Het is idd een vreemde zaak in NL. Tekort aan vrijwilligers in Nederland, algemeen bekend. Tijd moet verdeeld in werk, gezin, vriendenkring, eigen prive behoeftes en vooral moet iedereen ook tijd hebben om zichzelf te kunnen ontplooien, ontdekken, ontwikkelen. Maar filosoferen, discusieren, jezelf ontplooien ga je alleen doen als je buikje gevuld is met eten. Maslow beschrijft dit zo prachtig in zijn ontwikkelingspyramide.
Het bijzondere is dat onze Stichting - opgericht vanuit Christelijke achtergrond - slechts 3 'kerkgangers' telt en 8 "ongelovigen" vrijwilligers heeft - als je tenminste volgens bepaalde strenge criteria te werk gaat waarin wordt gesteld dat je ongelovig bent als je niet naar de kerk gaat, niet in het exacte scheppingsverhaal gelooft als de "zeven dagen theorie" maar in de evolutie en als je tegen jezelf durft te zeggen dat je twijfelt, het niet weet wat er nu precies is. Meerdere wegen volgt om te vinden wat je inspireert om mee te gaan werken aan een betere wereld.
Voor mij is het echter inspirerend om te zien hoe het allemaal gaat en waar - steeds uit onverwachte hoek - toch weer hulp vandaan komt. Natuurlijk zou ik graag wat meer hulp zien van mensen met Christelijke achtergrond, maar gelukkig kan en wil ik accepteren en begrijpen dat God zijn werk ook doet via mensen die "niet gelovig" zijn volgens bepaalde kerkelijke criteria maar daardoor absoluut niet minder Christelijk / humaan / menslievend / sociaal bewogen.
En natuurlijk zijn forums om te discusieren, maar misschien moet ik nu maar een beetje provoceren......
Beste mensen, allemaal warme en liefdevolle groeten uit Benin en natuurlijk is er veel werk in Nederland en elders, wereldwijd. Absoluut, ik ben de laatste om dat te bagateliseren. Maar, ik hoop oprecht ooit een enkeling van dit forum bij mij thuis = Boukombe - welkom te mogen heten, als doener

.