Auteur Topic: veganisme of vegetarisme?  (gelezen 2193 keer)

Paul2

• Bekijk profiel
veganisme of vegetarisme?
« Gepost op: oktober 13, 2010, 01:09:00 pm »
Geachte lezer, zullen we het eens over voedsel hebben?
We betreden hiermee het terrein van de 'micro-ethiek'...

God heeft 'de mens' een voedingsadvies gegeven in Genesis 1:

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. 28 En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.
29 En God zeide: Zie, Ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijze dienen. 30 Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, (geef Ik) al het groene kruid tot spijze; en het was alzo. 31 En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

Betekent dit dat de mens bedoeld is om te heersen over het dierenrijk, maar te eten van het plantenrijk? Is het de bedoeling van God dat wij vegetarisch, of zelfs veganistisch leven?
maar misschien zit ik er wel naast

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2010, 01:18:43 pm »
Misschien wel, misschien ook niet......

Ook in Genesis 9 is God aan het woord:
1 Toen zegende God Noach en zijn zonen, hij zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en bevolk de aarde. 2 De dieren die in het wild leven, de vogels van de hemel, de dieren die op de aardbodem rondkruipen en de vissen van de zee zullen ontzag en angst voor jullie voelen – ze zijn in jullie macht. 3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven. 4 Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten.

Ik denk dat het wel of niet (willen) eten van vlees vooral toch ook een persoonlijke keuze is.... (Maar tegelijk ook aangeleerd gedrag, trouwens....) We mogen het, maar hoeven het niet per se.....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2010, 01:39:32 pm »
Als je deze Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, (geef Ik) al het groene kruid tot spijze; en het was alzo. dan leest dan mag je als mens ook geen groene kruiden eten omdat die aan de dieren gegund worden?
Mail me maar als je wat wilt weten

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2010, 03:41:39 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 oktober 2010 om 13:39:
Als je deze Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, (geef Ik) al het groene kruid tot spijze; en het was alzo. dan leest dan mag je als mens ook geen groene kruiden eten omdat die aan de dieren gegund worden?

Nee, al die beestjes eten elkaar gezellig op, en Adam en Eva mochten op voedzame radijsjes kauwend toekijken, en hopen dat ze niet zelf een keer door een grizzlybeer worden opgegeten...  :)  

Ik vraag me gewoon af wat Plan A was, van God, op dit gebied. In de bijbel lezen we wel vaker dat er een plan A is, dan ineens een plan B, dan weer plan C ...
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2010, 03:56:04 pm door Paul2 »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2010, 03:48:50 pm »

quote:

Paul2 schreef op 13 oktober 2010 om 15:41:
[...]

Nee, al die beestjes eten elkaar gezellig op, en Adam en Eva mochten op voedzame radijsjes kauwend toekijken, en hopen dat ze niet zelf een keer door een grizzlybeer worden opgegeten...  :)  

Ik vraag me gewoon af wat Plan A was, van God, op dit gebied. In de bijbel lezen we wel vaker dat er een plan A is, dan ineens een plan B, dan weer plan C ...
Wat zullen veel kinderen blij zijn met die regel :)
Geen spruitjes, boerenkool, bami, worteltjes, doperwten.
Maar volgens mij lezen we NA de zondeval andere regels in het OT.
Ik kook vanavond daarom maar gewoon boerenkool met spek en worst :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2010, 04:14:20 pm »

quote:

Paul2 schreef op 13 oktober 2010 om 13:09:
Betekent dit dat de mens bedoeld is om te heersen over het dierenrijk, maar te eten van het plantenrijk? Is het de bedoeling van God dat wij vegetarisch, of zelfs veganistisch leven?
Ik denk dat "dit" (29 En God zeide: Zie, Ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijze dienen. 30 Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, (geef Ik) al het groene kruid tot spijze; en het was alzo) OOK zou kunnen betekenen:

Dat God de mens "rechtopstaand" zijn eten liet nuttigen, in tegenstelling tot de dieren, die op 4 voeten door het leven moesten om hun kostje bij elkaar te scharrelen..... Aan de mens werd dus een andere "waardigheid" toegekend dan aan de dieren......

Dan zeggen deze teksten dus eigenlijk niet zozeer wat over "eetpatronen" maar meer over "rolpatronen".... Al bestaat er (denk ik) wel op de een of andere manier een soort spanningveld tussen Genesis 1 en Genesis 9...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2010, 09:47:01 pm »
Jes 11:6 e.v. "En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk."

Bovenstaande beschrijving van een gezegende toekomst doet mij nogal aan het paradijs denken, waarin beesten mekaar niet opvreten. Stro voor een leeuw lijkt me op dit moment nog niet zo'n geslaagd voedingsadvies. Net zomin als je de paradijs toestand in genesis 1 als voedingsadvies kunt laten gelden, dacht ik. Het gaat over zijns toestanden van mens en aarde die verschillen van nu, waar we het over hebben.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2010, 02:02:26 pm »
hallo Pyro,

bedankt voor je reactie.

Je noemt de term zijnstoestanden, en dat is een heel goed idee. In deze wereld zijn schrale gebieden waar de mens niet kan overleven zonder vlees te eten. De toendra's van Lapland bijvoorbeeld, daar kun je niet om een rendierbiefstukje heen om te overleven.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2010, 02:03:34 pm door Paul2 »