quote:
Ik vind dit een typisch geval van spijkers op laag water zoeken, want wellicht is de vergelijking wat onhandig gekozen, maar je maakt er veel meer van dan het is en dat vind ik jammer.
quote:
En de manier waarop je algemene waarheden probeert te putten uit het boek Job nogal gevaarlijk!!
Is de waarheid gevaarlijk? Misschien wel, maar desondanks verkies ik niet de leugen.
quote:
Satan gaat zijn eigen gang... Jezus waarschuwt over hem: Joh 8:44 Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil. Hij is vanaf het begin een moordenaar geweest. Hij hoort niet bij de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is. Wanneer hij liegt, spreekt hij zoals hij is: een aartsleugenaar, de vader van de leugen.
Hij gaat zijn eigen gang, als in een "hij heeft het Gode bijna gelijk te zijn wel roof geacht" (vrij naar Fil 2:6).
Als de duivel God bijna gelijk is, wat voor beeld heb je dan van de Vader als ik vragen mag? Het is onheil wat de klok slaat als ik jou mag geloven.
quote:
Let vooral op hoe de parabel in Job verloopt: Job 1:9 Satan antwoordde de HEER: ‘Zou Job werkelijk zonder reden zoveel ontzag voor God hebben? 10 U beschermt hem immers, evenals zijn gezin en alles wat hem toebehoort. U hebt het werk dat hij doet gezegend, zodat zijn bezit zich steeds meer uitbreidt. 11 Maar als u uw hand naar hem uitstrekt en aantast wat hem toebehoort, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken.’ 12 Toen zei de HEER tegen Satan: ‘Goed, met alles wat van hem is mag je doen wat je wilt, maar raak Job zelf niet aan.’ Hierop vertrok Satan.
Satan daagt God uit: strekt U uw hand uit naar Job. Deed God dat? Nee... Het was SATAN die zijn gang ging... HIJ was het die God verzocht ("Gij zult de Heere uw God niet verzoeken..."). De "aanklager", de "moordenaar vanaf het begin"...
Weet je dat wel zeker?
Joh 5,45Meent niet, dat Ik u aanklagen zal bij de Vader; die u aanklaagt, is Mozes, op wie gij gehoopt hebt.
Dus Mozes is de moordenaar vanaf het begin, opmerkelijk zeg, laat mij dát nu eens een ongepaste opmerking vinden!
quote:
Wat is hier nu de uitdaging van Satan? "Toon aan dat de mens rechtvaardig blijft, OOK al staakt U de steun aan hem!!!". Satan houdt God hier aan zijn woord en God weet dat Hij zijn woord niet kan breken: "Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop, jij bijt hen in de hiel.’
Dus eigenlijk was de duivel God te slim af wil je zeggen?
quote:
Satan tegen God: "U speelt het spel oneerlijk want U steunt Job; uit zichzelf is hij niet tegen me opgewassen. Op zichzelf aangewezen zegt hij U vaarwel!!!". Hier speelt een "vooruitwijzing" naar het werk van de Messias!!
Leg eens uit?