ik vind st. Ignatius maar een dwaas

quote:
Piebe schreef op 30 juli 2010 om 17:37:[...]
19 Wat wil ik met dit alles zeggen? Dat offervlees een bijzondere betekenis heeft?
Of dat afgoden echt bestaan? 20 Dat niet, maar wel dat heidenen aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u één wordt met demonen.
De demonen die Jezus uitdreef had God zelf geschapen (Ri 9,23; 1 Sam 16,14; Deut 28,28) en
waren geen op zichzelf staande wezens.
volgens mij begrijp je niet helemaal wat wij beweren.
Niks staat op zichzelf, behalve God. Alles in de schepping is afhankelijk van God voor z'n bestaan. Wat zich ook als afgod kan aandienen (geld, macht, roem, sex, demonen, popsterren, whatever) is ofwel afhankelijk van God voor z'n bestaan, of het bestaat helemaal niet (bv. de romeinse god Jupiter). Mensen die zo'n afgod dienen zullen wellicht denken dat hij/zij autonoom is t.o.v. God, maar vanuit christelijk perspectief zullen we dat ontkennen (als die specifieke afgod uberhaupt al bestaat).
Jij beweert: afgoden bestaan niet, want het zijn geen (echte) goden.
Ik beweer: afgoden bestaan wel degelijk, maar het zijn geen echte goden. En kijk nog eens naar wat Paulus schrijft:
9 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten. (1 Kor. 10)
Afgoden zijn niet iets, maar het offeren aan afgoden is het offeren aan boze geesten. Er zit dus wel degelijk iets achter (sommige, niet alle?) afgoderij, namelijk boze geesten.
Dat zijn de afgoden waar de heidenen in werkelijkheid aan geofferd hebben. Ze dachten dat het echte goden waren (zoals JHWH) maar het blijken kwade geesten te zijn. Als je dus zegt dat die afgoden niet bestaan, zeg je maar de helft van de waarheid. Nee, ze bestaan niet in de zin dat ze geen goden zijn, maar ja, er bestaat wel iets dat zich als god voordeed of als god gezien werd terwijl het dat niet was.