajecto over de historiciteit van de Bijbel zei Trajecto het volgende wat mij aan het denken zette.

[...]

De liefde laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, twee zaken die we wel terugvinden bij God.

Mar 11,15
Ze kwamen in Jeruzalem. Hij ging de tempel binnen en begon iedereen die daar iets kocht of verkocht weg te jagen; hij gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver,

Luc 11,51
van het bloed van Abel tot het bloed van Zecharja, die omkwam tussen het brandofferaltaar en het heiligdom. Ja, ik zeg jullie, van deze generatie zal genoegdoening worden geëist!

Hoe valt dat te rijmen met het citaat van Paulus?

Ik weet niet precies hoe dit te rijmen is,

Betreffende het kwaad toerekenen,
Misschien dat het te maken heeft met de context waarin hier de liefde genoemd wordt, namelijk de liefde als gave die Paulus de Korinthiers wees (I Kor.12:31), dus de liefde onderling.
En dan zouden we Romeinen 14 ernaast kunnen leggen:
Het wandelen in de onderlinge liefde is volgens Rom.14 (vers 15, 13, 10, 3-4) om niet als rechter over elkaar op te treden, want de ander is niet onze knecht maar zijn Heer zal over hem oordelen. Alleen God is Rechter. Dus wij mogen elkaar geen kwaad toerekenen want wij zijn geen rechters, maar God de Rechter mag dat wel.

De SV-kanttekening vermeldt:
“Dat is, overlegt niet in haar gemoed hoe zij den naaste enig kwaad zal doen uit wraakgierigheid. Of: vermoedt niets kwaads in het doen van den naaste, uit argwaan en kwaad vermoeden, of rekent het kwaad niet toe.”

Betreffende het zich boos laten maken,
misschien dat het in diezelfde sfeer gezocht kan worden.
De strongnote op dat woord geeft:
par-ox-oo'-no
to sharpen alongside, that is, (figuratively) to exasperate: - easily provoke, stir.

Een mogelijke betekenis van: ergeren, makkelijk provoceren.

Op zo’n manier zie ik ook geen probleem, want er zijn wel teksten dat God toornt over onze zonden, maar niet dat hij zich makkelijk laat provoceren. Integendeel, Hij is juist lankmoedig en traag van toorn. En de toorn die Hij dan uiteindelijk heeft, daar hebben wel elk spatje dan dubbel van verdiend. Het lijkt dus ook wel raakvlakken te hebben met de God als Rechter (iets wat ons niet toekomt).

Maar voor aanvullingen, correcties, of andere mogelijkheden, houd ik me aanbevolen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2010, 09:13:34 am »

quote:

Piebe schreef op 08 augustus 2010 om 12:05:
[...]

Misschien is hier het begin te vinden van de weg naar het antwoord?

Luc 6:27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet. 30 Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. 31 Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. 33 En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo. 34 En is het een verdienste als je geld leent aan degenen van wie jullie iets terug verwachten? Ook zondaars lenen geld aan zondaars in de verwachting alles terug te krijgen. 35 Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.
36 Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. 38 Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’

God heeft ons lief, maar uiteindelijk zal de maat die je voor anderen gebruikt, ook voor jezelf worden gebruikt...

God verwacht een wederkerige liefde van de mens... En waarschijnlijk zal Paulus om die reden zeggen "Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn".

Want wat is het grote gebod volgens Jezus? "Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand". (Mat 22:37)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2010, 01:37:37 pm »

quote:

Titaan. schreef op 13 augustus 2010 om 04:24:
[...]
Ik weet niet precies hoe dit te rijmen is,

Betreffende het kwaad toerekenen,
Misschien dat het te maken heeft met de context waarin hier de liefde genoemd wordt, namelijk de liefde als gave die Paulus de Korinthiers wees (I Kor.12:31), dus de liefde onderling.
En dan zouden we Romeinen 14 ernaast kunnen leggen:
Het wandelen in de onderlinge liefde is volgens Rom.14 (vers 15, 13, 10, 3-4) om niet als rechter over elkaar op te treden, want de ander is niet onze knecht maar zijn Heer zal over hem oordelen. Alleen God is Rechter. Dus wij mogen elkaar geen kwaad toerekenen want wij zijn geen rechters, maar God de Rechter mag dat wel.

De SV-kanttekening vermeldt:
“Dat is, overlegt niet in haar gemoed hoe zij den naaste enig kwaad zal doen uit wraakgierigheid. Of: vermoedt niets kwaads in het doen van den naaste, uit argwaan en kwaad vermoeden, of rekent het kwaad niet toe.”

Betreffende het zich boos laten maken,
misschien dat het in diezelfde sfeer gezocht kan worden.
De strongnote op dat woord geeft:
par-ox-oo'-no
to sharpen alongside, that is, (figuratively) to exasperate: - easily provoke, stir.

Een mogelijke betekenis van: ergeren, makkelijk provoceren.

Op zo’n manier zie ik ook geen probleem, want er zijn wel teksten dat God toornt over onze zonden, maar niet dat hij zich makkelijk laat provoceren. Integendeel, Hij is juist lankmoedig en traag van toorn. En de toorn die Hij dan uiteindelijk heeft, daar hebben wel elk spatje dan dubbel van verdiend. Het lijkt dus ook wel raakvlakken te hebben met de God als Rechter (iets wat ons niet toekomt).

Maar voor aanvullingen, correcties, of andere mogelijkheden, houd ik me aanbevolen.
Bedankt voor je reactie, maar ik blijf met twijfels zitten. Wat mij opvalt is dat liefde een vrouwelijk woord is (Gr: agapē) en de Vader is mannelijk (Gr: patēr) maar God is ook liefde (1 Joh 4,8) dus ook vrouwelijk. God kan liefhebben (Joh 3,16) maar ook haten (Op 2,6) maar de liefde kan niet haten en haat kan niet liefhebben.

Het woord van God kwam tot de Israëlieten uit de enige bron op aarde welke zowel zoet als zout water geeft, het rolde van de tongen uit de monden (1 Kon 22,14;2 Kron 18,13) van de geïnspireerde profeten.

Jakobus 3
1 Laat niet zovelen uwer leraars zijn, mijn broeders; gij weet immers, dat wij er des te strenger om geoordeeld zullen worden. 2 Want wij struikelen allen in velerlei opzicht; wie in zijn spreken niet struikelt, is een volmaakt man, in staat zelfs zijn gehele lichaam in toom te houden. 3 Als wij paarden de toom in de bek leggen, zodat zij ons gehoorzamen, kunnen wij ook hun gehele lichaam besturen. 4 Zie, ook de schepen, ofschoon zij zo groot zijn en door sterke winden voortgedreven worden, worden door een zeer klein roer gestuurd, waarheen maar het believen van de stuurman wil. 5 Zo is ook de tong een klein lid en voert toch een hoge toon. Zie, hoe weinig vuur een groot bos in brand steekt. 6 Ook de tong is een vuur, zij is de wereld der ongerechtigheid; de tong neemt haar plaats in onder onze leden, als iets, dat het gehele lichaam bezoedelt en het rad der geboorte in vlam zet, terwijl zij zelf in vlam gezet wordt door de hel. 7 Want alle soorten van wilde dieren en vogels, van kruipende dieren en zeedieren worden bedwongen en zijn bedwongen door de menselijke natuur, 8 maar de tong kan geen mens bedwingen. Zij is een onberekenbaar kwaad, vol dodelijk venijn. 9 Met haar loven wij de Here en Vader en met haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis Gods geschapen zijn: 10 uit dezelfde mond komt zegening en vervloeking voort. Dit moet, mijn broeders, niet zo zijn. 11 Doet soms een bron uit dezelfde ader zoet en bitter water opwellen? 12 Kan soms, mijn broeders, een vijgeboom olijven of een wijnstok vijgen opleveren? Evenmin kan een zilte bron zoet water geven.

God zegent (Gen 14,19) en vervloekt (Gen 3,14) met dezelfde mond en is dus de bron die zout en zoet water geeft.

Klaagl 3,38
Komt uit de mond van de Allerhoogste niet goed zowel als kwaad?

En als we kijken naar de natuur moet dat volgens apostel Jakobus niet zo zijn. Is dat niet erg vreemd?

Kortom, ik kan God niet los zien van liefde, want God is liefde, maar wat ik ook niet kan negeren is dat de Vader eveneens haat en vervloekt, eigenschappen die de liefde vreemd zijn. Ik vind het een heel moeilijk onderwerp, maar ben er nog niet uit hoe een en ander met elkaar te rijmen.

Wat denk je van mijn suggestie? Levert het problemen op met het grote gebod?
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2010, 01:45:19 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2010, 01:39:18 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 augustus 2010 om 09:13:
[...]

Misschien is hier het begin te vinden van de weg naar het antwoord?

Luc 6:27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet. 30 Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. 31 Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. 33 En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo. 34 En is het een verdienste als je geld leent aan degenen van wie jullie iets terug verwachten? Ook zondaars lenen geld aan zondaars in de verwachting alles terug te krijgen. 35 Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.
36 Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. 38 Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’

God heeft ons lief, maar uiteindelijk zal de maat die je voor anderen gebruikt, ook voor jezelf worden gebruikt...

God verwacht een wederkerige liefde van de mens... En waarschijnlijk zal Paulus om die reden zeggen "Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn".

Want wat is het grote gebod volgens Jezus? "Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand". (Mat 22:37)
Ik snap niet zo goed wat je probeert te zeggen. Vind je dat een liefde die zich niet boos laat maken valt te rijmen met God die dat wel doet?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #5 Gepost op: augustus 13, 2010, 01:59:44 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 augustus 2010 om 13:39:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je probeert te zeggen. Vind je dat een liefde die zich niet boos laat maken valt te rijmen met God die dat wel doet?
Wat ik probeer te zeggen, is dat God ook goed is voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.. Zo leert Jezus hier in Luc 6. Maar wie volhardt in het God niet liefhebben met heel het hart en met heel de ziel en met heel het verstand, die krijgt uiteindelijk te maken met hetgeen waar Jezus voor waarschuwt:
"Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt". Wie zelf God niet lief heeft, die zal God uiteindelijk OOK niet liefhebben...
Dus: het gaat m.i. om boosheid die, uit liefde, uitgesteld dan wel afgesteld wordt, al naar gelang de hartsgesteldheid van de mens...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2010, 02:11:31 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 augustus 2010 om 13:59:
[...]

Wat ik probeer te zeggen, is dat God ook goed is voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.. Zo leert Jezus hier in Luc 6. Maar wie volhardt in het God niet liefhebben met heel het hart en met heel de ziel en met heel het verstand, die krijgt uiteindelijk te maken met hetgeen waar Jezus voor waarschuwt:
"Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt". Wie zelf God niet lief heeft, die zal God uiteindelijk OOK niet liefhebben...
Dus: het gaat m.i. om boosheid die, uit liefde, uitgesteld dan wel afgesteld wordt, al naar gelang de hartsgesteldheid van de mens...
Ik begrijp het, bedankt voor de toelichting. Niet om flauw te doen hoor, maar Paulus schreef dat de liefde zich niet boos laat maken, dus toen niet, nu niet en ook later niet.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #7 Gepost op: augustus 13, 2010, 03:17:56 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 augustus 2010 om 14:11:
[...]

Ik begrijp het, bedankt voor de toelichting. Niet om flauw te doen hoor, maar Paulus schreef dat de liefde zich niet boos laat maken, dus toen niet, nu niet en ook later niet.
Gods liefde is wél "doelgericht"... 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

De voorwaarde die gesteld wordt, nl. het geloof van de toehoorder, houdt in dat Gods liefde weliswaar de wereld betreft, maar het eeuwige leven niet onvoorwaardelijk wordt uitgedeeld aan Jan en Alleman...

Annet

• Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #8 Gepost op: augustus 13, 2010, 05:20:26 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 augustus 2010 om 13:59:
[...]

Voor mij nog steeds niet te plaatsen.
Dit klinkt zwart wit…óf je hebt God lief óf je hebt God niet lief en krijgt te maken met hetgeen waar Jezus voor waarschuwt.

Er zijn nog zoveel “tussensoorten”….mensen die een kerkbank verslijten, maar nooit écht tot geloof komen (dat niet tot geloof komen beschouw ik mezelf óók onder), mensen die níet de intellectuele vermogens hebben om God werkelijk lief te hebben, mensen die niet met geloof zijn opgevoed, integendeel. Mensen die zeggen: “er is wel iets, maar….”

Voor mij geldt óók nog steeds een stukje schaamte omtrent mijn geloof. Als het er al voldoende is, dan verzwijg ik het het liefst! Waarom? Ik zou het niet weten, bang om er op afgerekend te worden en daar voel ik me dan ook weer ongelukkig onder.
Ook dát zal God niet goed vinden toch? Begeef ik me dan ook op glad ijs?

Voor ons allemaal geldt toch dat we met geloof zijn grootgebracht, het is ons meegegeven. Heb jij jezelf wel eens afgevraagd of je er hetzelfde in had gestaan wanneer jouw ouders je dit níet hadden meegegeven?

rtfm08

• Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2010, 10:29:22 pm »
Ik denk dat je een ding vergeet en dat is dat je geloof niet kunt geven als ouder of opvoeder maar het komt als het komt via de Geest en niet op een andere manier.Daar mag je voor bidden en wie is de een om de ander te zeggen dat jouw geloof niet voldoende is ?

Het is ook een groeiproces en zoiets kost tijd.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #10 Gepost op: augustus 14, 2010, 10:18:58 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 augustus 2010 om 15:17:
[...]

Gods liefde is wél "doelgericht"... 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

De voorwaarde die gesteld wordt, nl. het geloof van de toehoorder, houdt in dat Gods liefde weliswaar de wereld betreft, maar het eeuwige leven niet onvoorwaardelijk wordt uitgedeeld aan Jan en Alleman...
Andre Piet (www.goedbericht.nl) Silvia Videler (www.silviavideler.wordpress.com) en sinds een paar maanden ook ik, denken daar iets anders over!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2010, 10:05:04 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 augustus 2010 om 15:17:
[...]

Dus als iemand niet gelooft laat de liefde zich toch boos maken wil je zeggen? (Graag met ja of nee antwoorden anders snap ik er als eenvoudige jongen zijnde weer niks van)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gods heilige liefde
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2010, 10:25:59 am »

quote:

Piebe schreef op 16 augustus 2010 om 10:05:
[...]

Dus als iemand niet gelooft laat de liefde zich toch boos maken wil je zeggen? (Graag met ja of nee antwoorden anders snap ik er als eenvoudige jongen zijnde weer niks van)

Ja.

1 Joh 5:10 Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. Wie God niet gelooft, maakt hem tot leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft. 11 Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.

En:
Joh 6:27 U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.’ 28 Ze vroegen: ‘Wat moeten we doen? Hoe doen we wat God wil?’ 29 ‘Dit moet u voor God doen: geloven in hem die hij gezonden heeft,’ antwoordde Jezus.

Geloven in Hem die Hij gezonden heeft: Ofwel: Jezus liefhebben om Wie Hij is... Dus, in termen van Johannes: de Zoon hebben is geloven in de Zoon is Hem vertrouwen en liefhebben om wie Hij is...

En die liefde die zich toch boos laat maken?? Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet...