quote:
okee

quote:
De boze geesten die God zond zie ik inderdaad als een vorm van duisternis en de zondeval als een door hem geschapen kwaad, noodzakelijk of niet.
Maar het is onze schuld, omdat wij voor de verkeerde wegen kozen. God heeft ons de keuzevrijheid gegeven. Dat God ons verblinde is zeker zo, maar daar had Hij een reden voor: onze vrije wil die tegen Hem gekeerd was.
quote:
Dat boze geesten verschijningsvormen van God zijn staat in de Bijbel (Ri 9,23; 1 Sam 16,14-16;1; 18,10; 19,9.) en boze geesten doen kwade dingen, doch leert Johannes ons dat er
in God geen spoor van duisternis is (1 Joh 1,5) en daarom concludeer ik dat het
buiten hem geschiedt. Wellicht vergis ik mij in de conclusie, maar waar ik me niet in vergis is dat God het kwaad schept, want dat staat zo vaak in de Bijbel dat ik het met geen mogelijkheid kan negeren.
even helder: de hele uitleg van Grondig Christelijk en mij is om te laten zien dat wij ook geloven dat God het kwaad schept, maar wel op een bepaalde manier: namelijk als gevolg van de afwezigheid van de Luister van de Heer of het heil van God in je leven.
Als God een mens liefde geeft, dan schept Hij heil
Wanneer God echter de liefde niet geeft, dan schept God daardoor onheil.
In het licht van mijn vergelijking:
als ik de band oppomp, dan schep ik een
stevige (licht) band
Wanneer ik de band niet oppomd, dan schep ik een
zwakke(duisternis/kwaad) band.
Rechters 9:23 :God zaait onenigheid.
1 Samuël 16, 14 “De Geest van de Heer had Saul verlaten; in plaats daarvan stuurde de Heer hem een kwade geest, die hem kwelde.”
Hier zie ik God een geest sturen die in plaats van zijn eigen Geest zal komen.
1 Samuël 16, 1: God kiest David uit.
Verdediging van de uitverkiezing, volledig on-topiq

1 Samuël 18,10: “De volgende dag werd Saul opnieuw overmand door een kwade geest van God. Hij liep als een razende door het huis, met een speer in de hand…”
O verhip, het staat er echt.

1 Samuël 19,9: “En weer werd Saul gekweld door een kwade geest van de HEER. Hij zat thuis, zijn speer in de hand…”
Ja ja ja ja, het gebeurde al weer!!!

Tja, nu snap ik waarom je het beweerd. Nu snap ik zelf niet waarom het er zo staat, maar goed je hebt het niet van een vreemde dus
quote:
Tuurlijk mag je het proberen te weerleggen als een vergissing, daar lach ik smakelijk om, maar dan zul je wel met wat beters moeten komen dan je tot nu toe hebt gedaan.
Nou, nu ik de bronteksten van je opvattingen zie en moet constateren dat je visie wel degelijk bijbel gefundeerd is, begrijp ik er ondanks dat er nog geen biet van waarom het er zo staat. Want nu schets de bijbel in die versen zelf het beeld van een duistere geest van God en spreekt daarmee de boodschap elders in de bijbel tegen dat er in God geen duisternis is.
Ik interpreteer het maar zo dat de demonen worden omschreven als eigendommen van God en zo dus geesten van God zijn, net als wij kinderen van God zijn om het te kunnen verklaren dat binnen God geen spoor van duistenis is.