Hoi Hendrik,
Ik begrijp je op dat punt. De betekenis van de 114 wordt niet
expliciet vermeld en moet uit de tekst zelf blijken, dat is waar. Letterlijk staat het
idee van de twee naturen daar niet, al is de betekenis van [ Thomas ]
wel bekend en dat is [ twee-ling ]. Het is op zijn minst een aanwijzing.
Ikzelf zie de term Thomas als de mensheid die de menselijke en de christus-natuur in zich heeft.
Jezus zegt tegen Thomas (de mensheid) dat deze (de boodschap van) zijn christus-natuur tot uitdrukking moet brengen. Het is gebleken dat de mensheid dat inderdaad niet van de daken schreeuwt, sterker nog deze wordt uit alle macht verborgen gehouden of verdoezeld. De vier evangelien zijn daar een voorbeeld van.
Begrijpt u mij ? Ik ben van mening dat het NT zodanig is samengesteld dat daaruit niet blijkt dat de mens deze twee naturen heeft en in zichzelf tot uidrukking kan brengen. Het is niet Jezus die daar de oorzaak van is en ook niet de boodschap die hij ons gaf, maar enkel en alleen de mensheid zelf die ofwel de boodschap niet begreep of deze bewust verborgen hield voor de leek. Echter, de ingewijde die kennis heeft van geschriften en betekenissen die ouder zijn dan de vier evangelien begrijpt het wel.
Overigens is " een ingewijde " niet iemand die speciale voorrechten heeft verkregen omdat goddelijke wezens hem persoonlijk op de hoogte hebben gesteld. Dat ze een brief in de bus kregen met de juiste informatie omdat er een uitverkoren groep mensen is die het wel mag weten , o.i.d.
Naar mijn inzicht is een individueel mens zijn eigen ingewijde. Men wijdt zichzelf in door kennis (en uiteindelijk wijsheid) te vergaren opdat hij zodoende de werkelijke betekenis van één en ander kan begrijpen.In die zin is de tekst inderdaad minder belangrijk dan de ingewijde zelf.
In algemene zin is het belangrijker dat de mensheid zich bewust wordt/is van zijn goddelijkheid dan de precieze woorden van de tekst.
Uit de tekst zelf kan een leek niet begrijpen wat er precies wordt bedoeld en de eerste impuls van het verstand zal de tekst letterlijk begrijpen.
Die innerlijke inconsistentie heeft niet zozeer betrekking op de enkeling die de boodschap heeft gehoord, maar op de gehele mensheid. Ik weet ook zeker dat in het Vaticaan geestelijken leven die de betekenis heel goed kennen maar deze niet naar buiten zullen brengen als algemeen goed. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze het paleis in Rome niet gehad en had de Kerk als instituut ook niet zowel macht gehad over de gelovigen gedurende de 20 eeuwen na Jezus.
Beschouw ik mezelf als een ingewijde? Ja, dat doe ik. Beschouw ik mezelf als iemand die spiritueel verder ontwikkeld is dan de gemiddelde mens?Ja, dat doe ik. Beschouw ik mezelf als iemand die de boodschap van Christus begrijpt? Ja, dat doe ik.Ziet men dat aan mij af? Ja, dat doet men.
Voel ik mij om die reden superieur of meer verheven? Nee, geenzins!
Maar ik hou het ook niet verborgen voor mezelf. Ik loop niet met spandoeken op straat maar bezoek wel forums als deze om anderen te wijzen op bepaalde zaken. Het moment dat ik me zal moeten verantwoorden voor mijn menselijke daden zie ik met vertrouwen tegemoet!
Ik zal als mens veel fouten hebben gemaakt, en er nog vele maken , maar het zal geen betrekking hebben op de Christus-boodschap.
En het maakt in deze niet uit of dat nu met de achtergrond van het Boedhisme of het Christendom in het hoofd is. [Christus] is universeel.
Ook in de atheist en zelfs de satanist is Christus.
Een mens in Christus is precies dat wat hij is. Een mens in Christus. De religie an sich maakt niet uit. Ook het aantal kerkbezoeken maakt het verschil niet , of dat men weet wat in de heilige boeken staat. Als de Zon straalt in de Maan zal de Aarde verheugd zijn. Hoe men dat heeft bewerkstelligt doet er niet toe

Het gaat er ook niet om dat hier één of andere schraalhans die zich Ozombi noemt wat post in het forum en dat het hele forum opeens wordt verlicht met de waarheid. Het is slechts een aanmoediging over te gaan tot zelfonderzoek. Een aansporing om de individuele Zon te laten schijnen.
Indien u gelooft dat Jezus de zoon van God is dan hoort u mij niet zeggen dat dat onzin is. Zolang u maar beseft dat uzelf er ook één bent. Jezus de zoon van zijn god ( zijn Vader) , u de zoon van uw god (uw Vader).
Jezus en U beiden een zoon van de Hoogste God (heid) , de Onkenbare.
De Onkenbare, het Al , is de essentie van het Zijn en niet-Zijn, inéén.
Alle gemanifesteerde entiteiten zijn de uitdrukking van deze essentie.
Jezus is er een uitdrukking van, zo ook u en ik. In de hoedanigheid van
een mens is die uitdrukking besloten in het idee Christus. Als levende mens kan men niet meer bereiken dan het zijn van een christus-mens.
Dit is tevens waar voor alle mensenrassen die op andere planeten leven.
Dit is tevens waar voor alle kosmische lichamen in het heelal.
Als levende ster kan men niet meer bereiken dan het zijn van een christus-ster.
Hoewel dus het spirituele kosmische gebied van een entiteit niet hetzelfde hoeft te zijn ( ster vs. mens ) is het beginsel universeel binnen het Al.