quote:
Annet schreef op 03 augustus 2010 om 17:12:[...]
Het gaat me om het “misleidende binnenste” wat ons – zoals jij zegt – laat afdwalen van de wil van God. Dan hebben we daar zelf min of meer geen controle over, klopt dat?
Zwei Seelen wohnen, ach! in meiner Brust,
Die eine will sich von der andern trennen...Het gaat er m.i. in het leven niet om, om de "neiging tot het kwade" en "de neiging tot het goede" in
balans te houden!! De mens is geschapen om volkomen
goed te leven. Naar het beeld van zijn schepper...
Maar tegelijk is het m.i. onmogelijk om vanuit
jezelf een volkomen kennis van dit
goede te hebben... Niet sinds de mens (als gevolg van "eigenwijze ongehoorzaamheid" een "
dan zoek je het zelf maar uit" te horen heeft gekregen ("in Gen 3"). Ik noemde je dat ooit eens de "vrijgelaten wil van de mens"... Keuzes te over in het leven, maar
welke keuze is nu "de ultiem goede"?? En HIER blijkt onze onmacht tegenover de Almachtige...!!!
Keuzevrijheid leidt tot ellende ("een voor mij gunstige keuze kan een ongunstig gevolg hebben voor de mensen om mij heen" - goedkope hagelslag voor
mij b.v. dompelt kinderen in
Ghana in de ellende... "
had ik DAT 10 jaar eerder geweten, maar intussen ben ik medeschuldig aan onrecht...").
Paulus zegt: "
Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet". En DAAR zit de tweeslachtigheid, die ik "ons misleidende binnenste" noemde: een combinatie van 2 dingen: de steeds aanwezige neiging "tot het kwade", tot het kiezen "van een gunstige keuze voor
jezelf" en een "onvermogen om vanuit jezelf het ultiem goede te kennen" (noem het "intellectuele beperktheid" van de mens).
Dus: nee, vanuit
onszelf hebben we hier geen volledige controle over... We kunnen ons hooguit bewust worden van onze beperkingen... Ik denk dat de
volledige controle ons
aangereikt moet worden...