quote:
Salomo schreef op 23 juli 2010 om 08:49:Toch wel typisch dat er in dit topic amper wordt gesproken over de bijbelse zaken zoals met name niet arbeiden op zondag (muv barmhartigheidswerken). Als toeschouwer neem je hieraan deel, ze werken immers voor jouw recreatie. En ook zaken als bv ook waaraan besteed je je tijd en welke Heer dien je.
Veel gkv-ers kunnen niet meer aan de hand van de bijbel discusseren maar alleen nog gedreven door hun eigen onvolmaakte ideeen en gevoelens (met fatale gevolgen). Het sola scriptura is vaak niet meer bepalend in ons leven. Wat dat betreft zijn we echte verbondsautomatisten geworden helaas, de overtuiging dat je dagelijks keihard moet vechten om zo goed mogelijk bijbels heilig in geloof te leven is bij velen niet (meer) aanwezig.
Bovenstaande blijkt zo duidelijk uit veel zaken helaas ...
Ik begrijp je grief maar dit is 'maar' een thread op een forum en als zodanig bewijst het niets. En ten tweede is lang niet iedereen die hier post, lid van een GKv.
In de derde plaats (drie punten, hé?) valt me iets op in je post dat me ook vaak opvalt discussies in de GKv, namelijk dat er negatief en in absoluten en verwijten wordt gesproken over medegelovigen.
Stel dat het zo is dat zo is dat veel GKv-ers niet meer aan de hand van de bijbel kunnen discussiëren (een nogal vage stelling, die ik ook nog eens betwijfel), en dat de andere dingen die je noemt over GKv-ers ook waar zijn: vraag je dan af of het je als christen past in zulke verwijtende woorden over je broeders en zusters te spreken. Bovendien is het gepast om voorzichtig te zijn, jij kunt immers niet weten of en waarvoor de hier postende mensen dagelijks vechten en enige conclusie daarover valt nauwelijks te baseren op een opvallend en uniek evenement als het WK.
Nogmaals, ik respecteer je opmerkingen en wat intentie betreft kunnen ze ter harte worden genomen, maar ik zet er tegenover dat de bijbel van ons vergeving en liefde vraagt jegens onze medemens. Dat is niet zomaar een extraatje, maar dat is essentieel; de bijbelplaatsen zijn legio.
Mijns inziens past het niet om in ongenuanceerde termen en negatieve waardeoordelen te spreken over je medegemeenteleden.