quote:
wtkoele schreef op 30 juli 2010 om 18:01:In Handelingen 2 gaat het wel degelijk over de belofte aan Abraham. Petrus legt uit hoe die belofte uiteindelijk uitmond in Christus. Wij willen wel graag lezen alsof hij die toespraak voor de kerk houdt, maar Petrus wilde helemaal niet evangeliseren onder de heidenen! Hij had - oneerbiedig gezegd - een pak slaag nodig voor hij begreep dat het ook voor de heidenen was bestemd. Kort en goed: Petrus had jou en mij niet op het oog toen hij zijn toespraak van Handelingen 2 hield.
Volgens mij is aan Abraham de heilige Geest niet beloofd. En dat staat wel in handelingen 2: de belofte van de Geest (vs 33).
quote:
Ik begrijp ook niet waar je het vandaan haalt dat de toehoorder van Petrus allemaal "geroepen" zouden zijn. Het waren de mensen bij die spotten om het feit dat iederen hem in de eigen taal hoorde en meenden dat Petrus teveel zoete wijn zou hebben gehad. Niet al die mensen waren geroepen! Velen kwamen tot geloof, maar niet iedereen. De belofte waar Petrus het over heeft en voor "u en uw kinderen geldt" gaat over de belofte van heil die besloten ligt in het verbond met Abraham. Wij kunnen daar alleen door geloof deel aan krijgen.
Dat zeg ik dan ook niet. Degenen die de vraag stellen 'wat moet ik dan doen?', degenen die door de woorden diep geraakt waren, die geldt de belofte. Dat is wat er staat, en dat is wat ik aangaf.
quote:
En natuurlijk waren de Joden geroepen. Het evangelie is er tenslotte eerst voor de Jood en dan pas voor de Griek! Maar dat wil nog niet zeggen dat alle beloften die voor Joden gelden ook voor de Grieken zijn.
Prima. Maar over die beloften gaat deze tekst niet. De belofte van de Geest is er net zo voor gelovigen-uit-de-heidenen als voor gelovigen-uit-de-joden. En niet voor joden die vasthouden aan Abraham en verder niet.
quote:
Verder wil ik niet beweren dat kinderen gezegend moeten worden. Jezus geeft ene voorbeeld door zelf kinderen te zegenen. Maar in de bijbel kom je nergens een gebod tegen dat je je kinderen zou moeten zegenen.
Moeten stond dan ook tussen haakjes. Volgens mij staat nergens beschreven dat kinderen van gelovigen gezegend werden. Jezus zegende kinderen, maar dat was voor zijn lijden en sterven. Je eigen kinderen laten zegenen is prima, maar geen sacrament. Geen vervanging van een teken dat ook zij bij het koninkrijk mogen horen.
quote:
Wat betreft de huisteksten: Jij meent dat daar jonge kinderen bij waren die nog niet konden geloven. Hoe kom je daarbij? Enkele voorbeelden:
Lydia: was een zakenvrouw op een verre reis. Zou ze jong geweest zijn en heel jonge kinderen hebben meegenomen?
De gevangenisbewaarder had een typische baan van een oud-soldaat die vlak voor z'n pensioen zat. Zou jij heel jonge kinderen hebben gehad?
Cornelius was gewoon thuis. Hele huis is hele huis. Inclusief slaven, slavinnen, etc. Allen werden gedoopt omdat er 1 belijdenis deed. Zo staat het er. Verder staat er in 1 kol 7 dat partners in de gelovige geheiligd zijn, vanwege de kinderen. Kinderen worden speciaal in Gods ogen als een ouder zich bekeert.
quote:
“En Crispus, de overste der synagoge, kwam tot geloof in de Here met zijn gehele huis, en vele van de Korintiers, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen” (Handelingen 18:

.
De kans is zeer aannemelijk dat een overste van een synagoge niet gehuwd was.
Want? Oversten konden prima kinderen hebben, dus ik neem aan dat ze dan ook proper gehuwd waren. (zie Marcus 5:22)
quote:
Ook hier kan het ‘gehele huis’ opgevat worden als medebewoners, zoals personeel en dienstknechten. Ook hier duidelijk het verband tussen geloven en dopen.
Duh... hij had toch geen ouders die geloven? Hij was derhalve een nieuw bekeerde. En dus volgde zijn doop op een belijdenis. Personeel en dienstknechten deelden daarin. Denk je dat die ook allemaal kinderloos waren?
quote:
Tenslotte: “Ook heb ik nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder weet ik niet, dat ik nog iemand gedoopt heb” (1 Corinthe 1:16).
In deze tekst wordt wel heel duidelijk over het gezin gesproken. We kunnen hier dus wel aannemen dat er een vrouw en kinderen bij betrokken waren. Maar ook hier is het weer een aanname om te stellen dat daar ook baby’s en/of kleine kinderen bij waren. Te meer als we in 1 Corinthe 16:15,16 het volgende lezen:
“Nog een verzoek, broeders: gij weet van het huis van Stefanas, dat het een eersteling van Achaje is en dat zij zich ten dienste van de heiligen gesteld hebben. Stelt u dan ook onder zulke mensen, en onder ieder, die medewerkt en arbeidt”.
Hier zegt Paulus over het huis van Stefanas dat zij zich ten dienste hadden gesteld van de heiligen. Vervolgens zegt Paulus dat men zich onder zulke mensen moet stellen. Deze mensen konden dus al een zekere mate van gezag uitoefenen. Het kan hier dus niet over baby’s of kleine kinderen zijn gegaan.[/]Waarom niet?
quote:
Maar op één plek is duidelijk dat er kinderen bij waren, maar lezen we verderop in de bijbel daar een toelichting op zodat we begrijpen dat dit niet om babies ging. Er is nergens in de bijbel een eenduidige en heldere tekst te vinden waar staat dat babies gedoopt worden. Wel komen we op veel plaatsen de oproep tegen om na geloof te dopen.
Jij neemt ook vanalles aan. Dat oversten doorgaans geen gezin hadden. Dat gevangenisbewaarders geen kinderen hadden. Dat het woord belofte op iets heel anders slaat dan de belofte een paar verzen eerder in dat betoog.
Of je nu voor of tegen kinderdoop bent, je moet aannamen doen met betrekking tot kinderen van gelovigen en hun doop. Het staat nergens expliciet. Maar er staat expliciet dat kinderen delen in de belofte aan de ouders, en ik kan daar geen 'abrahamse belofte' van maken. Impliciet is het vele malen logischer om te aan te nemen dat kinderen deelden in de belofte aan de ouders en dus gedoopt werden. Omdat God nu eenmaal met generaties/gezinnen werkt. Waarom zou Hij daarmee met Christus zijn opgehouden? Als een heel huis al gedoopt werd omwille van de bekering van 1 persoon, waarom dan per se kinderen daarvan buitensluiten?
quote:
Waarom doen we dat dan niet en blijven we toch kinderen dopen?! Waarom klampen we ons vast aan het verbond dat God met Abraham en zijn kinderen sloot alsof wijzelf kinderen van Abraham zijn? Waarom houden we vast aan de vervangingsleer terwijl die zo duidelijk anti-joods en anti-bijbels is?
Jij oreert hiertegen omdat dat je een karikatuur van bijbelteksten maakt, dat op de kinderdoop betrekt en dat dan afschiet.