Ik denk dat het beslist ongereformeerd is om te stellen dat 'het stevige gesprek' reinigend is.

Ik vermoed dat de gereformeerde leer zich verre houdt van gedetailleerde uitspraken en dat 't dus idd neer komt op: zij die in Christus zijn hebben niets te vrezen, zij die niet in Christus zijn worden veroordeeld. Zeker wanneer je je beperkt tot de 3 FvE kun je nog best veel zelf invullen.
Ik vind dit artikel niet heel sterk. Het citeert imho die tekst uit op 20 een beetje selectief. Het noemt alleen het boek op basis waarvan de doden geoordeeld worden. Het noemt niet het boek der levenden.
Ik denk dat de volgende interpretatie verdedigbaar is: allen die in het boek des levens staan zijn per saldo degenen die in Christus zijn, en die gerechtvaardigd zijn en behouden worden. De rest wordt geoordeeld op basis van hetgeen in de andere boeken opgetekend staat.
Het blijft nog een beetje cryptisch wat dan de mogelijkheden zijn: geoordeeld worden is niet per se veroordeeld worden, wellicht. Dus misschien zou God kunnen besluiten om -na een stevig gesprek- iemand toch te behouden, terwijl die Christus in zijn aardse leven nooit gekend heeft. (Kortom: wellicht kan iemand die Christus nooit irl gekend heeft toch uitverkoren zijn?) Maar die optie is volgens mij wel ongereformeerd. Alle Afrikanen gingen 200 jaar geleden gewoon naar de hel.
In bovenstaand artikel staat nog (min of meer) dat alle daden van iedereen tegen het licht gehouden zal worden. Dat lijkt me niet per definitie strijdig met wat ik beweer: in Christus ziet God ons wit en rein als Christus zelf. Al onze verkeerde daden zijn reeds bestraft en weggenomen, dus rest er niets meer om te veroordelen. Neemt niet weg dat we ooit voor de Rechterstoel moeten verschijnen.