Auteur Topic: Waar kan ik Gods ware Kerk Finden?  (gelezen 14805 keer)

Pastore

• Bekijk profiel
Waar kan ik Gods ware Kerk Finden?
« Gepost op: augustus 07, 2010, 06:46:10 am »

Waar is Gods ware Kerk vandaag?

Is er een ware kerk in deze wereld vandaag? En zo ja, hoe kan het worden geïdentificeerd?
Duizenden verschillende kerkgenootschappen beweren dat het volgen van Jezus Christus.
Toch leren ze duizenden verschillende "evangeliën" en niet eens op talloze punten van de leer.
Is Jezus Christus het hoofd van al deze denominaties? Is Jezus Christus gedeeld?
Of is er een ware Kerk van God, die los staat van dit religieuze Babylon?
Hoe herken je Gods ware Kerk? Als er een?
Van alle religieuze vragen waarmee de moderne waarheid-zoeker, dit is zeker de meest veeleisende en ook het meest frustrerende. Tegenstrijdige stemmen en interpretaties uit te roepen van iedere kerk dat ze het antwoord hebben. Denominaties, sekten en culten maken schelle claims gebaseerd op emotionele interpretaties van geïsoleerde bijbelteksten.
Met zulk een verward en vleselijke aanpak zelfs in de zogenaamde "Christendom", is het geen wonder dat steeds meer mensen zijn ontgoocheld met de godsdienst-en worden gemakkelijk het slachtoffer van het plan van Satan om de familie te vernietigen.

Maar het is ook waar dat iedere christen toegang tot dezelfde machtige kracht van God voor het overwinnen van die zwakheden heeft.
Maar de vraag blijft: Is er een geldige manier om de kerk die het dichtst bij de bijbelse normen van de waarheid te identificeren?
Ik ben terughoudend om eventuele vorderingen maken wat je wilt lezen, hoewel ik weet heel goed dat het kan uw leven een ommekeer teweeg. Niet gescand of licht van het materiaal waaruit volgt te lezen. Ik vraag alleen dat u het biddend te bestuderen en met een open geest. Vervolgens beoordelen op basis van de Schrift en je eigen spirituele overtuigingen. Als het is de waarheid, de Heilige Geest zal u begeleiden in het vreugdevolle erkenning van het. Mijn persoonlijke gevoel is dat vind je deze ervaring om de meest spannende avontuur dat u ooit heeft gehad in God's Woord.
Opmerkingen:
Het moet dus duidelijk aan dat, zo God heeft een bijzondere kerk in de wereld van vandaag, Hij zal het openbaren duidelijk en expliciet in Zijn heilig Woord.
De gemiddelde christen vandaag is dus volledig uitgeschakeld door deze overdreven heeft en interpretaties van Gods Woord dat velen hebben zelfs de mogelijkheid uitgesloten dat een "ware kerk" kan echt bestaan.
Ja ... .... Het bestaat, ... .. en het is zeer belangrijk te erkennen dat U ... ... "Ja, je" .... zijn de "ware kerk en de Tempel" van de Heilige Geest die in u woont.
Act 7:48 Dat betekent, als je God niet kunnen vinden binnen je zelf, zult u niet vinden God in elke kerk, gebouw of tempel door mensenhanden gemaakt.
QUOTE:
Act 2:17 in de laatste dagen, zegt God ... Ik zal mijn geest uitgieten over alle mensen. God spreekt over "u"
Kolossenzen 1:27 Aan wie God zou bekend maken wat de rijkdom van de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen, welke is Christus in u, de hoop der heerlijkheid:
1 Korintiërs 3:16-19 weet gij niet, dat bent u zelf Gods tempel (Kerk - Sanctuary) en dat Gods Geest in u woont?
Als iemand vernietigt (eender welke manier) Gods tempel, God zal vernietigen hem / haar;
Want God tempel is heilig, en je bent die Tempel.
Jezus Christus, door Zijn Geest woont in alle gelovigen.
1 Korintiërs 06:15 Weet gij niet, dat uw lichamen leden van
Jezus Christus zelf?
Leviticus 19:28 "Zaag niet uw lichaam voor de doden of zet tatoeage merken over uzelf. Ik ben de Here.
1 Korintiërs 6:19-20 Daarom eren God met uw lichaam.
Let op: dat ongehoorzaamheid diskwalificeert meteen een te worden met de Geest vervulde. Deze opmerkelijke vertegenwoordiger van God wordt beledigd toen Zijn voornaamste functie is geweigerd.
Zijn aard is om de zonde lijkt uiterst zondig. Zonde kan niet comfortabel blijven, waar de Heilige Geest verblijft (woont). Of de zonde is waarvan afstand is gedaan of de Heilige Geest uiteindelijk zal worden afgewezen en vertrekken.
Weigeren om te wandelen in het licht brengt geen een onmiddellijke afscheiding van God,
maar hardnekkige ongehoorzaamheid blijft het geweten uitharden van de ernst van de zonde.
Hebreeën 10:26 Die staat van duisternis ontwikkeld door herhaalde overtreding, want als we zondigen bewust na ontvangst van de kennis van de waarheid, er blijft niet langer een offer voor de zonden,
van bekende waarheid is wat wij noemen de onvergeeflijke zonde. De meest dodelijke gevaren die iemand vandaag de dag is een belediging van de Heilige Geest van God door te weigeren gehoorzaamheid aan Zijn overtuiging.
Het meest misleidende aspect van de onvergeeflijke zonde is de schijnbare gemak waarmee mensen in staat zijn om zonder God leven.
De grootste fout die mensen kunnen maken, is om te geloven dat ze kunnen komen wanneer zij tot God te kiezen. De waarheid is dat je alleen God kan gehoorzamen, wanneer de Geest spreekt tot je hart.
Ik herhaal dat je alleen God kan gehoorzamen, wanneer de Geest is veroordeling u te komen. Als dat weg is Geest gedreven en verworpen, er is geen mogelijkheid voor berouw.
De meest aanmatigend dat iemand kan doen, is bidden voor een goed begrip van de waarheid, en dan weigeren om te gehoorzamen, toen God dat gebed antwoorden.
Satan weet dat het geloof zonder de werken dood is, en hij weet ook dat de aanhoudende overtreding weg bedroeft de Heilige Geest. Zijn meest geconcentreerde aanval is op de wil, en natuurlijk is hij met groot succes in het veroorzaken van mensen tot gehoorzaamheid te stellen. Hoe langer ze wachten, hoe groter hun kans op langere wachttijden, en hoe groter het gevaar ervan wegrijden van de Heilige Geest.
Als we uit de buurt van dat de Heilige Geest en weigeren te luisteren en te gehoorzamen, zal God zijn om ons te laten gaan en je verloren.
Ik zal u zeggen waarom: omdat de Heilige Geest is de enige manier waarop God kan een individu te bereiken. Er is geen andere manier voor God om een persoon te redden, tenzij door de Heilige Geest. Dat is de manier waarop wij worden geleid tot bekering. Als we niet over de Heilige Geest, is er geen hoop voor ons.
Opmerking: Ik was een scepticus voordat ik begon mijn geweldige ontdekkingsreis, en fijn realiseerde zich dat de Bijbel is Gods Woord en niet menselijke woorden van het begin tot het einde.
Maar zodra ik de nauwkeurigheid van de bijbel voorspellingen zag, besefte ik dat God kan niet liegen.
Dat is volkeren interpretatie van de Bijbel, dat God liesThere te maken is slechts een veilige ding te doen met de waarheid - gehoorzamen! U kunt er niet over uit, rond, of er doorheen. Het zal niet weggaan, en het zal niet veranderen. We breken niet Gods wet, het breekt ons op als wij gehoorzamen zij

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2010, 01:30:34 pm »
“Uit welke gemeente komt u?”
Die vraag moet ik nog wel eens horen
Dan antwoord ik: ik ben hervormd geboren
Maar ja, wat geef ik daarmee eigenlijk aan?
met hervormd kun je alle kanten op gaan!
En dus vul ik aan: rechtzinnig daarenboven,
Dat is een vrijzinnige manier van geloven.

Maar toen ik jong was, is mij al geleerd:
Een goed woord voor hervormd is gereformeerd.
Dus behoor ik ook tot de gereformeerde kerk:
En doe ik gereformeerd gemeentewerk.
De kerk is oud! Dat is zonder meer;
Dus ben ik eigenlijk ook oud-gereformeerd.

Ik ben christelijk, zo is me geleerd.
Dus ben ik ook christelijk gereformeerd.
Ik kan ook zeggen, dat kan er mee door,
Dat ik tot een christengemeente behoor.
Christus bevrijdde mij, tot liefde en hoop
Dus, vast en zeker, vrijgemaakt ben ik ook.

Omdat men in mijn kerk ook aan dopen doet,
Past Baptistengemeente me ook wel goed.
In mijn kerk komt ook jaarlijks het Pinksterfeest voor
dus is het dat ik ook tot de Pinkstergemeente behoor.
En omdat het steeds om het Evangelie gaat
kan Evangelische gemeente ook geen kwaad.

Ik vaar op het Bijbels apostolisch gezag,
dat is de reden dat ik me ook apostolisch noemen mag.
Tenslotte is het gewoon een klein publiek,
de kerk is algemeen, dus ben ik ook katholiek.

Nu weet u bij welke gemeente ik hoor.
Of komt mijn antwoord u verwarrend voor?
U heeft gelijk! Die namen! Wat een gedoe!
Daarom wens ik u van harte toe,
dat op de vraag: waar hoort u bij? Van wie bent U?
Uw antwoord zij: Van Christus ben ik!
Straks en............NU!

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2010, 01:43:00 pm »
Wat is een 'ware' kerk?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2010, 01:53:11 pm »

quote:

De kerk van Christus, lees Annet haar gedicht maar! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2010, 02:02:31 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 augustus 2010 om 13:53:
[...]

De kerk van Christus, lees Annet haar gedicht maar! :)

Er is maar één Kerk, die is Eén, Heilig, Katholiek en Apostolisch.

Dat belijden zowel katholieken als protestanten, dus ik heb nog steeds geen idee wat een 'ware' kerk zou moeten zijn.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2010, 02:04:25 pm »
Annet en Pastore: mooie woorden :) Ik kan me er helemaal in vinden.

De 'ware' kerk is de gemeenschap der heiligen van alle dagen en alle tijden :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2010, 02:22:57 pm »

quote:

En antwoord op de TS:

quote:

Artikel 29 NGB - De kenmerken van de ware kerk, van haar leden en van de valse kerk

Wij geloven dat men nauwgezet en met grote zorgvuldigheid, vanuit Gods Woord, behoort te onderscheiden welke de ware kerk is, omdat alle sekten die er tegenwoordig in de wereld zijn, zich ten onrechte kerk noemen . Wij spreken hier niet over de huichelaars, die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen, al zijn zij voor het oog wel in de kerk . Maar wij bedoelen dat men het lichaam en de gemeenschap van de ware kerk moet onderscheiden van alle sekten, die beweren dat zij de kerk zijn.
De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt ; dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt , zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen . Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God , alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd . Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.
Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen , de ware God en hun naaste  liefhebben , niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen . Dat wil echter niet zeggen dat er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn,
maar door de Geest strijden zij daar elke dag tegen, hun leven lang . Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heer Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem.
Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen . Zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in zijn Woord geboden heeft, maar naar eigen goedvinden voegt zij eraan toe en laat zij eruit weg. Zij grondt zich meer op mensen dan op Christus. Zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar bestraffen over haar zonden, hebzucht en afgoderij.
Deze twee kerken zijn gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2010, 02:23:12 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2010, 02:29:11 pm »
Elle,

Vermeld er dan ook bij, dat dit een 400 jaar oud antwoord is, met een geheel ander kerkelijk landschap dan nu :)

Maar ik weet niet precies wat je met het antwoord wilt zeggen. Wat is de conclusie die je moet trekken uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis voor een
- PKN Kerk
- Nederlands Gereformeerde kerk
- Vrijgemaakte kerk
- Baptisten kerk
- Pinkstergemeente
- losse huisgemeente?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2010, 02:31:34 pm »
Dat het gemakkelijk is om een ware kerk te herkennen.

(En dat al dat kerkgescheur wanstaltig is.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2010, 03:06:09 pm »

quote:

Zwever schreef op 07 augustus 2010 om 14:29:
Elle,

Vermeld er dan ook bij, dat dit een 400 jaar oud antwoord is, met een geheel ander kerkelijk landschap dan nu :)

Maar ik weet niet precies wat je met het antwoord wilt zeggen. Wat is de conclusie die je moet trekken uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis voor een
- PKN Kerk
- Nederlands Gereformeerde kerk
- Vrijgemaakte kerk
- Baptisten kerk
- Pinkstergemeente
- losse huisgemeente?

De Bijbel is nog veel ouder en nog steeds een zeer actueel boek  :)

De conclusie die je zou kunnen trekken is afhankelijk van de leer die je aanhangt dus dat zal per persoon verschillen.

In mijn optiek moet je altijd uitkijken met de term "ware" kerk want God verzamelt zijn volk in alle landen,natien en alle talen.

Voor mij betekent het die kerk waar je zelf van overtuigd bent die het dichst bij Gods Woord leeft.

Cor Weeda is evangelist is oa regelmatig te horen in Lochem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2010, 07:16:26 pm »
Wat het onderwerp betreft: ik geloof dat de topiq opener hier wel wat zinnigs zegt, als hij beweerd dat wij zelf Gods tempels zijn. Van daar uit zie ik een gemeente puur en alleen bestaan uit ware christenen uit genade die samen de ware kerk vormen. Echter weet enkel Jezus wie daar bij horen. De denominaties zijn vooral menselijke organisatie waarbinnen zowel valse als de ware kerk kan huizen, niet als hele complete gemeentes, maar van tempel in contact met de volgende tempel, van mens tot mens dus.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2010, 09:33:53 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 augustus 2010 om 19:16:
Wat het onderwerp betreft: ik geloof dat de topiq opener hier wel wat zinnigs zegt, als hij beweerd dat wij zelf Gods tempels zijn. Van daar uit zie ik een gemeente puur en alleen bestaan uit ware christenen uit genade die samen de ware kerk vormen. Echter weet enkel Jezus wie daar bij horen. De denominaties zijn vooral menselijke organisatie waarbinnen zowel valse als de ware kerk kan huizen, niet als hele complete gemeentes, maar van tempel in contact met de volgende tempel, van mens tot mens dus.
Mooi gezegd! Op deze manier kan ik mij 1 voelen met gelovigen uit verschillende dominaties, zonder dat ik van bepaalde van die denominaties ooit lid zou willen zijn omdat ik mij in de officiele leer niet kan vinden ... maar gelukkig wel mensen uit die denominaties die willen leven tot eer van God!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 08, 2010, 12:27:59 am »
"Deze twee kerken zijn gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden."

Als het dan zo gemakkelijk is ... dan zouden ze beide duidelijk aan te wijzen moeten zijn, toch?

Jezus zelf spreekt over wolven in schaapskleren ... er zijn er blijkbaar die zich voordoen als schapen, met als doel het opwerpen van een rookgordijn, zodat niet duidelijk is dat ze in werkelijkheid wolven zijn. Mogelijk zijn sommige wolven goed in toneelspelen en is het wel helemaal niet zo makkelijk, helder en duidelijk onderscheid te maken in alle gevallen.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 12:31:59 am door penguin1978 »
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 08, 2010, 03:35:19 am »

quote:

penguin1978 schreef op 07 augustus 2010 om 21:33:
[...]

Mooi gezegd! Op deze manier kan ik mij 1 voelen met gelovigen uit verschillende dominaties, zonder dat ik van bepaalde van die denominaties ooit lid zou willen zijn omdat ik mij in de officiele leer niet kan vinden ... maar gelukkig wel mensen uit die denominaties die willen leven tot eer van God!

Ja ik snap het. Ik denk echter dat het lid zijn van denominaties niet automatisch hoeft te betekenen dat je instemd met hun leer, dat doe ik immers niet en de PKN waar ik bij hoor vindt dat juist eerder boeiend dan vervelend. Het voordeel zit hem in veel dingen. Zo slaat onze gemeente de armen in één om mensen met problemen in onze gemenete bij te staan. Samen sta je sterk. Dat houdt inmiddels in: samenwerken met de YFC-Nederland om een jongerenwerker naar ons dorp te krijgen met samenwerking van andere gemeentes en vanuit eigen gelederen mee te organiseren van de activiteiten om samen met de jongerenwerker de jeugd in ons dorp te berijken met het evangelie. Het houdt in het ondersteunen van vluchtelingen, een dovenschool in Tanzania, een gemeenschap in Roemenië en een zendingswerker in China. diaconaalwerk voor kerk in actie, samenwerking met joden in de omgeving,  pastoraal en diaconaal hulp aan hulp behoeftigen in ons dorp etc...

Het heeft veel voordelen.  Ik heb bijna finantiëel in echt zwaar weer gezeten en toen kreeg in van een diaken van onze gemeente te horen dat ik bij hen aan kan kloppen als ik finantiële steun van hen nodig heb.

Dat soort dingen.

Maar goed, los daar van: ik snap wat je zegt :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 08, 2010, 12:10:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 augustus 2010 om 03:35:
[...]

Ja ik snap het. Ik denk echter dat het lid zijn van denominaties niet automatisch hoeft te betekenen dat je instemd met hun leer, dat doe ik immers niet en de PKN waar ik bij hoor vindt dat juist eerder boeiend dan vervelend. Het voordeel zit hem in veel dingen. Zo slaat onze gemeente de armen in één om mensen met problemen in onze gemenete bij te staan. Samen sta je sterk.
Dat is bij onze gemeente ook zo, ik ga zelf nooit naar de kerk, maar leef wel op goede voet met de leden en dominee van de PKN. Ook zij vinden het wel interessant dat ik anders als hun over de Bijbel denk en dat leidt vaak tot boeiende gesprekken.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 08, 2010, 01:11:12 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 augustus 2010 om 12:10:
[...]

Dat is bij onze gemeente ook zo, ik ga zelf nooit naar de kerk, maar leef wel op goede voet met de leden en dominee van de PKN. Ook zij vinden het wel interessant dat ik anders als hun over de Bijbel denk en dat leidt vaak tot boeiende gesprekken.

Die openheid vindt ik wel heel belangrijk. Ondanks verschillen elkaar in waarde laten en vertrouwen hebben in elkaars beste bedoelingen.

Ik kom soms voorbeelden tegen van gemeentes waar je een dichte deur voor je neus krijgt gesmeten als je van hun visie afwijkt. Dat vindt ik jammer.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2010, 02:51:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 augustus 2010 om 13:11:
[...]Die openheid vindt ik wel heel belangrijk. Ondanks verschillen elkaar in waarde laten en vertrouwen hebben in elkaars beste bedoelingen.

Ik kom soms voorbeelden tegen van gemeentes waar je een dichte deur voor je neus krijgt gesmeten als je van hun visie afwijkt. Dat vindt ik jammer.

Helaas ervaar ik de kerk waarin ik ben opgegroeid meer als het laatste wat jij schrijft ... hoewel diezelfde kerk hier op dit forum wel de ruimte bied aan andersdenkenden, dat vind ik dan wel weer positief!

Toen ik besloot niet meer lid te willen zijn van het kerkgenootschap waartoe ik behoorde vanaf geboorte tot mijn 21e, wilden velen dat ik weer terugkwam ... mijn fysieke aanwezigheid werd op prijs gesteld, mijn afwijkende overtuigingen was weinig tot geen ruimte voor.

Jaren later zijn er nog steeds bekenden, die mij haast smekend vragen of ik dan toch niet a.u.b. een klein beetje gereformeerd nog ben ... gereformeerd zijn of evangelisch zijn (waar ik nu de samenkomsten bijwoon) zegt mij helemaal niets ik geloof in God en hoe Hij zich openbaart in de bijbel.

Daarvoor wil ik niet verplicht worden om alles in de bijbel te moeten interpreteren zoals de kerkleer voorschrijft, ik wil best erkennen dat er een hoop waar is in de kerkleer ... alleen al dat een predikant afgezet kan worden als hij ook maar een millimeter daarvan afwijkt, zegt mij genoeg over het gezag van de kerkleer en dat deze, hoewel dat ontkent wordt, de plaats van de bijbel heeft ingenomen.

Overigens al zou ik terug willen, ik denk niet dat ze me weer teruglaten als lid als ik er open en eerlijk voor uitkom dat ik de drie formulieren van enigheid niet erken als een overal correcte weergave van de bijbel ...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 08, 2010, 03:20:45 pm »
Jammer is dat als dat zo gaat. Ik ben er juist voor dat mensen de kans krijgen om ook echt te mogen belijden wat ze zelf persoonlijk geloven. Ik geloof wel in het stellen van bepaalde kernvoorwaarden als dat je bijvoorbeeld geen dominee hebt die zegt dat Jezus niet letterlijk uit de dood is opgestaan, maar gemeentes kunnen het hun volgelingen ook wel heel moeilijk maken. Als je pas lid mag zijn als je de drie formulieren erkend vindt ik ergens ook in het geval als het voor de 100 procent waar zou zijn niet echt verstandig, want een kerk wil toch ook missionair bezig zijn en ruimte bieden voor mensen die nog zoekende zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 03:21:24 pm door gaitema »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 08, 2010, 03:29:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 augustus 2010 om 15:20:
Jammer is dat als dat zo gaat. Ik ben er juist voor dat mensen de kans krijgen om ook echt te mogen belijden wat ze zelf persoonlijk geloven. Ik geloof wel in het stellen van bepaalde kernvoorwaarden als dat je bijvoorbeeld geen dominee hebt die zegt dat Jezus niet letterlijk uit de dood is opgestaan, maar gemeentes kunnen het hun volgelingen ook wel heel moeilijk maken. Als je pas lid mag zijn als je de drie formulieren erkend vindt ik ergens ook in het geval als het voor de 100 procent waar zou zijn niet echt verstandig, want een kerk wil toch ook missionair bezig zijn en ruimte bieden voor mensen die nog zoekende zijn.

Daarbij wil ik ook nog opmerken dat ik van overtuiging ben dat een grote meerderheid van de mensen in de betreffende kerk geen flauw idee heeft welke leerstellingen van de Dordtse leerregels hun zouden moeten onderschrijven ... toch onderschrijven ze deze blijkbaar.

Voor mij is de kernwaarde dat de bijbel het geinspireerde Woord van God is en dat wat hierin staat doorslaggevend is ... blijven we natuurlijk wel zitten met verschillende interpretaties, maar dat hoeft wat mij betreft elkaar niet te bijten. Als broeder X geloofd dat het verkeerd is een ijsje te kopen op zondag en zuster Y dat wel doet zonder gewetensbezwaar, kan ik daar prima mee leven.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 03:31:57 pm door penguin1978 »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 08, 2010, 04:59:30 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 08 augustus 2010 om 15:29:
[...]

Daarbij wil ik ook nog opmerken dat ik van overtuiging ben dat een grote meerderheid van de mensen in de betreffende kerk geen flauw idee heeft welke leerstellingen van de Dordtse leerregels hun zouden moeten onderschrijven ... toch onderschrijven ze deze blijkbaar.

Ja en dus ? Laat jij je geloof afhangen van waar anderen volgens jou geen flauw idee hebben ? Het zal best lastig zijn maar heb je dat niet binnen elke kerkgemeenschap ?

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 08, 2010, 05:10:12 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 08 augustus 2010 om 16:59:
[...]
Ja en dus ? Laat jij je geloof afhangen van waar anderen volgens jou geen flauw idee hebben ? Het zal best lastig zijn maar heb je dat niet binnen elke kerkgemeenschap ?

Het enigste wat ik daarmee wil zeggen is dat er binnen het betreffende kerkgenootschap veel mensen zitten die de kerkleer onderschrijven als je vraagt of ze die onderschrijven ... maar als je iets dieper doorvraagt er geen enkel benul van hebben wat er in de Dordtse Leerregels staat, hoewel die wel tot hun kerkleer behoort. Maar als ik er openlijk voor uitkom dat ik die kerkleer niet onderschrijf, ik niet meer welkom ben als lid ... vind ik op zijn minst hypokriet.

Snap voor de rest jou vraagstelling niet ... de enigste betrouwbare bron voor mijn geloof is het Woord van God en dat laat ik van niets of niemand anders afhangen.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 08, 2010, 07:24:18 pm »
"Waar kan ik Gods ware Kerk Finden?"

gewoon op google intypen "Gods ware kerk"

Dan kom je o.a. bij het boek:

Gods Kerk door de Eeuwen Heen. Door John H. Ogwyn

"In dit onthullende boekje vindt U een beknopt verslag van de fascinerende geschiedenis van de ware Kerk van God"

Ongetwijfeld ben ik het zelf niet eens met deze zienswijze ... maar het boek pretendeert wel de geschiedenis te kennen van de 'ware Kerk van God'

http://www.wereldvanmorgen.org/brochure_Godskerkeeuwen.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 07:27:09 pm door penguin1978 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 08, 2010, 08:02:15 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 08 augustus 2010 om 17:10:
[...]

Het enigste wat ik daarmee wil zeggen is dat er binnen het betreffende kerkgenootschap veel mensen zitten die de kerkleer onderschrijven als je vraagt of ze die onderschrijven ... maar als je iets dieper doorvraagt er geen enkel benul van hebben wat er in de Dordtse Leerregels staat, hoewel die wel tot hun kerkleer behoort. Maar als ik er openlijk voor uitkom dat ik die kerkleer niet onderschrijf, ik niet meer welkom ben als lid ... vind ik op zijn minst hypokriet.

Snap voor de rest jou vraagstelling niet ... de enigste betrouwbare bron voor mijn geloof is het Woord van God en dat laat ik van niets of niemand anders afhangen.
Ja, ik kan het ook niet onthouden om eerlijk te zijn. De drie formulieren heb ik gelezen, maar ik ben nu weer vergeten wat er ook weer in stond. Al is het zo weer op te zoeken, maar ik heb het idee dat velen het net als ik ook zo weer kwijt zijn na het gehoord te hebben.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 08:03:05 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 08, 2010, 08:11:05 pm »
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar de tekst in de openingspost is rechtstreeks uit het boek "Where Is God's True Church Today" van Roderick C. Meredith overgenomen.

Online versie:
http://www.tomorrowsworld...Booklets1&item=1127228124

Hij is leider en stichter van de Living Church of God:
http://en.wikipedia.org/wiki/Living_Church_of_God

Het laat zich raden waar wij Gods ware Kerk kunnen vinden....

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 08, 2010, 08:30:17 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 augustus 2010 om 20:11:
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar de tekst in de openingspost is rechtstreeks uit het boek "Where Is God's True Church Today" van Roderick C. Meredith overgenomen.

Online versie:

verklaard ook de kleine foutjes in openingspost ... letterlijk vertaald door een vertaalmachine!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 08, 2010, 09:32:30 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 08 augustus 2010 om 17:10:
[...]

Blijkbaar heb je je binnen de GKV (neem ik aan) niet geaccepteerd geweten of was er geen ruimte voor een afwijkende mening.Je wekte bij mij de suggestie dat het niet weten enz mede een argument is geweest om eea anders te doen.

Ik denk dat bij elke kerkgemeenschap dit soort zaken gebeuren,deels omdat het idd gecompliceerd is en mensen niet snel over hun diepste gevoel praten inzake geloof,het maakt hun dan ook kwetsbaar,en deels omdat er tegenwoordig weinig feitenkennis meer is.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 08, 2010, 09:48:29 pm »

quote:

Online versie:

Ja vreemd. Ik was ook al op zoek gegaan en vond iets anders namelijk:

link - Search for the Church

Hier betreft het een boek van Joe Crews

Hiervan zijn stukken overgenomen. Kijk maar eens:

Is there a true church in the world today? And if so, how can it be identified?
Thousands of different church denominations claim to be following Jesus Christ. Yet they teach thousands of different “gospels” and disagree on countless points of doctrine. Is Jesus Christ the Head of all these denominations? Is Christ divided? Or is there a true Church of God that stands apart from this religious Babylon? How can you recognize God’s true Church?
Of all the religious questions facing the modern truth-seeker, this is certainly the most demanding and also the most frustrating. Conflicting voices from every quarter declare that they have the answer. Denominations, sects, and cults make strident claims based upon emotional interpretations of isolated Bible texts.

De vette tekst komt via de link die ik vond en waar daar een witregel was past precies de tekst die via jouw link te vinden is.

Ik weet niet wat er hier voor een grappenmaker aan het werk is. Hij kan mooi kopiëren en plakken en hij heeft de beschikking over een aardige vertaalmachine.
De onvolkomenheden die er dan in zaten wekte trouwens in eerste instantie mijn achterdocht: Aan de ene kant een post met een tekst als een boekwerk en aan de andere kant vreemde fouten. Ik vermoedde automatische vertaling en ben op zoek gegaan. En ja hoor!!

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 08, 2010, 09:54:14 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 08 augustus 2010 om 21:32:
[...]Blijkbaar heb je je binnen de GKV (neem ik aan) niet geaccepteerd geweten of was er geen ruimte voor een afwijkende mening.Je wekte bij mij de suggestie dat het niet weten enz mede een argument is geweest om eea anders te doen.

In ieder geval heb ik dat niet ervaren dat er veel ruimte was voor afwijkende mening, overigens kan dat van persoon tot persoon verschillen met sommigen heb ik de jaren daarna nog heel goed kunnen praten en anderen (waaronder predikanten, hoewel heel voorzichtig bang hun baan te verliezen) hebben mij laten weten ook de kerkleer zo niet te zien. Mijn argumenten om het anders te doen of eruit te stappen zijn divers, maar mijn diepste motivatie is denk ik dat ik ten diepste simpelweg niet gereformeerd ben, ik ervaar het als benauwend en beperkend, en mijn overtuigingen komen (niet meer) overeen met wat deze kerk ziet als de ware leer.

Tegenstrijdig met mijn ervaringen is in deze wel dit forum van hetzelfde kerkgenootschap waartoe ik ooit behoorde, waar over het algemeen een goed onderbouwd tegenargument wel besproken kan worden!

"Ik denk dat bij elke kerkgemeenschap dit soort zaken gebeuren,deels omdat het idd gecompliceerd is en mensen niet snel over hun diepste gevoel praten inzake geloof,het maakt hun dan ook kwetsbaar,en deels omdat er tegenwoordig weinig feitenkennis meer is."

En veel mensen interesseert het eenvoudigweg bijzonder weinig ... ze zijn opgegroeid in een bepaalde traditie, en hebben binnen die traditie hun familie en vrienden etc.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2010, 10:50:59 pm door penguin1978 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 08, 2010, 11:53:07 pm »

quote:

Online versie:

He bah, al weer zo'n eendagsvlieg  }:|

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 08, 2010, 11:56:26 pm »

quote:

Trajecto schreef op 08 augustus 2010 om 21:48:
[...]

Ja vreemd. Ik was ook al op zoek gegaan en vond iets anders namelijk:

link - Search for the Church

Hier betreft het een boek van Joe Crews

Hiervan zijn stukken overgenomen. Kijk maar eens:

Is there a true church in the world today? And if so, how can it be identified?
Thousands of different church denominations claim to be following Jesus Christ. Yet they teach thousands of different “gospels” and disagree on countless points of doctrine. Is Jesus Christ the Head of all these denominations? Is Christ divided? Or is there a true Church of God that stands apart from this religious Babylon? How can you recognize God’s true Church?
Of all the religious questions facing the modern truth-seeker, this is certainly the most demanding and also the most frustrating. Conflicting voices from every quarter declare that they have the answer. Denominations, sects, and cults make strident claims based upon emotional interpretations of isolated Bible texts.

De vette tekst komt via de link die ik vond en waar daar een witregel was past precies de tekst die via jouw link te vinden is.

Ik weet niet wat er hier voor een grappenmaker aan het werk is. Hij kan mooi kopiëren en plakken en hij heeft de beschikking over een aardige vertaalmachine.
De onvolkomenheden die er dan in zaten wekte trouwens in eerste instantie mijn achterdocht: Aan de ene kant een post met een tekst als een boekwerk en aan de andere kant vreemde fouten. Ik vermoedde automatische vertaling en ben op zoek gegaan. En ja hoor!!
Ik dacht eerst dat het een Brit was die net Nederlands kon  :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 09, 2010, 12:02:43 am »

quote:

penguin1978 schreef op 08 augustus 2010 om 21:54:

En veel mensen interesseert het eenvoudigweg bijzonder weinig ... ze zijn opgegroeid in een bepaalde traditie, en hebben binnen die traditie hun familie en vrienden etc.

En weer anderen worden door angst weerhouden om het te onderzoeken.
Het kunnen redenen zijn als:
ik ben geen theoloog
wie ben ik?
stel je voor dat het occult is
het gaat boven mijn pet

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 09, 2010, 08:58:28 am »

quote:

gaitema schreef op 09 augustus 2010 om 00:02:
[...]

En weer anderen worden door angst weerhouden om het te onderzoeken.
Het kunnen redenen zijn als:
ik ben geen theoloog
wie ben ik?
stel je voor dat het occult is
het gaat boven mijn pet
En op zich geeneens erg dat hele volkstammen in de kerk niet weten wat er in de DL staan, ... alleen is het dan in mijn optiek wel hypokriet dat gesteld wordt dat men deze erkent als onfeilbare kerkleer, zonder dat men ook maar enig idee heeft waar het over gaat.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 09, 2010, 08:59:15 am »

quote:

gaitema schreef op 08 augustus 2010 om 23:53:
[...]

He bah, al weer zo'n eendagsvlieg  }:|
Haha, wel die eendagsvlieg heeft in ieder geval wel een leuke discussie op gang gebracht!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 09, 2010, 10:53:30 am »

quote:

penguin1978 schreef op 08 augustus 2010 om 21:54:
[...]

Maar dat zegt mi iets over die mensen en niet over de betreffende kerk en ook niet over jezelf.
Aan de andere kant moet je wel oppassen omdat je idd de diepste beleving van de mensen niet kent en weet.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 09, 2010, 10:54:30 am »

quote:

penguin1978 schreef op 08 augustus 2010 om 20:30:
[...]

verklaard ook de kleine foutjes in openingspost ... letterlijk vertaald door een vertaalmachine!

Beste TS,

De gemiddelde Nederlander kan nog beter vertalen dan een vertaalmachine. Ik ga die openingspost dan ook echt niet lezen.  O-)

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 09, 2010, 10:55:16 am »

quote:

penguin1978 schreef op 09 augustus 2010 om 08:58:
[...]

En op zich geeneens erg dat hele volkstammen in de kerk niet weten wat er in de DL staan, ... alleen is het dan in mijn optiek wel hypokriet dat gesteld wordt dat men deze erkent als onfeilbare kerkleer, zonder dat men ook maar enig idee heeft waar het over gaat.

Dus is het wel erg want jij vindt het hypokriet.

Ik ben van mening dat je niet alles hoeft te weten maar een bepaalde basiskennis lijkt me wenselijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 09, 2010, 06:50:18 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 09 augustus 2010 om 08:59:
[...]

Haha, wel die eendagsvlieg heeft in ieder geval wel een leuke discussie op gang gebracht!
Hij zal het eens moeten weten  :D

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 09, 2010, 06:51:56 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 09 augustus 2010 om 08:58:
[...]

Ja, ook wel jammer. Dan is er ook geen gesprek mogelijk, de deur is al dicht voor je er aan begint.

jongrk

• check jongerenportal Jong RK!
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 18, 2010, 09:02:53 am »
Christus heeft de apostelen geroepen en de opdracht gegeven Hem te verkondigen tot aan de uiteinden der aarde.
Om de apostelen was een groep leerlingen.
Deze Kerk van Christus ging de geschiedenis in, er ontstond een structuur. Deze structuur paste zich in de loop der tijd aan aan de vragen van de tijd.
De apostelen wijdden door handoplegging hun opvolgers. De apsotolische successie. Deze opvolgers en nieuwe leiders van nieuwe gemeenten noemde men episkopoi, opzieners - waar ons woord bisschop vandaan komt.

Waar vind je vandaag de dag nog deze levende structuur van apostolische successie? Zou daar dan niet de ware Kerk van Christus zijn?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 18, 2010, 09:33:29 am »
Nee, dat denk ik niet, want de apostelen nodigden hun gehoor uit hun beweringen te toetsen aan de Schrift (Hand 17,2; Rom 4,3; Rom 11,2 etc) en werd daar wel gehoor aan gegeven door de zogenaamde ware kerk?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 18, 2010, 09:43:23 am »

quote:

Piebe schreef op 18 september 2010 om 09:33:
Nee, dat denk ik niet, want de apostelen nodigden hun gehoor uit hun beweringen te toetsen aan de Schrift (Hand 17,2; Rom 4,3; Rom 11,2 etc) en werd daar wel gehoor aan gegeven door de zogenaamde ware kerk?
Indien de katholieke Kerk bedoeld wordt, ja daar wordt zeker gehoor aan gegeven. Sterker nog tijdens het tweede Vaticaanse concilie is dat nog eens bekrachtigd.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 18, 2010, 10:30:34 am »

quote:

Thorgrem schreef op 18 september 2010 om 09:43:
[...]

Indien de katholieke Kerk bedoeld wordt, ja daar wordt zeker gehoor aan gegeven. Sterker nog tijdens het tweede Vaticaanse concilie is dat nog eens bekrachtigd.
Dat is dan in elk geval een pluspunt!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 19, 2010, 09:06:29 pm »
Staat tegenover dat je in de RKK de functie van priester tegenkomt die in het NT niet met name genoemd wordt.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: september 19, 2010, 09:12:13 pm »

quote:

dingo schreef op 19 september 2010 om 21:06:
Staat tegenover dat je in de RKK de functie van priester tegenkomt die in het NT niet met name genoemd wordt.
Dat staat er niet tegenover. Maar je hebt idd gelijk dat de functie van priester niet met name wordt genoemd evenals honderd en 1 dingen die we vandaag de dag als christelijk beschouwen. Dingen zoals drie-eenheid, tweenaturenleer, theotokos, bijbel, dominee, opwekking (de muziek) enz enz.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2010, 09:12:40 pm door Thorgrem »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: september 19, 2010, 11:35:41 pm »

quote:

jongrk schreef op 18 september 2010 om 09:02:
Christus heeft de apostelen geroepen en de opdracht gegeven Hem te verkondigen tot aan de uiteinden der aarde.
Om de apostelen was een groep leerlingen.
Deze Kerk van Christus ging de geschiedenis in, er ontstond een structuur. Deze structuur paste zich in de loop der tijd aan aan de vragen van de tijd.
De apostelen wijdden door handoplegging hun opvolgers. De apostolische successie. Deze opvolgers en nieuwe leiders van nieuwe gemeenten noemde men episkopoi, opzieners - waar ons woord bisschop vandaan komt.

Waar vind je vandaag de dag nog deze levende structuur van apostolische successie? Zou daar dan niet de ware Kerk van Christus zijn?

Nee. De ware kerk wordt niet in stand gehouden door zichzelf maar door God. De ware kerk wordt in stand gehouden ondanks zichzelf.  Want de satan slaagt er immer in om de kerk tegenover God te plaatsen.

Adam en Eva waren de ware kerk. Het Joodse volk was de ware kerk. De groep discipelen rond Jezus was de ware kerk. De 12 geroepen discipelen waren de ware kerk. De georganiseerde kerk was de ware kerk. En steeds wordt de herder uit het oog verloren en gaan de schapen eigen wegen.

God heeft door alle afval heen steeds de kerk in stand gehouden. Dat is niet een instandhouden volgens menselijke denkramen. Christus moest uit het volk Isräël komen, maar toch maakte het volk het zo bont dat God het hele volk, behalve een, wilde uitdelgen. Christus moest uit Bethlehem komen, maar toen het zover was werden alle kinderen van bethlehem vermoord. Geen grotere kerkleraar werd er gevonden dan Johannes de doper, maar in de nabijheid van Christus werd Johannes vermoord. De vergadering van discipelen was de rots waarop de gemeente werd gebouwd en aan welke de sleutels van het koninkrijk werd gegeven, maar toch lieten alle discipelen het afweten toen het erop aankwam, en de meeste in aanzien het meest nadrukkelijk.

Dus, de ware kerk is niet een ideaalplaatje van degenen die het het best doen. Maar het is een normatieve eenheid die niet zichzelf vormt maar die door Christus wordt gevormd, niet als georganiseerde eenheid van mensen, maar als organische eenheid met het Hoofd Christus.

Prof. Schilder placht het zo uit te drukken dat de ware kerk niet een georganiseerde eenheid was, maar wel kenmerken had waardoor op elke plaats aan te geven is of een kerk een ware kerk was of niet.

Nu staat dat beeld in zijn algemeenheid op gespannen voet met de Christelijke gedachte dat er edele delen en minder edele delen zijn van het lichaam dat een eenheid vormt in Christus. Maar de normatieve lading ervan is dat het niet zo is dat iedereen die zegt Christus te geloven tot de ware kerk behoort, maar dat vanuit elke groep gelovigen afstand wordt genomen van die groepen die in leer en leven apert breken met Christus. Niet om die andere groep altijd te veroordelen, maar wel om de eigen roeping van gehoorzaamheid en het volgen van Christus invulling te geven.

Jouw geïntroduceerde gedachte dat het kijken naar een levende (wat is levend?) successie van handenopleggende dienaren Gods antwoord geeft op de vraag waar de ware kerk is, is wat erg simpel. Want God heeft het volk Israël ook gesplitst en het volk Israël ook overgegeven aan de dwalingen die het koos, en de kerk ook gesplitst en overgegeven aan de dwalingen die het koos.

Het gaat daarom niet om het kijken naar een levende successie, maar om te kijken naar het levende Woord. Waar het Woord levend wordt gehouden is God aanwezig. En waar het Woord wordt verworpen en ketterse dwaling wordt geaccepteerd en gepropageerd, daar heerst niet de Vrede van Jeruzalem.

Toch is er een andere kant. Want God is geneigd om steeds terug te keren naar de oude stam en het door hem verkoren volk. Bijna onbevattelijke goedertierenheid valt steeds het volk ten deel dat Hij heeft verkozen. Hij sprak daarom ook dat hij zijn volk zal volgen tot in het duizendste geslacht van hen die Hem liefhebben.

Dat impliceert dat het heil zal voortkomen uit het onbeminde en het onaanzienlijke, en het onverwachte; maar in de lijn van God's heil uit een volstrekt logische scheut uit de door Zijn Zoon gevestigde stam.

Dat kan dus best de katholieke georganiseerde kerk zijn, zoals jij hier suggereert. En deze kerk heeft ook goede papieren. Immers de sleutels tot het koninkrijk wordt van oudsher al geclaimd door deze kerk. Als God deze sleutelmacht heeft gelaten in de schoot van de eerste opgerichte kerk, dan ligt de sleutel van het heil van de kerk daar, en zal ook vanuit daar een nieuwe scheut opkomen.
Maar evenzogoed kan het zijn dat de scheuring van de kerk in de reformatie een scheuring was als tussen Israël en Juda. En dan is het de nieuwe stam die het erfgoed van het heil voortbrengt.

Maar het een of het ander, God zal zijn heil bewerken, en alle knie zal zich dienen te buigen voor Hem. Dat houdt in dat die aardse oppervlakkigheid over de ware kerk niets afdoet aan de steeds geldende roeping om terug te keren tot de aloude eerste-eeuwse leer.. :-)

Vandaag is iets van eenheid volstrekt ondenkbaar. Dat was het in het verleden minder. Hoe kan het dat in het verleden wel eenheid werd gevonden? Door de Trouw aan het Gezag? Door de inzichten van Recht en Waarheid? Door een gezonde geestelijke beleving van wat in ieder geval wel en niet de goede richting was?

Hoe dat laatste ook zij, de kern van alle eenheid is niet gelegen in mensen die elkaar vinden, maar in het terugvinden van God door veel mensen, en vervolgens daardoor door het zich onfermen over de georganiseerde mensen door God. Een andere weg is er niet en daarom is de ware kerk niet een discussiepunt voor een onderscheid van de verschillen met elkaar, maar een discussiepunt over de vraag of wij bereid zijn en in staat zijn terug te keren tot God, in afhankelijkheid aan het gezag en het gezag in afhankelijkheid aan het Woord.

Dat geldt voor de RK-kerk die wordt geleid door de hoogste in hiërarchie boven pontius pilatus, dat is de pontius maximus. En dat geldt voor de reformatorische kerken die zo verward zijn dat ze niet meer weten wat de reden was dat ze gereformeerd zijn, namelijk om zich te verzetten tegen dwalingen die zo stuitend zijn dat een christgelovige niet anders kan dan zich ertegen te verzetten. Zoals elke CDA-er zich zou moeten verzetten tegen het moslimgeloof.

De ware kerk is de ware weg. En de ware weg is de weg door Christus. Dat is geen breed pad maar een levensweg in volle vrijheid van het gemoed, maar in verdrukking naar het vlees in een aaneenschakeling van keuzes die ons verder brengen met Christus tot God. En daarvoor moet het licht worden aangedaan. Het licht is de Heilige Geest, maar David leerde ons reeds in de Geest dat dat licht wordt helder gemaakt door het Woord; of in nieuwtestamentische bewoordingen: Christus belijden is de redding die is gezaaid in een hart, maar het belijden behoeft ook fundering en groei. Het behoeft goede geestelijke aarde, en moet niet worden overwoekerd door leringen en trekkingen van het kwaad.

Of ook in de nieuwtestamentische bewoordingen die Piebe aanhaalt:
.. want de apostelen nodigden hun gehoor uit hun beweringen te toetsen aan de Schrift (Hand 17,2; Rom 4,3; Rom 11,2 etc).
« Laatst bewerkt op: september 19, 2010, 11:48:44 pm door small brother »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: september 20, 2010, 07:07:13 am »

quote:

small brother schreef op 19 september 2010 om 23:35:
[...]

Nee. De ware kerk wordt niet in stand gehouden door zichzelf maar door God. De ware kerk wordt in stand gehouden ondanks zichzelf.

Dat is dan ook precies wat katholieken altijd zeggen, de Kerk is er nog ondanks mensen ipv dankzij mensen. De Kerk is het Lichaam van Christus enz enz. Je 'nee' is dus niet van toepassing.

Overigens vind ik het wel wat vreemd dat jongrk zo stellig reageert op een topic waarin de 'ware Kerk' wordt behandeld. 'Ware Kerk' lijkt me namelijk een typisch protestants begrip. :)
« Laatst bewerkt op: september 20, 2010, 07:07:57 am door Thorgrem »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 20, 2010, 08:37:28 am »

quote:

Thorgrem schreef op 20 september 2010 om 07:07:
[...]
'Ware Kerk' lijkt me namelijk een typisch protestants begrip. :)

Het lijkt me in deze context niet zinvol om te duiken in de definitie zoals het bedoeld is in de protestantse belijdenisgeschriften.

Maar wel is het goed om je te realiseren dat het een begrip is naar haar aard behorend bij de katholieke kerk. Want "de ware" kerk bestaat bij de gratie van een definieerbare valse kerk.

Een kerk die dwaalt is geen valse kerk. Maar een kerk die willens en wetens het bloed doet komen over haar en haar kinderen, die kan een valse kerk worden.

De katholieke kerk is een kerk die meer aanknoopt bij het gevoel en de mystiek. De reformatie was een groot probleem voor de katholieke kerk omdat de reformatoren sinds Jan Hus niets hebben met al dat gevoel, en romantiek en mystiek,  maar een rechtstreeks appel doen op God's Woord en Recht en Waarheid, terwijl de kerk eigenlijk een eigen systeem had van omgang met God en geloof waarbij een kritische houding in zichzelf al verdacht is.
De katholieke kerk moest er speciaal een verstandelijk goed bekwame geloofsgroep tegenover zetten, de Jezuieten, teneinde de reformatie om te buigen tot een volgzame kerk, waarbij de heilige moeder exclusief de verantwoording en de lijntjes met God bewaart. Waardoor protestanten en profeten even zo monddood worden geacht als onder de joden ten tijde van Christus.

Eigenlijk is het zo dat in principe Katholieken die vandaag de dag leven en de leer critisch volgen en toetsen aan God's woord, al meer hebben van een protestant dan van een katholiek in de schoot van de moeder.. Want ook een protestant volgt trouw de kerk, totdat het punt bereikt wordt: hier sta ik, ik kan niet anders.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 20, 2010, 10:24:47 am »

quote:

small brother schreef op 19 september 2010 om 23:35:
[...]

Nee. De ware kerk wordt niet in stand gehouden door zichzelf maar door God. De ware kerk wordt in stand gehouden ondanks zichzelf.  Want de satan slaagt er immer in om de kerk tegenover God te plaatsen.

Adam en Eva waren de ware kerk. Het Joodse volk was de ware kerk. De groep discipelen rond Jezus was de ware kerk. De 12 geroepen discipelen waren de ware kerk. De georganiseerde kerk was de ware kerk. En steeds wordt de herder uit het oog verloren en gaan de schapen eigen wegen.

God heeft door alle afval heen steeds de kerk in stand gehouden. Dat is niet een instandhouden volgens menselijke denkramen. Christus moest uit het volk Isräël komen, maar toch maakte het volk het zo bont dat God het hele volk, behalve een, wilde uitdelgen. Christus moest uit Bethlehem komen, maar toen het zover was werden alle kinderen van bethlehem vermoord. Geen grotere kerkleraar werd er gevonden dan Johannes de doper, maar in de nabijheid van Christus werd Johannes vermoord. De vergadering van discipelen was de rots waarop de gemeente werd gebouwd en aan welke de sleutels van het koninkrijk werd gegeven, maar toch lieten alle discipelen het afweten toen het erop aankwam, en de meeste in aanzien het meest nadrukkelijk.

Dus, de ware kerk is niet een ideaalplaatje van degenen die het het best doen. Maar het is een normatieve eenheid die niet zichzelf vormt maar die door Christus wordt gevormd, niet als georganiseerde eenheid van mensen, maar als organische eenheid met het Hoofd Christus.

Prof. Schilder placht het zo uit te drukken dat de ware kerk niet een georganiseerde eenheid was, maar wel kenmerken had waardoor op elke plaats aan te geven is of een kerk een ware kerk was of niet.

Nu staat dat beeld in zijn algemeenheid op gespannen voet met de Christelijke gedachte dat er edele delen en minder edele delen zijn van het lichaam dat een eenheid vormt in Christus. Maar de normatieve lading ervan is dat het niet zo is dat iedereen die zegt Christus te geloven tot de ware kerk behoort, maar dat vanuit elke groep gelovigen afstand wordt genomen van die groepen die in leer en leven apert breken met Christus. Niet om die andere groep altijd te veroordelen, maar wel om de eigen roeping van gehoorzaamheid en het volgen van Christus invulling te geven.

Jouw geïntroduceerde gedachte dat het kijken naar een levende (wat is levend?) successie van handenopleggende dienaren Gods antwoord geeft op de vraag waar de ware kerk is, is wat erg simpel. Want God heeft het volk Israël ook gesplitst en het volk Israël ook overgegeven aan de dwalingen die het koos, en de kerk ook gesplitst en overgegeven aan de dwalingen die het koos.

Het gaat daarom niet om het kijken naar een levende successie, maar om te kijken naar het levende Woord. Waar het Woord levend wordt gehouden is God aanwezig. En waar het Woord wordt verworpen en ketterse dwaling wordt geaccepteerd en gepropageerd, daar heerst niet de Vrede van Jeruzalem.

Toch is er een andere kant. Want God is geneigd om steeds terug te keren naar de oude stam en het door hem verkoren volk. Bijna onbevattelijke goedertierenheid valt steeds het volk ten deel dat Hij heeft verkozen. Hij sprak daarom ook dat hij zijn volk zal volgen tot in het duizendste geslacht van hen die Hem liefhebben.

Dat impliceert dat het heil zal voortkomen uit het onbeminde en het onaanzienlijke, en het onverwachte; maar in de lijn van God's heil uit een volstrekt logische scheut uit de door Zijn Zoon gevestigde stam.

Dat kan dus best de katholieke georganiseerde kerk zijn, zoals jij hier suggereert. En deze kerk heeft ook goede papieren. Immers de sleutels tot het koninkrijk wordt van oudsher al geclaimd door deze kerk. Als God deze sleutelmacht heeft gelaten in de schoot van de eerste opgerichte kerk, dan ligt de sleutel van het heil van de kerk daar, en zal ook vanuit daar een nieuwe scheut opkomen.
Maar evenzogoed kan het zijn dat de scheuring van de kerk in de reformatie een scheuring was als tussen Israël en Juda. En dan is het de nieuwe stam die het erfgoed van het heil voortbrengt.

Maar het een of het ander, God zal zijn heil bewerken, en alle knie zal zich dienen te buigen voor Hem. Dat houdt in dat die aardse oppervlakkigheid over de ware kerk niets afdoet aan de steeds geldende roeping om terug te keren tot de aloude eerste-eeuwse leer.. :-)

Vandaag is iets van eenheid volstrekt ondenkbaar. Dat was het in het verleden minder. Hoe kan het dat in het verleden wel eenheid werd gevonden? Door de Trouw aan het Gezag? Door de inzichten van Recht en Waarheid? Door een gezonde geestelijke beleving van wat in ieder geval wel en niet de goede richting was?

Hoe dat laatste ook zij, de kern van alle eenheid is niet gelegen in mensen die elkaar vinden, maar in het terugvinden van God door veel mensen, en vervolgens daardoor door het zich onfermen over de georganiseerde mensen door God. Een andere weg is er niet en daarom is de ware kerk niet een discussiepunt voor een onderscheid van de verschillen met elkaar, maar een discussiepunt over de vraag of wij bereid zijn en in staat zijn terug te keren tot God, in afhankelijkheid aan het gezag en het gezag in afhankelijkheid aan het Woord.

Dat geldt voor de RK-kerk die wordt geleid door de hoogste in hiërarchie boven pontius pilatus, dat is de pontius maximus. En dat geldt voor de reformatorische kerken die zo verward zijn dat ze niet meer weten wat de reden was dat ze gereformeerd zijn, namelijk om zich te verzetten tegen dwalingen die zo stuitend zijn dat een christgelovige niet anders kan dan zich ertegen te verzetten. Zoals elke CDA-er zich zou moeten verzetten tegen het moslimgeloof.

De ware kerk is de ware weg. En de ware weg is de weg door Christus. Dat is geen breed pad maar een levensweg in volle vrijheid van het gemoed, maar in verdrukking naar het vlees in een aaneenschakeling van keuzes die ons verder brengen met Christus tot God. En daarvoor moet het licht worden aangedaan. Het licht is de Heilige Geest, maar David leerde ons reeds in de Geest dat dat licht wordt helder gemaakt door het Woord; of in nieuwtestamentische bewoordingen: Christus belijden is de redding die is gezaaid in een hart, maar het belijden behoeft ook fundering en groei. Het behoeft goede geestelijke aarde, en moet niet worden overwoekerd door leringen en trekkingen van het kwaad.

Of ook in de nieuwtestamentische bewoordingen die Piebe aanhaalt:
.. want de apostelen nodigden hun gehoor uit hun beweringen te toetsen aan de Schrift (Hand 17,2; Rom 4,3; Rom 11,2 etc).
Heel mooi gezegd en fijn dat je weer eens mee discussieert! :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 20, 2010, 06:00:19 pm »

quote:

Je bedient je weer van leuke karikaturen over de katholieke Kerk. Een beetje jammer voor zo'n gesprek.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 21, 2010, 03:38:11 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 september 2010 om 18:00:
[...]
Je bedient je weer van leuke karikaturen over de katholieke Kerk.
Een beetje jammer voor zo'n gesprek.
Ja, dat klopt wel. Maar ik vertrouw dat de karikatuur niet een valse voorstelling van zaken geeft. En overigens, wat in dat verband eerder geschreven is, is onbetwist.

Of het jammer is dat met een paar streken een schets wordt gebracht, is nog maar de vraag. Het is dan in ieder geval duidelijk wat het perspectief is van de ander. Dat jouw perspectief anders is respecteer ik, en het is niet mijn intentie om op kosten van andersdenkenden goedkoop te scoren. Integendeel, hetgeen gaat over anderen is maar al te vaak onverlet toepasbaar binnen eigen gelederen. En dat is toch primair waar de woorden vallen.

En over "het gesprek" in deze draad; dat ging in de beginpost nergens over en ging laatstelijk over de herkenning van de kerk vanuit verschillende perspectieven. Het perspectief (en dus niet de waardering van feiten) hoeft echter helemaal niet zo verschillend te zijn, als we ons inspannen om het ene perspectief verder diepte te geven met het andere perspectief. Want het gaat niet om ons of om jullie en het gaat niet om een leer of een traditie, maar om positiebepaling van elke gelovige afzonderlijk, ten opzichte van de gemeenschappelijke erkenning van de hoogste eer en autoriteit van God, en het hoogste gezag van Zijn Woord. Als een kerk daarop aanspreekbaar is, is het moeilijk(er) te verdedigen dat het geen ware kerk is. Want de ware kerk kenmerkt zich door geloof en onderwerping aan God. En een valse kerk kenmerkt zich door een moedwillig opzij zetten van God's Woord en God's eer en God's absolute zeggenschap over onze ziel en ons leven.

"Jammer" wordt het pas als we onze gaven dienstbaar maken aan voorgebakken standpunten van buiten onszelf, en aan onze onhebbelijkheden. Want elk mens wordt niet geoordeeld op zijn kennis, maar naar zijn kennis, op zijn geest en zijn gemoed tot het volgen van Christus.

Wie kennis vermeerdert, vermindert vrijheid.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2010, 08:40:29 am door small brother »