Auteur Topic: Uitverkiezing  (gelezen 75789 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #200 Gepost op: augustus 04, 2010, 12:29:31 pm »
Beste Gait, het bewijs dat God bestaat zit hem niet in het gegeven dat iemand geneest, want dan zou een ieder die ziek wordt immers het tegendeel betekenen. Als God geneest, wie maakt dan ziek?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #201 Gepost op: augustus 04, 2010, 12:33:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 augustus 2010 om 12:28:
[...]

Ik geloof dat dat hun valkuil is.

Dit is een essentiële misvatting van de evangelische kerk die het verschil tussen leven en dood maakt.

'De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.' (Joh 6,63)

Doordat Jezus zijn gehoor leerde dat hij geen aards koninkrijk bracht, verlieten velen hem (Joh 6,66) en daarom moeten wij de evangelische kerk verlaten Gait.

quote:

Dat ben ik met je eens en het draait inderdaad om het eeuwige bij de Vader, nu en voor altijd :)
Amen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #202 Gepost op: augustus 04, 2010, 01:19:20 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 12:29:
Beste Gait, het bewijs dat God bestaat zit hem niet in het gegeven dat iemand geneest, want dan zou een ieder die ziek wordt immers het tegendeel betekenen. Als God geneest, wie maakt dan ziek?
God maakt niemand ziek, maar laat het toe. Het is het gevolg van de zondval. Voor mij was het een knipoog van boven wat er gebeurde.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #203 Gepost op: augustus 04, 2010, 01:22:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 12:33:
[...]

Dit is een essentiële misvatting van de evangelische kerk die het verschil tussen leven en dood maakt.

'De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.' (Joh 6,63)

Doordat Jezus zijn gehoor leerde dat hij geen aards koninkrijk bracht, verlieten velen hem (Joh 6,66) en daarom moeten wij de evangelische kerk verlaten Gait.
.
Ik denk dat we elke kerk moeten verlaten. Het is niet in de gereformeerden, het is niet in de pinkstersen en het is niet in de katholieken. Maar Jezus is er, bij zijn schapen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #204 Gepost op: augustus 04, 2010, 01:29:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 augustus 2010 om 13:19:
[...]

God maakt niemand ziek, maar laat het toe. Het is het gevolg van de zondval. Voor mij was het een knipoog van boven wat er gebeurde.

God laat het ook niet toe dat iemand ziek wordt.
Als dat zo zou zijn, dan zou God dus indirect tóch iemand ziek maken!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #205 Gepost op: augustus 04, 2010, 01:31:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 12:01:
[...]

Hoe meer zonden, hoe overvloediger de genade, dus ik denk absoluut dat God wilde dat de misdaden vermeerderden.
Hoe groter het besef van zonde, hoe groter het besef van Gods genade!!!

God wil de zonde niet doen toenemen, maar het besef van zonde...

Opnieuw Paulus: Rom 6:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen?
Piebe: Vast wel. Hoe meer zonden, hoe overvloediger de genade.
Paulus: Vast niet. In geen geval zelfs. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #206 Gepost op: augustus 04, 2010, 01:36:17 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 13:29:
[...]

Als je zo redeneert zeg je dat er nooit iemand ziek is, toch?
En helaas is er wel ziekte.

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #207 Gepost op: augustus 04, 2010, 01:39:50 pm »
Of je zegt dat Gods macht in deze beperkt is. Dat is natuurlijk wel ook een mogelijke verklaring bij wat je nu zegt.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #208 Gepost op: augustus 04, 2010, 01:46:38 pm »
Of dat Hij zijn macht opzettelijk niet toont omdat mensen Hem op een andere manier moeten aanvaarden als Heer dan dat ze achter Hem aanlopen om allerlei zaken van Hem gedaan te krijgen... Let wel dat we sinds Gen 3 te horen hebben gekregen "dat we het nu maar zelf moeten uitzoeken". En zelfs DIE omstandigheden zijn al verzacht...

Ik dat geval gaat het er niet om of God de ellende veroorzaakt of toelaat... Dan is de vraag naar de oorsprong van ellende een vraag van een heel andere orde... En heeft God er "niets" mee te maken, maar de mens "alles"...
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 01:48:22 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #209 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:00:59 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 13:46:
Of dat Hij zijn macht opzettelijk niet toont omdat mensen Hem op een andere manier moeten aanvaarden als Heer dan dat ze achter Hem aanlopen om allerlei zaken van Hem gedaan te krijgen... Let wel dat we sinds Gen 3 te horen hebben gekregen "dat we het nu maar zelf moeten uitzoeken". En zelfs DIE omstandigheden zijn al verzacht...

Ik dat geval gaat het er niet om of God de ellende veroorzaakt of toelaat... Dan is de vraag naar de oorsprong van ellende een vraag van een heel andere orde... En heeft God er "niets" mee te maken, maar de mens "alles"...

Misschien ben ik wat nuchter, maar ik denk dat we bij ziekten toch ook niet buiten beschouwing moeten laten hoe de mens geschapen is. Als je door een ongeluk je been verliest zeg je doorgaans niet: God moet me een nieuw been laten aangroeien. Toch gebeurt zo'n opnieuw groeien bij bepaalde dieren, als padden meen ik, wel en zit er bij ons ook wel een mate van regeneratievermogen in ons ingebouwd.
Wat ik echter hiermee bedoel te zeggen is dat we wellicht toch moeten oppassen bij allerlei calamiteiten/ziektes te verwachten dat God als almachtige dat toch even herstellen moet of kan. We kunnen erop hopen of ervoor bidden, natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 10:53:39 pm door Trajecto »

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #210 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:07:40 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 13:46:
Ik dat geval gaat het er niet om of God de ellende veroorzaakt of toelaat...
Lijkt me wel een belangrijke vraag waar ik best eens antwoord op zou willen hebben.

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #211 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:09:35 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 14:07:
[...]

Lijkt me wel een belangrijke vraag waar ik best eens antwoord op zou willen hebben.
ik denk trouwens geen van beide, het zijn de natuurwetten.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #212 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:12:10 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 14:09:
[...]

ik denk trouwens geen van beide, het zijn de natuurwetten.
Ik denk ook dat we sinds "de zondeval" aan de "natuurwetten" zijn overgeleverd. Let wel dat het ook daar gaat om Gods Wet. En ook die Wet doet zonde kennen... Doet ons beseffen dat we uiteindelijk volledig afhankelijk zijn van God...

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #213 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:24:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 14:12:
[...]

Ik denk ook dat we sinds "de zondeval" aan de "natuurwetten" zijn overgeleverd. Let wel dat het ook daar gaat om Gods Wet. En ook die Wet doet zonde kennen... Doet ons beseffen dat we uiteindelijk volledig afhankelijk zijn van God...
Wat versta jij dan onder de "natuurwetten?"

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #214 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:49:41 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 14:24:
[...]

Een appel valt omlaag uit de boom, en niet omhoog...

Als de luchtdruk heel erg laag wordt gaat het hard waaien, en lopen we in Nederland het risico dat er een dijk doorbreekt...

Een mens wordt geboren, groeit, wordt oud (of niet) en sterft...

Ziekten ontstaan omdat een bacterie of virus zijn slag slaat of omdat de "menselijke machine gaat haperen"...

De zon gaat op en gaat weer onder ;)

etc etc

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #215 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:50:25 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 14:24:
[...]

De wetmatigheden zoals die worden bestudeerd in de natuurkundig/scheikundig/biologie e.d. neem ik aan, toch Hendrik? Of bedoel je wat anders?

Trajecto

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #216 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:53:44 pm »
O, sorry Hendrik; we schreven tegelijk. Dat is dus wel een ja op wat ik schrijf.

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #217 Gepost op: augustus 04, 2010, 03:07:02 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 14:49:
[...]

Een appel valt omlaag uit de boom, en niet omhoog...

Als de luchtdruk heel erg laag wordt gaat het hard waaien, en lopen we in Nederland het risico dat er een dijk doorbreekt...

Een mens wordt geboren, groeit, wordt oud (of niet) en sterft...

Ziekten ontstaan omdat een bacterie of virus zijn slag slaat of omdat de "menselijke machine gaat haperen"...

De zon gaat op en gaat weer onder ;)

etc etc
Ja dat dacht ik ook, maar dat vraag ik om de zin die je erachter schreef, namelijk: Let wel dat het ook daar gaat om Gods Wet. En ook die Wet doet zonde kennen... .

waarom schrijf je dat erachter en wat betekent dat dan volgens jou in relatie met die "natuurwetten" of zie ik nou iets over het hoofd?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #218 Gepost op: augustus 04, 2010, 03:28:08 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 15:07:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar dat vraag ik om de zin die je erachter schreef, namelijk: Let wel dat het ook daar gaat om Gods Wet. En ook die Wet doet zonde kennen... .

waarom schrijf je dat erachter en wat betekent dat dan volgens jou in relatie met die "natuurwetten" of zie ik nou iets over het hoofd?
Een Almachtig God die natuurwetten afkondigt kan ingrijpen naar believen. Maar wat wij waarnemen is dat God dat niet doet in de wereld om ons heen, of niet waarneembaar doet, of slechts soms doet. En dus zijn wij gebonden aan Gods natuurwetten. In het besef dat we eerder een Almachtige God nodig hebben die ons zo af en toe bijstaat... Of heel vaak bijstaat... Of misschien moeten we de conclusie trekken dat Hij ons altijd zou moeten bijstaan omdat we anders vroeg of laat onherroepelijk dood gaan... En in DIE zin leren ons de natuurwetten hetzelfde als de Wet van de Sinai... Ze zijn afkomstig van dezelfde auteur en leren ons dat "de mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #219 Gepost op: augustus 04, 2010, 03:48:38 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 15:28:
[...]

Een Almachtig God die natuurwetten afkondigt kan ingrijpen naar believen. Maar wat wij waarnemen is dat God dat niet doet in de wereld om ons heen, of niet waarneembaar doet, of slechts soms doet.

Dat bedoel ik.....
Er blijft bij jou - niet alleen bij jou trouwens - altijd zo'n gevoel over van: "God kán het dus wél" Er zit een soort ondertoon in die ik niet begrijp.
Wie veroorzaakt dan de ellende? Is het dan tóch God?
Op de één of andere manier kan ik er geen vrede mee hebben als Hij dat wél doet, maar óók niet als Hij dat níet doet..gek genoeg.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #220 Gepost op: augustus 04, 2010, 03:57:16 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 15:48:
[...]

Dat bedoel ik.....
Er blijft bij jou - niet alleen bij jou trouwens - altijd zo'n gevoel over van: "God kán het dus wél" Er zit een soort ondertoon in die ik niet begrijp.
Wie veroorzaakt dan de ellende? Is het dan tóch God?
Op de één of andere manier kan ik er geen vrede mee hebben als Hij dat wél doet, maar óók niet als Hij dat níet doet..gek genoeg.

Wij delen dat ongemakkelijke gevoel met Paulus, dus we bevinden ons in goed gezelschap!!

Rom 8:18 Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard. 19 De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn. 20 Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt. 22 Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt. 23 En dat niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten in onszelf in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn, de verlossing van ons sterfelijk bestaan. 24 In deze hoop zijn we gered. Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien?

Ook Paulus trekt de conclusie: als God NU al zijn volledige majesteit zou openbaren, dan komt er een eind aan ons zuchten, maar ook aan onze mogelijkheid om voor Hem te kiezen... Degenen die NU al aan "de goede kant van de streep staan" zijn dan misschien al wel gered, maar misschien een heleboel andere mensen nog niet... Misschien is DAT wel de reden waarom we nog maar "geduldig moeten afwachten"...

Dat is in ieder geval wat ik mezelf voor hou als ik weer eens over iets ellendigs hoor of lees... Zingeving heet dat, geloof ik...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #221 Gepost op: augustus 04, 2010, 07:13:30 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 13:31:
[...]

Hoe groter het besef van zonde, hoe groter het besef van Gods genade!!!

God wil de zonde niet doen toenemen, maar het besef van zonde...

Opnieuw Paulus: Rom 6:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen?
Piebe: Vast wel. Hoe meer zonden, hoe overvloediger de genade.
Paulus: Vast niet. In geen geval zelfs. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?

En nu dezelfde apostel die jij keer op keer tegenspreekt.

Rom 5,20
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #222 Gepost op: augustus 04, 2010, 07:17:19 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 13:29:
[...]

God maakt wel degelijk ziek, want God is de schepper van alles.

Job 2,10
Maar hij zeide tot haar: Gij spreekt als een der zottinnen spreekt; ja, zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.

Jes 45,7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak de vrede, en schep het kwaad; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #223 Gepost op: augustus 04, 2010, 07:20:50 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 15:48:
[...]

Dat bedoel ik.....
De Bijbel is glashelder, lees het verhaal van Job maar, God schept het goede en het kwade en dat willen de meeste christenen niet geloven!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #224 Gepost op: augustus 04, 2010, 07:23:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 augustus 2010 om 13:22:
[...]

Ik denk dat we elke kerk moeten verlaten. Het is niet in de gereformeerden, het is niet in de pinkstersen en het is niet in de katholieken. Maar Jezus is er, bij zijn schapen.
Laten we dat doen Gait, ik heb mijn spullen al gepakt en jij? :)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #225 Gepost op: augustus 04, 2010, 07:31:31 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 19:13:
[...]

En nu dezelfde apostel die jij keer op keer tegenspreekt.

Rom 5,20
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

Arme Paulus... Is hij ZO de weg kwijt geweest dat hij zijn eigen Schrift niet meer kende???

Ez 18:30 Ik zal iedereen beoordelen naar de weg die hij gegaan is – spreekt God, de HEER. Kom tot inkeer, bega geen misdaden meer, anders brengt jullie schuld je ten val. 18:31 Breek met het zondige leven dat jullie hebben geleid, en vernieuw je hart en je geest. Dan hoeven jullie niet te sterven, Israëlieten! 18:32 Want de dood van een mens geeft me geen vreugde – spreekt God, de HEER. Kom tot inkeer en leef!

Ezechiëls boodschap is toch veel meer "waar de zonde meerder geworden is, daar is de straf veel meer overvloedig geweest". En Paulus zei het op een andere plaats toch nog zo duidelijk: het loon voor de zonde is de dood...

Spreekt Paulus zichzelf en de Tenach nu tegen? Of leg jij zijn woorden misschien op een andere manier uit????

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #226 Gepost op: augustus 04, 2010, 07:39:30 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 19:31:
Spreekt Paulus zichzelf en de Tenach nu tegen? Of leg jij zijn woorden misschien op een andere manier uit????
Blijf ook kritisch naar jezelf Hendrik-NG, ik heb niks uitgelegd maar Paulus slechts letterlijk geciteerd, want ik denk niet dat het wijs is om de Schrift te verdraaien.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 07:40:15 pm door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #227 Gepost op: augustus 04, 2010, 07:44:53 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 19:39:
[...]

Blijf ook kritisch naar jezelf Hendrik-NG, ik heb niks uitgelegd maar Paulus slechts letterlijk geciteerd, want ik denk niet dat het wijs is om de Schrift te verdraaien.
Zou ik het mis hebben met de uitleg dat Paulus in Rom 5:20 waarschijnlijk bedoelt dat bij een toename van het besef van zonde het besef van genade toeneemt??? Want nemen we de uitspraak volledig letterlijk, dan is hij toch in tegenspraak met andere uitspraken van Paulus??? "Meer zonde = meer genade"... Lijkt me niet...!!!

Maar zeg gerust wat JIJ er van vindt!!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #228 Gepost op: augustus 04, 2010, 08:12:07 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 19:44:
Maar zeg gerust wat JIJ er van vindt!!

Ik kan wel bezig blijven, maar nog eenmaal met frisse moed voor de herkansing!

'Daarom zeg Ik u: Haar zonden zijn  haar vergeven, die vele waren; want zij heeft veel liefgehad; maar die weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief.' (Luk 7,47)

'...waar de zonde meerder geworden is,  daar is de genade veel meer overvloedig geweest' (Rom 5,20)

Kan iemand zondebesef vergeven worden? Zie je het nu eindelijk Hendrik of leg ik het weer verkeerd uit? ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 08:13:41 pm door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #229 Gepost op: augustus 04, 2010, 08:25:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 20:12:
[...]

Ik kan wel bezig blijven, maar nog eenmaal met frisse moed voor de herkansing!

'Daarom zeg Ik u: Haar zonden zijn  haar vergeven, die vele waren; want zij heeft veel liefgehad; maar die weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief.' (Luk 7,47)

'...waar de zonde meerder geworden is,  daar is de genade veel meer overvloedig geweest' (Rom 5,20)

Kan iemand zondebesef vergeven worden? Zie je het nu eindelijk Hendrik of leg ik het weer verkeerd uit? ;)
Jezus: zij die Ik veel zonden vergeven had was zeer dankbaar... degene bij wie maar weinig wordt kwijtgescholden is over het algemeen veel minder dankbaar - het besef van genade is kleiner...

Paulus: hoe groter de zonde, "hoe meer schuld vergeven wordt"... Met in het achterhoofd, dat enkel vergeving is waar berouw getoont wordt, zal Paulus hier hetzelfde willen zeggen als Jezus: hoe groter het besef van schuld, hoe groter het besef van hetgeen wordt kwijtgescholden...

Als je DIT bedoelt aan te geven, dan vat ik je... Niet zondebesef wordt vergeven, maar zonde... Maar WEL pas na zondebesef en schuldbelijdenis...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #230 Gepost op: augustus 04, 2010, 08:42:04 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 20:25:
[...]

Jezus: zij die Ik veel zonden vergeven had was zeer dankbaar... degene bij wie maar weinig wordt kwijtgescholden is over het algemeen veel minder dankbaar - het besef van genade is kleiner...

Paulus: hoe groter de zonde, "hoe meer schuld vergeven wordt"... Met in het achterhoofd, dat enkel vergeving is waar berouw getoont wordt, zal Paulus hier hetzelfde willen zeggen als Jezus: hoe groter het besef van schuld, hoe groter het besef van hetgeen wordt kwijtgescholden...

Als je DIT bedoelt aan te geven, dan vat ik je... Niet zondebesef wordt vergeven, maar zonde... Maar WEL pas na zondebesef en schuldbelijdenis...
Nee, dat hoeft niet altijd, want Judas had ook berouw (Mat 27,3) maar werd niet vergeven. Echter staat het citaat van Paulus ook op zichzelf, want voordat er sprake van overvloedige vergeving kon zijn, moest de zonde eerst overvloediger worden door de wet. Dat betekent niet dat de wet slecht is, maar veel meer dat de Joden zich er niet aan konden houden. De Grieken waren in tegenstelling tot de Joden niet onder de wet, omdat zij geen verbond met God hadden.

Hierdoor verschilden de Joden wat hun oude natuur betreft van de Grieken, omdat de wet hun zonden overvloediger maakte.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 08:46:37 pm door Piebe »

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #231 Gepost op: augustus 04, 2010, 08:51:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 19:20:
[...]

De Bijbel is glashelder, lees het verhaal van Job maar, God schept het goede en het kwade en dat willen de meeste christenen niet geloven!
Dat betwijfel ik dus

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #232 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:04:48 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 20:42:
[...]

Nee, dat hoeft niet altijd, want Judas had ook berouw (Mat 27,3) maar werd niet vergeven.
Wie zegt dat Judas geen vergeving kreeg?? Waar staat dat?? Hij had berouw en beleed zijn zonde... Maar klopte vervolgens bij de verkeerde herders aan. Die hem te kennen gaven: "Wat gaat ons dat aan? Zie dat zelf maar op te lossen!"...

3 Toen Judas, die hem had uitgeleverd, zag dat Jezus ter dood veroordeeld was, kreeg hij berouw. Hij bracht de dertig zilverstukken naar de hogepriesters en oudsten terug 4 en zei: ‘Ik heb een zonde begaan door een onschuldige uit te leveren.’ Maar zij zeiden: ‘Wat gaat ons dat aan? Zie dat zelf maar op te lossen!’ 5 Toen smeet hij de zilverstukken de tempel in, vluchtte weg en verhing zich.

IK zou niet over hem durven oordelen... Dat laat ik aan de Herder over...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #233 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:14:38 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 21:04:
[...]

Wie zegt dat Judas geen vergeving kreeg?? Waar staat dat?? Hij had berouw en beleed zijn zonde... Maar klopte vervolgens bij de verkeerde herders aan. Die hem te kennen gaven: "Wat gaat ons dat aan? Zie dat zelf maar op te lossen!"...

3 Toen Judas, die hem had uitgeleverd, zag dat Jezus ter dood veroordeeld was, kreeg hij berouw. Hij bracht de dertig zilverstukken naar de hogepriesters en oudsten terug 4 en zei: ‘Ik heb een zonde begaan door een onschuldige uit te leveren.’ Maar zij zeiden: ‘Wat gaat ons dat aan? Zie dat zelf maar op te lossen!’ 5 Toen smeet hij de zilverstukken de tempel in, vluchtte weg en verhing zich.

IK zou niet over hem durven oordelen... Dat laat ik aan de Herder over...

Ik wil best met je bespreken of Judas vergeven werd, doch persoonlijk denk ik van niet op basis van dit vers:

Joh 17,12
Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

Judas ging verloren, dus lijkt het mij niet dat hij vergeven werd, maar voor het punt wat ik maakte doet het er niet toe.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #234 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:21:14 pm »

quote:

Het staat er letterlijk, dus er is geen enkele reden voor twijfel.

'Mem Gaat niet uit de mond van de Allerhoogste het kwade en het goede?' (Klg 3,38)

'...Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?' (Amos 3,6)

'....De HEER trof het kind dat de vrouw van Uria David gebaard had, met een dodelijke ziekte.' (2 Sam 12,15)

'Ik zal haar ziek maken....' (Op 2,22)
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 09:22:07 pm door Piebe »

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #235 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:24:09 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 21:21:
[...]

Het staat er letterlijk, dus er is geen enkele reden voor twijfel.

'Mem Gaat niet uit de mond van de Allerhoogste het kwade en het goede?' (Klg 3,38)

'...Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?' (Amos 3,6)

'....De HEER trof het kind dat de vrouw van Uria David gebaard had, met een dodelijke ziekte.' (2 Sam 12,15)

'Ik zal haar ziek maken....' (Op 2,22)
Nee Piebe.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #236 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:30:14 pm »

quote:

Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar de Bijbel is zeer helder in wie de schepper van het kwaad en ziektes is. Doch ben ik er van overtuigd dat er een symbolische betekenis in schuilt die we in de juiste tijd en context dienen te zien. Ik geloof niet dat de zieken in ons midden dat door eigen schuld zijn geworden.

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #237 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:36:11 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 21:30:
[...]

Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar de Bijbel is zeer helder in wie de schepper van het kwaad en ziektes is. Doch ben ik er van overtuigd dat er een symbolische betekenis in schuilt die we in de juiste tijd en context dienen te zien. Ik geloof niet dat de zieken in ons midden dat door eigen schuld zijn geworden.

Nou toch kán het niet, t is of het één, of het ander.
Maar wél de schepper van kwaad en ziektes zijn en géén mensen ziek maken kan niet...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #238 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:45:33 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 21:36:
[...]

Maar wél de schepper van kwaad en ziektes zijn en géén mensen ziek maken kan niet...

Dat heb ik niet gezegd, ik zei dat ik niet denk dat mensen door eigen schuld ziek worden, want Job was immers een zeer gelovig man en werd wreed op de proef gesteld door God.

God maakt dus ziek.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 09:46:39 pm door Piebe »

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #239 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:53:41 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 21:45:
[...]

Dat heb ik niet gezegd, ik zei dat ik niet denk dat mensen door eigen schuld ziek worden, want Job was immers een zeer gelovig man en werd wreed op de proef gesteld door God.

God maakt dus ziek.
Dat kán niet zijn zoals je het hier schrijft, daar verschillen we dan in...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #240 Gepost op: augustus 04, 2010, 09:59:17 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 21:53:
[...]

Dat kán niet zijn zoals je het hier schrijft, daar verschillen we dan in...
Hoezo kan dat niet? Ik begrijp niet wat je bedoelt want volgens mij kan het zeer goed, leg eens uit?

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #241 Gepost op: augustus 04, 2010, 10:06:57 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 21:59:
[...]

Hoezo kan dat niet? Ik begrijp niet wat je bedoelt want volgens mij kan het zeer goed, leg eens uit?
Ik had er niet aan moeten beginnen, ik wil hier maar graag bij laten, dat is beter.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #242 Gepost op: augustus 04, 2010, 11:00:02 pm »

quote:

Annet schreef op 04 augustus 2010 om 22:06:
[...]

Ik had er niet aan moeten beginnen, ik wil hier maar graag bij laten, dat is beter.
Wat jammer zeg, waarom wil je het niet zeggen?

Marjo

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #243 Gepost op: augustus 04, 2010, 11:34:15 pm »
Het is een buitengewoon moeilijk onderwerp.
Zelfs de meest bestudeerde theologen hebben er geen antwoord op.

bloem

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #244 Gepost op: augustus 05, 2010, 12:38:28 am »
[...]

Maar wél de schepper van kwaad en ziektes zijn en géén mensen ziek maken kan niet...[/quote]
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2010, 09:23:43 pm door bloem »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #245 Gepost op: augustus 05, 2010, 08:58:54 am »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 21:14:
[...]

Ik wil best met je bespreken of Judas vergeven werd, doch persoonlijk denk ik van niet op basis van dit vers:

Joh 17,12
Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

Judas ging verloren, dus lijkt het mij niet dat hij vergeven werd, maar voor het punt wat ik maakte doet het er niet toe.

Johannes 17 lijkt me geen sluitend bewijs dat Judas voor eeuwig verloren is gegaan…

Joh 17:9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor de mensen die u mij hebt gegeven, omdat zij van u zijn 10 – alles wat van mij is, is van u, en alles wat van u is, is van mij – en omdat in hen mijn grootheid zichtbaar geworden is. 11 Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn. 12 Zolang ik bij hen was heb ik hen door uw naam, die u mij gegeven hebt, bewaard en over hen gewaakt: geen van hen is verloren gegaan behalve hij die verloren moest gaan, opdat de Schrift in vervulling ging.

Wie is hier aan het woord? Volgens mij draagt Jezus hier het toezicht over zijn kudde over aan zijn Vader. Hier is de Goede Herder aan het woord… Hij heeft het over zijn schapen. Waarvan er niet een is afgedwaald, behalve hij die moest afdwalen omdat de Schrift nu eenmaal vervuld moest worden.

Hier beschrijft Jezus volgens mij, met het woord απόλλυμι (dat inderdaad OOK iets kan betekenen in de trant van “ten verderve gaan”), in de betekenis van “verloren raken, afdwalen”, het feit dat iemand hem wel verraden MOEST omdat de Schrift in vervulling moest gaan…

Een soortgelijk gebruik van het woord απόλλυμι lees ik b.v. in Mat 5: verliezen in de zin van kwijtraken. In het geval van mat 5 de rechterhand. In het geval van Joh 17 het “afdwalen van het schaap Judas uit de kudde”…

Mat 5:30 En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.

Kortom: je KAN in Joh 17 lezen dat Judas voor eeuwig verloren ging. Je KAN er m.i. ook een genadiger boodschap in lezen dat Judas nu eenmaal de “opdracht” had om Jezus te verraden: IEMAND moest het (op grond van de voorzegging) doen. Dat hij er op de een of andere manier spijt van had blijkt uit Mat 27, een geschiedenis die moet hebben gespeeld nadat Jezus zijn gebed, zoals Joh 17 heeft weergegeven, had uitgesproken. Mijn voorkeur gaat uit naar een uitleg met een “hoop op genade voor Judas”…

NB: je punt was de stelling dat er niet altijd berouw hoeft te zijn om vergeving te krijgen van God… Dat zou een onderwerp kunnen zijn voor een andere gedachtewisseling… Hij is hier wel heel erg of topic…

Het zijspoor van "Judas" is dat minder, omdat Judas op de een of andere manier een eigen plaats (bestemming) had in de Raad en de Wegen van God... Door de afwijzing van de Messias door Juda kon de wereld worden gered. Die afwijzing is niet permanent volgens Paulus (Rom 11). Een EXTRA aanwijzing voor een uiteindelijke genade voor Juda!!!
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2010, 09:50:10 am door Hendrik-NG »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #246 Gepost op: augustus 05, 2010, 10:07:48 am »
Hoop op genade voor Judas? Wat dacht je van: "Wee hem die Mij verraadt, het zou beter voor hem zijn, als hij nooit geboren was"?

Lijkt me een wat bonte uitspraak voor iemand waar nog hoop voor is...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Annet

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #247 Gepost op: augustus 05, 2010, 10:46:38 am »

quote:

Piebe schreef op 04 augustus 2010 om 23:00:
[...]

Wat jammer zeg, waarom wil je het niet zeggen?
omdat je indirect de suggestie wekt dat mensen die ziek zijn en of worden dit niet zomaar willekeurig zijn, begrijp je?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #248 Gepost op: augustus 05, 2010, 10:48:55 am »

quote:

Annet schreef op 05 augustus 2010 om 10:46:
[...]

omdat je indirect de suggestie wekt dat mensen die ziek zijn en of worden dit niet zomaar willekeurig zijn, begrijp je?
Dan begrijp je dus niets van wat ik gezegd heb, laat inderdaad maar.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #249 Gepost op: augustus 05, 2010, 10:49:36 am »

quote:

Zwever schreef op 05 augustus 2010 om 10:07:
Hoop op genade voor Judas? Wat dacht je van: "Wee hem die Mij verraadt, het zou beter voor hem zijn, als hij nooit geboren was"?

Lijkt me een wat bonte uitspraak voor iemand waar nog hoop voor is...
Dat lijkt mij ook, maar ja Hendrik-NG ziet het blijkbaar anders. :)