quote:
op 25 Dec 2003 22:49:04 schreef gideon:
uitverkiezing tot zaligheid is nooit los van uitverkiezing tot een taak; het is niet een speciale aparte categorie.
En als Jakob wordt uitgekozen en niet Ezau, betekent dat niet dat Ezau definitief buiten de reddingsboot valt!! want indien Ezau de keus van God respecteert...
en als wij de keus van God respecteren...
als wij Abraham goed doen, zegenen, zullen wij OOK gezegend worden; dat geldt ook voor Ezau.
Zo zit ook de politiek van het Midden-Oosten in elkaar: wie echt vrede sluit met Israël zal in vrede leven en gezegend worden als bondgenoot.
Ja goed dat ben ik wel met je eens. Maar ik ben het niet zo eens met de teneur dat 'wie Israel zegent, gezegend wordt'. Daarvoor vind ik a. dat je het begrip zegenen niet moet verwarren met uitverkiezen, b. niet zozeer het zegenen van Israel of het in haar straatje wandelen iets te maken maken heeft met uitverkiezen, nee, Gód kiest uit.
Ad a. Ik kan jou zegenen, ik kan Qohelet zegenen, een gemeente kan gezegend worden door de predikant, maar dat is nog geen uitverkiezen. De bruid, dat is m.i. de Kerk en Israel,
die wordt niet 'slechts' (vat dit niet te licht op) gezegend, nee, ín haar wordt er uitgekozen. Zoals Maria uitverkoren werd tot het worden van de moeder van Jezus, zo worden ook nu mensen continue tot een
liefdesrelatie met God uitverkozen. Niet zozeer op te vatten in ons platte aardse liefdebegrip tussen man en vrouw, maar alle mogelijke íntense liefde, zoals de relatie zoon-vader, dochter-moeder enzovoorts ook het beeld dekken van wat uitverkiezing in haar wezen is.
Maar zegenen? Is dát uitverkiezen? Is de HERE Die Zijn zegen aan de aarde en de algemene mensheid verbindt (niet te verwarren met de Kuyperiaanse uitvinding van gemene gratie o.i.d.) een uitverkiezing tot zaligheid (of werk)?
Nee, het is 'slechts' Gods grote goedheid, maar het is geen uitverkiezen tot een liefdesrelatie.
b. Ik maak bezwaar tegen het Israelverhaal in deze setting. Ik hoef Israel niet te liefkozen om uitverkoren te worden! Noch hoef ik de kerk (-mensen) te omarmen! Nee, er is geen enkele voorwaardelijkheid in het uitverkiezen van God. God kiest boeven en hoeren uit (ook nette zakenmensen en werklui overigens), maar zonder enige voorwaarde hunnerzijds. Zo hoef ik ook geen 'echte vrede te sluiten met God Zélf', vóórdat Hij mij uitkiest! Welnee, we zouden er niet eens toe in staat zijn!
God zorgt er juist voor dat mijn wil zo omgebogen wordt (Calvijn) dat ik Hem van harte liefhebben zal, Zijn Naam zal heiligen in woord én dús daad (dabar), maar dat is niet omdat ik Hem zo welgevallig was. Of wel trouwens, maar ik vrees van niet.
Gods kiezen en uitverkiezen, tót welke taak dan ook, heeft en kan niets met ons willen of werken te maken hebben. Hij is volstrekt soeverein, Goddank. Pas NÁ een uitverkiezing, zoals Hij Zich Israel en nét zo goed de Kerk van álle eeuwen uitverkiest, kun je gaan nadenken wat dát voor jou betekent.
Kies dan héden wie je dienen wilt.