Ik deel 'm denk ik niet. Het zou het democratisch proces in principe in de weg staan. Of je kiest voor democratie en dus voor de consequenties, of je kiest voor een ander systeem.
Die babysterfte moet goed bekeken worden. Per land kunnen verschillende definities gehanteerd worden. In NL gelden de volgende voor het tellen:
RIVM. Ik vermoed dat het hier gaat om perinatale sterfte:
Aantal doodgeborenen na een zwangerschapsduur van meer dan 24 of 28 weken en het aantal overledenen in de eerste levensweek. Deze sterftemaat wordt uitgedrukt per 1.000 levend- en doodgeborenen.Ik heb begrepen dat ten eerste dodelijk zieke kinderen in NL gewoon dood mogen gaan, wat me een goed zaak lijkt. In andere landen word een poging gedaan om ze in leven te houden, wat dan enkele weken of langer lukt, waardoor ze buiten deze cijfers vallen. (Zie bijv dit
NRC artikeltje.)
Kijk ook naar de abortuscijfers.
Kinder babysterfte=sterfte rond de geboorte. Die bedraagt 10 per 1000 oid. Het abortuscijfer in NL bedraagt 8.6 per 1000 vrouwen (
bron.) Deel van dat cijfer bestaat uit abortustoerisme. Het aantal abortussen zou in andere landen 2 tot 3x zo hoog zijn. Dan kom je voor NL op 10+8.6=18.6 overleden kinderen per 1000 vrouwen tegen gemiddeld zo'n 7.5+20 = 27.5 overleden kinderen in de rest van Europa. Mag je dat zo vergelijken? Deels wel, want elders in Europa wordt vaker op medische gronden geaborteerd naar aanleiding van vroegdiagnostiek waar in Nederland minder diagnostiek gedaan wordt (dus minder medische redenen voor abortus) en ook vaker gekozen wordt voor het uitdragen van een 'kansloze' zwangerschap. Abortussen worden niet meegeteld in NL, want die vinden plaats voor de 24e week.
Met andere woorden: alleen naar het aantal perinatale sterfgevallen kijken is oogkleppen op doen. Terecht dat de regering daar niet bovenop springt.
Sommige zaken kunnen overigens ook door demissionaire kabinetten afgehandeld worden. Als kindersterfte iets voor een tweede kamer bespreking zou zijn, vermoed ik dat dat ook ander een demissionair kabinet behandeld kan worden? Ik kan me niet goed voorstellen dat er verschil van mening tussen de fracties op dit punt zou zijn.