Nog een aanvulling: belijdenis doen wordt ook gezien als iemands antwoord op de doop die de ouders hem/haar als kind hebben laten ondergaan (doop is in zekere zin vergelijkbaar met besnijdenis; door de doop krijg je deel aan de belofte in Christus).
(Zie ook handelingen
2:38-39; een heel kernachtige samenvatting van het evangelie.)
Een doop is daarmee een soort van openstaande vraag; een waar je bevestigend op antwoordt middels je belijdenis. Daarbij word je wel geacht goed de consequenties van je antwoord te kunnen overzien. Je moet oud genoeg zijn om de verantwoordelijkheden van een gelovige te kunnen dragen.
Maar op welke leeftijd dat is, varieert per geloof. Het 'vormsel' bij katholieken is vaak rond het 7e levensjaar. Joden en moslims kennen voor jongens een rite rond hun 14e (correct me if I'm wrong). Bij de gereformeerde kerken is dat richting je 18e gegroeid. Maar met het huidige postmodernisme kun je je afvragen of iemand op zijn/haar 18e jaar idd voldoende volwassen is om een afgewogen keuze te kunnen maken.
Ps: pinksteren is de tijd waarop het belijdenis doen vaak gepland wordt. Mijn zusje doet 13 juni belijdenis in Hattem. Hoşgeldiniz

NB: overigens besef ik nu pas dat er nog niet genoemd is dat je belijdenis doet tijdens een kerkdienst. Was dat al duidelijk?