Auteur Topic: Polygamie  (gelezen 7172 keer)

Izzie

• God houdt van je!
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Gepost op: april 25, 2010, 10:23:29 pm »
Hier een vraag over polygamie. In Nederland is het bij de wet verboden, maar in een heleboel landen is het nog dagelijkse praktijk dat een (christelijke) man met meerdere vrouwen is getrouwd (of andersom). Hoe moeten wij hier als christenen tegenaan kijken?
Ik weet dat er in Gods woord staat dat man en vrouw één zullen worden. Maar daarnaast hebben een heel aantal mannen in de bijbel meerdere vrouwen.
Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Izzie

Thorgrem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2010, 10:26:45 pm »
Ik vraag me af of het in christelijke kringen toegestaan is. Ik kan me eigenlijk enkel wat Amerikaanse sekten voor de geest halen die polygamie toestaan.

Ik ben van mening dat het huwelijk slechts kan tussen 1 man en 1 vrouw. En daarmee sluit ik polygamie uit.

Etienne

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2010, 10:42:17 pm »
(1 Timotheüs 3:2) . . .De opziener moet daarom onberispelijk zijn, de man van één vrouw,. . .

(Wellicht is het bovenstaande niet voor Katholieke geestelijken bedoeld.)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2010, 11:22:17 pm »
De geschiedenis van iemand als koning David en Salomo met meerdere vrouwen vindt ik ook merkwaardig. Op de één of andere manier zit er in mijn hoofd dat het mensenwerk is wat ontstaan is wat buiten Gods wil om gebeurd is, maar toch door God voorlopig nog werd toegestaan.

Hoe ik daar bij kom weet ik niet.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Izzie

• God houdt van je!
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2010, 11:34:50 pm »
Hmm. Ik ben zelf in Afrika geweest en weet dat het daar ook onder christenen is toegestaan.

Vanuit de bijbel zijn er teksten aan te wijzen dat polygamie niet toegestaan is. Maar aan de andere kant vraag ik me af dat als je van bijv. twee vrouwen houdt en ze stemmen er beide mee in, of het dan niet beter is met beiden te trouwen, dan de mogelijkheid te hebben dat je jezelf niet kan beheersen en overspel pleegt.
Izzie

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2010, 12:08:41 am »

quote:

Izzie schreef op 25 april 2010 om 23:34:
Hmm. Ik ben zelf in Afrika geweest en weet dat het daar ook onder christenen is toegestaan.
Ook onder bijbelgetrouwe christenen en welke gronden hebben ze daar dan voor?
Het kan intressant zijn om daar juist naar te kijken namelijk.

quote:

Vanuit de bijbel zijn er teksten aan te wijzen dat polygamie niet toegestaan is. Maar aan de andere kant vraag ik me af dat als je van bijv. twee vrouwen houdt en ze stemmen er beide mee in, of het dan niet beter is met beiden te trouwen, dan de mogelijkheid te hebben dat je jezelf niet kan beheersen en overspel pleegt.
Persoonlijk heb ik genoeg aan één vrouw, ik moet er niet aan denken om er twee of meer te hebben. Maar in andere culturen kan ik mij voorstellen dat het vanuit historie wel kan.Maar hoe onderbouw je dat op grond van de bijbel?
Mail me maar als je wat wilt weten

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2010, 01:07:34 am »

quote:

Vanuit de bijbel zijn er teksten aan te wijzen dat polygamie niet toegestaan is.

Dan lees ik deze graag, want ik heb ze nooit gevonden.
Wel een teksten, die even terug al is aangehaald, waarbij leiders van een/ de gemeente worden opgeroepen het bij een vrouw te houden.
Paulus zegt dat het goed is dat ieder man zijn eigen vrouw heeft, maar daarmee zegt hij niet dat het slecht is als een man er meer dan 1 heeft.

Maar ik sta voor alle opties open. Ik denk dat je als man niet meer dan 1 vrouw moet willen hebben, daar heb je je handen vol aan. Ik woon "samen" met mijn vrouw en haar tante (is iets jonger dan ik). Sorry dames, maar het af en toe ronduit een kippenhok... en dan is ze een tante, ik zou er niet aan denken dat ze een 2e vrouw zou zijn. Ik zou gek worden (en dat is een understatement).
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2010, 08:10:15 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 april 2010 om 01:07:
[...]

Dan lees ik deze graag, want ik heb ze nooit gevonden.
Wel een teksten, die even terug al is aangehaald, waarbij leiders van een/ de gemeente worden opgeroepen het bij een vrouw te houden.
Paulus zegt dat het goed is dat ieder man zijn eigen vrouw heeft, maar daarmee zegt hij niet dat het slecht is als een man er meer dan 1 heeft.

Maar ik sta voor alle opties open. Ik denk dat je als man niet meer dan 1 vrouw moet willen hebben, daar heb je je handen vol aan. Ik woon "samen" met mijn vrouw en haar tante (is iets jonger dan ik). Sorry dames, maar het af en toe ronduit een kippenhok... en dan is ze een tante, ik zou er niet aan denken dat ze een 2e vrouw zou zijn. Ik zou gek worden (en dat is een understatement).
God was zelf symbolisch gehuwd met twee vrouwen (Ez 23,4) en als polygamie verboden is, hoe kunnen wij dan allemaal met Jezus trouwen? :)
« Laatst bewerkt op: april 26, 2010, 08:11:10 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2010, 10:07:43 am »

quote:

Piebe schreef op 26 april 2010 om 08:10:
[...]

God was zelf symbolisch gehuwd met twee vrouwen (Ez 23,4) en als polygamie verboden is, hoe kunnen wij dan allemaal met Jezus trouwen? :)
hehehehe no arguement there.. Maar eh, dat is geen tekst tegen maar voor polygamie ;)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2010, 10:18:03 am »
Ik heb er geen problemen mee dat er voor de relatie met God andere 'wetten' gelden dan voor relaties tussen mensen. Dat Jezus symbolisch huwt met zijn bruid en dat die bruid uit talloze gelovigen bestaat, vind ik in zichzelf geen argument vóór polygamie onder christenen.
Verder vind ik de OT situatie ook niet maatgevend voor ons leven nu: in Christus is de wet vervuld. Paulus zegt: laat alles wat je doet en laat ter ere van God zijn. Hij vindt daarbij de maatschappij om je heen maatgevend: doe geen dingen waar anderen/ongelovigen schande van spreken, want dat maakt God ten schande. Gevolg is dat je in Afrika prima polygame huwelijken kunt hebben, maar in Europa niet. Vind ik niet zo'n probleem.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2010, 10:19:21 am »

quote:

In China kom je ook tegen dat één vrouw meer mannen heeft. Meestal is dat om economische redenen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2010, 10:25:03 am »
Ik heb daarbij wel zo iets van: als er één man met meer vrouwen leeft, dan zit de andere man zonder.  Maar in de praktijk blijkt dat er altijd wel vrijgezellen zijn, dus het is maar net hoe dat zou uitpakken.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #12 Gepost op: april 26, 2010, 11:07:00 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 april 2010 om 10:07:
[...]

hehehehe no arguement there.. Maar eh, dat is geen tekst tegen maar voor polygamie ;)
Dat weet ik. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #13 Gepost op: april 26, 2010, 11:09:17 am »

quote:

elle schreef op 26 april 2010 om 10:18:
Ik heb er geen problemen mee dat er voor de relatie met God andere 'wetten' gelden dan voor relaties tussen mensen. Dat Jezus symbolisch huwt met zijn bruid en dat die bruid uit talloze gelovigen bestaat, vind ik in zichzelf geen argument vóór polygamie onder christenen.
Verder vind ik de OT situatie ook niet maatgevend voor ons leven nu: in Christus is de wet vervuld. Paulus zegt: laat alles wat je doet en laat ter ere van God zijn. Hij vindt daarbij de maatschappij om je heen maatgevend: doe geen dingen waar anderen/ongelovigen schande van spreken, want dat maakt God ten schande. Gevolg is dat je in Afrika prima polygame huwelijken kunt hebben, maar in Europa niet. Vind ik niet zo'n probleem.
Kom gerust bij mijn harem, we zorgen wel dat niemand het ziet!  :Y)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #14 Gepost op: april 26, 2010, 12:10:20 pm »
Ik zou zeggen, de "normalltoestand" is de polygamie.
Al het andere is onnatuurlijk.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #15 Gepost op: april 26, 2010, 12:25:38 pm »

quote:

vrolijke schreef op 26 april 2010 om 12:10:
Ik zou zeggen, de "normalltoestand" is de polygamie.
Al het andere is onnatuurlijk.
Polygamie met alleen de lusten en niet de lasten lijkt mij de mooiste vorm!  O-)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #16 Gepost op: april 26, 2010, 01:30:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 april 2010 om 10:19:
[...]

In China kom je ook tegen dat één vrouw meer mannen heeft. Meestal is dat om economische redenen.
Dit kom je in China niet tegen. In  China is, net als in Nederland, slechts 1 vrouw toegestaan waarmee je kunt trouwen.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2010, 01:31:59 pm door Chaveriem »

Mellon

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #17 Gepost op: april 26, 2010, 02:51:48 pm »

quote:

Izzie schreef op 25 april 2010 om 22:23:
Hier een vraag over polygamie. In Nederland is het bij de wet verboden, maar in een heleboel landen is het nog dagelijkse praktijk dat een (christelijke) man met meerdere vrouwen is getrouwd (of andersom). Hoe moeten wij hier als christenen tegenaan kijken?
Ik weet dat er in Gods woord staat dat man en vrouw één zullen worden. Maar daarnaast hebben een heel aantal mannen in de bijbel meerdere vrouwen.
Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Even voor de definities: dan hebben we het over polygynie.

Polygamie kan ook een relatie van een vrouw met meerdere mannen inhouden. Maar daar gaat het dus niet over, begrijp ik, na het lezen van de rest van de thread.

:)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #18 Gepost op: april 26, 2010, 03:48:22 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 26 april 2010 om 13:30:
[...]

Dit kom je in China niet tegen. In  China is, net als in Nederland, slechts 1 vrouw toegestaan waarmee je kunt trouwen.

Het is niet in heel China.
Een vrouw die meerdere mannen heeft, is toegelaten bij een bepaalde volksstam. En wel bij de Musuo

Minderheden hebben tamelijk goede traditierechten in China.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #19 Gepost op: april 26, 2010, 03:59:09 pm »
Neh, da's een heel andere situatie. Als ik het goed begrijp wordt er bij de Musuo niet getrouwd, en ook niet samengewoond tussen man en vrouw. Al kan er wel een periode van 'trouw' zijn.
Deze vorm van gemeenschap is niet te vergelijken met polygamie, waarbij 1 man of vrouw gehuwd is met meerdere exemplaren van het andere geslacht, er mee onder 1 dak woont en er beurtelings het bed mee deelt. En waar de gehuwden dus niet vrij zijn om met iemand anders -die niet onder dat dak woont- naar bed te gaan.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #20 Gepost op: april 26, 2010, 04:10:26 pm »

quote:

vrolijke schreef op 26 april 2010 om 15:48:
[...]

Het is niet in heel China.
Een vrouw die meerdere mannen heeft, is toegelaten bij een bepaalde volksstam. En wel bij de Musuo

Minderheden hebben tamelijk goede traditierechten in China.

Dit is geen Chinees huwelijk, maar een maatschappelijke vorm. Bij wet is dit zelfs verboden in China, met een gevangenisstraf van 5 jaar.

Als je in China trouwt, moet je een papier ondertekenen waar in je zegt dat je niet getrouwd bent. Daarnaast moet je dit bewijzen met je Hoku. Dat geldt in heel China.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2010, 04:14:33 pm door Chaveriem »

Izzie

• God houdt van je!
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #21 Gepost op: april 26, 2010, 11:36:08 pm »
Zo er zijn veel mensen die een reactie hebben gegeven. Ik weet dat er bijbelgetrouwe christenen in Afrika polygamie toestaan. Of zij dit ook kunnen onderbouwen uit de schrift weet ik niet.

Zijn er ook mensen die concrete bijbelgedeeltes aan kunnen dragen waarin dit onderwerp naar voren komt?
Izzie

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #22 Gepost op: april 26, 2010, 11:48:37 pm »

quote:

Izzie schreef op 26 april 2010 om 23:36:
Zo er zijn veel mensen die een reactie hebben gegeven. Ik weet dat er bijbelgetrouwe christenen in Afrika polygamie toestaan. Of zij dit ook kunnen onderbouwen uit de schrift weet ik niet.

Zijn er ook mensen die concrete bijbelgedeeltes aan kunnen dragen waarin dit onderwerp naar voren komt?

Wat dacht je van "man en vrouw schiep Hij hen? "
Er staat nadrukkelijk enkelvoudig vrouw en man, niet meer dan dat.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #23 Gepost op: april 27, 2010, 12:01:59 am »

quote:

Chaveriem schreef op 26 april 2010 om 16:10:
[...]

Dit is geen Chinees huwelijk, maar een maatschappelijke vorm. Bij wet is dit zelfs verboden in China, met een gevangenisstraf van 5 jaar.

Als je in China trouwt, moet je een papier ondertekenen waar in je zegt dat je niet getrouwd bent. Daarnaast moet je dit bewijzen met je Hoku. Dat geldt in heel China.
Je kan wel denken dat ik zomaar een leugen vertel, maar dan zal het aan de media liggen, want het was een keer uitgebreid op tv dat het wel degelijk voorkomt. Waarscheinlijk dus in de Musuo stam.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #24 Gepost op: april 27, 2010, 01:49:48 am »

quote:

gaitema schreef op 27 april 2010 om 00:01:
[...]

Je kan wel denken dat ik zomaar een leugen vertel, maar dan zal het aan de media liggen, want het was een keer uitgebreid op tv dat het wel degelijk voorkomt. Waarscheinlijk dus in de Musuo stam.
Volgens mij heb ik vorige week ook zoiets op tv gezien, was in Nepal of  zo, iig  ergens in de Himalaya.
« Laatst bewerkt op: april 27, 2010, 01:50:10 am door Doarsie »

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #25 Gepost op: april 27, 2010, 04:34:30 am »

quote:

gaitema schreef op 27 april 2010 om 00:01:
[...]

Tja, wat zal ik zeggen, ik kan er natuurlijk nnaast zitten. Ik weet niet wat er in heel china gebeurt, maar ik woon er, en ben er getrouwd. Ik heb het aan mijn vrouw gevraagd, en die verijst het verhaal naar de prullemand (wat niet wil zeggen dat het niet waar is, het is in ieder geval niet bekend).
Men is redelijk goed op de hoogte van wat wel en niet mag, en welke groep wel of geen uitzonderingspositie heeft. Zo hebben de moslims een uitzondering dat zij 2 kinderen mogen hebben,geloof het of niet, maar moslims hebben meer mogelijkheden dan menigeen hier, maar, niet zo als NL, het is nooit genoeg bij ze. In Lanzhou wordt door moslims aangevallen als je varkensvlees koopt in een winkel, en dat zijn geen uitzonderingen. (maar goed dat is een geheel andere discussie).
Wel aardig om te vermelden is dat veelwijverij tot een eeuw geleden gewoon voorkwam en geregeld was. De keizer had er vele. Na de val van de laatste Dynastie werd dit veranderd. Mao heeft ingesteld dat je met slechts 1 vrouw (of 1 man) kan trouwen (opmerelijk, hij heeft er minstens 5 gehad)
De cultuur van veelwijverij zit nog wel diep in de chineze man, wat er toe leidt dat velen een vrouw hebben en 1 of meerdere matriasses (afhankelijk van hoeveel ze kunnen onderhouden). Vrouwen zijn het er niet mee eens, maar je, de matraisses werken er aan mee, en de vrouwen (getrouwde) accepteren het zolang ze goed behandeld worden en ze de man niet op heterdaad betrappen. Zoiets van, zolang ik het niet zie.... wat niet weet wat niet deert. Allemaal zeggen ze het niet te accepteren, tegelijkertijd doen ze het allemaal.
Er bestaat hier een wet tegen sexuele losbandigheid. Laatst zijn2 of 3 koppels opgepakt opgrond van deze wet omdat ze een orgie hielden. In principe zou je ervoor opgepakt kunnen worden als je sexueel contact hebt met elkaar en niet getrouwd bent.
V.w.b. Mosuo, ik geloof je best gaitema, maar het zal geen wettelijk kader hebben. het zou betekenen dat de stam een geheel eigen wetboek zou moeten hebben om dat ook het verkrijgen van kinderen (de registratie daarvan) ermee samenhangt.
Iedereen heeft een Hoku (ook wel familieboek of register genoemd. Dit is een soort GBA archief, alleen heeft iedereen dat zelf bij zich). De hoku laat geen ruimte voor een 2e, 3e, of 10e echtgenoot.
« Laatst bewerkt op: april 27, 2010, 04:34:51 am door Chaveriem »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #26 Gepost op: april 27, 2010, 11:38:35 am »

quote:

Doarsie schreef op 27 april 2010 om 01:49:
[...]

Volgens mij heb ik vorige week ook zoiets op tv gezien, was in Nepal of  zo, iig  ergens in de Himalaya.
Nepal dus...

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #27 Gepost op: april 28, 2010, 02:56:50 pm »

quote:

Jammer... Ik begon to hopen dat het toch China was...  :P

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #28 Gepost op: april 28, 2010, 03:39:41 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 28 april 2010 om 14:56:
[...]

Jammer... Ik begon to hopen dat het toch China was...  :P

Logisch is het in China.
Je vrouw weet niet alles over heel China.
hier een bericht over de Musuo

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #29 Gepost op: april 28, 2010, 05:05:35 pm »

quote:

vrolijke schreef op 28 april 2010 om 15:39:
[...]

Logisch is het in China.
Je vrouw weet niet alles over heel China.
hier een bericht over de Musuo

Wat is logisch in China?
Zij zal net zo min alles over China weten als dat een Nederlander alles over Nederland weet (of om een betere vergelijking te maken: over Europa)
Maar dat neemt niet weg dat de "huwelijken" niet geregistreerd staan. Dat staat de wet hier niet toe.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2010, 05:19:39 pm door Chaveriem »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #30 Gepost op: april 29, 2010, 09:37:58 am »

quote:

Chaveriem schreef op 28 april 2010 om 17:05:
[...]

Wat is logisch in China?
Zij zal net zo min alles over China weten als dat een Nederlander alles over Nederland weet (of om een betere vergelijking te maken: over Europa)
Maar dat neemt niet weg dat de "huwelijken" niet geregistreerd staan. Dat staat de wet hier niet toe.

Sorry, mijn bijdrag was misverstandelijk.
Ik wilde alleen maar zeggen, dat de Musuo wel degelijk in China leven.
Het is best mogelijk, dat de "huwelijken" niet geregistreerd staan.
Het gaat hier over polygamie, en de toestemming daartoe. En die is er wel degelijk in China. Met name bij de Musuo.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #31 Gepost op: april 29, 2010, 09:56:44 am »
Nee, de Musuo doen niet aan polygamie, die doen aan een soort seriele LAT-relaties. Bij polygamie leeft iemand gehuwd, met meerdere partners van de andere sekse samen onder 1 dak. Bij de Musuo leven ze niet gehuwd en niet samen onder 1 dak, en dus is er per definitie geen sprake van polygamie. Evengoed is het een niet officieel toegestane vorm van relatie in China.

quote:

In sociale antropologie polygamy is de praktijk van het zijn gehuwd  aan meer dan één echtgenoot tezelfdertijd. Historisch, is polygamy uitgeoefend zoals polygyny  (één mens die meer dan één vrouw heeft), of zoals polyandry (één vrouw die meer dan één echtgenoot heeft), of, minder algemeen als „polygamy“ (één persoon die vele vrouwen en vele echtgenoten heeft tezelfdertijd).bron

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #32 Gepost op: april 29, 2010, 01:20:11 pm »

quote:

elle schreef op 29 april 2010 om 09:56:
Nee, de Musuo doen niet aan polygamie, die doen aan een soort seriele LAT-relaties. Bij polygamie leeft iemand gehuwd, met meerdere partners van de andere sekse samen onder 1 dak. Bij de Musuo leven ze niet gehuwd en niet samen onder 1 dak, en dus is er per definitie geen sprake van polygamie. Evengoed is het een niet officieel toegestane vorm van relatie in China.

[...]
Daarmee heb je volkomen gelijk.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #33 Gepost op: april 29, 2010, 05:08:56 pm »
Ok, then I rest my case ;)
Daarmee is er dus officieel geen polygamie in China (waar veel getrouwde mannen vaak wel matraisses hebben, al dan niet met medeweten van de ega)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #34 Gepost op: april 29, 2010, 05:45:00 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 29 april 2010 om 17:08:
Ok, then I rest my case ;)
Daarmee is er dus officieel geen polygamie in China (waar veel getrouwde mannen vaak wel matraisses hebben, al dan niet met medeweten van de ega)
Ook niet anders als in Europa. ;)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Polygamie
« Reactie #35 Gepost op: april 29, 2010, 06:36:55 pm »

quote:

vrolijke schreef op 29 april 2010 om 17:45:
[...]

Ook niet anders als in Europa. ;)
Voozover ik weet gaan europese mannen niet zover dat ze hun matriasses ook onderhouden, hihi