quote:
vrolijke schreef op 11 juni 2010 om 20:48:[...]
Ik raak het gevoel niet kwijt, dat christenen alleen maar "goede werken" doen,
omdat zij christenen zijn. De rest van de wereld intereseerd hun in werkelijkheid geen moer.
Zij geloven helemaal niet, dat je ook een sociaal denkend wezen kan zijn, ook als je aan niets geloofd wat zoiets als een opperwezen is.
Maar Vrolijke toch. Vanwaar deze reactie? Ik heb bij mijn weten NIEMAND hier horen beweren dat jij geen sociaal denkend wezen kan zijn als je niet in een opperwezen gelooft... Sterker nog: je geeft
zelf aan dat je een sociaal denkend wezen
bent... Dus dat ben je dan toch ook...??
Waar, volgens mij, de vragen, die je gesteld worden, op gericht zijn is om te bezien waar dat sociale denken vandaan komt... De vraag wat nu de bron is, de inspiratie vandaan komt om sociaal te gaan
denken...
Is dat denkvermogen in aanleg aanwezig, genetisch bepaald, zoals Ignatius je vroeg? Past die aanname dan bij je waarnemingen? Mogelijk. Want je stelde:
quote:
Jij hebt er alle baat bij, netjes tegen mij te zijn (en tegenover iedereen trouwens) want: nu in´t duits: "wie man in den Wald schreit, so hallts wieder raus"
(zoals je in het woud roept zo echot het er weer uit.)
Ben je goed tegen de mensen, zijn ze ook goed tegen jou.
Alleen voegde je er wat aan
toe:
quote:
Mensen, die zich daar niet aan houden, zijn niet beter of slechter als jij en ik, ze moeten alleen maar opgesloten worden, om de maatschapij te beschermen.
Hier is ineens een
regel gesteld: je moet je onderwerpen aan
sociaal denken... "Wie goed doet goed ontmoet" is de spelregel om de maatschappij te beschermen. En wie zich er niet aan houdt hoeft alleen maar opgesloten te worden...
Mijn conclusie wordt dan: er is blijkbaar TOCH een externe instantie die jou voorhoudt wat goed is... Geen opperwezen in dit geval, maar de maatschappij en sociaal denkende personen in deze maatschappij... Wat mij weer doet vermoeden dat je niet denkt dat het sociale denkvermogen perse genetisch bepaald is. Het is blijkbaar aangeleerd gedrag.
Je zou kunnen zeggen: "het is OOK aangeleerd gedrag"... Alleen is je waarneming, dat er
ook mensen zijn die dit gedrag
niet vertonen (en het is volgens mij echt niet zo dat alle mensen die bv een rood stoplicht negeren antisociale persoonlijkheidsstoornissen hebben...!!). En dat past niet bij de aanname dat "sociaal denkvermogen" in de genen zit, want dan zou je als mens niet aan dat sociale denken
kunnen ontkomen, en het "juiste gedrag" (wat dat dan ook zou mogen zijn) wel
moeten vertonen...
Veel woorden waarmee ik eigenlijk maar 1 ding wil zeggen: het lijkt er op, dat ook JIJ ziet dat sociaal denken, sociaal gedrag
aangeleerd moet worden... Klopt dat?? Want dan kan je een
christen niet verwijten dat deze ("
in navolging van")
christelijk gedrag vertoont...
(Op je ongefundeerde mening m.b.t. "het denken over de rest van de wereld" ga ik maar niet in...)