quote:
gaitema schreef op 27 april 2010 om 00:01:[...]
Je kan wel denken dat ik zomaar een leugen vertel, maar dan zal het aan de media liggen, want het was een keer uitgebreid op tv dat het wel degelijk voorkomt. Waarscheinlijk dus in de Musuo stam.
Tja, wat zal ik zeggen, ik kan er natuurlijk nnaast zitten. Ik weet niet wat er in heel china gebeurt, maar ik woon er, en ben er getrouwd. Ik heb het aan mijn vrouw gevraagd, en die verijst het verhaal naar de prullemand (wat niet wil zeggen dat het niet waar is, het is in ieder geval niet bekend).
Men is redelijk goed op de hoogte van wat wel en niet mag, en welke groep wel of geen uitzonderingspositie heeft. Zo hebben de moslims een uitzondering dat zij 2 kinderen mogen hebben,geloof het of niet, maar moslims hebben meer mogelijkheden dan menigeen hier, maar, niet zo als NL, het is nooit genoeg bij ze. In Lanzhou wordt door moslims aangevallen als je varkensvlees koopt in een winkel, en dat zijn geen uitzonderingen. (maar goed dat is een geheel andere discussie).
Wel aardig om te vermelden is dat veelwijverij tot een eeuw geleden gewoon voorkwam en geregeld was. De keizer had er vele. Na de val van de laatste Dynastie werd dit veranderd. Mao heeft ingesteld dat je met slechts 1 vrouw (of 1 man) kan trouwen (opmerelijk, hij heeft er minstens 5 gehad)
De cultuur van veelwijverij zit nog wel diep in de chineze man, wat er toe leidt dat velen een vrouw hebben en 1 of meerdere matriasses (afhankelijk van hoeveel ze kunnen onderhouden). Vrouwen zijn het er niet mee eens, maar je, de matraisses werken er aan mee, en de vrouwen (getrouwde) accepteren het zolang ze goed behandeld worden en ze de man niet op heterdaad betrappen. Zoiets van, zolang ik het niet zie.... wat niet weet wat niet deert. Allemaal zeggen ze het niet te accepteren, tegelijkertijd doen ze het allemaal.
Er bestaat hier een wet tegen sexuele losbandigheid. Laatst zijn2 of 3 koppels opgepakt opgrond van deze wet omdat ze een orgie hielden. In principe zou je ervoor opgepakt kunnen worden als je sexueel contact hebt met elkaar en niet getrouwd bent.
V.w.b. Mosuo, ik geloof je best gaitema, maar het zal geen wettelijk kader hebben. het zou betekenen dat de stam een geheel eigen wetboek zou moeten hebben om dat ook het verkrijgen van kinderen (de registratie daarvan) ermee samenhangt.
Iedereen heeft een Hoku (ook wel familieboek of register genoemd. Dit is een soort GBA archief, alleen heeft iedereen dat zelf bij zich). De hoku laat geen ruimte voor een 2e, 3e, of 10e echtgenoot.