Auteur Topic: Kind van de gemeente?  (gelezen 1696 keer)

Jetze

• Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Gepost op: mei 14, 2003, 02:53:02 pm »
We zeggen heel braaf als er een kind gedoopt wordt: dat is een kind van de gemeente. Iedere aanwezige is getuige geweest van de belofte die de ouders hebben afgelegd. Ze zijn zogezegd medeplichtig. Ze mogen de ouders daaraan houden.
Maar hoe werkt dat ik de praktijk? Als je merkt dat het in een gezin niet goed loopt? Ga je er dan heen? Probeer die ouders op hun beloften aan te spreken? Moet je eens proberen.
Bijvraag: Welke aandacht krijgt een kind in dat opzicht bij het 'huisbezoek'?
redactie

Anita

• Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2003, 03:42:31 pm »
Leuk onderwerp, en eigenlijk ook wel een stokpaardje van me, dus spring er maar op als ik te hard van stapel loop.

Ik durf te beweren dat het gereformeerde onderwijs ervoor gezorgd heeft dat er in de gemeente niet of nauwelijks naar de kinderen wordt omgekeken. De verantwoordelijkheden zijn doorgeschoven naar de scholen. Ik ben blij dat er de laatste jaren wat verandering in gekomen is doordat het geloofsonderwijs aan de kinderen van de gemeente ook binnen de kerkmuren  een plaats begint te krijgen. Dat juich ik van harte toe, daar is de plaats waar je ze wilt leren wie hun Vader is.
Daar kunnen ze Hem ontmoeten, op hun hele eigen wijze.
En als er in de gemeente meer oog is voor de kinderen, komt de zorg voor hen vanzelf wel van de grond. Ik bedoel hiermee dat wanneer kinderwerkers met de kinderen in de gemeente werken er ook veel meer ruimte is voor een band met andere volwassenen dan de ouders alleen. Daarmee is de weg voor gezamenlijke veranwoordelijkheid voor de geloofsopvoeding van de kinderen toch al een stuk makkelijker begaanbaar. Nu zal het sneller als bemoeizucht ervaren worden.

Wat mij trouwens ook helemaal niet zo'n gek idee lijkt is wat de roomsen noemen een 'peter en meter'. Het mooie daaraan vind ik dat er iemand is die zich samen met de ouders in het bijzonder verantwoordelijk voelt voor de geloofsopvoeding van een kind.

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2003, 03:55:46 pm »
Wij zijn in Frankrijk geweest en hebben daar ook een doopdienst meegemaakt. Wat ons daar opviel. Inderdaad een Peter en Meter die ook 'ja' moesten zeggen. Een door de gemeente gesproken belofte waarin zij beloven de ouders en de Peter en Meter bij te staan bij het uitvoeren van hun taken. Een doopregister voor in de kerk, waarop alle doopleden staan.

Al met al waren wij nogal onder de indruk van deze doopdienst en het bijhorende formulier.

Een beetje kort door de bocht: het doopformulier dat wij hanteren is niet af..

Daarnaast heeft gereformeerd onderwijs het ons wel heel gemakkelijk gemaakt. Dat gaan we ook steeds meer terugzien. We zijn wel in staat om mee te doen met de wereld, niet om haar kritisch te bevragen en mee te leven met haar nood.

Dus gebrek van de gemeente voor wat er echt speelt, leidt uiteindelijk tot vervreemding.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2003, 04:49:48 pm »

quote:

op 14 May 2003 14:53:02 schreef Jetze:
We zeggen heel braaf als er een kind gedoopt wordt: dat is een kind van de gemeente. Iedere aanwezige is getuige geweest van de belofte die de ouders hebben afgelegd. Ze zijn zogezegd medeplichtig. Ze mogen de ouders daaraan houden.
Maar hoe werkt dat ik de praktijk? Als je merkt dat het in een gezin niet goed loopt? Ga je er dan heen? Probeer die ouders op hun beloften aan te spreken? Moet je eens proberen.

Door kinderen zogenaamd "gehoorzaamheid en geduld te leren" , door ze in de grotemensen dienst te laten zitten, ontneem je hun én jezelf een geweldige gelegenheid om de kinderen geestelijk toe te rusten op het leven van alle dag. Het is eigenlijk vergelijkbaar met een kind te verplichten bij de studenten op de universiteit te zetten. Ooit zullen ze het wel gaan begrijpen, thuis moeten ze maar om uitleg vragen aan hun ouders, en ze leren in ieder geval stil te zitten.
Heeft God ons opgedragen kinderen te leren stilzitten, als wij ondertussen geestelijk gevoed worden? Nee, Deuteronomium 6:6 vertelt ons heel anders.

6  Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn,
7  gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.

Als je kinderen wilt inprenten en daarover spreken, dan spreek je niet tot volwassenen in de hoop dat zij er ook een graantje van meepikken. Nee je prent het ze in doot tot ze te spreken, elk moment dat je daar voor gegeven is.

Jullie zullen begrijpen dat ook ik hier direkt inspring omdat ik een enorme visie heb voor onderwijs aan kinderen. We houden ze geestelijk over het algemeen te klein. Dátgene wat een aantal van jullie zo blij gemaakt heeft afgelopen zaterdag, dat heeft God ook voor zijn kleine kinderen weggelegd. Onze kinderen in de gemeente komen écht tot bekering, belijden hun zonden, willen "gij geheel anders"zijn, spreken met hun vriendjes over de Heer en willen niets liever dan met ze bidden en ze de volgende keer meenemen naar het kinderwerk. Ze ontvangen de doop in de Heilige Geest, als ze daarom bidden, sommigen profeteren loupe-zuiver, en hun getuigenissen over verhoorde gebeden toen zij andere kinderen de handen oplegden, zijn talrijk.
Denk je dat een kind dat verplicht wordt naar een grote mensenpreek te luisteren, dat graag aan zijn vriendjes wil laten zien?

Als je dan persé de hele dienst samen met de kinderen wilt beleven, dan doe je het toch op kinderniveau ;)  en dan niet één keertje een dienst, maar 52 zondagen per jaar en jaar na jaar najaar. Zouden jullie volwassenen in die kerk  blijven? Ik denk het niet, want zij kunnen beslissen een andere kerk te zoeken. Terwijl je zou zeggen, dat die volwassenen het allemaal al weten en ook door de week allerlei bijbelstudies kunnen volgen. Toch kiezen zij voor hun eigen niveau.
Zou ik trouwens ook  doen, maar verplicht die kinderen dan niet keer op keer naar een niveau te luisteren wat zij voor 95% nog niet begrijpen.
Ik ga er namelijk vanuit dat het preek niveau van de GKV een stuk hoger ligt dan bij ons, althans dat hoor ik hier wel eens, dat onze preken zo "simpel" zouden zijn.

Kortom ik blijf pleiten voor onderwijs in de gemeente speciaal voor kinderen, en dan bedoel ik beslist niet voor de zoveelste keer het verhaal van Adan en Eva met de bijbehorende kleurplaat. Dat hebben ze op school ook al tig keer gehad. Ik bedoel echt geestelijke waarheden, waar ze in het dagelijkse leven wat mee kunnen. Op hun eigen niveau.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2003, 12:31:30 am »
Amen, Wilhelmina!   Gr. Anne-Marie.

Garfield

• Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2003, 08:48:58 am »

quote:

op 14 May 2003 16:49:48 schreef Wilhelmina:
[...]
...... Onze kinderen in de gemeente komen écht tot bekering, belijden hun zonden, willen "gij geheel anders"zijn, spreken met hun vriendjes over de Heer

Wie ben jij om over onze kinderen te oordelen? Hoe weet jij dat onze kinderen niet over God spreken met hun vriendjes?

Verder ben ik het eens met Anita & Jan W
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2003, 09:05:08 am door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

bengel

• Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2003, 11:59:36 am »

quote:

op 15 May 2003 08:48:58 schreef Garfield:
[...]

Hoe weet jij dat onze kinderen niet over God spreken met hun vriendjes?

Beste \garfield, zou je ons daar dan eens over willen vertellen?
Je legt nu een suggestieve vraag in het midden, die mij niet geruststelt.
Over God spreken is nog niet het zelfde als zo blij zijn met je kinderdienst, dat je de hele klas wel mee wil nemen, en zeker niet hetzelfde als je bekeren en de doop in de HG ontvangen.
Ik ben gek op getuigenissen van wat God in jonge levens doet.

Marieke

• Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2003, 12:16:33 pm »

quote:

op 14 May 2003 14:53:02 schreef Jetze:

Inderdaad een heel moeilijk iets...ook iets waar ik zelf regelmatig tegenaan loop.
Het is ontzettend moeilijk om naar iemand toe te stappen en "kritiek" te uiten op iemands opvoeding. Juist omdat het zo snel opgevat kan worden als "kritiek" en dat wil je voorkomen en door het dan maar te laten, weet je in iedergeval zeker dat je niet de verkeerde dingen zégt. Stom natuurlijk.

Ik moet zeggen dat er op een huisbezoek wel eens over gesproken is en over doorgevraagd. Aan ons! Niet aan ons kind zelf, die er toch ruim een half uur bij gezeten heeft, maar helaas absoluut niet bij het huisbezoek betrokken werd.
Er was dus wel ruimte voor gesprek over geloofsopvoeding.
Ook in mijn directe omgeving kunnen we daar op een open manier met elkaar over praten...alleen elkaar aanspreken op je verantwoordelijkheden en iemand wijzen op mijn/zijn/haar afgelegde doopbeloften is er nog niet veel bij...

:X

Garfield

• Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #8 Gepost op: mei 15, 2003, 12:48:19 pm »

quote:

op 15 May 2003 11:59:36 schreef bengel:
[...]
Beste \garfield, zou je ons daar dan eens over willen vertellen?
Je legt nu een suggestieve vraag in het midden, die mij niet geruststelt.
Over God spreken is nog niet het zelfde als zo blij zijn met je kinderdienst, dat je de hele klas wel mee wil nemen, en zeker niet hetzelfde als je bekeren en de doop in de HG ontvangen.
Ik ben gek op getuigenissen van wat God in jonge levens doet.

Beste Bengel,

Deze vraag is niet suggestief bedoeld. Waar ik op doel is het feit dat Wilhelmina door te zeggen dat bij haar in de gemeente 'kinderen zich echt bekeren' (wat dat ook maar mag inhouden) suggereert alsof in de GKV kinderen niet gelovig zouden zijn.
Wat betreft de term 'de doop in de HG' zou je kunnen uitleggen wat je daar precies mee bedoelt? Eventueel in een nieuw of ander topic, want ik ben bang dat we hier een beetje off-topic gaan.

Getuigenissen:
Als mijn dochtertje van 3 elke avond het liefst de geschiedenis van de geboorte van Jezus wil voorgelezen hebben omdat ze dan met hart en ziel 'Ere zij God' kan zingen?
Als mijn zoontje van 6 's avonds voordat ie naar bed gaat bid en daarbij ons regelmatig aan het denken zetten wat betreft de onderwerpen?

@Marieke:
Ik herken wat je zegt.
Bij ons in de gemeente zijn ergroepen waar een aantal ouders met elkaar praten over geloofsopvoeding. (Gelukkig ook een enkele niet-ouder)
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2003, 01:06:49 pm door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Marieke

• Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2003, 01:08:17 pm »
---------------------------------------------------------------------------------------
Citaat
op 14 May 2003 15:55:46 schreef Jan W:
Inderdaad een Peter en Meter die ook 'ja' moesten zeggen. Een door de gemeente gesproken belofte waarin zij beloven de ouders en de Peter en Meter bij te staan bij het uitvoeren van hun taken.
Citaat
---------------------------------------------------------------------------------------

Het uitvoeren van de taken bestaat in de Rooms Katholieke traditie uit het geven van het grootste en duurste kado wanneer je jarig bent.
Dat is er in veel gevallen overgebleven van de van oorsprong prachtige taak.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2003, 01:43:11 pm door Marieke »

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2003, 02:10:05 pm »

quote:

op 15 May 2003 12:48:19 schreef Garfield:
[...]

Beste Bengel,

Deze vraag is niet suggestief bedoeld. Waar ik op doel is het feit dat Wilhelmina door te zeggen dat bij haar in de gemeente 'kinderen zich echt bekeren' (wat dat ook maar mag inhouden)

Ik hoop dat ik je niet hoef uit te leggen wat bijbels bekeren betekent. Een bekering is echt anders dan geloven. Ik heb mijn leven geloofd, maar mijn bekering kwam pas veel later. Wij zien echt veranderde kinderlvens, na hun bewuste keuze zich van de zonde af te keren, en helemaal bij Jezus te willen horen.

quote:

suggereert alsof in de GKV kinderen niet gelovig zouden zijn.

Nergens wordt gezegd dat GKV kindertjes niet gelovig zouden zijn, ik denk dat zelfs het tegendeel waar is. Zij worden met God opgevoed, zeker weten. Maar, we hebben het al eens eerder besproken, een gelovig mens is anders dan een wedergeboren mens. Vraag dat maar aan de mensen die door een ontmoeiting met God, hun wedergeboorte hebben beleefd.

quote:

Wat betreft de term 'de doop in de HG' zou je kunnen uitleggen wat je daar precies mee bedoelt? Eventueel in een nieuw of ander topic, want ik ben bang dat we hier een beetje off-topic gaan.

Dit is al zo uitgebreid aan de orde geweest, als je dat echt wilt weten lees je het beste een paar draadjes door. Als je het écht niet weet zeg het dan even.

quote:

Getuigenissen:
Als mijn dochtertje van 3 elke avond het liefst de geschiedenis van de geboorte van Jezus wil voorgelezen hebben omdat ze dan met hart en ziel 'Ere zij God' kan zingen?
Als mijn zoontje van 6 's avonds voordat ie naar bed gaat bid en daarbij ons regelmatig aan het denken zetten wat betreft de onderwerpen?

Prachtig. Zullen we een nieuw draadje openen, waarin we getuigen wat God in jonge levens allemaal doet. Ik weet zeker dat er door kinderen hele gave dingen gebeuren. Ouderen moeten alleen nog leren dat serieus te nemen, en niet alleen maar "schattig" te noemen.

@Marieke:
Ik herken wat je zegt.
Bij ons in de gemeente zijn ergroepen waar een aantal ouders met elkaar praten over geloofsopvoeding. (Gelukkig ook een enkele niet-ouder)[/quote]

Jammer dat die ouderlingen toch telkens weer zo weinig oog voor het zieleheil van hun kinderen hebben. Ik hoop dat de jonge ouderlingen onder ons, daar serieus werk van willen gaan maken.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kind van de gemeente?
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2003, 05:38:27 pm »
Da's wel goed, dat ouders over het 'op christelijke wijze opvoeden' van de kinderen praten. Ik heb het idee dat dat in mijn jeugd nogal aan de (vrijg) basisschool werd overgelaten...
De normen en waarden die ik van thuis mee heb gekregen werden iig niet echt aan God gekoppeld (niet dat ze niet-christelijk waren, maar toch). Denk dat dat toch wel belangrijk is. Alhoewel je soms ook wel nare verhalen hoort over mensen die argumenteren 'dat mag je niet doen, dan wordt Jezus boos'.

Ik denk dat een goede peetoom/-tante best belangrijk is. Iemand van buiten het gezin, die wel nauw contact blijft houden met het kind. Iemand waar dat kind dus heen kan (vluchten), als het thuis gefrustreerd wordt.
In een christelijke situatie is dat dus een christelijk iemand, die ook christelijke antwoorden zal geven op de vragen van het kind.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]