Auteur Topic: Jezus en Barabbas  (gelezen 12370 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #50 Gepost op: april 15, 2010, 08:06:40 pm »
U heeft nog steeds het volle respect. Dat wil niet zeggen dat het onwaar is wat ik beweer. Als ik een gele kaart verdien, dan verdient u de rode.
Ik heb al verschillende reacties gelezen waarin o.a uzelf zich ongenuanceert uitlaat over mijn visie die esoterisch Boedhistisch is. Een voorbeeld is dat het Allerhoogste een koude essentie zou zijn waar men geen gevoelens bij zou kunnen hebben. Zelfs dat de beleving ervan bij u een idee oproept van de hel. Wie heeft nu eigenlijk een kaart nodig? U spreekt vanuit uw visie en dat is prima. Ik spreek over mijn visie én over uw visie want ik ken beiden.

U kan zich voorstellen dat Christus aan het eind van het Pad staat. Wij zijn allemaal ergens op de weg die naar hem leidt en we zien Hem daar staan.
Hij die de noodzaak ontkent zelf Christus  te worden ziet Christus wel staan , maar denkt dat Hij vanzelf naar u toe komt. Hij die de noodzaak wel ziet  zal moeite doen zelf naar hem toe te gaan.

Ziet u het verschil niet? Twee mensen kennen het bestaan van Christus.
De ene kent hem uit een boek en gelooft in hem. De ander kent hem uit zijn innerlijk en weet dat hij daar is. De een ziet hem staan en wacht op hem, de ander ziet hem staan en wandelt er zelf naar toe. De een wacht tot er op zijn deur wordt geklopt. De ander klopt zelf op de deur en ziet dat de deur is opengegaan. Wie bent u? De een of de ander?

Ik weet dat ik die 'ander' ben die zelf naar hem op zoek is gegaan.
Die 'ander' die Christus in zichzelf en de mensheid herkent.
Men kan mij gele kaarten geven voor vele menselijke fouten.
Echter nooit een rode kaart voor innerlijke passiviteit.

Ben ik hier om u belachelijk te maken? Ben ik hier voor eigen glorie?
Nee, ik ben hier om u aan te moedigen. Ik ben hier voor UW
innerlijke glorie.
En dat doe ik voor een beperkte periode want voor niemand zal ik het geweten kunnen spelen. Men is er klaar voor of is dat niet.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 08:45:37 pm door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #51 Gepost op: april 15, 2010, 08:20:37 pm »
Ozombi: ik heb je reactie gelezen. Een indrukwekkend verhaal :)
Er zitten voor me wel herkenbare dingen in en ik snap geloof ik wat je bedoelt. Het is dat beeld van het water dat verdampt, als regen op het land komt, terug stroomt naar de oceaan en weer die oceaan is. Als vocht ben je deel van die oceaan.

Mijn eigen overtuiging is dat wij uit God geboren zijn, maar dat God zelf als licht door ons heen leeft en ook door alles heen is. Dat in alles ook een bepaalde bezieling zit, als ik kijk naar het water van het meer die door Jezus aangesproken werd en ging liggen. Daarvan kan je opmerken dat er kennelijk iets wezenlijks in dat water verblijft dat gehoorzamen moet aan Jezus Christus. Het zelfde met die struik die geen vrucht droeg. Boos sprak Jezus het struikt toe dat het zou sterven en te plekke stierf de struik. Dat bezielt kennelijk toch wat.

De Vader zie ik als wel een God-Vader die boven ons staat op een ABBA manier als je begrijp wat ik bedoel. Hij wil Papa zijn, een warme band met je hebben. Jezus Christus zie ik als iemand die het volmaakt begrepen heeft en Hem tot zich toe liet en niets tussen Hem en Abba liet tussen staan. Satan had geen kans grip op Jezus te krijgen. De eenheid tussen Hem en de Vader is zo altijd al wezenlijk geweest. Ik geloof echt dat ze samen God zijn. Dat samen is eigenlijk al een woord dat te verdeeld is voor hun eenheid. Maar ik zie wel Jezus als een personage en de Vader als een personage uit wie Jezus geboren is net als wij.

wij zijn als Adam en Eva. De truuk van satan was de opmerking min of meer die hij telkens weer gebruikt om ons te verleiden: "Hij heeft je dus bijna God gemaakt, maar net niet helemaal hé?"

Tja, Hij blijft Abba.

Jezus is letterlijk gekruizigd, al ging het om wat er geestelijk gebeurde: satan werd voor blok gezet.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 08:39:35 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #52 Gepost op: april 15, 2010, 08:33:02 pm »
Het vijfde evangelie heb ik trouwens thuis. Ik heb het commentaar gelezen. De helft van het boek is van oorsprong zoals het was, de andere helft is aangepast aan de esoterische denkbeelden. Ik kan dus veronderstellen dat het esoterische één van de vele stromingen was in die tijd. In die tijd was het gebruikelijk dat de verhalen van Jezus Christus die doorvertelt werden en opgeschreven waren in hun overschrijfwerk weer aangepast werd aan de opvattingen van die stromingen. De esoterische christenen pasten het dus met het vijfde evangelie aan het esoterische denken aan. De Rooms Katholieke kerk heeft ook zo het één en ander willen verduidelijken door wat aan te passen. Zoals de aanpassing van de oorspronkelijke zin A naar B (even vrij vertaalt uit mijn hoofd):
A)"Ga dan heen, maak alle volken tot Mijn discipelen en onderhoud hen al wat Ik hen geboden heb."
B)"Ga dan heen, maak alle volken tot Mijn discipelen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest en onderhoud hen al wat Ik hen geboden heb."

Zo stond in de bijbel nu die visie van de rooms Katholieke kerk op hun gevormde leer van de Drie-eenheid en op de doopformule nu in het boek der boeken.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 08:36:19 pm door gaitema »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #53 Gepost op: april 15, 2010, 08:41:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 15 april 2010 om 20:06:
U heeft nog steeds het volle respect. Dat wil niet zeggen dat het onwaar is wat ik beweer. Als ik een gele kaart verdien, dan verdient u de rode.
Ik heb al verschillende reacties gelezen waarin o.a uzelf zich ongenuanceert uitlaat over mijn visie die esoterisch Boedhistisch is. Een voorbeeld is dat het Allerhoogste een koude essentie zou zijn waar men geen gevoelens bij zou kunnen hebben. Zelfs dat de beleving ervan voor u niet v
De kwalificatie "het klinische bijbel christendom dat hier wordt bedreven" getuigd, met alle respect, van het tegendeel van het volle respect...

Waar ik trouwens vooral tegen ageer is de vermenging van Boedhisme en Christendom die ik in dit topic aantref, niet eens zozeer een Boedhistische visie als zodanig, hoewel ik me ten zeerste bewust ben dat de "godsbeelden" tussen beide religies tegenpolen zijn in ZEER veel aspecten. In de kern zullen we het daarover niet direct eens worden, denk ik... Maar dat hoeft ook helemaal niet...

Voorbeeld van mijn ageren tegen de vermenging is mijn bijdrage van woensdag 14 april 2010 21:34. Ik geef hier weer (probeer dit in ieder geval) dat het Christendom een lange geschiedenis kent van pogingen tot vermenging van christelijke leer met leer uit andere bronnen (Griekse filosofie met als afgeleide b.v. het neoplatonisme, de gnostiek, etc). En ook op de een of andere wijze van invloed is geweest op het godsbeeld van sommigen binnen de Kerk. Ik heb moeite met visies die uiteindelijk tot een vorm van "Deïsme" hebben geleid; met een beeld van God waarin deze hoogverheven en zeer afstandelijk is... onbenaderbaar en onkenbaar... Mijn beeld van God is die van een God die ons niet enkel laat "opstijgen" maar evengoed "naar beneden komt" en zelfs "vieze handen wil maken" (zelfs mens wil worden) als het ons mensen ten goede komt. Niet enkel "alles doordringende geest" maar ook, als Hij dat goed acht "vieze materie"...

De kritiek is dus ook een kritiek op sommige aspecten van de christelijke traditie. Maar, zoals gezegd, vooral tegen vermenging van tradities. Boedhisme is Boedhisme en de bijbel is GEEN boedhistisch geschrift...

NB: te snel op de verzendknop gedrukt???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #54 Gepost op: april 15, 2010, 08:58:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 april 2010 om 20:33:
Het vijfde evangelie heb ik trouwens thuis. Ik heb het commentaar gelezen. De helft van het boek is van oorsprong zoals het was, de andere helft is aangepast aan de esoterische denkbeelden. Ik kan dus veronderstellen dat het esoterische één van de vele stromingen was in die tijd. In die tijd was het gebruikelijk dat de verhalen van Jezus Christus die doorvertelt werden en opgeschreven waren in hun overschrijfwerk weer aangepast werd aan de opvattingen van die stromingen. De esoterische christenen pasten het dus met het vijfde evangelie aan het esoterische denken aan.

Ik heb hem ook thuis, dat "evangelie van Thomas"... In een versie of 2-3. En online zijn er ook nog wel een aantal andere vertalingen te vinden...

En ben in het "gelukkige bezit" van de uitgave van James M. Robinson van alle geschriften die samen met dit "evangelie" zijn gevonden bij Nag Hammadi. Op het oog is dit evangelie nog het minst "gnostische" document dat bij deze woestijnvondst is teruggevonden. Toch is het evengoed ook een "esoterisch" geschrift (enkel door "ingewijden" te begrijpen) wat m.i. alleen al blijkt uit het feit dat de uitspraken van "Jezus" zijn weergegeven als aforismen. Korte spreuken die om uitleg vragen en anders maar moeilijk te vatten zijn... En bovendien is het opschrift "Dit zijn de geheime woorden die de levende Jezus sprak"... Ook weer: geheim, behalve voor de ingewijden...

spreuk 13 ("b"):
Toen Thomas terugkeerde naar zijn metgezellen,
vroegen zij hem:
Wat heeft Jezus tegen je gezegd?
Thomas zei tot hen:
Als ik jullie een van de woorden vertel die hij mij gezegd heeft,          
zul je stenen opnemen en naar mij werpen:
een vuur zal komen uit de stenen en jullie verbranden.

Ligt het nu aan mij, of is een dergelijk geschrift toch echt in tegenspraak met andere evangeliën waarin Jezus juist leert:

Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

M.i. is de leer van Christus niet esoterisch maar exoterisch: bedoeld voor iedereen... Openbaar... Niet geheim...

(wat niet weg neemt dat ik die boeken persoonlijk best interessant vind... heb ze niet voor niets in de kast staan...)

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #55 Gepost op: april 15, 2010, 09:01:17 pm »
te snel op de verzendknop idd :P  , hierboven staat volledige post.

@zeg maar gait :  

ABBA = Atman Budhi Budhi Atman
het Ene in Christus is Christus in het Ene
[het ware Zelf in Christus is Christus in het ware Zelf ]
 [ ik ben het leven van mijn god ]
[ ik ben Alpha en Omega ]
[ ik ben de Zoon en de Vader ]
[ ik ben het licht in het licht van mijn god]

Budhi is de Zon (bewustzijn) van de goddelijke Atman (ware Zelf)
Het eerder vermelde Manas heeft bovendien een connectie met de Maan
en het denkvermogen van de mens.
Zon - Maan - Aarde  ---> Budhi - Manas - Kama

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #56 Gepost op: april 15, 2010, 09:07:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 april 2010 om 20:20:
Ozombi: ik heb je reactie gelezen. Een indrukwekkend verhaal :)
Er zitten voor me wel herkenbare dingen in en ik snap geloof ik wat je bedoelt. Het is dat beeld van het water dat verdampt, als regen op het land komt, terug stroomt naar de oceaan en weer die oceaan is. Als vocht ben je deel van die oceaan.

Mijn eigen overtuiging is dat wij uit God geboren zijn, maar dat God zelf als licht door ons heen leeft en ook door alles heen is. Dat in alles ook een bepaalde bezieling zit, als ik kijk naar het water van het meer die door Jezus aangesproken werd en ging liggen. Daarvan kan je opmerken dat er kennelijk iets wezenlijks in dat water verblijft dat gehoorzamen moet aan Jezus Christus. Het zelfde met die struik die geen vrucht droeg. Boos sprak Jezus het struikt toe dat het zou sterven en te plekke stierf de struik. Dat bezielt kennelijk toch wat.

De Vader zie ik als wel een God-Vader die boven ons staat op een ABBA manier als je begrijp wat ik bedoel. Hij wil Papa zijn, een warme band met je hebben. Jezus Christus zie ik als iemand die het volmaakt begrepen heeft en Hem tot zich toe liet en niets tussen Hem en Abba liet tussen staan. Satan had geen kans grip op Jezus te krijgen. De eenheid tussen Hem en de Vader is zo altijd al wezenlijk geweest. Ik geloof echt dat ze samen God zijn. Dat samen is eigenlijk al een woord dat te verdeeld is voor hun eenheid. Maar ik zie wel Jezus als een personage en de Vader als een personage uit wie Jezus geboren is net als wij.

wij zijn als Adam en Eva. De truuk van satan was de opmerking min of meer die hij telkens weer gebruikt om ons te verleiden: "Hij heeft je dus bijna God gemaakt, maar net niet helemaal hé?"

Tja, Hij blijft Abba.

Jezus is letterlijk gekruizigd, al ging het om wat er geestelijk gebeurde: satan werd voor blok gezet.
Ik mag ie wel hoorn praatn! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #57 Gepost op: april 15, 2010, 09:09:37 pm »

quote:

De Rooms Katholieke kerk heeft ook zo het één en ander willen verduidelijken door wat aan te passen. Zoals de aanpassing van de oorspronkelijke zin A naar B (even vrij vertaalt uit mijn hoofd):
A)"Ga dan heen, maak alle volken tot Mijn discipelen en onderhoud hen al wat Ik hen geboden heb."
B)"Ga dan heen, maak alle volken tot Mijn discipelen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest en onderhoud hen al wat Ik hen geboden heb."

Zo stond in de bijbel nu die visie van de rooms Katholieke kerk op hun gevormde leer van de Drie-eenheid en op de doopformule nu in het boek der boeken.

Die zelfde doopformule staat trouwens ook al vermeld in de Didachè, een vroeg-christelijk geschrift, geschreven in de eerste helft van de tweede eeuw na Christus (en teruggevonden in 1873). Op dat moment (die 2e eeuw) speelden de discussies over de Drie-eenheid nog helemaal niet in een dusdanig hevige mate dat een "moedwillige rooms katholieke aanpassing" voor de hand ligt... Waarschijnlijk is hij gewoon authentiek...

Didachè
7:1 Maar wat betreft de doop, aldus moet u dopen: Nadat u al het voorgaande hebt gezegd, doop in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, in stromend water; 7:2 maar als u geen stromend water hebt, doop dan met ander water, en als u niet in koud water kunt dopen, in warm water; 7:3 indien u geen van beide ter beschikking hebt, giet dan driemaal water over het hoofd in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 09:51:47 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #58 Gepost op: april 15, 2010, 09:09:56 pm »

quote:

Wil je zeggen dar de katholieken zin B hebben toegevoegd? Welke bronnen baseer je dat op?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #59 Gepost op: april 15, 2010, 09:22:01 pm »
spreuk 13 ("b"):
vroegen zij hem:
Thomas zei tot hen:
een vuur zal komen uit de stenen en jullie verbranden

Thomas zegt hier hetzelfde als wat ik tracht te doen.
Jezus sprak tot de mens Thomas en zei : " In u is (ook) de Christus "
Als Thomas deze woorden zou hebben gesproken zou men hem niet geloven.
" Want Christus was alleen maar in Jezus " , zo geloofden zij.

Zij zouden stenen (woorden) opnemen en naar mij werpen (weerspreken)
Er zal vuur uit de stenen komen ( uw woorden zullen onwaar zijn) en
jullie verbranden ( het innerlijke leven uit uw wegnemen)

Christus sprak de woorden tegen Thomas (de twee-ling) die ik in essentie
tegen u zeg. U spreekt mij tegen met het woord van de bijbel . U tegenwerpingen zijn niet op waarheid bewust en het zal u spiritueel niet vooruit helpen.
[ ten overvloede:  ik zeg niet dat de Bijbel onwaar is , ik zeg dat datgene wat u ziet in het verhaal van Christus niet de waarheid is die wordt bedoeld]

Het voorbeeld dat u geeft in de tekst, is het beeld van deze discussie.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 09:28:21 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #60 Gepost op: april 15, 2010, 09:48:38 pm »

quote:

Ozombi schreef op 15 april 2010 om 21:22:
spreuk 13 ("b"):
vroegen zij hem:
Thomas zei tot hen:
een vuur zal komen uit de stenen en jullie verbranden

Thomas zegt hier hetzelfde als wat ik tracht te doen.
Jezus sprak tot de mens Thomas en zei : " In u is (ook) de Christus "
Als Thomas deze woorden zou hebben gesproken zou men hem niet geloven.
" Want Christus was alleen maar in Jezus " , zo geloofden zij.

Zij zouden stenen (woorden) opnemen en naar mij werpen (weerspreken)
Er zal vuur uit de stenen komen ( uw woorden zullen onwaar zijn) en
jullie verbranden ( het innerlijke leven uit uw wegnemen)

Christus sprak de woorden tegen Thomas (de twee-ling) die ik in essentie
tegen u zeg. U spreekt mij tegen met het woord van de bijbel . U tegenwerpingen zijn niet op waarheid bewust en het zal u spiritueel niet vooruit helpen.
[ ten overvloede:  ik zeg niet dat de Bijbel onwaar is , ik zeg dat datgene wat u ziet in het verhaal van Christus niet de waarheid is die wordt bedoeld]

Het voorbeeld dat u geeft in de tekst, is het beeld van deze discussie.
Maar de discussie toont m.i. ook de risico's van het discusseren vanuit verschillende denkkaders... In dit geval esoterische en exoterische levensbeschouwingen... Meng ze en het gaat "schiften"...

Een evangelie van Thomas past m.i. niet bij het exoterische karakter van de boeken van het nieuwe testament... Daarmee is de evt. boodschap van een geschrift niet minder waardevol...

Een woord van Jezus als "ook in u is Christus" is trouwens helemaal geen verborgen boodschap... Jezus heeft e.e.a. in alle openheid gepredikt:
14:18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 14:19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 14:20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben.

NB: lees vooral op de verzen die hier NA komen en je staat ook weer met beide benen op de grond (er staat een oproep om "in actie te komen")...

NB2: door het tegenover elkaar zetten van visies en argumenten "zal het innerlijke leven echt niet uit mij wegvloeien"... Ik heb wat moeite met je uitleg van dit gedeelte van Thomas (een uitleg die niet blijkt uit de context van Thomas... want die is er niet... is het nadeel van de stijl van het geschrift: een verzameling spreuken).

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #61 Gepost op: april 15, 2010, 10:49:41 pm »
@Hendrik
Kun je aangeven waar je dan moeite mee hebt in mijn uitleg van
de aangehaalde tekst uit Thomas? De context van het hele evangelie
van Thomas zijn de twee naturen in de mens. De menselijke natuur
en de christus-natuur. In die context is de uitleg bedoeld.
Als Thomas aldus zou beweren : " Jezus zei 'dat Christus ook in mij is '
dan zouden de anderen hem niet geloven en hem weerspreken.  Zij zouden 'stenen tegen hem opwerpen', want zij geloofden dat Jezus de ene Christus was.
 De context van Thomas is precies deze....

Voor de aardigheid zal ik u iets anders tonen::

Wij leven op onze planeet de Aarde.
`s Nachts wordt de hemel door de Maan verlicht.
Bij dag wordt de hemel door de Zon verlicht.

Ik ga wat betekenissen uitleggen van feitelijke werkelijkheden.

Wij = de mensheid  

s nachts  =  als het Ware leven onbekend is , als de waarheid troebel is
 bij dag  = als het Ware leven bekend is , als de waarheid helder is
hemel  = de waarheid , de goddelijke gedachte/boodschap

Aarde  = lichaam van stof  [  kama ]
Maan  = het menselijk verstand [ manas ]
Zon  = het christus-bewustzijn , het licht [ budhi]

(Melkweg = het ware Zelf , de godheid [ Atman ] )

Wij zijn wezens in de stof.
In hen die de waarheid niet kennen werkt het verstand.
Voor hen die de waarheid wel kennen werkt het licht.

We weten dat het licht van de maan slechts de weerspiegeling is
van het zonlicht dat op de maan schijnt. We weten dus dat de werking
van het verstand de weerspiegeling is van het hogere bewustzijn dat
door dit verstand heen werkt.

Een mens is een wezen van stof , in het bezit van denkvermogen
wat een spiegel is van het bewustzijn dat hijzelf is.
Een mens is Kama en Manas van Budhi in Atman.
Een stoffelijke en geestelijke uitdrukking van het Licht dat hij Zelf is.

Ik hoop dat u mij hierin kunt volgen. De kosmische lichamen van ons
zonnestelsel geven in het heelal het beeld aan van wat een mens is.
De melkweg is zijn geheel wordt ook wel ' een kosmische mens ' genoemd.
Men zou nu zelfs een vaag idee kunnen hebben van wat met ' de abstracte essentie ' bedoeld. En met zijn liefdevolle scheppende natuur.
De " lege " Ruimte ( de Onkenbare ) brengt uit zichzelf de schepping voort
die men kan zien in het heelal dat vol goden is. De Ruimte is dat wat alles doordringt en omsluit. Dat wat grenzeloos uitgebreid en onveranderlijk is.
Niet alleen in stoffelijke zin, maar zeker ook in spirituele zin. Ons zichtbare heelal met al zijn sterren is de stoffelijke weergave van de spirituele essentie. Bedenk hoe ons heelal ooit is ontstaan. Uit "niets " werd het gevormd en de leegte werd gevuld met volheid.

U weet dat de maan en de zon invloed hebben op eb en vloed. Met name
de maan heeft verreweg de grootste invloed op de getijden. Laten we het anders zien.
 Het verstand zal het water [ de opvattingen die men heeft ]
meer heen en weer bewegen dan het Licht [ bewust van de waarheid]

Ik weet niet of men hier wat aan heeft, maar ik verzeker u dat dit geen
bijelkaar geraapte verhaaltjes zijn om een punt te bewijzen.
Feitelijk en overdrachtelijk IS dit het verhaal. Het grote is als het kleine.

[ Aarde = 2/3 water en 1/3 stof ]
[ mens = 2/3 water en 1/3 stof ]
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 11:45:38 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #62 Gepost op: april 16, 2010, 06:03:54 am »

quote:

Ozombi schreef op 15 april 2010 om 22:49:
@Hendrik
Kun je aangeven waar je dan moeite mee hebt in mijn uitleg van
de aangehaalde tekst uit Thomas? De context van het hele evangelie
van Thomas zijn de twee naturen in de mens. De menselijke natuur
en de christus-natuur. In die context is de uitleg bedoeld.
Als Thomas aldus zou beweren : " Jezus zei 'dat Christus ook in mij is '
dan zouden de anderen hem niet geloven en hem weerspreken.  Zij zouden 'stenen tegen hem opwerpen', want zij geloofden dat Jezus de ene Christus was.
De context van Thomas is precies deze....
Hoi Ozombi. Misschien zou jij kunnen aangeven waar dan in "Thomas" de uitleg staat die jij hier weer geeft? Waar gewoon klip en klaar de verhandeling over "de twee naturen in de mens. de menselijke natuur en de christus-natuur" staat... Ik heb de 114 logia nog eens doorgelezen en ik kom deze vertaalsleutel niet tegen...

En DAAR ligt mijn moeite: niet met je uitleg... Ik heb de moeite met Thomas (en aanverwante geschriften): als uit de tekst de betekenis niet blijkt maar je heb er uitleg bij nodig van een ingewijde, dan heb je de tekst niet nodig, maar enkel de ingewijde...

Een volgende moeite die ik heb met "Thomas": innerlijke inconsistentie:
logion 33:
Jezus zei:
Roep vanaf de daken van jullie huizen,
wat jouw oren gehoord hebben.
Want niemand steekt een lamp aan
en verbergt die onder een korenmaat,
en hij zet deze ook niet op een verborgen plaats,
maar hij zet de lamp op een voet,
opdat iedereen die komt en gaat het licht zal zien.

Dit DOET "Thomas" dus niet: het is een verborgen licht. Niet iedereen die komt zal het licht zien... "Thomas roept niet van de daken wat zijn oren gehoord hebben... Hij zwijgt er over:

Thomas zei tot hen:
een vuur zal komen uit de stenen en jullie verbranden.

Ik hoop dat je me kan begrijpen op dit punt...

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #63 Gepost op: april 16, 2010, 03:28:10 pm »
Hoi Hendrik,

Ik begrijp je op dat punt. De betekenis van de 114 wordt niet expliciet
vermeld en moet uit de tekst zelf blijken, dat is waar. Letterlijk staat het
idee van de twee naturen daar niet, al is de betekenis van [ Thomas ]
wel bekend en dat is [  twee-ling ]. Het is op zijn minst een aanwijzing.
Ikzelf zie de term Thomas als de mensheid die de menselijke en de christus-natuur in zich heeft.
Jezus zegt tegen Thomas (de mensheid) dat deze (de boodschap van) zijn christus-natuur tot uitdrukking moet brengen. Het is gebleken dat de mensheid dat inderdaad niet van de daken schreeuwt, sterker nog deze wordt uit alle macht verborgen gehouden of verdoezeld. De vier evangelien zijn daar een voorbeeld van.
Begrijpt u mij ? Ik ben van mening dat het NT zodanig is samengesteld dat daaruit niet blijkt dat de mens deze twee naturen heeft en in zichzelf tot uidrukking kan brengen. Het is niet Jezus die daar de oorzaak van is en ook niet de boodschap die hij ons gaf, maar enkel en alleen de mensheid zelf die ofwel de boodschap niet begreep of deze bewust verborgen hield voor de leek. Echter, de ingewijde die kennis heeft van geschriften en betekenissen die ouder zijn dan de vier evangelien begrijpt het wel.

Overigens is " een ingewijde " niet iemand die speciale voorrechten heeft verkregen omdat goddelijke wezens hem persoonlijk op de hoogte hebben gesteld. Dat ze een brief in de bus kregen met de juiste informatie omdat er een uitverkoren groep mensen is die het wel mag weten , o.i.d.

Naar mijn inzicht is een individueel mens zijn eigen ingewijde. Men wijdt zichzelf in door kennis (en uiteindelijk wijsheid) te vergaren opdat hij zodoende de werkelijke betekenis van één en ander kan begrijpen.In die zin is de tekst inderdaad minder belangrijk dan de ingewijde zelf.
In algemene zin is het  belangrijker dat de mensheid zich bewust wordt/is van zijn goddelijkheid dan de precieze woorden van de tekst.
Uit de tekst zelf kan een leek niet begrijpen wat er precies wordt bedoeld en de eerste impuls van het verstand zal de tekst letterlijk begrijpen.
Die innerlijke inconsistentie heeft niet zozeer betrekking op de enkeling die de boodschap heeft gehoord, maar op de gehele mensheid. Ik weet ook zeker dat in het Vaticaan geestelijken leven die de betekenis heel goed kennen maar deze niet naar buiten zullen brengen als algemeen goed. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze het paleis in Rome niet gehad en had de Kerk als instituut ook niet zowel macht gehad over de gelovigen gedurende de 20 eeuwen na Jezus.

Beschouw ik mezelf als een ingewijde? Ja, dat doe ik. Beschouw ik mezelf als iemand die spiritueel verder ontwikkeld is dan de gemiddelde mens?Ja, dat doe ik. Beschouw ik mezelf als iemand die de boodschap van Christus begrijpt? Ja, dat doe ik.Ziet men dat aan mij af? Ja, dat doet men.
Voel ik mij om die reden superieur of meer verheven? Nee, geenzins!
Maar ik hou het ook niet verborgen voor mezelf. Ik loop niet met spandoeken op straat maar bezoek wel forums als deze om anderen te wijzen op bepaalde zaken. Het moment dat ik me zal moeten verantwoorden voor mijn menselijke daden zie ik met vertrouwen tegemoet!
Ik zal als mens veel fouten hebben gemaakt, en er nog vele maken , maar het zal geen betrekking hebben op de Christus-boodschap.

En het maakt in deze niet uit of dat nu met de achtergrond van het Boedhisme of het Christendom in het hoofd is. [Christus] is universeel.
Ook in de atheist en zelfs de satanist is Christus. Een mens in Christus is precies dat wat hij is. Een mens in Christus. De religie an sich maakt niet uit. Ook het aantal kerkbezoeken maakt het verschil niet , of dat men weet wat in de heilige boeken staat. Als de Zon straalt in de Maan zal de Aarde verheugd zijn. Hoe men dat heeft bewerkstelligt doet er niet toe :)
Het gaat er ook niet om dat hier één of andere schraalhans die zich Ozombi noemt wat post in het forum en dat het hele forum opeens wordt verlicht met de waarheid. Het is slechts een aanmoediging over te gaan tot zelfonderzoek. Een aansporing om de individuele Zon te laten schijnen.
Indien u gelooft dat Jezus de zoon van God is dan hoort u mij niet zeggen dat dat onzin is. Zolang u maar beseft dat uzelf er ook één bent. Jezus de zoon van zijn god ( zijn Vader) , u de zoon van uw god (uw Vader).
Jezus en U beiden een zoon van de Hoogste God (heid) , de Onkenbare.

De Onkenbare, het Al , is de essentie van het Zijn en niet-Zijn, inéén.
Alle gemanifesteerde entiteiten zijn de uitdrukking van deze essentie.
Jezus is er een uitdrukking van, zo ook u en ik. In de hoedanigheid van
een mens is die uitdrukking besloten in het idee Christus. Als levende mens kan men niet meer bereiken dan het zijn van een christus-mens.
Dit is tevens waar voor alle mensenrassen die op andere planeten leven.
Dit is tevens waar voor alle kosmische lichamen in het heelal.
Als levende ster kan men niet meer bereiken dan het zijn van een christus-ster.
Hoewel dus het spirituele kosmische gebied van een entiteit niet hetzelfde hoeft te zijn ( ster  vs.  mens ) is het beginsel universeel binnen het Al.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2010, 04:26:24 pm door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #64 Gepost op: april 16, 2010, 06:20:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 15 april 2010 om 21:09:
[...]

Wil je zeggen dar de katholieken zin B hebben toegevoegd? Welke bronnen baseer je dat op?
Een christelijke (houd je vast) anti paapse, anti Protestantse en anti evangelische website :Y) :Y) :Y) . Wat een kerel, zeer geschikt voor dit forum :9~
http://www.wat-is-waarheid.info/

Daar waar het donderd, zullen er vast ook wel wolken zijn waaruit het donderd en daar achter zal de zon vast wel schijnen. Ik ben dus opzoek gegaan naar de zon achter de wolken O-)

Het blijkt bij nalezing nog meer een misser te zijn geworden. Ik citeer uit deze bron:

Kijken we nu naar de bewijzen voor het toevoegen van de “doopformule” in vers 19 dan wordt duidelijk dat in de eerste periode na Jezus' zendingsopdracht waarin de boeken van het Nieuwe Testament werden geschreven de tekst van Matth. 28:19 in de toen in omloop zijnde kopieën van het boek Matthéüs zonder de “doopformule” voorkwam.
In de geschriften van de kerkhistoricus Eusebius (260-340), die behoorlijk wat schrijfwerk op zijn naam heeft staan, waaronder dat betreffende de kerkgeschiedenis van de eerste eeuwen, komen diverse citaten voor uit de toenmalig bekende geschriften zoals die van Flavius Josephus, de Joodse geschiedschrijver. Ook uit de brieven van de apostelen en uit de evangeliën haalt hij diverse tekstgedeelten aan. Deze Eusebius had toegang tot de grootste Christelijke bibliotheek van zijn tijd die zich bevond in Caesarea en waar zeer waarschijnlijk alle nieuwtestamentische geschriften aanwezig waren. Gebrek aan informatie had hij dus bepaald niet.

Een overzicht van de feiten:

In de vorm: “Maakt al de volken tot Mijn discipelen en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb” komt vers 19 zeven maal voor in de geschriften van Eusebius.
In de vorm: “Maakt al de volken tot Mijn discipelen in Mijn Naam en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb” komt vers 19 zeventien maal voor in de geschriften van Eusebius.
In de vorm zoals wij die in de bijbel aantreffen komt vers 19 vijf maal voor in de geschriften van Eusebius. Deze geschriften dateren echter hoofdzakelijk uit de periode na het beruchte Concilie van Nicea waar de basis werd gelegd voor de drie-eenheidleer. Het is zeer wel aannemelijk dat hij zich onder druk van de daar genomen besluiten had onderworpen aan het “kerkelijk gezag” en sindsdien de huidige formulering van vers 19 onderschreef.
Opgemerkt moet worden dat bij het bestuderen van de studies die over dit onderwerp zijn gemaakt er enige kleine afwijkingen van de hier genoemde aantallen opduiken maar die doen niets af aan het overtuigende bewijs dat we hier wel degelijk te maken hebben met schriftvervalsing door het aanpassen van de oorspronkelijke tekst aan de “kerkelijke leer”.

Dan is er nog iets: de opeenvolgende bijbelvervalsers blijken nog meer op hun geweten te hebben want in zijn oorspronkelijke vorm luidde Matth. 28:19 namelijk: “Gaat dan heen, onderwijst al de volken in Mijn Naam en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.” En wees nu eens eerlijk: de diverse vervalste, aangepaste versies van deze tekst lijken toch echt opvallend weinig op Jezus' oorspronkelijke uitspraak!
« Laatst bewerkt op: april 16, 2010, 06:23:06 pm door gaitema »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Jezus en Barabbas
« Reactie #65 Gepost op: april 16, 2010, 06:54:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 16 april 2010 om 18:20:
[...]
Het blijkt bij nalezing nog meer een misser te zijn geworden.
Wat bedoel je met die misser??