Auteur Topic: Stoppen met de discussie  (gelezen 1423 keer)

xgnoom

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Gepost op: mei 15, 2003, 12:12:18 pm »
Beste mensen,

Ik heb besloten te stoppen met de discussie op het themaforum 'Reformanda en 95 stellingen'. Dit klinkt wel erg gewichtig, maar dat komt omdat ik aan wil geven dat ik vind dat er geen schot in zit, en dat we niet verder komen. Hoe dit komt wil ik echter in het midden laten. Het is niet mijn bedoeling om de bezwaarden af te schrijven, of in hun sop gaar te laten koken. Ook komt dit niet door reacties van individuele personen. Ik kan echter niet verdergaan en ik zal proberen uit te leggen waarom.

Diegenen die meelezen en/of meepraten op dit themaforum weten dat ik een tegenstander ben van het bezwaarden standpunt, zoals neergelegd in diverse publicaties en geadverteerd in het ND. Mijn bezwaren gaan om de m.i. soms inhoudelijk onlogische redeneringen en om de manier waarop deze discussie gevoerd wordt. Hierover is al uitgebreid gediscussieerd.

Elke keer weer als ik in discussie raak met een Reformandist bekruipt mij het gevoel dat het nodig is de verlossing van Christus te prediken, omdat die buiten beeld raakt. Voor mij is het verlossingswerk van Christus allesbepalend, het is het begin en het einde van alle discussie en bepaalt de zin van ons leven. Hiermee wil ik niet zeggen dat bezwaarden tekort schieten, maar ik vind wel dat consequent de liefde van God en genade die wij door Christus ontvangen mogen onderbelicht worden. Hierbij is de visie op de wet denk ik van doorslaggevend belang. Ik heb de indruk dat de bezwaarden in angst voor het niet houden van de wet leven. Hierdoor wordt je leven heel krampachtig, immers 'wie vreest is niet volmaakt in de liefde.' Ik denk echter dat het bijbels is te zeggen dat de wet een 'leefregel der dankbaarheid' is. Door het verlossingswerk van Christus wordt je wil veranderd (de wedergeboorte) waardoor je niet anders wil dan naar de wet leven. Je kunt het echter niet, deze zonde wordt vergeven door het kruis. Dit is de genade-paradox: volledige verzoening van schuld betekent niet dat je er maar op los kunt leven. Omdat je door God gegrepen bent heb je geen andere keus dan naar Hem toe te gaan, Hij trekt je naar je toe en in Hem is je verlossing zeker, wat je ook doet. Dit is mijn geloof en niemand pakt het van mij af, ook Reformanda niet.

Op mij persoonlijk hebben Reformanda-discussies een leegzuigend effect. Je kunt alleen geven, er is geen geloofsvoeding. Deze leegzuiging is voor mij een serieus probleem, ik voel me in de wortels van mijn geloof aangevallen. Mede door de Reformanda-discussie is mijn relatie met de vrijgemaakte kerk verslechterd. De GKV biedt op dit moment geen veilige plek meer voor mij om mijn geloof te belijden. Om te voorkomen dat er niets van overblijft trek ik mij nu terug. Een discussie voeren op dit forum ervaar ik als mentaal zeer zwaar. Ook vind ik de gedachtegang dat iemand niet bijbels (genoeg) redeneert of gelooft als hij niet achter de bezwaarden staat kwetsend en niet kunnen. Ik beweer hier ook niet het omgekeerde.

Om mijn relatie met God zuiver te houden en om de bezwaarden in hun waarde te laten wil ik er nu dus een punt achter zetten, zodat ik ootmoedig kan blijven wandelen met mijn God.

Een vriendelijke groet,

xgnoom
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2003, 01:08:45 pm door xgnoom »
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2003, 01:05:42 pm »
quote:
Voor mij het verlossingswerk van Christus, het is het begin en het einde van alle discussie en bepaalt de zin van ons leven.

Amen broeder.  Verder doet je eerlijkheid mij goed. Shalom.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2003, 01:12:59 pm »
Xgnoom, ik ben onder de indruk van je verhaal, voel eigenlijk hetzelfde en ben daarom een tijdje geleden al 'stilletjes' gestopt met de reformanda-discussie hier. Mijn excuses daarvoor, als mensen zich eraan gestoord hebben.
Xgnoom je verwoordt precies ook mijn gevoelens en mening rond deze discussie.
Verder veel sterkte Xgnoom!

Macguinness

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2003, 01:14:24 pm »
Mischien is het verstandig om allemaal op te houden met discusiëren over die reformanda toestand.
Het doet meer kwaad dan goed.

Er zijn ook nog wel andere leuke topics waar je niet hoeft te discusiëren

Sam

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2003, 01:24:14 pm »
Beste Macquinness,

Een boycot heeft vaak een averechts effect. Laat iedereen zelf bepalen wat hij/ zij doet. Ikzelf voel mij niet geroepen om "Reformanda" te 'bestrijden'. Ik weet nog steeds niet wie het nu zijn, en heb ook geen behoefte om ze vervolgens weg te zetten door er een etiket "Reformanda" op te plakken. Alles ik meen een inbreng te kunnen geven in een discussie, doe ik het graag, en dus blijf ik het doen..

Garfield

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2003, 01:36:02 pm »
quote:
op 15 May 2003 12:12:18 schreef xgnoom:
Beste mensen,
.....
Om mijn relatie met God zuiver te houden en om de bezwaarden in hun waarde te laten wil ik er nu dus een punt achter zetten, zodat ik ootmoedig kan blijven wandelen met mijn God.

Een vriendelijke groet,

xgnoom

Beste xgnoom,

Ik waardeer je eerlijkheid. Dat je om deze reden stopt met de discussie vindt ik, gezien jouw uitleg, alleen maar verstandig maar wel jammer.
Ik denk namelijk dat een belangrijk probleem in de GKV is dat mensen worden 'dood'gezwegen. Hetzij Reformanda, hetzij de meer evangelisch gerichte mensen (sorry ik weet even geen betere term), etc onder het mom van: 'daar heb je die zeuren weer'

Ik hoop dat je, waar mogelijk, open wilt/kunt blijven staan voor de punten waar de 'bezwaarden' moeite mee hebben.
Verder ens ik je sterkte toe. Je bent, denk ik, niet de enige die moeite heeft hoe er soms met elkaar wordt omgegaan.

edit: Ik lees niet de reactie van Sam op macguinnes kan het met zijn handelswijze alleen maar eens zijn.
Ook al ben ik het  vaak met hem oneens
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Macguinness

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2003, 01:39:04 pm »
quote:
op 15 May 2003 13:24:14 schreef Sam:
Beste Macquinness,

Een boycot heeft vaak een averechts effect. Laat iedereen zelf bepalen wat hij/ zij doet. Ikzelf voel mij niet geroepen om "Reformanda" te 'bestrijden'. Ik weet nog steeds niet wie het nu zijn, en heb ook geen behoefte om ze vervolgens weg te zetten door er een etiket "Reformanda" op te plakken. Alles ik meen een inbreng te kunnen geven in een discussie, doe ik het graag, en dus blijf ik het doen..

Ik geloof dat je me verkeerd begrijpt, ik wil helemaal geen boycot, wat ik bedoel is dat er in christelijk nederland te veel gediscusiëerd wordt en te weinig plezier gemaakt wordt.

Humor komt ook van God.

Denk ik

Jakolien

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2003, 05:14:41 pm »
Beste xgnoom,
Jammer dat je stopt. Maar ik weet denk ik precies wat je bedoelt als je zegt dat het zeer zwaar is om een discussie te voeren op dit forum. Ik ben óók een maand of 3 buiten beeld gebleven omdat het me allemaal te zwaar werd. Ik sliep er zelfs slecht van en piekerde me suf over het hoe en wat van een volgende reaktie. En net als jij voelde ik me vaak in de wortels van m'n geloof aangevallen.
Maar wat opvallend!... Jóuw moeite wordt veroorzaakt door de houding van de 'Reformana-kant', en de mijne juist door precies de tegenovergestelde 'groep'! Ik had juist erg veel last van het idee dat de tegenstanders van de 'Reformandisten' (naar woord!) veel te oppervlakkig omgingen met het verlossingswerk van Christus. Voor een ieder persoonlijk én voor Zijn Kerk. En ook dat zij wel erg veeleisend zijn wat betreft allerlei vernieuwingen, en weinig oor hebben voor bijbelse tegenargumenten. Daar had ik écht last van. Dat deed me zeer! Ik moet daarbij vaak denken aan ál die strijd en moeite die bijv. in 1944 geleverd is om de kerk (naar Gods wil!) te reformeren. Is dat nu weggegooide moeite geweest? Hebben onze voorouders dan voor niets hun zweet en tranen geofferd? Als je de situatie van tóen (vóór de vrijmaking) en nu vergelijkt, geloof ik dat we weer op hetzelfde punt zijn beland. Het zijn dezélfde strijdpunten waar het om draait; Waar is de Kerk, waar is Zijn avondmaalstafel, voor wie is het Verbond e.d. En ook die enorme aandacht voor de liturgie...
Ik ervaar de GKV ook niet meer als een veilige plek. Wat erg hé? En nét als jij moet ik mezelf ook steeds voorhouden dat ik ootmoedig (en gehoorzaam) met de Here mijn weg moet gaan.
Groet,
Jakolien.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #8 Gepost op: mei 15, 2003, 06:04:30 pm »
Ha Jakolien. Fijn dat je er weer eens bent, ik hoop voor wat langer. Je neemt het wel zwaar op, maar dat kan ook betekenen dat je erg betrokken bent bij de Kerk van Christus, dus ik denk dat je je niet moet laten weglaten. De HEERE is onze Sterke, wien zouden wij vrezen?
Ps. 111:10

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2003, 08:38:12 pm »
Jakolien, je verwoordt het precies zoals ik het voel. Ik blijf in ieder geval nog wel meedoen, op z'n minst meelezen. Ik moet wel uitkijken dat ik me er niet té veel in verdiep, want anders heb ik te weinig tijd over om m'n examens voor te bereiden.
computerfout: een vreemde een in de byte

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2003, 09:17:52 pm »
quote:
op 15 May 2003 12:12:18 schreef xgnoom:
[..]

Als het zover is gekomen, wordt het inderdaad hoog tijd om te stoppen. Ik post zelf ook niet of nauwelijks meer in deze topics omdat ik het als zinloos ervaar. Hetzelfde geldt overigens voor mij ook voor de topics met een hoog evangelisch gehalte waar je als 'middenmoot' GKV-er ook tegen dovemans oren praat.

Misschien een poosje geen forum?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2003, 09:57:53 pm »
Een paradigma-clash is altijd vermoeiend en frustrerend. Als christen blijf je gewoon mens. En mensen begrijpen elkaar soms niet. Er zijn zoveel manieren van denken.

Als het aan je gaat vreten, dan lijkt het me inderdaad verstandig om je terug te trekken. Je kunt ook proberen dit soort pat-stellingen te overstijgen, maar dat is niet gemakkelijk. Met overstijgen bedoel ik dat je niet de vragen oplost, maar op een andere manier tegen het probleem aankijkt, waardoor de oorspronkelijke vragen niet meer belangrijk zijn. Hoe dat in dit geval zou moeten zijn, weet ik niet. Daar ben ik zelf ook nog naar op zoek.

M.i. spelen ook sociale wetmatigheden een heel grote rol. Misschien wel even groot als de 'inhoudelijke' meningsverschillen. Je rekent jezelf tot een bepaalde groep, en vervolgens pas je je aan aan de manier van praten, denken en doen van zo'n groep. Anderen die zich daar niet mee associeren, gaan die dingen juist niet doen, waardoor scheiding ontstaat. En zo'n proces is fnuikend. Zelfs uitspraken van de 'anderen' waar je het mee eens zou kunnen zijn, worden verdacht. En als je niet oppast wordt niets meer serieus genomen van elkaar. Helaas lijkt het erop dat zulke processen niet tegen te houden zijn. En eigenlijk ben je als individu een speelballetje van krachten die boven je uitstijgen.

Als ik het als buitenstaander eens bekijk, is de situatie in de GKv erg ingewikkeld geworden. Ik kom hier op dit forum een brede schakering aan manieren van geloofsbeleving tegen.
Het wrange is dat je altijd je eigen geloofsbeleving moet relativeren om samen verder te gaan. Je hebt dan een benadering gevonden die je ligt en waar je voor gaat, maar jouw enthousiasme daarvoor kan in botsing komen met andere gelovigen om je heen. Dus moet je een stapje terug doen, waardoor je gefrustreerd wordt in je geloofsleven. Het is inderdaad erg moeilijk.

Sam

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2003, 10:48:51 pm »
quote:
M.i. spelen ook sociale wetmatigheden een heel grote rol.

Zet dan dit soort sociale wetmatigheden aan de kant broeder! De zaak is immers toch belangrijk genoeg?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2003, 10:55:55 pm »
quote:
op 15 May 2003 22:48:51 schreef Sam:
[...]

Zet dan dit soort sociale wetmatigheden aan de kant broeder! De zaak is immers toch belangrijk genoeg?

Dat kan dus niet.

Sam

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2003, 11:02:32 pm »
Sorry, broeder. De geest van God breekt door taalgrenzen heen, zou diezelfde Geest dan ook niet door cultuurgrenzen heen kunnen breken?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Stoppen met de discussie
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2003, 11:19:10 pm »
quote:
op 15 May 2003 23:02:32 schreef Sam:
Sorry, broeder. De geest van God breekt door taalgrenzen heen, zou diezelfde Geest dan ook niet door cultuurgrenzen heen kunnen breken?

De Geest misschien wel, maar wij niet. Zo heeft God ons niet gemaakt. De praktijk leert trouwens heel pijnlijk dat dat nu eenmaal niet gebeurt (of heel soms).

Maar als je een uitweg ziet. Graag...