quote:
elle schreef op 20 juli 2010 om 18:30:[...]
Tuurlijk heeft het een grote impact gehad op het volk. Vs 24 zie je nog steeds in vervulling raken. En hoe zit het met de vervulling van vs 25-27? Da's nog niet geweest toch? Zolang dat niet het geval is, hoe kun je dan zeker stellen dat vs 22 wel geheel vervuld is? Vs 22 omvat al die verzen, imho.
Dat mag je vinden, maar ik kan het niet rijmen met wat Jezus heeft gezegd.
Lukas 2122 want
dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat. 23 Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen! Want er zal grote nood zijn over het land en toorn over dit volk, 24 en zij zullen vallen door de scherpte des zwaards en als gevangenen weggevoerd worden onder alle heidenen, en Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de tijden der heidenen zullen vervuld zijn.
25 En er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, 26 terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen, die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wankelen. 27
En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op een wolk, met grote macht en heerlijkheid. 28 Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt.
Vergelijk dat eens met Mat 16,28:
Voorwaar, Ik zeg u:
Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.
Jezus plaatst het consequent keer op keer in de eerste eeuw en daarom doe ik dat ook, in Lukas 21 vervolgt hij:
29 En Hij sprak een gelijkenis tot hen: Let op de vijgeboom en op al de bomen. 30 Zodra zij uitlopen, weet gij uit uzelf, omdat gij het ziet, dat de zomer reeds nabij is. 31 Zo moet ook gij, wanneer gij dit ziet geschieden, weten, dat het Koninkrijk Gods nabij is. 32 Voorwaar,
Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat alles geschiedt. 33 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
quote:
Wat betreft de tempel als symbool voor de Joodse godsdienst: die Tempel is verwoest toen met Jezus' kruisdood het voorhangsel scheurde.
Dat was een duidelijk teken dat hij zijn langste tijd gehad had, maar de tempel stond nog steeds op dat moment.
quote:
Het is nog gaande.
Vind ik een veel te breed en multi-interpretabel antwoord, nee daar kan ik helemaal niks mee.
quote:
Je citeert weer maar een deel.
Dat doe ik om het overzichtelijk te houden, maar ik noem hoofdstuk en vers bij mijn citaten dus ik snap niet waarom je daar over valt.
quote:
Verderop in mat 24 legt Jezus uit wat Hij bedoelt met die uitspraak. Hij zet 'm in dit perspectief: 21 Want het zal een tijd zijn van enorme verschrikkingen, zoals er sinds het ontstaan van de wereld tot nu nooit geweest zijn en er ook niet meer zullen komen.
Het is een tijd van enorme verschrikkingen, zoals nog nooit gezien. Maar zijn de verschrikkingen van 66-70 nC werkelijk zoveel erger dan die in 586 vC?
Dat lijkt mij wel ja, want er zijn in de eerste eeuw meer dan een miljoen slachtoffers gevallen, de priesters uit hun functie ontheven en nu bijna tweeduizend jaar verder hebben de Joden nog steeds geen derde tempel weten te herbouwen. Doordat je zulke vragen stelt wek je de indruk geen rationeel standpunt te verdedigen.
quote:
Ook in Mat 24 vind je de aanwijzing dat de profetie mbt de verwoesting van Jeruzalem/de tempel nog niet voltooid is: 29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister.
Tja, en hier hebben we weer een stukje symboliek wat jij letterlijk leest. Dat schiet niet op. Zoek maar eens in de Bijbel naar zon, maan en sterren en wat dat nou echt betekent!
quote:
Excuus, ben niet zo goed in het lezen van posts die aanvangen met 'lieve Ellen'.
Had dat dan meteen gezegd i.p.v. weer te beginnen over de relevantie van mijn onderwerp. Ik had al een vermoeden dat je dat slechts gebruikte vanwege wat anders en dat is heel vervelend.