Auteur Topic: Vraag om hulp in Groningen en omstreken  (gelezen 3373 keer)

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
Vraag om hulp in Groningen en omstreken
« Gepost op: april 19, 2010, 10:05:32 am »
Hallo allemaal, regelmatig schrijf ik op dit forum mijn column die gaat over mijn werk in Benin, West Afrika. (www.aktiebenin.nl)

Nu is het werk in Nederland heel belangrijk omdat we zonder hulp vanuit NL niet kunnen werken in Benin.

Onze voorzitster is de enige die (nog) uit het noorden komt - Groningen - en bizar genoeg komen de meeste akties en donaties uit deze contreien. Natuurlijk hebben wij zelf jaren in Bedum gewoond, dus dat speelt ook mede. maar toch.

Regelmatig moet zij dus vrij nemen van haar werk om bijvoorbeeld naar een school te gaan om voorlichting te geven en dan later weer een dag vrij omdat de school aktie heeft gehouden en dan de  cheque officieel wil overhandigen.

Dit is maar even een voorbeeld.

Ik vind het erg dat zij zoveel vrij moet nemen voor de stichting maar zij schreef me letterlijk het volgende:

Vrije dagen hoef je niet rot te vinden, hoor.

Alleen zou ik echt graag weer iemand uit het noorden actief willen hebben.

Want je ziet altijd nog, dat SAB in het noorden het meest leeft, volgens mij.

Kerken, scholen, Mamamini, Lions, Verjaardagfeestje, ja het is toch vaak in het noorden en kan nog meer
.

Wie wil Lida echt serieus helpen en daarmee zijn medemens in Afrika?

Alvast bedankt voor de reakties  jetsemartje@yahoo.fr of lida.heethuis@aktiebenin.nl

Veel liefs voor iedereen

Marjan Kroone
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2010, 10:14:28 am »
Ik zou zeggen mail ook even naar de redactie van dit blad: http://www.kerkbode.nl/we...B.nsf/KB2008?OpenFrameSet
of deze van de CGK: http://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 10:14:46 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2010, 12:13:33 pm »
Wellicht ter aanvulling:waarom zou je het beperken tot het nooorden ? Als je het wat breder maakt is de kans op andere netwerken wellicht weer wat groter toch ?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2010, 12:18:19 pm »
Dat lijkt me voor de hand liggen? Omdat er kennelijk best wat vraag is in het noorden om presentaties te geven, en Lida het niet aan kan. De rest van de organisatie zit elders in NL en kan de vraag kennlijk aan wat betreft presentaties geven.
Wanneer iemand het prima vindt om elders in NL te wonen maar met regelmaat naar Groningen af te reizen, is dat vast ook welkom.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2010, 10:34:53 pm »

quote:

elle schreef op 20 april 2010 om 12:18:
Dat lijkt me voor de hand liggen? Omdat er kennelijk best wat vraag is in het noorden om presentaties te geven, en Lida het niet aan kan. De rest van de organisatie zit elders in NL en kan de vraag kennlijk aan wat betreft presentaties geven.
Wanneer iemand het prima vindt om elders in NL te wonen maar met regelmaat naar Groningen af te reizen, is dat vast ook welkom.
Logisch en dat het voorkeur heeft snap ik maar de praktijk leert nog wel eens wat anders.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2010, 11:30:23 pm »
alternatieven bieden en doorverwijzen..that's the way we like it
« Laatst bewerkt op: april 21, 2010, 11:30:41 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2010, 12:16:36 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 april 2010 om 23:30:
alternatieven bieden en doorverwijzen..that's the way we like it
Ik proef enig sarcasme?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2010, 05:46:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 22 april 2010 om 00:16:
[...]

Ik proef enig sarcasme?
:) Geen sarcasme, maar wel bedoeld te triggeren omdat in het algemeen men heel goed zijn in de weg wijzen, doorverwijzen, vraag eens aan die of aan die, wat dacht je van.....en veelal in mindere mate "hallo, je hebt hulp nodig? Had het eerder gezegd. Wat kan IK voor je betekenen broeder of zuster".

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2010, 06:26:26 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 april 2010 om 17:46:
[...]

:) Geen sarcasme, maar wel bedoeld te triggeren omdat in het algemeen men heel goed zijn in de weg wijzen, doorverwijzen, vraag eens aan die of aan die, wat dacht je van.....en veelal in mindere mate "hallo, je hebt hulp nodig? Had het eerder gezegd. Wat kan IK voor je betekenen broeder of zuster".
Je bedoelt dat je je aanmeld. Wat aardig en goed van je!!!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2010, 07:12:28 pm »

quote:

okidoki schreef op 22 april 2010 om 18:26:
[...]

Je bedoelt dat je je aanmeld. Wat aardig en goed van je!!!

Je begrijpt best wat ik bedoel. Daar ben je slim genoeg voor. _O_
En ja, ik probeer me bezig te houden met de werken in het Koninkrijk, net als jij en ook anderen.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2010, 01:57:39 pm »
Lieverds, hier wordt ik zo moe van. Ik ben nog tot 26 april in Nederland. Heb net een zware week achter de rug omdat er opnames zijn geweest voor het zomerprogramma DOENERS ! van de EO. WAT DOE je in de praktijk met je geloof is het thema. Ook radio opnames met vragen die je diep in je  ziel laten kijken, ik ben gewoon bek en bekaf. Denk zal even kijken op het forum naar de reacties .... waarom zoveel discussie?. Concrete vraag, reden waarom het Groningen moet zijn is idd ook duidelijk. WIE DOET HET ? Met liefde, anders hoeft het niet.

Dat is mijn vraag. Dat is GOD zijn vraag. WIE helpt Marjan en haar achterban om zijn werk te kunnen doen?

Liefs allemaal

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2010, 02:07:36 pm »

quote:

tweede optie heb ik gevonden en deze bladzijde van het prikbord naar toe gemaild. De eerste optie werkt niet. Heb je misschien een ander adres of emailadres voor me?

bedankt

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2010, 04:52:10 pm »

quote:

Marjan Kroone schreef op 23 april 2010 om 14:07:
[...]

tweede optie heb ik gevonden en deze bladzijde van het prikbord naar toe gemaild. De eerste optie werkt niet. Heb je misschien een ander adres of emailadres voor me?

bedankt
www.kerkbode.nl is de eerste optie.
En niet te snel moe worden hoor, hier en daar stekelen we nog wel eens wat onderling :)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 04:53:13 pm door Riemer Lap »

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2010, 05:03:35 pm »
ik had gereageerd, is dat nu weggehaald?????????????

o nee.... sorry verkeerd gekeken,

Dikke knuf allemaal, er komt iemand, oprecht en trouw, die ons gaat helpen. Dat voel ik.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 05:05:40 pm door Marjan Kroone »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 24, 2010, 01:37:16 am »

quote:

Marjan Kroone schreef op 23 april 2010 om 17:03:
ik had gereageerd, is dat nu weggehaald?????????????

o nee.... sorry verkeerd gekeken,

Dikke knuf allemaal, er komt iemand, oprecht en trouw, die ons gaat helpen. Dat voel ik.

Ik denk dat het goed is om het mee te nemen in bidden en denken.
Zoals Huub oosterhuis ooit zei"Godweet komt het goed "

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 24, 2010, 06:50:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 23 april 2010 om 16:52:
[...]

www.kerkbode.nl is de eerste optie.
En niet te snel moe worden hoor, hier en daar stekelen we nog wel eens wat onderling :)
vcooral stompe stekels, maar ik heb het momenteel druk met werken van barmhartigheid in mijn eigen omgeving. Soms zelfs op de zondag...

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 25, 2010, 12:58:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 24 april 2010 om 18:50:
[...]

vcooral stompe stekels, maar ik heb het momenteel druk met werken van barmhartigheid in mijn eigen omgeving. Soms zelfs op de zondag...
tsja, misschien hebben diegenen die doorverwijzen en alternatieven bieden het ook wel te druk met barmhartigheid in eigen omgeving, maar willen ze wel helpen met meedenken en doorverwijzen...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 26, 2010, 08:04:26 pm »

quote:

angel schreef op 25 april 2010 om 12:58:
[...]

tsja, misschien hebben diegenen die doorverwijzen en alternatieven bieden het ook wel te druk met barmhartigheid in eigen omgeving, maar willen ze wel helpen met meedenken en doorverwijzen...
Ik heb het over het fenomeen in de kerken dat men nergens meer genoeg mensen voor kan krijgen. Ik trek het dus breder dan de reageerders, tenminste...dat was mijn bedoeling...lauw,lauwer, lauwst...of vergis ik me?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 26, 2010, 09:30:34 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 april 2010 om 20:04:
[...]

Ik heb het over het fenomeen in de kerken dat men nergens meer genoeg mensen voor kan krijgen. Ik trek het dus breder dan de reageerders, tenminste...dat was mijn bedoeling...lauw,lauwer, lauwst...of vergis ik me?
Ik denk dat je je daarin niet vergist.
In veel kringen (niet alleen in de kerkelijke) is het steeds lastiger om mensen te vinden die vrijwillig iets willen doen.
Als ik naar mijn eigen agenda kijk dan zou ik niet weten waar ik Benin er nog tussen zou moeten proppen.
Vandaar ook dat ik dan liever op zaken wijs die een grotere respons kunnen opleveren.

In onze gemeente merk ik nog niet zoveel van het gebrek aan inzet overigens, we zijn daarin met recht gezegend als gemeente.
Wel is te merken dat mensen eerder aangeven geen kerkenraadslid te kunnen zijn in verband met hun werk etc.

Maar als ik hier de waslijst aan gevraagde hulp bij een vrijwilligerscentrale soms zie dan krijg ik ook wel het idee dat mensen hun prio's verkeerd leggen.
Maar elk zal dat voor hem / haar zelf moeten afwegen en een keuze moeten maken.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 28, 2010, 12:42:42 pm »
Het is idd een vreemde zaak in NL. Tekort aan vrijwilligers in Nederland, algemeen bekend. Tijd moet verdeeld in werk, gezin, vriendenkring, eigen prive behoeftes en vooral moet iedereen ook tijd hebben om zichzelf te kunnen ontplooien, ontdekken, ontwikkelen. Maar filosoferen, discusieren, jezelf ontplooien ga je alleen doen als je buikje gevuld is met eten. Maslow beschrijft dit zo prachtig in zijn ontwikkelingspyramide.

Het bijzondere is dat onze Stichting - opgericht vanuit Christelijke achtergrond - slechts 3 'kerkgangers' telt en 8 "ongelovigen" vrijwilligers heeft - als je tenminste volgens bepaalde strenge criteria te werk gaat waarin wordt gesteld dat je ongelovig bent als je niet naar de kerk gaat, niet in het exacte scheppingsverhaal gelooft als de "zeven dagen theorie" maar in de evolutie en als je tegen jezelf durft te zeggen dat je twijfelt, het niet weet wat er nu precies is. Meerdere wegen volgt om te vinden wat je inspireert om mee te gaan werken aan een betere wereld.

Voor mij is het echter inspirerend om te zien hoe het allemaal gaat en waar - steeds uit onverwachte hoek - toch weer hulp vandaan komt. Natuurlijk zou ik graag wat meer hulp zien van mensen met Christelijke achtergrond, maar gelukkig kan en wil ik accepteren en begrijpen dat God zijn werk ook doet via mensen die "niet gelovig" zijn volgens bepaalde kerkelijke criteria maar daardoor absoluut niet minder Christelijk / humaan / menslievend / sociaal bewogen.

En natuurlijk zijn forums om te discusieren, maar misschien moet ik nu maar een beetje provoceren......

Beste mensen, allemaal warme en liefdevolle groeten uit Benin en natuurlijk is er veel werk in Nederland en elders, wereldwijd. Absoluut, ik ben de laatste om dat te bagateliseren. Maar, ik hoop oprecht ooit een enkeling van dit forum bij mij thuis = Boukombe - welkom te mogen heten, als doener  :-)  .

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 28, 2010, 01:09:14 pm »

quote:

Marjan Kroone schreef op 28 april 2010 om 12:42:

Het bijzondere is dat onze Stichting - opgericht vanuit Christelijke achtergrond - slechts 3 'kerkgangers' telt en 8 "ongelovigen" vrijwilligers heeft - als je tenminste volgens bepaalde strenge criteria te werk gaat waarin wordt gesteld dat je ongelovig bent als je niet naar de kerk gaat, niet in het exacte scheppingsverhaal gelooft als de "zeven dagen theorie" maar in de evolutie en als je tegen jezelf durft te zeggen dat je twijfelt, het niet weet wat er nu precies is. Meerdere wegen volgt om te vinden wat je inspireert om mee te gaan werken aan een betere wereld.

Voor mij is het echter inspirerend om te zien hoe het allemaal gaat en waar - steeds uit onverwachte hoek - toch weer hulp vandaan komt. Natuurlijk zou ik graag wat meer hulp zien van mensen met Christelijke achtergrond, maar gelukkig kan en wil ik accepteren en begrijpen dat God zijn werk ook doet via mensen die "niet gelovig" zijn volgens bepaalde kerkelijke criteria maar daardoor absoluut niet minder Christelijk / humaan / menslievend / sociaal bewogen.

En natuurlijk zijn forums om te discusieren, maar misschien moet ik nu maar een beetje provoceren......

Je hebt groot gelijk met bovenstaande ! Je kent het verhaal toch wel van de barmhartige Samaritaan ?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 28, 2010, 07:41:26 pm »

quote:

Marjan Kroone schreef op 28 april 2010 om 12:42:
Het is idd een vreemde zaak in NL. Tekort aan vrijwilligers in Nederland, algemeen bekend. Tijd moet verdeeld in werk, gezin, vriendenkring, eigen prive behoeftes en vooral moet iedereen ook tijd hebben om zichzelf te kunnen ontplooien, ontdekken, ontwikkelen. Maar filosoferen, discusieren, jezelf ontplooien ga je alleen doen als je buikje gevuld is met eten. Maslow beschrijft dit zo prachtig in zijn ontwikkelingspyramide.

Beste mensen, allemaal warme en liefdevolle groeten uit Benin en natuurlijk is er veel werk in Nederland en elders, wereldwijd. Absoluut, ik ben de laatste om dat te bagateliseren. Maar, ik hoop oprecht ooit een enkeling van dit forum bij mij thuis = Boukombe - welkom te mogen heten, als doener  :-)  .

op dit moment ben ik druk, maar mail me eens privé

groet

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 14, 2010, 10:00:15 am »
Inmiddels via GVK aanbod voor andere hulp, maar ook deze allereerste vraag om   noodzakelijke hulp is nogsteeds nodig.

Wie heeft zin, niet weloverwogen nadenken en tijdschema's maken of het wel past. Maar gewoon een keer in het diepe springen, met vertrouwen dat er weer andere handen zijn die jou zullen helpen.