Auteur Topic: De Drie-eenheid  (gelezen 8592 keer)

cengizkhann

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Gepost op: april 16, 2010, 03:31:06 pm »
Beste Forumleden,
Tot nu toe dacht ik altijd te weten wat de drie-eenheid inhield. Nu ik hier bewust over aan het nadenken ben, moet ik tot mijn grote schaamte bekennen dat ik het toch niet zo goed weet als dat ik altijd had gedacht.

Ik heb het eea proberen op te zoeken door bijvoorbeeld naar het topic van piebe te kijken, maar dat is een voortborduursel van een ander topic, en gaat meteen de diepte in. Graag zou ik dat, als het niet teveel moeite is, alsnog even hier uitgelegd zien.

God de Vader en God de Zoon gaan nog wel. Volgens Wikipedia is de Vader de Plannenmaker ( volgens mij is dat de Allah die wij in de Islam kennen). De Zoon is de uitvoerder (de Zoon gaat de mensen individueel beoordelen of ze in de hemel komen of niet). Mocht ik ernaast zitten laat mij dat alsjeblieft even weten, zodat ik mijn kennis hiermee kan verbeteren.
De Heilige Geest heb ik moeite mee. Volgens Wikipedia is dat vergelijkbaar met de Engel Djiebril in de Islam. Mij lijkt dat zeer onwaarschijnlijk, maar goed.
Wat zien jullie in de Heilige Geest? Wat houdt dat precies in?

Alvast bedankt,
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2010, 03:38:14 pm »
Lees dit topic eens door wat veelvuldig over de drie-eenheid gaat. Daarin verdedig ik de stelling dat de drie-eenheid niet betekent dat God drie is. Mocht je daarna nog vragen hebben stel ze dan, want ik heb persoonlijk geen inspiratie om dezelfde punten nog eens bij langs te gaan.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2010, 03:40:35 pm »
Voor ik dieper op de Drie-eenheid of Triniteit in kan gaan, moet je begrijpen dat het een ongrijpbaar dogma is. Je zou zelfs kunnen zeggen dat als je zegt dat je het snapt, je het eigenlijk niet begrepen hebt.

De kerk getuigt van de leer van Christus en de Apostelen: God is één en bestaat uit drie Personen: Vader, Zoon en Geest. De kerk kan alleen getuigen; begrijpen doet zij niet. Het gaat hier om een Godsopenbaring die in essentie een mysterie blijft.

Als je dit tot je hebt genomen ben je een stap verder in het plaatsen van de Triniteit. Christenen snappen het zelf ook niet helemaal, want dat kan niet. Wat dat betreft valt de leer van de Triniteit onder de 'wazige spiegel' van Paulus (1 Kor. 13:12 NBV): door Jezus hebben wij God mogen zien, maar volledig kennen kunnen we pas in het leven na dit leven. Wat de kerk kan doen is belijden; een Bijbels getuigenis geven van wie God is.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2010, 03:45:20 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2010, 03:45:44 pm »
Wat heb jij dan in het verleden voor beeld gehad van de Drie-eenheid, Cengizkhann??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

cengizkhann

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2010, 03:54:10 pm »
Dat is nou het vreemde hendrik...het lag zo voor de hand, dat ik er eigenlijk nooit echt bij heb nagedacht.
Ik zag de Heilige Geest zoals wij moslims Allah zien. Als de "Echte God" zeg maar...de Zoon zag ik dan als God in mensvorm en toen moest ik de Vader uitleggen maar dan kwam ik opeens in de knel met de Heilige Geest...Want ook in de Vader zag ik dan Allah zeg maar...Dus ik heb het verschil tussen de Vader en de Heilige Geest nooit begrepen.
Tis heel beschamend dat ik dat niet weet, maar helaas...graag jullie begrip hiervoor...
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Annet

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2010, 04:00:22 pm »
Daar zijn al zoveel discussies over geweest, en ik denk dat het een onmogelijkheid is uit te leggen. Het kan niet door de mens worden begrepen.
Het woord "drieëenheid komt ik de Bijbel als zodanig ook niet voor. Welnu, leg het dan maar eens uit zodat iedereen het kan volgen en beamen kan.
Dat is niet mogelijk, iedereen zal daar zijn eigen weg in moeten vinden.

Toch, ik denk als volgt:
God = de Vader
Zoon = Jezus
Heilige Geest = door middel van de heilige Geest kunnen wij met God "communiceren"

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2010, 04:05:48 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 16 april 2010 om 15:54:
Dat is nou het vreemde hendrik...het lag zo voor de hand, dat ik er eigenlijk nooit echt bij heb nagedacht.
Ik zag de Heilige Geest zoals wij moslims Allah zien. Als de "Echte God" zeg maar...de Zoon zag ik dan als God in mensvorm en toen moest ik de Vader uitleggen maar dan kwam ik opeens in de knel met de Heilige Geest...Want ook in de Vader zag ik dan Allah zeg maar...Dus ik heb het verschil tussen de Vader en de Heilige Geest nooit begrepen.
Tis heel beschamend dat ik dat niet weet, maar helaas...graag jullie begrip hiervoor...
Eigenlijk vind ik dat een briljante uitleg om eerlijk te zijn... Een goed vertrekpunt om vanuit deze Eenheid uiteindelijk de verschillende "Personen" in die Eenheid aan het werk te zien in de wereld om ons heen... In de Schrift, waarvan ik aanneem (geloof) dat Hij Zichzelf aan ons openbaart...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Oogje

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2010, 04:09:32 pm »
De Vader en de Zoon hebben een zo'n hechte band met elkaar, dat ze één zijn. En door Gods scheppende kracht zijn ze ook letterlijk één. Man en vrouw zullen binnen het huwelijk ook één worden, als één geheel handelen, maar ze blijven twee personen. Een voetbalteam kan ook als het ware als één persoon, één geheel handelen, als de spelers volmaakt op elkaar ingespeeld zijn. De Vader en de Zoon zijn echter ook twee Personen, maar ook één God. Bij hun is de eenheid letterlijk, werkelijk.

Die liefde tussen de Vader en de Zoon is de heilige Geest en komt logischerwijs ook uit hen voort. En wederom door Gods scheppende kracht is die liefde zó krachtig, dat ze werkelijk tot Persoon wordt. Niet dat de Geest geschapen is, net zoals de Vader en de Zoon ook eeuwig en ongeschapen zijn, want die Drie-eenheid is eeuwig, zonder begin en het einde. Nee, God ís het begin en het einde, de alfa en de omega. Wat bij mensen dus bij wijze van spreken is, is bij God werkelijk.

De mens heeft de liefde vaak beschreven als een apart iets, bijna als een persoon. Welnu, de liefde ís Persoon, de derde Persoon van God. En die drie Personen, Vader, Zoon en heilige Geest, zijn dus eén, letterlijk één. Wij aanbidden dus geen drie Goden, maar één God, die drie Personen is. Dat is een mysterie dat je nooit zult kunnen doorgronden, omdat het een schouwen op mystiek niveau vereist. Maar je kunt haar wel verstaan en dat is noodzakelijk om het Evangelie ten diepste te vatten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #8 Gepost op: april 16, 2010, 05:53:54 pm »
Hoewel ik God meer zie zoals cengizkhann het zich min of meer in zijn verwarring voorstelde (namelijk De Heilige Geest en de Vader als de zelde, zoals Piebe Jezus en de Vader als de zelfde ziet, maar ik dat weer niet zo zo) wil ik wel een beeldend beeld van die drie eenheid neerzetten zoals een dominee het bij ons in de kerk het liet zien:
Men neme ijs, dat is God. Men neemt het water, dat is Jezus en het damp dat er van af komt, dat is de Heilige Geest en wordt door ons ingeademd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #9 Gepost op: april 16, 2010, 07:14:30 pm »
Oeps, ik maak een denkfout. We geloven dat de Heilige geest de Geest van de Vader is en van de Zoon. Zo staat het in de bijbel. Om het ingewikkelder te maken. Ze zijn het samen, iets wat zij kunnen en ons niet voor te stellen is :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #10 Gepost op: april 16, 2010, 07:15:58 pm »
De Heilige Geest is een vertaling van het bronwoord dat klinkt als Roeach of zo iets en dat kan ook vertaalt worden als de Heilige Adem. De Adem van God en Jezus gezamelijk dat ze door ons heen blazen als het ware.

cengizkhann

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #11 Gepost op: april 16, 2010, 07:28:11 pm »
Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!
Ruh (spreek uit: roeh) is Turks voor Geest :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #12 Gepost op: april 16, 2010, 08:34:18 pm »
Hoi, ik wil ook wel een duit in het zakje doen.

Ik denk dat de Vader het meest lijkt op Allah: een heilige, machtige God die te groots (en heilig) is om door mensen zomaar gezien te worden. Daar zie je in het Jodendom en dus ook het Oude Testament (Hebreeuwse Bijbel) veel van terug.

De Zoon is God als mens. Iets meer 'down to earth' dus, terwijl Hij ook tegelijkertijd nu de machtige, eeuwige God is. Door de Zoon hebben we 'toegang' gekregen tot God, en mogen we met Hem omgaan.

De Heilige Geest is juist het meest verschillend van Allah in mijn ogen, omdat die heel persoonlijk IN mensen woont. Allah is juist te verheven daarvoor, zo heb ik mij laten vertellen. Anyway, de Heilige Geest geeft ons liefde, geduld, vrede, zelfbeheersing, etcetera.

Er zit ook een soort logische volgorde in. Vóór Jezus kenden we alleen de Vader, en was God redelijk "ver weg". Met Jezus was God ineens op aarde, en konden we (van een kleinere 'afstand') contact hebben. Na Jezus kwam de Heilige Geest, die dus in de gelovigen 'woont'. Dichterbij kun je het niet hebben!
« Laatst bewerkt op: april 16, 2010, 08:35:06 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Etienne

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2010, 09:17:19 pm »
Wat heeft men in de geschiedenis met dit dogma bereikt?
Wat men telkens terug ziet opduiken wanneer men dit woord op de lippen neemt: 'Verwarring'.
Wat dan verder resulteert in een obstakel voor iemands persoonlijke verhouding tot zijn schepper.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2010, 09:39:25 pm »

quote:

Etienne schreef op 16 april 2010 om 21:17:
Wat heeft men in de geschiedenis met dit dogma bereikt?
Wat men telkens terug ziet opduiken wanneer men dit woord op de lippen neemt: 'Verwarring'.
Wat dan verder resulteert in een obstakel voor iemands persoonlijke verhouding tot zijn schepper.
Hand 21,31
En toen zij hem zochten te doden, kwam het gerucht tot de overste der bende, dat geheel Jeruzalem in verwarring was;
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #15 Gepost op: april 16, 2010, 09:40:22 pm »
Het dogma valt niet te begrijpen blijkt ook uit wat ik letterlijk boven iemand zag zeggen. Het is een mysterie. Voor de meest heldere beelden kom je toch terecht op de bijbelse woorden. De Heilige Geest zie ik als Gods adem helder voor mijn geest. De Geest van God gaat als een adem rond en schenkt het leven. liefde en alles wat God ons wil geven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #16 Gepost op: april 16, 2010, 09:49:45 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 16 april 2010 om 19:28:
Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!
Ruh (spreek uit: roeh) is Turks voor Geest :)

Dat is grappig, weer wat geleerd :)
Je zou dus kunnen zeggen, de roeh is dan dat iets wat vanuit God door ons heen gaat.  Hij kan nooit totaal door ons heen gaan, omdat het voor ons niet te overleven valt. Als Hij op de maan zou gaan staan bij wijze van in volle glorie, dan spat het hele heelal uit één. Dus het is wat van Zijn licht dat door ons heen straalt, wat van zijn Roeh dus :)
Nou, en dat is dan door kerken onderzocht hoe dat dan zou zitten, het bleef dus boven de menselijke voorstellingsvermogen hoe dat dan werkt, maar op een gegeven moment is dus een visie opgesteld dat de Heilige Geest een derde persoon moest wezen, maar toch ook wel weer deel van die ene God. De meeste christenen zijn daar over eens geworden, er zijn kleinere groepen die daar vraagtekens bij hebben of dat gewoon anders zien. Die kom je onder andere bij evangelischen soms tegen, armeens apostolische christenen, deel van de messiaanse joden en daar naast  Johova's als een groep die zich buiten het christendom ziet staan als volgelingen van Jehova.

Dat de Heilige Geest een derde persoon zou zijn, komt op basis van wat Jezus aan zijn leerlingen voor hemelvaart zei, namelijk dat Hij zijn plaatsvervanger zou sturen, de Heilige Geest. Dat wekt de indruk op dat het om een persoon zou gaan. Maar in het licht van de Adem zou je ook anders kunnen interpreteren, namelijk: Hij stuurt zijn Adem naar je toe.
De overgrote meerderheid gaat dus voor de eerste interpretatie.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2010, 09:59:40 pm door gaitema »

cengizkhann

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #17 Gepost op: april 16, 2010, 10:03:07 pm »
Hartelijk dank zwever, je post maakt veel duidelijk. Ik denk dat ik langzaamaan wel een beeld heb van wat de Heilige Geest zou moeten zijn. Ik zou het dan beschrijven als "rahmet". Dat is een bepaalde eigenschap. Rahmet is een turks koepelwoord voor bijvoorbeeld liefde, geduld, vrede, zelfbeheersing, etcetera. Het zit in mensen, maar ook in dieren. Leeuwen kunnen bijvoorbeeld net zulke grote gevaarlijke roofdieren zijn...dankzij de rahmet van God zijn zij bijzonder zachtaardig tegenover hun eigen welpjes.
 Ik denk alleen dat de volgorde de Vader, de Zoon en dan pas de Heilige Geest niet helemaal opgaat. Dit omdat liefde, geduld, vrede, zelfbeheersing, etceta (rahmet of dus de Heilige Geest) altijd al in de mens heeft gezeten.
Zo zou ik het zien. Denk ik nu verkeerd?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #18 Gepost op: april 16, 2010, 10:15:11 pm »
De Geest krijg je -als trooster en leidsman- wanneer je kiest voor Christus.
Voordat Christus overwonnen had, had slechts een enkeling de Geest. Met name van profeten in het oude testament wordt gezegd dat de Geest over hen kwam: zelfs al waren ze een man Gods, dan nog was het een tijdelijk iets.
Bij ons is het herkennen van de Geest in je leven een teken: het is het onderpand dat God ons geeft, de belofte van het eeuwige leven. God, de Ene, verbindt zich daadwerkelijk met jou.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #19 Gepost op: april 16, 2010, 10:32:46 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 16 april 2010 om 22:03:
Hartelijk dank zwever, je post maakt veel duidelijk. Ik denk dat ik langzaamaan wel een beeld heb van wat de Heilige Geest zou moeten zijn. Ik zou het dan beschrijven als "rahmet". Dat is een bepaalde eigenschap. Rahmet is een turks koepelwoord voor bijvoorbeeld liefde, geduld, vrede, zelfbeheersing, etcetera. Het zit in mensen, maar ook in dieren. Leeuwen kunnen bijvoorbeeld net zulke grote gevaarlijke roofdieren zijn...dankzij de rahmet van God zijn zij bijzonder zachtaardig tegenover hun eigen welpjes.
 Ik denk alleen dat de volgorde de Vader, de Zoon en dan pas de Heilige Geest niet helemaal opgaat. Dit omdat liefde, geduld, vrede, zelfbeheersing, etceta (rahmet of dus de Heilige Geest) altijd al in de mens heeft gezeten.
Zo zou ik het zien. Denk ik nu verkeerd?

De bijbel geeft daar letterlijk geen antwoord op, omdat de kerken hebben nagedacht over het idee dat ze hadden van Jezus die uit God geboren is en de Geest die van hen uit gaat, komt het denk ik dat ze het als derde persoon zien. Dat zegt niets trouwens over de leeftijd ervan. Een theologe zei tegen me dat ze bewust in een geloofsbelijdenis opschreven dat Jezus wel uit God geboren zou zijn, maar niet door God geschapen om aan te geven dat Jezus niet pas er was nadat God Hem liet ontstaan, maar dat Jezus voor hij uit Hem ontstond altijd al in Hem was. Dus daardoor even oud was., maar noch niet als Persoon gevormd. Die zelfde gedachte leeft er over de Heilige Geest. Hij is voor Hij als Geest vanuit hen ging al in God geweest.

Ik zelf zie het vooral als menselijke pogingen mysterisch te ontrafelen, de bijbel spreekt over Jezus als Het Woord van God dat komt uit God en door God ook God genoemd wordt.

God is volgens het christendom ook overal, mede juist door die Heilige Geest. God is in alles en door alles heen.

Een collega van me zei eens dat het woord 'alles' trouwens van 'Allah(s)' zou afstammen. Vraag me niet of het waar is. Hij zegt het. Alles is Alahs zou je kunnen zeggen als moslim denk ik.

Onze God is in ieder geval alles omvattend en in alles aanwezig. Je kan je nergens voor Hem verbergen, want Hij weet je overal te vinden.
Alles is door Hem ontstaan.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2010, 10:39:12 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #20 Gepost op: april 17, 2010, 03:00:59 am »
De Zoon deed uit liefde alles voor zijn Vader en de Vader had hem lief. Zo lief, dat Hij één met Hem werd en samen werden ze de Heilige Geest.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #21 Gepost op: april 17, 2010, 03:18:23 am »

quote:

gaitema schreef op 16 april 2010 om 22:32:
Een collega van me zei eens dat het woord 'alles' trouwens van 'Allah(s)' zou afstammen. Vraag me niet of het waar is. Hij zegt het. Alles is Alahs zou je kunnen zeggen als moslim denk ik.
Misschien komt het van 'inshallah', dan vertaald 'in alles', bijv. gebaseerd op een moslim die bij alles 'inshallah' zei (ik gok maar wat hoor).

cengizkhann

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #22 Gepost op: april 17, 2010, 08:25:44 am »
Nee Ursa
inshallah betekent "als God het toestaat"
Inshallah zeg je meestal over dingen die in de toekomst gaan plaatsvinden.
bijvoorbeeld: inshallah wordt het vandaag mooi weer...

cengizkhann

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #23 Gepost op: april 17, 2010, 08:56:51 am »
Maar mensen,
Hartelijk dank dat jullie allemaal de moeite hebben genomen om mijn vragen te beantwoorden ondanks dat dit onderwerp voorheen meermaals aan bod is geweest. Ik leer dagelijks dankzij jullie. Helaas zal ik in de toekomst veel meer van dit soort domme vragen stellen. Alvast mijn excuses hiervoor.

Ozombi

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #24 Gepost op: april 17, 2010, 08:58:46 am »
de 3 zgn 'logoi' werden voorgesteld als  1 de Vader 2 de Moeder 3 de Zoon

De Vader was " de idee "  :: kosmische ideatie / goddelijke gedachte
De Moeder was " de stem " :: kosmisch denkvermogen
De Zoon was " het woord " :: de scheppende logos

Uit de Vader , die in de duisternis was , een essentie van volmaakt licht
kwam de Moeder ( = heilige geest ) voort als de weerspiegeling van zijn
plan en uit haar schoot werd de Zoon geboren die de schepping van het
zichtbare heelal inluidde. De Ene in drie , vóór de daadwerkelijke
totstandkoming van het zichtbare heelal.

(Deze laatste, de Zoon , de scheppende kracht van de Ene godheid is dezelfde als Jehova van de JG)

Omgezet naar de theosofie is dit Atman - Buddhi - Manas, en toe te
passen op elke entiteit , dus ook mensen.
De Vader is zo gezien de ongeziene godheid (van betreffende entiteit)
in Atman , de Moeder (heilige geest) de weerspiegeling van zijn bewustzijn
in Buddhi en de Zoon die er uit voortkwam het denkende in Manas.

Een voorbeeld van een Atman in de kosmos is de Melkweg, die in vele
Buddhi`s ( dit zijn de sterren in hem ) wordt gebeeld en van wie de
vele Manas worden vertolkt door de planeten van die sterren.
Maar natuurlijk is onze Zon zelf, gezien als heerser over zijn eigen stelsel
eveneens een Atman. Dit geldt ook voor onze Aarde en voor de mens zelf.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #25 Gepost op: april 17, 2010, 09:18:22 am »

quote:

cengizkhann schreef op 17 april 2010 om 08:56:
Maar mensen,
Hartelijk dank dat jullie allemaal de moeite hebben genomen om mijn vragen te beantwoorden ondanks dat dit onderwerp voorheen meermaals aan bod is geweest. Ik leer dagelijks dankzij jullie. Helaas zal ik in de toekomst veel meer van dit soort domme vragen stellen. Alvast mijn excuses hiervoor.

Ben je mal. :+ Vragen is uitstekend, en een forum is een prima plek om ze te stellen.

Overigens:
Deo Volente = Zo God/de Heere het wil = Inshallah
Maar die latijnse term wordt zo weinig gebruikt dat allerlei niet-gelovigen eerder weten wat 'inshallah' betekent dan 'deo volente'. Nederlanders hebben het eerder over 'bij leven en welzijn'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #26 Gepost op: april 17, 2010, 10:11:49 am »

quote:

gaitema schreef op 16 april 2010 om 21:40:
Het dogma valt niet te begrijpen blijkt ook uit wat ik letterlijk boven iemand zag zeggen. Het is een mysterie. Voor de meest heldere beelden kom je toch terecht op de bijbelse woorden. De Heilige Geest zie ik als Gods adem helder voor mijn geest. De Geest van God gaat als een adem rond en schenkt het leven. liefde en alles wat God ons wil geven.
Waar lees ik in de Bijbel dat de drie-eenheid een niet te begrijpen mysterie is? Iedereen zegt dat altijd, maar ik heb het nog nooit zien staan. Kun je me op weg helpen? :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #27 Gepost op: april 17, 2010, 10:37:02 am »
Nee, zal niet lukken. Ik zie bovendien die hele drie-eenheidsverhaal niet in de bijbel. Ik heb voor me zelf besloten gewoon te geloven wat ik in de bijbel lees :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #28 Gepost op: april 17, 2010, 10:40:18 am »

quote:

cengizkhann schreef op 17 april 2010 om 08:56:
Maar mensen,
Ik vond die vragen vrij diep, niet dom. Christenen vragen zichzelf ook dit soort vragen af :)

Etienne

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #29 Gepost op: april 17, 2010, 10:44:20 am »

quote:

Piebe schreef op 17 april 2010 om 10:11:
[...]

Waar lees ik in de Bijbel dat de drie-eenheid een niet te begrijpen mysterie is? Iedereen zegt dat altijd, maar ik heb het nog nooit zien staan. Kun je me op weg helpen? :)
Laat dat woord gewoon vallen ,dan moet je uzelf die vraag niet stellen ,is alles een stuk eenvoudiger,en is er veel onenige zever opgelost en kan er terug worden gepraat over wat er moet gepraat worden nl.'Gods Koninkrijk'.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #30 Gepost op: april 17, 2010, 11:11:31 am »

quote:

gaitema schreef op 17 april 2010 om 10:37:
Nee, zal niet lukken. Ik zie bovendien die hele drie-eenheidsverhaal niet in de bijbel. Ik heb voor me zelf besloten gewoon te geloven wat ik in de bijbel lees :)

Dat is een goed streven ja, maar bijvoorbeeld in de Statenvertaling staat wel iets over dat drie één zijn.

'Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.' (1 Joh 5,7)

Doch lezen we niet dat het een onmogelijk te begrijpen mysterie is. Wat ik me afvraag is waar die gedachte vandaan komt aangezien we er niks van teruglezen in de Bijbel? Iedereen roept altijd dat wij de drie-eenheid niet kunnen begrijpen, maar wie zegt dat? Wie was de eerste om dat te beweren? :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #31 Gepost op: april 17, 2010, 11:13:13 am »

quote:

Etienne schreef op 17 april 2010 om 10:44:
[...]

Laat dat woord gewoon vallen ,dan moet je uzelf die vraag niet stellen ,is alles een stuk eenvoudiger,en is er veel onenige zever opgelost en kan er terug worden gepraat over wat er moet gepraat worden nl.'Gods Koninkrijk'.

Het woord drie-eenheid komt in de Bijbel niet voor, maar wel drie zijn één. Voordat ik het eventueel laat vallen wil ik eerst weten wie gezegd heeft dat het een niet te bevatten mysterie was, want ik vind het nergens terug in de Bijbel. Dat baart mij ernstig zorgen weet u? :)

'het mysterie dat in alle eeuwen en voor alle generaties verborgen is geweest, maar nu aan zijn heiligen onthuld is.' (Kol 1,26)
« Laatst bewerkt op: april 17, 2010, 11:19:26 am door Piebe »

Etienne

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #32 Gepost op: april 17, 2010, 12:22:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 april 2010 om 11:13:
[...]

Het woord drie-eenheid komt in de Bijbel niet voor, maar wel drie zijn één. Voordat ik het eventueel laat vallen wil ik eerst weten wie gezegd heeft dat het een niet te bevatten mysterie was, want ik vind het nergens terug in de Bijbel. Dat baart mij ernstig zorgen weet u? :)

'het mysterie dat in alle eeuwen en voor alle generaties verborgen is geweest, maar nu aan zijn heiligen onthuld is.' (Kol 1,26)

Door uw besmetting met de drie-eenheidsbacterie laat je volledig de CONTEXT vallen!

(Johannes 17:11) 11 Ook ben ik niet langer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn zoals wij. 

Allee Piebe vraagje ,In welke zin zijn Vader en Zoon één?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #33 Gepost op: april 17, 2010, 12:36:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 april 2010 om 11:11:
[...]

Dat is een goed streven ja, maar bijvoorbeeld in de Statenvertaling staat wel iets over dat drie één zijn.

'Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.' (1 Joh 5,7)

He Piebe, je hebt helemaal gelijk. Het staat er inderdaad in! Nou krijg ik dan een vermoeden dat ook hier iets niet helemaal haak is en ja hoor de NBG laat het me zien, let namelijk op de haakjes in de versen 7 en 8:

1 Johannes 5, 7-8

7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.  

In de nieuwe bijbelvertaling is het ook bewust weggehaald en de andere handschriften staan er als onderschrift bij:

1 Johannes 5

7 Er zijn dus drie getuigen: Noot [sluiten]
(5:7-8) Er zijn dus drie getuigen: de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend – Andere handschriften lezen: ‘Er zijn dus drie getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de heilige Geest; en deze drie zijn één. En er zijn drie getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één’.8 de Geest, het water en het bloed, en het getuigenis van deze drie is eensluidend.

Dus ook hier is in het verleden wat toegevoegd.

quote:

Doch lezen we niet dat het een onmogelijk te begrijpen mysterie is. Wat ik me afvraag is waar die gedachte vandaan komt aangezien we er niks van teruglezen in de Bijbel? Iedereen roept altijd dat wij de drie-eenheid niet kunnen begrijpen, maar wie zegt dat? Wie was de eerste om dat te beweren? :)
Tja, als God het wil kan je alles begrijpen :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #34 Gepost op: april 17, 2010, 01:14:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 april 2010 om 12:36:
Dus ook hier is in het verleden wat toegevoegd.
In de Statenvertaling staat het niet tussen haakjes, dus kennelijk denken zij dat er iets is weggelaten. Wie heeft gelijk, de NBG of de Statenvertaling?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #35 Gepost op: april 17, 2010, 01:17:55 pm »

quote:

Etienne schreef op 17 april 2010 om 12:22:
[...]

Door uw besmetting met de drie-eenheidsbacterie laat je volledig de CONTEXT vallen!

Als de drie-eenheid niet uit God is, hoe kan ik er dan besmet mee zijn? ;)

Mar 7,15
Er is niets van buiten de mens in hem ingaande, dat hem kan verontreinigen; maar de dingen, die van hem uitgaan, die zijn het, welke de mens verontreinigen.

Ik zie de Vader en de Zoon als een niet te onderscheiden eenheid waarover Jezus sprak toen hij het volk leerde over het eerste gebod, namelijk dat God één is.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #36 Gepost op: april 17, 2010, 02:43:00 pm »

quote:

Etienne schreef op 17 april 2010 om 12:22:
[...]

Waar ik op doelde is dat het enige mysterie reeds in de eerste eeuw onthuld is. Wat mij niet duidelijk is, is waar dat praat vandaan komt dat de drie-eenheid niet te bevatten zou zijn. Het is toch zo eenvoudig te snappen, u drinkt uit uw kraan en ik uit de mijne, maar we krijgen het uit dezelfde bron en die bron is Christus.

Joh 4,14
‘maar wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’

Heb 5,9
En toen hij naar de uiteindelijke volmaaktheid gevoerd was, werd hij voor allen die hem gehoorzamen een bron van eeuwige redding,

Op 21,6
Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2010, 02:47:05 pm door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #37 Gepost op: april 17, 2010, 05:30:15 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 april 2010 om 13:14:
[...]

In de Statenvertaling staat het niet tussen haakjes, dus kennelijk denken zij dat er iets is weggelaten. Wie heeft gelijk, de NBG of de Statenvertaling?

Ik denk in dit geval, het NBG. Vanwege de uitleg van de doopformule die ik las op die site en hier ook geplaatst heb. Dat lijkt me dan het meest waarscheinlijke.

Zo zijn er wel meer juiste nieuwe dingen in de bijbel, namelijk Gehenna staat er nu weer in, en het zijn gewoon magiërs uit het oosten geweest.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2010, 05:31:22 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #38 Gepost op: april 17, 2010, 05:37:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 april 2010 om 14:43:
[...]

Waar ik op doelde is dat het enige mysterie reeds in de eerste eeuw onthuld is. Wat mij niet duidelijk is, is waar dat praat vandaan komt dat de drie-eenheid niet te bevatten zou zijn. Het is toch zo eenvoudig te snappen, u drinkt uit uw kraan en ik uit de mijne, maar we krijgen het uit dezelfde bron en die bron is Christus.

Joh 4,14
‘maar wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’

Heb 5,9
En toen hij naar de uiteindelijke volmaaktheid gevoerd was, werd hij voor allen die hem gehoorzamen een bron van eeuwige redding,

Op 21,6
Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft.

Dat zijn ook schitterende teksten. die bron is Jezus Christus en God de Vader en zij zijn de Heilige Geest :)

Ik snap het wel, in het beeld van de beinadoodervaringen. Jezus die staat aan het einde van die tunnel en het licht dat Hij uitstraalt is de Vader. Dat Licht door ons heen komt van Jezus en de Vader en noemen we hun Heilige Geest/Adem.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #39 Gepost op: april 17, 2010, 06:00:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 april 2010 om 17:30:
[...]

Ik denk in dit geval, het NBG. Vanwege de uitleg van de doopformule die ik las op die site en hier ook geplaatst heb. Dat lijkt me dan het meest waarscheinlijke.

Zo zijn er wel meer juiste nieuwe dingen in de bijbel, namelijk Gehenna staat er nu weer in, en het zijn gewoon magiërs uit het oosten geweest.
Je denkt het zeg je, maar ik wil het liefst zeker weten. Is er geen manier om alle twijfel uit te sluiten? :)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #40 Gepost op: april 17, 2010, 06:07:17 pm »
@ Piebe: dat wat in de Bijbel Gods 'mysterie' wordt genoemd, is inderdaad bekend geworden, ter meerdere glorie van Hem. God heeft zijn plan met de schepping en met ons in Zijn Zoon geopenbaard.

Waar ik op doel is dat het wezen van God voor onze beperkte breintjes te hoog gegrepen is. We kunnen er over lezen in de Bijbel, er van leren door de Geest, we kunnen dingen signaleren ('de Geest doet dit') en beschrijven maar vatten doen we het niet.

Ik heb geen idee wie als eerste met deze gedachte op de proppen kwam. Het waarderen van het mysterie van de Triniteit schijnt wel iets meer oosters te zijn.

Ter vergelijking: de kerkvader Tertullianus (ca. 160-220) schreef al het volgende:

Natus est Dei Filius, non pudet, quia pudendum est;
et mortuus est Dei Filius, prorsus credibile est, quia ineptum est;
et sepultus resurrexit, certum est, quia impossibile.
*

Men neemt aan dat hier de gevleugelde frase 'credo quia absurdum' van afgeleid is. Naast de Triniteit waren er wel meer geloofsfeiten die bijna te ongelovelijk waren om waar te zijn.

* De Carne Christi V, 4. Vrij vertaald:

"De Zoon van God werd geboren. Daarin is geen schaamte, omdat het beschamend is.
En de Zoon van God stierf, dat is juist/des te geloofwaardig(er) omdat het absurd is.
En begraven, stond Hij weer op: dat is zeker, omdat het onmogelijk is."

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #41 Gepost op: april 17, 2010, 06:26:11 pm »

quote:

Ursa schreef op 17 april 2010 om 18:07:
@ Piebe: dat wat in de Bijbel Gods 'mysterie' wordt genoemd, is inderdaad bekend geworden, ter meerdere glorie van Hem. God heeft zijn plan met de schepping en met ons in Zijn Zoon geopenbaard.

Waar ik op doel is dat het wezen van God voor onze beperkte breintjes te hoog gegrepen is. We kunnen er over lezen in de Bijbel, er van leren door de Geest, we kunnen dingen signaleren ('de Geest doet dit') en beschrijven maar vatten doen we het niet.

Ik heb geen idee wie als eerste met deze gedachte op de proppen kwam. Het waarderen van het mysterie van de Triniteit schijnt wel iets meer oosters te zijn.

Ter vergelijking: de kerkvader Tertullianus (ca. 160-220) schreef al het volgende:

Natus est Dei Filius, non pudet, quia pudendum est;
et mortuus est Dei Filius, prorsus credibile est, quia ineptum est;
et sepultus resurrexit, certum est, quia impossibile.
*

Men neemt aan dat hier de gevleugelde frase 'credo quia absurdum' van afgeleid is. Naast de Triniteit waren er wel meer geloofsfeiten die bijna te ongelovelijk waren om waar te zijn.

* De Carne Christi V, 4. Vrij vertaald:

"De Zoon van God werd geboren. Daarin is geen schaamte, omdat het beschamend is.
En de Zoon van God stierf, dat is juist/des te geloofwaardig(er) omdat het absurd is.
En begraven, stond Hij weer op: dat is zeker, omdat het onmogelijk is."

Ja, maar dat heeft niets met het zogenaamde mysterie van de drie-eenheid van doen. :)
Ik heb ook nog even gezocht maar kan nergens de oorsprong vinden van dit hardnekkige gerucht.

Ozombi

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #42 Gepost op: april 17, 2010, 07:08:46 pm »
Het spijt mij er op te moeten wijzen, maar als men werkelijk het precieze
mysterie van de drie-in-een wilt begrijpen heeft u een ander boek dan de
Bijbel nodig. De Geheime Leer is niet voor niets geschreven.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #43 Gepost op: april 17, 2010, 07:30:37 pm »

quote:

Ozombi schreef op 17 april 2010 om 19:08:
Heeft u de gehele Bijbel gelezen? :)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #44 Gepost op: april 17, 2010, 10:33:53 pm »

quote:

Ozombi schreef op 17 april 2010 om 19:08:

Gelukkig hebben de Bijbelschrijvers zelf al zich uitvoerig terweer gesteld tegen gnostische prietpraat.

@ Piebe: ik kan je niet verder helpen, helaas. Zoiets weet diak2b/CvW meestal beter dan ik.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #45 Gepost op: april 17, 2010, 11:44:02 pm »

quote:

Ursa schreef op 17 april 2010 om 22:33:
[...]

Gelukkig hebben de Bijbelschrijvers zelf al zich uitvoerig terweer gesteld tegen gnostische prietpraat.

@ Piebe: ik kan je niet verder helpen, helaas. Zoiets weet diak2b/CvW meestal beter dan ik.
offtopic:wordt tijd dat Diak2b weer terug komt. Hij wordt node gemist hier :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #46 Gepost op: april 18, 2010, 12:14:58 am »

quote:

Ursa schreef op 17 april 2010 om 22:33:
[...]

Volgens mij is hij niet gnostisch maar esoterisch.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #47 Gepost op: april 18, 2010, 12:16:35 am »

quote:

okidoki schreef op 17 april 2010 om 23:44:
[...]

Ik mis Wateengedoe2.

Ozombi

• Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #48 Gepost op: april 18, 2010, 01:10:39 am »
@ Piebe    
Ik heb niet de hele Bijbel gelezen. Gelukkig kan ik hem goed verstaan :)

@ Total Scriptura
Deze gnostische prietpraat geeft de wijsheden van het goddelijke weer.
Socrates, Plato, en vele andere wijze mensen in de oudheid en deze tijd
ondersteunen deze ' prietpraat '.

Ik vraag u in al mijn nederigheid ,  leest u de volgende 3 zinnen.

De Hemel is in duisternis verlicht
De Zon is de geest van de Dag
De Maan is het licht van de Nacht

U kunt deze drie zinnen op 3 manieren lezen.
In de zin van de Vader - Heilige Geest - de Zoon

"   De hemel is in duisternis verlicht   "

Vader :: Het  beginsel van bestaan is de essentie van licht
Geest :: Het Wezen is de onbekende waarheid
Zoon :: Het heelal is een zwarte in wit licht

Het abstracte idee dat er uberhaupt een bestaan IS is de Vader.
Een niet-bestaand idee is de oorzaakloze oorzaak van het leven.
De vader is de onkenbare , het ging vooraf aan al het andere.
Het was dat wat niet-is en Is. Het bestaat niet op zichzelf.

Het is nodig dat u mij helemaal kunt volgen in bovenstaande.
Het is geen diep filosofische prietpraat. Als u de geest ervan
verstaat zult u de andere zinnen ook begrijpen.

Het komt hier op neer.
Straalt u als de Zon of als het bleke Maanlicht ?
Bent u de mens van Christus of de mens van uw verstand?
Straalt u altijd geluk en liefde of alleen als er reden voor is?
« Laatst bewerkt op: april 18, 2010, 01:14:54 am door Ozombi »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De Drie-eenheid
« Reactie #49 Gepost op: april 18, 2010, 10:00:56 am »

quote:

okidoki schreef op 17 april 2010 om 23:44:
[...]

Ik mis hem ook, maar denk dat hij mij niet mist!  :Y)